![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Cu alte cuvinte, oricate nevointe am face si orice realizari duhovnicesti am avea, sa continuam sa ne smerim, intrucat toate acestea sunt daruri pe care Dumnezeu le da si le ia cand vrea, nu ne apartin. Intrucat nu ne apartin, nu ne putem mandri cu ele. Stim, apoi, ca Iisus S-a smerit si ca uraste cel mai mult mandria. Suntem slugi netrebnice, vrednice de iad, dar pe care Dumnezeu ne miluieste daca vrea. Caci nu e important sa ne menajam orgoliile aici, in viata aceasta, ci e important sa ne gandim cu ce obraz ne infatisam inaintea Mantuitorului, ce parere va avea El despre viata noastra. Asadar, e intelept sa scormonim in interiorul nostru, sa vedem ce pacate ne despart de Dumnezeu. E intelept sa socotim ca Raiul nu ni se cuvine datorita vrednicei noastre... De unde stim noi precis ca jertfa noastra ( rugaciunea, faptele bune etc) a fost primita? In acelasi timp, sa avem in vederea mila lui Dumnezeu Care S-a rastignit pentru noi. Mai ales in tinerete, exista riscul sa cadem in inselari, sa ne consideram deja mantuiti sau sfinti pentru ca nu stiu ce nevointa am facut. Gandurile de mandrie, insa, ne coboara indata cu adevarat, Dumnezeu ne retrage bucuriile duhovnicesti. Simtim clar diferenta. Redobandirea linistii presupune sa-i iertam pe toti, sa ne rugam pentru toti, sa ne vedem pe noi in urma tuturor si sa credem in mila lui Dumnezeu. Fiecare gand de manie, de mandrie, de invidie, de desfranare etc deschide poarta fortelor raului. Inchidem poarta si hotii cei nevazuti nu mai intra sa ne rapeasca linistea. E un exercitiu pe care pustncii il indragesc, caci este aducator de bucurii duhovnicesti mai mari decat orice bucurie lumeasca. De aceea, trebuie sa ne spovedim pacatele mari si cele mici, pacatele cu vorba, cu fapta, dar si cu gandul! Sa marturisim duhovncului la timp ce ganduri ne trec prin cap. Sa cautam duhovnici iscusiti, dar sa ne angajam si noi intr-o lupta cu toate pacatele noastre, dar mai ales cu mandria. Dumnezeu sa ne ajute! |
|
#2
|
||||
|
||||
|
"Meritã sã ne oprim asupra acestei fraze care este manifestarea prin excelentã a actualitãtii staretului Siluan, expresie sinteticã a invãtãturii sale spirituale - a cãii spre sfintenie si mântuire pe care a trasat-o si unul din motivele popularitãtii sale. Este un cuvânt care frapeazã si care cere explicatii, o frazã misterioasã si problematicã. Ea poate fi, în sfârsit, înteleasã în diferite moduri, la diferite nivele: spiritual, dar si psihologic. Uneori chiar socheazã. Unii oameni îi gãsesc un gust de masochism sau de morbiditate, si îl aruncã.
