Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica ortodoxa > Despre Biserica Ortodoxa in general
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 05.08.2012, 13:22:16
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Laura19 Vezi mesajul
Ar fi fain sa se infiinteze si scoli gen "boarding school" unde elevii sa locuiasca pe timpul anului acolo
Cred că pe românește la "boarding school" în zicem "internat", după cum la "after school" îi spunem "semi-internat", nu ?

Citat:

Banuiesc ca aceste scoli ortodoxe cer taxa ptr. ca trebuie si profesorii si angajatii sa fie platiti, ma indoiesc ca statul le da ceva daca e scoala privata.
Aici este, de fapt, problema-cheie pentru care la noi sunt atât de puține școli confesionale. În țările dintre care nu facem parte, unde sunt mult mai multe, problema a fost rezolvată: fiecare elev își alege școala în mod liber, așa cum își alege medicul de familie. La rândul ei, școala acceptă sau nu un elev, tot așa cum medicul de familie acceptă sau nu un pacient. Numai școlile proxime nu îl pot refuza, dacă acesta dorește să se înscrie la ele. Acesta este singurul aspect în care mai funcționează principiul teritorialității: școlile occidentale nu pot refuza înscrierea unui copil al cărui domiciliu e lângă gardul școlii, dar pot refuza pe oricine în rest. Numai că nu le prea convine să refuze, așa cum nici medicului de familie nu îi convine să refuze pacienți fără un motiv, fiindcă înseamnă că refuză bani: fiecare copil înseamnă bani de la buget pentru școală.

Prin urmare, statul cheltuie aceeași sumă "x", care merge fie la o școală de stat, fie la una confesională. "De stat" înseamnă "administrată de organele locale" (sau "regionale" în cazul facultăților), iar "confesională" înseamnă "în administrarea căreia episcopul sau superiorul are un cuvânt de spus"). În practică, ele sunt administrate de un director ("principal") care dă socoteală în fața unui Consiliu ("the Board"), altul decât Consiliul Profesorilor. Diferența dintre școlile "de stat" și cele "confesionale" este că cei din acel Board (sau unii dintre ei) trebuie să fie agreați de primar într-un caz, respectiv agreați de episcop sau de maica superioară în celălalt.

Cele de mai sus sunt valabile pentru școlile confesionale "sub contract", cărora deci li se dau bani de la buget, în schimb li se cere conformarea cu o anumită curriculă și sunt subiect de inspecție. Prin urmare, inspectoratele sunt organe de control și de coordonare, dar nu de conducere, pe când la noi sunt atât organe de control și de coordonare, cât și de conducere, ceea ce schimbă complet lucrurile. La noi, singurul rol al Comunelor este să dea bani pentru insfrastructura școlară (prin care, de regulă, se înțelege "termopane, lemne de foc și calculatoare", fără să aibă nici cel mai mic cuvânt de spus în chestiunea "cine conduce școala", nici în chestiunea "cum este școala condusă". Dacă aș fi director de școală în România, aș fi legat de mâini și de picioare, fără nicio posibilitate să recompensez un profesor merituos față de unul indolent la nevoile elevilor: amândoi au același salariu, depinzând numai de gradul lor. Cel mult, din când în când aș putea să-i mai dau primului câte o primă de merit, și aceea cu discuții.

În afară de școlile confesionale de mai sus, mai există în Vest un număr (mai mic) de școli numite în țările francofone "hors contract". Acestea, abia, pot fi numite școli particulare, fiindcă statul nu dă niciun ban pe ele, nici nu sunt subiect de inspecție. Salariile profilor și toate celelalte cheltuieli provin, așadar, în întregime din cotizațiile părinților și alte donații. Marele avantaj este că elevii din aceste școli nu sunt obligați să învețe aberațiile "științelor" profane, de exemplu că oamenii vin din maimuțe și că elefanții au fost mai întâi viermi. Totuși, elevii lor trebuie, înaintând în cursul formării lor, să dea aceleași examene pe care le dau ceilalți, cot la cot cu ei. Se înțelege că, pentru înrolarea copiilor în aceste școli, efortul făcut de părinți e considerabil. La rândul ei, Biserica cheltuiește sume mari pentru întreținerea lor, bani de regulă proveniți din cheta duminicală. La parohiile bucureștene, cam de două ori pe an ceea ce se strânge din chetă merge pentru studenții teologi (o dată pentru facultăți, odată pentru internate) și cam o dată pe an pentru școlile noastre.

În anumite țări, de exemplu în SUA (mai ales când este sub administrație republicană), părinții creștini care au copii ce învață în școli cu taxă au reușit să nu mai plătească "inspectoratul": în SUA, banii pentru școlarizare se strâng separat de restul impozitelor și merg la "districtul școlar", adică la Inspectorat, cum am spune. Prin acțiune politică în timpul adminstrației Bush senior, acei părinți au reușit să fie scutiți de aceste taxe, arătând că plătesc deja pentru școlile private.
**
Citat:
Voi ce parere aveti de scolile ptr. fete si scolile ptr baieti, asa cum mai sunt prin alte tari? Deobicei sunt catolice.
Școlile catolice, cel puțin cele tradiționale, nu sunt mixte. Nici chiar organizațiile elevilor, de exemplu Scout ("cercetașii munților") nu sunt mixte, ci există patrule (cuiburi) de cercetași-băieți și altele de cercetași-fete. E normal, jocurile pe care le joacă băieții sunt altele decât ale fetelor, pregătirea care se cere într-un caz e alta decât în celălalt, modul de a-L sluji pe Domnul e diferit. Acesta e un motiv. Al doilea este acela pe care îl rostim la fiecare Act de Pocăință: promisiunea că vom fugi de ispită. Îmi amintesc limpede, când eram elev (adică în vremuri imemoriale...) cum sărăfănuțele tot mai scurte ale colegelor îmi generau gânduri impure și eram orientat spre lucruri premature pentru acea vârstă: eram preocupat de rotunjimile pieptului elevelor bune ("bune" însemnând acelea cu care vroiam toți să ne culcăm), mai mult decât de aplicațiile Legii lui Ohm.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #2  
Vechi 05.08.2012, 14:00:22
Laura19
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Cred că pe românește la "boarding school" în zicem "internat", după cum la "after school" îi spunem "semi-internat", nu ?
Da cam asa. Stiu ca in Ro sunt camine ptr elevii de liceu din alte orase si asa, insa nu apartin de o scoala anume. In afara, "boarding school", majoritatea private mai mult sau mai putin, au in aceiasi cladire sau in aceiasi curte si camerele ptr. elevi si ei se ocupa de dotare etc.

