![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||||
|
|||||
![]()
Voi reda câteva citate din opera Fericitului Augustin în care se referă la Petru, după care voi aduce și câteva comentarii în special pentru cei care nu înțeleg engleza și implicit viziunea lui Augustin asupra apostolului Petru.
Citat:
http://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf106.vii.xxvii.html Citat:
Citat:
Citat:
http://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf106.vii.xxviii.html Citat:
Din aceste texte se observă că Augustin îl vedea pe apostolul Petru ca ca având o oarecare întâietate între apostoli, însă niciodată nu este văzut așa cum îl văd în ziua de azi catolicii. Petru este văzut ca tip sau simbol al Bisericii, sau ca simbol al poporului creștin, sau ca simbol al unității păstorilor Bisericii, al acelor păstori care „hrănesc” sau „pasc” „mieii” lui Hristos pentru Hristos, nu pentru ei înșiși, însă niciodată nu este văzut așa cum este văzut de catolici. Și avem referințe în citatele din Augustin atât la momentul din Evanghelia după Matei (cel cu mărturisirea lui Petru și cu făgăduința lui Hristos de a zidi Biserica), precum și la momentul de la sfârșitul Evangheliei după Ioan, două momente care au fost și sunt aduse sistematic de unii dintre catolicii de ieri sau de azi pentru a justifica opțiunea lor doctrinară, sau chiar dogmatică, referitor la primatul petrin și la cel papal. Augustin însă spune că Piatra pe care Hristos a făgăduit să zidească Biserica, și pe care a și zidit-o, este chiar El Însuși, Hristos, iar nu apostolul Petru (și implicit nici vreun succesor al acestuia) și că numele de Petru tocmai derivând de la Piatra care este Hristos l-a primit. Petru este cel zidit pe Piatră (adică pe Hristos), iar nu Piatra este zidită pe Petru. Comentând pe marginea textului de la Ioan, Augustin afirmă deasemenea că Petru este un simbol al unității păstorilor creștinilor, spre deosebire de romano-catolici care văd în Petru și în papa nu doar un simbol al unității, ci chiar un principiu real al unității, „o piatră” fără de care de fapt nu se poate stabili unitatea Bisericii lui Hristos. Vedem deci că Augustin nu receptase în secolele IV – V nici o dogmă a primatului petrin, în sensul în care este văzută această dogmă în secolele XIX – XX de către romano-catolici, și că în raport cu Tradiția primită de Augustin putem constata invenția și inovația dogmatică inventată în sec. XIX – XX de către romano-catolici, la peste 1800 de ani după pogorârea Duhului Sfânt, asta în vreme ce în secolele IV – V părinți (și doctori, după romano-catolici) ai Bisericii lui Hristos (chiar dacă din Apus) nu primiseră prin Tradiție nici un primat petrin așa cum îl văd azi romano-catolicii, și cu atât mai puțin vreun primat papal așa cum îl văd azi, după invenția de secol XIX – XX, cei care se autointitulează catolici. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
După ce am văzut doctrina lui Augustin în materie, să vedem și poziția unui scriitor bisericesc de secol III d. Hr. precum Origen. În comentariul său la Evanghelia după Matei Origen afirmă foarte clar că apostolul Petru nu este singurul pe care Hristos a zidit Biserica; la fel cu Petru și ceilalți apostoli sunt temelii ale Bisericii lui Hristos, și nu doar ceilalți apostoli ci toți „perfecții”, toți sfinții, toți aceia care mărturisesc inspirați de Tatăl, așa cum Petru a fost inspirat de Tatăl, mesianitatea și dumnezeirea lui Iisus Hristos. Nu doar că Biserica nu este zidită exclusiv pe Petru, dar inclusiv cheile împărăției cerurilor nu sunt date exclusiv lui Petru, ci și celorlalți, iar Origen ia ca justificare momentul, consemnat în cap. XX al Evangheliei după Ioan, când Hristos suflă Duh Sfânt asupra apostolilor și le dă puterea de a ierta și de a ține păcatele. Mai mult orice creștin care mărturisește inspirat de Tatăl mărturia de credință pe care și Petru a mărturisit-o și care este imitator al lui Hristos, al Pietrei spirituale, este și el o piatră pe care este zidită Biserica lui Hristos. Cele două texte ale lui Origen, traduse în engleză, în care se poate verifica doctrina lui Origen sunt la paginile:
