![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lasa Cezar, stii tu cum e si stiu si eu si stie si Cristian. Ce sa mai dezbatem atata.
In rest fiecare cu pacatele sale, iaca le purtam pana om reusi sa scapam de ele. Cu lauda, mai da-o incolo, ca nu imi place, nu ma mai lauda, postarea cu pricina nu era o postare prea folositoare. Completare e nevoie, ca eu am scris scurt, la repezeala despre o particica din ce este invidia si pricinile ei.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Marea majoritate a oamenilor astazi sunt bolnavi de invidie si mandrie. Asa sunt educati de mici, din familie, fiindu-le innoculat spiritul de competitie, de a fi cel mai bun, de a fi inaintea celuilalt, de a fi in varf, adulat si laudat. Este invatat sa iasa in evidenta prin ceva si daca nu iese prin inzestrare de la Dumnezeu (o inteligenta nativa, un trup frumos de ex.) atunci inventeaza sau modifica.
Daca privim atent la societate astazi , vom constata ca membrii ei au nevoie de vindecare. Insa vindecarea nu va veni niciodata din zona lumeasca care tot in ale societatii se scalda. Pe de alta parte ca sa poata sa se mentina in centrul atentiei, sau in postura de a fii cei mai buni, isi ataca semenii in diverse moduri , de o subtilitate uneori extraordinara. Imaginatia , in acest punct, capata puncte culminante. Diavolul speculeaza toate acestea si castiga cat mai mult teren. Singura sansa pentru cel ce voieste sa se smulga din aceasta mocirla este Hristos si primul pas ca sa il intalnesti pe Hristos este duhovnicul si ascultarea.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ei, Mihaela, dă-mi voie să îți reamintesc: de multe ori Dumnezeu lucrează prin oameni.
Doctorii, psihologii și alții au adus vindecare sau măcar alinare și folos în deprinderea răbdării multor oameni cu varii suferințe sufletești, maritale, profesionale, sociale etc. Nu vreau să deschid o nouă polemică dar astăzi nu prea mai e loc pe lume fără nițică vizită la câte un psi. O fac și fețele bisericești, fii liniștită, pentru simplul motiv că în lume se petrec lucruri atât de complexe și de agresive încât ajutorul psi e deseori inevitabil. A te priva singur de ajutorul psihologului e o dizabilitate aproape la fel de mare ca a refuza Spovedania și Biserica. Practic rămâi ca un iepure în bătaia puștii. Te mai miri apoi că ustură alicele sau că doare satârul?... Iar în mijlocul tuturor vindecărilor și vindecătorilor e Însuși Hristos, chiar de noi nu sesizăm asta și tindem să separăm, analitic foarte, inseparabilul. Pretindem, cred eu, dintr-un clișeu prost deplasat pe lumea îmbolnăvirilor de azi, ca vindecătorul să fie un sfânt, altminteri nu e Mâna lui Dumnezeu acolo. Rău gând, socotesc, întrucât se cunoaște că Dumnezeu intervine prin cine voiește și cum voiește. Mărturii avem și în Scriptură, numeroase, ca să nu mai zic câte avem din 2000 de ani de creștinism. Mulți nebuni (considerați de noi așa ori pur și simplu chiar așa fiind) au adus folos mare semenilor, pentru că Dumnezeu a ales să lucreze prin ei, din rațiuni numai de El știute. Mulți care nu sunt deloc impecabili, ba dimpotrivă, se dovedesc uneori vitali pentru semeni. Îți amintești ce spunea Părintele Rafail despre grecul acela mare fumător care vindeca miraculos prin chiliile de pe Athos? Nu știu dacă sufletul grecului o nimeri Împărăția Cerului, dar e limpede că mulți demoni a scos din semeni, așa fumăcios cum era. Una e ca Dumnezeu