![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Este vorba deci despre credința adevărată, iar aceasta nu doar în conținutul ei doctrinar ci mult mai mult în conținutul ei de experiență și de raportare prin ea a omului la Dumnezeu și la Hristos. Credința de fast-food nu mântuiește. Sfinții Părinți și teologii autentici ai Bisericii întotdeaua au vorbit despre credință referindu-se la fenomenul autentic al credinței. Și numai printr-o credință autentică, serioasă și tratată cu toată seriozitatea putem vorbi despre mântuire și mai ales despre nașterea din Dumnezeu. La Sfântul Chiril lucrul acesta se vede și în citatele acestea și în toată opera lui, și este în mod evident că aceasta era învățătura lui, că nașterea din Dumnezeu nu are loc fără credință, fără credința adevărată și autentică în Dumnezeu, în Hristos, etc, și nu are loc fără credința personală, adică a fiecăruia dintre noi, spre deosebire de ceea ce cred unii sau alții așa ziși ortodocși cum că nașterea din Dumnezeu ar avea loc printr-o mărturisire formală și formalistă, și mai mult făcută de alții, în numele celui botezat când nici nu știe pe ce lume trăiește. Adevărata viață în Hristos, nu una trucată, trebuie să treacă deci printr-o adevărată naștere din Dumnezeu. Însă lucrurile nu se opresc la credință. Pentru ca Hristos să ia cu adevărat chip într-un om și ca astfel acel om să poată fi cu adevărat numit un creștin, nu doar un simplu botezat oarecând, pentru ca să devină cu adevărat o persoană creștină, iar nu un individ "creștin" al societății fast-food, procesul de naștere, de înrădăcinare autentică în Hristos și în Duhul Sfânt trebuie să meargă dincolo de credință, dincolo de harul premergător și chiar dincolo de harul Botezului: trebuie să se treacă prin calea poruncilor lui Hristos, trebuie să se treacă prin calea răstignirii, a morții și a învierii în asemănarea mistică cu calea pe care Hristos Însuși a parcurs-o. După cum foarte clar spune Hristos în Evanghelia după Ioan rămânerea în cuvântul lui Hristos ne garantează cunoașterea adevărului și primirea libertății, și numai în astfel de context putem discuta despre o viață cu adevărat liberată spre Dumnezeu și în Dumnezeu, în adevăr. De aceea și spuneam că pentru o autentică naștere din Dumnezeu rămânerea în cuvântul lui Hristos este obligatorie, altfel este o naștere de fațadă, una exterioară, una care nu atinge fibrele cele mai profunde ale spiritului. Rămân și răstignirea, moartea și învierea mistică cu Hristos. Cam așa au fost și sunt tratate lucrurile prin prisma Sfintei Tradiții a Bisericii lui Hristos. Și cum Hristos vorbea despre două căi, una strâmtă pe care merg puțini la viață și una largă, și aici se poate vorbi despre două căi care ni se deschid înainte: calea regală a Sfintei Tradiții a Bisericii lui Dumnezeu, iar pe de altă parte calea tradițiilor strămoșești și a creștinismului fie de fast-food, fie de peticeală. Toată problema este ca aceia care au ales calea mai largă, tradițiile strămoșești și creștinismul de peticeală să nu pretindă că ei sunt calea regală a Tradiței Sfinte, să se țină băiețașii în limitele lor, acolo cuminți în banca lor, în spoiala lor de creștinism. "Prin acest fapt (al împroprierii firii umane, individuale și generale, de către Domnul) fiecare dintre noi avem putința de a ajunge <<personalități>> creștine, în măsura în care acceptăm ca unic subiect al firii noastre pe însuși Logosul dumnezeiesc, și în care <<persoana>> noastră este chiar aceea a Lui - în care <<nu mai sunt eu cel care trăiește, ci Hristos trăiește în mine!