Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Din Noul Testament
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 30.01.2013, 02:02:26
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
La ce nivel de spiritualitate au rumânii mă mir că nu s-au dus mai mulți și că nu s-au încălecat unii pe alții.


Vorbe ... (vorbe dintr-astea și dintr-altele am tot auzit și mai tot auzim) ... realitatea este nițel mai complicată ...

Iar pe tema respectivă au scris Sfinți Părinți și mai scriu teologi; acolo trebuie să ne raportăm: Sfânta Tradiție a Bisericii.
Poate că inteligența ta insultată dramatic de cam tot ce-i depășește capacitatea de absorție/prelucrare, ar trebui să producă mai întâi o legătură logică între Sfânta Tradiție a Bisericii și hăituitul mediatic al ungurilor pe forum și abia după aceea să măsoare nivelul de spiritualitate al altora...
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 30.01.2013, 10:08:35
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Poate că inteligența ta insultată dramatic de cam tot ce-i depășește capacitatea de absorție/prelucrare, ...
Fiecare cu limitele sale.

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Însă poate ar fi mai bine să nu comentăm atât persoana lui Pleșu, cât ce spune el, și să vedem dacă spune bine sau spune rău.
E cam scumpă cartea. (Oricum nu o cumpăr.) De banii ăia mi-aș lua o Biblie.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 30.01.2013, 12:31:54
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Cei care puteți merge, poate ne veți împărtăși impresiile și nouă.
Am fost aseara la conferinta sustinuta de Andrei Plesu in care a vorbit succint despre ultima sa publicatie, pe care insa eu nu am citit-o (inca), de aeea, ceea spun e o impresie pur subiectiva. Ideea pe care am retinut-o e ca, in opinia dansului,pildele si vorbele lui Iisus nu sunt generatoare de ideologii si nici nu pot fi cuprinse in formule fixe, de aceea considera interpretarea alegorica ca o incremenire intr-o schema, ce elimina orice discutie ulterioara, iti suspenda reflectiunea. Poti sa interpretezi alegoric de nenumarate ori, sa gasesti corespondente si simboluri, insa tot la o schema revii: decodifici textul, il codifici din nou si gata, nu mai ai nimic de spus.

Eu una nu subscriu parerii sale (poate nici n-am inteles eu exact ce a dorit sa spuna), caci chiar daca am spune ca interpretarea alegorica reduce textul la un univers inchis , credinta taie orice univers inchis, prin ea avand posibilitatea articularii cu Infinitul Cel Viu, articularea fiind o reflectiune iubitoare. Chiar daca schema pare aceeasi la scriitorii bisericesti (traducerea unui cod in alt cod) repetarea ei nu altereaza caracterul de nou, e intotdeauna un crampei de viata. Asta ofera pildele lui Iisus, crampee de viata si din punctul asta de vedere, cred ca interpretarea alegorica are meritul de a-ti da acel gust al vietii ce te tine intr-o permanenta deschidere si receptivitate, traind bucuria mistica a transformarii.

Din ce am dedus din conferinta, Andrei Plesu nu interpreteaza in cartea sa pildele cat mai degraba face o analiza semantica a lor, descoase sensul etimologic al cuvintelor. Chiar ne spunea despre cuvantul “copil” care in limba greaca are patru nuante diferite, deci utilizarea in unele locuri a cuvantului “copil” (in loc de necopt, fraged) ar putea denatura sensul unor afirmatii. Aici sunt de acord si nu prea, pentru ca daca tu nu te limitezi la sensul strict literal, deci la o formula fixa, ci te pui si in situatia de a primi interpretarea alegorica, tipica si anagogica a versetelor respective, esti deschis la ele, ajungi sa intelegi mesajul evanghelic, principiul lor pe care-l actualizezi.