să facă chiar și minuni prin tine, alta e să fii miluit cu Împărăția Cerurilor. Unii au scos demoni și nu au primit mântuirea. Alții nu au făcut mai nimic demn de apreciat (dacă folosim criteriile noastre curente privind viața virtuoasă) dar Dumnezeu i-a pus în rândul sfinților. Să nu ne pripim cu judecățile de valoare, așadar ci să ne grăbim cu smerenie și înțelepciune să cerem ajutorul potrivit oamenilor potriviți. Până și stăpânirile potrivnice, spune Apostolul, să le primim ca de la Dumnezeu, voia Lui fiind în toate, din rațiuni numai de El știute. Darmite pe doctorii de trup și de suflet (psihic)... Cândva, unul dintre gheronii îndrăgiți pe Athos și în lume, a avut de luptat cu ispita de a nu merge la doctor. Refuza, crezînd că prin asta se îndoiește de harul lui Dumnezeu și că se reține de la mucenicie. Și avea cancer, bietul și fericitul...În cartea despre viața lui (dacă nu mă înșel e vorba de Gheron Paisie? ori de Gheron Iosif... îmi scapă acum), ucenicul arată foarte clar procesul prin care bătrânul s-a smerit, trezit fiind de Dumnezeu și a acceptat, ulterior, să meargă la doctor, unde a și fost îngrijit, în ultima perioadă a vieții, în mod cu totul exemplar. Până la trecerea la Domnul. Vezi așadar că multe lucruri aparent de neînțeles se întâmplă în lume. A separa net, tranșant, relația de consiliere cu un psi de credința în Hristos, a le pune în conflict, e unul din aceste lucruri pe care eu nu le înțeleg, deocamdată...:) |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Dar despre ce era discutia initiala? Despre invidie? Sa vedem de ce, cand suntem invidiosi si mai ales sa vedem cum am putea sa nu mai fim? Ce ne genereaza aceasta stare patologica pentru suflet si ce masuri putem lua impotriva ei?
Poate uneori se pune un inceput gresit atunci cand parintii si invatatorii nostrii considera ca un anumit nivel de "invidie" sadit in sufletul nostru cand suntem copii ar putea fii constructiv, ar putea dezvolta spiritul de competitie si autoperfectionarea. Insa cei mari, mai ales cei care au trecut si s-au luptat cu aceasta patima, ar trebui sa stie ca este un teren alunecos, care poate duce in final pana la pierderea stimei de sine. Cand sufar eu de invidie, ce anume imi genereaza aceste stari? Atunci cand cei din "noua mea familie" vin cu referiri de genul "de ce fratele si sora ta au primit mai multe de la parinti?" astea ma cam lasa rece; paradoxal, ma simt mai bine ca eu nu am primit nimic, sau am primit mai putin, asta mi-ar permite sa fiuindependenta si sa nu fiu indatorata nimanui pe viata (daca ar fii asa, dar din pacate m-ar fii putut determina sa ma arunc in bratele unor persoane care conform fabulei, nu cine te baga in ... iti face rau, ci cine te "scoate din" ...iti face mai mult rau). Si cu toate astea, multumesc lui Dumnezeu, nu am ajuns inca sa-mi pizmuiesc fratii si surorile. Insa din pacate reusesc sa am aceste simtaminte atat de dureroase fata de: colegii care mint si au castig de cauza in fata sefilor si clientilor; femeile care se lauda cu calitatile lor si sunt apreciate de barbati pentru asta, desi chiar daca sunt adevarate aceste calitati, nu vad de ce ar trebui sa se mai laude in fata noastra, a celor care suntem mai putin avantajate; si imi mai starneste manie si invidie atunci cand vad ca persoane apropiate mie nu au incredere in ce le spun eu si prefera sa urmeze sfaturile altora chiar si atunci cand se vede clar ca nu sunt