Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 31.05.2013, 16:45:00
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Dar pe mine m-a convins si Luca 1.1. despre Duhul Sfant primit de Maica Domnului, cand a spus Fie! Mama Sf. Ioan Botezatorul s-a impartasit de Duhul, si ea, si pruncul inca nenascut, de indata ce a auzit glasul Maicii Domnului.
Doamnă, dacă ați fi citit ceea ce s-a scris până acum, v-ați fi dat seama de multe lucruri atât cât se poate bineînțeles. Maica Domnului la Bunavestire nu a primit Duhul Sfânt, ci Duhul Sfânt a umbrit-o pentru a avea loc zămislirea Fiului lui Dumnezeu. Este o diferență semnificativă între primirea Duhului și umbrirea Duhului: umbrirea Duhului a avut loc cu Maria Fecioara la Bunavestire, primirea Duhului a avut loc după Înviere și Pogorârea Duhului Sfânt. Vă rog deci să faceți distincție între acestea și dacă credeți că vreun Sfânt Apostol, Părinte sau vreun Teolog ar spune altceva decât ce am spus eu aici vă rog să îmi faceți și mie cunoștință cu opera și persoana lui.

Iar în ceea ce îl privește pe sfântul Ioan Botezătorul felul în care Duhul Sfânt a lucrat cu el în pântecele Elisabetei ține tot de iconomia Vechiului Testament, iar nu de iconomia Noului Testament, a "harului interior" așa cum a fost denumit de mai mulți utilizatori și de mai multe ori chiar pe acest fir de discuție; dar dacă ați fi ascultat de mine și ați fi citit și studiat cu atenție v-ați fi dat seama de aceste lucruri și nu mai era necesară glosarea pe marginea acelorași probleme. Chiar una dintre mărturiile sfântului profet Ioan Botezătorul este Botezul cu Duhul Sfânt cu care Hristos avea să fie Cel Care va boteza; despre acest Botez în Duh Sfânt este vorba atunci când vorbim despre renașterea la o nouă viață din Dumnezeu. Dacă dumneavoastră îmi veți arăta că Fecioara Maria ar fi fost botezată în Duhul Sfânt înainte de Înviere și Cincizecime, atunci vă rog să îmi arătați și mie care Sfânt Apostol, care Sfânt Părinte, care Sinod Ecumenic, care Sfânt a spus vreodată așa ceva. Noi când vorbim, în iconomia Noului Testament, despre primirea Duhului, despre acest Botez în Duh Sfânt vorbim în primul rând (de fapt însăși Sfânta Tradiție vorbește), nu vorbim despre orice lucrare a Duhului. Mai mult, chiar Hristos a spus foarte clar că Ioan Botezătorul, cel mai mare om care se născuse, era mai mic decât cel mai mic din împărăția cerurilor, asta pentru a arăta limpede diferența dintre cele două iconomii, a vechiului și noului legământ.

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Ceea ce nu imi place din ceea ce scrii, este ca o reduci pe Maica Domnului la nivelul unei femei obisnuite, care a nascut un prunc. Ori pruncul purtat de ea a fost de la inceput si Om si Dumnezeu totodata.
Îmi cer scuze, dar nu fac parte dintr-o sectă gnostică. Ceea ce îmi atribuiți aici nu are nicio legătură cu felul în care accept eu lucrurile, viziunea respectivă fiind de origine sectantă gnostică și anatematizată de Biserică.

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Oare faptul ca L-a purtat pe Dumnezeu timp de 9 luni nu are urmari deosebite, incat sa fi avut un efect special asupra ei?
Dacă dumneavoastră îmi arătați un singur mărturisitor al Sfintei Tradiții care să spună că în cele nouă luni precum și în anii de viață de până la Golgota Fecioara Maria ar fi fost botezată în Duh Sfânt vă rog să îmi faceți și mie cunoștință cu opera lui; eu unul nu am văzut niciodată nici pe părintele Stăniloae să facă astfel de afirmații anti-teologice. De Sfinții Apostoli, de Sfinții Părinți și în general de Sfânta Tradiție nici nu mai vorbesc. Dar, repet, dacă dumneavoastră credeți că lucrurile stau altfel decât spun eu, vă rog să aduceți Sfânta Tradiție să vedem dacă spune altceva. Vreau și eu să văd care este acel reprezentant al Sfintei Tradiții care să fi afirmat că Botezul în Duh Sfânt ar fi avut loc înainte de Jertfa Răscumpărătoare, de Sfânta Înviere și de Pogorârea Duhului Sfânt.

