![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Este trebuință de discernământ și chiar de foarte mult discernământ, atunci când cineva are de-a face cu suflete. In viața duhovnicească nu există o rețetă, o regulă. Fiecare suflet are propria sa calitate și capacitate.
- Părinte, cum vor putea fi ajutate unele caractere dificile, sucite? - Eu ca tâmplar am lucrat și cu lemne sucite. Dar trebuie răbdare, pentru că lemnele răsucite dacă le rindeluiești dintr-o parte ridică fibră, iar dacă le rindeluiești din cealaltă parte, iarăși ridică fibră. Le luam atunci cu rindeaua cu lamă dublă, puțin contra dintr-o parte, puțin din cealaltă, și așa le aduceam la socoteală. Deveneau chiar și foarte frumoase, deoarece au și ape plăcute și nu crapă ușor; au multă rezistență. Dacă nu știai aceasta, se poate să te fi uitat la ele și să le fi aruncat. Vreau să spun prin acestea că și oamenii care au un caracter dificil, au înlăuntrul lor și calități, și dacă se lasă să-i lucrezi, pot face salturi mari în viața duhovnicească; însă trebuie să staruiești destul timp. Apoi, niciodată nu am folosit cuie mari ca să strâng două scânduri strâmbe, ci mai întâi le rindeluiam, le îndreptam și apoi le uneam cu un cuișor. Nu le forțam să se strângă, pentru ca atunci când încercăm să unim două scânduri strâmbe cu cuie mari, se vor crăpa și iarăși vor ieși din strânsoarea lor forțată. Și atunci ce am câștigat? Este trebuință de discernământ și chiar de foarte mult discernământ, atunci când cineva are de-a face cu suflete. In viața duhovnicească nu există o rețetă, o regulă. Fiecare suflet are propria sa calitate și capacitate. Există vase de mare capacitate și vase de capacitate mică. Unele sunt din plastic, nu rezistă mult, iar altele sunt metalice și rezistă. Atunci când duhovnicul știe calitatea și capacitatea sufletului, va acționa potrivit cu posibilitățile și cu moștenirea ereditară ce o are, precum și cu sporirea ce a realizat-o. Purtarea lui va fi potrivită cu starea în care se află cel ce se spovedește, cu păcatele pe care le-a făcut și cu o mulțime de alte elemente. Față de cel obraznic va lua aminte ca să nu-i dea drepturi de obrăznicie. Sufletul celui sensibil va căuta cum să-l ajute ca să înfrunte cu bărbăție problemele lui. De asemenea trebuie luare aminte să nu se bazeze cineva pe ceea ce vede la exterior la un om și să nu creadă ușor cele pe care i le spun unii și din aceasta să tragă concluzii, mai ales dacă nu are harisma de a vedea mai în profunzime. Unele scânduri, deși se văd foarte tari pe dinafară, pe dinăuntru însă sunt numai fibre. După ce rindeluiești puful ce îl au pe deasupra, atunci se arată ce sunt. Altele iarăși, pe dinafară se văd a fi nefolositoare, însă pe dinăuntru sunt rezistente. Mânuirea sufletului cere finețe. Nu trebuie să se facă greșeli în rețete. Vedeți, fiecare organism are nevoie de vitamina care îi lipsește, iar fiecare boală de medicamentul potrivit.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
“Vei afla ușor într-un om lucrările parțiale ale multor altor virtuți, dar căutând în el mireasma smereniei, abia dacă o vei găsi. De aceea, este nevoie de multă smerenie pentru a dobândi acest lucru.”