bune. Si asta numai pentru ca am fost candva sincera si mi-am recunoscut neputintele si limitele in fata lor. Nimeni nu poate afirma ca stie si poate face orice, decat un nebun, iar ala care-l crede e mai nebun ca el. Insa de aici si pana la a trage concluzia ca omul care e cinstit si isi recunoaste limitele nu e bun de nimic si nu stie si nu poate nimic...recunosc ca poate a fost si o doza de lasitate din partea mea, pentru ca stiindu-i oameni carcotasi si ingusti la minte (dupa cum ii judecau pe altii) am preferat sa ma eschivez, s-o fac pe "niznaiu". Insa mai e un aspect: cand e totusi vorba de persoane la care tii, sau care ai interesul sa le fie bine, atunci le recomanzi ce stii ca e mai bun, dar nu ce stii tu ca e mai bun pt tine, din pctul tau de vedere, ci ce e stiut, consacrat ca e cel mai bun in domeniu. Dar ce te faci cand nici asta nu-i mai multumeste...macar nu ti se reproseaza ca le-ai recomandat ceva rau, daca ei cred in continuare ca a fost "the best they can get"...inseamna ca problema lor chiar nu are rezolvare...Atata doar ca poate are, si tu o stii, dar pe tine nu te mai crede nimeni... Nu stiu pana la urma daca sentimentul se poate defini ca invidie, dar va mai descriu o situatie care imi genereaza sentimente negative fata de "aproapele": atunci cand colegii sau superiorii mei puneau un diagnostic si instituiau un tratament, si apoi plecau acasa, sau in weekend, sau in concediu, eu trebuia sa urmez intocmai tratamentul instituit de ei, doar in cazuri extreme as fii putut sa-l schimb. Insa daca nu era bun, nu dadea rezultate, sau era doar incomod, inutil, dureros, etc...nu prea aveam ce face, decat sa ma chinui si eu, si pacientii, si apartinatorii, si bineinteles ca eu trebuia sa le dau explicatii cand nu le convenea: si de ce s-a ajuns la acel diagnostic (chiar si atunci cand nu se 'potrivea" cu simptomele), si de ce trebuie sa ia atatea medicamente, si pt ce sunt si ce fac, si mi-era greu uneori sa ascund faptul ca unele faceau acelasi lucru, altele se bateau cap in cap, sau chiar nu se potriveau cu diagnosticul. Uneori ma mai eschivam la sefi, mai scoteam ce mi se parea inutil, sau inoportun, etc. (unii probabil mi-ar zice ca nu ma compliam "de lene" iar altii ca nu luam masuri, nu luam atitudine nici chiar atunci cand aveam dreptate, "din comoditate"). Bineinteles ca in lipsa mea oricine schimba orice si nu tinea nimeni cont de nimic din ce faceam eu. Cand tratamentele lor duceau la dezastre, era vina bolii care evolua in acest fel; cand cazurile mele evoluau nasol sau imprevizibil...era evident a cui era vina. Desigur, toate reusitele le apartineau lor, si toate esecurile mie sau celorlalti. Uneori nu reuseam sa inteleg rostul pentru care mai angajezi alti oameni pe langa tine daca ai asemenea pareri, insa acum raspunsul mi-e foarte evident. Pana la urma astea nu sunt lucruri pe care ar trebui cineva sa le invidieze, cel mult sa le regrete. Faptul ca ni le aducem aminte si nu le putem ierta, depasi, asta probabil e cu totul alta problema si probabil se defineste altfel, are alt "diagnostic". Last edited by fallen; 05.08.2013 at 17:23:05. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Avva Pimen a sfatuit pe cineva sa nu locuiasca intr-un loc unde exista vreunul care il invidiaza, pentru ea altminteri nu se va pricopsi: "Sa nu locuiesti intr-un loc unde vezi pe cineva care are gelozie impotriva ta, caci altfel nu te pricopsesti".
