![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Deci, Iustin, unui copil i se poate forma, cu ajutorul asociatiei aceleia care tocmai ataca manualele scolare de religie (asociatie care duhneste de psihologi umanisti, de fapt de ipocriti cu inimi impietrite, desi dragutzi foc si dulcici si armoniosi), i se poate deci forma un caracter frumos, cum spui tu, o placere de om, o bucurie, o ce vrei... Dar locul lui poate fi in fundul iadului, pentru ca toate aceste lumesti insusiri de caracter sunt aproape invariabil o masca, necesara unei bune figuri in plan social. Si succesului, performantei, si altor obsesii si zadarnicii lumesti. Si pentru gadilarea aproape masturbatorie a narcisismului propriu. Treaba cu inima duhovniceasca, imi pare rau ca insist si poate te supar, e cu totul alta. Asa cred. Fapte si simtire...armonie deplina... asa zici. Cum pica astfel de ifose mintale in situatiile extreme, vezi de pilda conditiile vietii in puscariile comuniste ca sa-ti faci o idee. Dar nu-i nevoie sa ajungi acolo: alegerile zilnice arata cat egoism se poate ascunde in noi cand facem tot felul de lucruri frumoase, cu simtire si armonie etc. Oare are sens cum zic? Intuiesti unde plasez obiectia? Nu de astfel de inimioare sentimentale si "corecte politic" (alta traducere n-am) zic eu, nu pentru ele am deschis topicul, marturisesc, intrucat sunt mici, false si reci si mai ales trecatoare dupa prima frustrare serioasa: ci pentru inima duhovniceasca, care cauta zdrobire si duh umilit inaintea lui Dumnezeu... O astfel de inima caut eu... ca de celelalte sunt satul, am o mie in mine si nu stiu cum sa scap de ele... Intelegi acum obiectia mea? Iarta-ma te rog daca te-am necajit... Last edited by ioan cezar; 13.09.2012 at 05:24:22. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Citat:
Nu cunosc prea mulute despre "inima duhovniceasca" insa sunt de parere ca "metanoia" schimbarea intelectului are impact si asupra schimbarii afectelor inimii duhonvicesti, in sensul ca devine "comoara" a inimii Hristos Iisus. In ceea ce priveste pocaina onesta, smerenia sincera consdier adecvata urmatoarea rugaciune a Sfintilor Parinti: "Doamne ajuta-ma sa Te iubesc pe time macar atat cat iubeam inainte pacatul"! Da-mi minte drepta (intelepciune) Doamne ca sa sa lucrez voia TA macar atat cat imi foloseam inainte mintea patimas spre lucrarea pacatului... Doamne ajuta.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Este primul meu post pe acest forum si de aceea va rog sa fiti ingaduitori cu mine si cu ideile mele, mai ales ca sunt la inceput de drum .... in redescoperirea ortodoxiei.
Legat de inima, doresc sa spun si eu ca: 1) multi oameni fac o confuzie intre inima duhovniceasca si cea de "carne". Sunt doua lucruri diferite. Pozitia inimii duhovnicesti a fost data intr-un post anterior (la barbati, la doua degete deasupra sinului stang - cf Parintelui Mina Dobzeu - Ghid practic de initiere in practicarea rugaciunii inimii ...) 2) exista o vorba (zicala), nu stiu daca este pur romaneasca sau de unde vine, insa ea spune ca daca iti doresti cu adevarat ceva, il vei avea. Dupa parerea mea, dorinta adevarata este lucrul mintii impletit cu al inimii. Inima este facuta sa lucreze impreuna cu mintea, (si viceversa) nu separat. Se apune ca inima trebuie sa pazeasca mintea si mintea inima, ceea ce, dupa parerea mea, inseamna ca nu poti separa lucrarile celor doua (inima si mintea) fara repercursiuni serioase asupra felului de a fi al fiecaruia - pe scurt nu poti fi un om intreg daca cele doua nu lucreaza la unison. In concluzie este cam greu sa spunem care este rolul inimii in "povestea omului". Mai jos este un citat din cartea Par. Mina Dobzeu: "Creat după chipul lui Dumnezeu (Facerea 1, 26), prin minte, cuvânt si inimă (treimea umană), crestinul este chemat să devină asemenea cu Dumnezeu