Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 07.02.2013, 15:54:55
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de celestial_pottery Vezi mesajul
Coleg Eugen[...] E intrucitva amuzant: ce resping catolicii, ortodocsii folosesc si preiau. Vorbind cit de poate de serios, Ea ESTE Co-mantuitoare, nu total, dar intr-o masura insemnata: istoria mantuirii incepe cu umplerea Ei de Har si acceptul Ei, afirmat in discutia cu Arhanghelul Gabriel.
Prietene propun sa fim onesti; si ca sa clarificam lucrurile rapid ar trebui sa dam definitia mantuirii tinand cont de etimologie si de dogmatica (soterilologie, hristologie).
Sensul cuvintelor unei limbi se schimba in timp... in multe cazuri diferentele fiind fundamentale.

Listă de arhaisme în cărțile de cult
http://ro.orthodoxwiki.org/List%C4%8...%A3ile_de_cult

In prezent in BOR sunt carti de cult care folosesc limbajul actual dar si carti de cult ce folosesc termeni arhaici. Intr-adevar sunt posibile confuzii... insa doar de exprimare nu si de sens dogmatic.

Teologia ortodoxa este inechivoca, mantuirea ca lucrare (energie, har) este imanenta exclusiv Persoanelor Sfintei Treimi. Folosind in exprimare limbajul curent al limbii romane, mantuirea implica iertarea pacatelor si indumnezeirea:

"Mântuirea este scopul Creștinismului și obiectivul Bisericii. Teologia mântuirii este numită soteriologie. Creștinismul ortodox afirmă cu fermitate că Dumnezeu s-a făcut om pentru ca omul să poată să se facă Dumnezeu. Acest concept al Îndumnezeirii, respinge faptul că mântuirea este un rezultat pozitiv la o dilemă juridică, ci este de fapt un proces de vindecare."
http://ro.orthodoxwiki.org/Soteriologie

Maica Domnului, Nascatoarea de Dumnezeu doar ne izbaveste, ne tamaduieste, ne ocroteste cu harul lui Dumnezeu (caci Ea este plina de harul lui Dumnezeu).

Maica Domnului (si Sfintii) "redirectioneaza" harul lui Dumnezeu catre noi si ne lumineaza precum Luna redirectioneaza lumina Soarelui...
Astfel cand spunem Soarele lumineaza si Luna lumineaza, intelegem ca Soarele ne lumineaza cu lumina proprie iar Luna ne lumineaza cu lumina Soarelui.

Doamne ajuta.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit";
Reply With Quote
  #2  
Vechi 07.02.2013, 16:23:31
celestial_pottery
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Prietene propun sa fim onesti; si ca sa clarificam lucrurile rapid ar trebui sa dam definitia mantuirii tinand cont de etimologie si de dogmatica (soterilologie, hristologie).
Sensul cuvintelor unei limbi se schimba in timp... in multe cazuri diferentele fiind fundamentale.

Listă de arhaisme în cărțile de cult
http://ro.orthodoxwiki.org/List%C4%8...%A3ile_de_cult

In prezent in BOR sunt carti de cult care folosesc limbajul actual dar si carti de cult ce folosesc termeni arhaici. Intr-adevar sunt posibile confuzii... insa doar de exprimare nu si de sens dogmatic.

Teologia ortodoxa este inechivoca, mantuirea ca lucrare (energie, har) este imanenta exclusiv Persoanelor Sfintei Treimi. Folosind in exprimare limbajul curent al limbii romane, mantuirea implica iertarea pacatelor si indumnezeirea:

"Mântuirea este scopul Creștinismului și obiectivul Bisericii. Teologia mântuirii este numită soteriologie. Creștinismul ortodox afirmă cu fermitate că Dumnezeu s-a făcut om pentru ca omul să poată să se facă Dumnezeu. Acest concept al Îndumnezeirii, respinge faptul că mântuirea este un rezultat pozitiv la o dilemă juridică, ci este de fapt un proces de vindecare."
http://ro.orthodoxwiki.org/Soteriologie

Maica Domnului, Nascatoarea de Dumnezeu doar ne izbaveste, ne tamaduieste, ne ocroteste cu harul lui Dumnezeu (caci Ea este plina de harul lui Dumnezeu).

