![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Mai degrabă văd aceste realități în continuitate și osmoză. Cultura Duhului sfințește cultura omenească, nu o desființează. Cultura greacă, de pildă, nu a fost desființată de creștinism, ci valorificată, înălțată, "purificată", rostuită, orientată/îndreptată spre polul ei mai înalt și germinativ-perpetuu: recuperarea împreună-viețuirii omului cu Dumnezeu în Biserica lui Hristos. Ca și trupul omului, cultura lumii este chemată să devină "templu al Duhului Sfânt". După cum nu ne ciopârțim trupul pentru a-l sfinți (nici circumcizii și nici amputări!), așa nici cultura nu ne-o distrugem, ci o înnoim, o voim "altoită" prin Duhul Sfânt. Cât privește nevoia de tâlcuire a Scripturii, cred că ea nu are în vedere în primul rând "înțelegerea" (și sper să nu rănesc aici narcisismul unor intelectuali teologi de pe forum) cât mai ales impactul asupra modului de viață. Înțelegerea savantă a Scripturilor s-a dovedit sterilă, în planul sfințirii, de prea multe ori în istorie ca să mai adaug eu vreun detaliu. În schimb, recăpătarea suflului pocăinței, fie și (uimitor lucru, pentru raționaliști) cu unele neînțelegeri teribile și revoltătoare ale unor credincioși, a sporit mereu Taina Vie a Dumnezeirii în oameni. Uite, dau un singur exemplu, deși pot fi culese mii și mii: oare au fost împiedicați în travaliul pocăinței lor, milioane de creștini, din pricina faptului că au crezut, naiv și cu totul fals, în prejudecata că Hristos Domnul a trăit în trup 33 ani pe pământ? Problema nu îmi pare a fi să se mute omul din cultura vremii și breslei lui, să se lepede de înțelesuri, oricare ar fi acestea. Ci să accepte lucrător Revelația, cu ținta finală în ortopraxie. Prin conclucrarea cu harul se sfințește și omul și cultura și toate... face mlădițe noi, pururi verzi... o minune! Interpretarea Scripturii are sens, după mine, doar în măsura unui oarecare folos pentru pocăință. Îndrăznesc, cu frică de Dumnezeu, să spun că se poate tâlcui și fals, chiar deliberat mincinos (duhovnicii știu mai bine ce "șiretlicuri" binecuvântate folosesc, ținînd cont de sufletul fiecărui vanitos, pardon, credincios, în parte); totul e să miște sufletul spre pocăință, spre groaza sfântă a descoperirii de sine, spre nădejdea mântuirii, spre lacrimi multe, spre inimă înfrântă și smerită. Altminteri totul e în van. Sclipici găunos, vanitos, superfluu. Nu frânge "gâtul pisicii" fărădelegii mândriei. Ce rămâne dacă pocăință vie nu este? Oare nu vanitate, răzvrătire, timp pierdut, copilării intelectualiste cu Scriptura-n mână? Să nu fie! Noi suntem obișnuiți, ca buni moderni, să luăm drept feedback/ghid orientativ pentru căutările noastre - ba acuratețea filologică, ba arheologia, ba gâlceava istorică, ba autoritatea nu știu cui, ba diverse chipuri de "compatibilități" după modelul coerenței interne din sistemele cognitive ale științelor și filosofiilor. Dar reperul infailibil al mersului pe ( "sârma" numită) Cale nu este altul decât zvâcul pocăinței, cu tot ce mărturisesc cuvioșii că înseamnă el. Ai oarecare viață în Domnul, confirmată pe o cale sau alta în peregrinarea ta sub soare? Foarte bine! Ești pe drumul bun, tâlcuirea e corectă, întrucât e roditoare, oricum ar suna ea. Nu ai sfânta umilință în Duhul comuniunii? Te ții la umbră de părere de sine și oarecare dispreț? Geaba tâlcuirea, chiar de-ar fi din ... Gură de Aur! Merge prost rugăciunea? Geaba cartea, fie și ținută de mii de îngeri ai Domnului pe brațe. Te-ai zgârcit la milostenie? Ți-ai făcut planuri de viitor după capul tău (de pildă să intri în mânăstire, că așa visează "evlavia" ta)? Geaba toată risipa de studiu și descoperiri epocale, fie ele în limba Mântuitorului Însuși. Așadar, credința dreaptă în Hristos nu ne îndepărtează de cultură (precum nici de trup) ci, mai degrabă, rămânînd fiecare în cultura (trupul) lui, credința vie sfințește atât cultura respectivă, cât și omul. Așa cred, să fiu iertat! Last edited by cezar_ioan; 12.08.2013 at 20:15:10. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ioane nu ai nevoie sa te invite cineva,fii cum esti tu si spune cum le spui de obicei,sincer,si totul va fi bine :) Cercetarea istorica,pe care eu o sustin,are mare nevoie de asa ceva,de viziuni diferite de a ei,in completare sau critica(eu merg pe o linie oarecum asemanatoare cu a lui Albert Schweitzer,nu fac un secret din asta dar am si multe puncte,unele esentiale,foarte diferite ca abordare),pe asta se bazeaza,o abordare unilaterala pentru unul ca mine,intr-un demers de acest tip,nu ar avea nici un sens.Am terminat de ordonat temele care le-am promis lui Vlad asa ca vei avea ce sa critici si este foarte bine asa :) Pentru mine ,,Isus cel istoric"(nu considerati sintagma a fi reductionista,nu este)nu poate fi inteles complet decat prin simbioza dintre cercetare istorica,chiar critica si teologie(nu este o abordare detasata,a mea este o inflacarata cautare a unui context care aduce o lumina foarte interesanta,credibila,asupra acelor evenimente).Par adeseori in antiteza pt ca s-au construit prejudecati istorice dar eu cred ca exista un fundament comun astfel incat cercetarea stiintifica si abordarea teologica sa nu mai fie precum cei doi frati din parabola fiului risipitor,ambii trebuie sa intre in casa Tatalui la ospatul bucuriei si regasirii.Prima tema,cred ca maine,va fi despre...romani :) Nu foarte lunga,punctuala,abordabila,incerc sa sistematizez cat mai clar ideea.Ma va interesa si critica dar si explicatia ortodoxa la un eveniment pe care il voi aborda.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Spor ție, Pelerinule, de la Domnul!
