![]() |
![]() |
|
#131
|
|||
|
|||
![]()
Alexandros Kalomiros, care e punctul de reper in toate cartile citate despre evolutionismul teist a scris o carte in sensul asta in 1974. Dar cine este acesta?
Este un doctor, cunoscut in principal pentru cartea sa impotriva ecumenismului "despre falsa unire", scrisa in 1964. Peste doar un an are loc ridicarea anatemelor si Kalomiros cu familia trece la stilistii greci. Cartea despre evolutionismul teist o scrie cand era la acestia. La scurt timp are o disputa cu acestia si ramane doar o biserica fara episcopi si fara comuniune cu cineva. Prin 1979-1980 intra in ROCOR, de aceea are loc dialogul cu Parintele Serafim si Puhalo. Dar in 1986 ROCOR rupe legatura si iar ramane parohia singura, pana la moartea dr. Kalomiros. Practic dr. Kalomiros la sfarsit nu era in comuniune cu nimeni, era doar o biserica fara episcop, fara ierarhie, nimic. |
#132
|
||||
|
||||
![]()
,,Știința ia o lacrimă de mamă si o definește în termenii structurii ei fizice: atâta apă, atâta sare etc.; dar este oare aceasta definiția exactă a unei lacrimi ? Religia spune că există și alte realități, idei, valori, sensuri, care folosesc drept vehicul structura fizică a acestei lumi. Deci, pentru a da o definiție exactă lacrimii, trebuie să luăm în atenție răspunsurile ambelor discipline.” E. Stanley Jones
O anumită legatură, un anumit raport între teologie și știință a existat intotdeauna, putem spune prin urmare că ne situăm aici în interiorul categoriei postulatului, indiferent dacă cei implicați, din vechime sau de azi -chiar și aceia care mai văd cele două domenii ale cunoașterii ca fiind total independente- acceptă sau nu acest lucru. Un prim motiv îl constituie aptitudinea de "căutător" a omului, de spirit neliniștit, cu care a fost daruit în cele mai intime structuri ale sufletului său. Numai astfel omul a putut și poate în continuare să iși sporească virtuțile, în strădaniile sale de asemanare cu Dumnezeu, Creatorul lui. Al doilea motiv -și nu ultimul- îl gasim în faptul că ambele discipline sunt circumscrise în abordarea cunoașterii umane de cunoașterea însăși, iar delimitarea, granița dintre ele fiind foarte fină, omul a depășit-o cu ușurință,mai ales la modul mental :omul transcede,cum a făcut-o întotdeauna,de la ontic la divinitate. Asistăm așadar la dualitatea : om de știintă cu preocupări în sfera religiei și invers, teolog cu preocupări în sfera științei. Modelul unității cunoașterii este acceptat astăzi și de oamenii de știință din întreaga lume, nu numai de teologi, deoarece aceștia își dau seama de faptul că realitatăți sunt mai multe, însă sunt circumscrise de un adevăr unic, adică adevărul științei și cel al lui Dumnezeu trebuie să coincidă la un moment dat. Dar științele sunt fragmentare și fragmentabile, avănd fiecare competențe din ce în ce mai limitate, iar micro-adevărurile sunt greu de descoperit uneori, dar încă de coroborat. Privind problema din perspectivă didactică, istoria ne furnizează nenumărate mărturii ale comunicarii dintre știință si religie. Școlile crestine renumite din Alexandria, Antiohia îi instruiau pe catehumeni în doua cicluri, profan (științific) si creștin, iar în școlile laice (Atena),dascălii îi învățau și despre suflet, adevăr, cer, bine, rău, nemurire, virtute. Privind raportul teologie-știință din perspectivă istorică, nu neapărat cronologică, o categorie sintetică o reprezintă concordismul, în viziunea căruia trebuie să existe un „acord perfect”, o simetrie, o reflexie ca în oglindă, între explicațiile bibliei și cele ale științelor. Acest tip de relație s-a practicat de la Fer. Augustin încoace. Dacă în vechime diverși autori au încercat să pună în concordanță existența și nemurirea sufletului cu matematica, în timpurile moderne s-a încercat etapizarea celor 7 zile din Facerea cap.1 și2, în perioade geologice, apoi teoria Big Bang-ului a fost asimilată momentului când Dumnezeu a rostit cuvintele „Să fie lumină !”