Maica Domnului (si Sfintii) "redirectioneaza" harul lui Dumnezeu catre noi si ne lumineaza precum Luna redirectioneaza lumina Soarelui...
Astfel cand spunem Soarele lumineaza si Luna lumineaza, intelegem ca Soarele ne lumineaza cu lumina proprie iar Luna ne lumineaza cu lumina Soarelui.

Doamne ajuta.
Eugen, m-am gindit mult la asta: de ce Sarpele lupta in halul asta cu preacinstirea Panaghiei? cred pentru ca, fiind a doua Eva Cea Care i-a zdrobit capul, Ea a ajuns exact unde era el cind era "de partea buna": adica urmatorul dupa Sfinta Treime, cea mai luminoasa creatura celesta. Logic: daca nu ar fi fost asa sus, atunci seditiunea sa cosmica, urmata de cea a unei treimi din ingei, nu ar fi avut efectele pe care le-a avut asupra Creatiei, y compris caderea speciei noastre (un soi de efect autocatalitic, in avalansa).
Reply With Quote
  #3  
Vechi 07.02.2013, 16:30:02
celestial_pottery
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit Demonstratie:

cum se poate ajunge, de la negarea ministeriului petrin, la, de exemplu, sinistra erezie docetista:
- ce nevoie e de Papa ca si Cap Vizibil? Hristos e prezent oricum si nevazut, conducindu-ne si mantuindu-ne.
- daca Domnul e prezent oricum invizbil, cu exceptia Euharistiei, cind e vizibil, atunci chiar a trait, murit si inviat pe bune? Intruparea si cele ce i-au urmat au fost reale? Trebuiau sa fie? Nu cumva Domnul a trimis o holograma care sa sufere, predice, etc.?
- mai bine sa ne scutim de tirania episcopilor. Hristos exista, dar omul Isus e doar o parere.
Cam asa ar suna.
Q. E. D.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 07.02.2013, 16:37:22
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de celestial_pottery Vezi mesajul
Eugen, m-am gindit mult la asta[...].
Prietene, Ortodoxia crestina este inechivoca.

Theotokos
http://ro.orthodoxwiki.org/Theotokos

Soteriologia este foarte clara si de acolo deriva adoratia (exclusiv pentru Dumnezeu), supracinstirea (exclusiva pentru Theotokos) si cinstirea.
http://ro.orthodoxwiki.org/Adorare

In aceea ce priveste textul din carea Facerii pe care il mentionati, ortodoxia crestina afirma inechivoc ca Hristos Iisus este cel care a zdrobit capul sarpelui (satana, moartea, patimile, pacatele.)

http://www.crestinortodox.ro/biblia/...si-fagaduinta/

"15. Dusmanie voi pune intre tine si femeie, intre semintia ta si semintia ei; Acela iti va tinti tie capul, iar tu ii vei tinti Lui calcaiul" (Facerea 3,15)

Lupta dintre om (specia generata de Eva) si diavol (al carui simbol este sarpele - vezi Ap 20, 2). Textul grecesc foloseste verbul teréo = a pandi, a urmari, a se tine dupa, a supraveghea - ceea ce ar sugera o lupta infinita si nedecisa, spre deosebire de Textul Ebraic care e mai concludent. In schimb, Septuaginta incepe fraza prin pronumele personal masculin autos = El (sau Acela), implicandu-l si in segmentul al doilea (autoū = al Lui), ceea ce face din acest verset un text profetic, referitor la Mesia, descendent trupesc al Evei si Fiul Mariei (Eva cea noua). In paralel, Vulgata incepe fraza prin pronumele personal feminin ipsa (ea), interpretat de exegeti ca referindu-se la Fecioara Maria. Fie ca versetul are o dimensiune hristologica (Septuaginta), fie una mariologica (Vulgata), traditia exegetica a Bisericii l-a supranumit Protoevanghelia, intaia deschidere a sperantei pentru mantuirea celui cazut.