Trebuie deci sã vorbim, dar cu smerenie, stiind cã este nu numai dificil, dar practic imposibil sã-i întelegem si sã-i surprindem sensul profund. Pentru aceasta trebuie sã trãim noi însine experienta, trebuie sã fim în aceeasi stare spiritualã cu cea a cuviosului Siluan. Cum sunt rare asemenea cazuri, se cuvine sã ne apropiem de acest cuvânt precum Moise de rugul aprins, adicã cu multã prudentã si cinstire . La fel stau lucrurile cu aceastã frazã ca si cu orice alt cuvânt al lui Dumnezeu: probleme si neîntelegeri apar când noi îl abordãm nu plecând de la lumina dumnezeiascã, de la Duhul Sfânt, ci de la categoriile ratiunii noastre, prea umane, cu logica si întelepciunea acestei lumi. Cum întelegem deci aceastã frazã, "tine mintea ta în iad si nu deznãdãjdui"? Voi distinge, fãrã sã le separ, trei sensuri. Mai întâi, o semnificatie mai curând psihologicã, fãrã îndoialã cea mai îndepãrtatã de semnificatia sa originalã: un cuvânt de mângâiere. În acest mod este cel mai adesea primit, înteles de lume. Un rãspuns de consolare la suferinta umanã. Un ajutor pentru toti cei care obosesc sub greutatea lumii si a existentei, care sunt confruntati cu nefericirea, boala, singurãtatea etc. Un mod de a zice: Viata mea este un iad, dar Dumnezeu prin cuviosul Siluan, îmi zice cã, chiar în aceste conditii dificile, nu trebuie sã deznãdãjduiesc. Apoi o interpretare pe care eu o numesc analogicã, mai aproape deja de experienta cuviosului Siluan, dar pe un plan mai general: acest cuvânt este expresia legii fundamentale a crestinismului, asa cum apare în semnificatia crucii - ca moarte si biruintã asupra mortii - si în fericiri: fericiti cei care plâng, care sunt flãmânzi, persecutati, cãci ei vor cunoaste slava lui Dumnezeu. Ceea ce conteazã în aceastã comparatie sunt mai putin termenii propri-zisi ai frazei, cât legãtura care îi uneste: pe de-o parte suferinta, iadul, moartea - tine mintea ta în iad - pe de altã parte fericirea, nãdejdea, învierea - nu deznãdãjdui. Legãturã asemãnãtoare botezului nostru - moartea omului vechi si învierea omului nou în Hristos, si de asemenea ascezei, prin care noi actualizãm si facem sã rodeascã harul aceluiasi botez. Ascezã care, în sensul ei profund, nu este decât un mod de a urma lui Hristos, Care ne-a arãtat cã drumul cãtre înviere, cãtre viata vesnicã, trece prin cruce si iad. În acest sens ceea ce indicã acest cuvânt nu este altceva decât calea pocãintei: "Nu poate cineva ajunge în Împãrãtia cerurilor unde nimic necurat nu intrã, decât prin mari suferinte, curãtit prin multimea lacrimilor", scrie staretul Siluan. Cu alte cuvinte nu se ajunge la Înviere, decât prin moarte, la adevãrata luminã decât prin întuneric (abandonul falselor lumini), la bucurie decât prin suferintã. Dupã cum Hristos S-a golit pe Sine de dumnezeirea Sa pentru a lua conditia de sclav, asa si noi trebuie sã ne golim pe noi însine, sã ne curãtim de patimile noastre pentru a face din inima noastrã un loc în care harul Sfântului Duh va putea sã trãiascã, sã manifeste prezenta sa. Dar ceea ce este în noi si este un obstacol în calea harului, este, dupã cum îi spune Hristos cuviosului Siluan, mândria. Nici mai mult nici mai putin decât rãdãcina oricãrui rãu, izvor al tuturor necazurilor, care a fãcut sã cadã Adam si Eva, trezind în ei dorinta de a fi ca niste dumnezei."
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
|
#3
|
||||
|
||||
|
continuare
""Dar cum sã luptãm împotriva mândriei, cum sã vindecãm aceastã boalã? Nu existã decât un mijloc , care de altfel este scopul ascezei: dobândirea smereniei. Pentru staretul Siluan smerenia este usa mântuirii, cheia luptei spirituale, izvorul libertãtii "lumina în care noi putem vedea Lumina". Modelul acestei smerenii este evident Hristos, si de asemenea Fecioara Maria, care a stiut sã renunte la vointa sa proprie pentru a trãi dupã vointa lui Dumnezeu. Aici se naste o nouã întrebare: cum sã devii smerit? La aceastã întrebare rãspunde Hristos prin cuvântul Sãu pe care îl dã cuviosului Siluan ca un mijloc terapeutic. Ajungem aici la a treia interpretare, specificã: "Domnul m-a învãtat sã tin mintea în iad sã nu deznãdãjduiesc si asa sufletul meu învatã smerenia. Asa se biruiesc vrãjmasii", scrie staretul Siluan. Acest mijloc terapeutic care permite vindecarea de boala mândriei, aceastã armã spiritualã împotriva patimilor este autocondamnarea. Staretul Siluan, care nu ezitã a se considera el însusi ca un "câine râios", scrie: "Eu nu sunt vrednic de Dumnezeu, nici de rai. Eu sunt vrednic de chinurile iadului si vesnic voi arde în foc. Când eu tin mintea mea în iad, sufletul meu este în pace. Când, dimpotrivã, las mintea mea sã hoinãreascã, gândurile care nu-i plac lui Dumnezeu revin cu putere". Atentie, trebuie sã întelegem bine sensul cuvintelor, în special semnificatia cuvântului iad. Pentru aceasta trebuie sã depãsim acea imaginatie încã marcatã de reprezentãrile medievale. Împãrãtia mortii, iadul, nu este un loc geografic – de exemplu locul unde Dumnezeu nu este –, ci o stare spiritualã, starea sufletului depãrtat de Dumnezeu din cauza pãcatelor sale, adicã pentru a fi încã si m ai precisi, starea sufletului cufundat în dragostea lui Dumnezeu, dar încã prea opac, prea închis, prea plin de patimi pentru a primi aceastã luminã si a-i rãspunde. Cum spune Sfântul Isaac Sirul: "Chinurile iadului sunt chinurile dragostei". În aceastã perspectivã, fraza lui Hristos adresatã staretului Siluan exprimã pur si simplu pocãinta la cea mai înaltã treaptã de intensitate. Focul iadului nu este altul decât focul dragostei de Dumnezeu, iadul nu este altceva decât actiunea focului harului asupra sufletului încã necurãtit de patimi."