. Teologul britanic Michael Buckley demonstrează într-un studiu că tocmai tentativa unor savanți –eșuată în final- de a demonstra fundamentul rațional al credinței, bazându-se pe științele naturale, a dus la „coruperea” credinței religioase; oameni de știină redutabili, amintiți anterior în cap.2 (Copernic, Galilei, Kepler, Newton, dar și Descartes),s-au hazardat să explice prin experimentele lor, diferite fenomene relatate de Biblie (spre exemplu fenomenul legării apelor de către Dumnezeu, fenomenele de la Facerea lumii, fenomenul „steaua Bethleemului” sau cel al opririi Soarelui pe cer). Știința nu s-a putut însă constitui în furnizorul bazelor religiei. Faptul că rezultatele științei nu au concordat perfect cu textele biblice, au făcut ca Biserica să asocieze cercetarea științifică cu ateismul și asta pe durata câtorva secole. Un al doilea tip de relație teologie-știință îl reprezintă compromisul, materializat prin apropierea epistemologică dintre categoriile biblice și științifice, ca de pildă între „nimic” și „vid”. Dar paralelismul din exemplul enunțat este ambiguu și confuz, deoarece mistagogia creștină consacră vidului atributul de transcendență totală a divinității, de izvor al existenței, iar în fața acestuia omul este un nimic, care tinde să se adape din acest izvor, călăuzit fiind de Hristos. Un al treilea tip de relație teologie-știință este definit de termenul complementaritate, adică de completare reciprocă. Astfel, dacă știința ne arată cum este definit cerul, teologia ne spune ce trebuie să facem în calea noastră spre cer. Teologii creștini consideră știința „ca valoroasă, dar nu ca valoare ultimă, ca fiind competentă, dar nu cu competență absolută; ca fiind o parte a vieții, dar nu totul pentru viața umană; ca fiind umană, dar nu cea mai înaltă vocație umană; ca una care rezolvă probleme, dar nu cea mai importantă problemă a vieții umane, care este Dumnezeu. Prin Dumnezeu, alienarea umană este anulată”. S-a făcut, în sfârsit, un pas important pe calea dialogului, a apropierii și reconcilierii teologiei și științei. Al patrulea tip de relație teologie-știință, cel mai potrivit și mai productiv, adaptat perioadei actuale, este dialogul, despre care vom vorbi pe larg în ultima parte a studiului. Revenind la perspectiva istorică asupra relației dintre știință și religie, facem câteva observații foarte importante. După încetarea persecuțiilor din Evul Mediu occidental, în timpul Renașterii și mai ales a Iluminismului, între cele două domenii se producea o adevărată ruptură. Iluminismul proclama atunci suveranitatea ordinii naturale, scolasticii vremii eliminau cu brutalitate prezența lui Dumnezeu în lume, respingeau implicarea teologiei în „afacerile” științei. Nu după mult timp știința se radicaliza, prin apariția curentului pozitivist întemeiat de filosoful August Comte, în ideile căruia activitatea științifică bazată pe experiențe, pe fapte „pozitive” deci, devenea atotputernică, fără drept de apel, iar antropocentrismul începea să se dezvolte, alimentat fiind și de orgoliul nemăsurat al adepților lui; conform acestei teorii, omul devine cantonat în lumea terestră, trăiește doar prin senzații și trăiri subiective, fără a mai concepe existența unei realități obiective și fără a mai încerca reflectarea acelei realități în conștiința sa. Poate din acest motiv, Paul Tournier, om de știință francez din timpul nostru, ne dă soluția sa pentru învingerea violenței din noi și din afara noastră, prin trecerea de la concepția antropocentrică la cea teocentrică, motivând că numai Dumnezeu ne poate ajuta în acest demers. Antropocentrismul era de fapt o teorie despre omul de tip nou –preluată în sec. al XIX-lea de ideologia marxistă și dezvoltată apoi în țările blocului comunist la nivel de ideologie de stat- om care, crezându-se înzestrat cu posibilități nelimitate și totală autonomie față de divinitate, își