![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Cine sunt copiii din această parabolă, de ce sunt împărțiți în două tabere, strigând unii către alții?
Matei 11, 16-19: 16. Dar cu cine voi asemăna neamul acesta? Este asemenea copiilor care șed în piețe și strigă către alții, 17. Zicând: V-am cântat din fluier și n-ați jucat; v-am cântat de jale și nu v-ați tânguit. 18. Căci a venit Ioan, nici mâncând, nici bând, și spun: Are demon. 19. A venit Fiul Omului, mâncând și bând și spun: Iată om mâncăcios și băutor de vin, prieten al vameșilor și al păcătoșilor. Dar înțelepciunea s-a dovedit dreaptă din faptele ei. Luca 7, 31-35: 31. Cu cine voi asemăna pe oamenii acestui neam? Și cu cine sunt ei asemenea? 32. Sunt asemenea copiilor care șed în piață și strigă unii către alții, zicând: V-am cântat din fluier și n-ați jucat; v-am cântat de jale și n-ați plâns. 33. Căci a venit Ioan Botezătorul, nemâncând pâine și negustând vin, și ziceți: Are demon! 34. A venit și Fiul Omului, mâncând și bând, și ziceți: Iată un om mâncăcios și băutor de vin, prieten al vameșilor și al păcătoșilor! 35. Dar Înțelepciunea a fost găsită dreaptă de către toți fiii ei. Last edited by Annyta; 24.11.2012 at 19:31:46. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Unul din comentariile lui Andrei Pleșu ref la această parabolă este acela că spiritul critic, exagerat, nu este folositor, căci ne poate duce la a rata mari ocazii, mari întâlniri, mari momente de bucurie și cunoaștere...
Rămâne însă întrebarea prietenei mele... Să fie oare cele două "tabere" cea a copiilor veseli, care cântă și joacă, și cea a copiilor triști? Fiecare propune celorlalți un scenariu care nu este însă acceptat, așa că în final nimeni nu mai are chef de joacă? Prin analogie, adulții nu îl plac nici pe Ioan Botezătorul, nici pe Iisus, astfel încât ei încremenesc, după cum afirmă autorul, dezamăgiți și nelucrător, în propria lor exigență... Last edited by Annyta; 24.11.2012 at 20:01:06. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Nu m-am întrebat niciodată cine sunt acei copii și nu cunosc vreo tâlcuire cu privire la parabola asta. Dar pare a fi un fel de a le reproșa iudeilor faptul că stăteau pe margine cârtind la tot ce li se oferea. Adecvat ar fi fost să se pocăiască la îndemnurile lui Ioan și să se bucure la vestea cea bună a lui Hristos.
Subiectul pe care l-ai deschis îmi pare deosebit de interesant. Din păcate, însă, n-am cartea, așa că sper că ne vei împărtăși mai mult din ce ai citit sau reflectat în legătură cu aceasta. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Marcu 4, 10-12:
10. Iar când a fost singur, cei ce erau lângă El, împreună cu cei doisprezece, Îl întrebau despre pilde. 11. Și le-a răspuns: Vouă vă e dat să cunoașteți taina împărăției lui Dumnezeu, dar pentru cei de afară totul se face în pilde, 12. Ca uitându-se, să privească și să nu vadă, și, auzind, să nu înțeleagă, ca nu cumva să se întoarcă și să fie iertați. Luca 8, 9-10: 9. Și ucenicii Lui Îl întrebau: Ce înseamnă pilda aceasta? 10. El a zis: Vouă vă este dat să cunoașteți tainele împărăției lui Dumnezeu, iar celorlalți în pilde, ca, văzând, să nu vadă și, auzind, să nu înțeleagă. Matei 13, 10-17: 10. Și ucenicii, apropiindu-se de El, I-au zis: De ce le vorbești lor în pilde? 11. Iar El, răspunzând, le-a zis: Pentru că vouă vi s-a dat să cunoașteți tainele împărăției cerurilor, pe când acestora nu li s-a dat. 12. Căci celui ce are i se va da și-i va prisosi, iar de la cel ce nu are, și ce are i se va lua. 13. De aceea le vorbesc în pilde, că, văzând, nu văd și, auzind, nu aud, nici nu înțeleg. 14. Și se împlinește cu ei proorocia lui Isaia, care zice: "Cu urechile veți auzi, dar nu veți înțelege, și cu ochii vă veți uita, dar nu veți vedea". 15. Căci inima acestui popor s-a învârtoșat și cu urechile aude greu și ochii lui s-au închis, ca nu cumva să vadă cu ochii și să audă cu urechile și cu inima să înțeleagă și să se întoarcă, și Eu să-i tămăduiesc pe ei. 16. Dar fericiți sunt ochii voștri că văd și urechile voastre că aud. 17. Căci adevărat grăiesc vouă că mulți prooroci și drepți au dorit să vadă cele ce priviți voi, și n-au văzut, și să audă cele ce auziți voi, și n-au auzit. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Răspunsul lui Iisus la întrebarea ucenicilor privind vorbirea în parabole este surprinzător pentru că este discriminatoriu, ceea ce contrazice stilului hristic în genere.