Doamne ajuta.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit";
Reply With Quote
  #5  
Vechi 08.02.2013, 09:14:56
nutucutu nutucutu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 07.08.2010
Religia: Catolic
Mesaje: 1.138
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
1.Teologia ortodoxa este inechivoca, mantuirea ca lucrare (energie, har) este imanenta exclusiv Persoanelor Sfintei Treimi. Folosind in exprimare limbajul curent al limbii romane, mantuirea implica iertarea pacatelor si indumnezeirea:

"Mântuirea este scopul Creștinismului și obiectivul Bisericii. Teologia mântuirii este numită soteriologie. Creștinismul ortodox afirmă cu fermitate că Dumnezeu s-a făcut om pentru ca omul să poată să se facă Dumnezeu. Acest concept al Îndumnezeirii, respinge faptul că mântuirea este un rezultat pozitiv la o dilemă juridică, ci este de fapt un proces de vindecare."
http://ro.orthodoxwiki.org/Soteriologie

2.Maica Domnului, Nascatoarea de Dumnezeu doar ne izbaveste, ne tamaduieste, ne ocroteste cu harul lui Dumnezeu (caci Ea este plina de harul lui Dumnezeu).

Maica Domnului (si Sfintii) "redirectioneaza" harul lui Dumnezeu catre noi si ne lumineaza precum Luna redirectioneaza lumina Soarelui...
Astfel cand spunem Soarele lumineaza si Luna lumineaza, intelegem ca Soarele ne lumineaza cu lumina proprie iar Luna ne lumineaza cu lumina Soarelui.

Doamne ajuta.
1.Nu stiu din ce sursa catolica ati dedus ca mantuirea, din punctul catolic de vedere, ar fi o dilema juridica. De cand sunt nu am auzit acest concept, iar Catehismul este foarte clar (o spun din amintire): omul a fost creat pentru a-L cunoaste, a-L iubi si a-L sluji pe Dumnezeu, iar in felul acesta sa dobandeasca mantuirea. Posturile, rugaciunile, mortificarile si tot ceea ce am putea face, asa cum spune si sfantul Pavel, sunt incomplete fara dragoste. O sfanta catolica, declarata doctorita a Bisericii, Tereza de Lisieux, este cea care ne-a aratat o cale spre perfectiune care nu sta nici in asprimea posturilor, nici in nopti intregi in rugaciune, nici in umilintele primite... Aceasta cale, numita calea cea mica, consta in cunoasterea micimii proprii si abandonarea cu incredere in bunatatea si milostivirea Lui Dumnezeu, precum un copil in bratele mamei sale. Sa nu ne ingrijoram pentru nimic din ceea ce facem, gresim. Sa fim asemenea bebelusului care se increde total in mama sa. Si noi sa ne incredem in Milostivirea Domnului si sa ne lasam condusi de EL, pentru ca Milostivirea Domnului e infinita mai mare decat pacatele noastre.

Dupa cum vedeti nu am (sau nu ar trebui sa am) nici o dilema (juridica): oricat de mult as fi gresit Milostivirea si Dragostea Domnului pentru mine e infinit mai mare decat greseala mea. Eu ma incred in Milostivirea Domnului.

2. Neprihanita Zamislire inseamna ca Sfanta Fecioara s-a nascut fara pacatul stramosesc. Atat si nimic mai mult. Nu credem ca ne poate mantui, ca ne poate ierta pacatele, ca ar fi asemenea Sfintei Treimi, ca s-a zamislit de la Duhul Sfant (asa cum a sugerat initiatorul acestui topic, fara documentare prealabila).

Intotdeauna, in Biserica Catolica spunem "miluieste-ne pe noi" (cu sensul de "mantuieste-ne pe noi") numai in rugaciunile adresate Sfintei Treimi sau unei Persoane din Sfanta Treime. Intotdeauna, cand ne rugam sfintei Fecioare sau unui sfant spunem "roaga-te pentru noi" (cu sensul de "mijloceste pentru noi"). Sfanta Fecioara e numita avocata noastra, tamaduitoarea bolnavilor, ajutorul crestinilor, regina, dar nu e nicaieri numita "mantuitoarea noastra" sau ceva similar.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 08.02.2013, 09:35:14
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Citat:
În prealabil postat de nutucutu Vezi mesajul
1.Nu stiu din ce sursa catolica ati dedus ca mantuirea, din punctul catolic de vedere, ar fi o dilema juridica. De cand sunt nu am auzit acest concept, iar Catehismul este foarte clar (o spun din amintire): omul a fost creat pentru a-L cunoaste, a-L iubi si a-L sluji pe Dumnezeu, iar in felul acesta sa dobandeasca mantuirea.
Daca Catolicismul considera pacatul culpa in fata lui Dumnezeu, daca e conceput ca vina si pedeapsa, ce poate fi iertat prin ascultarea de Hristos, atunci pacatul are caracter juridic, implicit mantuirea. Daca-l considera in alta maniera, e altceva.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 08.02.2013, 10:33:37
nutucutu nutucutu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 07.08.2010
Religia: Catolic
Mesaje: 1.138
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Daca Catolicismul considera pacatul culpa in fata lui Dumnezeu, daca e conceput ca vina si pedeapsa, ce poate fi iertat prin ascultarea de Hristos, atunci pacatul are caracter juridic, implicit mantuirea. Daca-l considera in alta maniera, e altceva.
Da, noi consideram pacatul culpa in fata Lui Dumnezeu. La Sfanta Liturghie marturisesc ca am pacatuit din vina mea cu gandul, cuvantul, fapta si omisiunea si ma acuz pentru pacatele mele. Pentru iertarea pacatelor insa, cer Sfintei Fecioare, tuturor sfintilor si fratilor prezenti ca sa mijloceasca si sa se roage pentru mine pentru a fi iertata. Iertarea tine de Milostivirea Divina.