Dacă-i analizezi pe oameni, la toți vei găsi cu ușurință unele virtuți sau unele nevoințe duhovnicești. Dacă vei căuta însă mireasma smereniei, abia de o vei găsi. Câte fapte bune avem fiecare dintre noi! Dar smerenie, câti avem? De aceea este nevoie de multă smerenie. Varianța corectă este “silință” în loc de smerenie. Ca să dobândești smerenia, e nevoie să-ți zdrobești sinele, sa-l jertfești. Să te smerești înaintea oamenilor. E nevoie să-ti pui în acțiune existența ta cu silire, să o iei în serios și să spui: “Gata, smerenia este unealta mea!” Când vei face aceasta, smerenia va deveni proprietatea ta. (Arhim. Emilianos Simonopetritul - Cuvânt despre trezvie. Tâlcuire la Sfântul Isihie)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Până când, Dumnezeul meu, vom rămâne leneși și nesimțitori față de marea noastră menire? Trimite-ne nouă puțină lumină!
Moara lucrează întotdeauna, ca și mintea noastră. Vrei să ai o o producție bună de faină? Aruncă, pune înăuntrul acestei mori grânele cele bune. Vrei să dobândești lacrimi, priveghere, bucurie, pace, etc.? Pune în moara minții gânduri bune! De exemplu: gânduri despre suflet, despre amintirea morții, despre judecată etc. și atunci vei scoate o "făină" duhovnicească pe măsură. Dacă omul pune însă în moara minții lui gânduri păcătoase, neapărat va avea ca rezultat păcatul. Să ne străduim întotdeauna să avem gînduri mântuitoare în mintea noastră, imagini folositoare, ca să nu-i facem loc satanei să le arunce pe-ale lui, să nu ne aducă gândurile și închipuirile păcătoase. Acum depinde de intenția omului, ce material îi va da minții. Și intenția aceasta sau îl va umple de slavă, sau îl va osândi. Ascultarea, tăierea voii, propria osândire, răbdarea în general, acestea întăresc sufletul, păstrează râvna și lacrimile fierbinți. Să luăm aminte la viața noastră, să avem iubire și răbdare în toate, să nu osândim, să alungăm gândurile cele rele, să ne smerim, să ne amintim de greul ceas al morții și al Judecății. Până când, Dumnezeul meu, vom rămâne leneși și nesimțitori față de marea noastră menire? Trimite-ne nouă puțină lumină! (Avva Efrem Filotheitul - Sfaturi duhovnicești)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Un om în care nu există nici o mișcare și acțiune a duhului nu se află la nivelul demnității umane.
Acesta se exprimă în universala dorință pentru binele suprem și se vede și mai clar în nemulțumirea universală față de tot ceea ce este creat de om. Ce arată această nemulțumire? Ea arată faptul că nimic din ceea ce a fost creat nu este în stare să mulțumească duhul. Duhul vine de la Dumnezeu, el Îl caută pe Dumnezeu, el vrea să Îl guste și, rămânând în legătură vie și supus față de Dumnezeu, se odihnește în el. Când ajunge la aceasta, el se află în pace, pe care nu a putut-o avea anterior. Oricât confort și fericire omenească are o persoană, ea are foarte puțin. După cum ai observat deja. fiecare caută permanent. Oamenii caută și găsesc ceva, dar după ce au găsit, ei dau la o parte și încep să caute totul din nou, ca să poată arunca din nou ceea ce găsesc. Și se continuă așa la nesfârșit. Aceasta înseamnă că ei caută ceea ce este rău, în locul cel rău, și nu ceea ce ar trebui ei să caute și în locul potrivit. Nu este aceasta o dovadă clară că există o forță în noi care ne trage spre Cer de la pământ și de la durerile pământești? Nu-ți dau o explicație detaliată a tuturor acestor manifestări ale duhului, ci doar îți îndrept gândurile către prezența duhului în noi și îți cer să mai meditezi puțin, ca să te convingi pe deplin că se află un duh în noi. Pentru că trăsătura specifică omului se află în duh. Sufletul uman ne ridică puțin deasupra nivelului animalelor, în timp ce duhul ne plasează puțin sub nivelul îngerilor. Desigur că înțelegi sensul diferitelor expresii ca „spiritul scriitorului”, „spiritul unui popor” și așa mai departe. Este suma totală a caracteristicilor distinctive reale, dar într-o anumită măsură ideale, care au înțelesul de ceva sigur, evaziv și intangibil. La fel este și „duhul uman”, „spiritul unui scriitor”, pe de altă parte, este văzut pur și simplu ca ceva idealizat, pe când duhul uman este prezent într-un om ca o forță vie, cu mișcări viabile și senzoriale care îi atestă prezența. Din ceea ce s-a spus, sper că vei ajunge la următoarea concluzie: Un om în care nu există nici o mișcare și acțiune a duhului nu se află la nivelul demnității umane. (Sf. Teofan Zăvorâtul, Viața duhovnicească și cum o putem dobândi, p. 58-59)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
În toate și pentru toate așează Numele lui Iisus ca temelie, acoperământ, și podoabă, și nu te teme de vrajmași! Să te înfricoșezi doar dacă le faci pe toate fără Iisus.