Last edited by Decebal; 31.05.2013 at 16:48:56.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 01.06.2013, 02:07:57
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Doamnă, dacă ați fi citit ceea ce s-a scris până acum, v-ați fi dat seama de multe lucruri atât cât se poate bineînțeles. Maica Domnului la Bunavestire nu a primit Duhul Sfânt, ci Duhul Sfânt a umbrit-o pentru a avea loc zămislirea Fiului lui Dumnezeu. Este o diferență semnificativă între primirea Duhului și umbrirea Duhului: umbrirea Duhului a avut loc cu Maria Fecioara la Bunavestire, primirea Duhului a avut loc după Înviere și Pogorârea Duhului Sfânt. Vă rog deci să faceți distincție între acestea și dacă credeți că vreun Sfânt Apostol, Părinte sau vreun Teolog ar spune altceva decât ce am spus eu aici vă rog să îmi faceți și mie cunoștință cu opera și persoana lui.

Iar în ceea ce îl privește pe sfântul Ioan Botezătorul felul în care Duhul Sfânt a lucrat cu el în pântecele Elisabetei ține tot de iconomia Vechiului Testament, iar nu de iconomia Noului Testament, a "harului interior" așa cum a fost denumit de mai mulți utilizatori și de mai multe ori chiar pe acest fir de discuție; dar dacă ați fi ascultat de mine și ați fi citit și studiat cu atenție v-ați fi dat seama de aceste lucruri și nu mai era necesară glosarea pe marginea acelorași probleme. Chiar una dintre mărturiile sfântului profet Ioan Botezătorul este Botezul cu Duhul Sfânt cu care Hristos avea să fie Cel Care va boteza; despre acest Botez în Duh Sfânt este vorba atunci când vorbim despre renașterea la o nouă viață din Dumnezeu. Dacă dumneavoastră îmi veți arăta că Fecioara Maria ar fi fost botezată în Duhul Sfânt înainte de Înviere și Cincizecime, atunci vă rog să îmi arătați și mie care Sfânt Apostol, care Sfânt Părinte, care Sinod Ecumenic, care Sfânt a spus vreodată așa ceva. Noi când vorbim, în iconomia Noului Testament, despre primirea Duhului, despre acest Botez în Duh Sfânt vorbim în primul rând (de fapt însăși Sfânta Tradiție vorbește), nu vorbim despre orice lucrare a Duhului. Mai mult, chiar Hristos a spus foarte clar că Ioan Botezătorul, cel mai mare om care se născuse, era mai mic decât cel mai mic din împărăția cerurilor, asta pentru a arăta limpede diferența dintre cele două iconomii, a vechiului și noului legământ.


Îmi cer scuze, dar nu fac parte dintr-o sectă gnostică. Ceea ce îmi atribuiți aici nu are nicio legătură cu felul în care accept eu lucrurile, viziunea respectivă fiind de origine sectantă gnostică și anatematizată de Biserică.


Dacă dumneavoastră îmi arătați un singur mărturisitor al Sfintei Tradiții care să spună că în cele nouă luni precum și în anii de viață de până la Golgota Fecioara Maria ar fi fost botezată în Duh Sfânt vă rog să îmi faceți și mie cunoștință cu opera lui; eu unul nu am văzut niciodată nici pe părintele Stăniloae să facă astfel de afirmații anti-teologice. De Sfinții Apostoli, de Sfinții Părinți și în general de Sfânta Tradiție nici nu mai vorbesc. Dar, repet, dacă dumneavoastră credeți că lucrurile stau altfel decât spun eu, vă rog să aduceți Sfânta Tradiție să vedem dacă spune altceva. Vreau și eu să văd care este acel reprezentant al Sfintei Tradiții care să fi afirmat că Botezul în Duh Sfânt ar fi avut loc înainte de Jertfa Răscumpărătoare, de Sfânta Înviere și de Pogorârea Duhului Sfânt.
Am citit ce s-a scris mai inainte.
Practic, Decebal, propuneti (vorbesc si eu la plural, ca sa nu fac nota discordanta) sa judecam iconomia lui Dumnezeu. Poate nu intamplator tocmai Maica Domnului si Sf. Ioan Botezatorul stau de-a dreapta si de-a stanga Domnului.