închipuie că nu mai are nevoie de Dumnezeu. În sec. al XIX-lea, din sânul pozitivismului apare o doctrină și mai radicală, scientismul, care absolutizează puterea și rolul științei în cunoaștere și în viața socială, negând complet implicarea teologiei și a metafizicii; în opinia adepților acestui curent filosofic, știința poate rezolva singură orice problemă. Ajungându-se în acest punct, se putea crede că nici o conciliere între teologie și știință nu mai era posibilă. Dar cu cât ne vom apropia de mijlocul sec. al XX-lea, vom vedea că adevărata teologie nu poate intra în conflict cu adevărata știință, numai pseudo-teologia cu pseudo-știința, iar conflictele pot aparea fie din ignoranță, din păcatul mândriei, sau din dorința de originalitate cu orice preț. O notă distinctă și cu conotații atipice o reprezintă perioada comunistă a țărilor din Estul Europei. Chiar dacă durata ei nu a fost foarte mare, teologia și știința au avut încă de la început relații antagoniste și conflictuale în diferite grade, comunismul manifestându-se din acest punct de vedere ca un adevărat Ev Mediu modern, răsturnat: credincioșii și preoții au fost, de data aceasta, cei persecutați sau uciși pentru „vina” de a nu fi fost de acord cu doctrina ateistă și de a-și fi păstrat credința, nenumărate biserici desființate sau dărâmate, aceasta a fost în câteva cuvinte „lucrarea spirituală” a comunismului. Alimentate de tezele ateist-materialiste ale lui Marx și Engels, state întregi și-au proclamat „suveranitatea” față de credința în Dumnezeu, iar Biserica a fost redusă la o simplă instituție, aservită țelului suprem: construirea omului de tip nou, împlinit din punct de vedere rațional, însă golit din punct de vedere spiritual. Conceput ca un sistem totalitar, egalitarist și închis, chiar dacă a rezistat o perioadă de timp, comunismul nu a corespuns nevoilor și aspirațiilor spirituale umane și nici măcar a celor materiale. Eliberarea din această „colivie” a spiritului, a dovedit încă o dată faptul că omul dorește și este capabil să-și manifeste liber și deschis credința, în comuniune cu Dumnezeu, ca fundament ontologic al său, iar pentru acest deziderat nimeni și nimic nu-i poate sta împotrivă. În continuare vom expune evoluția raportului teologie-știință în ultimele 3 secole, de la conflict la deschidere reciprocă și dialog. În acest sens, se pot evidenția, gradual, 4 etape (modele) distincte: - etapa I-a (sec. XVII-XVIII): apariția ateismului modern: - etapa a II-a (sec. al XIX): anticlericalismul occidental; - etapa a III-a (deceniile 1-6 ale sec. al XX-lea): deșteptarea interesului pentru știința modernă; - etapa a IV-a: poziția actuală a Bisericii față de știință, dialogul. |
#133
|
||||
|
||||
![]()
În anul 1987 se consumă un alt moment important al dialogului. Cu ocazia aniversării tricentenarului operei capitale a lui Newton, in mesajul său, papa Ioan Paul II transmite întregii lumi științifice următoarele : „știința nu poate să fie folosită în mod simplist ca bază rațională pentru credința religioasă, nici nu poate fi considerată prin natura ei atee sau în contrast cu credința în Dumnezeu: creștinismul are în sine însuși izvorul propriei justificări și legitimări, deci nu pretinde să-și facă propria apologie sprijinindu-se sumar pe știință. În timp ce religia și știința pot și trebuie să se susțină reciproc, ca dimensiuni distincte ale comunei culturi umane, nici una dintre cele două nu ar trebui să pretindă să fie o presupunere absolut necesară pentru cealaltă. Astăzi avem o oportunitate fără precedent de a stabili un raport interactiv comun, în care fiecare disciplină își conservă propria integritate, rămânând totuși deschisă față de descoperirile și intuițiile altora. Știința, de fapt, se dezvoltă mai bine când conceptele și concluziile sale sunt integrate în cultura umană generală și în interesele ei pentru descoperirea sensului și a valorii ultime a realității”.
