![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Apare însă o problemă: dacă ar fi fost suficientă ucenicia, pentru ce Domnul a spus că Îl trimite pe Duhul, numit și "alt Învățător", numit "Duhul Adevărului", și depsre Care Domnul spune "vă va aduce aminte de toate". Imi pare că se neglijează aportul Duhului și se supralicitează capacitatea apostolilor. Or, aceștia, fără Duhul Sfânt ar fi fost cam ca acei călători pe drumul spre Emaus... În care, doar prin Cuvântul Domnului trăiau "ardea inima în noi când El ne tâlcuia Scripturile". Or, acest lucru are și o altă implicație: nu doar atunci în Biserica Primară aportul Duhului a fost decisiv dar și mai apoi, în întreaga istorie a Bisericii și până în clipa când scriu aceste rânduri și în vecii vecilor, viața Bisericii este insuflată de Duhul, tâlcuirile Bărbaților Bisericii sunt insuflate de Duhul, continuitatea și dinamica Tradiției sunt prin Duhul iar nu doar prin oameni. Care sunt sfinți tot așa: prin Duhul. Care pe toate le plinește. Opiniile personale ale lui Decebal ar putea să fie sfinte, de ce nu, iar pentru aceasta cred că e nevoie de cel puțin două mari condiții: să fie insuflate de Duhul Sfânt și să fie unitare cu suflul întregii conștiințe a Bisericii care, de obicei, se exprimă în sinoade dincolo de epoci și de vremuri particulare. (Ca să nu mai amintesc aici de alte condiții care țin de toate roadele Duhului...) A emite opinii de tip liber-cugetător despre Preasfânta Născătoare de Dumnezeu constituie, după convingerea mea de neclintit, nu doar o greșeală impardonabilă ci și un semn al unei grave alienări în miezul credinței personale. Rebeliune și înșelare, duh eretic fără a mai fi necesară vreo demonstrație. Aceasta întrucât Biserica, prin sfinții ei și astfel prin Duhul Sfânt, a descoperit deja Cine este Împărăteasa Cerurilor și ce se cuvine să facem noi creștinii față de Ea. Cântările din Catavasier sunt doar un mic exemplu în acest sens. Am chiar acum sub ochi o carte cumpărată de la librăria Sophia, cu titlul "Viața Maicii Domnului", în care, arhimandritul Vasilos Bacoianis face un rezumat al principalelor evenimente și trăsături ale Preasfintei Născătoare așa cum o cunoaștem din Scriptură și din Tradiția Bisericii. Bine ar fi ca orice om care se semnează "creștin ortodox" să citească această lucrare din care, pentru a nu mai adăuga eu vreun cuvânt păcătos, mă limitez la a posta doar lista bibliografică minimală indicată la sfârșitul lucrării: - Sfânta Scriptură - Ceaslovul - Mineiele - Slujba Imnului Acatist - Protoevanghelia lui Iacov - Sancti Melitonis de Trasnitu Mariae, PG 6 - Sfântul Ioan Damaschin, Cuvânt la Buna Vestire, Cuvânt la Facerea, Cuvânt la Adormirea Maicii Domnului - Sfântul Andrei Criteanul, Cuvânt la Adormirea Maicii Domnului - Sf. Ghermanos, Patriarhul Constantinopolului, Cuvânt la intrarea în Biserică a Maicii Domnului, Cuvânt la Buna Vestire - Epifanie Monahul și Preotul, Cuvânt despre viața Născătoarei de Dumnezeu - Sfântul Grigorie Palama, numeroase omilii - Sf. Dimitrie al Rostovului, selecție din Mineiul Sf. Dimitrie al Rostovului. E inutil să comentez și mă rezum doar la a reaminti faptul binecunoscut că Preasfânta Născătoare de Dumnezeu este Ocrotitoarea cu totul aparte a călugărilor din Sfântul Munte Athos... "Lămurit ai strălucit, Preasfântă Maica lui Dumnezeu, luminîndu-ne mintea cea întunecată pentru necunoștință ținută, iar prin dumnezeiasca luminare măreția ta vestesc, Pururea Fecioară" (Cântarea a 8-a, Catavasier, 17 aprilie) Last edited by cezar_ioan; 18.03.2013 at 01:40:10. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