Daca Elisabeta nu a primit Duhul Sfant, atunci de unde stia ea, ca Fecioara Maria este "Maica Domnului meu"? Evanghelistul scrie ca doar a auzit glasul Maicii Domnului si a si stiut ca este insarcinata si nu cu oricine, ci ca poarta in pantece pe Domnul. Si nu numai asta, dar si pruncul ii tresara de bucurie la auzul glasului Fecioarei Maria. Cum asa, daca nu aveau Duhul Sfant?
Unu si cu unu fac doi. Daca Elisabeta, doar la auzul glasului Maicii Domnului se umple de Duh, la fel si pruncul pe care il poarta in pantece, atunci cu atat mai mult Maica Domnului s-a umplut de Duhul Sfant in clipa in care Dumnezeu S-a salasluit in ea. Oricum am intoarce-o, trebuie sa il credem pe evanghelistul Luca:

34.Și a zis Maria către înger: Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu știu de bărbat?
35.Și răspunzând, îngerul i-a zis: Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine și puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceea și Sfântul care Se va naște din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema.
36.Și iată Elisabeta, rudenia ta, a zămislit și ea fiu la bătrânețea ei și aceasta este a șasea lună pentru ea, cea numită stearpă.
37.Că la Dumnezeu nimic nu este cu neputință.
38.Și a zis Maria: Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău! Și îngerul a plecat de la ea.
39.Și în acele zile, sculându-se Maria, s-a dus în grabă în ținutul muntos, într-o cetate a seminției lui Iuda.
40.Și a intrat în casa lui Zaharia și a salutat pe Elisabeta.
41.Iar când a auzit Elisabeta salutarea Mariei, pruncul a săltat în pântecele ei și Elisabeta s-a umplut de Duh Sfânt,
42.Și cu glas mare a strigat și a zis: Binecuvântată ești tu între femei și binecuvântat este rodul pântecelui tău.
43.Și de unde mie aceasta, ca să vină la mine Maica Domnului meu?
Reply With Quote
  #3  
Vechi 01.06.2013, 10:52:18
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Doamnă, deja v-am explicat în postările anterioare, precum și în cea pe care mi-ați citat-o mai sus. Și ca să pun punct citez din Evanghelia după Ioan: "Iar aceasta a spus-o despre Duhul pe Care aveau să-L primească acei ce cred într'Însul. Că Duhul încă nu era dat, pentru că Iisus încă nu Se preamărise." (Ioan 7, 39)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 03.06.2013, 17:01:54
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Doamnă, dacă ați fi citit ceea ce s-a scris până acum, v-ați fi dat seama de multe lucruri atât cât se poate bineînțeles. Maica Domnului la Bunavestire nu a primit Duhul Sfânt, ci Duhul Sfânt a umbrit-o pentru a avea loc zămislirea Fiului lui Dumnezeu. Este o diferență semnificativă între primirea Duhului și umbrirea Duhului: umbrirea Duhului a avut loc cu Maria Fecioara la Bunavestire, primirea Duhului a avut loc după Înviere și Pogorârea Duhului Sfânt. Vă rog deci să faceți distincție între acestea și dacă credeți că vreun Sfânt Apostol, Părinte sau vreun Teolog ar spune altceva decât ce am spus eu aici vă rog să îmi faceți și mie cunoștință cu opera și persoana lui.

