Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Morala Crestina
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 25.10.2012, 09:04:40
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Aici sunt doua aspecte diferite.
Unirea conjugala (fizica), naturala atat timp cat urmeaza scopul ei care nasterea de prunci, si unirea conjugala care prin diverse alte lucruri implicate urmareste strict placerea si evitare nasterii de prunci.

Prima este fara doar si poate binecuvantata si fara nici o umbra de pacat.
A doua in schimb...

Am vazut ca se obisnuieste sa se aduca in discutie cazul infertilitatii pentru a justifica sexul cu contraceptie - ei bine, infertilitatea nu este niciodata un diagnostic cert si definitiv (exemple destule) asadar oamenii sunt datori sa incerce.
Parca s-a mai spus ca zamislirea este nu scopul, ci rodul unirii.
Scopul este unirea cuplului si manifestarea dragostei SI pe acest plan.
Nici placerea nu este scopul, ci tot un fel de rod.
Parca ne invartim in cerc...
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 25.10.2012, 11:09:53
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Parca s-a mai spus ca zamislirea este nu scopul, ci rodul unirii.
Scopul este unirea cuplului si manifestarea dragostei SI pe acest plan.
Sunt de aceeasi parere.

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Nici placerea nu este scopul, ci tot un fel de rod.
Evident ca placerea (oricare ar fi ea: mancare, bautura, sex etc) nu trebuie sa fie scopul, caci devine inrobitoare, devine un idol...
Consider ca placerea fireasca asociata activitatii sexuale firesti nu este rod ci atribut al acestei activitati firesti, precum este placera mancatului si placerea bautului apei. Astfel atata timp cat ea nu iese din limitele firescului, nu devine inrobitoare, nu devine un idol este buna... cand vedem in ea un scop in sine devine rea.

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Parca ne invartim in cerc...
Daca ne tot invartim... propun sa jucam o hora caci suntem infratiti :)

Sunte de parere ca discutiile sunt folositoare, benefice pentru noi toti, intucat multe aspecte s-au lamurit.

Doamne ajuta.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit";
Reply With Quote
  #3  
Vechi 25.10.2012, 11:24:53
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Evident ca placerea (oricare ar fi ea: mancare, bautura, sex etc) nu trebuie sa fie scopul, caci devine inrobitoare, devine un idol...
Consider ca placerea fireasca asociata activitatii sexuale firesti nu este rod ci atribut al acestei activitati firesti, precum este placera mancatului si placerea bautului apei. Astfel atata timp cat ea nu iese din limitele firescului, nu devine inrobitoare, nu devine un idol este buna... cand vedem in ea un scop in sine devine rea.
Cum am scris si aici:

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Nu poti sti cat de atasat esti de fapt de un lucru atat timp cat nu iti lipseste.
Daca faci abstinenta un an si nici macar nu observi lucrul asta, atunci da, esti un om liber.
Si iti garantez ca anul ala se prelungeste de la sine, in conditiile in care apar alte satisfactii duhovnicesti si sigur vor apare, pentru ca un astfel de an nu poate fi atins decat in doua feluri: prin frigidititate (nu stiu care ar fi termenul la barbati) sau o traire duhovniceasca deosebita.
Contraceptia nu este oare un semn ca placerea a devenit un scop in sine, ca este inrobitoare?

Nu afirm ca este un pacat major (atat timp cat nu este din categoria avortiva sau dauneaza organismului, mutileaza), dar nici harul nu cred ca da buzna, cum a citat si Miha-Anca aici.


"Specific dragostei celei mari către Hristos este că nu se poate împăca cu desfătările trupești și, mai mult decât toate, cu cele genitale. Mintea omului sub înrâurirea dragostei celei către Dumnezeu se desprinde de pământ șise izbăvește de orice închipuire pământească, în timp ce legătura trupească rănește profund sufletul tocmai prin aceste închipuiri. Cunoaștem că mulți abordează acest subiect într-un mod cu totul diferit. Dar oare cuvântul Scripturii: "Nu va rămâne Duhul meu pururea in oamenii aceștia, pentru că sunt numai trup" (Fac. 6, 3) nu se referă la aceștia?" (Arhim Sofronie Saharov)"

Sigur, cei mai multi nu traim in har, ci ne hranim cu satisfactii sufletesti la un nivel trupesc, asadar nu prea stim ce inseamna sa traiesti in har sau in afara harului, probabil de asta nici nu prea batem capul sa-l dobandim, atentia noastra e centrata in jurul satisfactiilor de care vorbeam.

