![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Domnule Dragomir, vă sunt recunoscător pentru noul topic inițiat de dumneavoastră. Am aflat câteva elemente noi față de cele știute deja, ridicându-se în același timp câteva semne de întrebare. O întrebare ar fi următoarea: credeți că principiul subsidiarității și enculturația despre care vorbiți ar putea fi puse în legătură și cu Imperiul de Răsărit, respectiv Biserica Ortodoxă? Este în acest sens Biserica Răsăriteană moștenitoarea de drept (sub aspect cultural, structural, poate și politic) al Imperiului cu același nume?
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Citat:
Din pacate, lucrurile nu au ramas asa. Un imparat rasaritean tot mai puternic si un papa tot mai slab in resurse, aflat departe, au facut ca Bizantul sa isi doreasca sa fie A Doua Roma inclusiv pe plan spiritual, nu numai pe plan politico-militar. In Bizant, puterea seculara se amesteca tot mai mult in treburile puterii temporale, incat isi face aparitia cezaropapismul. Imparatul ajunge sa nu mai asculte de Papa, inscaunand patriarhi dupa bunul plac. Este dat jos patriarhul de drept si pus Fotie. La avertismentul Sfantului Parinte ca Fotie a fost inscaunat talhareste, impararatia ii rade in nas. Situatia s-a redresat atunci, prin venirea la putere a altui imparat care l-a alungat pe Fotie si l-a pus in scaun pe patriarhul de drept si, o scurta vreme, imparatii s-au facut ca asculta de Papa. Dar, cu Cerularie, nu s-a mai redresat. Citim in Biblie ca adesea Dumnezeu i-a intarit pe dusmanii poporului Sau cand acestia o luau razna. Neamuri vag babiloniene venite de niciunde treceau prin foc si sabie mandra cetate a lui David. Prevestirile trimise de Dumnezeu se bazau pe o ipoteza atat de incredibila, incat pe Osea nu-l ia nimeni in serios. Am convingerea personala ca exista o legatura intre schisma orientala si intrarea progresiva a orientului in orbita musulmana. Fata de aceste tot mai dese alunecari, care au dus in cele din urma la schisma si la Caderea Constantinopolului, papalitatea reactioneaza generand o noua putere seculara crestina. Folosind personalitatea de exceptie a lui Carol cel Mare, in timp ce imparatii rasariteni sunt tot mai nesiguri, Papa sustine o noua imparatie, menita a apara crestinatatea si a face ca legea oamenilor sa coincida cu legea lui Dumnezeu. Asa a aparut Sfantul Imperiu Roman de Neam German, care a subzistat pana la Napoleon si, intr-o anumita forma, pana la 1919. Incoronat de Papa, acest imparat, si nu imparatul Bizantului, primea misiunea de a fi "spada lui Dumnezeu in slujba lui Dumnezeu". O vreme, papalitatea si-a imaginat ca ar putea fi doi imparati cu aceasta misiune, unul bizantin, altul german, in succesiunea celor doua jumatati ale Imperiului Roman, fiindca aceleasi titulaturi si proceduri diplomatice folosite de Papa in raport cu Imparatul apusean le regasim in raport cu Imparatul Rasaritean. Incercari de a reface unitatea spirituala a Imperiului (cu mentinerea diviziunii seculare) nu au lipsit. Conciliul de la Lyon si Conciliul de la Ferrara-Florenta sunt principalele momente de referinta in aceste incercari. Din pacate, duhul "printului lumii acesteia" a facut ca, pana azi, sa se inregistreze putine progrese in efortul de a raspunde voii Domnului de a fi "o singura turma si un singur pastor". Dar, sa nu dam vina mereu pe altii, fie ei si imparati. Intrebarea este: ce putem face noi pentru unitatea Bisericii ? Am raspuns la aceasta intrebare pe la varsta de 23 de ani, cand l-am lasat pe patriarhul Constantinopolului sa se mai gandeasca cateva secole si am trecut la Biserica Romana Unita. Acuma, ca sa incerc sa raspund intrebarilor dv punctuale, privind enculturatia si subsidiaritatea: cred ca enculturatia este deopotriva intalnita in Apus si in Rasarit. Spre exemplu, pentru cine s-a aplecat putin asupra obiceiului colindatului, e evident ca avem aici o practica pagana care a fost recuperata de Biserica. In privinta subsidiaritatii, insa, raspunsul este diferit. Poate ca tocmai din cauza cezaropapismului de care am amintit. Mai marii din rasarit, fie ei lideri lumesti sau lideri religiosi, au o pornire irepresibila de a-si asuma intregul tort. Ce ilustrare mai adecvata a acestei atitudini contrare subsidiaritatii putem gasi decat la causticul Caragiale, in care numele catindatului "din capitala unui judet de munte, in zilele noastre" vine "pe sarma de telegraf", de la Bucuresti ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#3
|
|||
|
|||
|
În principiu a nu fura, a ține legea nu este suficient pentru mântuire. După cum arată Hristos în dialogul cu tânărul bogat împărăția cerurilor sau mântuirea este legată de desăvârșire care este legată de lepădarea de sine, de luarea crucii și de urmarea lui Hristos. Ținerea poruncilor legii (fără Hristos, fără Cruce) poate cel mult să te țină sau să te mențină într-o perspectivă de a primi mântuirea, dar nu este în nici un caz suficient pentru mântuire. Ba mai mult limitarea doar la atât poate constitui chiar fundamentul ratării atât a mântuirii cât și a posibilității acesteia. Nu întâmplător spune Hristos că cu greu va intra un bogat în împărăția lui Dumnezeu, chiar și în condiția în care este un "împlinitor al legii" (așa cum era tânărul bogat, încă din copilăria lui).