Iar în ceea ce îl privește pe sfântul Ioan Botezătorul felul în care Duhul Sfânt a lucrat cu el în pântecele Elisabetei ține tot de iconomia Vechiului Testament, iar nu de iconomia Noului Testament, a "harului interior" așa cum a fost denumit de mai mulți utilizatori și de mai multe ori chiar pe acest fir de discuție; dar dacă ați fi ascultat de mine și ați fi citit și studiat cu atenție v-ați fi dat seama de aceste lucruri și nu mai era necesară glosarea pe marginea acelorași probleme. Chiar una dintre mărturiile sfântului profet Ioan Botezătorul este Botezul cu Duhul Sfânt cu care Hristos avea să fie Cel Care va boteza; despre acest Botez în Duh Sfânt este vorba atunci când vorbim despre renașterea la o nouă viață din Dumnezeu. Dacă dumneavoastră îmi veți arăta că Fecioara Maria ar fi fost botezată în Duhul Sfânt înainte de Înviere și Cincizecime, atunci vă rog să îmi arătați și mie care Sfânt Apostol, care Sfânt Părinte, care Sinod Ecumenic, care Sfânt a spus vreodată așa ceva. Noi când vorbim, în iconomia Noului Testament, despre primirea Duhului, despre acest Botez în Duh Sfânt vorbim în primul rând (de fapt însăși Sfânta Tradiție vorbește), nu vorbim despre orice lucrare a Duhului. Mai mult, chiar Hristos a spus foarte clar că Ioan Botezătorul, cel mai mare om care se născuse, era mai mic decât cel mai mic din împărăția cerurilor, asta pentru a arăta limpede diferența dintre cele două iconomii, a vechiului și noului legământ.


Îmi cer scuze, dar nu fac parte dintr-o sectă gnostică. Ceea ce îmi atribuiți aici nu are nicio legătură cu felul în care accept eu lucrurile, viziunea respectivă fiind de origine sectantă gnostică și anatematizată de Biserică.


Dacă dumneavoastră îmi arătați un singur mărturisitor al Sfintei Tradiții care să spună că în cele nouă luni precum și în anii de viață de până la Golgota Fecioara Maria ar fi fost botezată în Duh Sfânt vă rog să îmi faceți și mie cunoștință cu opera lui; eu unul nu am văzut niciodată nici pe părintele Stăniloae să facă astfel de afirmații anti-teologice. De Sfinții Apostoli, de Sfinții Părinți și în general de Sfânta Tradiție nici nu mai vorbesc. Dar, repet, dacă dumneavoastră credeți că lucrurile stau altfel decât spun eu, vă rog să aduceți Sfânta Tradiție să vedem dacă spune altceva. Vreau și eu să văd care este acel reprezentant al Sfintei Tradiții care să fi afirmat că Botezul în Duh Sfânt ar fi avut loc înainte de Jertfa Răscumpărătoare, de Sfânta Înviere și de Pogorârea Duhului Sfânt.
Daca, dupa conceptia ta, Decebal, Duhul Sfant primit de Elisabeta, si implicit de pruncul, Sf. Ioan Botezatorul, tine de iconomia Vechiului Testament, atunci nu am nimic de adaugat!
Daca Ruda sa, Elisabeta, a primit Duhul Sfant doar la auzul salutului Maicii Domnului, atunci cu atat mai mult a primit Sfantul Duh Maica Domnului!
Altceva nu mai comentez, ca ar fi inutil!
In general nu ma intereseaza parerile neoprotestante.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 03.06.2013, 17:46:55
lore86's Avatar
lore86 lore86 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.05.2009
Locație: timisoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.201
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Daca, dupa conceptia ta, Decebal, Duhul Sfant primit de Elisabeta, si implicit de pruncul, Sf. Ioan Botezatorul, tine de iconomia Vechiului Testament, atunci nu am nimic de adaugat!
Daca Ruda sa, Elisabeta, a primit Duhul Sfant doar la auzul salutului Maicii Domnului, atunci cu atat mai mult a primit Sfantul Duh Maica Domnului!
Altceva nu mai comentez, ca ar fi inutil!
In general nu ma intereseaza parerile neoprotestante.
Ne convine sau nu, asa e. Duhul Sfant se pogoara abia dupa inaltarea la cer a Domnului, caci spune Hristos Domnul"Daca eu nu voi pleca, nu va va veni Mangaietor"(citata aproximativ, cand gaasesc sursa vin cu citatul exact).
asadar, pogorarea Duhului Sfant are loc doar la cincizecime.
PAna atunci vb de o alta iconomie a Duhului Sfant, aceea de viata facator, caci spune in cartea iov:Dumnezeiescul Duh pe mine m'a făcut, suflarea, ea mă'nvață, a Celui-Preaputernic.
.
__________________
Cred, Doamne, ajuta necredintei mele!
Reply With Quote
  #6  
Vechi 03.06.2013, 18:21:09
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de lore86 Vezi mesajul
Ne convine sau nu, asa e. Duhul Sfant se pogoara abia dupa inaltarea la cer a Domnului, caci spune Hristos Domnul"Daca eu nu voi pleca, nu va va veni Mangaietor"(citata aproximativ, cand gaasesc sursa vin cu citatul exact).
asadar, pogorarea Duhului Sfant are loc doar la cincizecime.
PAna atunci vb de o alta iconomie a Duhului Sfant, aceea de viata facator, caci spune in cartea iov:Dumnezeiescul Duh pe mine m'a făcut, suflarea, ea mă'nvață, a Celui-Preaputernic.
.
Deci faptul ca Maica Domnului L-a purtat pe Iisus Hristos nu inseamna nimic? Nu cred acest lucru.
Dar Elisabeta, care a primit Duhul Sfant, asa cum scrie in Luca 1,1, 41? Nici ea nu a primit Duhul Sfant?