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Continuare
"Nu se va putea vorbi poate niciodatã îndeajuns de importanta pocãintei pentru staretul Siluan. Prin pocãintã, ne spune el, totul se îndrepteazã. Pãcãtosii sunt iertati. Duhul Sfânt ne este dat. Sfintii sunt oameni ca si ceilalti, asemenea nouã; multi au fost mari pãcãtosi, dar pur si simplu prin pocãintã ei au ajuns în Împãrãtia Cerurilor. Celui ce se pocãieste, Domnul îi dã pacea Sa, Împãrãtia Cerurilor, raiul, libertatea de a iubi. Staretul Siluan repetã: dacã toti oamenii ar avea pocãintã, dacã ar pãzi poruncile dumnezeiesti, raiul ar fi pe pãmânt. Cãci Împãrãtia Cerurilor este în mijlocul nostru. Atunci de unde pânã unde aceastã acuzã de masochistã, doloristã, înfricosatã poruncã a lui Hristos cãtre Cuviosul Siluan? Cu nimic mai prejos nu este decât cuvântul evangheliei si cu atât mai putin cu cât ea se terminã, se deschide asupra milostivirii. A doua parte a frazei – "si nu deznãdãjdui" – este inseparabilã de prima: "tine mintea ta în iad". "Nu deznãdãjdui", adicã sã nu cazi în marea patimã a disperãrii, care nu este decât o altã formã, extrem de subtilã, a mândriei, a dragostei de sine, a egoismului închis în sine însusi. Asa cum spune Cuviosul Siluan: "Eu as fi cãzut sub greutatea pãcatelor mele si deja de mult timp as fi fost în iad, dacã Domnul si Maica Domnului nu se milostiveau spre mine... Eu as fi deznãdãjduit de mântuirea mea dacã Domnul nu mi-ar fi dat harul Sfântului Duh. Trebuie ca sufletul sã se condamne pe sine însusi, dar sã nu deznãdãjduiascã de bunãtatea si dragostea dumnezeiascã." Cu alte cuvinte, trebuie sã nãdãjduim ferm în Dumnezeu. Cãci Dumnezeu, care ne iubeste mai mult decât orice, vrea mântuirea noastrã. Nu el este cel ce a fãcut iadul, ci pãcãtosul însusi. Dacã Hristos prin suferintele sale ne-a dat pe pãmânt Duhul Sfânt, dacã el ne-a dat Trupul si Sângele Sãu în Sfânta Euharistie pentru umanitatea întreagã, dacã El s-a rugat si a cerut iertare pentru cei ce L-au rãstignit, cum ar putea El sã ne refuze ceea ce-I cerem? Nu, El nu ne va refuza nimic. El ne va da la timpul potrivit tot ce avem nevoie. Cu o conditie, totusi: ca n oi sã ne pocãim sincer, ca noi sã ne smerim înaintea Lui, ca noi sã-i iertãm pe ceilalti, ca noi sã ne rugãm cu mai multã îndrãznealã si nãdejde."
