![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Canonul spovedaniei, un mijloc de îndreptare
Menirea preotului-duhovnic nu este aceea de a pronunța sentințe, ci de a se apleca cu dragoste și dăruire asupra celui care vine la el, de a-i asculta mărturisirea și de a căuta mijlocul de îndreptare (nu pierdem din vedere înțelesul de „dreptar” al termenului „canon”). Duhovnicul, analizând mărturisirea și observând gradul de căință, prescrie tratamentul cel mai adecvat pentru însănătoșire. Și acesta poate consta în: - fapte de milostenie, - participare de un anumit număr de ori la Sfântul Maslu, - un număr de rugăciuni, - un număr zilnic de mătănii, - pelerinaje la mănăstiri. Și sunt mijloace eficace de adâncire a pocăinței, de eliberare de patimă, de smulgere din nefiresc și readucerea credinciosului la vrednicia de a reintra în comuniune cu ceilalți membri ai Bisericii: - dăruirea de bani și de lucruri pentru îndreptarea celui zgârcit, - a furului și a înșelătorului, - botezarea unor prunci proveniți din familii sărace și creșterea unor astfel de copii pentru îndreptarea celor care au lepădat prunci. Mai mult pe Monitorul de Suceava: http://www.monitorulsv.ro/Religie/20...#ixzz2TOhaleqv Last edited by cezar_ioan; 16.05.2013 at 01:11:58. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
"Daca Domnul Hristos a zis catre Sfintii Sai Apostoli ca "de nu va prisosi dreptatea voastra in faptele cele bune mai mult decat a fariseilor, nu veti intra in imparatia cerurilor" (Matei 5, 20), cu cat mai vartos, noi, monahii, care ne-am fagaduit lui Dumnezeu a petrece toata viata in post, in rugaciune, in viata fara prihana, ca sa fim lumina lumii, iar nu sminteala. Si sa petrecem fara sminteala acestor canoane, caci canoanele si certarile sunt pentru cei fara oranduiala, iar cel ce face binele, are mare lauda de la Dumnezeu si de la oameni, caci cu urmarea lui cea buna pre multi foloseste. Calinic, nevrednic arhimandrit al Sfintei Manastiri Cernica."
Iata deci ca lepadarea pacatelor are drept tinta acest canon si nu doar iertarea lor, caci acela care crede ca este iertat de pacat fara a se lepada de pacat petrece in sminteala un canon dat si este o pedeapsa pentru el si nu o invatatura. De aceea acesta asteapta iertare de la cel ce ii da canonul si nu indrumarea este de pret pentru el, si spune el in mintea lui ca dezlegarea de pacat a primito ca o binecuvantare, dar fara a te lepada de pacat, te afunzi in neliniste, intratat, incat pierzi sirul pacatelor si nu mai stii de unde vine nelinistea ta! "Frica Domnului este începutul* științei; dar nebunii nesocotesc înțelepciunea și învățătura." |
|
|