Iar când a auzit Elisabeta salutarea Mariei, pruncul a săltat în pântecele ei și Elisabeta s-a umplut de Duh Sfânt,

Intr-adevar, asa spune Domnul Iisus Hristos, ca trebuie sa plece El, ca sa vina Mangaietorul. Acest lucru este valabil pentru restul omenirii, care nu primise Duhul Sfant in situatii de exceptie ca acestea: Maica Domnului, la intruparea Domnului, si Elisabeta ruda sa, la salutul Maicii Domnului, asa cum ne spune Evanghelistul Luca. Atat Maica Domnului, cat si pruncul ce urma sa se nasca, Sf. Ioan Botezatorul, au ajuns sa stea de-a dreapta si de-a stanga Domnului Iisus Hristos. Asta ar trebui sa ne dea de gandit.
Ca la Dumnezeu nimic nu este cu neputinta.
http://www.crestinortodox.ro/carti-o...ria-79904.html

Last edited by Miha-anca; 04.06.2013 at 00:05:15.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 04.06.2013, 09:30:34
lore86's Avatar
lore86 lore86 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.05.2009
Locație: timisoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.201
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Deci faptul ca Maica Domnului L-a purtat pe Iisus Hristos nu inseamna nimic? Nu cred acest lucru.
Nu am zis lucrul asta. Cum as putea? Doar ca am invatat ca pana la Cincizecime vorbim de o lucrare diferita a Duhului, fata de cea de dupa Cincizecime. daca in Vt Duhul Sfant se pogora asupra oamenilor, pentru a-i lumina in scrieri sau in hotarari, in Nt vedem Duhul care se coboara si salasluieste in ei. In ceea ce o priveste pe Maica Domnului, statutul ei e cu totul special. Orice incercare de a da o explicatie, ramane doar la nivel de supozitie. dar e clar ca cu Imparateasa Cerurilor lucrurile au stat diferit fata de restul oamenilor. Am intalnit pareri care cred ca prima persoana care a aflat Vestea cea Buna, a Invierii a fost tocmai Imparateasa. Si cred lucrul acesta, pentru ca e in firescul lucrurilor ca Ei s a i se acorde o cinste mai speciala, ca una ce a purtat, a nascut, a hranit, a ingrijit pe Domnul.
Singura care, cred eu, a avut un statut mai special decat restul omenirii a fost Maica Domnului.
In cazul Elisabetei a fost o cercetare a Duhului, care ii da cuvant proroocesc. Ptr ca atunci nu vorbim inca de salasluirea Duhului.
__________________
Cred, Doamne, ajuta necredintei mele!

