![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Prin Sfântul Dionisie Areopagitul conștiința Bisericii a dobândit ceea ce îi lipsea în momentul acela și a păstrat până azi și în veci. Cum putem rupe contribuția unui sfânt de necesitățile/prioritățile Bisericii? Ar fi un nonsens, sper că ești de acord. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Transcriu din cartea pomenită, "Viața Maicii Domnului", cap. XII:
"Mare și neînțeleasă minune se săvârșește astăzi. Fecioara naște și pântecele ei rămâne nestricat." (Vecernia Nașterii Domnului) Biserica, vrînd să arate marea minune a nașterii lui Hristos, nu o numește simplu minune, și nu o numește doar mare, ci mare și neînțeleasă (minune). Fecioară ȘI Maică Fecioara naște, devine mamă, dar rămâne fecioară. Singura oară când s-a întâmplat așa ceva. Nici o femeie nu a rămas fecioară după naștere. Nimeni nu a înțeles cum s-a întâmplat acest lucru unic, nici măcar îngerii. "Puterile îngerești cele netrupești nu au cunoscut cum s-a petrecut întruparea ta, Hristoase" (Paraclis, glasul al 5-lea). Nici măcar Maica Domnului nu a priceput cum s-a petrecut o astfel de minune. Ea însăși pare mirată și minunată. Cântăm în Biserică: "Ce te minunezi, Marie? Ce minune s-a săvârșit întru tine?" (Catismele Nașterii Domnului) "Și într-adevăr taina nașterii tale îi este cu neputință limbii omenești a o tâlcui" (Cântarea de sâmbătă seara, glasul al 7-lea). |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Naștere fără dureri
Întru dureri vei naște copii (Facerea, 3,16), a auzit Eva după ce păcătuise. Va naște în dureri, adică durerile reprezintă toată încercarea și chinul pe care-l simte femeia atunci când naște, aceasta fiind o epitimie primită de Eva de la Dumnezeu pentru păcatul ei (Sf. Ioan Hrisostom, Omilia XII la Facerea) Însă Maica Domnului L-a născut pe Hristos fără dureri, precum a zis Proorocul Isaia: înainte de a simți chinul ea a născut un Fiu (Isaia 66,7). Întru curăție Fecioara a născut pe Hristos fără stricăciune. Îl naște și întru curăție, fără sânge. Noi mărturisim că dumnezeiasca naștere cea din Fecioară a fost fără lăuzie. Icoana nașterii lui Hristos redă pe deplin caracterul suprafiresc al nașterii din Maica Domnului. În icoană, nu se prezintă Maica Domnului ca o lăuză, nici epuizată, nici întinsă, ci îngenuncheată (icoană autentic ortodoxă), ca și cum n-ar fi născut, ca și cum s-ar ruga, ca și cum s-ar închina Pruncului ei. Și cum arată icoana? Nu doar că se închină, ci se închină Pruncului din peșteră, ea stînd în afara peșterii unde este Pruncul, căci nu a născut un om ci pe Dumnezeu-Omul și nu era nevoie de grija ei, și de aceea atunci când Îl ține în brațele sale nu Îl ține cu ambele mâini, ci doar cu o mână; deoarece Îl ține în mâna sa pe Domnul Cel Atotstăpânitor, Care ține toate. "Bucură-te, ceea ce ai hrănit pe Hrănitorul a toate!" (Condacul I din Acatistul Bunei Vestiri) |
|