![]() |
![]() |
|
#121
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dar ce intelegem oare prin aceasta? Nu oare ca Apostolul a increstinat neamurile? ... Este el apostol al paginilor? Ii reprezinta pe ei? Nu aduce Pavel Evanghelia? Nu o expune/arata Pavel, vie, prin insusi modul lui de a fi intre oameni? Asadar Pavel este Apostolul neamurilor in sensul evident (cum altfel) ca propovaduieste pe Hristos, ca arunca Domnul (Semanatorul) prin el, prin Pavel, samanta... Altminteri, stii bine ce spunea el insusi, despre cei care refuza invatatura, treaba cu praful de pe sandale... Acestora care il resping, el nu le este Apostol. Intrucat ei resping credinta in Hristos propovaduita de Pavel. Lor nu le este pastor Apostolul, desi ii cheama la pastorire in turma pe care Pavel o conduce catre Imparatie; intrucat ei au ales sa se tina in alta turma, cea care va fi despartita la Judecata, cand se vor separa oile de capre; ori in alti termeni ai aceleiasi idei de credinta: cand se va vantura graul de neghina... Cat priveste profetia, o poate spune oricine (dar in ce sens spui tu "a spune"? a o primi de la Dumnezeu?... Si a o transmite mai departe?... Sau a o citi din Scriptura si a o rosti mai departe, la randul sau. Nu inteleg ce vrei sa spui de fapt, te rog precizeaza mai clar.) Daca prin asta vrei sa zici ca profetia poate fi citita de oricine si spusa mai departe de oricine, cu asta sunt de acord. Orice om poate citi ceva, sau i se poate spune in caz ca nu poate citi. Apoi poate transmite intr-un fel sau altul informatia aceasta mai departe. Dar ce treaba are asta cu credinta si cu crestinul? Si ateul poate citi Scriptura si poate comenta, uneori inteligent, sclipitor chiar, insa fara nici un rost in sfintirea omului, a lui sau a altora. Vin aici cu o stire cel putin surprinzatoare, pentru mine. Parintele profesor Coman de la catedra de NT din Bucuresti, ne spunea ca pe un fapt cu totul special ca la Teologie Univ. Oxford, seful catedrei de NT este ... ateu declarat! Vezi ca se poate si asa sub soare? Ce-o insemna insa aceasta, eu ma abtin sa zic... Ca inca nu o pot cuprinde... Last edited by ioan cezar; 05.09.2012 at 14:12:55. |
#122
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Sa ne ajute Domnul Iisus Hristos sa ne ajutam si noi unii pe altii (implinid porunca iubirii de aproapele), fiecare dupa talantii primiti, in invatatura, rugaciune, ajutoare... Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; |
#123
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Daca inteleg mai bine acum, ca mi-ati adus lamuriri folositoare, riscul pe care il cultivam fie si din nebagare de seama ar fi fost (oare inteleg bine?) ca omul duhvnicesc e ca un fel de homunculus in omul crestin, un om micut in alt om mai mare...:) S-ar putea stfel sugera urmatoarea idee "obiectualista", tipic mecanicista/materialista (care ma amuza, ca tot vorbeam de StarTrek si implicit de clone, viermi, gazde, virusi etc....): in om, prin Botez, intra saminta unui omulet mai mic, iar raportul dintre ei este in primul rand unul de incluziune (ca un obiect mai mic inclus in unul mai mare, ca un cub in alt cub). Ba chiar as putea sa fortez si sa spun ca intre ei se da un fel de lupta, pentru cine sa conduca viata trupului in care