Repet, nu i-am citit inca cartea, deci posibilitatea ca eu sa gresesc e mare, insa din ce a spus, mie imi reiese ca tot demersul sau conduce la anularea reflectiunii, adica exact ceea ce el contesta la interpretarea alegorica, apropriindu-se de o exegeza de tip protestant, un inteles (sau in orice caz nu vad care ar fi plusul). Dupa tot efortul tau de a cauta la surse, a traduce din orginial s.a.m.d ajungi la o formula pe care ai satisfactia ca ai gasit-o si gata, meditezi asupra ei si mergi mai departe, caci calitatea ta de fiinta cautatoare nu te poate tine pe loc, treci la alte analize, la alte texte, situatii etc. pe care sa le discuti, sa le impartasesti cu altii, dialogul fiind o forma de cunoastere. Primul om, care tot revine asupra textului biblic interpretandu-l alegoric simte de fiecare data ca pilda are ceva din el si el ceva din acea pilda odata ce s-au intalnit, de fiecare data altceva, al doilea om traieste bucuria prin dorinta de cautare continua, de gasirea de noi lucruri mai putin subintelese si mai putin actuale pe care sa le descoasa, cautarea influentandu-i in mod pozitiv mintea si sufletul, autoconstruindu-se permanent, adica traind in spiritul gandirii umaniste. Asa il percep eu pe Andrei Plesu, drept o fiinta cautatoare, cu sensibilitatile ei, pe care nu le arata, dar le intuiesti. (cred ca il doare ucigator de tare vorbele unora ca e netraitor) Chiar daca devine un model umanist, nevoia de autodefinire il va impinge mai departe, iar atunci va dori sa respire sacralitate, preocuparile sale devenind legaturi spirituale.

Au mai fost si alte aspecte dezbatute, analize etimologice cum e cea "La inceput a fost Cuvantul", sensul Cuvantului (ratiune, rost, sfarsit ...) si altele, i s-au pus intrebari din public, dar nu intru in amanunte. (sincer, dupa ce am vazut ce a scris Cezar sau Decebal, mi-a pierit cheful sa postez, dar am dorit sa scriu totusi ceva pentru d-voastra) Ce m-a emotionat au fost vorbele domnului Plesu despre parintele Andrei Scrima si amanuntul acela de la inmormantarea sa pe care eu nu-l stiam. Spunea ca a venit inopinat patriarhul Teoctist, a rostit o cuvantare memorabila, apoi a luat o haina monahala si a acoperit cu ea sicriul parintelui.(acesta era imbracat intr-un costum).

Spuneati ca preferati genul asta de intelectuali cum e Andrei Plesu, decat altii, caci si ei aduc un rod bun. Sunt in asentimentul d-voastra. Cred ca dincolo de bogatia lexicala rafinata a lui Plesu ce-ti ofera desfatare estetica, uneori chiar mai mult decat continutul, ramane rodul. Traind intr-o lume secularizata, ce se misca tot mai putin in orizontul credintei, e extraordinar ca o carte despre piledele lui Iisus a ajuns sa fie desemnata Cartea Anului 2012 in Romania.

Last edited by ioanna; 30.01.2013 at 14:19:47.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 30.01.2013, 13:13:52
writer's Avatar
writer writer is offline
Member
 
Data înregistrării: 30.06.2012
Locație: arad
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 31
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
E cam scumpă cartea. (Oricum nu o cumpăr.) De banii ăia mi-aș lua o Biblie.
să cumperi o carte, se merită, indiferent de cost...
__________________
Lucrurile marete se fac de obicei cu riscuri foarte mari. – Herodot
Reply With Quote
  #5  
Vechi 30.01.2013, 14:17:12
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Mulțumesc, ioanna. Nici eu n-am citit cartea (încă). Sunt convins că e interesantă. Pe scurt, din ce ai scris, îmi pare că Pleșu descoperă deschiderea nesfârșită către tainele Dumnezeirii în aceste parabole ale Fiului lui Dumnezeu, arătând modul unic în care vorbește, neînchizând în concepte sau idei fixe vorbirea Sa, din contră, oferind-o ca pe un izvor viu și nesecat de înțelesuri mereu mai adânci.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 30.01.2013, 15:06:23
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Bine a spus Pascal: “Scriptura are pasaje pentru a consola toate condițiile și pentru a intimida toate condițiile”, in asta consta miracolul ei, fiecare poate sa inteleaga ceva, fie ca e un erudit , fie un om fara scoala, singura conditie e sa fie receptiv la impartasirea misterului din ele.

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
(...) arătând modul unic în care vorbește, neînchizând în concepte sau idei fixe vorbirea Sa, din contră, oferind-o ca pe un izvor viu și nesecat de înțelesuri mereu mai adânci.
Mai degraba Plesu insinueaza ca omiletica dulceaga, sentimentala se indeparteaza de intelesul neconventional al pildelor. Dupa ce o sa-i citesc cartea, o sa revin la topicul dedicat cartii sale.

