![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Cândva, generațiile se măsurau în treizeci, cincizeci sau chiar sute de ani. Astăzi, ele se schimbă la fiecare deceniu. Diferențele de vârstă, de psihologie, de tehnologie pricinuiesc de multe ori conflicte și dizarmonie în interiorul familiei.
Desigur, modul vostru de a gândi și de a simți este diferit de cel al părinților voștri. Fiind cu 20, 30 sau chiar 40 de ani mai mici decât ei, între voi există o prăpastie. Înțelegerea și comunicarea între voi și părinți nu este cu putință. Una zic părinții, alta înțelegeți voi. De aici se nasc nenumărate conflicte. Epocile se succed astăzi cu viteza amețitoare cu care se dezvoltă artele și știința. Cândva, generațiile se măsurau în treizeci, cincizeci sau chiar sute de ani. Astăzi, ele se schimbă la fiecare deceniu. Diferențele de vârstă, de psihologie, de tehnologie pricinuiesc de multe ori conflicte și dizarmonie în interiorul familiei. Poate că acest fapt este inevitabil. Problema care se pune, însă, este aceea ca diferențele dintre generații să nu ducă la conflicte de dimensiuni astronomice. Adică părinții și copiii să nu se separe în două tabere diferite... Deoarece în fiecare zi sunt chemat să rezolv asemenea probleme, am observat că, de cele mai multe ori, mai multă dreptate aveți voi, copiii. Și aceasta pentru că părinții sunt - se presupune - mai maturi, mai înțelepți, mai calculați și ei ar trebui să fie primii care să vă înțeleagă pe voi, și după aceea voi pe ei. Voi nu aveți experiența și maturitatea lor. De aceea, ei sunt primii responsabili în privința comunicării dintre ei și voi, după aceea sunteți responsabili și voi. În general, constat zilnic că atunci când părinții sunt corecți, realiști, cu adevărat înțelegători și iubitori, vă câștigă de partea lor. Ceea ce am observat este că voi sunteți sinceri. Vreți de exemplu, comunicare și dragoste. Dacă le aveți pe acestea, se poate foarte ușor ajunge la sufletul vostru (de multe ori, deveniți părinți duhovnicești ai celor care v-au născut. Ei v-au născut trupește, iar voi îi renașteți sufletește. Acesta este un lucru minunat!) (Pr. Timotei Kilifis, Tinerețe curată, tinerețe frumoasă, Editura Egumenița, Galați, 2007, p. 35-36)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
„Cei care defaimă vor da seamă înaintea lui Dumnezeu, Care va judeca viii și morții”.
Încetează, omule, ca nu cumva însuși cuvântul cu care defăimezi pe Dumnezeu să se facă văpaie în gura ta și să-ți ardă limba. Că oamenii, dacă se ceartă unii cu alții, după ce se împacă, se rușinează a se privi în față; tu, care azi stai în lume, iar mâine vei sta înaintea înfricoșătorului divan cum îndrăznești a zice unele ca acestea? Nu te temi că s-ar putea să se pogoare foc din cer și să te mistuiască pe tine când deschizi gura împotriva Atotțiitorului? Nici nu pui în mintea ta că s-ar putea să se desfacă năpraznic pământul de sub picioarele tale și să te înghită? Nu te înșela, omule, este cu neputință a scăpa din mâinile Celui ce ne-a zidit. Ascultă pe cel ce zice: „Cei care defaimă vor da seamă înaintea lui Dumnezeu, Care va judeca viii și morții”. Până când întărâtăm pe Acela ce atâtea bunătăți ne-a dat nouă, Care, luând tină din pământ, a zidit pe om și a suflat întru el Duh de viață, Care a și supus toate sub picioarele Lui. Care ne cearcă și ne miluiește, Cela ce și pe Unul născut Fiul Său L-a dat pentru viața tuturor! Iar noi, în locul facerilor Lui de bine, spini și mărăcini îi aducem, al căror sfârșit este arderea. (Sfântul Efrem Sirul, Din cuvintele duhovnicești ale Sfinților Părinți, Ed. Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, Suceava, 2003, p. 16)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Aceia care nu își dezrădăcinează patimile de tineri suferă mult la bătrânețe, deoarece îmbătrânesc împreună cu patimile, care devin „rele vechi”, greu de vindecat.