Last edited by lore86; 04.06.2013 at 09:33:13.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 04.06.2013, 12:37:49
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de lore86 Vezi mesajul
Nu am zis lucrul asta. Cum as putea? Doar ca am invatat ca pana la Cincizecime vorbim de o lucrare diferita a Duhului, fata de cea de dupa Cincizecime. daca in Vt Duhul Sfant se pogora asupra oamenilor, pentru a-i lumina in scrieri sau in hotarari, in Nt vedem Duhul care se coboara si salasluieste in ei. In ceea ce o priveste pe Maica Domnului, statutul ei e cu totul special. Singura care, cred eu, a avut un statut mai special decat restul omenirii a fost Maica Domnului.
In cazul Elisabetei a fost o cercetare a Duhului, care ii da cuvant proroocesc. Ptr ca atunci nu vorbim inca de salasluirea Duhului.
Asta am afirmat si eu pana acum. Maica Domnului e singura care are un statut special, tocmai din cauza sfinteniei, nefacand pacate. Inainte de pogorarea Duhului Sfant si instituirea Botezului este curata de urmarile pacatului stramosesc, la Intrupare. Decebal sustine ceva imposibil, ca nici Maica Domnului nu a primit har la Intrupare. E ceva imposibil pentru ca era insusi Dumnezeu Fiul, evident ca era si har, tocmai de aceea a fost curata de pacatul stramosesc. Nu avea cum sa fie doar harul acela exterior din Vechiul Testament, altfel nu ar mai fi fost Dumnezeu in pantece, ci un om, cum spuneau nestorienii.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 05.06.2013, 01:15:18
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Ma gandesc ca Duhul Sfant, care a umplut-o pe Elisabeta, ruda Fecioarei Maria, era indreptat in primul rand inspre cel, care urma sa devina Sf. Ioan Botezatorul.
Despre Sf. Ioan Botezatorul am gasit un articol interesant, care spune asa:
Potrivit Sfintei Scripturi, Ioan Botezatorul a saltat in pantecele maicii sale, in momentul in care Elisabeta se intalneste cu Fecioara Maria atunci cand aceasta Il purta in pantece pe Domnul. Desi a saltat in pantece, Ioan afirma ca "nu-L stia pe Domnul” (Ioan 1, 31). Aceasta marturisire a lui Ioan este adevarata, caci el nu putea cunoaste din proprie experienta ca Cel purtat in pantecele Mariei este Fiul lui Dumnezeu.

Parintele Dumitru Staniloae, comentand acest episod, spune ca Ioan "a simtit venind din Acela o lumina, sau de la Duhul Sfant din El, care l-a facut sa salte de bucurie. Sunt cunostinte care apar in noi in chip tainic, fara niciun efort al nostru de a le castiga”.

Raspunsul la intrebarea "Cum ajunge sa-L cunoasca Sfantul Ioan Botezatorul pe Hristos?", il gasim la Evanghelistul Ioan (In 1, 34), care reda marturia Botezatorului: "Cel ce m-a trimis pe mine sa botez cu apa, Acela mi-a spus: Peste care vei vedea Duhul pogorandu-Se si ramanand peste El, Acesta este Cel ce boteaza cu Duhul Sfant. Si am vazut si marturisit ca El este Fiul lui Dumnezeu" (In 1, 33-34).

Parintele Dumitru Staniloae, talcuieste acest eveniment astfel: "Dumnezeu il poate face pe om sa auda in forma omeneasca ceea ce vrea El sa-i spuna, si sa vada in forma in care vad ochii omenesti vointa Sa dintr-un anumit moment. Ioan a fost proroc cand Dumnezeu i-a spus cum va cunoaste pe Fiul Sau intrupat, si a fost apostol cand a vazut pe Duhul Sfant pogorat peste Hristos si a auzit glasul Tatalui cu privire la El. Cum putea vorbi omeneste Fiul lui Dumnezeu intrupat, asa si Tatal Lui a putut "vorbi" sau face pe Ioan sa-L auda vorbind. Se arata si in aceasta ca omul este dupa chipul lui Dumnezeu".
Continuare...
http://www.crestinortodox.ro/religie...rul-98649.html

