![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Sensul cuvintelor unei limbi se schimba in timp... in multe cazuri diferentele fiind fundamentale. Listă de arhaisme în cărțile de cult http://ro.orthodoxwiki.org/List%C4%8...%A3ile_de_cult In prezent in BOR sunt carti de cult care folosesc limbajul actual dar si carti de cult ce folosesc termeni arhaici. Intr-adevar sunt posibile confuzii... insa doar de exprimare nu si de sens dogmatic. Teologia ortodoxa este inechivoca, mantuirea ca lucrare (energie, har) este imanenta exclusiv Persoanelor Sfintei Treimi. Folosind in exprimare limbajul curent al limbii romane, mantuirea implica iertarea pacatelor si indumnezeirea: "Mântuirea este scopul Creștinismului și obiectivul Bisericii. Teologia mântuirii este numită soteriologie. Creștinismul ortodox afirmă cu fermitate că Dumnezeu s-a făcut om pentru ca omul să poată să se facă Dumnezeu. Acest concept al Îndumnezeirii, respinge faptul că mântuirea este un rezultat pozitiv la o dilemă juridică, ci este de fapt un proces de vindecare." http://ro.orthodoxwiki.org/Soteriologie Maica Domnului, Nascatoarea de Dumnezeu doar ne izbaveste, ne tamaduieste, ne ocroteste cu harul lui Dumnezeu (caci Ea este plina de harul lui Dumnezeu). Maica Domnului (si Sfintii) "redirectioneaza" harul lui Dumnezeu catre noi si ne lumineaza precum Luna redirectioneaza lumina Soarelui... Astfel cand spunem Soarele lumineaza si Luna lumineaza, intelegem ca Soarele ne lumineaza cu lumina proprie iar Luna ne lumineaza cu lumina Soarelui. Doamne ajuta.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
cum se poate ajunge, de la negarea ministeriului petrin, la, de exemplu, sinistra erezie docetista:
- ce nevoie e de Papa ca si Cap Vizibil? Hristos e prezent oricum si nevazut, conducindu-ne si mantuindu-ne. - daca Domnul e prezent oricum invizbil, cu exceptia Euharistiei, cind e vizibil, atunci chiar a trait, murit si inviat pe bune? Intruparea si cele ce i-au urmat au fost reale? Trebuiau sa fie? Nu cumva Domnul a trimis o holograma care sa sufere, predice, etc.? - mai bine sa ne scutim de tirania episcopilor. Hristos exista, dar omul Isus e doar o parere. Cam asa ar suna. Q. E. D. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Prietene, Ortodoxia crestina este inechivoca.
Theotokos http://ro.orthodoxwiki.org/Theotokos Soteriologia este foarte clara si de acolo deriva adoratia (exclusiv pentru Dumnezeu), supracinstirea (exclusiva pentru Theotokos) si cinstirea. http://ro.orthodoxwiki.org/Adorare In aceea ce priveste textul din carea Facerii pe care il mentionati, ortodoxia crestina afirma inechivoc ca Hristos Iisus este cel care a zdrobit capul sarpelui (satana, moartea, patimile, pacatele.) http://www.crestinortodox.ro/biblia/...si-fagaduinta/ "15. Dusmanie voi pune intre tine si femeie, intre semintia ta si semintia ei; Acela iti va tinti tie capul, iar tu ii vei tinti Lui calcaiul" (Facerea 3,15) Lupta dintre om (specia generata de Eva) si diavol (al carui simbol este sarpele - vezi Ap 20, 2). Textul grecesc foloseste verbul teréo = a pandi, a urmari, a se tine dupa, a supraveghea - ceea ce ar sugera o lupta infinita si nedecisa, spre deosebire de Textul Ebraic care e mai concludent. In schimb, Septuaginta incepe fraza prin pronumele personal masculin autos = El (sau Acela), implicandu-l si in segmentul al doilea (autoū = al Lui), ceea ce face din acest verset un text profetic, referitor la Mesia, descendent trupesc al Evei si Fiul Mariei (Eva cea noua). In paralel, Vulgata incepe fraza prin pronumele personal feminin ipsa (ea), interpretat de exegeti ca referindu-se la Fecioara Maria. Fie ca versetul are o dimensiune hristologica (Septuaginta), fie una mariologica (Vulgata), traditia exegetica a Bisericii l-a supranumit Protoevanghelia, intaia deschidere a sperantei pentru mantuirea celui cazut. Doamne ajuta.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dupa cum vedeti nu am (sau nu ar trebui sa am) nici o dilema (juridica): oricat de mult as fi gresit Milostivirea si Dragostea Domnului pentru mine e infinit mai mare decat greseala mea. Eu ma incred in Milostivirea Domnului. 2. Neprihanita Zamislire inseamna ca Sfanta Fecioara s-a nascut fara pacatul stramosesc. Atat si nimic mai mult. Nu credem ca ne poate mantui, ca ne poate ierta pacatele, ca ar fi asemenea Sfintei Treimi, ca s-a zamislit de la Duhul Sfant (asa cum a sugerat initiatorul acestui topic, fara documentare prealabila). Intotdeauna, in Biserica Catolica spunem "miluieste-ne pe noi" (cu sensul de "mantuieste-ne pe noi") numai in rugaciunile adresate Sfintei Treimi sau unei Persoane din Sfanta Treime. Intotdeauna, cand ne rugam sfintei Fecioare sau unui sfant spunem "roaga-te pentru noi" (cu sensul de "mijloceste pentru noi"). Sfanta Fecioara e numita avocata noastra, tamaduitoarea bolnavilor, ajutorul crestinilor, regina, dar nu e nicaieri numita "mantuitoarea noastra" sau ceva similar. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nicaieri in Biserica Catolica nu am intalnit ceva de genul: ai lipsit o duminica de la Sfanta Liturghie-tii post cu apa si paine o zi si ti se iarta pacatul PENTRU CA AI TINUT POST. Pacatul il iarta Domnul nostru pentru ca e Milostiv si vede cainta noastra. Last edited by nutucutu; 08.02.2013 at 10:53:28. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Inseamna ca e la fel ca si la protestanti. De ei eram sigura, nu si de catolici.
Citat:
Pentru ca in Ortodoxie pacatul e privit (si) ontologic, e normal sa respinga "imaculata conceptie" , ridica mari intrebari. Last edited by ioanna; 08.02.2013 at 10:49:34. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Dumneavoastra cum considerati pacatul? Nu va asumati nici o vina (culpa) atunci cand pacatuiti?
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Cerceteaza. Eu am ajuns la concluzia ca au facut-o pentru ca s-a insistat ca doar episcopul sa savarseasca mirungerea,de aceea cele doua taine ce se faceau intr-o singura slujba s-au despartit odata cu cresterea numarului de crestini. Episcopul nu putea fi peste tot, iar pruncii nu se lasau nebotezati,pana ajunge episcopul. Last edited by ioanna; 08.02.2013 at 11:16:59. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Ereziile yoghiste ale Maicii Siluana | mihailt | Biserica Ortodoxa Romana | 54 | 05.03.2014 21:17:15 |
Francmasoneria CONDAMNATĂ de Biserica Romano-Catolică | Decebal | Biserica Romano-Catolica | 1 | 18.08.2012 14:36:50 |
Casatoria intre o ortodoxa si un romano-catolic | oana_dinisoni | Biserica Romano-Catolica | 34 | 21.04.2011 00:18:17 |
Imperiul Romano-Bulgar | sovidiu | Generalitati | 3 | 13.12.2006 15:14:03 |
|