![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Mai precis, că ne împărtășim din lumina Soarelui, nu din materia sa.
Totuși, de focul Dumnezeirii ne atingem fără să ne ardem, pentru că, așa cum spunea Părintele Galeriu, focul Duhului Sfânt arde, dar nu mistuie. Așa cum spunem cu Sfântul Simeon Noul Teolog: „bucurându-mă și cutremurându-mă, cu focul mă împărtășesc; iarbă uscată fiind eu, și - străină minune! - mă răcoresc nears, ca rugul de demult, care, aprins fiind, nu se mistuia.” |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Eu nu doresc sa lungesc acest subiect si nici nu doresc sa dau in savntisme deoarece aici nu este locul . Lucrurile fine , profunde, stiintifice (este vorba de stiinta dogmaticii) se port in cercuri adecvate, altminteri comunicarea devine imposibila (vorba lui Creanga : un mut striga la un surd... !).
S-ar gasi oameni aici pe forum care sa jure si sa sustina cu tarie si sa dea cu cpoy-paste ca "de ce-ul" este defapt "pt. ce " si ca "nu-ul" are sensul de "intocmai, ba da" ! Deci revenind , eu consider ca pt. nivelul forumului, rugaciunile si Canoul pt. impartasanie sunt elocvente si arata cu cine ne impartasim in chip real. Mai mult de atit nu mai pot discuta ! NB: doar neoprotestantii considera impartasirea simbolica (tot asa , ca o atingere de ceva , ca o comemorare a ceva, ca o influenta a ceva , ca o umbrire a ceva ... fara a fi defapt in chip real cu acel Cineva) dar si la fel de interesanta este teoria catolica a Sf. Taine si a prezentei Dumnezeirii in ele in chip real ! Dar sa renuntam la OFF TOPIC !
__________________
Credinta dreapta este medicamentul cel mare si cel dintii al mintuirii !- Sf. Maxim Marturisitorul . Last edited by zaharia_2009; 30.01.2013 at 14:51:34. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Că umblă cu el cu fața ascunsă și-l încearcă la început cu ispite și-l înfricoșează și-l
strâmtorează, și-l chinuiește cu învățătura sa, până ce va prinde încredere în el și-l va ispiti întru îndreptările sale. Și iarăși se va întoarce drept la el și-l va veseli și îi va descoperi lui cele ascunse ale sale. Iar de va rătăci, îl va părăsi și-l va da în mâinile căderii lui (Sir. 4,18- 21). Există în Sfânta Scriptură a Vechiului Testament multe locuri în care se zugrăvește viu și precis starea lăuntrică a membrilor Bisericii harice neotestamentare. Printre cele mai bune dintre ele se numără, fără îndoială, cel transcris mai sus, în care sub numele de înțelepciune putem înțelege lucrarea harului Preasfântului Duh, Care chivernisește cu înțelepciune mântuirea fiecărui suflet. Ce anume se spune aici despre harul Duhului Sfânt, care îl călăuzește pe om spre mântuire? Se spune că acest har, când se sălășluiește în sufletul care i s-a deschis, la început lucrează în el mai mult sau mai puțin în ascuns, și - de cele mai multe ori, de altfel - cu asprime și oarecum poruncitor. Apoi, dacă în aceste condiții cineva îi rămâne credincios și nu încetează să caute sfințirea lui deplină, harul se îndreaptă spre acela direct, începe să lucreze asupra sufletului în mod deschis, îl înveselește și îi vestește tainele sale. Dimpotrivă, dacă cineva îi nesocotește insuflările și se rătăcește, atunci și harul îl părăsește, lăsându-l pierzării, pe care singur și-a căutat-o.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#4
|
||||
|
||||
![]()
"Ca să nu părem arbitrari în astfel de gânduri, referitoare tocmai la lucrările harului,