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
Cine este Sfantul Parinte? Este un sfant din Muntele Athos?
|
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
De ce scriu despre acestea ? Ei bine, căutând una dintre piesele susnumitei formații pe youtube, o piesă care vorbește chiar despre garda varegă și implicit despre măreția apusă a Imperiului Roman de Răsărit, am găsit următorul comentariu al unui utilizator: greetings from greece! hagia sophia will be ours again!! Ceea ce mi-a amintit și, cumva, confirmat o idee pe care o aveam de demult: originea, fundația, sursa, explicația și temeiul acestei incredibile uri anticatolice, manifestă în mediul răsăritean, este căderea Imperiului bizantin și, în paralel, ridicarea Europei romano-catolice (ba chiar, ulterior, culmea, protestante). Ortodocșii (sau, mai precis, creștinii răsăriteni) au fost, odată, d.p.d.v. social și politic, centrul lumii civilizate. Hagia Sophia a fost cea mai mare biserică atunci când în Roma năvăleau și dădeau foc păgânii etc. etc. etc. După umila mea părere, ortodocșii nu au uitat și nu au iertat, și nici nu o vor face vreodată, faptul că la un moment dat poziția lor de forță socio-politico-civilizațională s-a prăbușit în dauna Apusului. Că Hagia Sophia este astăzi un muzeu, după ce jumătate de mileniu a fost moschee, în vreme ce în Roma s-a construit Basilica Sf. Petru, unde se slujește. și astăzi, zilnic, Sfânta Liturghie. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
In alta ordine de idei, vorbind de asemenea biserici uriase, amintindu-ne de catedralele aurite ale Moscovei si Petrogradului, gandindu-ne la ciclopicul proiect de Catedrala a "Mantuirii Neamului" nu pot sa nu-mi amintesc de alte elemente intalnite in folclorul anticatolic, de tip "catolicii si-au construit catedrale, noi, ortodocsii, bisericute, fiindca pentru noi Dumnezeu e mai apropiat". In ultima vreme au lasat-o un pic mai moale cu asta, pesemne din cauza Mantuirii Neamului.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#7
|
|||
|
|||
|
... care e varză!
Scuzați exprimarea ne-academică. |
|
#8
|
||||
|
||||
|
caderea Constantinopolului...sa nu uitam de "ajutorul" fratilor crestini din apus, cu binecuvantarea papei Bonifaciu de Montferrat din "sfanta" cruciada a 4-a. De asta ai uitat amice?
Last edited by stefan florin; 14.01.2013 at 10:39:36. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Dacă îmi arăți tu mie unde și-a dat Papa Bonifaciu de Montferrat binecuvântarea pentru atacul împotriva Constantinopolului, promit să vin și să mă convertesc la ortodoxie în parohia ta.
|
|
#10
|
||||
|
||||
|
Imi cer scuze. Era vorba de papa Inocentiu al 3-lea si nu de Bonifaciu de Moneferrat. Bonifaciu a fost un conte italian conducatorul cruciadei care luase locul lui Theobald, mort in mai 1201
|
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| biserica catolica versus biserica ortodoxa | sovidiu | Biserica Romano-Catolica | 36 | 09.06.2013 00:58:51 |
| Imperiul Bizantin - filme documentare | UNNOOM | Generalitati | 0 | 28.09.2012 16:15:21 |
| Imperiul bizantin | Marius22 | Despre Biserica Ortodoxa in general | 0 | 17.07.2008 18:51:50 |
| Imperiul Romano-Bulgar | sovidiu | Generalitati | 3 | 13.12.2006 16:14:03 |
|
|