Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica ortodoxa > Despre Biserica Ortodoxa in general
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 07.01.2013, 19:32:15
Marinescu Marinescu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 02.01.2011
Mesaje: 35
Implicit Posibil raspuns

Citat:
În prealabil postat de cristiboss56 Vezi mesajul
2. Ce inseamna ortodox si Ortodoxie?

Ortodox inseamna dreptcredincios sau dreptmaritor. Ortodox este acela care are in sufletul sau dreapta credinta in Dumnezeu, care se inchina dupa cuviinta lui Dumnezeu si care traieste dupa poruncile Lui.

Ortodoxia este dreapta invatatura de credinta, de inchinare si de traire, pe care Dumnezeu a descoperit-o lumii, la inceput, in chip mai general, prin alesii Sai din poporul evreu, pana la venirea Mantuitorului, si apoi, in chip lamurit, prin Domnul nostru Iisus Hristos.

Invatatura aceasta este tinuta de Sfanta noastra Biserica Ortodoxa, fara stirbiri si fara adaugiri omenesti, adica asa cum a descoperit-o Mantuitorul, cum au vestit-o Sfintii Apostoli, cum au talmacit-o Sfintii Parinti si cum au propovaduit-o slujitorii bisericesti din neam in neam, pana in zilele noastre.

Nedumerirea mea ramane cand compar poruncile lui Dumnezeu cele 10 sfinte si bune cu ceea ce sustine Sfanta Biserica . De pilda, de ce Biserica nu mai cinsteste Sambata, ci Duminica desi porunca zice sa cinstesc ziua a saptea sau Sambata? ca un bun dreptcredincios?
De apare inchinarea la icoane desi porunca imi spune sa nu-mi fac chip, imagine ?
De ce ....? Una spune Scriptura unde gasesc sfintele porunci si alta sustine Sf. Biserica?

Last edited by Marinescu; 07.01.2013 at 19:54:54.
  #2  
Vechi 07.01.2013, 22:43:55
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit A plecat la cele vesnice Epifanie Norocel, Arhiepiscopul Buzăului și Vrancei

Epifanie Norocel împlinise, luna trecută, 80 de ani

Înalt Prea Sfințitul Epifanie Norocel, Arhiepiscop al Buzăului și Vrancei, a încetat astăzi din viață. Din primele informații, se pare că a suferit un infarct miocardic în timp ce se afla internat la un spital din Panciu, iar medicii nu au mai putut face nimic pentru salvarea sa.


”Până la alegerea noului ierarh titular al acestei eparhii, locțiitor de Arhiepiscop al Buzăului și Vrancei va fi Preafericitul Părinte Patriarh Daniel în calitate de Mitropolit al Munteniei și Dobrogei, care va fi pomenit la sfintele slujbe, ca Locțiitor de Arhiepiscop al Buzăului și Vrancei, în toate bisericile și mănăstirile din cuprinsul acestei arhiepiscopii”, se arată într-un comunicat al Patriarhiei Române.


Arhiepiscopul Buzăului și Vrancei, Epifanie Norocel, a încetat din viață în aceasă seară. A murit pe patul Spitalului din Panciu, spun unele surse, din cauza unui infract miocardic. Epifanie Norocel împlinise, luna trecută, 80 de ani de viață și 37 de ani de arhierie în slujba Bisericii Ortodoxe.

Epifanie Norocel a fost un episcop român, membru al Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, născut la data de 14 decembrie 1932 în localitatea Mălini din județul Suceava.

În anul 1961 a fost Licențiat în Teologie la Academia Teologică din Sofia, a studiat Teologia la București și Moscova. Între 1965-1971 a fost profesor și director la Seminarul Teologic Mănăstirea Neamț.

