![]()  | 
	   ![]()  | 
       
| 
 | 
  
| 
	 | 
| 
		 
			 
			#1  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
|||
		
		
  | 
|||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Glykys, praznicarul acela cu multe personaje este o versiune mai narativă, dar care totuși nu omite nici registrul simbolic sau semantica mai puțin aparentă a fundalurilor. 
		
		
		
		
		
		
			Am spus că este mai narativă dar și sinoptică, întrucât în același cadru sunt cuprinse referințe la (cel puțin) trei momente din primele șase luni de viață ale Mariei, menționate în Protoevanghelia lui Iacov. Dar să le luăm pe rând - în turn trage cu ochiul nimeni altul decât Ioachim, soțul Anei și tatăl Mariei. Accentul narativ al compoziției ține cont de datinile și prescripțiile vetero-ebraice care interziceau bărbaților să se apropie de femeia lăuză până se împlineau anumite termene și praguri rituale. De-aia se uită de departe, fericit și speriat în același timp (ca orice tată iubitor la nașterea primului copil) , mai mult văzând cu sufletul decât cu ochii fizici ceea ce se întâmplă în odaia nașterii, deschisă totuși priveliștii cosmice fiindcă evenimentul "...bucurie a vestit la toată lumea.." (Troparul praznicului) - în partea stângă, apare slujitoarea proorociță Iudita, ajutând-o pe Ana să îmbăieze prunca conform Protoevangheliei după Iacov cap V vers "Trecând zilele cuvenite, Ana s-a spălat, și-a alăptat pruncul și i-a pus numele Maria." - tinerele din partea dreaptă, inclusiv cea cu "morișca" sunt fetele neîntinate ale evreilor, conform Protoevangheliei după Iacov cap VI vers 1: "Și i-a făcut copilei loc de rugăciune în odaia ei, neîngăduindu-i să se atingă de lucruri pângărite sau impure. Apoi le-a chemat pe fiicele neîntinate ale evreilor să se joace cu ea." "Fiicele neîntinate" erau fecioarele de la templu, consacrate lui Dumnezeu încă din fragedă pruncie, în cinul cărora va fi primită și Maria, moment marcat de Biserică cu un praznic despre care vom mai vorbi (poate) pe la sfârșitul lui noiembrie. - "morișca" este de fapt un crin stilizat, simbolul fecioriei și purității feminine, blazon neoficial al fecioarelor de la Templu și semnificant marian în arta medievală apuseană. 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 08.09.2012 at 03:04:29.  | 
| 
		 
			 
			#2  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Am văzut că s-a făcut des referință la Protoevanghelia după Iacov, care este o scriere apocrifă. Este corect să dam explicații icoanelor după evanghelii apocrife? Sau mai bine zis, să se picteze icoane după evanghelii apocrife. 
		
		
		
		
		
		
		
		
			Ana-Maria, îmi pare rău dar nu am mai multe informații despre icoana postată atunci. Mie îmi place mult această icoană simplă a Nașterii Maicii Domnului. Și încă una, o frescă foarte frumoasă, cu același subiect. Last edited by mirela.t; 08.09.2012 at 06:33:04.  | 
| 
		 
			 
			#3  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Ah, multumesc tare mult pentru lamuririle voastre. Hihi, acela e un crin, eu credeam ca e o jucarioara, o morisca!  
		
		
		
		
		
		
			Mirela, Nasterea si Adormirea Maicii Domnului apar in Sfanta Traditie, nu in Biblie. Multe din apocrife contin elemente care sunt acceptate de Sfanta Traditie. 
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm.  | 
| 
		 
			 
			#4  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Din cate am auzit si "Codul lui DaVinci" a fost inspirat de scrieri apocrife, si se pare ca nu prea e la mare cinste printre credinciosi. Dar desigur, deja e vorba de fabulatie acolo, nu-i asa?
		 
		
		
		
		
		
		
		
		
	
	 | 
| 
		 
			 
			#5  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
|||
		
		
  | 
|||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Din apocrife de origine gnostică.  Exact alea care au determinat în final adoptarea canonului Sfintei Scripturi.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)  | 
| 
		 
			 
			#6  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Merci, da' nu prea m-am lămurit, și tocmai vroiam să întreb: De ce ar citi cineva scrieri apocrife?
		 
		
		
		
		
		
		
		
		
	
	 | 
| 
		 
			 
			#7  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			La mulți ani tuturor celor care își serbează ziua numelui la 8 Septembrie - Nașterea Maicii Domnului !
		 
		
		
		
		
		
		
		
		
	
	 | 
![]()  | 
	
	
		
  | 
			 
			Subiecte asemănătoare
		 | 
	||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari | 
| Cum sarbatorim Nasterea Domnului? | N.Priceputu | Craciunul - Nasterea Domnului | 98 | 14.12.2016 17:28:51 | 
| NASTEREA MAICII DOMNULUI | georgeval | Diverse Sarbatori | 53 | 07.09.2013 23:56:58 | 
| Nasterea Domnului | elenavioletacocos | Secte si culte | 17 | 14.12.2009 19:45:51 | 
| Pastorala de Nasterea Domnului a IPS Irineu | mihailt | Despre Biserica Ortodoxa in general | 3 | 29.12.2008 05:25:29 | 
| Nasterea Domnului | georgeval | Generalitati | 1 | 24.12.2007 00:57:41 | 
| 
 |