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Insa am realizat un lucru oarecum bun: pe apropiatii mei care nu sunt credinciosi, nu ii invidiez, si nici nu ii urasc pentru ca vor sa ma corupa si pe mine, insa imi pare rau pentru ei si mi-e mila, ma doare sufletul. Ca atunci cand mergem la munte si eu vreau sa urc si ei prefera sa ramana jos. La inceput ma durea sufeltul ca nu ramaneam cu ei, dar dorinta de a urca sus era mult mai mare, chiar daca era egoista. Ulterior am realizat ca de fapt imi pare rau ca nu urca si ei cu mine, nu ca nu raman eu cu ei. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Invidiosul nu primește doctor pentru boala sa și nu poate găsi leac tămăduitor al suferinței sale, deși Sfânta Scriptură e plină de ele. El, invidiosul, așteaptă ușurarea bolii numai într-un singur fel: să-i vadă prăbușindu-se pe unii dintre cei invidiați. Capătul urii lui e să-l vadă pe cel invidiat din fericit, nefericit, din norocos, nenorocit. Pe unii oameni, cu totul potrivnici, binefacerile îi îmblânzesc. Pe invidioși, însă, binefacerile mai mult îi rănesc, îi înrăiesc. Cu cât invidiosul are parte de mai mari faceri de bine, cu atât mai tare fierbe de ciudă, mai mult se supără și se mânie. Mulțumind pentru darurile primite și mai mult se cătrănește de purtarea binefăcătorului. Ce fiară poate fi mai feroce în răutatea ei? Ce fiară nu întrec ei prin răutatea năravului lor? Ce sălbăticiune nu depășesc ei prin cruzimea lor? Câinii cărora li se aruncă o coajă de pâine se domesticesc, leii cărora li se poartă de grijă se îmblânzesc. Invidioșii, însă, și mai mult se irită când li se arată îngrijire și atenție.
Rănile invidiosului sunt adânci și ascunse, și ele nu suferă vindecare, ca unele ce stau închise de durerea lor oarbă în ascunzișurile conștiinței. Invidiosul este dușmanul propriei sale sănătăți sufletești. Cel invidiat poate să scape și să-l ocolească pe invidios, dar invidiosul nu poate scăpa de sine însuși. Tu, invidiosule, dușmanul tău este cu tine, vrăjmașul îți este continuu în inimă; primejdia este închisă în adâncul tău; ești legat cu un lanț neîndurător; ești prizonierul invidiei și nici o mângâiere nu-ți vine într-ajutor. A prigoni pe un om binecuvântat de Dumnezeu și a urî pe cel fericit, iată o nenorocire fără leac". (Sfântul Vasile cel Mare, Despre invidie) Răbdarea răului, primirea umilinței la care te supune în lumea aceasta, are cea mai uriașă putere asupra răului. Chip de umilință desăvârșită ne-a dat Iisus pe Cruce. El, Fiul și Slava Tatălui, Dumnezeu adevărat, nu S-a împotrivit ateismului lui Iuda ci a primit toate consecințele lui. A primit să treacă prin cea mai de pe urmă umilire cu putință pe pământ, căci, ca un Dumnezeu, știa ce putere are umilința. Răbdând bătăi, scuipări în obraz, cununa de spini, piroanele și spânzurarea pe cruce, iar peste suflet hulirea celor fără de lege; toate acestea încă nu erau crucea cea mai grea. Pe aceasta o avea la spate. Dar avea Iisus o cruce mai grea, pe care era răstignit cu fața; era neasemănata durere a milei Sale față de oameni. Crucea asta n-o simte decât omul care nu se mai smintește de om; ci înțelegându-l nesfârșit îl iartă și îi stinge veninul cu rouă cerului din sufletul său. Oamenii aceștia, care boleau de răi ce erau și care nu pricepeau nimic din dumnezeirea lui Iisus, reprezintă acea coaliție a veninului sufletesc contra Mântuitorului. Acești contemporani ai lui Iisus, otrăviți de răutate, reprezintă culmea invidiei omenești contra sublimului, contra lui Iisus. Căci de ce a