prin sfintenie (Matei 5, 48), care se obtine cu ajutorul Harului lui Dumnezeu, prin practicarea virtutilor crestine [n.red.: treimea minte-cuvânt-inimă este doar o imagine-icoană ajutătoare si nu una antropologică]. Asemănarea crestinului cu Dumnezeu înfătisează starea de deplină sfintenie, dreptate si moralitate, ce poate fi atinsă prin statornicia în fapte bune, crestine, de către om. Acest lucru depinde de actiunea puterilor spirituale si morale omenesti, iar pe de altă parte de ajutorul Harului Dumnezeiesc. Treimea Umană, chip al Sfintei Treimi, trebuie să se adâncească în asemănare, rămânând în legătura dragostei dumnezeiesti pentru că cel ce nu face acestea, îsi sfâsie sufletul treimic, desfăcând mintea de cuvânt si de vointă. Păcatele si diavolii destramă treimea umană, astfel încât: · mintea, în loc să fie smerită si luminată de Duhul Sfânt, devine mândră si plină de întunecimea păcatelor ; · cuvântul vorbit, în loc să fie plin de Duh (de harul si de mireasma Duhului Sfânt), devine plin de duhoarea păcatelor ; · inima, în loc să fie smerită si jertfelnică, pentru mântuirea aproapelui, devine împietrită si plină de iubire de sine. Crestinul are minte, cuvânt si duh, iar mintea nu este fără de cuvânt, nici cuvântul fără duh, si acestea sunt una în alta si în ele însele. Pentru că mintea grăieste prin cuvânt si cuvântul se arată prin duh. " Parintele Arsenie Boca: "Nu-ți deschide inima oricui, dar vorbește despre treburile tale cu omul înțelept și temător de Dumnezeu." |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Conștiința este un sentiment pe care omul îl are asupra moralității acținilor sale (http://dexonline.ro).
Până în acest moment nu s-a găsit o explicație științifică validă despre aceasta, știința cautând deseori să coreleze conștiința cu conștiența. Se spune despre conștiință că este "glasul lui Dumnezeu" în om. În urma observării atente a manifestării acesteia se poate constata că omul simte sau aude conștiința și abia apoi intervine cu gândirea pentru a transpune sau nu îndemnul acesteia. Cu alte cuvinte, gândirea (reflecția) intervine după ce se manifestă conștiința și nu invers. Deci este eronat a se afirma că, conștiința ar fi o reflectare (adică gândire) asupra sinelui deoarece mai întâi apare sentimentul (mustrarea, îndemnul) și abia apoi reflectarea asupra cauzelor acestuia. Prin conștiință omul este mereu "anunțat" asupra unei fapte rele făptuite sau în curs de făptuire. Conștiința "ne mustră" numai atunci când facem ceva rău, manifestându-se independent de voința noastră. Citate din http://enciclopedie.citatepedia.ro: - Conștiința - lumina inteligenței pentru a distinge binele de rău. definiție de Confucius - Conștiința este vocea interioară care ne avertizează că cineva se uită. definiție de H.L. Mencken - Conștiința este busola omului. definiție de Vincent Van Gogh - Tribunalul acesta pe care omul îl simte în el este conștiința. definiție de Immanuel Kant - Conștiința este oglinda sufletelor noastre, care înfățișează greșelile din viețile noastre în forma lor completă. definiție de George Bancroft - Conștiința este îngerul lui Dumnezeu care îl păzește pe om. definiție de Paisie Olaru - Conștiința este rădăcina curajului adevărat; dacă un om este curajos, el își ascultă conștiința. definiție de James Freeman Clarke - Conștiința e o carte naturală. Cel ce o citește cu fapta face experiența ajutorului dumnezeiesc. definiție de Marcu Ascetul - Conștiința este lucrul cel mai dumnezeiesc din noi. definiție de Oscar Wilde http://ro.wikipedia.org/wiki/Con%C8%99tiin%C8%9B%C4%83
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Termenul sentiment (derivat din latinescul sentire, care înseamnă „a percepe cu ajutorul simțurilor”) desemnează o condiție afectivă care durează mai mult decât emoția și care poate indica pasiunea.
