Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfinti Parinti (Patrologie)
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 20.05.2013, 16:11:25
glykys's Avatar
glykys glykys is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.08.2009
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.703
Implicit

Tineti topicul deschis pana saptamana viitoare, cand o sa am si eu ceva timp sa scriu...
Pana atunci, clasicul : http://sfantulefremcelnou.files.word...stenta-lor.pdf
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 20.05.2013, 21:45:34
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Citat:
În prealabil postat de glykys Vezi mesajul
Tineti topicul deschis pana saptamana viitoare, cand o sa am si eu ceva timp sa scriu...
Pana atunci, clasicul : http://sfantulefremcelnou.files.word...stenta-lor.pdf
Threadul ramane in prima pagina , merita , mai ales ca problematica mortii a fost discutata foarte putin pe acest forum , si orice element , orice postare adusa aici este de folos tuturor .
Personal ii multumesc fratelui Ioan pentru initiativa deschiderii acestui thread !
Intamplator sau nu , am dat de un articol pe site pe care-l recomand celor interesati :"Diferente confesionale cu privire la viata dupa moarte":http://www.crestinortodox.ro/dogmati...rte-68961.html
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 22.05.2013, 00:40:01
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit Judecata particulară și alegerea liberă a omului

Din cartea lui Larchet, pag. 161, un pasaj care se referă la (deseori) controversata teologumenă a vămilor și vameșilor (autorul sugerează să nu facem caz de aerul naiv al textului, scris pentru cei mulți dintre noi, ci să sesizăm unde ne trimite cu gândul...):

"... atunci când vorbesc de vămi sau de judecata ce se face fiecărui suflet, Părinții arată că omul este răspunzător pentru soarta în veșnicie,
avînd parte în lumea de dincolo de ceea ce a ales să iubească în această lume...

Cercetarea din vremea trecerii prin vămi scoate la iveală ce anume a dorit și a iubit mai mult sufletul, mărturie stînd însușirile sau neajunsurile lui duhovnicești;

Hristos doar ține seama de alegerea liberă a omului
(dacă nu mă înșel, părintele Rafail zice undeva că la Judecată Domnul îi spune sufletului "Facă-se voia ta!"),
acesta fiind într-un anume fel propriul său judecător și făuritorul soartei sale.
"Întru ce te voi afla, întru aceea te voi judeca"... (Iez. 33, 13-20)"

Last edited by cezar_ioan; 22.05.2013 at 00:53:13.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 22.05.2013, 01:51:54
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit O concepție greșită: adormirea sufletului

Larchet, pp. 195-197:

Ideea că după moarte sufletul intră într-un fel de letargie, într-un somn, în care zace inert până la Învierea de obște
a fost dezvoltată în Răsăritul ortodox de câțiva teologi marginali, mai ales sirieni, aparținînd nestorianismului.
În Occident au înclinat spre ea o parte dintre protestanți; Luther și-a exprimat preferința pentru această teorie, iar anumite grupări protestante, printre care anabaptiștii, au și adoptat-o.

E drept că Părinții numesc uneori moartea somn, iar Biserica Ortodoxă spune despre Maica Domnului și despre sfinți că trecerea lor din această lume este "adormire", iar nu moarte.
Lămurire: Avem de-a face aici cu o exprimare simbolică, prin care "somnului morții" i se opune "trezirea" Învierii; asemenea, că sufletul este acum în stare de repaus, dar nu ca unul mort ci, odihnindu-se dinspre lucrările sale lumești, nu e lipsit dincolo de o altă lucrare.

Aflăm la Părinți anumite precizări cât privește faptul că sufletul își păstrează în lumea de dincolo capacitățile și energiile sale.
Sfântul Ioan Gură de Aur spune că "sufletul celui adormit doarme și el, însă sufletul celui mort nu-i mort și el, ci se trezește."
Sfântul Iustin Martirul și Filosoful, combătînd teoria adormirii sufletului, aduce un argument de natură morală: "dacă moartea ar duce la nesimțire, ea ar fi un avantaj pentru cei care au făcut multe rele."
Sfântul Ioan Casian precizează că: "sufletele celor morți nu numai că nu sunt fără simțire, dar au simțăminte: nădejde și tristețe, bucurie și teamă".
Sfântul Nichita Sinaitul: "Ducîndu-se la Dumnezeu, sufletul are ca ale sale cunoașterea ființelor, vorbirea lăuntrică sau gândirea, simțirea intelectuală și îndeosebi aducerea-aminte. Dar celelalte lucrări ale sale încetează, după cum încetează și lucrările trupului."