- Gheronda, văd că am patimi multe. - Da, ai multe patimi, dar ești și tânără și ai și bărbăție, și de aceea poți lucra ca să scoți din grădina ta spinii și să plantezi crini, zambile, trandafiri și să te veselești apoi stând în ea. Acum cât ești tânără, patimile sunt „fragede” și se dezrădăcinează ușor. Vezi, și buruienile sălbatice, chiar și spini să fie, se dezrădăcinează ușor cât sunt fragede; în vreme ce, atunci când cresc, se întăresc și cu greu le poți prinde ca să le dezrădăcinezi. Și urzica, când scoate primele frunze, nu se deosebește în finețe de busuioc; poți să o apuci și să o miroși, pentru că este fragedă. De aceea să te străduiești să-ți dezrădăcinezi patimile cât ești tânără, căci altfel, dacă le vei lăsa, sufletul tău va fi robit de felurite dorințe și îți va fi greu să te eliberezi de ele. Aceia care nu își dezrădăcinează patimile de tineri suferă mult la bătrânețe, deoarece îmbătrânesc împreună cu patimile, care devin „rele vechi”, greu de vindecat. Omul cu cât înaintează în vârstă, începe să-și iubească patimile. Ajunge la vârsta dragostei, a afecțiunii și devine și mai îngăduitor față de sine însuși. Slăbește și voința, iar lupta împotriva patimilor devine și mai dificilă. Tânărul are vioiciune; dacă valorifică această vioiciune spre dezrădăcinarea patimilor, sporește. (Cuviosul Paisie Aghioritul, Patimi și virtuți, Ed. Evanghelismos, București, 2007, p. 26)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Nu te uita înapoi, ci tinde spre cele viitoare.
Îmi scrii îndoindu-te de faptul că păcatul tău ar fi fost iertat. Iată ce spun Părinții despre aceasta. Orice greșeală va săvârși omul, dacă se va pocăi, păcatul i se va ierta, dar imaginea păcatului îi va rămâne până la cea din urmă suflare. Când îl va lua somnul sau când nu va mai purta de grijă, vrăjmașul îi va aduce imaginea în trezvie sau în timpul somnului, pentru a-i întina gândul, pentru a-l face vinovat de păcatele cele vechi sau fie și numai pentru a-i împrăștia mintea. Nu-l vezi pe proorocul David, când îl mustra Natan pentru Batșeba? Strigă: "Am păcătuit înaintea Domnului!" și proorocul Natan spune: "Domnul a ridicat păcatul de deasupra ta". A fost iertat, deci, de îndată. Cu toate acestea, toată viața lui a fost chinuit de acest păcat. Întâi a murit copilul pe care l-a născut Batșeba. Apoi a păcătuit fiul său față de fiica lui Tamar. După aceea l-a alungat fiul său Abesalom... Și toate acestea i s-au întâmplat după ce a fost iertat de păcat. Deși păcatul se iartă, rămâne canonul pe măsura fărădelegii. Nu vezi pe Sfânta Teodora din Alexandria, care a trăit ca monah? A păcătuit, a plecat din lume, s-a căit și s-a sfințit. Și totuși, adulterul nu a fost uitat. Atunci când s-au adus defăimări la adresa ei și a fost alungată, a crescut un copil străin, numai ea singură știind că este vorba de o defăimare. Dar și Sfântul Efrem! Nu a fost băgat în închisoare pentru că a furat un vițel, deși era sfânt când a fost închis? "Da - i-a spus Domnul - , acum nu ai furat, dar când erai copil nu l-ai legat și a fost prins de o fiară sălbatică. Prin urmare, deși omul este iertat pentru păcatul său, rămâne imaginea păcatului și lucrarea lui. Deoarece tu te-ai lenevit în ultimul timp, a îngăduit Dumnezeu să se întoarcă ispita, pentru a te trezi. Așa că scoală-te și strigă: "Fiul lui David, vreau să văd", și Se va arăta