![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
mesaj șters
Last edited by VladCat; 22.11.2012 at 03:43:37. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
pe fondul înmulțirii roadelor mărturiei creștine prin lucrarea puternică a apostolilor, precum și a eforturilor depuse de liderii religioși iudei de a stopa, prin orice mijloace, fenomenul plantării Bisericii mai întâi în Ierusalim și apoi în zone din ce în ce mai extinse. Primul lucru care trebuie observat este faptul că sinedriu își pierdea autoritatea în popor, cu excepția lui Gamaliel despre care FA precizează că "era un învățător al Legii cinstit de tot poporul". Cum marea majoritate a membrilor sinedriului își exercita stăpânirea prin metode mai ales politice, și tot mai puțin spirituale, cuvântul lui Gamaliel rostit pe fondul uneltirilor criminale ale consinedriștilor, a căpătat o greutate neașteptată, referindu-se la un aspect ignorat aproape cu desărvârșire: sprijinul divin fără de care nimio mișcare cu impact spiritual autentic nu supraviețuiește istoric. Însă acest criteriu de identificare a proniei dumnezeiești într-o situație de conflict intern pândit de pericolul rupturilor și schismelor, nu conține niște parametri atât de clari prin care putem trage concluzii definitive în măsură să dea câștig de cauză unei tendințe sau alteia. Bisericile ortodoxe sunt un exemplu de îndelungă răbdare cu tendințele contrare, centifuge, cvasisectare pe care le adăpostește, ezitând, spre disperarea multor analiști inchizitori, să acționeze chirurgical în rezolvarea acestor frământări intraecleziale. De multe ori, în ochii poluați de postmodernism revoluționar, această tactică pare mai degrabă somnolență decizională și lipsă de curaj în a se autoigieniza eficient, dar în realitate Biserica are acestă conștință de sine în ceea ce privește identitatea ei profundă, de premergătoare terestră a Împărăției aflată într-un stadiu de derivă "controlată" a libertăților persoanelor care o alcătuiesc. Din această cauză, ortodoxia bisericească oferă lumii profane imaginea unei lumi insuportabil de incoerente pentru amatorii de unitate mecanică, de tip romano-catolic. Cât privește pledoaria sfântului Ștefan, aceasta este prima mare dezvoltare teologică a universalității Cinzecimii și a libertății ei față de cultul și cultura sacrale ale iudaismului, și, prin extensie, față de orice ethos religios încremenit în sine. Este o temă de reflecție mereu actuală, cum a reușit creștinismul să cadă mereu (fără să rămână căzut, însă) în capcanele cadrelor religiose potențial idolatre care l-au precedat. Înainte de trage concluzii pripite legate de ortodoxia extrem de viguroasă afirmată de către sfântul Ștefan, ar trebui să vedem ce fel de mentalitate este aceea desființată de arhidiaconul teolog și mucenic. Cuvântul cheie este "numai". Când spui că numai în Templu locuiește Dumnezeu, că Dumnezeu numai acolo este prezent și dincolo nu, că numai noi suntem preferații lui Dumnezeu, că numai noi ne mântuim, atunci dai dovadă de mândrie luciferică și riști să ai parte de soarta celui care a inaugurat în existența Creației acest tip de atitudine.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Templul si Casa Domnului nu sunt ale noastre pentru a-L gazdui pe El, Cel necuprins, cat pentru ca noi sa fim intru El.
Imi amintesc acum de scena de pe muntele Tabor: apostolii voiesc sa faca Domnului, lui Moise si lui Ilie cate o casa... Sa fie mereu impreuna, cu totii, in acea nespusa mangaiere... Imi pare aceasta ca fiind o induiosatoare naivitate, cu totul minunata prin simtamantul de dragoste copilareasca pe care omul harazit sa-L cunoasca pe Fiul lui Dumnezeu o traieste. Dar sa nu fim copii la minte!, parem sa intelegem prin cuvantul Domnului... Nu Domnul are nevoie de case construite de noi, ci noi suntem aceia care avem nevoie sa ne strangem intr-un loc consacrat Lui, spre a ne intari in credinta si spre a-L chema si lauda pe El. Eu cred ca atunci cand Dumnezeu ne aminteste Cine Este si unde "locuieste", nu o face pentru ca noi sa renuntam la biserici (care, evident, nu Ii pot fi salasul intreg si nu-l pot "tine" pe pamant, mundan si casnic), ci mai degraba pentru ca noi sa fim mai treji decat cei 3 Apostoli pe Tabor. Sa reusim, adica, sa ne bucuram cu cutremur. Sa devenim constienti de conditia noastra si de conditia Lui. Domnul ne reasaza in raportul cuvenit fata de El. Creatorul si Gazda este El, nu noi. Nu noi Il cuprindem si miluim pe El, ci Domnul ne invaluie si ne poarta de grija. Iar aceasta o reimprospatam mereu in noi tocmai in casele consacrate Domnului, unde ne strangem laolalta spre a lauda Numele Lui, traind clipa de acum in puterea vecilor vecilor. Pentru folosul nostru sunt toate acele cuvinte, precum si intru bucurie in Ceruri cand ne vadim folosindu-ne de harul Lui. AMIN+ Last edited by cezar_ioan; 24.11.2012 at 00:43:32. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
