![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Doamna Dobrin,
Cred ca nu m-ati inteles. Eu m-am referit la altceva. Spune un teolog ortodox, nu mai stiu daca Kallistos Ware (poate confund), ca daca un om in viata lui a fost candva credincios, dar dialogul lui cu Dumnezeu s-a intrerupt in timpul vietii el departandu-se de credinta, poate ca Dumnezeu, dupa moartea acelui om, va relua dialogul cu el din momentul in care acel dialog s-a intrerupt. Nu putem nega posibilitatea aceasta spunandu-i noi lui Dumnezeu cum sa procedeze cu omul. Asta nu inseamna sa ne lasam pe tanjeala si sa nu ne mai pocaim aici. Dar putem spera in mila Domnului. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Citat:
Harul iti da gand. Daca vrei, sa-l asculti; daca nu, Dumnezeu cu sila nu mantuieste pe nimeni. Atunci n-ar mai fi Iad si Rai daca fapta buna am face-o siliti de puterea lui Dumnezeu. Ci toate le face omul de bunavoie. Ca zice iarasi Duhul Sfant : Pe datatorul de bunavoie il iubeste Dumnezeu. Asa ca, siliti-va cu dragostea lui Dumnezeu sa faceti ce credeti ca este bine. Ca dupa moarte nu mai este mantuire pentru nimeni. Dupa moarte s-a inchis usa. Tot ce putem, sa facem cat mai avem o scanteie de viata. Caci dupa moarte nu mai este lucrare pentru fapta buna. In ce te gaseste moartea, in aceea te ia. Zice la Ecleziast : De va cadea lemn in austru, de va cadea lemn in crivat, unde va cadea, acolo va ramane. Iar Sfantul Ioan Gura de Aur talcuieste pe proorocul : " De va cadea lemn in crivat ..., dar de lemne se ingrijeste Domnul ? Aici de suflet graieste ". Apoi zice : " Crivatul este nepocainta care l-a apucat si austrul este milostenia si pocainta. Caci unde va cadea sufletul dupa moarte, acolo va ramane ..." Cum te-a apucat sfarsitul. Ca in minutul cel mai de pe urma al vietii S-a rastignit Mantuitorul si asteapta si ingerii din ceruri si toata lumea mantuirea sufletului. Sa ne rugam lui Dumnezeu sa ne dea sfarsit bun, sa nu ne apuce moartea nespovediti. Caci daca l-a apucat pe cineva moartea nespovedit, este ca si cum ar fi nebotezat, daca are pacate de moarte. Nu-i foloseste nimic. Nici nu-l poate scoate Biserica pe urma cu rugaciunile ei. Pentru ca nu s-a ingrijit din vreme sa-si curete sufletul sau cu pocainta cea adevarata, cu rugaciunea sincera si celelalte fapte bune. - Dar desavarsirea nu are continuitate dupa moarte ? - Pentru cei desavarsiti are. Ca ai auzit ce zice Duhul Sfant : Merge-vor din putere in putere. Arata-se-vor Dumnezeului dumnezeilor in Sion. Si sufletele dreptilor si ingerii merg in veacul veacului dintr-o treapta a fericirii duhovnicesti tot mai inalte. Fiindca Dumnezeu nu are margini intru inaltime. In veacul veacului merg si dreptii si ingerii tot mai sus, din treapta in treapta, daca a pornit sufletul spre vesnicie, spre bine. Iar daca moare omul nespovedit si in grele pacate, coboara spre rau pana ajunge in fundul iadului, de care sa ne izbaveasca Dumnezeu pe toti. Amin." Par. Cleopa Nu cred ca Par. Ware a spus asa ceva. Am citit cate ceva din scrierile lui insa asa ceva nu. Si nu cred ca Par. Cleopa sau sfintii spun lui Dumnezeu cum sa procedeze cu omul, cand spun ca dupa moarte nu mai putem face nimic pentru mantuirea noastra. Din contra acestia tot prin Harul Domnului au primit aceste intelesuri pe care de fapt chiar din Scriptura le putem intelege. Ideea ce o sustineti - lucrarea propriei mantuiri si dupa moarte - nu este invatatura ortodoxa si nici nu este realiasta. Daca ar fi asa atunci nu ar mai fi nevoie de iad si rai , nici de pocainta, ca e de ajuns o clipa fie si dupa moarte si gata. Simplu ar mai fi: ma destrabalez toata viata, fac odata o milostenie sau o fapta buna si atat. Apoi mor si la vederea diavolilor , ma pocaiesc brusc amintindu-i lui Dumnezeu de fapata aceea mea buna si Dumnezeu milos si iubitor ma iarta. Ei bine nu uitati ca Dumnezeu este si drept nu numai milostiv si iubitor.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Nu stiu daca spune Ware. Stiu ca am citit la un teolog ortodox. Si nu se refera neaparat la lucrarea propriei mantuiri dupa moarte, ci la o reluare a dialogului intrerupt candva.
