![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Despre pacat
Păcatul se înfăptuiește trecând prin anume trepte ale înfiripării sale lăuntrice. Cea dintâi treaptă este apropierea din afară a unei oarecari înrâuriri duhovnicești, care la început poate să nu fie deloc limpede și închegată. Prima treaptă a închegării – ivirea vreunui chip în câmpul vederii lăuntrice a omului – neatârnând de voia lui, nici nu i se socotește păcat. În unele cazuri chipurile acestea poartă un caracter cu precădere văzut, în altele, cu precădere gândit, dar cel mai adesea al amândurora. Dar fiindcă și cele văzute atrag după sine un anume tip de gând, nevoitorii numesc toate chipurile «gânduri». La omul nepătimaș mintea «stăpânitoare», fiind puterea cunoscătoare a ființei, poate să se plece asupra gândului ce vine, rămânând totuși slobodă de stăpânirea lui. Dacă însă în om se află «loc», teren potrivit, cum ar fi o înclinare către duhul ce se cuprinde în gând, atunci energia lui încearcă să pună stăpânire pe lumea sufletească, adică pe mintea omului; aceasta o dobândește trezind în sufletul mai nainte înclinat către patimă un oarecare simțământ de desfătare propriu unei anume pătimi. Tocmai în această desfătare constă «ispita». Însă nici clipita desfătării, deși vădește mărturia nedesăvârșirii omului, nu i se socotește încă drept păcat: este doar «îmbierea» păcatului. Mai departe, desfășurarea gândului păcătos se poate înfățișa în linii generale precum urmează: desfătarea la care îmbie patima atrage către sine atenția minții, clipită de o deosebită însemnătate și plină de răspundere, căci împreunarea minții cu gândul alcătuiește o condiție prielnică dezvoltării lui, dacă mintea nu se rupe de la îmbiere printr-un act de voire lăuntrică, ci petrece mai departe cu atenția în ea; atunci începe înclinarea către dânsa, un dialog plăcut cu ea, apoi «legătura», care poate trece la un deplin «consimțământ» activ. Mai departe, tot crescând desfătarea pătimașă, ea poate stăpâni mintea și voința omului, ceea ce se numește «robie». După aceasta toate puterile celui robit de patimă se pot îndreptă către o mai mult sau mai puțin hotărâtă înfăptuire a păcatului, de nu vor fi piedici din afară în calea înfăptuirii lui. O asemenea robie poate rămâne singură, fără a se mai reînoi vreodată, dacă ea nu a fost decât urmarea lipsei de experiență a omului ce petrece în nevoință și în luptă. Dar dacă robirea se tot repetă, ea poate deveni «deprindere» a patimii și atunci toate puterile firești ale omului încep a-i sluji. De la cea mai timpurie ivire a lucrarii îndulcitoare a patimii, numită mai sus «îmbiere», trebuie să înceapă lupta care se poate prelungi pe toate treptele desfășurării gândului păcătos; și la fiecare treaptă gândul poate fi biruit, și astfel a nu se săvârși în faptă; dar totuși, încă din clipă clătinării voii este de față un element al păcatului, și va fi nevoie de pocăință spre a nu pierde harul. Omul necercat duhovnicește, de obicei întâmpină gândul păcătos de-abia după ce el a trecut neobservat de primele trepte ale desfășurării sale, adică atunci când a căpătat de acum o oarecare putere, sau chiar mai mult: când se apropie de primejdia de a săvârși faptic păcatul. Pentru a nu ajunge aci, neapărat trebuie ca mintea să se așeze cu rugăciune în inimă. Aceasta este o nevoie esențială pentru fiece nevoitor ce dorește, printr-o pocăință adevărată, a se întări în viața duhovnicească, deoarece, precum am spus mai sus, într-o astfel de stare păcatul se tăie din însăși zămislirea sa. Aci s-ar cuveni a pomeni cuvântul Prorocului: <<Fiică Vavilonului ticăloasă… fericit carele va cuprinde și va repezi pruncii tăi de piatra>> numelui Iisus Hristos (vezi Ps. 136: 8-9). Această lucrare minunată, de neajuns delăsătoarei majorități, se dobândește printr-o mare osteneală, și de către foarte puțini. Ea nu este deloc simplă, deloc ușoară; și, în căutarea unei scurte dar limpezi expresii, mă voi află nevoit, iară și iară, neputincios a mă întoarce asupra ei din felurite unghiuri, fără să nădăjduiesc totuși a o deșerta sau a o putea înfățișa cât de cât mulțumitor. “Cuviosul Siluan Athonitul” – Arhimandritul Sofronie, traducere din limba rusă Ierom. Rafail (Noica), editura Reîntregirea, Alba Iulia – 2009
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Cum Îl "afectează" păcatele noastre pe Dumnezeu?