>> Din punct de vedere religios, cel care nu acceptă această înlocuire a propriului <<eu>>, cu acela al lui Iisus Hristos, nu a murit, ca să vieze în El - acel în Hristos al Sfântului Apostol Pavel -, și nu a primit o reală personalitate creștină și o adevărată viață, nu poate forma un <<alter Christus>>, cu propria fire omenească" (Nicolae Chițescu, teolog dogmatist ortodox) „Oricine este născut din Dumnezeu nu comite păcat, pentru că sămânța lui Dumnezeu rămâne în el și nu poate să păcătuiască pentru că este născut din Dumnezeu. În aceasta se recunosc fiii lui Dumnezeu și fiii diavolului: oricine nu săvârșește dreptatea și nu-l iubește pe fratele său nu este din Dumnezeu.” (1 Ioan 3, 9-10) |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
Totuși eu eram de părere că numele de creștin ”se scrie”(se obține) cu sânge și astfel se înscrie în versetele apostolului Ioan postate de tine, la care eu adaug: 29. Caci de dragul lui Hristos vi s'a dat voua nu numai sa credeti in El, dar si sa patimiti pentru El,(Fil1,29) Dacă mă feresc de botezul cu sânge(să pătimesc pentru El conf Fil1,29) înseamnă că ”mă laud” cu numele de creștin; până atunci nu-s cucernic, ci părelnic. 12. Prigoniti vor fi si toti cei ce voiesc sa traiasca cucernic in Hristos Iisus. (2Tim3,12) Last edited by Demetrius; 28.01.2013 at 22:53:28. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Ca să vedem mai mult care este poziția Tradiției Sfinte a Bisericii lui Hristos în problema libertății, spre deosebire de poziția celor lipsiți de libertate creștină și închiși în tot felul de iudaisme care pretind că ar fi creștinism, fac apel din nou la Chiril al Alexandriei, mai precis la anumite comentarii ale sale la Ioan 8, 30-36, și la notele lui Dumitru Stăniloae pe marginea textului sfântului părinte. Libertatea mai poate fi identificată și prin înfierea „dumnezeiască”, prin nașterea din Dumnezeu la o nouă viață în Hristos, ca fii ai lui Dumnezeu, dar și prin îndreptarea prin credință (prin credința în Iisus Hristos și în opera Sa mântuitoare) despre care ne vorbește atât de insistent apostolul Pavel. Nu există libertate autentică decât prin relația în Duhul cu Iisus Hristos, Acesta fiind Cel Care are puterea să dea eliberarea și Care eliberează și înfiază la propriu prin Duhul Său cel Sfânt. Prin urmare, pentru a ajunge la eliberare și la libertate, care sunt produse ale harului lui Dumnezeu, ceea ce trebuie cultivată este relația de credință cu Iisus Hristos, Mântuitorul, relația conștientă ca urmare a chemării harului lui Dumnezeu. Libertatea este starea în care Hristos prin harul Duhului ne pune, și este vorba despre libertatea față de păcat, însă din punctul meu de vedere nu este doar o libertate față de păcat, ci și față de lumesc, față de orice este în cele din urmă neduhovnicesc, pentru că trupul luptă împotriva Duhului, chiar dacă nu orice este lumesc poate fi catalogat în mod necesar ca fiind ceva păcătos. Dar Hristos a venit să rupă lanțurile robiei, și „în Hristos” este libertatea creștină, în relația autentică de credință, iubire și ascultare față de Hristos în Biserica Sa, relație în care creștinul primește îndreptarea inițială dar și puterea unei tot mai profunde îndreptări ontologice, primind puterea de la Hristos prin Duhul de a rezista păcatului, de a nu mai păcătui treptat, treptat. Libertatea de rău și libertatea spre dreptate, adevăr și iubire, aceasta este libertatea pe care Hristos o dă creștinilor în Biserică.
