Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Secte si culte
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 06.08.2012, 19:51:48
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de editheraven Vezi mesajul
In Macru 7 Iisus raspunde mai intai provocarii fariseilor apoi a extrapolat. De foarte multe ori Christos se pare (doar se pare) ca anuleaza Legea dar o face pe baza ideii "mila doresc, nu jertfa". La fel si cu Sabatul, cu spalatul mainilor. Este conditionata puterea lui Iisus de Lege? Citeste Matei 8:1-4 si Luca 17:11-19. (o singura data Iisus invoca Legea, chiar foarte aproape de faza cu mancarea).
Adevărat ce spui că "doar pare". Cât despre invocarea Legii e mult mai numeroasă, iar în chiar "faza cu mâncarea" din Marcu 7, El invocă de fapt Legea lui Dumnezeu versus [Sfânta] Tradiție (paradosis). Dar acest lucru e mai greu sesizabil pentru un ochi strâmbodox (îmi cer scuze orto-docșilor care au sesizat deja)...

Citat:
În prealabil postat de editheraven Vezi mesajul
In "new revised standard version" scrie asa
"He said to them, ‘Then do you also fail to understand? Do you not see that whatever goes into a person from outside cannot defile, 19since it enters, not the heart but the stomach, and goes out into the sewer?’ (Thus he declared all foods clean.) "

Conform Bibliei amplificate scrie asa
"18 And He said to them, Then are you also unintelligent and dull and without understanding? Do you not discern and see that whatever goes into a man from the outside cannot make him unhallowed or unclean,

19 Since it does not reach and enter his heart but [only his] digestive tract, and so passes on [into the place designed to receive waste]? Thus He was making and declaring all foods [ceremonially] clean [that is, [h]abolishing the ceremonial distinctions of the Levitical Law]."

Este cumva vorba despre 2 tipuri de ritualuri? Sau din cate puncte de vedere Dumnezeu clasifica mancarea ca fiind curata sau nu? In Fapte 11 despre ce fel de curatie a mancarii era vorba?

"8 But I said, No, by no means, Lord; for nothing common or unhallowed or [ceremonially] unclean has ever entered my mouth.
9 But the voice answered a second time from heaven, What God has cleansed and pronounced clean, do not you defile and profane by regarding or calling it common or unhallowed or unclean."

Coreleaza asta cu "Thus he declared all foods clean." si vezi ce iese.
În pasajul din Marcu 7 este vorba de acea prevedere (nescripturistică) a abluțiunii obligatorie pentru orice fariseu din vremea lui Hristos. Aceștia îndeplineau un întreg ritual -amuzant pentru noi astăzi- înainte de servirea mesei. Aceștia luau apă cât încăpea într-o coajă de ou și-și ungeau mâinile ("spălarea mâinilor") până la cot. Dacă condițiile climaterice nu permiteau, în loc de apă ei simulau întregul ritual.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 06.08.2012, 19:59:31
editheraven's Avatar
editheraven editheraven is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 07.01.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 111
Implicit

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu
În pasajul din Marcu 7 este vorba de acea prevedere (nescripturistică) a abluțiunii obligatorie pentru orice fariseu din vremea lui Hristos. Aceștia îndeplineau un întreg ritual -amuzant pentru noi astăzi- înainte de servirea mesei. Aceștia luau apă cât încăpea într-o coajă de ou și-și ungeau mâinile ("spălarea mâinilor") până la cot. Dacă condițiile climaterice nu permiteau, în loc de apă ei simulau întregul ritual.
Adevarat. Insa situatia aceasta a fost doar catalizatorul a ceea ce Iisus urma sa spuna. A fost o extrapolare. Iisus nu delcara totul curat din punct de vedere ritualistic al spalarii mainilor. Caci El nu zice despre maini si ritualul culinar in sine ca nu spurca pe om, ci mancarea in sine. Dovada concluzia care in citatele date de mine exprima clar ideea de mancare ca aliment.

Pe de alta parte revelatia lui Petru este din aceeasi "zona". Dumnezeu spune sa nu numesti necurat ceea ce El face curat. Iisus ce face? Numeste curate toate bucatele.