La marele teolog ortodox Iustin Popovici aflăm că: "... pentru a-și continua cu toată ființa lor viața în lumea de dincolo, sufletele dispun de întreaga lor personalitate și conștiință de sine. Un bun exemplu aflăm în parabola Mântuitorului despre săracul Lazăr și bogatul nemilostiv, unde vedem că sufletul bogatului poate să vadă și să recunaoscă persoane, simte chinurile și arsura focului, își amintește de frații rămași în viață și se îngrijorează pentru soarta lor și judecata ce-i așteaptă. Apostolul Petru spune că Hristos "a propovăduit și duhurilor ținute în închisoare" (1 Pt. 3, 19) - adică sufletelor celor morți -, ceea ce arată că ele sunt conștiente, în stare să raționeze, libere și capabile să primească propovăduirea Lui sau de a o respinge."

Sufletul se înalță acum la o înțelegere mai fină și mai cuprinzătoare, iar dezmărginirea lumii de dincolo îi oferă posibilități infinit mai bogate și nemaivăzute de manifestare.
Așa cum spune Părintele Serghie Bulgakov, "căzînd cortina trupului", "simțurile (sufletului) sunt desferecate și experiența lui se îmbogățește".
Reply With Quote
  #5  
Vechi 22.05.2013, 16:22:42
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Eu cred ca Noul Testament vorbeste extrem de putin,fara a intra in detalii,despre starea intermediara,cel mai bine fiind incadrata in sintagma ca cei ,,adormiti"sunt ,,in Hristos"sau dupa cum spunea Pavel ,,fie ca traim fie ca murim ai Domnului suntem".Este clar ca nu sunt inconstienti,ei participa la tesiunea intermediara a timpului dintre Inviere si Parusie,vezi cazul sufletelor martirilor de sub jertfelnic din Apocalipsa (6:9-11).In plus ideea unei inconstiente este clar in antiteza II Corinteni 5:5 unde exista teza ,,arvunei Duhului"care in nici o situatie biblica nu este sinonima cu o letargie inconstienta.Lipsa speculatiilor,in Noul Testament,cu privire la starea intermediara poate avea ca explicatie ipotetica faptul ca aceea prima generatie de crestini,asteptand Parusia in timpul vietii lor,nu luau in calcul o asemenea posibilitate decat,in cazul in care totusi ar fi existat,ca o stare in care vor fi in continuare cu Hristos care biruind moartea nu-si abandoneaza credinciosii in tenebrele infricosatoare ale unei idei despre moarte care,in VT,a cunoscut o evolutie graduala.Intradevar exista in VT pasaje care pot sugera o stare spectrala cumva,inconstienta poate,dar nici macar doctrina iudaica nu a pastrat acest concept pana la capat,el avand o evolutie interesanta,continuata in crestinism dupa momentul epuizarii cumva a primul val de inflacarata asteptare,cand urmatoarele generatii de credinciosi au trebuit sa mediteze si cu privire la aceasta posibilitate,a unei stari intermediare.Insa,indiferent ce ar cuprinde ea,atat timp cat esti in ea cu Hristos nu exista nici un motiv de teama ci doar nadejdea ca la Inviere boldul mortii va fi invins definitiv,chiar daca acum trebuie trecut prin el.Dar niciodata singuri si niciodata prada neantului.