Nu dau verdicte. Nu impun nimanui nimic. E un fel de gand al meu. Nimeni nu stie exact cum e pe lumea cealalta. Biserica Ortodoxa nici nu a dogmatizat prea mult la acest capitol, tocmai fiindca e o mare taina. Nu il pot percepe pe Dumnezeu ca pe un tiran razbunator care pedepseste intreaga vesnicie pentru niste fapte savarsite intr-un scurt timp. Nici nu cred ca putem sa ne destrabalam, sa facem orice si sa zicem, lasa ca ne mantuieste oricum Dumnezeu. Aveti dreptate, varianta apocatastazei nu este logica. Dar nici cealalta varianta nu este. Cred ca mai bine recunoastem ca e o taina. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Citat:
Dumnezeu nu este tiran razbunator ci noi insine ne pedepsim singuri prin tot ceea ce facem si urmam in aceasta viata. de ce sa invinovatim pe Dumnezeu pentru greselile , alegerile si dorintele noastre pacatoase? Chiar pana acolo sa mearga rautatea si egoismul nostru? incat sa facem pe Dumnezeu razbunator numai noi sa nu fim de vina? Nu, alegem singuri ce facem in viata, cum ne comportam si ce cale urmam. daca singuri am ales si am decis, atunci cand vom ajunge acolo si vom vedea pe ce ne-am pus nadejdea de ce sa acuzam de Dumnezeu ca fiind tiran? Pentru ca ne-a respectat alegerile? si ne-a lasat asa cum ne-am cerut? Nu avem aici tot timpul vietii noastre sa credem si sa respectam Cuvantul Domnului? Stii ca e de ajuns aici o clipa de pocainta si apoi statornicie ca sa simtim iubirea lui Dumnezeu si pe Domnul cu noi? O clipa de pocainta , statornicie si toate faradelegile noastre cele mai cumplite Dumnezeu le iarta. Atat e de iubitor. Si nici asa nu este bine, nu , noi vrem sa fim rai, si cand ajungem la iminenta suferinta vesnica atunci sa spunem, no acu ma iarta ca esti bun Doamne. Dar oare Dumnezeu poate fi ispitit? crezi ca iubirea Lui va prisosi dreptatea Lui? Nu , toate deopotriva si in acelasi timp, nedespartite asa sunt iubirea si dreptatea lui Dumnezeu. Cum zici tu, atunci iubirea prisoseste dreptatea si este fals si nici invers ca razbunator ca atunci dreptatea ar prisosi iubirea , si iarasi fals.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Sf. Isaac Sirul zice:
Sa nu numesti pe Dumnezeu “drept”, caci nu dreptatea Lui se vede in faptele tale. [5] Si, daca David Il numeste pe El drept, Fiul Lui ne-a aratat ca este mai degraba bland si bun. “Este bun, zice, cu cei rai si necinstitori” (Lc. 6, 35). Cum Il numesti “drept”, cand citesti in capitolul despre plata lucratorilor: “Prietene, nu te nedreptatesc, ci voi sa dau acestuia de pe urma ca si tie. Daca ochiul tau este rau, Eu sunt bun” (Mt. 20, 13-15)? Si cum numeste iarasi omul pe Dumnezeu “drept“, cand aude in capitolul despre fiul risipitor, care a cheltuit bogatia in petreceri, cum numai pentru pocainta ce a aratat-o, tatal a alergat si a cazut la grumazul lui si i-a dat stapanire peste toata bogatia lui? Nimeni altul n-a spus acestea despre El ca sa ne indoim in El, ci Insusi Fiul Lui a marturisit acestea despre El. Unde e dreptatea lui Dumnezeu, cand noi, pacatosi fiind, Hristos a murit pentru noi? Iar daca aci ni Se arata milostiv, sa credem ca nu primeste schimbare in privinta aceasta" |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