Nicaieri in Biserica Catolica nu am intalnit ceva de genul: ai lipsit o duminica de la Sfanta Liturghie-tii post cu apa si paine o zi si ti se iarta pacatul PENTRU CA AI TINUT POST. Pacatul il iarta Domnul nostru pentru ca e Milostiv si vede cainta noastra.

Last edited by nutucutu; 08.02.2013 at 10:53:28.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 08.02.2013, 10:36:00
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Citat:
În prealabil postat de nutucutu Vezi mesajul
Da, noi consideram pacatul culpa in fata Lui Dumnezeu.
Inseamna ca e la fel ca si la protestanti. De ei eram sigura, nu si de catolici.
Citat:
Nicaieri in Biserica Catolica nu am intalnit ceva de genul: ai lipsit o duminica de la Sfanta Liturghie-tii post cu apa si paine o zi si ti se iarta pacatul PENTRU CA AI TINUT POST. Pacatul il iarta Domnul nostru pentru ca e Milostiv si vede cainta noastra.
Pacatul nu ti se iarta pentru ca ai tinut post, acesta insa te ajuta, e un mijloc de tamadurire. Prin cainta se deschide poarta iertarii.

Pentru ca in Ortodoxie pacatul e privit (si) ontologic, e normal sa respinga "imaculata conceptie" , ridica mari intrebari.

Last edited by ioanna; 08.02.2013 at 10:49:34.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 08.02.2013, 10:55:36
nutucutu nutucutu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 07.08.2010
Religia: Catolic
Mesaje: 1.138
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Inseamna ca e la fel ca si la protestanti. De ei eram sigura, nu si de catolici.
Dumneavoastra cum considerati pacatul? Nu va asumati nici o vina (culpa) atunci cand pacatuiti?
Reply With Quote
  #10  
Vechi 08.02.2013, 11:01:27
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Citat:
În prealabil postat de nutucutu Vezi mesajul
Dumneavoastra cum considerati pacatul? Nu va asumati nici o vina (culpa) atunci cand pacatuiti?
N-am spus ca ar fi gresit sa spui ca pacatul e o vina, o culpa, caci este. Am spus ca in Ortodoxie e privit si sub aspect ontologic.
Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Catolicii au schimbat, la fel ca toate celelalte, nu stiu in ce perioada, ar fi interesant de aflat cand au rupt Botezul de Mirungere.
Cerceteaza. Eu am ajuns la concluzia ca au facut-o pentru ca s-a insistat ca doar episcopul sa savarseasca mirungerea,de aceea cele doua taine ce se faceau intr-o singura slujba s-au despartit odata cu cresterea numarului de crestini. Episcopul nu putea fi peste tot, iar pruncii nu se lasau nebotezati,pana ajunge episcopul.

Last edited by ioanna; 08.02.2013 at 11:16:59.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Ereziile yoghiste ale Maicii Siluana mihailt Biserica Ortodoxa Romana 54 05.03.2014 21:17:15
Francmasoneria CONDAMNATĂ de Biserica Romano-Catolică Decebal Biserica Romano-Catolica 1 18.08.2012 14:36:50
Casatoria intre o ortodoxa si un romano-catolic oana_dinisoni Biserica Romano-Catolica 34 21.04.2011 00:18:17
Imperiul Romano-Bulgar sovidiu Generalitati 3 13.12.2006 15:14:03