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Sfantul Macarie Egipteanul, Omilia a XI-a:
11. ,,Dar cînd auzi că în vremea aceea, Domnul a izbăvit sufletele din iad și din întuneric și coborînd la iad a făcut un lucru minunat, să nu socoti că aceste lucruri sunt departe de sufletul tău.(într-adevăr), primind omul (sfaturile) celui viclean, moartea are în stăpânire sufletele (urmașilor) lui Adam și ține închise gîndurile su-fletului. De aceea, când auzi (vorbindu-se) despre morminte să nu te gândești numai la cele ce se văd, pentru că și inima ta este o groapă și un mormînt. Pentru că atunci când începătorul răutății și îngerii lui se cuibăresc în el, fac drumuri și cărări pe care puterile lui satan (intră) și se plimbă în mintea și în cugetele tale, (care atunci) nu este (sufletul tău), un iad, o groapă și un mormânt, iar tu nu ești mort pentru Dumnezeu ? Acolo, în suflet, a ascuns satan argintul cel fără de preț; acolo a semănat semințele amărăciunii, pe acesta l-a dospit cu aluatul cel vechi și l-a făcut izvor de apă murdară.(Impărtășindu-ne, deci, cu trupul lui Hristos), Domnul intră în sufletele celor care II caută, intră în adâncul iadului inimii și acolo poruncește inimii zicând : ,,Scoate afară sufletele cele închise". El sfarmă pietrele cele grele, care zac deasupra sufletului, deschide mormintele și eliberează din temnița cea întunecoasă sufletul, care este mort cu adevărat. 12. (Să presupunem) că un om este legat cu lanțuri de mâini și de picioare și vine cineva care îi dezleagă lanțurile și-l lasă liber să meargă unde voiește ; la fel (dezleagă) Domnul șisufletul cel legat cu lanțurile morții, îi eliberează mintea și-i dă drumul să se odihnească în aerul celdumnezeiesc.Sau : un om a fost prins în viitoarea unui râu ; a fost dus la fund, s-a înecat și zace mort în mijlocul unor fiare cumplite. Dacă cineva, neștiind să înnoate, vrea să-l salveze pe acesta, se îneacă și se pierde și el împreună cu acesta. Numai un înotător încercat poate să se scufunde în apă și să scoată pe cel înecat din mijlocul fiarelor. Apa însăși, când vede înotînd pe cel încercat, care știe (ce să facă), îl ajută pe acesta, și-l ridică spre păturile superioare. La fel este sufletul, cufundat în abisul întunericului și în adâncul morții; este înecat și mort față de Dumnezeu, (zace) în mijlocul unor fiare cumplite.Și cine (Altul) poate să se coboare în acele cămări și adîncuri ale morții și ale iadului (din inimă), dacă nu Acela care a făcut trupul ? El pătrunde în ambele părți : în adîncul iadului unde sufletul este ținut de către moarte, împreună cu cugetele lui — și scoate pe Adam cel mort din adîncul cel întunecat.Moartea însăși prin încercarea (la care a supus) pe acest om, îi vine în ajutor, precum apa celui ce înota. 13. Că ce lucru greu este pentru Dumnezeu să ajungă până la moarte și până în sânul cel adânc al inimii și să recheme (la viață) pe Adam cel mort ? Că dacă în lumea de acum, în care sunt case și lăcașuri, — în care, locuiesc oamenii — și (locuri) unde (viețuiesc) fiare, lei, balauri și monștri otrăvitori ; iar soarele — care este o creatură, intrînd de pretutindeni (în ele) prin uși și prin ferestre, prin peșterile leilor și prin găurile șerpilor, iese apoi (din ele) și cu nimic nu se vătăma,cu cît mai mult Dumnezeu, Stăpînul tuturor lucrurilor intră în sălașuri, în casele și în sufletele oamenilor, unde s-a cuibărit moartea și eliberează de acolo pe Adam, (și întreg neamul său) fără să sufere ceva de la moarte ? (La fel se întîmplă și cu ploaia). Coborîndu-se din cer, ploaia ajunge în locurile cele mai de jos ale pămîntului, umezește și înviorează rădăcinile cele uscate și produce acolo odraslă nouă. 14.Se deosebește (omul) care duce luptă și război cu satan care are suflet zdrobit și este (copleșit) de grijă, de durere și de lacrimi de cel care trăiește în apăsare.Pentru că, în două situații se pot afla oamenii. Unul stăruie în astfel de lucruri, iar Domul este alături de el în luptă și-l păzește. El îl caută cu stăruință și bate la ușă să I se deschidă. Iar dacă (un astfel de) frate se pare bun în această luptă, (aceasta se datorește faptului că) este susținut de har.