Este de observat din nou accentul pe care Chiril al Alexandriei îl pune pe îndreptare prin credință, iar nu pe vreo „inițiere mistică” a bebelușilor sau chiar a altora care nu au prea multe în capul lor mai mult decât niște bebeluși, atunci când vine vorba despre viața spirituală. Și acest accent este pus și de Stăniloae, care aduce niște nuanțări, niște aspecte noi, specifice teologiei sale, în notele sale comentariu. De aceea calea spre libertatea este în Harul lui Dumnezeu, în Sfintele Taine, în credința în Hristos, în relația duhovnicească directă cu Iisus Hristos, relație în care sufletul capătă efectiv la modul conștient Viața cea nouă, care eliberează de moartea păcatului și a ignoranței. De aici trebuie pornit, cu harul lui Dumnezeu, de la cultivarea relației vii, autentice cu Hristos Iisus Mântuitorul, iar nu de la o obediență oarbă, sclavagistă față de niște porunci ale unei Legi a lui Dumnezeu nedefinite. Cum spune apostolul Pavel, noi, creștinii (în măsura în care chiar suntem creștini, iar nu „de paie”) suntem sub Har, nu sub Lege, și prin urmare orice întoarcere de la Har la Lege este o cădere din Har și o întoarcere la o stare de robie și de robi. Dar Hristos a spus clar: „de azi nu mai sunteți robi, ci Îmi sunteți prieteni”. Iar prietenii, fiii au moștenire veșnică în Casa lui Dumnezeu. Asta nu înseamnă vreo sfidare a Legii, sau a poruncilor dumnezeiești, ci dimpotrivă, Harul nu doar că nu sfidează legea, ci o întărește, pentru că numai prin Harul eliberator, transformator al lui Hristos căpătăm puterea de a înfăptui faptele Legii, de a nu păcătui, de a ne construi cumva chiar prin noi înșine, sub inspirația Duhului, propria noastră libertate în conștiința adevărului. Viziunea iudaizantă propusă mai sus este una în fapt eretică și de inspirație eretică. Este aplicarea în practică a unei forme de erezie iudaizantă, în care libertatea este primită printr-un botez care nu presupune nici un angajament al credinciosului, după care acestuia i se cere în mod imperativ să împlinească niște porunci fără a parcurge calea normală a credinței, a trăirii conștiente a harului și iubirii Domnului Iisus Hristos, a unei căi de răstingire față de lume; pentru că libertatea nu poate fi obținută în afara Crucii lui Hristos, dar nici în afara crucii personale, pentru că foarte clar a spus Hristos că dacă cineva vrea să Îl urmeze, atunci să se lepede de sine, să își ia crucea și să Îl urmeze pe Hristos. Calea este deci prin urmarea sau imitarea lui Hristos, pentru că „cine zice că rămâne în El este dator și el însuși să umble așa cum a umblat El” (I Ioan 2, 6). Calea crucii, calea „răstignirii” față de păcat, calea răstignirii față de lumesc, față de mundan, față de derizoriu, față de lipsa de seriozitate, aceasta este calea spre libertate, iar nu o obediență oarbă, de tip sclavagist față de un Dumnezeu care în realitate se simte că nu este Dumnezeul-Cel-Viu al Scripturii, al Tradiției, al Bisericii, după o eliberare, mai mult sau mai puțin, însă eliberare care nu este simțită ci doar trebuie acceptată pentru că alții, „binevoitori”, vor să convingă că lanțurile și chingile lipsei lor de libertate este de fapt adevărata libertate, iar nu alta. „Căci, eu, prin Lege, am murit față de Lege, ca să trăiesc lui Dumnezeu. M-am răstignit împreună cu Hristos; și nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăiește în mine. Și viața de acum, în trup, o trăiesc în credința în Fiul lui Dumnezeu, Care m-a iubit și S-a dat pe Sine însuși pentru mine. Nu lepăd harul lui Dumnezeu; căci dacă dreptatea vine prin Lege, atunci Hristos a murit în zadar.” (Galateni 2, 19-21) „Căci în Hristos Iisus, nici tăierea împrejur nu poate ceva, nici netăierea împrejur, ci credința care este lucrătoare prin iubire.” (Galateni 5, 6) „Iar mie, să nu-mi fie a mă lăuda, decât numai în crucea Domnului nostru Iisus Hristos, prin care lumea este răstignită pentru mine, și eu pentru lume! Că în Hristos Iisus nici tăierea împrejur nu este ceva, nici netăierea împrejur, ci făptura cea nouă.” (Galateni 6, 14-15) |
|
|