Aici cat suntem pe pamant da, Dumnezeu e milostiv, bun si iubitor si multe rabda de la noi. Dincolo se manifesta deopotriva dreptatea si iubirea. si incep cu vedenia Sf. Macarie ca sa intelegi cum stau lucrurile: "Intr-o zi ma rugam Domnului Dumnezeu. Cand mi-am ridicat ochii catre cer, iata ca era deschis si am vazut ingerii lui Dumnezeu, urcand si coborand ducand cu ei sufletele. Alaturi de ei, alti ingeri negrii si intunecati, se sfortau in vazduh ca sa zmulga sufletele oamenilor. Ingerii insa li se impotriveau, ii loveau puternic si scapau sufletele. Am privit din nou si iata, doi ingeri aduceau in cer sufletul unui om. deci, pe cand se apropiau de vama desfraului, prostitutiei si sodomiei - vamile acestea sunt cele mai uracioase pe la care trebuie sa treaca ingerii cu sufletul in drumul lor catre cele inalte - a inceput stapanul lor sa se tulbure, sa tipe si sa spuna ingerilor lui Dumnezeu: De ce luati cu voi acest suflet ce ne apartine? ingerii isna, i-au raspuns: spune prin ce viclesug te-ai servit de el? Acela le-a zis: a desfranat pana cand a murit si de multe ori cu voia sa, pacatul sodomiei l-a facut. si nu numai atat. ci si pe aproapele la jignit. Deci ce lucru bun ati gasit la el? Iar ingerii i-au zis: chiar daca sufletul lui a fost robit candva de aceste patimi, el le-a intrerupt inainte de a ii veni sfarsitul. Insa diavolul a zis: nu, nu este precum ziceti, ci a murit nepocait, pana la ultima rasuflare si nu a incetat cu nelegiuirile. Nicaieri nu se afla dovada ca si-a rascumparat toate pacatele sale si ca s-a abtinut de la cele rele. asa a murit: rob al pacatului si colaborator al meu. Atunci a zis unul dintre ingerii lui Dumnezeu nu se piate, nu iti dau crezare tie, pentru ca esti doar minciuna, necuratule. Sa fie chemat ingerul ce i-a fost dat la botez ca sa-l ocroteasca si acela sa spuna adevarul. Ingerul a fost chemat si intrebat:spune-ne sufletul acesta s-a pocait pentru pacatele sale, sau a murit cu ele?[/b] si raspunzandu-le ingerul a zis: din ceasul in care s-a imbolnavit, inainte de a-i fi rau, gandindu-se la moarte, a inceput sa planga si sa se tanguiasca. A trimis sa vina preotul Bisericii, iar atunci cand au fost singuri, plangand , a inceput sa-si marturiseasca lui Dumnezeu, inaintea preotului pacatele, si, inchinandu-si mainile spre cer suspinand, sa ceara iertare. Deci daca Dumnezeu l-a iertat cu puterea Lui, si acest lucru e firesc, oare nu se cuvine sa dam slava dreptei Lui judecati?Auzind acestea, ingerii luminii au ras de diavol si l-au lasat. si a trecut sufletul acela de cei vicleni." Greselile noastre de intelegere vin din faptul ca nu invatam si citim patristica, si invatatura sfintilor, ci luam asa disparat citate si cuvinte care ne convin si se aseaza pe sufletul nostru dupa subiectivismul nostru. asa si citatul tau: spune Sf. Isaac Sirul ca Dumnezeu e milostiv cu noi? spune, si noi interpretam dupa cum se multumeste sufletul nostru, asa deci si dupa moarte daca asa vrem noi. Insa Sf. Isaac Sirul nu spune ca dupa moarte, nu, ci spune ca aici pe pamant, suntem cu pacatele pana la cer si cum Dumnezeu ne rabda aici, este mai mult milostiv si mai putin drept. Insa si aceasta este tot din iconomia dumnezeiasca pentru ca Dumnezeu nu voieste moartea pacatosului ci sa il aduca la viata cea vesnica, deci este tot o pedagogie insa noi sa o intelegem cum se cuvine nu cum voim.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Sf. Isaac Sirul a sustinut apocatastaza. S-au dat linkuri si aici, pe acest topic in legatura cu asta. Dna Dobrin, eu nu sunt masina de propovaduit credinta.