Sentimentul este o componentă a emoției care implică funcțiile cognitive ale organismului. Sentimentul este la originea unei cunoașteri imediate sau a unei simple impresii și se află în raport direct cu percepția stării psihologice de moment. Sensul psihologic al termenului sentiment (care indică o stare afectivă trebuie să fie deosebit de sensul propriu, de sensibilitate). http://ro.wikipedia.org/wiki/Sentiment Astfel se observa indisolubila legatura intre cognitia umana intelectuala (minte) si afectivitate umana (inima duhovniceasca). De este inechivoc ca mintea si inima (duhovniceasca) "functioneaza" impreuna, intr-o legatura bidirectionala. Doamne ajuta.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; |
|
#6
|
||||
|
||||
|
http://ro.wikipedia.org/wiki/Minte
Mintea este ansamblul de caracteristici informaționale care determină personalitatea. Funcții ale minții: 1-Percepția și reprezentarea realității. Prin perceptie intelegem culegerea de informatii din spatiul fenomenal cu ajutorul simturilor specializate precum vazul, auzul, gustul, mirosul si sensibilitatea tactila. Reprezentarea este un complex proces mental prin care algoritmi specializati extrag din fiecare tip de mesaj senzorial forme si procese specifice pe care le numim generic 'realitate'. Spre exemplu din 'mesajul video' mintea extrage varietatile 'imagine' particularizate ca forme geometrice, culori, intensitati luminoase, interactiuni si diferite schimbari ale acestora. Din 'mesajul audio' se obtine forma sonora, 'sunetul', modalitate fenomenala foarte importanta utilizata in construirea limbajului si realizarea comunicarii. Prin repentare subiectul se situeaza in 'lumea fenomenala' compusa dintr-o multime de obiecte, relatii, calitati si evenimente. 2-Construcția și declașarea 'comportamentului gestual' prin care subiectul intervine transformant în alcătuirea reprezentării fenomenale. Odata pozitionat in realitatea reprezentata omul ca orice alt biosistem isi identifica nevoile si declanseaza actiuni de satisfacere. Primele actiuni prin care individul isi rezolva nevoile sunt gesturile fizice, definite ca miscari ale partilor specializate ale corpului. Fiecare gest fixeaza si manipuleaza intr-un fel specific obiectele video ale reprezentarii, schimbandu-le pozitiile, formele, proprietatile si miscarile. Gestul este principalul instrument prin care omul schimba alcatuirea realitatii, ii modifica parametrii de stare si directia evolutiva. 3-Geneza și utilizarea 'limbajului' caracterizat ca ansamblu de operanzi informationali prin intermediul carora se poate realiza descrierea si comunicarea realității, descrierea comportamentului fizic si mental al subiectului, denominarea gesturilor, controlul acțiunii gestuale sau intelective, investigante și modelante de realitate. Limbajul este cel mai complex si eficiet instrument de diferentiere modala si control sistematic al starilor mentale si gestuale ale subiectului iar prin intermediul schimbarilor produse in subiect sunt schimbate in mod determinat si componentele realitatii. 4-Construcția conceptelor, fiecare explicitând familii de invarianțe obiectuale, dinamice, relaționale sau caracterizante, aplicabile realității. 5-Geneza stărilor afective prin care subiectul alocă valori lumii și persoanei, se atasează emotiv de ele, își propune scopuri și luptă să le atingă. Afectivitatea este funcția umanizantă, prin intermediul ei omul socializează, creează grupuri de interese, acțiuni, colaborări și relații intime, își exprimă personalitatea și contribuie la modificarea personalității partenerilor. 6-Cea mai obscură și neînțeleasă funcție a minții este conștientizarea subiectului. Conștiența este capabilitatea unui subiect de a nu se identifica niciodată pe deplin cu oricare din stările proprii, de a avea permanent o rezervă de sine, distinctă de sinele implicat. Prin conștiență omul se poate decupla de orice acțiune sau relație în desfășurare și poate alege și parcurge alta, păstrând mereu posibilitatea desprinderii de aceasta. Principala proprietate creativă a minții este construcția conceptelor, a agregatelor informaționale reflectând segmente de realitate sau persoană. Conceptele discern proprietăți structurale, corelante, calitativ sau cantitativ operante, sau descriptiv afective. Prin concepte individul modelează realitatea sau se autodefinește modal. Autodefinirea presupune reprezentarea de sine fizică, reprezentarea conceptuală, particularizarea intențională și afectivă. Un subiect autodefinit se situează în realitate, se conștientizează autosituant, se orientează interactiv în ambient, își identifică și rezolvă scopurile și atribuie valori lumii și persoanei. Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Ioane, ai în atașament o panoramă mai cuprinzătoare (scandalos de cuprinzătoare pentru mulți de pe-aici) a subiectului care te interesează.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