http://www.ccel.org/ccel/schaff/anf09.xvi.ii.v.x.html http://www.ccel.org/ccel/schaff/anf09.xvi.ii.v.xi.html După ce am văzut că nici un Părinte ale sec. IV – V ca Augustin nu primise prin Tradiție vreun primat petrin și papal așa cum gândesc așa zișii catolici primatul, acum vedem că nici Origen în sec. III nu primise o asemenea invenție, o asemenea doctrină de credință precum cea inovată în sec. XIX – XX a papistașilor, o asemenea credință care este împotriva revelației și a rațiunii, o astfel de erezie vătămătoare de suflet precum cea inventată de papistași în vremurile moderne. Trecând puțin de Origen, exegeza ortodoxă a scos în evidență falsitatea interpretării textului de la Matei XVI, 16-19 cu sensul de acordare a unui primat de jurisdicție și de putere universală apostolului Petru asupra Bisericii de către Hristos, prin interpretarea versetelor de la Matei XX, 20-28, unde are loc „cearta” pentru întâietate, solicitarea mamei lui Ioan și Iacob pentru ca fiii ei să stea la stânga și la dreapta lui Iisus în împărăția Sa, interpretare de unde se vede clar că dacă interpretarea textului de la Matei XVI ar fi cea romano-„catolică”, atunci ceilalți apostoli nici măcar nu și-ar mai fi permis să emită vreo pretenție la vreo întâietate, „bineștiind” ei deja că întâietatea i-a fost deja acordată de Hristos lui Petru „de drept divin”; însuși faptul „certei” pentru întâietate sau a problemei întâietății arată foarte clar că apostolii, alții decât Petru și Petru inclusiv, nu știau nimic despre făgăduința lui Hristos făcută, chipurile, lui Petru că pe el, pe Petru, și numai pe el Își va zidi Hristos Biserica pe care porțile Morții nu o vor birui, ori că Petru ar fi avut vreo făgăduință de la Hristos de primat de jurisdicție și putere universală acordat de drept divin. (Evenimentul de la Matei XX are loc după mărturia lui Petru despre Iisus consemnată la Matei XVI.) Tot exegeza ortodoxă a arătat clar și a scos în evidență că „piatra” pe care Hristos a zidit Biserica este credința și adevărul inspirate de Tatăl ceresc, de Dumnezeu, credința în mesianitatea și dumnezeirea lui Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, iar nu persoana apostolului Petru așa cum interpretează romano-„catolicii”; dacă într-adevăr Petru ar fi fost acea „piatră” atunci Hristos ar fi spus că „pe acest Petru” iar nu „pe această piatră”. Însă Hristos, după cum consemnează Ev după Matei, a folosit cuvântul „piatră”, „stâncă”, iar nu „Petru”, pentru că nu Petru este piatra, ci credința cea adevărată, credință care nu a fost mărturisită și crezută doar de Petru. După cum am mai spus și până acum, având în vedere că revelația dumnezeiască nu a fost intermediată printr-un „singur Cap vizibil” (și care ar fi apostolul Petru), ci a fost dată prin mai mulți apostoli, spre exemplu prin Pavel, prin Ioan sau prin acel Ioan care a primit Apocalipsa, devine evident că Petru nu a avut NICIODATĂ vreo putere întreagă și supremă de jurisdicție asupra întregii Biserici în materie de credință. Dacă Petru ar fi avut vreodată (deși nu a avut și nici papa de la Roma nu o are nici în ziua de azi decât pentru slugile lui care i-o recunosc și în granițele romano-„catolicismului”) această putere pe care o imaginează eretic papistașii asta ar însemna că în realitate Petru ar fi trebuit să fie intermediarul unic al Revelației între Dumnezeu și Biserică, fapt care este contrazis de Dumnezeu și de Sfânta Tradiție. Orice alt mesager decât Petru al revelației dumnezeiești (și au existat în mod evident și alți mesageri ai revelației) însemna și înseamnă autoritatea acelei revelații și a acelui mesager (spre exemplu Pavel sau Ioan evanghelistul sau Ioan al Apocalipsei), în fapt a lui Dumnezeu, inclusiv asupra lui Petru și asupra întregii Biserici, fapt care demontează din temelii așa zisa putere întreagă și supremă a lui Petru în materie de revelație, de credință și morală. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
