Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 29.08.2012, 18:18:21
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Broscuta ai aici un curs de dogmatica ortodoxa si aici si aici Dogmatica parintelui Staniloaie.Parerea mea este ca daca iti acorzi ceva timp si le studiezi pe indelete nu va mai trebui sa ma intrebi pe mine nimic.Tu vrei cumva versiunea pe scurt si asta va afecta atat imaginea de ansamblu cat si functiile interne,de relationare.Acum tu faci cum crezi dar eu zic ca studiul nu a ucis inca pe nimeni..exceptand propriile noastre idei subiective la care,intemeiat sau nu,tinem atat de mult:) PS:aici ai si pe Sfantul Ioan Damaschin.Succes!
Reply With Quote
  #2  
Vechi 29.08.2012, 19:08:47
Tartaruga Tartaruga is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Mesaje: 709
Implicit

Multumesc draga Pelerin

Studiul nu a ucis pe nimeni, perfect adevarat. Cum se face insa ca pe alte teme sunt atatia doritori sa publice postari lamuritoare cu raspunsul la intrebarea pusa etc etc., in timp ce la aceasta nu se gaseste nimeni cu exceptia catolicilor si a lui Iustin acuzat de protestantism, ci se dau doar trimiteri la studiu si asta in conditiile in care se afirma ca fara dogme nu-i mantuire? Eu raman atunci cu concluzia mea: nu se stie raspunsul

Last edited by Tartaruga; 29.08.2012 at 19:11:10.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 29.08.2012, 20:37:29
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Tartaruga Vezi mesajul
Multumesc draga Pelerin

Studiul nu a ucis pe nimeni, perfect adevarat. Cum se face insa ca pe alte teme sunt atatia doritori sa publice postari lamuritoare cu raspunsul la intrebarea pusa etc etc., in timp ce la aceasta nu se gaseste nimeni cu exceptia catolicilor si a lui Iustin acuzat de protestantism, ci se dau doar trimiteri la studiu si asta in conditiile in care se afirma ca fara dogme nu-i mantuire? Eu raman atunci cu concluzia mea: nu se stie raspunsul
Broscuta,probabil ca in viata fiecaruia exista un moment cand ajungi la o maturitate si seninatate a convingerilor tale,finale,a certitudinilor spirituale cu care esti gata sa mergi in vesnicie.Ideal este sa nu incepi cu finalul ca nu cumva sa ratezi esenta din prea multa suficienta,care este mama esecului spiritual.Bineinteles ca nu se stie raspunsul cat timp te inchizi voluntar in propria conceptie si orice tentativa de studiu aprofundat si clarificator este privita drept o inutilitate.Draga mea tu ai deja raspunsurile iar eu inca nu m-am oprit din alergare iar relativismul si sincretismul sunt borne pe care le cunosc suficient de bine pt a nu ma opri la ele ci privesc cu speranta peste ele,intr-o directie undeva unde,chiar si intr-un aer mai rarefiat,esenta se inalta peste efemerul nostru si ne elibereaza de o zbatere trecatoare ca un fir de praf in comparatie cu infinitul dumnezeirii.Nu imi propun sa ma opresc mai repede de atat din alergarea catre mantuire,chiar si daca stiu ca drumul poate fi prea lung pentru viata asta a mea si nu voi ajunge sa ma odihnesc in aceea pace.Dar nu vad un drum pe care sa merite mai mult sa mergi.

Din punctul meu de vedere subscriu la opinia conform careia exista intotdeauna pericolul ca sub forma cunoasterii dogma sa inlocuiasca credinta sau s-o puna intr-o relatie cu o doctrina a religiei iar nu cu Dumnezeu si cu o experienta vie.Insa eliminarea dogmelor din Biserica ar inseamna reducerea credintei la un grup de idei diferite in care sa creada fiecare crestin individual in izolarea sa.Si chiar daca aceste idei ar fi chiar puternice,fie si individual,fie si izolat,nu ar mai fi vorba de nici o Biserica,ci de un numar de credinciosi care nu pot insemna nimic unul pentru altul,ei fiind precum un fascicul de drepte paralele care se intalnesc la infinit si nu mai repede,dupa cum spunea un om cu o neliniste similara cu a mea.Acest efect ar ucide practic esenta mesajului Evangheliei si pana si cei mai mari critici ai dogmelor au inteles acest pericol,mai putin sesizabil in rasturnarea valorilor in care traim.