fost invidiat Iisus? Din cauza minunilor Sale printre cei sărmani și oropsiți, cei dintâi chemați la mântuire. Flămânzii erau hrăniți; hrănitorul, dușmănit. Morții erau înviați; invidioșii mureau de ciudă. Demonii erau alungați iar Celui ce le poruncea la demoni să iasă, oamenii îi întindeau curse. Leproșii erau curățiți, șchiopii umblai, surzii auzeau, orbii vedeau iar binefăcătorul era prigonit. In cele din urmă L-au osândit la moarte pe Dătătorul vieții; au bătut cu bice pe Izbăvitorul oamenilor și au judecat la moarte pe Judecătorul lumii (Sfântul Vasile cel Mare, Despre invidie). - (Din volumul: Din învățăturile Părintelui Arsenie Boca - Omul, zidire de mare preț) -
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) Last edited by cristiboss56; 29.09.2014 at 20:22:17. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eu nu spun ca psihologia nu e buna , sau ca trebuie categoric respinsa. Altceva spun eu de fapt. Tu Cezar daca nu ai crede in Dumnezeu, daca nu ai fi ortodox iubitor de Hristos, ce fel de psiholog ai fi? Asta incerc sa spun. Ca in lumea asta mare , psihologii care cred in Dumnezeu sunt extrem de putini. Fa o analiza sa vezi cati sunt credinciosi, cati dintre acestia sunt crestini, si cati sunt ortodocsi. Cred cu indulgenta ca doar 5%. Sa nu vorbim de tara noastra, desi si aici multi sunt crestini doar cu numele.Si acesti psihologi au pretentia sa vindece lumea. Iata Cezar o noua cale pentru tine. A propovadui importanta credintei in Dumnezeu la cei din domeniul tau. Ortodoxia nu degeaba este numita calea de vindecare a sufletului. In ortodoxie , la sfintii nostri vei gasi cele mai minunate tratate de psihologie. Si cred ca un preot este si psiholog in acelasi timp. Iata deci, ca psihologii acestei societati , daca nu sunt credinciosi, nu vad cum ar vindeca. de aceea am spus diagnosticare ocazionala, pentru ca ajung oamenii, or sa primeasca diagnostice gresite ori sa fie diagnosticati fara sa fie nevoie si diagnosticare dilentanta, pentru ca astazi in societate tot mai multi se cred psihologi si consulta membrii societatii si cu voie si fara voie. Cred ca un psiholog ca sa fie bun cu adevarat trebuie mai intai sa fie un bun crestin, un traitor intru Hristos. Mai vreau doar sa spun, ca sigur, Dumnezeu lucreaza prin oameni insa si diavolul tot asa. Si sigur ca nu pretindem ca vindecatorul sa fie un sfant. Nu trebuie sa ducem totul la extreme, (nu stiu de ce oamenii fug catre extreme). Insa vindecatorul macar sa fie bun crestin, si cautator al lui Hristos. Sigur , eu consider ca tu esti un astfel de om, insa putini psihologi sunt ca tine.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tocmai aceasta reclam si eu, aceasta separare pe care majoritatea psihologilor o traiesc si o afiseaza: doar psihologi si deloc crestini. Deci Cezar nu societatea bolnava e de vina , ca face aceasta separare ci psihologii care nu se indreapta spre Hristos. Daca ai stii cate ravagii se fac aici de catre psihologii fara credinta. nu iti poti imagina unde a ajuns societatea din aceasta cauza. de aceea revin la parerea mea: preotii nostri sunt si buni psihologi. Am inteles ca faci teologia. Iata asa te implinesti, preot ( daca asta intentionezi) si psiholog.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Invidia | Delirul | Generalitati | 11 | 18.04.2012 21:53:36 |
Invidia distructiva - despre Cain si Abel | ioan cezar | Generalitati | 2 | 19.02.2012 16:51:45 |
Invidia impiedica orice bucurie | jonella | Intrebari utilizatori | 5 | 25.05.2010 18:19:57 |
|