Între 1971-1975 a fost starețul Mănăstirii Neamț, iar în data de 09 noiembrie 1975 a fost ales de către Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române ca Episcop-Vicar al Arhiepiscopiei Tomisului. În anul 1981 a fost ales ca Episcop al Buzăului unde a păstorit până astăzi, când a încetat din viață.
Dumnezeu să-l odihnească în pace și veșnică să-i fie pomenirea!
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
  #3  
Vechi 07.01.2013, 23:22:05
glykys's Avatar
glykys glykys is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.08.2009
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.703
Implicit

Catehismul Ortodox are mai multe pagini. La pagina 51, spre exemplu, se vorbeste succint despre cinstirea Sfintelor Icoane si de ce nu sunt ele chip cioplit.
Despre cinstirea duminicii, ziua a opta, cine doreste un raspuns bogat si documentat, il are aici pe par. Galeriu: http://www.crestinortodox.ro/dogmati...rii-68882.html
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm.
  #4  
Vechi 07.01.2013, 23:30:35
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Citat:
În prealabil postat de glykys Vezi mesajul
Catehismul Ortodox are mai multe pagini. La pagina 51, spre exemplu, se vorbeste succint despre cinstirea Sfintelor Icoane si de ce nu sunt ele chip cioplit.
Despre cinstirea duminicii, ziua a opta, cine doreste un raspuns bogat si documentat, il are aici pe par. Galeriu: http://www.crestinortodox.ro/dogmati...rii-68882.html
Nici o suta de mii de raspunsuri nu sunt suficiente pentru cei din afara ortodoxiei , iata nu le mai spun sectari ca sa nu se mai sifoneze !
Tu ai impresia ca dialogand la infinit cu oameni precum "Marinescu " vei ajunge la un rezultat pozitiv ? Nu , nu , nu , si atunci aceste "dialoguri" sunt pierdere de timp , si nimic mai mult !
Reluam aceleasi probleme de mii de ori , cu ce folos duhovnicesc , glykis ?
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
  #5  
Vechi 08.01.2013, 10:16:59
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cristiboss56 Vezi mesajul
Reluam aceleasi probleme de mii de ori , cu ce folos duhovnicesc , glykis ?
Folosul duhovnicesc ar trebui să fie îndreptarea noastră, nu? Căci pentru aceasta este Sfânta Scriptură ("spre mustrare, spre îndreptare" 2 Tim.3,16), pentru aceasta e Catehismul (spre îndreptarea dreptcredincioșilor ce calcă strâmb). Domnul Marinescu a remarcat două strâmbăciuni sancționate atât de Biblie cât și de Catehismul Ortodox (mai sunt și altele), și o va face probabil "de mii de ori" până vom recunoaște cu toții că suntem oameni și că greșim față de Dumnezeu. Și abia atunci vom avea un "folos duhovnicesc", altminteri îndemnurile Duhului Sfânt se vor lovi mereu de urechi surde.
  #6  
Vechi 09.01.2013, 20:37:13
Marinescu Marinescu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 02.01.2011
Mesaje: 35
Implicit Clarificare

Citat:
În prealabil postat de cristiboss56 Vezi mesajul
Nici o suta de mii de raspunsuri nu sunt suficiente pentru cei din afara ortodoxiei , iata nu le mai spun sectari ca sa nu se mai sifoneze !
Tu ai impresia ca dialogand la infinit cu oameni precum "Marinescu " vei ajunge la un rezultat pozitiv ? Nu , nu , nu , si atunci aceste "dialoguri" sunt pierdere de timp , si nimic mai mult !
Reluam aceleasi probleme de mii de ori , cu ce folos duhovnicesc , glykis ?
De ce crezi ca nu are rost? trebuie ramas pe "sistemul corect de referinta". Pentru ca nu discutam pe baza Scripturii de aceea vorbim limbi diferite si nu ne intelegem.
Pierdere de timp este atunci cand discutam in afara Cuvantului lui Dumnezeu, doar bazandu-ne pe ce spun alte scripturi.