Iisus, Dătătorul de lumină, trimițându-ți lumina pocăinței și a cunoștinței dumnezeiești. Fiul meu, nu mă întristez pentru cele trecute, ci mă bucur pentru cele viitoare. Cel mai mic se binecuvântează de către cel mai mare, iar păcatul mic sau mare se șterge prin pocăința cea adevărată. Deci nu te uita înapoi, ci tinde spre cele viitoare. Mă bucur foarte mult, fiul meu, că ceri mereu să înveți. Aceasta este mărturie bună. Când cineva caută să învețe ceva trebuie să și înfăptuiască din ceea ce învață. Nu se poate altfel. Dar chiar dacă nu reușește să înfăptuiască nimic, știe măcar că sunt alții care lucrează. Rușinat de aceasta, se va smeri și va cere de la Dumnezeu să trimită peste el mila Sa cea bogată și să-l întărească. În felul acesta va ajunge și el în rândul celor ce reușesc să lucreze virtutea. (Gheron Iosif, Mărturii din viața monahală, Editura Bizantină, București, p. 110)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Îndemnul la o împărtășanie deasă fără conștientizarea credincioșilor asupra importanței Sfintei Euharistii în viața noastră, fără a-i crește duhovnicește ca să-și dorească ei înșiși cât mai des împărtășania, va rămâne un act liturgic exterior, care nu va produce schimbarea mult dorită a întregii lor ființe.
Am observat o încercare de revenire la tradiția primelor secole, când credincioșii primeau mai des Sfânta Împărtășanie, tradiție, de altfel, aducătoare de nespuse bucurii duhovnicești. S-a vorbit mult în ultimul timp despre acest lucru. În unele parohii se practică împărtășirea mai deasă, în altele, dimpotrivă, preoții au rămas reticenți, rezumându-se în a oferi credincioșilor miridele dumnezeiești doar în cele patru posturi de peste an. În unele mănăstiri duhovnicii recomandă deasa împărtășanie, în altele se manifestă oarecare rezervă. În atare situație ce-i de făcut? Se impune o scurtă privire în istorie pentru a observa că această nedumerire a planat asupra comunităților de credincioși chiar din primele veacuri creștine. Așadar, în Biserica primară creștinul se împărtășea într-o săptămână o dată sau de două ori datorită faptului că, în acele vremuri, singura zi liturgică era Duminica. Cu timpul însă, începând chiar din secolul al III-lea, pe lângă duminică au apărut ca zile liturgice miercurea și vinerea sau chiar sâmbăta. Însuși Tertulian recomanda celor care ajunau miercurea și vinerea, pentru a nu întrerupe postul, să ia la casele lor Sfânta Împărtășanie (fapt îngăduit pe atunci) și să se împărtășească după ce sfârșeau ajunarea. Unii au privit această tradiție drept o „forțare” din partea Bisericii ca membrii ei să fie împărtășiți mai des. De aceea unele grupuri de credincioși au opus rezistență respectivei practici. Cu timpul, regula împărtășirii la fiecare slujbă a fost învinsă, în practică ajungându-se ca cei prezenți să se împărtășească de patru ori pe an: la Crăciun, la Botezul Domnului, la Paști și la Rusalii. Restabilirea obiceiului primordial al împărtășirii în fiecare duminică și sărbătoare a întâmpinat opoziția tacită a credincioșilor. Astfel a apărut anafura, considerată un pogorământ făcut celor ce nu se împărtășesc. Ea semnalează încheierea unui proces pe care, dacă l-am privi cu ochi critic, l-am putea considera, așa cum o fac unii istorici, ca un început al secularizării creștinului. Sfântul Ioan Gură de Aur consemnează faptul că, deși la