(Altul), însă, nu are nici o temelie, nu are frică de Dumnezeu, nu și-a zdrobit inima, nici nu-și stăpînește inima și mădularele, pentru a nu umbla fără rînduială. Neintrînd în luptă, sufletul său este încă pierdut. Deci, se deosebește cel ce se află în luptă și în necaz de cel ce nu știe ce este lupta. (La fel se întîmplă cu) semințele. Odată ce au fost aruncate în pămînt, (ele trebuie) să reziste la gheață, la iarnă și la răceala aerului ; dar, la vremea cuvenită, sunt reînsuflețite și odrăslesc. 15.Poate că satan spune inimii tale : ,,Iată câte rele ai făcut!Iată de câte nebunii s-a umplut sufletul tău ! Ești îngropat în păcate și nu mai poți să te mântuiești!" Face aceasta pentru a te duce la disperare, fiindcă nu-i place pocăința (în lume) și vorbește in orice clipă sufletului, așa cum vorbește un om cu un (alt) om. Tu, însă, răspunde-i : Am mărturia scrisă a Domnului că nu vrea moartea păcătosului, ci pocăindu-se, să se întoarcă de la calea răutății și să fie viu.Că de aceea S-a coborât El (din ceruri) ca să mântuiască pe cei păcătoși, să învieze și să ridice pe cei morți, iar pe cei (ce se aflau întru întuneric) să-i lumineze. El, venind la noi, ne-a chemat să devenim cu adevărat fiii (Săi, să moștenim) cetatea cea sfântă a păcii, viața care niciodată nu se sfârșește și slava cea nestricăcioasă. Se cuvine, deci, ca noi să dăm urmare acestui început bun : să stăruim în sărăcie, în (gândul că suntem) străini, pe pămînt, în nevoințe, în rugăciuni către Dumnezeu, și să batem la ușă cu încredere. Trupul este aproape de suflet, dar Domnul este și mai aproape. (El poate) să vină și să deschidă ușile cele închise ale inimii și să ne dăruiască bogăția cea cerească. El este bun și iubitor de oameni, și nemincinoase sunt făgăduințele Sale. Numai dacă noi răbdăm până la sfârșit și îl căutăm pe El. Slavă îndurărilor Tatălui și Fiului și Sfântuîui Duh, în veci. Amin." Sursa: http://www.scribd.com/doc/22484153/S...i-Duhovnicesti
Last edited by antoniap; 12.05.2013 at 18:18:43. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
,,Mosul Gheorghe Lazar, saracul. Zicea:
- Draguta, sa nu te gandesti decat la iad si la moarte. Sa nu te gandesti la nimica, decat sa fie moartea si iadul. Ca daca te gandesti la iad, nu ajungi in iad." Sursa: http://www.crestinortodox.ro/parinti...an-140814.html Asadar mosul Gherghe Lazar, acest pelerin roman simplu, pretuit ca sfant in Muntele Athos, ne-a dat de asemenea o povata simpla, dar de mare folos. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Recunosc că eu nu prea înțeleg gândirea asta exclusiv la iad și la moarte. Nu sunt pentru a trăi viața în sensul de a ne lăsa pradă tentațiilor lumii, dar sunt pentru bucurie. Bucuria este una din roadele Duhului Sfânt, este deci un dar de la Dumnezeu. Dacă reușim să iubim, suntem de asemenea bucuroși. Putem să ne gândim la Dumnezeu, neuitând că este și bun, dar și drept, deci ferindu-ne de păcate. Dar a ține mintea în iad, nu prea înțeleg.
Nu contest, doar încerc să pricep. Poate că trebuie să facem distincția între minte și inimă. Să ne bucurăm măcar cu inima. Am avut o perioadă, vreun an și jumătate, când mă gândeam într-adevăr des, prea des, la iad și la moarte. Eram depresivă, pasivă, ca și paralizată de frică. Mi-a fost foarte greu. Eu cred că Dumnezeu a lucrat atunci cum numai El știe, și de asemenea cred că perioada respectivă mi-a fost de folos. Dar tot mai bine mă simt când mă bucur, decât atunci când mă tem de moarte și de iad. Ce credeți, se pot îmbina aceste stări? Nu cred că Dumnezeu ne vrea niște depresivi. Desigur, căci ne-a lăsat nădejdea. Sf Siluan pomenește și de nădejde, dar în mesajul de la Moșul Gheorghe Lazăr se amintește doar de moarte și iad... |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
|