Last edited by Miha-anca; 05.06.2013 at 01:39:43.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 07.06.2013, 10:06:45
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Maica Domnului e singura care are un statut special, tocmai din cauza sfinteniei, nefacand pacate. Inainte de pogorarea Duhului Sfant si instituirea Botezului este curata de urmarile pacatului stramosesc, la Intrupare. Decebal sustine ceva imposibil, ca nici Maica Domnului nu a primit har la Intrupare. E ceva imposibil pentru ca era insusi Dumnezeu Fiul, evident ca era si har, tocmai de aceea a fost curata de pacatul stramosesc. Nu avea cum sa fie doar harul acela exterior din Vechiul Testament, altfel nu ar mai fi fost Dumnezeu in pantece, ci un om, cum spuneau nestorienii.
Este imposibil din punctul de vedere al limitelor tale de înțelegere a argumentelor celorlalți, precum și din acela al contradicțiilor evidente în care te-ai băgat până acum. După cum arată și citatul din Evanghelia după Ioan, dăruirea harului interior, sau a Duhului Sfânt în sensul în care evanghelia a patra vorbește, nu este condiționată doar de dumnezeirea Fiului, ci și de preamărirea lui Hristos. Cu alte cuvinte a susține cele susținute mai sus de Cătălin este egal cu a vorbi împotriva Revelației Sfintei Scripturi. Iar Scriptura spune clar: "Iar aceasta a spus-o despre Duhul pe Care aveau să-L primească acei ce cred într'Însul. Că Duhul încă nu era dat, pentru că Iisus încă nu Se preamărise." (Ioan 7, 39) Dăruirea Duhului sau a harului interior este legată în mod evident și condiționată de preamărirea lui Hristos. Deci falsul argument al lui Cătălin își dovedește adevărata natură, și implicit acest fals argument nu poate fi adus în slujba apărării unei superstiții religioase. Faptul că Fecioara Maria nu a făcut păcate sau că i s-ar fi șters păcatul originar nu înseamnă că ea ar fi avut Duhul Sfânt în sensul în care Evanghelia după Ioan vorbește despre dăruirea Duhului Sfânt. Maica Domnului nu o fi avut păcate, dar ea nu avea Viața Învierii în ea la modul în care numai prin Pogorârea Duhului Sfânt ea poate fi făcută prezentă în viața tuturor oamenilor, inclusiv în viața Maicii Domnului.

Faptul că Fecioara Maria L-a zămislit pe Iisus, asta nu înseamnă că în aceeași clipă ea s-ar fi născut duhovnicește de la Sfântul Duh, și asta pentru că pentru ca Misterul Baptismal să fie operant era necesară Jertfa răscumpărătoare a Domnului și Învierea făcătoare-de-Viață; de-abia prin Hristosul răstignit, mort și înviat își poate căpăta și Fecioara Maria nașterea spirituală de la Duhul Sfânt, Hristos lucrând de-acum prin Sfintele Sale Mistere și prin Harul dumnezeiesc ridicarea ființelor umane la a fi făpturi noi, o creație nouă în Domnul. "Că în Hristos Iisus nici tăierea împrejur nu este ceva, nici netăierea împrejur, ci făptura cea nouă." (Galateni 6, 15) "Deci, dacă este cineva în Hristos, este făptură nouă; cele vechi au trecut, iată toate s-au făcut noi." (II Corinteni 5, 17) Iar a fi în mod deplin făpturi noi, pentru oricine nu doar pentru Maica Domnului, nu era posibil decât după Răstignirea Domnului, Moartea Lui, Învierea și Înălțarea la Cer. De-acum prin Duhul Sfânt făgăduit și trimis Hristos și Dumnezeu Tatăl operează înnoirea ontologică a oamenilor.

Pe lângă acestea voi aduce spre lămurire și un citat de la Sf. Chiril al Alexandriei de la comentariul său asupra Ioan 12, 24 (Adevăr vă spun: "Dacă bobul de grâu, care cade în pământ, nu moare, rămâne singur; însă dacă moare, aduce rod mult") precum și o notă a Părintelui Stăniloae la acest comentariu. (A se vedea Comentariul Sf Chiril la Evanghelia după Ioan, ediție 2000, pag. 772-773)

Citat:
Dacă grăuntele de grâu, când cade în pământ, nu va muri, rămâne singur; iar dacă moare, aduce multă roadă” (In 12, 24)