În primul rând avem evenimentele relatate în Cartea Faptelor cap. 10 și 11, unde cu ocazia relatării celor legate de Corneliu, ne este relatată în cap 11 și darea de socoteală a lui Petru în fața celorlalți apostoli. Este bine deci să fie citite cap 10 și 11 ale Cărții Faptelor pentru a vedea erezia papalistă. Când Petru s-a întors la Ierusalim îi vedem pe ceilalți cerând socoteală acestuia. Apostolii și frații, care erau prin Iudeea, au auzit că și păgânii au primit cuvântul lui Dumnezeu. Și când Petru s-a suit în Ierusalim, credincioșii tăiați împrejur se împotriveau, zicându-i: Ai intrat la oameni netăiați împrejur și ai mâncat cu ei. (Fapte 11, 1-3) După care la versetele urmatoare Fapte 11, 4-17 urmează o justificare a apostolului Petru în fața unora dintre credincioșii din Ierusalim. Se poate vedea deasemenea comportamentul lui Petru care nu este nici pe departe unul al unui stăpân, monarh absolut care nu ar avea chipurile de dat socoteală în fața nimănui pentru faptele și pozițiile sale; însuși faptul că Petru se justifică, însuși felul în care o face, neavând nici măcar o singură urmă de mentalitate monarhică absolutistă, ci apelând la descoperirea pe care o avuse de la Dumnezeu, pe care ceilalți au crezut-o, dar nu au acceptat-o pentru că ar fi fost vreun dictat ex cathedra al lui Petru, și nici pentru că acesta ar fi avut vreun închipuit primat de drept divin asupra întregii Biserici în materie de credință, ci pe baza relațiilor de bună-credință ce existau între creștini atunci și pe baza încrederii pe care ei o aveau că Petru nu mințea. Nici din partea lui Petru nu se vede vreo atitudine monarhică, ba dimpotrivă, nici din partea credincioșilor nu se vede vreo atitudine de obediență totală ca în fața unui monarh, ba dimpotrivă i-au cerut pe loc socoteală pentru că intrase la păgâni și cinase cu ei. Bineînțeles că la un moment dat, în cazul unui conflict, Petru își putea impune poziția în fața celor care îl credeau de bună-credință, dar asta nu pentru că ar fi avut vreun primat de drept divin, ci pentru că ceilalți i-ar fi acceptat mărturia despre descoperirea lui Dumnezeu, dar nu în mod necesar pentru că ar fi avut vreun primat de drept divin. Putem să credem că dacă Dumnezeu dorea putea să facă acea descoperire și altui apostol, și credem că în acest caz Petru ar fi făcut ascultare de Dumnezeu cu tot "primatul lui de drept divin" și ar fi acceptat autoritatea acelei descoperiri și dacă ar fi venit prin gura altuia dintre apostoli; Petru s-ar fi supus autorității dumnezeiești fără nici o cârteală, chiar dacă Dumnezeu ar fi ales să vorbească printr-o altă gură decât a lui, și putem să credem că lui Dumnezeu aceasta îi este posibil, că doar Hristos a făgăduit că îi va conduce pe toți aleșii la Adevăr, iar nu doar pe unul dintre ei, că tuturor aleșilor le va descoperi cele viitoare prin Duhul adevărului (Ioan 16, 13-15), iar nu doar unuia dintre ei, toți apostolii fiind pietre de temelie ale Bisericii lui Hristos (Apocalipsa 21, 14), și nu doar unul dintre ei, Petru. Trecând peste ceea ce se întâmplă la Sinodul de la Ierusalim, unde se vede din nou că Petru nu avea o putere monarhică supremă asupra Bisericii, avem evenimentul de la Antiohia când apostolul Pavel nu doar că îi cere socoteală lui Petru, dar îl înfruntă pe față: "Iar când Chefa a venit în Antiohia, pe față i-am stat împotrivă, căci era vrednic de înfruntare." (Galateni 2, 11) Chiar și numai aceste exemple de le luăm, și se poate vedea că Petru nu era chiar de capul lui în Biserică, că a fost luat la socoteală și chiar de mai multe ori, ajungem în mod evident la concluzia că nici așa zisul succesor al lui Petru nu poate pretinde că nu are de dat în nici o situație și în nici un fel socoteală nimănui de pe pământ. Însăși istoria consemnată a apostolului Petru arată foarte clar că a pretinde pentru papa ceea ce apostolul Petru nu a avut constituie interpretare tendențioasă și eretică a Sfintelor Scripturi și adică erezie, dacă presupunem prin absurd că papa de la Vatican ar fi în mod real și autentic succesorul lui Petru și dacă presupunem tot prin absurd că Petru trebuia neapărat să aibă un "succesor". |