Iisus spunea ca cine nu ramane la Cuvant acela este ratacit.Matei 22.29. (29. Răspunzând, Iisus le-a zis: Vă rătăciti nestiind Scripturile, nici puterea lui Dumnezeu.)

Last edited by Marinescu; 09.01.2013 at 20:40:12.
  #7  
Vechi 09.01.2013, 20:33:57
Marinescu Marinescu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 02.01.2011
Mesaje: 35
Implicit Clarificare

Citat:
În prealabil postat de glykys Vezi mesajul
Catehismul Ortodox are mai multe pagini. La pagina 51, spre exemplu, se vorbeste succint despre cinstirea Sfintelor Icoane si de ce nu sunt ele chip cioplit.
Despre cinstirea duminicii, ziua a opta, cine doreste un raspuns bogat si documentat, il are aici pe par. Galeriu: http://www.crestinortodox.ro/dogmati...rii-68882.html

Ma intereseaza nu ce spune sfantul parinte cutare ci doar ce spune Sfanta Scriptura. Vreau argumente scripturisticen acolo unde gasesti adevarul descoperit de Dumnezeu.
  #8  
Vechi 09.01.2013, 20:43:43
DragosP's Avatar
DragosP DragosP is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 6.591
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Marinescu Vezi mesajul
Ma intereseaza nu ce spune sfantul parinte cutare ci doar ce spune Sfanta Scriptura. Vreau argumente scripturisticen acolo unde gasesti adevarul descoperit de Dumnezeu.
Atunci du-te la sinagogă!
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat!
"Trebuie sa mori înainte de a muri
Pentru a nu muri atunci când mori"
  #9  
Vechi 09.01.2013, 21:02:47
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Exclamation Portretul ereticului si al schismaticului dupa Sfintii Parinti - Pr. conf.dr.T.Sterea