Iisus nu anuleaza legea. Cum citim si aici

" Să nu credeți că am venit să stric Legea sau Prorocii; am venit nu să stric, ci să împlinesc."
Mai departe : " Căci Hristos este sfârșitul Legii, pentru ca oricine crede în El să poată căpăta neprihănirea."
Si, drept concluzie "Astfel, Legea ne-a fost un îndrumător spre Hristos, ca să fim socotiți neprihăniți prin credință."
Reply With Quote
  #3  
Vechi 06.08.2012, 20:35:13
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de editheraven Vezi mesajul
Adevarat. Insa situatia aceasta a fost doar catalizatorul a ceea ce Iisus urma sa spuna. A fost o extrapolare. Iisus nu delcara totul curat din punct de vedere ritualistic al spalarii mainilor. Caci El nu zice despre maini si ritualul culinar in sine ca nu spurca pe om, ci mancarea in sine. Dovada concluzia care in citatele date de mine exprima clar ideea de mancare ca aliment.
Cred că discuțiile pe marginea "Bibliei Amplificate" (n-am auzit de ea, nu știu ce versiune e) ar putea să ne încurce mai rău, căci sunt comentarii confesional subiective. E suficient să mergem la original și la contextul istoric, știind că bucatele (ta bromata) erau "ceea ce se mănâncă" și nu ceea ce nu se mănâncă. Și aici nu sunt dubii: atât fariseii ce au iscat controversa, cât și Iisus și ucenicii cărora le explică mai târziu, nu erau mâncători de "animale necurate" (cf. Lev.11), animale infestate (cadavre în urma strangulării ori otrăvirii), ori alte așazise "bucate" ce ar putea intra în categoria "ceea ce nu se mănâncă". În schimb, Hristos Se delimitează prin această discuție de interzicerea alimentelor (reținem: alimente, adică "ceea ce se mănâncă") ce ar putea deveni "necurate" fără abluțiunea prevederilor rabinice. Aceasta era și acuzația fariseilor că El și ucenicii Lui "mănâncă cu mâinile nespălate" (adice neunse cu apă după ritual)

Citat:
În prealabil postat de editheraven Vezi mesajul
Pe de alta parte revelatia lui Petru este din aceeasi "zona". Dumnezeu spune sa nu numesti necurat ceea ce El face curat. Iisus ce face? Numeste curate toate bucatele.
Revelația lui Petru este de fapt din altă zonă: aceea a metaforei. Citim și acolo explicația lui Petru de mai târziu: "necurate" erau Neamurile (în concepția iudeilor) și nu alimentele. Un evreu n-ar fi mâncat pentru nimic în lume gândaci, șobolani, ori porc; iar Petru chiar în vis/viziune fiind a refuzat acest lucru, în ciuda insistențelor. Q.E.D.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 06.08.2012, 20:51:42
editheraven's Avatar
editheraven editheraven is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 07.01.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 111
Implicit

Fariseii au pornit controversa de la spalarea ritualica a mainlor si Iisus a extrapolat la manacare in general.

Din viziunea lui Petru am accentuat doar "Nu numi necurat ceea ce Dumnezeu a curatit". Afirmatie care are valoare de adevar generala si alipita cu afirmatia lui Iisus si concluzia lui Marcu : "astfel a declarat curate toate mancrurile" cred ca e de ajuns. Nu ma refeream la revelatia lui Petru in intregime ci doar la ceea ce DUmnezeu a spus. "Curate toate bucatele" din punct de vedere nu al spalariii mainillor ci intrinsec. E foarte clar.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 06.08.2012, 21:04:03
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de editheraven Vezi mesajul
Fariseii au pornit controversa de la spalarea ritualica a mainlor si Iisus a extrapolat la manacare in general.
De unde deduci această extrapolare?