#4
|
|||
|
|||
![]()
<< Stabilita la Conciliile I si II Vatican din 1870 si 1960, dogma infailibilitatii episcopului Romei postuleaza ca Papa, atunci cand vorbeste ex cathedra se afla in imposibilitatea de a gresi. Ceea ce inseamna, sau ca Papa isi aroga un atribut propriu numai lui Dumnezeu infailibilitatea, sau ca isi aroga dreptul de a primi singur si in exclusivitate deasupra sinodului descoperirea, (..) distruge sinodalitatea Bisericii, caracterul ei sobornicesc. Dogma infailibilitatii papale e contrazisa de revelatia dumnezeiasca din Sf. Scriptura, care aducand marturia asistentei Sfantului Duh la Sinodul Apostolic de la Ierusalim, spune clar: „Parutu-S-a Duhului Sfant si noua” (Fapte 15, 28). Aceasta marturie intrata in formula de inceput a hotararilor Sinoadelor ecumenice e contrazisa de dogma infailibilitatii papale, care confisca in beneficiul Papei exclusivitatea descoperirii dumnezeiesti, distrugand in acelasi timp intreaga teologie mistica. De la Conciliile I si II Vatican, episcopul Romei va fi spunand: „Parutu-S-a Duhului Sfant si mie.” Pretinzand exclusivitatea asistentei Sfantului Duh, Episcopul Romei dezangajeaza mistic pe toti ceilalti episcopi, ajungand sa fie parintele si ocrotitorul spiritual al ideologiilor care proclama dogma suficientei de sine a omului european, in baza rastalmacirii afirmatiei ca Duhul sufla unde vrea. Loctiitorul lui Hristos - Vicarius Christi - il inlocuieste pe deplin pe Fiul lui Dumnezeu, pentru Care nu mai afla loc pe pamant: episcopul Romei L-a trimis in concediu.
Pentru catolici capul vazut al Bisericii este Papa. Pentru noi ortodocsii Capul Bisericii este numai Hristos, Cuvantul lui Dumnezeu, Care este prezent tot timpul cu noi, si continua sa fie vazut de sfinti. (...) Pretentia de a recunoaste dogma infailibilitatii papale, - recunoastere care ne va aduce slava imparatiei desarte a lumii occidentale si absolvirea de orice pacat de care fusesem invinuiti - e pentru noi similara ispitei din pustia Carantaniei: „Acestea toate ti le voi da Tie, daca vei cadea inaintea mea si Te vei inchina mie.” (Matei 4, 9) Daca acceptam pe episcopul Romei drept cap al Bisericii Neamului, atunci Biserica Ortodoxa Romana nu mai e "complice cu statul" si nici "tradatoare" sau avand o ierarhie "pangarita" ci toate "pacatele" noastre schismatice sunt stinse prin simpla cuminecare cu Papa. Se va putea spune atunci despre noi: „Au indragit slava oamenilor mai mult decat slava lui Dumnezeu.” >> Sursa: "Constiinta ortodoxa din Ardeal in cumpana vremii", în Revista Gandirea, nr 1/1993 https://groups.google.com/forum/?fromgroups#!topic/ortodoxia/I7SdEP39lgs |
#5
|
|||
|
|||
![]()
<< XIV. Prin urmare, nesocotind aceste diferențe serioase și substanțiale dintre cele două biserici cu privire la credință, diferențe care, așa cum s-a spus mai înainte, au fost create în Apus, în enciclica sa, papa prezintă chestiunea primatului pontifului roman ca fiind principala și, ca să spunem așa, singura pricină a neînțelegerii și ne trimite la izvoare, ca noi să căutăm cu sârguință ce au crezut înaintașii noștri și ce ne-a lăsat moștenire prima vârstă a creștinismului. Însă, scăpând la Sfinții Părinți și Sinoadele Ecumenice ale Bisericii primelor nouă secole, noi suntem pe deplin convinși că episcopul Romei nu a fost niciodată socotit autoritatea supremă și capul infailibil al Bisericii și că fiecare episcop este capul și președintele Bisericii sale particulare, supus doar decretelor și hotărârilor sinodale ale Bisericii Universale ca fiind singura infailibilă, episcopul Romei nefiind în nici un fel exceptat de la această regulă, după cum arată istoria Bisericii.
