![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Asa cum e invatatura, pentru mantuire sunt necesare trei conditii: dreapta credinta, harul si faptele credintei.
Doar invatatura fara celelalte este filozofie teologica. Dar practica fara dreapta credinta este idolatrie, nici nu exista un pacat mai mare. Trebuie sa avem grija sa cunoastem si dreapta credinta, ca sa stim la cine ne inchinam si cum, pentru ca daca noi lenevim ingerii cazuti nu sunt lenesi, au grija sa invete invatatura care le convine lor, dupa masura omului. Unui pagan ii va da idolatria, unui credincios ii va da o erezie, si tot asa, nu lasa pe nimeni nebagat in seama. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
Ce vina are omul ala ca nu cunoaste nu stiu ce invatatura ? Fapta e fapta ,pentru orice om de pe pamint Un orb care primeste un brat de sprijin, nu stie daca a fost de la un ortodox sau un idolatru. Cu ce e mai valoros bratul orotdoxului decat al celui de cine stie ce alta credinta? Oare Hristos a venit ca sa fie slujit? Nu. Ci ca El sa slujeasca tuturor. El a venit sa condamne doar pe cei ce trec nepasatori pe linga acel orb. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
Chiar si protestantii spun, mantuirea ne-a venit prin har, dat noua gratis. puteau sa faca oamenii zeci de fapte bune, ca nu puteau primi har. El ne-a fost dat la Cincizecime. Din cauza caderii lui Adam oamneii nu mai puteau sa faca decat partial fapte bune, nu puteau sa fie ca Adam inainte de cadere. Asadar fapte bune sunt fapte bune, chiar daca le face un ateu. Nu are sens sa ne contrazicem pe ceva ce sustinem amandoi, doar toti sunt de acord cu faptele bune. Iar intre fapte cea mai buna fapta e considerata rugaciunea (ca sa nu se inteleaga gresit, nu am spus ca e singura fapta buna). |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
Tu zici ca idolatria e un mare pacat,dar eu nu asta am intrebat,ci de unde si pina unde , cei care fac fapte bune de aiurea,sunt idolatri ? Ce? Il cunosc ei pe Dumnezeu dar se inchina la alt zeu ? Si in restul mesajului vad ca imi pui mereu in gura aceleasi lucruri ,desi ti am zis de zeci de ori ca nu e cazul. Catalin,ai toate calitatile din lume ,esti echilibrat , te preocupa celalalt,ai cunostinte in a iti argumenta credinta .Dar fa si tu acest lucru simplu ,pentru care ma tot zbat :fii atent la ce spune celalalt.Tot iti zic ca n-am treaba cu protestantii,si tu imi gasesti asemanari cu ei. F. bine,poti zice ca gandirea mea seamana cu a unui protestant,dar nu ma mai fa pe mine protestant ca nu sunt. Uite,eu invat de la voi.Nu v-ati prins ca de fapt va folosesc ca sa imi luminez eu unele ganduri,si ca imi sunteti de mare folos,chiar cu cat ma criticati mai mult Dar ,macar cu atita sa ramai si tu .Poti fii number one,cel mai credincios de pe pamant,poti sa cunosti protestantii in amanunt si dogma corecta, dar in relatia cu mine am vazut ca inca nu stii sa porti un dialog. Eu te las sa vorbesti lucruri mari ,caci imi place cum vorbesti si tonul tau,dar in schimb as vrea sa inveti si tu lucrurile mici.O sa vezi ca iti va folosi. Vezi,asta e un exemplu cand suntem toba de dogma,si consideram ca nu mai e necesar sa fim si oameni simpli. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
Ce mai spune umanismul: "Umanismul permite eliberarea gândirii omului de cadrul îngust al dogmelor și apariția spiritului de toleranta." Crestinismul e opusul, pune pe Dumnezeu pe primul plan, si pe planul urmatot omul. Tu sustii ceva asemantor umanismului, dar nu stiai asta, pentru ca ai preluat conceptiile din alte parti, la fel ca si protestantismul din ecumensim. Daca poti lasa mandria deoparte poti accepta si pe cineva care iti spune adevarul, altfel o sa crezi ca tu ai iubire, altii nu si gata. Idolatria este tot cel ce se inchina la alt zeu, indiferent ca stie sau nu stie. Si daca nu stie tot nu se inchina la Dumnezeu, ci la alt zeu. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Am o intrebare, e posibil ca unii sa fi confundat umanismul (secular) cu crestinismul?