Nu prezice numai că va pătimi, nici numai că a venit timpul pentru aceasta, ci arată cauza pentru care a voit să pătimească, și că e mare câștigul pătimirii. Căci altfel n-ar fi voit să pătimească. Fiindcă n-a pătimit fără voie. De fapt pentru iubirea față de noi a arătat atâta bunătate, încât a voit să pătimească toate cruzimile. Și precum grăuntele de grâu semănat odrăslește multe spice, nepăgubindu-se pe sine din cauza aceasta, ci existând prin putere în toate grăunțele spicului, - căci din el odrăslesc toate -, așa și Domnul a murit și, deschizând sânurile pământului, a ridicat cu Sine sufletele oamenilor, fiind El însuși în toate după adevărul credinței, existând totodată și de Sine. Și n-a dat numai tuturor celor ce mor această putere de-a rodi,[1463] ci și celor vii, deși cuvântul are și un sens de parabolă. Căci viața tuturor, a celor morți și a celor vii, este rod al pătimirilor lui Hristos, fiindcă moartea lui Hristos s-a făcut sămânță a vieții. Firea dumnezeiască a Cuvântului s-a făcut deci primitoare morții? Cum n-ar fi aceasta o afirmație cu totul lipsită de evlavie? Căci Cuvântul lui Dumnezeu-Tatăl este Viața prin fire. El mai vârtos Se scoală decât cade, El desființează moartea, nu e stăpânit de stricăciune. Face viu ceea ce are nevoie de viață, în loc să ceară viața de la altul. Precum deci lumina nu se face întuneric, așa e cu neputință ca Viața să nu fie viață. Cum se spune că Același cade ca și bobul de grâu în pământ și Se scoală ca Dumnezeu? Se spune că gustă moartea, căci I se potrivește aceasta întrucât S-a făcut om, dar e propriu Lui în mod firesc să învie dumnezeiește.
Citat:
[1463] Moartea lui Iisus e un act fecund, ca și moartea unui grăunte de grâu. Moartea lui Iisus e un act de putere, pentru că fiind însușită de Dumnezeu în firea omenească, El poate învia la o viață nouă și veșnică această fire în care există virtual viața înnoită a firii tuturor oamenilor, care e unită cu a Lui. Căci prin moarte a scufundat umanitatea Sa și mai mult în dumnezeirea Sa, moartea Lui fiind o adevărată trecere, sau un Paște, la viață. Dacă omul păcătos nu moare cu sufletul, ci rămâne prin puterea lui Dumnezeu într-o viață sărăcită, Hristos trece cu sufletul deplin în Dumnezeu. Iar cei uniți cu Hristos nu au numai ei această viață nouă, ci o comunică la rândul lor și altora pentru că au fost predați lui Dumnezeu și ei, iar puterea lui Hristos cel înviat este în ei. O au murind prin primirea ei. De aceea, chiar pe cei morți înainte de El, dar cu nădejde în El, îi ridică Iisus cu Sine din iad. Moartea lui Iisus are deci în ea puterea seminței vieții noi a tuturor, fiind în primul rând sămânța vieții Sale veșnice ca om. Viața Lui ca om înviat e în toți, căci e și Dumnezeu. Cuvântul are și sens de proorocie, căci nu-i învie încă pe ceilalți cu trupul, ci deocamdată numai cu sufletul.
După aceste citări cred că lucrurile sunt mai lămurite. Chiar la sfârșitul notei Părintele Stăniloae vorbește despre învierea deocamdată numai cu sufletul. Propriu-zis cam asta ar însemna și nașterea din Duhul Sfânt, iar acesta este unul dintre sensurile Botezului și ale Nașterii din nou, de sus, din Dumnezeu, anume de a opera o renaștere sau o înviere spirituală, lucru care nu a avut deci loc cu Fecioara Maria la zămislirea Domnului în ea. După cum se vede subliniat în ambele citate, viața nouă, restaurată ontologic, a tuturor (inclusiv a Maicii Domnului), întemeiată în Hristos este rodul pătimirilor, morții și învierii Domnului Iisus Hristos. Aici vedeți deci nu cuvintele mele, ci ale Sfinților Apostoli, ale Sfinților Părinți și ale Teologilor Bisericii. Posibil ca astea să nu se înscrie printre sursele ortodoxe consultate și înțelese de Cătălin2.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Slujba de Adormirea Maicii Domnului intrerupta de DNA Laura19 Stiri, actualitati, anunturi 51 21.08.2012 16:03:50
Adormirea Maicii Domnului dan73 Generalitati 3 05.07.2012 16:22:32
Adormirea Maicii Domnului partenie Diverse Sarbatori 20 15.08.2009 21:19:08
Adormirea Maicii Domnului Laurentiu Diverse Sarbatori 1 15.08.2008 20:25:15
adormirea maicii domnului Pupi Generalitati 1 12.08.2008 13:13:16