Portretul ereticului si al schismaticului dupa Sfintii Parinti

Cuvantul "erezie" a fost mostenit de crestinism de la scolile filozofice elenistice, unde avea sensul de "a alege" (aireo) sau "a lua" (aireomai), "a-si insusi" o doctrina sau o scoala. Trece apoi in iudaism, unde incepe sa capete conotatii peiorative. In acest sens, erezia insemna o abatere de la traditia rabinica. Cu sensul de abatere de la doctrina sau de la norma de credinta, cuvantul trece si in crestinism; il intalnim pentru prima data la I Cor. XI, 18-19, alaturi de un alt termen de specialitate, "schisma": "Caci mai intai aud ca atunci cand va adunati in biserica, intre voi sunt dezbinari, si in parte cred. Caci trebuie sa fie intre voi si eresuri, ca sa se invedereze intre voi cei incercati". In Epistola catre Galateni, cap. V, 20 Sfantul Apostol Pavel vorbeste despre abaterile constatate printre destinatarii epistolei: "inchinare la idoli, fermecatorie, vrajbe, certuri..., dezbinari, eresuri ...". Apostolul Petru isi exprima si el ingrijorarea fata de procesul de infiltrare a ereziilor, in calitate de contestatare ale adevarului revelat, care vor provoca "pieirea" atat celor care le difuzeaza, cat si celor care se lasa inselati: "Dar au fost in popor si prooroci mincinosi, dupa cum si intre voi vor fi invatatori mincinosi, care vor strecura eresuri pierzatoare si, tagaduind chiar pe Stapanul care i-a rascumparat, isi vor aduce lor grabnica pierire" (II Petru II, 1,1). Cei care produc dezbinari in Biserica sunt denumiti "oameni firesti, care nu au Duhul", iar scopul lor imediat si de perspectiva este atacul asupra unitatii credintei (Iuda, 19). Ca oameni, ereticii sunt descrisi astfel de Sfantul Apostol Pavel: iubitori de sine, iubitori de arginti, laudarosi, trufasi, hulitori, lipsiti de dragoste, clevetitori, neiubitori de bine, tradatori, iubitori de desfatari, "...avand infatisarea adevaratei credinte, dar tagaduind puterea ei" (II Tim. III, 1-5).
Deci, cuvantul "erezie" patrunde foarte repede din cultura elenistica in gandirea si spiritualitatea crestina, pastrand din prima sensul de "alegere", iar din a doua sensul de "abatere" de la norma de credinta. Sfantul Ignatie Teoforul spune in acest sens: "Asadar, va rog, nu eu, ci dragostea lui Iisus Hristos: folositi numai hrana crestina! Departati-va de buruiana straina, care este erezia! Ca ereticii, pentru a parea vrednici de crezare, amesteca pe Iisus Hristos cu propriile lor ganduri, intocmai ca cei care dau bauturi otravitoare amestecate cu miere si vin; cel care nu stie, ia cu placere bautura otravitoare si moare din pricina acelei rele dulceti. Feriti-va de unii ca acestia! Si veti reusi, daca nu va mandriti si nu va despartiti de Iisus Hristos Dumnezeu, de episcop si de poruncile Apostolilor".
Sfantul Iustin Martirul si Filozoful, ocupandu-se de ereziile cunoscute pana in perioada respectiva, atrage si el atentia asupra faptului ca ereticii, printr-o alegere necontrolata de cineva, strica unitatea de credinta introducand invataturi noi, care nu au nici o legatura cu crestinismul autentic: "Toti cei care impartasesc parerile acestora, asa cum am spus, se numesc crestini, tot asa cum, cu toata deosebirea sistemelor filozofice pe care le profeseaza, numele de filozofi este dat tuturor celor ce se ocupa cu filozofia". Acelasi autor, in Dialogul cu iudeul Trifon, acuza propaganda iudaica impotriva crestinismului: "alegand dupa placul vostru oameni de la Ierusalim, i-ati trimis atunci pe tot pamantul, zicand ca s-a ivit o erezie atee, aceea a crestinilor, aducand impotriva noastra toate acele marturii pe care le spun impotriva noastra cei ce nu ne cunosc". Daca unii dintre crestini nu marturisesc aceeasi invatatura de credinta, acest fapt se datoreaza "duhurilor ratacirii", pe care Scriptura le-a anticipat, atunci cand a spus ca vor fi "schisme si erezii" (I Cor. XI, 18-19). "Fiecare dintre acestia invata, in felul lui, sa fie defaimat Creatorul tuturor si Hristos ... Noi nu avem nici o legatura cu acestia... Unii ca acestia se numesc crestini in acelasi fel in care si unele dintre neamuri dau numele de Dumnezeu lucrurilor celor facute de mana si participa la ceremonii nelegiuite si atee".
Ereticii au parasit caile lui Dumnezeu, ratacind in propriul lor "ogor", pentru ca de la inceput au parasit Biserica. "Astfel, cel care s-a lasat furat de erezie "strabate o pustie fara apa" pentru ca a parasit pe Cel cu adevarat Dumnezeu, pentru ca este lipsit de Dumnezeu si cauta apa acolo unde nu este apa".
Din punctul de vedere al Sfantului Irineu, erezia este o alegere personala, raportata la mesajul evanghelic, iar din punctul de vedere al lui Tertulian, aceasta alegere este raportata la invatatura Apostolilor, in masura in care ea constituie o abatere de la regula fidei si de la disciplina Domnului, fapt ce constituie o noutate in materie de credinta. "Dar aproape in toata epistola [Sfantul Pavel] ataca ereziile, care sunt roada unor invataturi mincinoase, staruind asupra datoriei de a ne feri de asemenea invataturi; ereziile, cuvant grecesc, sunt numite astfel in sens de alegere, de care cineva se foloseste in cea mai mare masura, pentru a le primi si pentru a le raspandi mai departe". Toti ereticii si toate ereziile - spune acelasi scriitor bisericesc - se caracterizeaza prin aceasta alegere "dupa placul lor", in vederea elaborarii unei "credinte noi". Aceasta nu insemneaza ca ereziile in ansamblul lor nu au elemente care sa le individualizeze. "De altfel, cercetandu-se adanc toate ereziile, vor fi gasite serioase deosebiri intre ele si intemeietorii lor cu privire la multe invataturi pe care le profeseaza. Multe n-au nici biserici: ratacesc in rasul tuturor, fara mama, fara locas, fara credinta, ca niste vagabonzi pe care-i fluiera lumea".
Si pentru Sfantul Grigore de Nazians, "noutatea" devine un termen tehnic prin care se defineste erezia.
Continuarea :
http://www.crestinortodox.ro/credint...nti-69909.html
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
  #10  
Vechi 09.01.2013, 21:17:37
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Scrisoarea Sfântului Ignatie