Inchei cu o nota de can-can.
Vorbeste Radu Preda, lumea asculta.
Aud un glas langa mine, intreband: e preot?
alta voce: sigur nu o sa mai fie :))
(cine a fost in sala, stie la ce ma refer)

Last edited by ioanna; 30.01.2013 at 15:25:06.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 30.01.2013, 15:35:52
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Dupa cum singur a facut (auto)critica ratiunii exegetice in capitolul final al cartii despre parabole, si oarecum, in a nutshell, si la conferinta, povestea de culise, de laborator, e ea insasi foarte interesanta.

Pentru un intelectual rafinat si riguros ca Plesu, demersul de a scrie o carte despre parabole nu putea incepe decat prin intentia de a acoperi cat mai exhaustiv bibliografia pe tema asta.

Pe cat de scrupulos ar fi vrut sa fie in zelul lui “de a defrisa livresc” rafturile bibliotecilor, pe atat de inhibat a ajuns sa fie de asfixianta cantitate a textelor si de inepuizabilul miez al zicerilor lui Iisus. E ceea ce se cheama “brain inhibitive phase”, faza de descurajare adica, de autosabotare in fata utopiei de a epuiza exhaustiv si autentic subiectul ( la ce bun inca o carte despre parabole?)

Cu toate astea, doar parcurgand un asemenea travaliu a ajuns sa afle cum se poate “rata” interpretarea parabolelor din cauza unor exegeze spectaculoase tehnic dar care risca sa obtureze drumul catre miezul si inima textului si mai ales catre inima Celui care le-a rostit.

Facand un inventar al lucrarilor catolice, protestante si iudaice in paralel cu cele ortodoxe, Plesu a observat ca cele dintai inclina spre studiul istoric al parabolelor, in timp ce teologii ortodocsi le abordeaza ca materie omiletica.

Dupa cum zicea si Ioana, am observat ca Plesu critica lucid atat aroganta exegezei moderne cu sobrietatea si precizia ei de tip luteran, dar si exegeza de la antipodul ei: omiletica sentimentalisto-moralizatoare care rateaza efectiv esentialul si transforma parabolele in “ora de dirigentie sau dadaceala duminicala”.
In termeni asemanatori, zice si Steinhardt:” cele mai bune si mai frumoase simtaminte ori mai folositoare invataturi sunt annihilate de tipizarea verbala, care-i simptom de lene, frica si uscaciune a inimii. Tot atat de dusmanoase sunt stilul pilduitor, edificator, onctuos, stilul emfatic, grandilocvent sau deprinderea comoda de a reduce predica la reprezentarea pericopei evanghelice”.


Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Mai degraba Plesu insinueaza ca omiletica dulceaga, sentimentala se indeparteaza de intelesul neconventional al pildelor. Dupa ce o sa-i citesc cartea, o sa revin la topicul dedicat cartii

Aici pune Plesu un mare punct pe i. Preoti si predicatori plictisiti si de o platitudine exasperanta “arunca fara gratie de la amvon comorile Scripturii ca pe o gramada de pesti morti, ratand dimensiunea cosmica, miraculoasa, tainica si in fond scandaloasa a Intruparii.”

Kenoza unui Dumnezeu dispus sa treaca hotarul inimaginabilului, pentru a-si insusi un trup omenesc cu tot balastul si slabiciunile lui, ar suna ridicol, daca rezultatul acestui plonjon halucinant ar fi doar un compendiu de buna purtare. Nu e de crezut ca Dumnezeu a facut acest plonjon in lumea materiala doar pentru a tine un duios discurs de matusa cumsecade ("sa fii cuminte, sa nu minti, sa nu faci prostii”).

Last edited by delia31; 30.01.2013 at 15:45:00.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 30.01.2013, 16:22:19
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Dupa cum singur a facut (auto)critica ratiunii exegetice in capitolul final al cartii despre parabole, si oarecum, in a nutshell, si la conferinta, povestea de culise, de laborator, e ea insasi foarte interesanta.

Pentru un intelectual rafinat si riguros ca Plesu, demersul de a scrie o carte despre parabole nu putea incepe decat prin intentia de a acoperi cat mai exhaustiv bibliografia pe tema asta.

Pe cat de scrupulos ar fi vrut sa fie in zelul lui “de a defrisa livresc” rafturile bibliotecilor, pe atat de inhibat a ajuns sa fie de asfixianta cantitate a textelor si de inepuizabilul miez al zicerilor lui Iisus. E ceea ce se cheama “brain inhibitive phase”, faza de descurajare adica, de autosabotare in fata utopiei de a epuiza exhaustiv si autentic subiectul ( la ce bun inca o carte despre parabole?)