coexista (gazda si clona): cel duhovnicesc (clona), ori cel sufletesc/lumesc (gazda). Ori asta e deja prea mult... Fantezie si inca bolnavicioasa...Putem vorbi asa, ce-i drept, insa avind mereu constiinta faptului ca e vorba doar de un fel de-a spune, o exprimare metaforica, un fel de "ca si cum", iar nu la propriu. Corectia insa, asa cum inteleg ca ati operat-o apelind la invatatura filocalica, este ca de fapt omul se dezvolta/preface/nuanteaza/transfigureaza treptat, sub harul primit prin Botez, in moduri noi de a fi/functiona/trai/ ("procesa" si "resimti", in noile noastre terminologii) pe care altminteri nu le-ar TRAI CA EXPERIENTA VIE SIMTITA, fara Taina Botezului. Aceeasi minte face si traieste altfel, in alt mod, anume in cel numit duhovnicesc. A fi un om duhovnicesc inseamna asadar a fi acelasi om, aceeasi persona, Vasile ori Elena, insa cu alte insusiri in vietuire, in persoana ta asa cum traieste ea. Gandesti altfel, simti altfel, faci altceva si altfel, nu mai faci unele fapte etc. E o alta calitate, in primul rand, a vietuirii tale. E o imbunatatire treptata. O alta zare, un alt sens... Si toate in impreuna-lucrare cu HARUL lui Dumnezeu. Altminteri, fara har, ramai un om trupesc, ori un copil orfan... Fie si temporar experimentezi aceasta... Si pentru ca toate aceste prefaceri sa poarte un nume, avem termenul de metanoia. Iar cel ce poarta acestea e numit om duhovnicesc, iar pentru ca e o lucrare centrata pe inima noastra, pe adincul sufletului, tainic, oarecum inaccesibil constiintei exterioare (care oglindeste/proceseaza/poarta exteriorul, vazutul, naturalul, "lumescul", "materialul"), numim acestea cu termenul de om launtric. Oare am inteles bine, frate? Te rog sa ma indrepti prin cuvant, unde gresesc si sa ma ierti ca ma arat asa nepriceput. Pacatele mele si prostia si ranile sunt mari, intrucat mult am ratacit. Fii asdar te rog ingaduitor si ai rabdare, precum si altii au avut aici pe forum si mai au... La randul meu, de gasesc ca oi cunoaste vreun strop de buna invatatura, nu voi tine doar pentru mine, macar ca romanul crede ca "vinul bun se bea in doi"...:) Domnul invata ca Imparatia este precum aluatul ascuns in trei masuri de faina... "pana ce s-a dospit toata". (Mt 13, 33) Last edited by ioan cezar; 05.09.2012 at 14:20:00. |
#124
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Unde scrie în Sfânta Scriptură că acea "curățire" de care vorbești ar fi vreo curățire de păcate? De fapt ce ar fi să ne spui dumneata mai clar ce crezi că este această "curățeală"? O fi ea vreo "curățeală" de păcate? |
#125
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Persoana umana este trup si suflet, este o singura entitate, trupul nu este doar o "haina, casa" a sufletului. Indumnezeirea prin har vizeaza intreaga persoana umana suflet duhovnicesc si trup. omul duhovnicesc este acela care accepta hristificarea, accepta conlucrarea cu Iisus Hristos prin harul lui Dumnezeu. Hristificarea nu inseamna o pierdere a personalitatii, o diluare a vointei... ci hristificarea este induhovnicirea intregii persoane umane, precum bara de fier care este irosita in foc si care bara de fier ramane... chiar daca este inrosita in foc. Citat:
Concret: La Taina Sfantului Botez Hristos Iisus se salasluieste tainic in adacul inimii omului, precum samanta in pamant... si asteapta "vremea" potrivita ca sa creasca si sa rodeasca in persoana umana, precum samanta asteapta timpul cuvenit al cresterii si al rodirii. In cazul omului, samanta este Hristos Iisus cel tainic imprecuna cu "talantii" daruiti persoanei umane, iar roadele vor fi in acest sens... in aceste roade diferite (caci una este samanta de grau si alta samanta de mar) se vede inechivoc conlucrarea intre Hristos Iisus si persoana umana. Desigur ca roada va fi pe masura pamantului (a omului) caci samanta de mar, grau este aceeasi... iar diferenta o face pamantul (persoana umana trup si suflet). Daca pamantul (persoana umana) este roditor atunci si roada este multa... daca nu roada fie e putina, fie lipseste... Astfel se ridica problema: Cum lucreaza Hristos tainic cu persoana umana (trup si suflet)? Din cate am inteles, omul conlucreaza cu Hristos Iisus prin harul Sau, adica lucrarea specific umana trupeasca si sufleteasca este potentata de harul lui Dumnezeu, precum bara de fier inrosita in foc... si astfel orice atige bara de fier arde... adica in tot ceea ce face omul se observa si lucrarea diferita a Duhului Sfant insa omul nu este depersonalizat ci in mod voit conclucreaza cu Hristos Iisus. Citat:
De asemenea te rog frate sa ma corectezi cand gresesc sau afirmatiile mele nu sunt conforme fie cu filocalia fie cu paradigma stiintifica actuala... dupa caz. Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; |
#126
|
|||
|
|||
![]()
In concluzie, neintelegerea era ca Adriana sustinea fara sa stie dogma protestanta ca jertfa s-a rasfrant asupra tuturor oamenilor, indiferent de religie. Ortodoxia sustine ca jertfa este pentru toti oamenii, dar poate fi valorificata doar prin urmarea lui Hristos, adica o credinta in El, Botezul si celalalte Sfinte Taine. Hindusul nu beneficiaza de aceasta decat daca devine crestin.
|
#127
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Uau, câtă ”înțelepciune”! Exact la momeală ați sărit și ați ”mușcat” ce v-a îndemnat... duhul care vă ”zorește” fără vă lase să luați aer; oare gândiți că n-am citit eu versetele acelea înainte de a le posta? Simplu, dvs nu puteți gândi ceea ce nu faceți. Nici bărbatul din cetate(cel posedat), nici demonii care-l posedau nu au căutat prezența lui Iisus, dar de unde să înțelegeți dvs că Duhul Sfânt a coordonat întreaga scenă pentru salvarea necuratului care avea încă Duh Sfânt(adică viață) în el? Demonii care-l posedau pe bărbat Îl rugau pe Iisus să nu-i alunge, contrar voinței nefericitului, care(logic) L-ar fi rugat invers (dacă nu era posedat), adică să fie salvat, ceea ce(ghiciți?) s-a și întâmplat. Pentru înțelegerea acestui raționament nivelul de logică suficient este de nivel mediu, dar... dacă o socotim... taină, hm(!), nu știu dacă logica ajută. 2, 3, 4= nu mai contează, mă retrag fiindcă sunt vulnerabil... 17. Și vă îndemn, fraților, să vă păziți de cei ce fac dezbinări și sminteli împotriva învățăturii pe care ați primit-o. Depărtați-vă de ei.(Rom16,17) |
#128
|
|||
|
|||
![]()
Aici as face si eu o paralela, intrucat rationamentul tau, Demetrius, mi-a trezit o serie de amintiri in legatura cu suferinta psihica si tulburarile constiintei si ale comportamentului.