prezentăm părerea despre această chestiune a celui mai mare dintre asceți. „Harul - spune Sfântul Macarie cel Mare - este prezent necontenit în om (în creștin) și, unindu-se și înrădăcinându-se în inima lui încă din fragedă copilărie, ca ceva natural și de nedespărțit, se contopește cu el, devenind ca o singură ființă cu el: însă îl influențează pe om în moduri diferite, după bunul său plac, și ținând seama de folosul urmărit”. Această putere a harului lui Dumnezeu, care se află în om și este darul Sfântului Duh, pe care sufletul credincios cu mare trudă se învrednicește să îl primească, se dobândește cu multă așteptare, cu îndelungă răbdare, prin ispite și prin încercări”; „cu multă și îndelungă răbdare, cu înțelepciune și prin tainică încercare a minții începe să lucreze în omul care s-a nevoit deja vreme îndelungată în diferite încercări. Și numai atunci lucrarea harului se va arăta în el desăvârșită, când, după multe încercări, voința lui se va înfățișa bineplăcută Sfântului Duh și se va arăta vreme îndelungată răbdătoare și de neclintit în această lucrare”; „când sufletul nu va mânia cu nimic Duhul, ci va fi de acord cu harul în toate poruncile, atunci el se va învrednici să se elibereze de toate patimile și va fi cu totul înfiat de Duhul”.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#5
|
||||
|
||||
![]()
"De ce harul Sfântului Duh lucrează astfel? De ce nu își revarsă din primele clipe
mângâierile asupra sufletului care îl caută pe Domnul, mai ales că aceste ispitiri servesc uneori ca piatră de încercare pentru un suflet neexperimentat și slab? În general vorbind, la aceasta există un singur răspuns. Desigur că nu se poate lucra altfel pentru convertirea și îndreptarea păcătosului, dacă înțeleptul har dumnezeiesc alege această cale și nu o alta. Înțelepciunea lui Dumnezeu și-a pus parcă drept lege neabătută să nu împlinească imediat făgăduințele făcute, ci după o încercare destul de îndelungată și uneori deosebit de anevoioasă. Lui Avraam i s-a făgăduit înmulțirea urmașilor ca stelele cerului și ca nisipul de la marginea mării, dar apoi i s-a poruncit ca însăși sămânța făgăduinței să o aducă jertfă Celui Care i-a dat făgăduința. Lui Iosif, visele îi vesteau slava și înălțarea deasupra fraților săi, dar până atunci el suferă chinuri, este vândut în țară străină și e aruncat în temniță. David este uns pentru împărăție încă din tinerețe, dar câtă ocară, câtă prigoană și câte primejdii nu a îndurat până la dobândirea coroanei împărătești! Aceeași lege, a încetinirii întru ispitire, o respectă și preaînțeleptul har, chivernisind mântuirea sufletului păcătos. Mari sunt făgăduințele harului, dar pentru dobândirea lor trebuie să te așezi sub greutatea crucii."
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#6
|
||||
|
||||
![]()
"De altfel, întrucât Dumnezeu, preaînțelept în lucrarea Sa asupra făpturii, ia în
considerare și însușirile făpturii, atunci, bazându-ne pe noțiunea de stare păcătoasă a sufletului, putem ajunge la unele temeiuri lămuritoare de ce harul lui Dumnezeu, chivernisind mântuirea omului, lucrează la început în ascuns și cu asprime. O astfel de lucrare a harului este necesară, date fiind: însușirea inimii păcătoase, care este curățită de har; principala condiție de mântuire și de transfigurare harică și cu precădere, în scopuri morale. Între convertire și sfințire, locul de mijloc trebuie să-l ocupe îndreptarea sau curățirea: altminteri, ce părtășie are lumina cu întunericul? Această curățire poate fi mai mult sau mai puțin îndelungată, mai mult sau mai puțin anevoioasă, în funcție de starea morală a celui adus la cuvenita desăvârșire creștină; în orice caz, ea este chinuitoare. Păcatul a pătruns în adâncul cel mai intim al ființei omenești, de acolo s-a ramificat în diferite porniri, obiceiuri și patimi și, străbătând întreaga ființă a omului, s-a răspândit în afara lui și l-a legat de lucrurile sensibile cu legături, aproape tot atât de solide ca și legăturile existenței. Cu oricâtă grijă vei curați de păcat ființa molipsită de el, nu poți să nu-i pricinuiești durere, după cum nu poți să nu pricinuiești durere când scoți un ghimpe din carne vie. Inima, împătimită de ceva, pătrunde parcă singură în obiectul patimii; rupând inima de obiectul patimii, ori rupând obiectul de ea, desprindem parcă o parte chiar din inimă, îndreptarea este chinuitoare: de aceea, sufletul nu vede mângâierile harului, care săvârșește această îndreptare."