1. Cum anume sa fim intru El? Trupeste, semnad o condica si platind o cotizatie(zeciuiala evreilor)? Cu siguranta ca nu la asta te-ai referit, dar am simtit nevoia sa fac aceasta precizare, pentru ca tot ceea ce lasa loc de interpretabilitate poate fi atacat de dusmanii adevarului, iar cel mai periculos dintre toti nu doarme niciodata, ci vesnic sta la panda. Iti voi lasa tie dreptul de a clarifica mai concret, ceea ce ai vrut sa spui spre lamurirea tuturor celor ce vor citi (de la generatia Emo, pana la doctoranzii universitari). 2.Foarte frumos ai punctat. Iti multumesc pentru aceasta precizare! Dumnezeu nu ne opreste sa mergem la biserica, ci doar sa nu-L intemnitam in materialnicul nostru pe Cel ce a creat materia. 3. Multumesc pentru aceste cuvinte frumoase! |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
1. La primul punct eu ma gandeam, ca si acum, ca e cu totul in firea celor ce Il iubesc pe Hristos si care se ingrijesc de mantuirea lor, sa se adune impreuna pentru rugaciune, pentru intarirea credintei, pentru Sfintele Taine. Comuniunea euharistica este pentru mine, fara nici un dubiu, o adunare a persoanelor care iubesc pe Domnul sau, in cazuri cum a fost si al meu, desi nu Il cunosc prea bine pentru a-L iubi au insa nadejde ca la Hristos vor gasi vindecare sufleteasca si trupeasca, alinare, bucurie fara de asemanare, lucrare de pocainta etc. In biserici ne botezam copiii, ne cununam, ne luam ramas bun de la raposati, ne sustinem tara si neamul ca ultima reduta a unitatii, etc.... Celelalte aspecte , care tin de administrarea bunurilor, sunt pentru mine chestiuni secundare. Nu le cunosc prea bine si marturisesc ca nu ma preocupa prea mult. Stiu doar ca, in traditia noastra crestina autohtona, preotul era ingrijit inclusiv material de oamenii din parohie, ceea ce mi se pare o dovada de dragoste si cinste din partea credinciosilor pentru sfintitul slujitor al lui Dumnezeu. Am auzit ca se petrec si lucruri regretabile, uneori, insa nu ma mai consider deloc in masura sa le cantaresc. Personal nu am avut de pierdut nimic pana acum din relatia mea cu biserica parohiala, in schimb am avut enorm de castigat, si eu si familia mea, pe toate planurile. Multumesc lui Dumnezeu, mai intai, pentru aceasta! 2. Desigur ca nu se pune problema sa/L intemnitam, deoarece, pe de o parte, nici nu dorim aceasta (eu si alti frati crestini pe care ii cunosc nu dorim aceasta) si ... nici nu ar fi posibil! Ceea ce putem schimonosi insa, prin iluzia noastra ca Il putem "captura" pe Domnul in mica noastra socoteala lumeasca, este insusi sufletul nostru, insasi credinta noastra. Nu Domnului ii facem vreun rau, nu pe El Il intemnitam (cum ar fi posibil?), ci este evident ca ne lezam si ne intemnitam propriul suflet in nebuneasca iluzie. Nu Domnul traieste prin noi, ci noi traim prin Mila Lui. Adeseori am suferit diverse dezamagiri in raport cu practicile din bisericile noastre, eu avind diverse asteptari pe care, poate, le-am exaltat in mod nerealist si lipsit de umilinta. Insa azi inteleg ca treaba mea este sa ma concentrez pe propria devenire intru Hristos, pe lucrarea despatimirii mele (care merge ca vai de ea, din pacate). Si sa sprijin, dupa puteri, indreptarea lucrurilor in Biserica, acolo unde sunt chemat sa slujesc sau ravnesc sa o fac. In rest, gandurile mele de critica si de nemultumire ... eu le consider caderi, piedici de genul autosabotarii. 3. Si eu multumesc pentru bucuria prilejuita. Slava lui Dumnezeu pentru toate! Domnul sa ne ocroteasca si sa ne lumineze viata! AMIN+ Last edited by cezar_ioan; 25.11.2012 at 01:22:42. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