Constantinopol Sfânta Liturghie se săvârșea în fiecare zi, credincioșii totuși nu se prezentau la împărtășit decât în Postul Mare, la Paști și la Epifanie, mergându-se până acolo încât unii nu se împărtășeau decât o singură dată pe an. Aceeași situație o aflăm și la Milano, unde-l găsim pe Sfântul Ambrozie dojenindu-și credincioșii că vin la împărtășit doar o dată sau de două ori pe an precum procedează „grecii”. Apropierea de Sfânta Euharistie nu mai constituia o practică a întregii comunități, în vremea Sfântului Vasile cel Mare. Dintre cei prezenți la Liturghie, participau la Cina Domnului numai cei deosebit de râvnitori, în timp ce ceilalți, destul de numeroși, se abțineau din motive de evlavie. De aceea, dorind a combate această practică, dumnezeiescul Vasile, în 372, scrie patricienei Caesaria: „Este bun și folositor lucru a te împărtăși în fiecare zi, primind Sfântul Trup și Sânge ale lui Hristos”. Din epistola întreagă adresată de Arhiepiscopul Cezareii Capadociei se desprinde ideea că împărtășania zilnică era recomandată doar anumitor persoane, iar nu întregii comunități, probabil în funcție de nevoile duhovnicești ale acesteia, ori spre vindecarea unor patimi sau boli trupești. Fericitul Augustin caracteriza astfel situația din acea perioadă: „unii se împărtășesc cu Trupul și Sângele Domnului zilnic, iar alții numai în anumite zile; în unele părți, nu rămâne nici o zi fără Liturghie, în timp ce în altele se săvârșește numai sâmbăta și duminica”. Străbătând negura timpurilor, întâlnim tulburările produse de mișcarea athonită condusă de Atanasie din Paros, pricinuite de împărtășania zilnică, ce l-au determinat pe Patriarhul ecumenic Teodosie să intervină. Printr-o gramată din anul 1772, dorind să potolească spiritele, el adeverește faptul că nu există un timp hotărât anume pentru împărtășire, ci singura cerință o constituie pregătirea prin pocăință. În anul 1785, Patriarhul Ecumenic Gavriil atrage atenția monahilor de la Athos printr-un tomos sinodal că „în ceea ce privește timpul împărtășirii cu Sfintele Taine se recunoaște ca împărtășirea mai deasă este de folos numai dacă se face cu vrednicie; dar pentru a fi cu vrednicie este necesară neapărat curăția nepătată a inimii noastre. Căci timpul de împărtășire nu-l hotărăște sărbătoarea și praznicul, ci conștiința curată și viața fără vină, iar dacă cineva vrea să participe la această jertfă, trebuie să se curețe cu multe zile înainte prin pocăință, rugăciune, milostenie, și prin cugetarea la cele duhovnicești și să nu se mai întoarcă la rele. Așa că, după Sf. Ioan și după dumnezeiescul Apostol să se cerceteze fiecare dintre noi pe sine și așa să mănânce din Pâine și Potir”. Așadar, Biserica nu a creat o regulă care să specifice de câte ori are voie să se împărtășească un credincios, dar a precizat că fiecare se poate împărtăși de câte ori dorește numai cu permisiunea duhovnicului său, ce trebuie să-l cerceteze atent la scaunul Sfintei Spovedanii, pentru ca nu cumva acesta, îndrăznind să se apropie de Sfintele Taine, să-și câștige, în loc de viață veșnică, pedeapsă și moarte veșnică. Astfel, mărturisirea și pregătirea reprezintă singurele condiții impuse de către Biserică privind împărtășirea credincioșilor, căci spunea Sfântul Ioan de Kronstandt: „dacă lumea n-ar avea Preacuratul Trup și Sânge al Domnului, ar fi lipsită de binele de