Citat:
În prealabil postat de editheraven Vezi mesajul
Din viziunea lui Petru am accentuat doar "Nu numi necurat ceea ce Dumnezeu a curatit". Afirmatie care are valoare de adevar generala si alipita cu afirmatia lui Iisus si concluzia lui Marcu : "astfel a declarat curate toate mancrurile" cred ca e de ajuns. Nu ma refeream la revelatia lui Petru in intregime ci doar la ceea ce DUmnezeu a spus. "Curate toate bucatele" din punct de vedere nu al spalariii mainillor ci intrinsec. E foarte clar.
Afirmația nu este a lui Iisus, ci mai degrabă a lui Marcu, dar nu acest aspect e important. Important e să citim Biblia totdeauna în context fără a lăsa deoparte părțile ce nu ne convin. În cazul de față, nu ne convine (te înțeleg, eu am fost în aceeași situație) restricția pe porc. Nu cred că e cineva pe aici care să mănânce gândaci, viermi și șobolani...
Reply With Quote
  #6  
Vechi 06.08.2012, 21:32:01
editheraven's Avatar
editheraven editheraven is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 07.01.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 111
Implicit

Uite de unde deduc extrapolarea.

1 " Ei au văzut pe unii din ucenicii Lui prânzind cu mâinile necurate, adică nespălate. –"
2."Fariseii însă și toți iudeii nu mănâncă fără să-și spele cu mare băgare de seamă mâinile, după datina bătrânilor."
Ei bine, la care datina a batranilor se referea? La spalarea cu mare bagare de seama a mainilor.

3."Sunt multe alte obiceiuri pe care au apucat ei să le țină, precum: spălarea paharelor, a ulcioarelor, a căldărilor și a paturilor. –"
Este vorba, deci, clar, de un ritual exterior simblolic de curatare. Stii ligheanul lui Pilat? La fel de simbloica ca acea spalare.

4."„Pentru ce nu se țin ucenicii Tăi de datina bătrânilor, ci prânzesc cu mâinile nespălate?”"
Este inca vorba de maini. Si mai departe le vorbeste despre ce au intrebat ei. Inca nu este extrapolare
5."Voi lăsați porunca lui Dumnezeu și țineți datina așezată de oameni, precum: spălarea ulcioarelor și a paharelor, și faceți multe alte lucruri de acestea.”"

Umreaza extrapolarea:
6"Afară din om nu este nimic care, intrând în el, să-l poată spurca; dar ce iese din om aceea-l spurcă."
Initial era vorba despre spalarea ritualica a diverselor, obiecte ritual cu tenta spirituala, cica. Insa Iisus dupa ce le raspunde ce zice? Ceea ce intra in om. Mainile erau spalate, paharele si vasele, initial. Asta era ritualul nu? Insa Iisus extrapoleaza la tot ce intra in om. Se refera strict la alimentele ce pot fi continute in acele vase.

7." Fiindcă nu intră în inima lui, ci în pântece, și apoi este dat afară în hazna.” A zis astfel, făcând toate bucatele curate."

Concluzia lui Marcu e corecta. Iisus se referea la bucatele in sine, nu la recipiente. Aici am explicat extrapolarea la hrana in sine.
Daca ucenicii nu spalau ritualic mainile, Iisus acuzand fatarinicia fariseilor, pentru ca apoi sa faca/numeasca curate toate bucatele, nu crezi ca tot din punct de vedere ritualic o face?

Nu inteleg aluzia cu gandacii. Adica banuiesc ce vrei sa zici, insa te las sa explici.
Acum vreau si un argument cum ca mantuirea poate veni prin respectarea Legii. Care e, de fapt, baza discutiei acesteia. Pentru mine cel puitn.

le : nu ma deranjeaza subiectul. Eu cu adevarat cred ca pot intra si eu si restul, in Rai chiar mancand porc, iepure etc.

Last edited by editheraven; 06.08.2012 at 21:38:48.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 06.08.2012, 21:52:49
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de editheraven Vezi mesajul
Uite de unde deduc extrapolarea.

1 " Ei au văzut pe unii din ucenicii Lui prânzind cu mâinile necurate, adică nespălate. –"
2."Fariseii însă și toți iudeii nu mănâncă fără să-și spele cu mare băgare de seamă mâinile, după datina bătrânilor."
Ei bine, la care datina a batranilor se referea? La spalarea cu mare bagare de seama a mainilor.

3."Sunt multe alte obiceiuri pe care au apucat ei să le țină, precum: spălarea paharelor, a ulcioarelor, a căldărilor și a paturilor. –"
Este vorba, deci, clar, de un ritual exterior simblolic de curatare. Stii ligheanul lui Pilat? La fel de simbloica ca acea spalare.