Demonizatul era evident in stare de constiinta modificata iar comportamentul era in consecinta. Unde intalnim situatii asemanatoare? Enumar pe scurt cateva situatii: a) tulburari psihice de intensitate clinica (in mod evident in bolile majore, cu delir si halucinatii etc.); b) consum de substante psihoactive (droguri, alcool), intoxicatii cu diverse alte substante; c) imbolnaviri ale creierului precum si degenerescenta senila; d) traume emotionale severe (stari de soc); e) graviditate, nasteri si stari postoperatorii; f) sugestie si transa hipnotica. Ar mai fi si altele... Insa as accentua faptul ca suferinta psihica, deprivarea intensa si sitematica, pot duce persoana in stari de modificare semnificativa a functionarii psihice. Este posibil ca un om cu o personalitate frumoasa, un om cu inima buna, sa zicem asa mai simplu, sa devina de nerecunoscut in conditii severe de existenta. Odata ce se instaleaza modificarea de constiinta el este de nerecunoscut. Totusi, cei care il cunosc, daca sunt binevoitori ii acorda credit si il ajuta sa isi revina, sa se insanatoaseasca. Asa fac rudele, prietenii, cunoscutii -colegi, vecini, apoi medicii, specialistii psi, inclusiv preotii. Presupun acum ca Domnul cunostea nu doar starea modificarii de constiinta a posedatului, ci ii cunostea si inima. Acolo in adancuri Dumnezeu vede clar ceea ce pentru noi este de obicei inaccesibil, tainic. Acolo in adinc cu siguranta, ma risc eu sa afirm, omul acela striga dupa ajutor. Dar afara nu se auzea, afara in conduita lui era spectacolul posesiunii. Asadar pot spune ca defapt posedatul cere ajutor, e de presupus ca o face, dupa cum orice om cere ajutor dinlauntrul fiintei lui, chiar cand e nebun de legat. Tocmai de aceea, daca vom merge la camera de garda serviciul psihiatrie, vom vedea un lucru curios: partinatorii sunt plini de furie uneori, lupta cu ura vadita impotriva "nebunului" (intrucat mult au suferit ei de pe urma comortamentului chinuitor al pacientului) in timp ce medicul se straduieste sa ii linisteasca si le da asigurari ca pacientul va avea alt comportament si alta judecata si simtiri dupa o cura de tratament psiho-medicamentos. Uneori pe la camera de garda vin si posedati. Spectacolul e grozav, terifiant... Pe noi, cand eram studenti, mai ales, intalnirile de la camera de garda unde faceam practica de psihiatrie ne tulburau foarte mult... Si ne miram cum de medicii erau atat de calmi, deseori aproape plictisiti (intrucat aveau deja multa experienta cu astfel de cazuri). Am vazut posedati la intrarea in camera de garda apoi i-am revazut dupa o saptamana de tratament cu neuroleptice, pe sectie. Uimitoare transformare! Nici urma de posesiune, eventual rusinea si regretul omului ca a facut lucruri pe care in cea mai mare parte nu si le mai amintea insa le aflase de la altii... La fel e si in cazul consumului de substante... Dupa iesirea din betie, de pilda, omul se rusineaza foarte de comportamentul sau din timpul cand nu mai era constient ce e cu el si cu lumea din jur... (din pacate, fara tratament adecvat, rusinea poate duce iarasi la consum si lantul se reia, patternul se repeta, e jale...). Asadar, precum doctorul stie ca in adincul sufletului bolnavul vrea sa se faca bine si de aceea il si ajuta, presupun ca Doctorul cunostea inima posedatului si "dadea la o parte" vocile care ii stapaneau bietului om comportamentul si mintea. Deci, tot omul cere ajutor lui Dumnezeu in adincul fiintei sale. Insa ceea ce e bun si firesc in vazduhurile sufletesti, poate fi deturnat si modificat pe masura ce intervin alte straturi ale mintii, care pot fi "defecte" functional, schimonosind mesajul inimii pana la a-l face sa para chiar contrariu in constiinta si in comportamentul vizibil. Problema/provocarea si sansa noastra tocmai asta si cred ca e:: sa descoperim cum sa cerem ajutor lui Dumnezeu in mod constient si voluntar, asa incat atat adincul inimii cat si restul fiintei, pana la intreaga noastra constiinta, sa fie una. Toata faptura noastra sa devina inchinaciune lui Dumnezeu!. Acesta si este, dealtfel, pentru mine intelesul termenului de "monah", asadar unit, unul... Iar nu scindat si contradictoriu, conflictual in el si cu lumea, cum e tot omul bolnav. P.S. Pentru posedat ar fi putut cere ajutor, asa cum e de obicei la doctor, nu el ci apartinatorii. Tatal lui, de pilda, ori prietenii, rudele, vecinii... Iar Doctorul Hristos a ascultat rugamintea lor si totodata rugaciunea inimii posedatului. Last edited by ioan cezar; 05.09.2012 at 23:05:02. |
#129
|
|||
|
|||
![]()
As mai dori, ma iertati daca abuzez, sa adaug un singur lucru.