căpetenie, binele vieții celei adevărate, n-ar avea decât iluzia vieții, n-ar avea darul sfințeniei”. Concluzionând, aș vedea o ieșire din impas în strădania preoților de a trezi în inimile credincioșilor dorința de a se împărtăși mai des, de a râvni mai mult să se unească cu Hristos prin dumnezeiasca Euharistie. Îndemnul la o împărtășanie deasă fără conștientizarea fiilor și fiicelor duhovnicești asupra importanței Sfintei Euharistii în viața noastră, fără a-i crește duhovnicește ca să-și dorească ei înșiși cât mai des împărtășania, va rămâne un act liturgic exterior, care nu va produce schimbarea mult dorită a întregii lor ființe. Cuvintele Sfântului Ioan Gură de Aur să ne fie tuturor pilduitoare atunci când dorim să ne împărtășim: „nici cei ce o dată, nici cei ce de multe ori, nici cei ce de puține ori, ci cei ce au știința gândului curată, cei ce au inima curată, cei ce au viață neprihănită. Cei ce sunt întru acest fel, totdeauna să se apropie; iar cei ce nu sunt întru acest fel, nici măcar o dată. Pentru ce? Pentru că își iau judecată, osândă, muncă și pedeapsă”.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Fii gata întotdeauna să urmezi voia Domnului - fie că îți place, fie că nu.
În lumea aceasta nimic nu e statornic. Privește afară: dimineața plouă, la amiază e senin, iar seara e frig. Ba e vânt, ba e vreme frumoasă, ba e furtună, ba e zăpușeală. Așa se întâmplă și în viața noastră: fii gata întotdeauna să urmezi voia Domnului — fie că îți place, fie că nu. (Sfântul Anatolie de la Optina, Filocalia de la Optina, Editura Egumenița, Galați, 2009, p. 98)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Eliberarea din puterea pe care păcatul o are asupra noastră începe prin durerea pocăinței, dar se termină prin marea mulțumire a biruinței.
Lumina necreată ne descoperă pentru început starea în care ne aflăm, stare care este îngrozitoare; în conștiința noastră pogorâm în adâncul propriului nostru iad și ne vedem, în josnicia noastră, așa cum suntem. Dar când Lumina vine într-un alt fel, de această dată deja în slavă, sufletul care s-a smerit are nevoie ca Dumnezeu Însuși să-l ia în brațele Sale și să-i dea puterea de a suporta darul negrăit. Păcatul începe printr-o îndulcire, dar sfârșește printr-o ruină tragică. Eliberarea din puterea pe care păcatul o are asupra noastră începe prin durerea pocăinței, dar se termină prin marea mulțumire a biruinței. Nu numai o dată, am auzit oameni, spunând: „Sunt gata să accept religia, cu condiția ca ea să-mi aducă bucuria”. Aceste persoane se așteaptă la bucurie de la începutul întoarcerii lor la credință - ceea ce nu este întotdeauna cu putință. Și chiar aceste persoane, de fapt, își fac un rău imens pentru a-și crea o temelie în lupta pentru pâinea zilnică sau pentru a dobândi oarecare privilegii. Artiștii au de făcut eforturi încă mai considerabile, dacă vor să reușească în domeniul artei pe care au ales-o. Adesea numeroși poeți și pictori, scriitori și muzicieni nu șovăie să suporte de-a lungul întregii lor vieți tot felul de lipsuri, din dragoste pentru arta lor. Tot astfel, și încă și mai mult, cei cărora le-a fost dăruit privilegiul de temut de a intra în contact cu focul ceresc, sunt gata să rabde totul. (Arhim. Sofronie Saharov, Fericirea de a cunoaste calea, Editura Pelerinul, p. 165-166)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|