|
|
#7
|
|||
|
|||
|
Poate o intrebare interesanta ar fi: este posibil ca umanismul sa fi aparut datorita existentei crestinismului si mai ales a Jertfei Domnului facuta intregii omeniri?...
|
|
#8
|
||||
|
||||
|
Un pericol real la care se expune cel care, animat de dorința divin insuflată de a cunoaște Sfânta Doctrină se apucă să o cerceteze este ceea ce am putea denumi "dogmatismul dogmaticii". Despre ce este vorba ?
Cert este că...avem puține certitudini. În raport cu numărul uriaș și cu felurimea întrebărilor, cel al răspunsurilor pe care le putem da ca certe este mic. Surprinzător de puține propoziții sunt divin revelate, deci sunt cu adevărat dogme. Multe lucruri pe care, din dorința naturală de a ne agăța de ceva sigur, suntem înclinați să le luăm ca sigure nu sunt adevăruri de nivel dogmatic. Altfel spus, se întâmplă frecvent ca dogma să nu fie... dogmă. Iar cineva care ar crede că orice părere pe care a auzit-o de la vreun stareț este divin revelată suferă de ceea ce am numit "dogmatismul dogmaticii". Cei care fac primii pași în cercetarea adevărurilor despre Dumnezeu, despre Sfânta Fecioară, despre Ecclesia, despre oameni, ca și cei mai avansați care au, din această pricină, mai puține scuze decât primii, ar trebui să nu piardă niciodată din vedere întrebarea: "ce nivel de autoritate are cutare sau cutare învățătură ?" Se bazează ea pe autoritatea lui Dumnezeu, singurul caz în care putem vorbi de o dogmă ? Sau se bazează pe un nivel mai jos de autoritate ? Pentru noi, românii, lucrurile sunt încă și mai complicate din cauza unei imperfecțiuni particulare a limbii noastre. Trebuie să acceptăm ideea că nicio limbă apărută după Turnul lui Babel nu este perfectă, iar româna nu face excepție. În limba noastră, "a crede" are două sensuri. Unul este "a crede = a avea certitudinea absolută a credinței", altul este sensul, mai comun, "a crede = a fi de părere că". Pot apărea anumite confuzii de la această dualitate de înțelesuri. Desigur, dogmatiștii sunt foarte departe de a fi singurii expuși bolii...dogmatismului. Există un teribil dogmatism al științei, despre care voi reflecta cu alt prilej și pe alt topic.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 26.08.2012 at 20:59:50. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
Dogma in principal e ceea ce s-a hotarat la sinoade, dar si toata revelatia, in general e condensata in catehism. Un articol al lui IPS. Antonie Plamadeala, despre dogma, teologumena si parere teologica: http://www.crestinortodox.ro/dogmati...ice-68826.html |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Dogmatica Patristica Ortodoxa | myself00 | Generalitati | 7 | 10.09.2012 20:23:37 |
| Despre lectura, in general | Lilith23 | Generalitati | 26 | 15.06.2011 13:11:07 |
| sentimentalism si un dumnezeu general | lareine | Generalitati | 0 | 31.12.2009 02:15:25 |
| Sf. Andrei este sarbatoare cu rosu/mare in general? | sophia | Diverse Sarbatori | 3 | 13.11.2009 12:07:58 |
| Scrisoarea unui general roman catre Nero,despre Hristos | ortodox4life | Generalitati | 18 | 14.10.2008 23:09:52 |
|
|