Noi oamenii,cred eu,sunt atat de absorbiti de aceasta etapa intrucat,undeva din launtrul nostru,teama de necunoscut,de plecare din aceasta viata,cu certitudinile ei,in necunoscut ne sperie profund,suntem nelinistiti prin insasi natura noastra in fata anormalitatii numita moarte.Nu suportam ideea ca poate exista ceva mai presus de controlul nostru,de definirea noastra si atat de mult ne chinuie aceasta idee incat de multe ori meditam la ea mai mult decat conditia noastra actuala in viata de credinta.Insa mantuirea unui suflet reduce aceasta trauma psihologica a noastra la nivelul unui drum pe care trebuie sa mergem insa stim unde duce indiferent cum va fi drumul.Se discuta mult,aprins,pe avest subiect,dovada a propriilor noastre nelinisti,a durerii separarii de cei dragi,a constiintei faptul ca si noi vom trece prin asta.Cred ca nu existat epoca cand mintea omului sa nu fi fost acaparata intr-o anumita masura de acest gand,se afla undeva in noi,poate un regret ancestral dupa ce am pierdut demult.

Last edited by Pelerin spre Rasarit; 22.05.2013 at 17:06:03.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 23.05.2013, 01:52:33
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Pelerin spre Rasarit Vezi mesajul
Lipsa speculatiilor,in Noul Testament,cu privire la starea intermediara poate avea ca explicatie ipotetica faptul ca aceea prima generatie de crestini,asteptand Parusia in timpul vietii lor,nu luau in calcul o asemenea posibilitate decat,in cazul in care totusi ar fi existat,ca o stare in care vor fi in continuare cu Hristos care biruind moartea nu-si abandoneaza credinciosii in tenebrele infricosatoare ale unei idei despre moarte care,in VT,a cunoscut o evolutie graduala.

Se discuta mult,aprins,pe avest subiect,dovada a propriilor noastre nelinisti,a durerii separarii de cei dragi,a constiintei faptul ca si noi vom trece prin asta.
În timp, Părinții au sistematizat și comunicat lumii experiențele insuflate de Duhul referitoare la viața de după moarte. Slujbele, pomenirile morților, cântările etc. au ținut pasul cu această adâncire a conștientizării legăturii dintre viața de aici și viața de după moarte.
Creștinii sunt realmente cu necesitate conectați la această temă, fără de care totul poate părea o teorie oarecare sau un sprijin psihologic cu oarecare eficiență însă nimic mai mult.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 23.05.2013, 02:16:59
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Odata cineva mi-a spus sa pun alaturi atitudinea in fata mortii ce se apropia a Apostolului Pavel,din II Timotei 4:6-8,cu cea a lui Ignatie Teoforul.Pavel astepta sa fie ,,turnat ca o jertfa de bautura"iar Ignatie astepta sa fie sfasiat de fiare ca sa ajunga ,,paine curata a lui Dumnezeu".Cum se implinesc in martiri cuvintele Lui.Am vazut inscriptii dintr-un vechi cimitir crestin,de undeva din primele doua secole.Cutremuratoare,simple cuvinte de ramas bun,credinta si incredere in ce va urma,parca ii vedeai in fata ta cum isi luau ramas bun si se reintalneau in eternitate,cuminti,sfiosi si tacuti,cu pacea Lui invaluindu-i.M-am simtit straniu,parca atinsesem o lume care prindea chip in jurul meu intr-un mod tainic dar nu era frica,ci doar pace.Cred ca pe langa durerea resimtita,umana,cumva traiau si o bucurie,precum a lui Pavel,de a se muta la Domnul.Este foarte greu sa vorbesti despre moarte,ceva in fiinta noastra pare a se impotrivi cu toata puterea.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 22.05.2013, 23:21:47
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Larchet, pp. 195-197:

Ideea că după moarte sufletul intră într-un fel de letargie, într-un somn, în care zace inert până la Învierea de obște
a fost dezvoltată în Răsăritul ortodox de câțiva teologi marginali, mai ales sirieni, aparținînd nestorianismului.
Da , am citit si eu astfel de idei , dar cred ca termenul de adormire este aici de linistire , de asezare , nu de adormirea efectiva , de "hibernare " .
Daca ai timp , draga Ioan , te rog sa citesti cate ceva si aici :http://www.sfaturiortodoxe.ro/pr_mitrofan.html
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #9  
Vechi 12.08.2013, 02:52:32
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de glykys Vezi mesajul
Tineti topicul deschis pana saptamana viitoare, cand o sa am si eu ceva timp sa scriu...
Poate săptămâna viitoare, totuși...:)

Last edited by cezar_ioan; 12.08.2013 at 03:48:19.
Reply With Quote
Răspunde