În carte sunt oferite mai multe explicații. Mă voi opri asupra celei care mi-a plăcut mie: "Iisus afirmă, deci, că vorbește în parabole, mai ales celor care nu fac parte din familia lui spirituală, pentru a amenda, de la bun început, orice tentativă de comprehensiune facilă, orice împietrire cognitivă, orice rezistență inerțială a minții și a sensibilității. El nu oferă, acolo unde ceea ce oferă nu e primit sau măcar așteptat. Nu dă, fără o garanție de receptivitate.... pentru că știe că ceea ce are de oferit nu are nici o valoare dacă nu răspunde unor nevoi și întrebări vii." |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Domnul nostru a vorbit in pilde dintr-un motiv evident: pentru a intelege pildele este nevoie sa lasam deoparte mandria noastra personala si sa ne lasam ghidati de Domnul nostru. Cand vom face asta DOmnul nostru ne va deschide mintea, inima, ochii. DIn momentul in care Adam si Eva au gustat din fructul oprit ei si toti urmasii lor au fost inselati de diavol ca ar fi capabili sa inteleaga diferenta dintre bine si rau. In realitate nu suntem capabili. Prin gestul de a-L ruga pe Domnul nostru sa ne conduca, El ne va invata tot ceea ce avem nevoie pentru mantuire, inclusiv sa intelegem parabolele. Din acest motiv nu intelegeau iudeii parabolele: ideea lor despre Mantuitor era deja formata si nu doreau sa accepte vointa Domnului; nefiind cu totul si cu totul deschisi la vointa Domnului, nu aveau nici cum sa inteleaga parabolele. P.S. Nu am inteles niciodata goana oamenilor de a-i asculta conferintele lui Plesu. Mie mi se par lipsite de valoare duhovniceasca (l-am auzit la TV, nu am fost la conferintele lui). |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
Eu mă bucur la ideea că anumiți oameni, admiratori ai scriitorului, ar putea deveni interesați de religie citind aceste cărți. |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Citat:
Si, mai general, cum ar putea avea o conferinta asemenea valoare duhovniceasca ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
Si mai spune ceva Dl Plesu, ca Iisus cu ajutorul parabolei face ca textul sa fie de o dezideologizare totala afirmatie suparatoare mai ales pentru cei care vor sa Il micsoreze pe Dumnezeu la un ansamblu de idei si doctrine. Last edited by EzioAuditore; 10.01.2013 at 15:13:32. |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Din contra, nu-i lasa, le da permanent exercitii de gandire, de aceea vorbeste in parabole, ca omul sa judece si sa constientizeze singur, sa extraga morala, caci doar asa iti insusesti un adevar, nu prin aderarea necritica la convingerile cuiva.
Last edited by ioanna; 13.01.2013 at 09:40:08. |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| De ce se scrie iisus cu 2 i si nu cu un i | annajanette | Generalitati | 234 | 12.08.2017 17:49:47 |
| Iisus si femeile | tara tara vrem ostas | Generalitati | 67 | 12.08.2011 21:31:41 |
| Rugaciunea lui Iisus | MadalinS | Rugaciuni | 8 | 10.04.2011 20:11:36 |
| Minunile lui Iisus | Florin Liviu | Generalitati | 24 | 21.01.2011 22:47:33 |
| Iisus Hristos | ancah | Biserica Ortodoxa Romana | 10 | 09.05.2008 22:30:22 |
|
|