Mă gândesc că, în lupta cu păcatul, ne-ar fi de folos să conștientizăm răul pe care îl facem. De exemplu, dacă suntem mândri, ironici, mânioși - îi putem răni cu ușurință pe cei din jur, și asta se vede. Din dorința de a nu-i produce suferință aproapelui, ne putem abține de la rău. Dar Dumnezeu suferă? Am citit despre Cuv. Siluan Athonitul că, înainte de a se călugări, pe când era încă tânarul Simeon și trăia în anumite păcate, a visat într-o noapte un șarpe în gură și a simțit dezgust. Apoi a visat-o pe Maica Domnului spunându-i că același dezgust i-l produc și ei păcatele lui. Sper că nu am greșit povestirea. Este deci posibil ca păcatele noastre să producă dezgust, suferință "fizice" Domnului, Maicii Domnului, sfinților? |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Deși Iubire în sine, Dumnezeu nu iubește omenește, ci, evident, dumnezeiește. Nu poate fi afectat de răul nostru așa cum suntem noi de lipsa de răspuns a cuiva pe care-l iubim. Noi avem lipsă de iubirea celuilalt, căci nu iubim dumnezeiește, adică să ne fie suficientă dăruirea.
El este izvor al iubirii, n-are lipsă de nimic. Sfânta Treime Își ajunge Sieși. Față de făptură este numai dăruire. Pe de altă parte, când spunem că-L mâhnim pe Dumnezeu sau pe sfinți cu păcatele noastre este din pricina modului nostru omenesc de a înțelege. Când păcătuim simțim o răcire a dragostei Domnului din cauză că ne-am depărtat de căldura și lumina harului. Și atunci ni se pare că Dumnezeu S-a mâhnit și S-a depărtat sau ne-a întors spatele. Însă noi suntem cei care am făcut asta. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
avem un cerc.
credincioșii sunt punctele ce alcatuiesc acest cerc. iar Dumnezeu este centrul cercului. când punctele incearca să se apropie de centru se apropie între ele. dacă unul din puncte vrea să se apropie de toate celelalte puncte, inevitabil se apropie de centru. finalul acestei apropieri este contopirea tuturor punctelor și a centrului într-un singur punct. cred că am fost off-tipic, dar mi-am adus aminte de această explicație, mai plastică, și am vrut să o scriu undeva. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Nu este tocmai off-topic, pentru că păcatul este tocmai depărtarea asta de centrul cercului și între noi în același timp. Ca să completez metafora ta aș înlocui centrul cercului cu Soarele, noi fiind în jurul lui, pe câte o rază, cu cât mai apropiați de el cu atât mai încălziți și mai luminați și, totodată, mai apropiați unii de alții.
Nu-mi amintesc acum, însă cred că explicația asta e a unui Sfânt Părinte. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Păcatul se înfăptuiește trecând prin anume trepte ale înfiripării sale lăuntrice. Cea dintâi treaptă este apropierea din afară a unei oarecari înrâuriri duhovnicești, care la început poate să nu fie deloc limpede și închegată. Prima treaptă a închegării – ivirea vreunui chip în câmpul vederii lăuntrice a omului – neatârnând de voia lui, nici nu i se socotește păcat. În unele cazuri chipurile acestea poartă un caracter cu precădere văzut, în altele, cu precădere gândit, dar cel mai adesea al amândurora. Dar fiindcă și cele văzute atrag după sine un anume tip de gând, nevoitorii numesc toate chipurile «gânduri».