4."„Pentru ce nu se țin ucenicii Tăi de datina bătrânilor, ci prânzesc cu mâinile nespălate?”"
Este inca vorba de maini. Si mai departe le vorbeste despre ce au intrebat ei. Inca nu este extrapolare
5."Voi lăsați porunca lui Dumnezeu și țineți datina așezată de oameni, precum: spălarea ulcioarelor și a paharelor, și faceți multe alte lucruri de acestea.”"

Umreaza extrapolarea:
6"Afară din om nu este nimic care, intrând în el, să-l poată spurca; dar ce iese din om aceea-l spurcă."
Initial era vorba despre spalarea ritualica a diverselor, obiecte ritual cu tenta spirituala, cica. Insa Iisus dupa ce le raspunde ce zice? Ceea ce intra in om. Mainile erau spalate, paharele si vasele, initial. Asta era ritualul nu? Insa Iisus extrapoleaza la tot ce intra in om. Se refera strict la alimentele ce pot fi continute in acele vase.

7." Fiindcă nu intră în inima lui, ci în pântece, și apoi este dat afară în hazna.” A zis astfel, făcând toate bucatele curate."

Concluzia lui Marcu e corecta. Iisus se referea la bucatele in sine, nu la recipiente. Aici am explicat extrapolarea la hrana in sine.
Daca ucenicii nu spalau ritualic mainile, Iisus acuzand fatarinicia fariseilor, pentru ca apoi sa faca/numeasca curate toate bucatele, nu crezi ca tot din punct de vedere ritualic o face?

Nu inteleg aluzia cu gandacii. Adica banuiesc ce vrei sa zici, insa te las sa explici.
Mi se pare corectă argumentația, cu o singură excepție: nu-mi pot imagina că această generalizare a bucatelor curate să se refere la absolut tot ce mănâncă azi oamenii, căci nu-mi pot imagina un fariseu, un apostol, ori pe Iisus mâncând gândaci, șobolani, ori viermi. Despre asta era vorba...

Citat:
În prealabil postat de editheraven Vezi mesajul
Acum vreau si un argument cum ca mantuirea poate veni prin respectarea Legii. Care e, de fapt, baza discutiei acesteia. Pentru mine cel puitn.
Nu am absolut niciun argument și asta pentru că eu (și adventismul în general) nu cred într-o mântuire prin respectarea Legii. Mântuirea vine doar prin Hristos, iar respectarea Legii este doar un răspuns al nostru cât se poate de natural la această măreață mântuire. Noi nu ținem Legea pentru a fi mântuiți, ci pentru că suntem mântuiți!

Citat:
În prealabil postat de editheraven Vezi mesajul
le : nu ma deranjeaza subiectul. Eu cu adevarat cred ca pot intra si eu si restul, in Rai chiar mancand porc, iepure etc.
Nu te contrazic, doar vreau să corectez ceva cu care vei fi de acord: mântuirea e posibilă prin Hristos și nu prin încredințarea că e sănătoasă carnea de porc. În rest, e OK, Dumnezeu nu ține seama de vremurile de neștiință. Ori încredințare greșită...
Reply With Quote
  #8  
Vechi 06.08.2012, 23:30:30
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
Afirmația nu este a lui Iisus, ci mai degrabă a lui Marcu, dar nu acest aspect e important. Important e să citim Biblia totdeauna în context fără a lăsa deoparte părțile ce nu ne convin. În cazul de față, nu ne convine (te înțeleg, eu am fost în aceeași situație) restricția pe porc. Nu cred că e cineva pe aici care să mănânce gândaci, viermi și șobolani...
Chestie de preferinte, nu de religie - halal argument de..adventist.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 08.08.2012, 14:17:53
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Chestie de preferinte, nu de religie - halal argument de..adventist.
Ba e chiar de religie. Dacă o religie e atât de laxă încât permite o viață destrăbălată în chefuri și beții, eu nu vreau să am de-a face cu o asemenea religie! Ceea ce am și făcut...
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Daca nu sintem ecumenisti ce rost are sa discutam cu sectantii? bmd Secte si culte 177 08.11.2010 20:20:53
Ignorati Sf.Asteapta Generalitati 5 03.05.2010 07:01:32