Ce e trist este ca incepem sa definim si lucrurile duhovnicesti in functie de acest nivel ne-duhovnicesc de traire.

Eu nu spun ca o astfel de traire este usoara si accesibila, intrebarea este daca mai stim ca asta este idealul sau am ramas cramponati la un nivel inferior, considerandu-l cel corect, binecuvantat, etc?

Last edited by AlinB; 25.10.2012 at 11:47:15.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 25.10.2012, 12:09:56
andreicosmovici andreicosmovici is offline
Member
 
Data înregistrării: 20.05.2008
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Catolic
Mesaje: 91
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Contraceptia nu este oare un semn ca placerea a devenit un scop in sine, ca este inrobitoare?
Vorbesti de contraceptia mecanica (prezervativ, sterilet etc) sau de contraceptia intențională? În primul caz, lucrurile sunt clare. În al doilea caz, după părerea mea, intră atât folosirea necorespunzătoare a metodelor naturale, cât și abstinența totală, pe care eu o numesc ortodoxă. De ce spun asta? Să presupunem următorul moment: un cuplu ortodox își dorește un copil, dar există motive serioase ca să amâne sarcina cu o lună. Ce vor face? Se vor abține. Cu ce intenție? De a nu avea un copil în acea lună.

Ori, în lumina celor spuse de tine mai sus, dacă soții respectivi ar trebui să demonstreze că plăcerea nu le-a devenit înrobitoare, ar trebui totuși să aibă relații conjugale, ca să nu aplice mentalitatea și intenția de evitare a sarcinii. Oare nu este Dumnezeu mai mare decât noi, și mai puternic decât neputințele noastre? Și atunci, de ce să ne ferim? Ori ne ferim, și atunci admitem că plăcerea în sine, în acest caz (al unirii conjugale) poate să apropie sufletele și să participe la armonia dintre soți, ori nu ne ferim deloc, și atunci nu ar mai trebui să existe - logic - nici abstinența totală.

Dar în acel moment, cum știm când și de câte ori trebuie să avem relații conjugale? Fiindcă dacă eliminăm plăcerea ca fiind un element de unire sufletească a soților, atunci trebuie să o trăim doar în asociere cu posibilitatea apariției unei noi sarcini. Care va fi atunci datoria noastră, cât timp nu se vorbește de număr de copii pe care trebuie să-i facem? Sau, cum vom ști că nu păcătuim, fiindcă de fapt am dori să avem relații conjugale cu soțul / soția, dar există un pic de motiv, fie el și obiectiv, care ne ține departe de patul conjugal?
Reply With Quote
  #5  
Vechi 25.10.2012, 11:17:41
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Parca s-a mai spus ca zamislirea este nu scopul, ci rodul unirii.
Scopul este unirea cuplului si manifestarea dragostei SI pe acest plan.
Nici placerea nu este scopul, ci tot un fel de rod.
Parca ne invartim in cerc...
Cu alte cuvinte vrei sa spui ca unirea fizica este un scop in sine si EVENTUAL are si consecinta nasterea de copii?

Si cand spun "eventual" nu ma refer la cazurile de infertilitate, ci "eventual" pentru ca un cuplu considera normal prin filosofia "unirea fizica ca scop in sine" sa se opuna cum poate nasterii de prunci, cautand sa ramana doar cu placerea?

Eugen7, esti invitat sa raspunzi si tu.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 25.10.2012, 11:53:40
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
unirea fizica este un scop in sine si EVENTUAL are si consecinta nasterea de copii?
Scopul unirii sotilor in Taina Casatoriei este mantuirea.
Unirea sotilor in taina casotiriei implica si unirea sexuala fireasca al carei rod firesc sunt pruncii.
Astfel scopul unirii sexuale firesti ca manifestare a dragostei sotilor si pe acest plan este mantuirea.

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
sa se opuna cum poate nasterii de prunci, cautand sa ramana doar cu placerea?
Conisider ca este evident pentru toti ca toti cei ce cauta placerea ca un scop in sine, devin robi placerii, idolatrizand-o (fie ca este placerea mancatului, bautului, sexuala etc)

Astfel sunt de parere ca in cazul activitatii sexuale firesti in casatorie, trebuie evitat nefirescul si mai ales inrobirea sexuala.