<< Domnul nostru Iisus Hristos singur este Împăratul veșnic și Capul nepieritor al Bisericii, fiindcă El este capul trupului Bisericii (Coloseni 1, 18), care a spus de asemenea dumnezeieștilor Săi ucenici și apostoli la Înălțarea Sa la ceruri: Iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârșitul veacului; amin (Matei 28, 20). În Sfânta Scriptură, Apostolul Petru, pe care catolicii, încrezându-se în scrieri apocrife din secolul al II-lea, pseudo-clementine, îl socotesc cu scop a fi întemeietorul Bisericii Romane și primul lor episcop, discută problemele ca un egal între egali în sinodul apostolic din Ierusalim, și într-alt loc este mustrat cu asprime de Sfântul Apostol Pavel, după cum se vede cu claritate în Epistola către Galateni (Galateni 2, 11). << Mai mult, catolicii înșiși știu bine că, în primele secole creștine, pasajul din Evanghelie la care se referă pontiful: Tu ești Petru, și pre această piatră voiu zidi Biserica Mea (Matei 16, 18) este tâlcuit cu totul diferit, într-un duh ortodox, atât prin tradiție, cât și de toți Sfinții Părinți fără excepție; piatra fundamentală și de neclintit pe care Domnul a zidit Biserica Sa și pe care porțile iadului nu o vor birui este înțeleasă metaforic ca fiind mărturisirea adevărată a lui Petru cu privire la Domnul, că Tu ești Hristosul, Fiul lui Dumnezeu celui viu (Matei 16, 16). Pe această mărturisire și credință se sprijină cu fermitate propovăduirea mântuitoare a Evangheliei de către toți apostolii și urmasii lor. De unde Sfântul Apostol Pavel, care a fost ridicat la cer, tâlcuind limpede acest fragment, face cunoscută insuflarea dumnezeiască, spunând: După harul lui Dumnezeu care este dat mie, ca un înțelept meșter, mai mare temelie am pus, iar altul zidește. Că altă temelie nimeni nu poate să pună afară de ceea ce este pusă, care este Iisus Hristos (I Corinteni 3, 10, 11). |
#6
|
|||
|
|||
![]()
<< Însă, în alt sens, Pavel îi numește pe toți apostolii și proorocii laolaltă temelia zidirii întru Hristos a credincioșilor; cu alte cuvinte, mădularele trupului lui Hristos, care este Biserica (Coloseni 1, 24); când scrie efesenilor: Dar de acum nu mai sunteți străini și nemernici, ci împreună cetățeni cu sfinții, și deaproape ai lui Dumnezeu. Zidiți fiind pre temelia apostolilor și a proorocilor, fiind piatra cea din capul unghiului Însuși Iisus Hristos (Efeseni 2, 19-20; I Petru 2, 4; Apocalipsa 21, 14).
<< Astfel, aceasta fiind învățătura insuflată dumnezeiește a apostolilor despre temelia și Împăratul Bisericii lui Dumnezeu, firește că Sfinții Părinți, care au ținut cu tărie tradițiile apostolești, nu puteau avea, nici concepe vreo idee a unui primat absolut al Apostolului Petru și episcopilor Romei; nici nu puteau da orice altă tâlcuire acelui fragment din Evanghelie, cu totul necunoscută Bisericii, decât cea care era adevărată și dreaptă; nici nu puteau născoci cu samavolnicie și de la ei înșiși o nouă dogmă despre privilegiile exagerate ale episcopului Romei ca urmaș, dacă așa este, al lui Petru; mai ales că Biserica Romei a fost întemeiată nu de Petru, a cărui activitate apostolească la Roma este în întregime necunoscută în istorie, ci de Pavel, apostolul neamurilor, cel ridicat la cer, prin ucenicii săi, a căror slujire apostolească la Roma este binecunoscută tuturor. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
<< XVI. Fiecare Biserică particulară auto-guvernată, atât din Răsărit cât și din Apus, era cu totul independentă și auto-guvernată din vremea celor șapte Sinoade Ecumenice. Și exact așa cum episcopii Bisericilor auto-guvernate din Răsărit, tot așa cei din Africa, Spania, Galia, Germania și Britania ocârmuiau treburile propriilor Biserici, fiecare prin sinoadele lor locale, episcopul Romei neavând nici un drept să se amestece, și el însuși era în egală măsură supus și ascultător față de hotărârile sinoadelor. Dar în chestiunile importante care necesitau consimțământul Bisericii Universale se făcea apel la un sinod ecumenic, care singur era și este tribunalul suprem în Biserica Universală. Aceasta era constituția din vechime a Bisericii; dar episcopii erau independenți unul de altul și fiecare era liber cu desăvârșire în propriile hotare, supunându-se doar hotărârilor sinodale, iar în sinoade ei ședeau ca egali unii față de alții.