Eu sunt un biet pacatos care am framantarile mele si NU ma erijez in indreptar de credinta ortodoxa. Daca gresesc, incerc sa raman sincer cu mine insumi. Eu nu ma pot impaca asa usor cu ce spuneti dvs, sau citatele pe care le dati. Poate candva o sa inteleg mai bine. Sper. Dar nu imi pot anula intrebarile si framantarile la comanda. Sper sa nu va suparati pe mine, dar atat pot eu la acest moment. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
In mesajul meu de acolo citam un articol despre cartea unui iudeu protestant care a devenit preot ortodox: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...9&postcount=58 Citez din carte: "A fost aproape un șoc să descopăr ulterior că ceea ce presupuneam dintotdeauna că este adevărat și evident în privința acestei doctrine fundamentale a creștinismului era de fapt fals și neortodox. În contrast cu această doctrină juridică a Căderii, Ortodoxia susține că atunci când Dumnezeu i-a spus lui Adam că va muri dacă va mânca fructul oprit, a fost o simplă declarație de fapt. Domnul spunea de fapt: „Dacă te îndepărtezi de Mine, singurul izvor al vieții, atunci moartea te va birui” Cu cât mă gândeam mai mult cu atât înțelegeam că diferența dintre cele două concepții nu a putut fi supraevaluată: concepția non-ortodoxă susținea că moartea este sentința retributivă directă a lui Dumnezeu dată omului fiindcă a încălcat legea Lui, în timp ce concepția ortodoxă susținea că moartea este o condiție auto-impusă care a rezultat din îndepărtarea omului de Dumnezeu, Cel care este izvorul vieții. În cei optsprezece ani ai mei ca protestant ajunsesem să văd mântuirea ca fiind ființa noastră salvată de la urgia lui Dumnezeu și din iadul pe care El îl crease pentru cei pierduți. Practic, mântuirea nu însemna decât să eviți iadul și să mergi în rai. Acum, ca ortodox, eram învățat că mântuirea înseamnă a fi salvat nu de la urgia lui Dumnezeu, ci din puterea celor trei mari dușmani: păcatul, moartea și diavolul. " |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
Vietile sfintilor sunt cele mai bune de citit pentru noi si cartile care sa talcuiasca invatatura ortodoxa, catehismul. Multi am vazut ca citesc carti pentru avansati fara sa aiba intelegerea de baza a invataturii ortodoxe. Toata invatatura e corecta si buna, daca e o problema nu e din cauza invataturii, ci a neintelegerii noastre. De aceea e bine si ca cineva sa o accepte pe toata, pe care o intelege e bine, pe care nu sa o accepte asa, fara sa o inteleaga, pana eventual o va intelege. De exemplu in privinta asta un scurt catehism are Sfantul Ignatie Briancianinov, eu l-am dat de mai multe ori dupa ce l-am aflat tot pe site. Orice ortodox trebuei sa citeasca acest articol, e o scurta explicatie a invataturii ortodoxe: http://blog.pustniculdigital.info/articole/54/ Completat si cu invatatura Sfantului Serafim de Sarov, care da si sfaturi duhovnicesti si explica si invatatura ortodoxa: http://saraca.orthodoxphotos.com/bib...ea_duhului.htm E suficient pentru a intelege invatatura de baza ortodoxa, nu e nevoie de sute de carti. Legat de intrebarea pusa, o sa scriu ce am inteles eu pana acum. Domnul i-a facut pe ingeri si oameni dupa chipul Sau, adica le-a dat inteligenta, libertate de alegere, constiinta de sine. Nu puteam sa fim altfel, si animalele sunt fiinte create, dar nu au acestea, ele urmeaza niste