Intreb si nu retoric... daca este fireasca manifestarea iubirii sotilor in taina casatoriei motivata de iubire avand ca scop mantuirea, iar rodul firesc este nasterea de prunci, oprirea zamislirii nu este nefireasca? Raspunsul este afrimativ.
In aceasta situatie nu cumva este periclitat scopul mantuirii? Raspunul este afrimativ.
Concluzia: Ideal este ca "planning-ul familial" sa fie lasat in seama lui Dumnezeu. Ferice de sotii care au o asemnea credinta in Dumnezeu si doresc conlucrarea cu harul Duhului Sfant la acest nivel.

O alta situatie este urmatoarea:
Un cuplu casatorit nu poate avea prunci. Ei continua activitatea sexuala... si fie pot deveni inrobiti acestei patimi fie nu. Caci nu este o regula. Nu numarul de impreunari determina dependenta... inrobirea sexuala ci modul in care noi ne raportam la aceasta activitate.
Putem spune ca numarul mare de impreunari sexuale ii opreste pe sotii care din motive fiziologice (sau de alta natura fireasca) nu pot avea prunci sa fie mantuiti, sa atinga nivelul indumnezirii prin har, daca repet nu sunt robi al placerii sexuale? Consider ca raspunsul este negativ.

O alta situatie:
Un cuplu casatorit ce poate avea prunci are o activitate sexuala... o data la 2 ani si de fiecare data sotia ramane insarcinata si nasc pruncii... insa sotii abia asteapta sa vina acea zi in care se imbata de placerea sexuala si in tot restul timpului au mintea inrobita de asteptarea implinirii placerii sexuale. Si cand acesti soti inaintand in varsta, iar trupurile ofilindu-se insa pofta placerii sexuale nu... sunt ravasiti de neputinta implinirii placerii sexuale... oare acesti soti sunt mai virutosi? sunt pe calea mantuirii?

Am prezentat situatii extreme... insa in realitate multe familii sunt pe undeva pe la mijloc, statistic vorbind.

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Eugen7, esti invitat sa raspunzi si tu.
Multumesc de invitatie frate.
:)
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit";
Reply With Quote
  #7  
Vechi 25.10.2012, 12:15:43
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Scopul unirii sotilor in Taina Casatoriei este mantuirea.
Sau mai corect spus mântuirea reciprocă.

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Astfel scopul unirii sexuale firesti ca manifestare a dragostei sotilor si pe acest plan este mantuirea.
Scpoul unirii trupești firești este nașterea de prunci ca o manifestarea a iubirii. La fel cum nu mănânci să te mântuiești, ci să trăiești pentru a te mântui. Nașterea de prunci este premergătoare mântuirii (e o bulină albă)...dar nu te mântuiești doar cu faptul că ai dat naștere unor copii.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 25.10.2012, 12:36:42
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Scpoul unirii trupești firești este nașterea de prunci ca o manifestarea a iubirii. La fel cum nu mănânci să te mântuiești, ci să trăiești pentru a te mântui.
Frumoasa asertiunea felicitari.
Si ce te faci daca procreerea si nasterea de prunci lipseste (din motive fiziologice sau de alta natura independente de soti) ca urmare a unirii trupesti firesti? Consideri ca scopul unirii firesti ca manifestare a dragostei sotilor nu a fost atins? Poti afrima ca o familie care nu are copii si-a ratat scopul casatoriei?

__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit";
Reply With Quote
  #9  
Vechi 25.10.2012, 12:54:26
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Frumoasa asertiunea felicitari.
Si ce te faci daca procreerea si nasterea de prunci lipseste (din motive fiziologice sau de alta natura independente de soti) ca urmare a unirii trupesti firesti? Consideri ca scopul unirii firesti ca manifestare a dragostei sotilor nu a fost atins? Poti afrima ca o familie care nu are copii si-a ratat scopul casatoriei?
Păi dacă erai atent, Alin a punctat foarte bine acest aspect, iar eu am fost de acord cu el. De asta te rog fii mai atent.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 25.10.2012, 12:59:15
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Păi dacă erai atent, Alin a punctat foarte bine acest aspect, iar eu am fost de acord cu el. De asta te rog fii mai atent.
:D Interesanta divagarea clasica... apelul la o terta persoana.
Sunt atent la "joc" cu tine :P
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit";
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Poate deveni abstinenta o problema? teodoraianys Generalitati 110 21.09.2013 20:09:21
Cine da lui isi da, cine face lui isi face spre_rasarit Generalitati 0 11.10.2011 13:18:21
Cine poate face o religie unica pe tot pamintul?? Mihai36 Generalitati 14 28.07.2011 19:42:24
Educație sexuală în școli iar Iustin32 Generalitati 21 28.09.2009 21:30:02