Câteva idei, măiestrit argumentate, sunt de o importanță crucială și jalonează direcțiile viitoare de dialog: 1) abandonarea abordării concordiste în analiza fenomenelor și textelor, mesajul de mai sus reprezentând o lovitură fatală data adepților acestui curent; 2) abandonarea ideii conform căreia știința este atee; 3) recunoașterea –dacă mai era necesar- a autonomiei celor două domenii distincte,componente ale unicei culturi umane; 4) deschiderea orizontului de interacțiune dintre religie și știință, bazată pe deschiderea fiecăreia față de descoperirile și intuițiile celelaltei părți, pe sprijin reciproc, dar și pe conservarea integrității proprii. Întrezărirea unei noi etape în istoria relației teologie-știință, trecerea de la etapa dialogului la cea a interacțiunii reciproce, este o viziune curajoasă și de mare perspectivă. Un sociolog italian, Pierpaolo Donati, a efectuat o cercetare interesantă în mediul occidental, iar rezultatele sunt publicate în lucrarea sa „Științele sociale și gândirea creștină în fața societății contemporane”. Sunt menționate aici patru contraargumente împotriva validității unei gândiri sociale creștine –ca ghid etic în societate- și trei modalități prin care comunitatea creștină poate elimina distanța ce o separă de spiritul secular actual. Trăsăturile imputate gândirii sociale creștine sunt, în opinia sa: 1) anacronismul, caracterizat prin necorespondența dintre structura societății prezente și viitoare și tradiția creștină milenară (antichitatea creștină), 2) anistoricitatea, care constă în discrepanța dintre caracterul nedemonstrabil -cu metode obișnuite- fix și imobil al gândirii creștine și faptele empirice, impulsurile de emancipare și de eliberare ale omului postmodern, 3) statutul utopic și abstract, identificat prin faptul că principiile enunțate nu pot fi realizate imediat, neapărat și într-un loc anume, ceea ce le face neatrăgătoare pentru majoritate, 4) autoritarismul, manifestat prin impunerea unor norme „de tip arhaic și extern, incompatibile cu conștiința omului modern”, oferind constrângeri etice ce nu corespund nevoilor, dorințelor și opțiunilor sociale care dau garanția dinamicii progresului). Demersul propus de autorul studiului, rezidă în integrarea societății creștine în realitatea cotidiană, fără însă a aduce vreo atingere conținutului sacru al acesteia Există așadar eforturi de recuperare a omului ca rod al dialogului comun teologie-știință, în speță a sufletului individual uman, din perspectivă social-religioasă; știința urmărește și aici nobila cale și misiune a religiei. Atât în Orient, cât și în Occident, preocuparea se găsește în stadiu avansat, sub raport interinstituțional. Amintim doar câteva dintre aceste preocupări, care demonstrează deschiderea de care este capabilă Biserica. În țara noastră institutele teologice au înființat, găzduiesc și încurajează activitatea unor grupuri inter și transdisciplinare participante la dialogul știință-teologie. Un asemenea pol de dialog – coordonat de Pr. Prof. Dr. Ioan Chirilă și funcționând în cadrul Asociației pentru Dialogul dintre Știință și Teologie din Romania- alcătuit din cadre didactice, cercetători și studenți din diverse domenii, este găzduit de Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca, însă există asemenea colective și la București, Constanța, Craiova, Iași, Ploiești, Sibiu și chiar un pol la Paris. Au luat ființă de asemenea comisii de dialog teologie-știință între diferite instituții de învățământ superior din țară. În Occident, Conciliul II Vatican a dezbătut mult acest subiect, apoi Observatorul Vatican, întemeiat cu mult timp înainte de antamarea dialogului, a preluat în ultimul timp inițiativa. În direcția încurajării continuării dialogului se înscriu și declarațiile unor ierarhi ai Bisericii, adevărate „manifeste”, din care vom cita un exemplu grăitor: papa Leon XIII, într-o enciclică din anul 1891, scria: „Biserica nu s-a preocupat doar să facă să progreseze o știință nobilă (religia), care mai mult decât orice altă disciplină umană înalță inimile pământești, ci și-a propus progresul umanității”. La nivel internațional, transdisciplinaritatea este conceptul actual care întreține dialogul activ și constructiv religie-știință, atingând chiar nivelul instituțional. Cu participarea meritorie a reputatului om de știință român Acad. prof. dr. Basarab Nicolescu, a fost întemeiat la Paris Centrul Internațional de Cercetări și Studii Transdisciplinare (CIRET) –al cărui director este conaționalul nostru- iar primul Congres