La omul nepătimaș mintea «stăpânitoare», fiind puterea cunoscătoare a ființei, poate să se plece asupra gândului ce vine, rămânând totuși slobodă de stăpânirea lui. Dacă însă în om se află «loc», teren potrivit, cum ar fi o înclinare către duhul ce se cuprinde în gând, atunci energia lui încearcă să pună stăpânire pe lumea sufletească, adică pe mintea omului; aceasta o dobândește trezind în sufletul mai nainte înclinat către patimă un oarecare simțământ de desfătare propriu unei anume pătimi. Tocmai în această desfătare constă «ispita». Însă nici clipita desfătării, deși vădește mărturia nedesăvârșirii omului, nu i se socotește încă drept păcat: este doar «îmbierea» păcatului. Mai departe, desfășurarea gândului păcătos se poate înfățișa în linii generale precum urmează: desfătarea la care îmbie patima atrage către sine atenția minții, clipită de o deosebită însemnătate și plină de răspundere, căci împreunarea minții cu gândul alcătuiește o condiție prielnică dezvoltării lui, dacă mintea nu se rupe de la îmbiere printr-un act de voire lăuntrică, ci petrece mai departe cu atenția în ea; atunci începe înclinarea către dânsa, un dialog plăcut cu ea, apoi «legătura», care poate trece la un deplin «consimțământ» activ. Mai departe, tot crescând desfătarea pătimașă, ea poate stăpâni mintea și voința omului, ceea ce se numește «robie». După aceasta toate puterile celui robit de patimă se pot îndreptă către o mai mult sau mai puțin hotărâtă înfăptuire a păcatului, de nu vor fi piedici din afară în calea înfăptuirii lui. O asemenea robie poate rămâne singură, fără a se mai reînoi vreodată, dacă ea nu a fost decât urmarea lipsei de experiență a omului ce petrece în nevoință și în luptă. Dar dacă robirea se tot repetă, ea poate deveni «deprindere» a patimii și atunci toate puterile firești ale omului încep a-i sluji. De la cea mai timpurie ivire a lucrarii îndulcitoare a patimii, numită mai sus «îmbiere», trebuie să înceapă lupta care se poate prelungi pe toate treptele desfășurării gândului păcătos; și la fiecare treaptă gândul poate fi biruit, și astfel a nu se săvârși în faptă; dar totuși, încă din clipă clătinării voii este de față un element al păcatului, și va fi nevoie de pocăință spre a nu pierde harul. Omul necercat duhovnicește, de obicei întâmpină gândul păcătos de-abia după ce el a trecut neobservat de primele trepte ale desfășurării sale, adică atunci când a căpătat de acum o oarecare putere, sau chiar mai mult: când se apropie de primejdia de a săvârși faptic păcatul. Pentru a nu ajunge aci, neapărat trebuie ca mintea să se așeze cu rugăciune în inimă. Aceasta este o nevoie esențială pentru fiece nevoitor ce dorește, printr-o pocăință adevărată, a se întări în viața duhovnicească, deoarece, precum am spus mai sus, într-o astfel de stare păcatul se tăie din însăși zămislirea sa. Aci s-ar cuveni a pomeni cuvântul Prorocului: <<Fiică Vavilonului ticăloasă… fericit carele va cuprinde și va repezi pruncii tăi de piatra>> numelui Iisus Hristos (vezi Ps. 136: 8-9). Această lucrare minunată, de neajuns delăsătoarei majorități, se dobândește printr-o mare osteneală, și de către foarte puțini. Ea nu este deloc simplă, deloc ușoară; și, în căutarea unei scurte dar limpezi expresii, mă voi află nevoit, iară și iară, neputincios a mă întoarce asupra ei din felurite unghiuri, fără să nădăjduiesc totuși a o deșerta sau a o putea înfățișa cât de cât mulțumitor. “Cuviosul Siluan Athonitul” – Arhimandritul Sofronie, traducere din limba rusă Ierom. Rafail (Noica), editura Reîntregirea, Alba Iulia – 2009
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Poate că e perioada vacanțelor și sunt obosită... Dar aș vrea să nu-mi pierd timpul în zadar și nu știu cum să fac lucrul ăsta... |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Asa ca solutia este, cred, sa ne rugam si noi Lui Dumnezeu sa ne descopere unde pacatuim, atunci cand nu ne dam seama si simtim ca sintem departati de El (cand nu simtim dragostea Lui Dumnezeu) - sa il intrebam direct in rugaciunea noastra pe El, sa ne varsam Lui supararea noastra, chinul acesta al nostru, asa cum a facut si Sf Siluan. Akedia, plictiseala, insingurarea (ca lipsa a dragostei) sint pacate - arata ca omul e departat de Dumnezeu in acea stare. Lucrurile marunte din lumea aceasta de care ne bucuram, pot fi distractie (distragerea atentiei de la rugaciune) - caz in care pot fi ispite, sau din contra, pot fi motiv de intoarcere spre Dumnezeu daca odata cu mangaierea odihnei lumesti primite prin ele, ne putem gandi la creatorul Lor si la grija ce ne-o poarta, si astfel sa dam Slava si Multumire Lui Dumnezeu si pt ele! Depinde de pozitionarea noastra fata de lume si fata de Dumnezeu, nu?
__________________
Ca sub stapanirea Ta totdeauna fiind paziti, Tie slava sa inaltam, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor Amin. Last edited by adam000; 10.06.2013 at 18:19:00. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Adam, mulțumesc pentru răspuns. La teorie sunt mai bună decât la partea practică. De altfel, sper să-mi treacă repede starea asta mai tristă.
|
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Ce e pacatul? | culianu | Pocainta | 34 | 18.12.2010 21:02:30 |
Pacatul | patinina34 | Despre Sfanta Scriptura | 27 | 25.05.2009 16:11:34 |
Pacatul global si pacatul personal | patinina34 | Din Noul Testament | 3 | 28.12.2008 01:50:58 |
pacatul? | Annamarria | Generalitati | 4 | 11.02.2008 12:53:26 |
Pacatul | romandragut | Despre Biserica Ortodoxa in general | 62 | 12.08.2007 18:38:46 |
|