Eu nu mai am nimic sa iti spun pe acest subiect intrucat este mai bine ca fiecare sa isi asume propriul drum care,la final,ne va sta in fata,martor al ruinei sau inaltarii noastre spirituale.Numai bine!
Reply With Quote
  #4  
Vechi 29.08.2012, 21:32:37
Tartaruga Tartaruga is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Mesaje: 709
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Pelerin spre Rasarit Vezi mesajul
Broscuta,probabil ca in viata fiecaruia exista un moment cand ajungi la o maturitate si seninatate a convingerilor tale,finale,a certitudinilor spirituale cu care esti gata sa mergi in vesnicie.Ideal este sa nu incepi cu finalul ca nu cumva sa ratezi esenta din prea multa suficienta,care este mama esecului spiritual.Bineinteles ca nu se stie raspunsul cat timp te inchizi voluntar in propria conceptie si orice tentativa de studiu aprofundat si clarificator este privita drept o inutilitate.Draga mea tu ai deja raspunsurile iar eu inca nu m-am oprit din alergare iar relativismul si sincretismul sunt borne pe care le cunosc suficient de bine pt a nu ma opri la ele ci privesc cu speranta peste ele,intr-o directie undeva unde,chiar si intr-un aer mai rarefiat,esenta se inalta peste efemerul nostru si ne elibereaza de o zbatere trecatoare ca un fir de praf in comparatie cu infinitul dumnezeirii.Nu imi propun sa ma opresc mai repede de atat din alergarea catre mantuire,chiar si daca stiu ca drumul poate fi prea lung pentru viata asta a mea si nu voi ajunge sa ma odihnesc in aceea pace.Dar nu vad un drum pe care sa merite mai mult sa mergi.

Din punctul meu de vedere subscriu la opinia conform careia exista intotdeauna pericolul ca sub forma cunoasterii dogma sa inlocuiasca credinta sau s-o puna intr-o relatie cu o doctrina a religiei iar nu cu Dumnezeu si cu o experienta vie.Insa eliminarea dogmelor din Biserica ar inseamna reducerea credintei la un grup de idei diferite in care sa creada fiecare crestin individual in izolarea sa.Si chiar daca aceste idei ar fi chiar puternice,fie si individual,fie si izolat,nu ar mai fi vorba de nici o Biserica,ci de un numar de credinciosi care nu pot insemna nimic unul pentru altul,ei fiind precum un fascicul de drepte paralele care se intalnesc la infinit si nu mai repede,dupa cum spunea un om cu o neliniste similara cu a mea.Acest efect ar ucide practic esenta mesajului Evangheliei si pana si cei mai mari critici ai dogmelor au inteles acest pericol,mai putin sesizabil in rasturnarea valorilor in care traim.

Eu nu mai am nimic sa iti spun pe acest subiect intrucat este mai bine ca fiecare sa isi asume propriul drum care,la final,ne va sta in fata,martor al ruinei sau inaltarii noastre spirituale.Numai bine!
Numai bine si tie pelerinule!
Ceea ce stiam este exact ceea ce vazusem practicand la ortodocsi: cati preoti atatea pareri. Dar credeam ca tinea de interpretarea fiecaruia a dogmelor si invataturilor si imi ziceam ca la catolici sunt ceva mai unitari pentru ca le dicteaza de sus Papa ce sa creada. Nu ma asteptam sa va fie imposibil sa enumerati dogmele, si dvs. si celorlalti care au scris. De aceea sunt dezamagita pentru ca imi confirma faptul ca fiecare are tot o alta parere in ortodoxie tocmai din cauza ca dogmele nu sunt suficient de clare ci sunt extrem de filozofice. Ceea ce explica si mai mult parerea ortodoxa mai ales rasariteana ca doar ea ar fi singura biserica. Ca atare am avut dreptate mai mult decat am crezut, dogmele ii separa pe crestini dar nu atat din cauza ca dogmele sunt diferite de la o confesiune la alta, ci pentru ca pur si simplu dogmele sunt neclare. De aceea nu se pot pune oamenii deacord decat in BC unde se impune de sus ce sa creada si chiar de ar fi ceva gresit, apai gresit se crede ca doar nimeni nu are dreptul la pareri personale. Ceea ce face ca Ortodoxia sa aiba doza ei de protestantism chiar daca nu prea isi da seama... Venind din partea mea, este un compliment, sa nu dati prea tare cu pietre inainte de a enumera dogmele pentru a-mi demonstra ca tot ceea ce am scris nu ar fi real...