Mondial al Transdisciplinarității, ținut în noiembrie 1994 în Portugalia la Convento de Arrabida, a adoptat Carta Transdisciplinarității, elaborată de un colectiv din care a făcut parte și Acad. prof. dr. Basarab Nicolescu. În preambului acestei Carte, se enunță motivațiile elaborării importantului document: „Considerând că viața este serios amenințată de o tehnoștiință triumfătoare ce se supune doar înspăimântătoarei logici a eficacității în slujba eficacității, considerând că ruptura contemporană dintre o cunoaștere din ce în ce mai bogată și o ființă interioară din ce în ce mai săracă duce la apariția unui nou obscurantism ale cărui consecințe pe plan individual și social sunt incalculabile...participanții adoptă prezenta Cartă, concepută ca un ansamblu de principii fundamentale ale comunității spiritelor transdisciplinare, constituind un contract moral pe care fiecare semnatar al acestei Carte îl face cu sine însuși, fără nici o constrângere de ordin juridic ori instituțional.” Este lăudabilă poziția promotorilor împăcării dintre știință și religie, în resorturile lor cele mai intime, cu atât mai mult cu cât inițiativa a fost luată de cei de la care ne așteptam cel mai puțin și anume de către oamenii de știință; teoria susținută de ei este aceea că știința, în structura sa intrinsecă, nu are o poziție ostilă religiei, iar prin unele poziții manifestate, putem spune că știința, prin eforturi specifice, bate la porțile transcendenței, intersectându-se cu religia, fizicienii devenind astfel metafizicieni. Amintim totuși faptul că teologia răsăriteană, începând chiar cu Părinții Bisericii, deci cu mult înaintea cercetărilor științifice, a sesizat că raționalitatea supranaturală stă la temelia întregului univers. Este rândul teologilor creștini să manifeste o mai mare deschidere, să promoveze și să încurajeze cercetările științifice serioase iar activitatea științifică să nu devină ținta unor ironii răutăcioase, să se renunțe la atitudinea triumfalistă în relațiile cu oamenii de știință, ambele păguboase pentru climatul general actual și direcției unei mai mari conlucrări a creștinismului cu știința. Teologia și știința sunt datoare umanitații să se întâlnească, pentru construirea unei lumi mai bune. Acest deziderat are caracter de urgență din două motive principale. Primul motiv este faptul că destui oameni de știință caută răspunsuri la diverse probleme, apelînd la vechi sisteme orientale păgâne. Al doilea motiv este caracterul limitat al științei în direcția îmbogățirii lăuntrice a omului modern și postmodern, ea nedeținând metode, în acest sens; știința nu deține –spre exemplu- calea de utilizare nedestructivă a reușitelor omului, din perspectivă socială și ecologică. Dialogul teologie-știință este benefic în ambele direcții. Reîncreștinarea științei este unica soluție pentru evitarea utilizării rezultatelor științei, acum și pe viitor, în scop distructiv și pentru punerea ei exclusiv în slujba binelui umanității. Evoluția raportului teologie-știință a urmat evoluției istoriei rațiunii umane și a filosofiei în același timp: de la conflict la deschidere reciprocă și dialog, de la antagonism la convergență, de la intoleranță reciprocă, la respect și chiar la colaborare pe baza unor principii actuale clar stabilite, între care un loc de prim rang îl ocupă și-l va ocupa pentru un timp nedefinit autonomia. Teologia și știința aparțin sferei cunoașterii unitare, nu se exclud una pe alta, ci sunt complementare în procesul cunoașterii lumii și a vieții, având în acesași timp o finalitate comună: ajungerea la esența cunoașterii, la descoperirea adevărurilor date omului de Dumnezeu, Creatorul. De acest lucru a inceput să conștientizeze și știința modernă. De modul în care va evolua raportul dintre teologie și știință va depinde, într-o mare măsură, evoluția și destinul omului post-modern. Continuarea dialogului și întrepătrunderea, integrarea celor două domenii (atât externă, cât și internă individuală, în rațiunea și în sufletul omului), reprezintă condiția și șansa supraviețuirii civilizației umane în viitor. Verso, Nr. 40-41 /07.08 http://www.romaniaculturala.ro/articol.php?cod=10679 |
#134
|
|||
|
|||
![]()
Cat de adevarat; sunt prea multi ciudatei care emit teologumene ca pe dioxidul de carbon din respiratie, si ba au atitudini cripto-secularist-apostatice, ba atitudini zelotist-fanatice. Sfintii pe care i-a aprobat si cinstit ca atare Biserica si implicitul consensum patrum, pe langa altele: acestea sunt sursele de siguranta si putere a credintei.