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Citind cu atentie sporita cuvintele Sf. Teofan Zavoratul vedem deslusit unele temeiuri la faptul ca nu se poate mantuire doar prin credinta asa cum sustin unii, fara faptele credintei. Vedem destul de clar si inca si mai clar am vedea daca am primi experienta harului, ca nu exista partasie a intunericului pacatos din noi cu lumina Duhului Sfant.
Daca ar ajunge credinta pentru mantuire, ar trebui ca atunci cand am primi credinta, Harul ar veni, ne-ar tamadui si am deveni sfinti. Caci tamaduire inseamna despatimire, inseamna suflet curatit, inima si minte curatita. Daca este asa de ce totusi cel care crede mai continua sa pacatuiasca? Si daca continui sa pacatuiesti mai poti spune ca esti curatit? Si daca nu esti curatit mai poti spune ca te mantui? Harul te cerceteaza intr-ascuns la inceput ca pedagogie spre indreptare din mila Domnului si din iubirea Lui pentru oameni. Daca staruiesti in nevointa prin faptele credintei primesti si roadele cele bune. Toate aceste rataciri ca te mantui prin credinta, fara faptele credintei, vin din inchipuire. In marea dorinta de a cunoaste pe Hristos cat mai repede si cat mai usor, omul isi inchipuie ca daca spune cred in Tine Doamne gata l-a castigat pe Hristos in inima sa si suferintele au disparut Si cum sa nu cada usor in ispita inchipuirii cand nu are termen de comparatie cu ce inseamna cu adevarat sa aiba pe Hristos in inima sa! Ca sa fi ferit de o astfel de inselare trebuie sa asculti. Aici intervine ascultarea, lepadarea mandriei si dobandirea duhului umilit, a inimii infrante. Despatimirea nu este ceva nou pentru nimeni. Asa au facut toti sfintii, toti ascetii de la Hristos pana astazi. calea aceasta au ales-o toti cei care s-au mantuit.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Si totusi pasarea isi ia zborul. Poate gasim si cateva cuvinte despre tot ce facem noi ca sa speriem pasarea...
De ce ne paraseste harul, atat cat va fi dobandit fiecare? Uneori mi s-a parut ca traiesc o clipa de pace si un sens al lucrurilor apropiat de ceea ce mi-a spus Biserica, Evanghelia... Cum s-a petrecut pierderea? Cum a fost ridicarea harului, pierderea binecuvantarii, a mirului din frunte insemnat de preot? Un gand de mandrie (eu acum sunt in har, iata...) cu sensul ca am eu o insusire aparte, ceva mai de soi ca restul muritorilor. O grosolanie, cat de mica in aparenta, mare insa in resorturile adinci ale mintii. Un varf de iceberg care ascundea un colos de aroganta si impietrire. O decizie lipsita de dragoste. Un act de razbunare, care parea a fi doar din dreptate, vai... O nevinovata placere, care imi purta mintea pe mari de iluzii si visuri... O rugaciune plictisita ori fariseica. Un refuz al cererii cuiva, doar din teama sau din simplu egoism sau din gandul ca am mai dat deja... Ca ar putea sa mai dea si alti frati... O criticare a unui preot... O cat de mica abatere de la duhul umilit si inima infranta.... Si gata! Pasarea si-a luat zborul. Orice act lipsit de gingasie al fiintei mele a fost o piatra zvarlita, daca nu in Duh, cu siguranta in alte fapturi delicate ale vazduhului... Orice grosolanie, orice graba neghioaba, orice infatuare, orice nerabdare, orice iuteala, orice zvac al maniei.... Si pasarea isi ia zborul! Restul este iluzie. Sau, poate pocainta. Catarare, din nou si iar si iara... Last edited by cezar_ioan; 04.02.2013 at 00:03:26. |
![]() |
Tags |
harul |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Ce este Harul ,mai pe inteles? | iustin10 | Despre Biserica Ortodoxa in general | 37 | 04.05.2016 18:13:11 |
Harul nu se impartaseste doar prin Sacramente | Decebal | Dogmatica | 142 | 10.11.2013 12:05:30 |
Ce este Har,Harul? | savudanmihai | Intrebari utilizatori | 14 | 30.05.2010 20:21:08 |
Harul lui Dumnezeu | Florin-Ionut | Generalitati | 7 | 05.09.2008 20:24:15 |
Harul Dumnezeiesc | Sylvie | Generalitati | 6 | 21.08.2007 11:46:31 |
|