Last edited by Tartaruga; 29.08.2012 at 21:38:17.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 29.08.2012, 22:38:17
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Tartaruga Vezi mesajul
Ca atare am avut dreptate mai mult decat am crezut, dogmele ii separa pe crestini dar nu atat din cauza ca dogmele sunt diferite de la o confesiune la alta, ci pentru ca pur si simplu dogmele sunt neclare.
Sunt foarte clare, dar mai intai trebuie sa le citesti, degeaba le citim noi in locul tau.
Si mai clare sunt cele hotarate la sinoade, iar pentru ca te intereseaza in primul rand diferentele intre culte, iata hotararile de la sinoadele pan-ortodoxe:
I. Orișicine nu ar mărturisi cu inima și cu gura că este mădular al Bisericii de Răsărit botezat ortodox și că Sfântul Duh purcede numai de la Tatăl ființial și ipostatic, așa cum Hristos spune în Evanghelie, ci Duhul purcede de la Tatăl și de la Fiul în același timp, unul ca acesta să fie lepădat afară de Biserică și să fie anatema.
II. Orișicine nu ar mărturisi că în taina Sfintei Liturghii, laicii trebuie să se împărtășească odată cu cele două sfinte părți, a Preasfântului Trup și a Preasfântului Sânge, ci să spună că este de ajuns a primi numai trupul pentru că sângele este inclus, chiar dacă Hristos le-a sfințit separat și le-a dăruit fiecăruia din Apostoli, unul ca acesta să fie anatema.
V. Orișicine ar spune că atunci când mor, sufletele creștinilor care s-au pocăit în această viață dar nu și-au câștigat mântuirea merg în Purgatoriu – care este un basm grecesc – unde focul și chinurile îi purifică, și ei cred că nu sunt chinuri veșnice – așa cum credea blestematul Origen – și dau din această pricină slobozire păcatelor, pe unii ca aceștia îi dăm anatemei.
VI. Orișicine ar spune că Papa e capul Bisericii și nu Hristos Dumnezeu, și că Papa are autoritatea de a trimite în Rai prin scrisorile sale, și că poate ierta păcatele prin plata indulgențelor, unul ca acesta să fie anatema.
VIII. Rugăm pe toți binecredincioșii ortodocși: rămâneți în credința strămoșească ce-ați învățat-o până acum, în care v-ați născut și crescut, și când vremurile o vor cere, vărsați-vă sângele pentru a păstra credința moștenită de Sfinții Părinți. Luați aminte la cele scrise mai înainte și credeți că Hristos vă va ajuta să le împliniți. Fie ca umila noastră binecuvântare să fie cu voi cu toți. Amin.

In 1775:
"Biserica noastra sfanta, soborniceasca si apostoleasca este singura si unica [Biserica], si [la fel] Tainele Ei, prin urmare si dumnezeiescul Botez, primim tainele ereticilor, cate sunt savarsite nu precum Duhul Sfant a randuit sfintitilor Apostoli si precum Biserica lui Hristos face pana astazi, ci fiind gaselnite.."