Scrisoarea Sfântului Ignatie către o cucoană care nu accepta că sunt „mulți chemați, puțini aleși” și că aleșii sunt tocmai adevărații ortodocși


Ce spectacol vrednic de plâns si de plâns în hohote: creștinii care nu știu în ce constă propriu zis creștinismul! Privirea noastră întâlnește acest spectacol neîncetat; rareori vedem câte o excepție, rareori putem întâlni în numeroasa gloată a celor ce se numesc creștini, unul care e creștin nu doar cu numele, ci și în fapt. Întrebarea pe care o puneți dumneavoastră a devenit o întrebare obișnuită astăzi: „De ce să nu se mântuie, întrebați dumneavoastră, „păgânii, mahomedanii si așa numiții eretici. Printre ei se găsesc oameni cât se poate de buni. A-i pierde pe acești oameni buni ar fi contrar milei lui Dumnezeu.”… Mai mult, aceasta e contrar chiar rațiunii umane sănătoase! Doar ereticii sunt si ei creștini. Să te socoți mântuit iar pe membrii altor credințe – pierduți, este o nebunie, este o trufie fără margini!” Mă voi strădui să vă răspund cât se poate mai scurt.
- Creștinilor! Voi vorbiți despre mântuire dar habar nu aveți ce este mântuirea, de ce au nevoie oamenii de mântuire și, în sfârșit, nu-L cunoașteți pe Hristos – singurul mijloc al mântuirii noastre! Iată adevărata învățătură despre acest obiect, învățătura Sfintei, Universalei Biserici: Mântuirea constă în restituirea părtășiei cu Dumnezeu. Această comuniune a fost pierdută de întregul neam omenesc prin căderea în păcat a proto-părinților. Tot neamul omenesc e o categorie de ființe pierdute. Pieirea este domeniul tuturor oamenilor, atât a celor virtuoși cât și a răufăcătorilor. Ne zămislim în fărădelegi, ne naștem în păcat. „Voi pogorî la fiul meu, plângând, în iad” zice sfântul patriarh Iacov despre el însuși și despre sfântul său fiu Iosif, cel cast și minunat. Coborau în iad, după sfârșirea pribegiei pământești, nu doar păcătoșii ci și drepții Vechiului Testament. La atâta se limitează puterea faptelor bune omenești. Acesta e prețul virtuților firii noastre căzute! Ca să se refacă comuniunea omului cu Dumnezeu sau, cu alte cuvinte, ca omul să obțină mântuirea era necesară răscumpărarea. Răscumpărarea neamului omenesc a fost săvârșită nu de un înger, nu de un arhanghel, nu de vreo ființă și mai înaltă dar mărginită si creată – ci a fost săvârșită de însuși nemărginitul Dumnezeu.
Pedepsele – partea neamului omenesc, au fost înlocuite cu pedeapsa luată de El; lipsa meritelor omenești a fost înlocuită de vrednicia lui infinită. Toate faptele bune omenești neputincioase, pogorâtoare în iad, au fost înlocuite cu o singură faptă bună, plină de putere: credința în Domnul nostru Iisus Hristos. Când iudeii L-au întrebat pe Domnul: „Ce să facem ca să facem lucrurile lui Dumnezeu” Domnul le-a răspuns: „acesta este lucrul lui Dumnezeu, să credeți în Cel pe Care l-a trimis El” (In. 6, 28, 29). Un singur lucru bun ne e necesar pentru mântuire: cre*dința; dar credința ca lucrare. Prin credință, numai prin credință, putem intra în comuniune cu Dumnezeu, prin mijlocul tainelor pe care ni le-a dăruit El. În deșert dar, si cu păcat cugetați și ziceți că oamenii buni dintre păgâni si mahomedani se vor mântui, adică vor intra în comuniune cu Dumnezeu !