Last edited by celestial_pottery; 29.11.2012 at 10:24:12. |
#135
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Intre timp multe lucruri sau modificat, oamenii de stiinta s-au sucit, azi ne explica cu ajutorul Teoriei M orice, fara a mai avea nevoie de Dumnezeu ... totusi multi (gen Ioanna) vor sa ne tina blocati in trecut, cu orice pret. Adevarata stiinta (Teoria M) duce la credinta ??? Cine mai poate crede asa ceva, cat de naiv trebuie sa fii ??? "Intr-o carte provocatoare intitulata "The Grand Design", scrisa in colaborare cu fizicianul american Leonard Mlodinow si aparuta pe data de 9 septembrie 2010, profesorul Stephen Hawking afirma ca fizica moderna (Teoria M) ca stiinta nu trebuie sa lase niciun loc lui Dumnezeu in ecuatia aparitiei Universului, iar stiinta (Teoria M) poate explica singura originea tuturor lucrurilor." Ioanna, cine este Gheorghe Covaci, poti sa ne dai detalii ? Obs: 1. Romania Culturala, in 2008, era o revistă on-line realizată de Institutul Cultural Român, condusa de Patapievici - un om cu o viziune profund anti-romaneasca si anti-religioasa, un ateu convins. Ioanna se pare ca se inspira ... din surse "credibile" si ne face educatie materialist-dialectica. 2. Credința și filozofia ateilor se numește materialism-dialectic, adică teoria relativității cunoașterii umane, care sugerează reflectarea materiei în veșnică dezvoltare. Filozofia marxismului este materialismul. MATERIALISMUL s-a dovedit a fi singura filozofie consecventă, credincioasă tuturor teoriilor darwiniste despre științele naturii și ostilă tuturor credințelor religioase. Materialismul dialectic este o concepție "științifică" de ansamblu asupra lumii și, totodată, o metodă revoluționară de cunoaștere și de transformare a realității. Last edited by neica_nimeni_altul; 29.11.2012 at 11:43:41. |
#136
|
||||
|
||||
![]()
Nici n-ai citit materialul (care a fost publicat in revista Verso), insa comentezi aiurea, total pe langa subiect! Ai atatea topice incepute de tine sau de alti membri ai fan clubului hexaimeron, te rog sa te desfasori acolo in voie, nu murdari si topicul asta. Multumesc.
Citat:
Last edited by ioanna; 29.11.2012 at 13:55:57. |
#137
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Atat ai putut spune, ca "comentez aiurea" ... vai ce subtila crezi ca esti ... saracuta de tine (spiritual vreau sa zic) Esti categorica, te exprimi axiomatic, faci clasificari si judecati de valoare ... am fost "total pe langa subiect"? Sfatul meu ramane valabil: incearca sa te rezumi la Glosa lui Eminescu, macar acolo sper ca te pricepi. Ioanna, cand ai sa pricepi ca esti doar o anonima ascunsa in spatele unui avatar si nu moderator/admin de forum ? |
#138
|
||||
|
||||
![]()
Felicitari, ai reusit sa intoxici si acest topic. Probabil admin-ul il va inchide, asa cum face cu toate pe care tu activezi.
|
#139
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Si eu remarcasem in mod gresit la un moment dat ca atunci cand apare Dumitru73 se inchide topicul ... se pare ca m-am inselat. Tu in schimb nu esti doar categorica ci si un pic "intoxicata". Am observat ca esti de-a dreptul intrigata ca ar exista "fan-clubul hexaimeron", asa de rau te doare, nu ne spuneai/sugerai ca tu "ramai la toate rece" ? Remarc ca pentru prima oara ai venit si tu cu o idee buna: infiintam fan-clubul hexaimeron !!! Last edited by neica_nimeni_altul; 29.11.2012 at 14:14:58. |
#140
|
||||
|
||||
![]()
Daca postez un material pe “Arta bisericeasca in general”, o sa te bagi si acolo cu off topicuri grosolane, o sa distrugi si topicul acela? Spune-mi ca sa stiu daca are sens sa postez.
|
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Ce considerati despre "Misquoting Jesus"/"Forged" de Bart Ehrman | Ciprian Mustiata | Teologie si Stiinta | 8 | 19.12.2012 16:12:08 |
Cum pot "aduce" pe cineva drag la credinta? | lourdes19 | Generalitati | 2 | 19.10.2010 12:06:29 |
Am nevoie de "putin" ajutor ! - Va rog nu treceti "peste" - Nu am liniste de o luna! | valentinalogo | Preotul | 28 | 06.06.2010 07:26:42 |
"Interconfesionalitate" in aceeasi credinta | praxis | Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni | 0 | 18.11.2008 12:42:40 |
|