Pomenește-L în tot locul pe Iisus, ca să găsești în toate neputințele medicamentul potrivit. Ai durere? Prin chemarea Numelui lui Iisus, vei găsi ușurare și lumină! Ai mâhnire? Cheamă-L pe Iisus, și mângâierea se va arata înlăuntrul inimii tale! Te cuprinde deznădejdea? Nu șovăi, pune-ți nădejdile în Iisus, și sufletul tău se va umple de îndrăzneală! Te năcăjesc gândurile trupești și te atrag plăcerile simțurilor? Primește focul mistuitor al Numelui lui Iisus, și aruncă neghina în cuptor! Te tulbură grijile lumești? Grăiește: "Luminează-mă, Iisuse, cum să îmi rezolv problema, și fă să mă port după voia Ta sfântă!" Și degrabă te vei liniști, și vei păși cu nădejde. În toate și pentru toate așează Numele lui Iisus ca temelie, acoperământ, și podoabă, și nu te teme de vrajmași! Să te înfricoșezi doar dacă le faci pe toate fără Iisus. Fără medicament să nu aștepți vindecarea și înlăturarea putreziciunii. (Avva Efrem Filotheitul, Sfaturi duhovnicești)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Sapă și tu în tine însuți și rânduiește-ți viața în așa fel, încât să nu trebuiască apoi să o schimbi.
Sapă și tu în tine însuți și rânduiește-ți viața în așa fel, încât să nu trebuiască apoi să o schimbi. Nu este corect ca omul lui Dumnezeu, care are luminarea Sfântului Duh, să facă greșeli. Păcat înseamnă greșeală, scăpătare, în timp ce a regreta înseamnă pocăință. Nu schimb, nu corectez, nu fac greșeli, am ajuns invulnerabil. Atât cât îmi este mie cu putință, sunt dator cu adevărat să nu păcătuiesc, să nu dau greș, să nu fac greșeli. "A păcătui de două ori nu e a bărbatului înțelept" (Aforism al lui Menandru). E nevoie să devin înțelept, un om statornic, pentru ca viața mea să fie întărită, astfel încât Dumnezeu să nu fie în pericol să cadă la picoarele mele. (Arhim. Emilianos Simonopetritul - Cuvânt despre trezvie. Tâlcuire la Sfântul Isihie)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Vrăjmașul omului spune acestuia că Dumnezeu e iubitor de oameni și dă iertare pentru păcate, dar să luăm seama că aceasta e viclenia dracilor.
Vrăjmașul omului, ocrotitorul curviei, spune acestuia că Dumnezeu e iubitor de oameni și dă iertarea pentru patima aceasta, ca una ce e naturală. Dar de vom lua seama la viclenia dracilor, vom vedea că după săvârșirea faptei, ei îl numesc Judecător drept și fără milă. La început au făcut așa, ca să ne îndemne la păcat; iar acum, ca să ne scufunde în deznădejde. Născându-se astfel întristarea și deznădejdea, nu ne putem plânge pe noi, sau ocărî, sau căi pentru păcat. Iar când aceasta se stinge, ne ia iarăși în primire tiranul cu motivul iubirii de oameni. (Sf. Ioan Scărarul, Scara dumnezeiescului urcuș, Filocalia volumul al IX-lea, Cuvântul XV, pag. 229-230).
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|