Sfințească-se cercetarea ta, întru pocăință roditoare, a ta, a noastră, a tuturor!...:) |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Ioane toti avem mare nevoie de asa ceva.Sa iti las si eu cateva ganduri drept multumire:,,Tragedia vietii este ceea ce moare intr-un om cat timp el este viu.Uneori flacara noastra se stinge,dar ea este cateodata reaprinsa de un alt om.Fiecare dintre noi trebuie sa fie mereu recunoscator acelui om care a reaprins aceea flacara.Sinceritatea este temelia vietii spirituale.Razbunarea este ca un bolovan urias pe care omul,cu forta urii,l-a urcat pana sus pe deal,pentru ca acesta sa se rastoarne apoi asupra lui cu mai mare violenta.Unicul lucru important,cand vom lasa aceasta lume,vor fi urmele de dragoste pe care le vom lasa.Incet a incoltit in mine credinta de nezdruncinat ca nu avem nici un drept de a induce suferinta unei alte persoane"(Albert Schweitzer).
Multumesc pt urare prieten bun si vechi, Domnul cu tine,critica si sfatul tau mi-au fost mereu de folos,asa ca sa nu faci economie nici in continuare de critica,ma tine cu picioarele pe pamant,vorba parintelui Cleopa care spunea unui ucenic mai zelos sa nu se suie,de unul singur, direct pe crucea lui Hristos si pe restul sa-i lase de izbeliste,mantuindu-se doar el :) Last edited by Pelerin spre Rasarit; 12.08.2013 at 22:22:02. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Ma bucur. E în zona lecturilor mele recente deci o sa imi fie usor sa par destept
![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Întrebați pe unul dintre înțelepții dumneavoastră.
De la mine să nu mai așteptați, de azi, vreun cuvânt. Nu mai găsesc nimic în traista mea care să vă fie de vreun folos. Nici pentru Dobrin, nici pentru Cătălin. Regret dar sunt cu totul sărac pentru voi. Căutați pe alții mai bogați! Last edited by cezar_ioan; 13.08.2013 at 02:54:11. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Cezar, eu am folosit termenul de cultura in cel mai larg sens posibil. Nu ma refeream la cutare intuitie metafizica a lui Platon pe care a apreciat-o sfantul Vasile ori la altceva de genul acesta. Ma refeream la modul vechilor greci de a privi familia, comerțul, cinstirea zeilor, etc. Toate acestea in sine nu au fost desfiintate dar modul de a le intelege, in majoritatea cazurilor, a fost lepadat total. Ce incercam de fapt sa zic: Daca un grec din primul veac, crede ca trebuie sa ii aduci jertfe si sa nu il manii pe Zeus ca sa poti face comert in vederea imbogatirii si a unui trai plin de placeri, Hristos nu are cum sa transfigureze acest inteles ci propune unul complet nou...