Cu toate astea, doar parcurgand un asemenea travaliu a ajuns sa afle cum se poate “rata” interpretarea parabolelor din cauza unor exegeze spectaculoase tehnic dar care risca sa obtureze drumul catre miezul si inima textului si mai ales catre inima Celui care le-a rostit.

Facand un inventar al lucrarilor catolice, protestante si iudaice in paralel cu cele ortodoxe, Plesu a observat ca cele dintai inclina spre studiul istoric al parabolelor, in timp ce teologii ortodocsi le abordeaza ca materie omiletica.

Dupa cum zicea si Ioana, am observat ca Plesu critica lucid atat aroganta exegezei moderne cu sobrietatea si precizia ei de tip luteran, dar si exegeza de la antipodul ei: omiletica sentimentalisto-moralizatoare care rateaza efectiv esentialul si transforma parabolele in “ora de dirigentie sau dadaceala duminicala”.
In termeni asemanatori, zice si Steinhardt:” cele mai bune si mai frumoase simtaminte ori mai folositoare invataturi sunt annihilate de tipizarea verbala, care-i simptom de lene, frica si uscaciune a inimii. Tot atat de dusmanoase sunt stilul pilduitor, edificator, onctuos, stilul emfatic, grandilocvent sau deprinderea comoda de a reduce predica la reprezentarea pericopei evanghelice”.

Aici pune Plesu un mare punct pe i. Preoti si predicatori plictisiti si de o platitudine exasperanta “arunca fara gratie de la amvon comorile Scripturii ca pe o gramada de pesti morti, ratand dimensiunea cosmica, miraculoasa, tainica si in fond scandaloasa a Intruparii.”

Kenoza unui Dumnezeu dispus sa treaca hotarul inimaginabilului, pentru a-si insusi un trup omenesc cu tot balastul si slabiciunile lui, ar suna ridicol, daca rezultatul acestui plonjon halucinant ar fi doar un compendiu de buna purtare. Nu e de crezut ca Dumnezeu a facut acest plonjon in lumea materiala doar pentru a tine un duios discurs de matusa cumsecade ("sa fii cuminte, sa nu minti, sa nu faci prostii”).
Foarte corecta surprindere esentei unei carti foarte interesante,mie personal mi-a placut chiar daca nu am subscris la toate opiniile autorului(nu cele ce m-ar plasa intr-un subiectivism confesional) si banuiesc ca nici el nu si-ar fi dorit asta :) din perspectiva unei analiza ce nu se doreste a fi un produs finit ci doar o usa deschisa.Am subliniat o parte din finalul mesajul tau pt ca,din ce in ce mai mult,sunt convins de faptul ca reducerea mesajului hristic la limitarile unei eticii orizontale fara nici un fior metafizic este doar o alta forma de ateism, pentru ca acele cuvinte ale Mantuitorului ,,Și pentru ce Mă chemați: Doamne, Doamne, și nu faceți ce vă spun?"(am dat un exemplu),isi afla mesajul nu intr-un formalism mort in justificarea sa fara de viata ci in alte cuvinte alte Mantuitorului,cele din Matei 7:21, care ridica fiinta umana spre ceva cu mult superior si transformator oricarei etici,notiune ce are tot atatea sanse sa genereze o nastere din nou pe cat avea Nicodim sanse sa se poata naste din nou :) Si pentru etica,ca si pentru acel batrin fariseu,raspunsul este acelasi :) ,eliberator de restrictiile intelegerii umane,fie ele si aparent morale: ,,Trebuie să vă nașteți de sus.Vântul suflă unde voiește și tu auzi glasul lui, dar nu știi de unde vine, nici încotro se duce. Astfel este cu oricine e născut din Duhul."

Numai bine Delia,God be with you.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
De ce se scrie iisus cu 2 i si nu cu un i annajanette Generalitati 234 12.08.2017 17:49:47
Iisus si femeile tara tara vrem ostas Generalitati 67 12.08.2011 21:31:41
Rugaciunea lui Iisus MadalinS Rugaciuni 8 10.04.2011 20:11:36
Minunile lui Iisus Florin Liviu Generalitati 24 21.01.2011 22:47:33
Iisus Hristos ancah Biserica Ortodoxa Romana 10 09.05.2008 22:30:22