Sper sa ai tragere de inima...:) |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
Nu cred ca sunt asa despartite unele de altele . Cine la face din toata inima lucrurile mici , cine se daruieste din toata inma intr-o banala conversatie cu un oarecare,sau ajuta din toata inima pe cineva ,deci cine actioneaza strict din inima,fara a se mai interpune logica si calculul egoist ,acela va fi si un teren bun pentru cunoasterea adancurilor sufletului sau,s pentru dobandirea inimii duhovnicesti. De ce sa excludem simtirile de toata ziua, sau alte lucruri care ti se par banale ,si crezi ca le ai ? Poti fi desavarsit si in mica ta lume,nu neaparat aspirand la ceva ce numai sfintii pot face,si gata ,eu nu am dreptul nici macar sa gandesc ca ajung la asa culmi de autocunoastere ,deci renunt si la bucurie,daca nu pot avea desavarsire. Crezi ca sfintii fac altfel acest drum,decat cu bucurie ? Crezi ca in pustie poti sta nemincat ,nebaut,zile si ani intregi,poti sa iti ignori corpul si lumea ,altfel decat avind bucurie pentru numele lui Dumnezeu? Daca nu ne vom bucura ca si copiii,nu ne vom putea bucura nici ca sfintii. Drumul spre desavarsire ,trece prin casa noastra,si prin viata noastra (inclusiv prin acest forum atita vreme cat stam pe el) Prin orice gest il facem,orice cuvant,noi dam intreg examenul desavarsirii in fata lui Dumnezeu ,si de aceea avem nevoie sa ne manifestam intreaga capacitate de a simti ,fara falsitate,in lucrurile ce ne inconjoara ,cu nadejdea insa , ca Dumnezeu ne va da harul Sau ,pentru a ajunge la desavarsirea Sa. Nu taia bucuria oamenilor simpli ,pentru care Dumnezeu inseamna bucurie ,nu taia aceasta speranta a lor , spunindu-le ca exista o simtire mai inalta,la care ei oricum nu pot ajunge Nu e suficient ce spun eu ,nu e suficienta simtirea comuna,intotdeauna vom tinde catre desavarsire.Dar nu putem rezista pe drumul desavarsirii ,daca ,de exemplu ,pe forum sau in familia noastra suntem rautaciosi,si nu suntem deschisi,si mereu disponibili spre bine Sa invatam si sa practicam intai abc ul ca sa tindem la lucrurile mari.Si nu,de dragul lucurilor mari,sa uitam si invataturile elementare . Tu zici:vreau desavarsire .Eu zic mai putin: vreau macar sa ma trezesc din letargie,si sa fac putin bine primprejur,sa aduc o raza de lumina cuiva , sa prind si eu vreun gest de daruire din inima mea pustie . Si eu as vrea desavarsirea ,dar macar azi,acum,sa reusesc sa fac pe cineva sa zambeasca,sa se mire si sa se bucure ca lumea e frumoasa , fara insa ca prin asta sa renunt la aspiratia catre deplina cunoastere a inimii mele . |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
in care eu sunt un personaj, tu esti un altul.... in care tu stii ce gandesc si ce simt, ce vreau eu si ce nu vreau, imi porti sufletul pe farfurie si mesteci cu betisorul prin el, precum odinioara Faust mesteca in castron, in care presupui/joci un tu si un eu s.a.m.d.... Peste acest dialog nu am nimic de spus, iar in el nu voiesc sa intru, nu intru in subiectivitatea ta, macar din politete, ca sa spun asa... Macar ca nu voiesc sa fiu musafir nepoftit... Teologia/Biserica e una iar impresiile noastre despre sufletul unuia si al celuilat e alta treaba, alta mancare de peste. Last edited by ioan cezar; 16.09.2012 at 01:39:19. |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Fericiti cei curati cu inima | Adrianna | Despre Sfanta Scriptura | 17 | 22.10.2012 22:45:51 |
| Rugaciunea din inima | alexina | Rugaciuni | 10 | 17.10.2011 01:01:21 |
| De la inima la inima | eduardd | Umanitare | 6 | 14.08.2011 10:23:30 |
| Casa in inima bucovinei | soranalov | Stiri, actualitati, anunturi | 1 | 02.08.2010 16:31:37 |
| Va rog din inima !!! | SimonaP | Umanitare | 4 | 04.07.2010 20:35:38 |
|
|