Last edited by VladCat; 13.08.2013 at 09:58:09. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Un înțeles complet nou nu poate fi implantat în mintea nimănui. Orice noutate se nutrește din înțelesuri mai vechi, pe rădăcini uneori cu totul arhaice. Nici o minte omenească nu poate opera/procesa un conținut absolut nou, dacă nu are deja operații potrivite pentru aceasta, așadar dacă nu a avut deja o minimă experiență înrudită premergătoare. Creștinismul nu a adus nimic absolut nou, nimic care să nu fi fost deja cunoscut, fie și parțial (de pildă prin șirul de proorocii succesive sau, dacă vrei, prin aventura întoarcerii acasă a lui Ulisse...). Hristos adună cele risipite prin vremuri și prin culturi, cele făcute țăndări în toate colțurile lumii, le ordonează frumos, le plinește pe ici pe colo, le curăță de balast inutil și de bâlbâieli, le dă trup și suflu curat și stenic și...iată omul! Nici măcar pe demoni nu îi extermină, nu folosește sprayul contra gândacilor. Nu vedem nici un demon, în Evanghelie, plesnit cu burta-n sus la soare, mort-copt. Ci doar silit să se depărteze, să-și ia papucii/drumul spre alte zări... Până și dogma Sfintei Treimi nu e cu totul nouă în conștiința omenească. Sunt atâtea apropieri, atâtea experieri... Omenirea s-a apropiat mereu de Revelația deplină, însă ... lipsea mereu ceva, un ceva cât de mic, așa încât mereu eșua în a face click final și a lega totul până la capăt. A trebuit să Se întrupeze Cuvântul pentru aceasta și să moară pe Cruce... Și cercul înțelegerii noastre s-a rotunjit, în sfârșit. Eram doar o za ruptă, Vlad! Asta era omenirea, o za ruptă. Hristos nu a aruncat cercul vechi al geometrilor nisipului, ci doar l-a completat și l-a reînsuflețit. Dar mesajul central al lui Hristos este "faceți ca Mine!". Îl repetă mai apoi și Pavel, apoi mulți alții care au trăit între oameni nefăcînd nu știu ce mari năzbâtii, nemergînd de pildă în mâini sau zburînd musai prin văzduhuri ci, discret, cu forță bărbătească autentică, au corijat pe ici pe colo, au mângâiat, au udat, au hrănit - în ei înșiși apoi și în semeni. Dacă predica lui Hristos sau a lui Pavel ar fi fost absolut năucitoare prin noutatea ei radicală, nimeni nu ar fi priceput nimic și toți i-ar fi părăsit ca pe niște bieți poeți nebuni, ciudați dar inofensivi. Or, nu-i deloc așa, învățătura evanghelică nu pică brusc din înaltul cerului, ea preia multe ramuri ale sufletului omenesc deviate într-o parte sau alta, îndreptîndu-le. Apoi taie unele care crescuseră nepotrivit de mult, pe altele le rade de-a binelea iar pe altele le încurajează să crească și mai mult. Dîndu-i-se limpede, odată pentru totdeauna, reperele corecte, nutritive, mântuitoare. Punctele cardinale au fost repuse clar pe cerul înțelegerii omenirii, spre a nu se mai îndoi de acum, iarăși, căutătorul de steaua lui... În final tot rostul lucrării a fost ca pomul numit om să crească drept, că era în mare strâmbătate. Evident, fără Jetfă această operă ar fi fost o simplă aranjare/coafare, un simplu look nou, o modă trecătoare sub copitele care joacă tontoroiul vremurilor prin lume. Jertfa a adus însă puterea susținerii acestei reașezări și a deschis poarta Împărăției și a comuniunii cu cerul pe tot parcursul travaliului/pelerinajului numit îndeobște viață. Harul plinește, reașează, repară luxația. Nu desființează ci drept-ființează, cu adevărat în-ființează, pune ferm pe cale ceea ce sufletul omenesc prins în posibilități mult prea largi, doar-tatonează. Opoziția dintre celelalte culturi și cultura Duhului este o convenție arbitrară, separatistă. Continuumul vieții omenești ascultă de alte legi, să fiu iertat că țin la modul acesta de înțelegere care nu vrea să arunce mai nimic peste bordul arcăi creștine, ci "doar" să mute înspre și, finalmente, în Împărăție. De aceea vorbesc despre trans-figurare. Despre dezvrăjire. Despre simplitate, dincolo de falduri grețoase adăugate prin vremi în diverse culturi. Biserica e o bolniță unde sunt operați zilnic muribunzii prin procedeul numit dez-vrăjire și prin manevra introectării hapului-harului. Iar nu prin chirurgie. În creștinism, chirurgia înseamnă aruncare în moarte veșnică. E un procedeu rar utilizat, de care au avut parte numai cei putreziți de-a binelea. Pilda aluatului îmi pare cea mai bună cale de a cunoaște ceva din taina creștinismului. Acolo nu se aruncă nimic. Acolo se pre-face, se transfigurează, se pre-schimbă, treptat, pe nesimțite. Așa e lucrul doftoricesc în miezul duhovnicesc al lumii. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Hai sa vorbim despre fotbal atunci :) (glumesc)
Inteleg ce spui dar am o viziune diferita. Perspectiva mea porneste mai degraba de la: caile Mele nu sunt ca ale voastre; intelepciunea fiilor veacului e uraciune inaintea lui Dumnezeu; dreptatea oamenilor este inaintea lui Dumnezeu ca un tampon aruncat de femeie, etc. In orice caz, nu cred ca e vorba de un aspect cu adevarat central in ceea ce proveste raportarea noastra la Hristos deci diferenta de opinii nu capata accente tragice :) (desi cand vine vorba de Dumnezeu toate aspectele sunt centrale) |
|