Ieri am vazut in troleibuz doi adolescenti, un baiat si o fata. Pareau copii sarmani, crescuti prin cartier sau cine stie cum si unde... Baiatul era evident indragostit de ea, dupa privire s ialte semne. Insa nu stia cum sa se comporte, cum sa isi exprime dragostea. Si ce facea? O ciupea (destul de dureros,, cum mi-am dat seama), o tragea de par, o lovea c-o sticla de cola in cap, o imbrancea... Iar ea, culmea, nu se supara, desi exprima atat durerea cat si neplacerea pe ansamblu a situatiei resimtite... Si ii zambea arar, idragostita si ea. Nu am intervenit... Din varii motive (am experienta cu adolescentii si nu ma mai arunc oricind si oriunde). Am cugetat insa cu anumita mahnire tocmai la aceasta: din inima poate tasni un fir de dragoste, insa acesta, pe masura ce trece prin straturile personalitatii, este tradus in fel si chip, e insotit si de alte continuturi, este invesmantat in atatea toale murdare incat atunci cand ajunge la suprafata (adica in lumina constiintei si apoi in comportament), iese exact pe dos. Ce rasol! Ce pacaleala! Ce goanga, ce ratare! Alte exemple din "dictionarul" meu personal de deturnari ale nazuintelor sfinte pana la transformarea lor in lucruri de iad: a) vrea sa te ajute, pana te omoara (aici deturnarile sunt in zona priceperilor si a altor competente pe care e musai sa le avem atunci cand voim sa oferim ajutor); b) vrea sa isi umple sufletul cu ceva frumos si merge in crasma sau in parc unde spune bancuri porcoase (a invatat ca asa se face); c) vrea sa cunoasca dragostea dintre barbat si femeie si intra pe net sa vada filme porno (asa a invatat ca se face); d) nazuieste sa se impartaseasca cu Sfant Sangele Domnului, intrucat simte un gol insuportabil si, nestiind/neintelegind ce i se intampla, fiind deviata interpretarea semnalului intarior al inimii catre constiinta, bietul om merge in crasma si bea, bea, pana nu mai stie de el... e) nazuieste sa se impartaseasca cu Sfant Trupul Domnului, intrucat simte o foame de Hristos si, nestiind/neintelegind ce i se intampla, interpreteaza in termenii si impulsurile atasate ale hranei compulsive si maninca, maninca, obezitate in regula. Desigur e simplist ce am scris, e doar o schema pentru a sugera automistificarea petrecuta in fiinta noastra, devierile de tot pasul, vicleniile pe firul evenimentelor sufletesti succesive etc. De aici sustin iarasi cat de necesar este ca omul sa aiba parte de o educatie reala (iar in primul rand de cateheza si practica cu rol educogen): astfel incat sa inteleaga, mai intai, ce i se intampla de fapt. Apoi sa deprinda si modul concret si corect de implinire a celor nazuite. Sfintenia zvacneste-n inima oricarui om, insa e deturnata si mutilata la tot pasul. In adincul unui ucigas poate zvacni inocenta deplina. Dar ce folos, o, Doamne, cata vreme viclenia castiga batalia zborului?.... Iar noi modernii suntem barbari. Cu toate doctoratele noastre inutile cu tot... Last edited by ioan cezar; 05.09.2012 at 22:55:01. |
#130
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Mantuirea ortodoxa-mantuirea protestanta | Ioana-Andreea | Secte si culte | 77 | 16.11.2013 22:42:56 |
Mantuirea | Daniel777 | Biserica Ortodoxa Romana | 11 | 02.06.2010 12:15:26 |
Mantuirea in lume | Nicolae | Calugarul | 21 | 18.06.2007 15:24:08 |
Mantuirea | danyel | Despre Biserica Ortodoxa in general | 1 | 24.12.2006 22:39:15 |
Mantuirea | vsm | Stiri, actualitati, anunturi | 1 | 02.11.2006 23:56:38 |
|