![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Cred că da. Pentru că și indiferența, a sta fără răspuns când Dumnezeu vine și te cheamă, e tot o respingere a Lui. Și probabil că nimeni nu poate spune că n-a auzit chemarea lui Dumnezeu. Ne prefacem, doar, că nu auzim.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Doamne ajuta!
Predica de azi a fost cu adevarat impresionanta. A fost tinuta de un parinte din Basarabia. A fost subliniat printre altele caracterul sfant al familiei, care a fost numita "o mica biserica". De asemeni a fost subliniat rolul si importanta copiilor in cadrul unei familii, venirea unui copil intr-o familie fiind comparata cu primirea Insusi Mantuitorului. Ar fi multe de spus, dar o singura nelamurire mi-a ramas : Sfanta Fecioara a fost conceputa "imaculat"? Sfintii parinti nu au facut altceva decat sa se roage si sa posteasca si le-a fost daruita, fara sa mai faca ce fac toti oamenii pentru a avea copii? |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Nu. Maica Domnului s-a născut natural, ca orice ființă umană, însă în urma rugăciunilor părinților ei.
Dogma immaculata conceptio este romano-catolică (fiind respinsă de ortodocși), însă nu susține nașterea supranaturală a Sfintei Fecioare, ci lipsa ei de păcat încă de la zămislire. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Absolut remarcabilă omilia auzită astăzi la Sf Liturghie parohială, remarcabilă atât prin conținut, cât și prin resursele retorice folosite. Predica a urmărit strâns, chiar foarte strâns aș spune, și anume literă cu literă, textul Evangheliei după Marcu 7:31 sqq. Este vorba de episodul în care Domnul, "ieșind din părțile Tirului, a venit, prin Sidon, la Marea Galileii, prin mijlocul hotarelor Decapolei". Acolo are loc vindecarea miraculoasă a unui surdo-mut. De la început, predicatorul accentuează ideea că Domnul era în afara teritoriului Țării Sfinte și corelează acest lucru cu faptul că Sf Marcu Evanghelistul a scris, sub dumnezeiască inspirație, lucrarea sa adresând-o creștinilor din Roma. Mai mult, acest episod apare numai în această Evanghelie, astfel accentuându-se ideea (prezentă și în multe alte locuri ale Cărții) că Isus are o misiune universală: El a venit să vindece pe toți, de peste tot. Și, aș adăuga, din toate timpurile. Mai departe, predicatorul s-a axat pe cea mai frumoasă variantă de interpretare, spunând că episodul se cuvine a fi citit "cu un ochi baptismal". Într-adevăr, episodul "EphPheta" este consemnat în primele descrieri ale ritualurilor de botez ale primilor creștini, fiind și astăzi prezent în Rituale Romanum: în mod simbolic și amintind de ce a făcut Domnul, preotul atinge degetul cu salivă de urechile și buzele catehumenului. Cum folosirea salivei ar putea părea șocantă în zilele noastre, presbiterul a amintit că, în vremea aceea, ea era considerată expresie a sufletului (dacă am înțeles bine, e vorba de suflet ca suflare de viață). Asocierea dintre surdo-mut și catehumen ne apare imediat acum, în altă lumină. Ea mă ajută să îmi clarific și dilema "mai întâi Botezul, sau mai întâi credința ?", care e una din cunoscutele controverse catolico-protestante (post-protestante aș spune, fiindcă Luther nu avea nimic împotriva botezului copiilor și, timp de secole, protestanții au fost chiar mai rapizi decât catolicii în a-și boteza copiii). Catehumenul este asemenea surdo-mutului. Poate că are o dorință de a auzi și de a vorbi, dar nici nu aude, nici nu spune. Predicatorul a mai accentuat ideea din versetul: "Și I-au adus un surd". Într-adevăr, surdo-muții se pot deplasa fără ajutor și o fac adesea. De ce, de astă dată, Evanghelistul spune "I-au adus" (lui Isus) ? Este vorba de faptul că nimeni nu vine singur la Botez, ci este adus. De părinți, de nași, de cei apropiați lui, de comunitate. Botezul are un evident caracter comunitar și, îmi amintesc, așa a fost și Botezul Domnului. "Și luându-l din mulțime, la o parte, Și-a pus degetele în urechile lui, și scuipând, S-a atins de limba lui". Luându-l din mulțime: Botezul este Taină. "Și privind la cer, a suspinat și a zis lui: Effatta! ceea ce înseamnă: Deschide-te!". Asta face și preotul in persona Christi, la Botez. Deschide urechile tale, deschide-te să auzi Cuvântul Domnului! Botezul este nu numai Sacrament salvator, dar este și inițiere creștină. Dar rolul celorlalți, fiindcă vedem, că deși "l-au luat din mulțime, de o parte", sunt mai mulți acolo, care văd ce s-a întâmplat. Cine sunt ei ? Nu toată comunitatea, ci cei mai apropiați. Astăzi, părinții și nașii. Rolul lor spiritual nu se termină odată cu săvârșirea Botezului, doar începe cu "l-au adus" și se termină cu "cu atât mai mult ei Îl vesteau. Și erau uimiți peste măsură, zicând: Toate le-a făcut bine: pe surzi îi face să audă și pe muți să vorbească."
Transpus în limbaj medical: preotul face anamneza, nașii fac catamneza...
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Predica la duminica de dupa Inaltarea Sfintei Cruci :
Lucrarea Crucii si urmarea lui Hristos ! Predica Parintelui Galeriu ( Dumnezeu sa-l odihneasca in lumea celor drepti ! )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Un cuvant simplu si frumos pe care l-am auzit astazi a fost cel despre asumarea crucii personale, inteleasa prin asocierea celor doua brate ale crucii cu cele doua porunci fundamentale. Lina verticala din cruce marcheaza relatia Dumnezeu-om, iar cea orizontala relatia omului cu semenii sai.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Astazi am invatat ca trebuie sa avem mila fata de cei indoliati, asa cum a avut Domnul Hristos la vederea vaduvei din Nain. Mai mult, trebuie sa ne identificam cu suferinta celui indoliat, nu sa fim doar partasi la bucuria lui, la nunti si la botezuri. Sa ne gandim ca am putea fi in locul lui si ca, oricum, o sa ajungem in locul celui de pe catafalc odata si odata.
Adevarul e ca, din ce observ eu, putini oameni doresc sa ia parte la inmormantari, daca nu e o ruda foarte apropiata.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Predica despre iertare | Ioana Amariucai | Intrebari utilizatori | 4 | 29.06.2012 11:08:05 |
o predica frumoasa | marius.b. | Generalitati | 1 | 31.07.2011 23:18:41 |
Predica de pe Munte | catalinabalhui | Din Noul Testament | 1 | 17.03.2009 16:58:46 |
Predica | Hartford | Despre Biserica Ortodoxa in general | 3 | 06.02.2008 12:14:30 |
|