"Ce vede tot satul, nu vede barbatul". Se intampla si profesionistilor psihologiei sa nu sesizeze lucruri evidente si pentru profani. Cum sa va spun, ca sa intelegeti ? In vremurile bune ale Sfintei Inchizitii, unii ca dl Decebal nu puteau fi subiect de ancheta. Ei erau numiti, in epoca, "inocenti". Iar inocentii nu pot avea vinovatie, orice ar fi spus ori facut.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
Au urmat apoi alți sfinți, alți drepți, alți cuvioși, noi soboare... Iar aceștia au primit slujirea de a ridica vălul ignoranței noastre de pe Preacinstitul Chip al Maicii Domnului. Alți sfinți, altă slujire, Tradiția își îmbogățește firul mai departe, conștiința dogmatică se întregește, plinindu-se necontenit prin Duhul... Așa cred. Astăzi, comunitatea eclezială se bucură cu preacinstirea Maicii Domnului. Iar Preasfânta Născătoare de Dumnezeu ne răsplătește așa cum doar Ea o poate face, mângâindu-ne, ocrotindu-ne, mântuindu-ne din nevoi, într-un cuvânt deschizîndu-ne Ușa Milostivirii, părtașă facîndu-Se ca întotdeauna la mântuirea noastră spre Slava lui Dumnezeu. Last edited by cezar_ioan; 20.03.2013 at 02:00:26. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Păi dacă Dionysie Areopagitul ar fi un sfânt care să răspundă unor necesități prioritare la un moment dat atunci părerea mea este că ori nu ați citit pe Dionysie, ori ați citit și nu ați prea înțeles despre ce este vorba, dar înclin să cred că nu ați citit operele lui. V-aș ruga totuși să aveți mai multă delicatețe cu astfel de sfinți nemuritori, care sunt dincolo de necesități de la un moment dat.
Despre alte soboare, etc nu știu la ce vă referiți, nu știu unde și în care sobor este definită învățătura dogmatică că maica Domnului ar fi deasupra heruvimilor sau serafimilor. Eu nu spun că nu este sau că Biserica nu ar avea o astfel de dogmă, doar că eu nu am auzit nici soborul, nici sfântul care să fi dogmatizat așa ceva. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Prin Sfântul Dionisie Areopagitul conștiința Bisericii a dobândit ceea ce îi lipsea în momentul acela și a păstrat până azi și în veci. Cum putem rupe contribuția unui sfânt de necesitățile/prioritățile Bisericii? Ar fi un nonsens, sper că ești de acord. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Transcriu din cartea pomenită, "Viața Maicii Domnului", cap. XII:
"Mare și neînțeleasă minune se săvârșește astăzi. Fecioara naște și pântecele ei rămâne nestricat." (Vecernia Nașterii Domnului) Biserica, vrînd să arate marea minune a nașterii lui Hristos, nu o numește simplu minune, și nu o numește doar mare, ci mare și neînțeleasă (minune). Fecioară ȘI Maică Fecioara naște, devine mamă, dar rămâne fecioară. Singura oară când s-a întâmplat așa ceva. Nici o femeie nu a rămas fecioară după naștere. Nimeni nu a înțeles cum s-a întâmplat acest lucru unic, nici măcar îngerii. "Puterile îngerești cele netrupești nu au cunoscut cum s-a petrecut întruparea ta, Hristoase" (Paraclis, glasul al 5-lea). Nici măcar Maica Domnului nu a priceput cum s-a petrecut o astfel de minune. Ea însăși pare mirată și minunată. Cântăm în Biserică: "Ce te minunezi, Marie? Ce minune s-a săvârșit întru tine?" (Catismele Nașterii Domnului) "Și într-adevăr taina nașterii tale îi este cu neputință limbii omenești a o tâlcui" (Cântarea de sâmbătă seara, glasul al 7-lea). |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Naștere fără dureri