instincte, nu au constiinta. Asadar, libertatea de alegere este cel mai mare dar, insa are si consecinte, in functie de alegerile facute. Ingerii cazuti au fost si ei ingeri buni, dar l-au urmat pe Lucifer si din aceasta cauza s-au rupt de divinitate. Alegerea poate sa fie in cunostinta de cauza sau nu, consecintele sunt aceleasi. Daca cine stie ca un cutit taie si altcineva nu sti, ambii se vor taia daca ii trec lama pe deget, chiar daca unul din ei n-a stiut. Si Adam si Eva au gresit si ei, dar pentru oameni a mai fost o sansa, fiind in trup. Parintele Arsenie spune ca ingerii sunt gelosi pe noi pentru ca nu pot avea suferinta. Doar in trup putem evolua. Dupa caderea lui Adam toti oamenii mergeau in Iad, chiar daca erau foarte credinciosi sau faceau numai fapte bune. Pentru ca e nevoie de mult mai mult ca sa reia omul legatura cu Dumnezeu, nu doar de cateva fapte bune facute din firea cea cazuta. Noua ni se pare asa din cauza ratiunii noastre, care nu poate intelege acetse lucruri. Sa citim viata Sfintei Ecaterina, desi era fecioara si buna, Iisus i-a spus ca nu e placuta din cauza ca nu are botezul. Pentru oameni, Bunul Dumnezeu ne-a trimis un ajutor, ca sa avem sansa sa ne mantuim. Ne-a trimis gratis harul, pe care noi nu-l mai puteam obtine prin fapte, de la caderea lui Adam. E ceva simplu, gratis, trebuie doar ca cineva sa vina in Biserica si sa-l ia, botezandu-se si primind Sfintele Taine. Un preot batran ne spunea ca nu e nimic complicat, si facea o comparatie cu vindecarea lui Neeman Sirianul de proorocul Elisei: http://bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=69&cap=5 El venise la Elisei cu averi sa se vindece de lepra, dar Elisei nici nu a iesit, i-a trimis doar vorba sa se spele de sapte ori in Iordan si se va vindeca. Sirianul s-a suparat, a spus ca aveau si ei rauri in Siria si se putea spala si acolo. Dar slujitorii i-au zis ca daca ii cerea ceva insemnat ar fi facut, de ce sa nu faca ceva atat de simplu. La fel si in cazum crestinismului si mantuirii, am primit ceva gratis, trebuie doar sa luam harul si sa punem si partea noastra, vointa, ca sa conlucram cu el. Asadar inceputul mantuirii, primul pas, este botezul in Biserica lasata de Hristos tocmai pentru ca oamenii sa primeasca harul din Sfintele Taine, gratis. Dar omul trebuie sa faca si el ceva, ceva foarte usor, sa se duca sa il ia. Altfel nu poate primi harul ca sa poata sa fie in comuniune cu Dumnezeu. Iar de starea in care sa afla atunci and moare depinde totul, de aceea preotii alearga sa ii impartaseasca pe cei ce sunt pe patul de moarte, pentru ca la fel cum se gaseste omul cand moare va fi pana la sfarsit, il mia pot ajuta doar rugaciunile celorlalti. De aceea avem si pilda fecioarelor intelepte, care trebuie sa aiba uleiul (harul) chiar atunci, cand vine Mantuitorul. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Pentru mine sunt multe taine, multe de neinteles. Prefer sa le las sa ramana taine.
|
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Destinatia posibila a celor ce parasesc ortodoxia e iadul | spre_rasarit | Generalitati | 70 | 04.01.2012 17:13:17 |
| Este posibila cununia religioasa fara nasi? | Samarineanca | Nunta | 6 | 05.09.2010 13:07:08 |
| Posibila legatura intre iluministi inselati de draci si reprezentari ale Satanei? | mihailt | Generalitati | 2 | 12.05.2010 19:07:04 |
|
|