… Nu !… Biserica a recunoscut întotdeauna că există un singur mijloc de mântuire: Răscumpărătorul! Ea a recunoscut că cele mai mari virtuți ale firii căzute pogoară în iad. Dacă drepții adevăratei Biserici și făcătorii de minuni care credeau în Răscumpărătorul ce urma să vină, pogorau în iad, cum vă închipuiți că păgânii și mahomedanii care nu au cunoscut si nu au crezut în Răscumpărător vor căpăta mântuirea numai pentru că ei vi se par dumneavoastră drăguți și buni, când mântuirea nu se obține decât printr-un singur, vă repet, un singur mijloc și acesta este credința în Răscumpărător!
Creștini! Cunoașteți pe Hristos! Înțelegeți că voi nu-L cunoașteți, că vă lepădați de El socotind mântuirea posibilă fără El, pentru niscaiva fapte bune! Cel care socoate o mântuire posibilă fără credința în Hristos este renegat de Hristos și, poate din neștiință, cade în păcatul greu al hulirii de Dumnezeu. „Căci socotim” – zice Sfântul Apostol Pavel – „că prin credință se va îndrepta omul, fără faptele Legii” ” (Rm. 3. 28). „Căci dreptatea lui Dumnezeu vine prin credința în Iisus Hristos, pentru toți și peste toți cei ce cred, căci nu este deosebire. Fiindcă toți au păcătuit și sunt lipsiți de slava lui Dumnezeu; Îndreptându-se în dar cu harul Lui, prin răscumpărarea cea în Hristos Iisus.” (Rm. 3,22-24). Veți replica poate: „Sfântul Apostol Iacov cere neapărat fapte bune; el învață că credința fără fapte e moartă”. Cercetați ce cere Sfântul Apostol Iacov și o să vedeți că el cere, ca și toți insuflații de Dumnezeu scriitori ai Sfintei Scripturi, fapte de credință iar nu faptele bune ale firii noastre căzute. EI cere credința vie, învederată de faptele omului nou, și nu faptele bune ale firii noastre căzute ! El dă drept exemplu fapta patriarhului Avraam, faptă în care s-a învederat credința dreptului: iar fapta aceea consta în a aduce jertfă lui Dumnezeu pe fiul său unul născut. Să-ți înjunghii fiul spre jerfire nu e de loc o faptă bună după firea omenească: e o faptă bună ca împlinire a poruncii lui Dumnezeu, ca faptă de credință.
Adânciți-vă în cercetarea Noului Testament și în general a întregii Sfintei Scripturi: veți găsi că se cere împlinirea poruncilor lui Dumnezeu, că numai această împlinire este numită faptă bună, că numai prin împlinirea poruncilor lui Dumnezeu credința în Dumnezeu se face vie, ca una ce e lucrătoare: fără aceasta e moartă, lipsită fiind de orice mișcare. Și, dimpotrivă, veți găsi că pornirile bune ale inimii sunt interzise, lepădate (fiindcă binele nu este bine dacă nu are ca scop voia dumnezeiască, spune Sf. Petru Damaschinul). Dar tocmai drăgălașele acestea de fapte bune vă și plac la păgâni și la mahomedani! Pentru ele, măcar de-ar fi și cu renegarea lui Hristos, dumneavoastră vreți să le acordați mântuirea. Ciudată e judecata dumneavoastră despre rațiunea sănătoasă. De unde, cu ce drept o găsiți, o descoperiți în dumneavoastră ? Dacă sunteți creștină trebuie să aveți noțiuni creștine cu privire la acest obiect și nu altele, după capul dumneavoastră sau agățate cine știe de pe unde!