Ai aici tot ce vroiai sa afli cand ai deschis topicul, adica ce afirma Sfanta Biserica (Ortodoxa): ca in afara ei nu sunt Taine (deci nici botez), ca cine crede alte invataturi din alte culte are anatema (adica merge in Iad).
Reply With Quote
  #6  
Vechi 29.08.2012, 23:51:43
Tartaruga Tartaruga is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Mesaje: 709
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Sunt foarte clare, dar mai intai trebuie sa le citesti, degeaba le citim noi in locul tau.
Si mai clare sunt cele hotarate la sinoade, iar pentru ca te intereseaza in primul rand diferentele intre culte, iata hotararile de la sinoadele pan-ortodoxe:
I. Orișicine nu ar mărturisi cu inima și cu gura că este mădular al Bisericii de Răsărit botezat ortodox și că Sfântul Duh purcede numai de la Tatăl ființial și ipostatic, așa cum Hristos spune în Evanghelie, ci Duhul purcede de la Tatăl și de la Fiul în același timp, unul ca acesta să fie lepădat afară de Biserică și să fie anatema.
II. Orișicine nu ar mărturisi că în taina Sfintei Liturghii, laicii trebuie să se împărtășească odată cu cele două sfinte părți, a Preasfântului Trup și a Preasfântului Sânge, ci să spună că este de ajuns a primi numai trupul pentru că sângele este inclus, chiar dacă Hristos le-a sfințit separat și le-a dăruit fiecăruia din Apostoli, unul ca acesta să fie anatema.
V. Orișicine ar spune că atunci când mor, sufletele creștinilor care s-au pocăit în această viață dar nu și-au câștigat mântuirea merg în Purgatoriu – care este un basm grecesc – unde focul și chinurile îi purifică, și ei cred că nu sunt chinuri veșnice – așa cum credea blestematul Origen – și dau din această pricină slobozire păcatelor, pe unii ca aceștia îi dăm anatemei.
VI. Orișicine ar spune că Papa e capul Bisericii și nu Hristos Dumnezeu, și că Papa are autoritatea de a trimite în Rai prin scrisorile sale, și că poate ierta păcatele prin plata indulgențelor, unul ca acesta să fie anatema.
VIII. Rugăm pe toți binecredincioșii ortodocși: rămâneți în credința strămoșească ce-ați învățat-o până acum, în care v-ați născut și crescut, și când vremurile o vor cere, vărsați-vă sângele pentru a păstra credința moștenită de Sfinții Părinți. Luați aminte la cele scrise mai înainte și credeți că Hristos vă va ajuta să le împliniți. Fie ca umila noastră binecuvântare să fie cu voi cu toți. Amin.

In 1775:
"Biserica noastra sfanta, soborniceasca si apostoleasca este singura si unica [Biserica], si [la fel] Tainele Ei, prin urmare si dumnezeiescul Botez, primim tainele ereticilor, cate sunt savarsite nu precum Duhul Sfant a randuit sfintitilor Apostoli si precum Biserica lui Hristos face pana astazi, ci fiind gaselnite.."

Ai aici tot ce vroiai sa afli cand ai deschis topicul, adica ce afirma Sfanta Biserica (Ortodoxa): ca in afara ei nu sunt Taine (deci nici botez), ca cine crede alte invataturi din alte culte are anatema (adica merge in Iad).
Nu trebuie copiat catehismul Catalin, ci doar scrisa lista cu dogmele, doar enuntul fara explicatii, doar enuntul ca sa vedem care sunt aceste dogme. Dar ai spus bine, lista nu exista ca la catolici, deci discutia despre dogmele ortodoxe nu mai are nici un substrat din punctul meu de vedere, am inteles acum de ce crede fiecare ce si cum crede fiind toti convinsi ca asa spune dogma si biserica.

Numai bine tuturor!
Reply With Quote
  #7  
Vechi 30.08.2012, 09:06:42
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Dar tot nu am înțeles, ți s-au dat surse unde poți căuta de să te saturi de dogme; ai cumva impresia că cineva are obligația să îți dea ție vreo listă cu dogmele Bisericii Ortodoxe? Trebuie cumva cineva să devină secretarul tău ca să îți aducă pe tavă lista cu dogme că așa vrei tu? Deasemenea am înțeles că faci studii de teologie ortodoxă în Franța, poate reușești să te pui în contact cu profesorii de la facultate pentru a te orienta mai bine în domeniu și a avea posibilitatea să îți dispară "certitudinile" tale dinainte stabilite prin decret infailibil tartarugic.

Last edited by Decebal; 30.08.2012 at 11:08:33.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 06.09.2012, 13:01:47
moldoveanu's Avatar
moldoveanu moldoveanu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.03.2011
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 166
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Tartaruga Vezi mesajul
Multumesc draga Pelerin