1. Dragul meu frate de arme! Toate sunt bune cate le spui, dar nu toate sunt pe intelesul oricui. Din mila lui Dumnezeu am terminat si eu o scoala in plus, pe care am inceput-o la indemnul mandriei, dar tinde sa se transforme in folos duhovnicesc. (Desi ma duce mintea sa spun lucrurile astea, inima mea este inca impietrita, din lipsa pocaintei, si nu poate sa datuiasca pentru asa o minune pe care a facut-o si inca o face cu mine Cel Milostiv.) Ceea ce nu prea apreciez la tine, este limbajul academic si foarte exact, dar pe care nu tot omul reuseste sa-l priceapa. E un paradox al intelctualitatii care ne indeamna sa cadem in capcanele exhaustivizarii concretului, pana ajungem sa ne pierdem in meandrele desertaciunii, desi brainstorming-ul cortexului nostru atinge praguri maxime in procesul evocarii paradigmelor. Sper sa nu te mahnesc prin aceasta observatie a mea si sa nu ma consideri asemeni celui care spune mereu despre fratii sai : "este baiat bun, DAR..." Cat despre problema de fond, nu sunt foarte sigur ca am inteles ce-ai vrut sa spui prin : identitatea ei profundă, de premergătoare terestră a Împărăției. Primul lucru spre care ma duce gandul, este ca biserica e pe pamant, si noi mergem la aceasta biserica de pe pamant, pentru a ne procura "bilete" pentru Imparatia care nu e de pe pamant. Probabil cuvantul terestru nu a fost cea mai inspirata alegere. Astept totusi sa lamuresti singur ideea pe care ai cautat sa ne-o impartasesti. 2.Cat despre aspectul al doilea: Cuvântul cheie este "numai". Când spui că numai în Templu locuiește Dumnezeu, că Dumnezeu numai acolo este prezent și dincolo nu, că numai noi suntem preferații lui Dumnezeu, că numai noi ne mântuim, atunci ... nu pot decat sa ma inclin, ca semn de multumire si apreciere pentru aceasta precizare. Last edited by leonte; 24.11.2012 at 22:04:00. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dincolo de orice promovare de sine, cultura nu mântuie și nici nu-ți umple existența cu sens, cel mult îți oferă un instrumentar mai complex de cântărire și selecție a mărfii de pe marea piață a informațiilor. Dacă nu se reduce doar la achiziția de mobilier intelectual pentru suprasolicitarea creierului, atunci cu siguranță îți slefuiește sensibilitatea până într-atât că ajungi să te afecteze chiar și conștiința faptului că nu te mai doare nimic. Bun... cu biletele alea pentru cealaltă Împărăție... mi-e teamă că aici e marea capcană a creștinismului mai recent, această trăire proiectivă în viitor, alimentată doar la nivelul minții și a emotivității autoinduse. Or Hristos din euharistie este Același cu cel din eshaton, doar modul de împărtășire și de percepție a acestei împărtășiri diferă, iar dacă acolo unde este prezent Domnul este și Împărăția împreună cu El, nu-i greu să pricepem că Biserica este Împărăția, Cerul pe pământ, cum s-au exprimat unii părinți. Există chiar și o învățătură ecleziologică destul de populară, care vorbește despre Biserica luptătoare (adică din timp și spațiu) și Biserica biruitoare a eshatonului, adică cele două ipostaze ale Împărăției. De-aia templul bizantin nu poate să arate ca un cămin cultural sau sală de concerte și congrese, el este realmente o icoană a Împărăției în act, un fel de prezent care adună laolaltă trecutul și viitorul într-o pregustare a veșniciei. Prin urmare, în Biserică noi nu căutăm să ne facem rost de bilete pentru o realitate care se va întâmpla "undeva, cândva" , ci învățăm să trăim precum se viețuiește în Împărăție, întrucât acest mod de existență reprezintă de fapt mântuirea în proces, sau, ca să fiu mai ortodox în exprimare, îndumnezeirea. Că nu mai avem atât de clară conștiința a ceea ce suntem și confundăm mântuirea cu o compensație transcendentală pentru o viață ratată pe pământ, este altă poveste.....
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Eu te cred.
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Și eu îl cred.
Mi-ar părea tare rău să dispară și Mihai de pe forum, în căutarea unei stilistici mai accesibile și mai mundane, să zicem așa. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Cu totii il credem, pentru ca stim ce este acela un obicei profesional. Fratele nostru a glumit cand a zis ca va sta deoparte pana va gasi alt stil, pentru ca el stie la fel de bine ca stilul se poate midifica si perfectiona doar scriind si stie ca numai adresandu-se unui public mai primar isi poate descoperi capacitatile artistice.
|
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Biserica nu este de acord cu homeopatia? | pacatoasa | Generalitati | 282 | 21.09.2014 16:41:28 |
Ce este Biserica? | Danut7 | Despre Biserica Ortodoxa in general | 16 | 01.11.2010 10:50:54 |
De ce este BOSVR o biserica necanonica? | razvan_m | Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni | 108 | 05.12.2008 04:14:27 |
|