Evanghelia ne învață că prin cădere noi ne-am agonisit o rațiune pervertită, că rațiunea firii noastre căzute, oricât de valoroasă ar fi prin natură, oricât de ascuțită ar fi prin învățătura lumească, își păstrează caracterul căpătat prin căderea în păcat, continuă să rămână o rațiune pervertită. Trebuie să o lepezi, să te dai pe mâna călăuzitoare a credinței si, sub această conducere, la timpul său, după o însemnată nevoință întru evlavie, Dumnezeu dăruiește robului Său credincios rațiunea Adevărului sau Judecata Duhovnicească. Această rațiune poate și trebuie să fie recunoscută a fi rațiune sănătoasă: ea este credința căpătată din cercetarea lucrurilor, așa de strălucit descrisă de apostolul Pavel în al patrulea capitol al epistolei sale către evrei. Temelia judecății duhovnicești este Dumnezeu. Pe piatra aceasta neclintită se înalță ea, și întru aceasta nu se clatină și nu cade. Ceea ce numiți dumneavoastră rațiune sănătoasă noi, creștinii, cunoaștem că este o rațiune atât de bolnăvicioasă, atât de întunecată și rătăcită încât vindecarea ei nu poate avea loc decât prin retezarea cu paloșul credinței a tuturor științelor și cunoștințelor care o compun, și prin lepădarea lor. Dacă însă vom socoti rațiunea ca sănătoasă, considerând-o astfel pe baza a ceva necunoscut, șovăielnic, nedeterminat, mereu schimbător, atunci ea, ca „sănătoasă”, va renega neapărat și pe Hristos. Acest lucru e dovedit experimental. Ce zice judecata dumneavoastră, rațiunea dumneavoastră sănătoasă ? Că a recunoaște pieirea unor oameni buni, care nu cred în Hristos, este un fapt potrivnic rațiunii dumneavoastră sănătoase! Si nu doar atât! Ci că o asemenea pieire a oamenilor virtuoși e potrivnică milosteniei unei Ființe atât de atotbune ca Dumnezeu. Ați avut cumva o revelație de sus asupra acestui obiect, asupra a ceea ce e contrar și nu e contrar milosteniei lui Dumnezeu ? Nu! însă rațiunea dumneavoastră sănătoasă e cea care vă spune asta! Ah, rațiunea dumneavoastră sănătoasă! Atunci, cu rațiunea dumneavoastră sănătoasă, de unde ați scos că puteți înțelege, cu pătrunderea omenească limitată, ce este contrar și ce nu este contrar milosteniei Iui Dumnezeu ?

(Din volumul „Experiențe ascetice și scrisori către mireni”; vol. IV în operele complete ale Sfântului Ignatie).
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)

Last edited by cristiboss56; 09.01.2013 at 21:28:07.
Subiect închis



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Marea inselaciune a sectei adventiste: "moartea pune capat constientei" doctor_faustus Secte si culte 330 03.07.2013 19:09:58
Puterea de a o lua de la capat Alexa12 Generalitati 4 17.12.2012 17:48:18
"Nu ramanem decat cu ceea ce daruim" silverstar Generalitati 10 15.02.2012 13:12:40
Traian Băsescu: Nu rămânem fără electricitate ( Pana cand?) hydro314 Generalitati 0 13.02.2012 21:40:11