(...) << XVII. În decursul celor nouă secole ale Sinoadelor Ecumenice, Biserica Ortodoxă de Răsărit nu a recunoscut niciodată pretențiile exagerate, de primat ale episcopilor Romei, prin urmare nici nu s-a supus vreodată lor, așa cum aduce mărturie clară istoria Bisericii. Tot așa, independența Răsăritului față de Apus este arătată în mod vădit și limpede în acele puține și extrem de semnificative cuvinte ale Sfântului Vasilie cel Mare, pe care le scrie într-o epistolă către Sfântul Evsevie, episcopul Samosatei: ,,Căci atunci când caracterele trufașe sunt curtate, este în firea lor să devină încă mai disprețuitoare. Căci dacă Domnul este milostiv cu noi, de ce alt ajutor avem nevoie ? Dar dacă mânia lui Dumnezeu zăbovește asupra noastră, ce ajutor avem de la aroganța Apusului ? Oameni care nici nu cunosc adevărul, nici nu pot suferi să-l afle, ci fiind păgubiți de suspiciuni false, se comportă acum așa cum au făcut mai înainte în cazul lui Marcel”. sursa: http://www.catacombeleortodoxiei.ro/...stei/1433.html Este vorba despre o scrisoare patriarhală a patriarhului ecumenic, al Constantinopolului, la 1895, ca răspuns unei enciclice a papei Leon XIII despre unirea bisericească. Vedem deci că până la sfârșitul secolului al XIX-lea poziția Patriarhiei de Constantinopol era destul de clară și de fermă, iar pentru cei care vor citi toată Scrisoarea patriarhală vor vedea că Biserica Ortodoxă a Răsăritului este denumită Una, Sfântă, Soborncă și Apostolică, Stâlpul și temelia adevărului, Biserica cea adevărată a lui Hristos, singura credință mântuitoare. "Nu se știe cum", așa, peste noapte, odată cu începutul secolului XX și de-a lungul acestui secol, ba chiar până în ziua de azi, Patriarhia de Constantinopol a trecut la poziții care contrazic din ce în ce mai flagrant pozițiile atât ale Bisericii Pravoslavnice în general, precum și ale Patriarhiei Constantinopolitane în special, cu privire la apuseni etc. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Și ca să vedem contradicția și mai acută a felului în care așa zișii "catolici" abordează primatul și infailibilitatea la nivel dogmatic putem vedea un text de la Conciliul II Vatican, în care "catolicii" acceptă infailibilitatea pentru toți apostolii Domnului, însă dintre episcopi, paradoxal, doar celui de la Roma. "Cuvântul colegiu nu trebuie înțeles în sensul strict juridic al unui grup de persoane egale între ele, căci papa, care face parte din el, nu este membru ordinar al lui. El trebuie numit corp sau ceată; paralelismul dintre Petru și apostoli pe de o parte, și dintre papa și episcopi pe de altă parte, nu înseamnă că fiecare episcop posedă infailibilitate personală, cum o posedă fiecare apostol, ci numai papa; episcopul devine membru al colegiului în virtutea hirotoniei și a comuniunii cu papa, înțeleasă în mod juridic, adică nu există exercițiu real al sarcinilor episcopale fără consimțământul papei; papa, ca păstor suprem, poate acționa de câte ori consideră necesar pentru binele Bisericii, în timp ce colegiul nu poate exercita o acțiune strict colegială decât numai cu consimțământul capului său." sursa: Nota explicativă preliminară citită înainte de votarea finală a capitolului III al Constituției despre Biserică la Pr. Nicolae Chifăr, Istoria creștinismului, vol. IV, Editura Trinitas, 2005, p. 261-262 Citat:
|
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Sfantul Ioan Gura de Aur si primatul petrin | Erethorn | Biserica Romano-Catolica | 31 | 10.10.2012 20:52:46 |
Recunoasterea Primatului papal in B. Ortodoxe?! | Pravoslavia | Despre Biserica Ortodoxa in general | 12 | 07.12.2007 14:23:07 |
|