Întru dureri vei naște copii (Facerea, 3,16), a auzit Eva după ce păcătuise. Va naște în dureri, adică durerile reprezintă toată încercarea și chinul pe care-l simte femeia atunci când naște, aceasta fiind o epitimie primită de Eva de la Dumnezeu pentru păcatul ei (Sf. Ioan Hrisostom, Omilia XII la Facerea) Însă Maica Domnului L-a născut pe Hristos fără dureri, precum a zis Proorocul Isaia: înainte de a simți chinul ea a născut un Fiu (Isaia 66,7). Întru curăție Fecioara a născut pe Hristos fără stricăciune. Îl naște și întru curăție, fără sânge. Noi mărturisim că dumnezeiasca naștere cea din Fecioară a fost fără lăuzie. Icoana nașterii lui Hristos redă pe deplin caracterul suprafiresc al nașterii din Maica Domnului. În icoană, nu se prezintă Maica Domnului ca o lăuză, nici epuizată, nici întinsă, ci îngenuncheată (icoană autentic ortodoxă), ca și cum n-ar fi născut, ca și cum s-ar ruga, ca și cum s-ar închina Pruncului ei. Și cum arată icoana? Nu doar că se închină, ci se închină Pruncului din peșteră, ea stînd în afara peșterii unde este Pruncul, căci nu a născut un om ci pe Dumnezeu-Omul și nu era nevoie de grija ei, și de aceea atunci când Îl ține în brațele sale nu Îl ține cu ambele mâini, ci doar cu o mână; deoarece Îl ține în mâna sa pe Domnul Cel Atotstăpânitor, Care ține toate. "Bucură-te, ceea ce ai hrănit pe Hrănitorul a toate!" (Condacul I din Acatistul Bunei Vestiri) |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Citat:
39. Și în acele zile, sculându-se Maria, s-a dus în grabă în ținutul muntos, într-o cetate a seminției lui Iuda. 40. Și a intrat în casa lui Zaharia și a salutat pe Elisabeta. 41. Iar când a auzit Elisabeta salutarea Mariei, pruncul a săltat în pântecele ei și Elisabeta s-a umplut de Duh Sfânt, 42. Și cu glas mare a strigat și a zis: Binecuvântată ești tu între femei și binecuvântat este rodul pântecelui tău. 43. Și de unde mie aceasta, ca să vină la mine Maica Domnului meu? 44. Că iată, cum veni la urechile mele glasul salutării tale, pruncul a săltat de bucurie în pântecele meu. 45. Și fericită este aceea care a crezut că se vor împlini cele spuse ei de la Domnul. 46. Și a zis Maria: Mărește sufletul meu pe Domnul. 47. Și s-a bucurat duhul meu de Dumnezeu, Mântuitorul meu, 48. Că a căutat spre smerenia roabei Sale. Că, iată, de acum mă vor ferici toate neamurile. 49. Că mi-a făcut mie mărire Cel Puternic și sfânt este numele Lui. 50. Și mila Lui în neam și în neam spre cei ce se tem de El. 51. Făcut-a tărie cu brațul Său, risipit-a pe cei mândri în cugetul inimii lor. 52. Coborât-a pe cei puternici de pe tronuri și a înălțat pe cei smeriți, 53. Pe cei flămânzi i-a umplut de bunătăți și pe cei bogați i-a scos afară deșerți. 54. A sprijinit pe Israel, slujitorul Său, ca să-Și aducă aminte de mila Sa, 55. Precum a grăit către părinții noștri, lui Avraam și seminției lui, în veac.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. Last edited by Florin-Ionut; 20.03.2013 at 11:16:25. |
|
|