Studiul nu a ucis pe nimeni, perfect adevarat. Cum se face insa ca pe alte teme sunt atatia doritori sa publice postari lamuritoare cu raspunsul la intrebarea pusa etc etc., in timp ce la aceasta nu se gaseste nimeni cu exceptia catolicilor si a lui Iustin acuzat de protestantism, ci se dau doar trimiteri la studiu si asta in conditiile in care se afirma ca fara dogme nu-i mantuire? Eu raman atunci cu concluzia mea: nu se stie raspunsul
Stii raspunsul foarte bine.
Ceea ce incerci tu sa prezinti ca slabiciune a ortodoxiei este de fapt exact avantajul sau. Ortodoxia nu s-a concentrat pe legalism, pe forma, cum au facut-o alte pseudo-biserici. In momentul in care forma predomina ajungi la fariseism (din parabola cu fariseul si vamesul).
In viziunea mea biserica ortodoxa este cel mai bine descrisa de rugaciunea: "inima infranta si smerita Dumnezeu nu o va urgisi". Avand inima infranta si smerita e destul de greu sa arzi pe cineva pe rug, de exemplu. Sau sa mergi pe teritoriul Rusiei si sa arzi de vii femeile, copiii si batranii dintr-un sat, pe care i-ai adunat in biserica din sat (care era din lemn aproape intotdeauna). Sau sa spanzuri 3-4 copii pe un fel de "brad" din scanduri dupa care sa te pozezi alaturi si sa trimiti poza victorios acasa nevestei tale ca sa vada si ea ce barbat adevarat esti. Si asta doar pe motivul ca tu esti "superior" inclusiv prin credinta ta protestanta.
Puteti ataca oricat vreti biserica lui Hristos, ce va ramane va fi tot biserica lui Hristos (pe care nici portile iadului nu o vor birui) si voi veti ramane in istorie drept ponegritorii acesteia.
Daca acest topic ar fi inceput cu idea simpla "hai sa incercam sa cristalizam si popularizam care sunt cel putin o parte din dogmele bisericii ortodoxe" atunci nu ar fi fost nici o problema. Dar acest topic a inceput cu idea "hai sa le aratam la prostii astia de ortodocsi ca nu-si cunosc dogmele". Hai sa-ti spun un lucru: eu nu cunosc dogmele bisericii ortodoxe. A auzit toata lumea? Eu sunt crestin otodox si nu cunosc dogmele bisericii ortodoxe! Acestea e bine sa le cunosti atunci cand deja ai avansat in har, cunoscand asemenea lucruri cand tu inca alergi dupa placeri toata ziua este foarte periculoasa pentru suflet pentru ca duce inevitabil la mandrie! Si asa uneori ma gandesc ca am avansat mult prea departe in teorie fata de avans zero (0) in practica.
Insasi intentia deschiderii acestui topic a fost murdara dupa parerea mea. Intentia murdara vine doar dintr-un suflet asemenea, "dupa roadele lor ii veti cunoaste". Si atunci mai conteaza dogmele?
__________________
"Intelepciunea vine odata cu suferinta" - Aeschylus
Reply With Quote
  #9  
Vechi 06.09.2012, 14:53:17
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de moldoveanu Vezi mesajul
Dar acest topic a inceput cu idea "hai sa le aratam la prostii astia de ortodocsi ca nu-si cunosc dogmele". Hai sa-ti spun un lucru: eu nu cunosc dogmele bisericii ortodoxe.
Vrei sa spui ca nu le cunosti pe toate, dar orice credincios ortodox cunoaste dogmele principale, acestea fiind in Crez. Credinta in Sfanta Treime este principala dogma.
Adiriana dorea de fapt sa arate ca nu au importanta dogmele, trebuie doar sa crezi in Iisus, singura dogma. Noi chiar daca nu cunoastem toate dogmele spunem ca la fel credem tot ce invata Sfanta Biserica.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 06.09.2012, 16:02:47
antoniap
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Pentru mine, dogmele bisericii ortodoxe sunt poruncile evanghelice:
http://www.calauzaortodoxa.ro/calauz...evangheliei-i/


http://www.calauzaortodoxa.ro/calauz...vangheliei-ii/

De asemenea, si aceste sfaturi evanghelice:


http://tiedoamne.wordpress.com/predica-de-pe-munte/

La acestea se adauga Crezul ortodox si invataturile Sfintilor parinti ortodocsi referitoare la mantuire, desavarsire si la pastrarea dreptei credinte.

Last edited by antoniap; 06.09.2012 at 16:21:55.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Dogme babesti camy_d Reguli in Biserica 164 03.08.2016 15:46:05
Ce inseamna pentru voi credinta - Dogme sau fapte? sophia Generalitati 69 20.05.2011 04:28:25
Credinta fara dogme? georgeval Generalitati 29 08.07.2010 01:46:11
Biserici Ortodoxe si Biserici Schismatice adelin Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni 4 27.01.2010 23:34:48
Diferite slujbe de inmormantare danyel Slujba inmormantarii 10 23.11.2009 14:32:37