Citat:
Aici este, de fapt, problema-cheie pentru care la noi sunt atât de puține școli confesionale. În țările dintre care nu facem parte, unde sunt mult mai multe, problema a fost rezolvată: fiecare elev își alege școala în mod liber, așa cum își alege medicul de familie. La rândul ei, școala acceptă sau nu un elev, tot așa cum medicul de familie acceptă sau nu un pacient. Numai școlile proxime nu îl pot refuza, dacă acesta dorește să se înscrie la ele. Acesta este singurul aspect în care mai funcționează principiul teritorialității: școlile occidentale nu pot refuza înscrierea unui copil al cărui domiciliu e lângă gardul școlii, dar pot refuza pe oricine în rest. Numai că nu le prea convine să refuze, așa cum nici medicului de familie nu îi convine să refuze pacienți fără un motiv, fiindcă înseamnă că refuză bani: fiecare copil înseamnă bani de la buget pentru școală.

Prin urmare, statul cheltuie aceeași sumă "x", care merge fie la o școală de stat, fie la una confesională. "De stat" înseamnă "administrată de organele locale" (sau "regionale" în cazul facultăților), iar "confesională" înseamnă "în administrarea căreia episcopul sau superiorul are un cuvânt de spus"). În practică, ele sunt administrate de un director ("principal") care dă socoteală în fața unui Consiliu ("the Board"), altul decât Consiliul Profesorilor. Diferența dintre școlile "de stat" și cele "confesionale" este că cei din acel Board (sau unii dintre ei) trebuie să fie agreați de primar într-un caz, respectiv agreați de episcop sau de maica superioară în celălalt.

Cele de mai sus sunt valabile pentru școlile confesionale "sub contract", cărora deci li se dau bani de la buget, în schimb li se cere conformarea cu o anumită curriculă și sunt subiect de inspecție. Prin urmare, inspectoratele sunt organe de control și de coordonare, dar nu de conducere, pe când la noi sunt atât organe de control și de coordonare, cât și de conducere, ceea ce schimbă complet lucrurile. La noi, singurul rol al Comunelor este să dea bani pentru insfrastructura școlară (prin care, de regulă, se înțelege "termopane, lemne de foc și calculatoare", fără să aibă nici cel mai mic cuvânt de spus în chestiunea "cine conduce școala", nici în chestiunea "cum este școala condusă". Dacă aș fi director de școală în România, aș fi legat de mâini și de picioare, fără nicio posibilitate să recompensez un profesor merituos față de unul indolent la nevoile elevilor: amândoi au același salariu, depinzând numai de gradul lor. Cel mult, din când în când aș putea să-i mai dau primului câte o primă de merit, și aceea cu discuții.

În afară de școlile confesionale de mai sus, mai există în Vest un număr (mai mic) de școli numite în țările francofone "hors contract". Acestea, abia, pot fi numite școli particulare, fiindcă statul nu dă niciun ban pe ele, nici nu sunt subiect de inspecție. Salariile profilor și toate celelalte cheltuieli provin, așadar, în întregime din cotizațiile părinților și alte donații. Marele avantaj este că elevii din aceste școli nu sunt obligați să învețe aberațiile "științelor" profane, de exemplu că oamenii vin din maimuțe și că elefanții au fost mai întâi viermi. Totuși, elevii lor trebuie, înaintând în cursul formării lor, să dea aceleași examene pe care le dau ceilalți, cot la cot cu ei. Se înțelege că, pentru înrolarea copiilor în aceste școli, efortul făcut de părinți e considerabil. La rândul ei, Biserica cheltuiește sume mari pentru întreținerea lor, bani de regulă proveniți din cheta duminicală. La parohiile bucureștene, cam de două ori pe an ceea ce se strânge din chetă merge pentru studenții teologi (o dată pentru facultăți, odată pentru internate) și cam o dată pe an pentru școlile noastre.

În anumite țări, de exemplu în SUA (mai ales când este sub administrație republicană), părinții creștini care au copii ce învață în școli cu taxă au reușit să nu mai plătească "inspectoratul": în SUA, banii pentru școlarizare se strâng separat de restul impozitelor și merg la "districtul școlar", adică la Inspectorat, cum am spune. Prin acțiune politică în timpul adminstrației Bush senior, acei părinți au reușit să fie scutiți de aceste taxe, arătând că plătesc deja pentru școlile private.
**
Stiu ca sunt si in Ro cateva licee private, dar nu ortodoxe. Oricum, chestia cu scolile private esta ca nu stiu de unde scot romanii de rand bani ptr. scoala. Desi poate scoala ortodoxa cu taxa ar fi mult mai buna decat cea de stat, multi nu isi vor permite. Iar cei care nu stau in acel oras unde este scoala ortdoxa, nu au asigurata cazarea pe proprietatea scolii.
Citat:
Școlile catolice, cel puțin cele tradiționale, nu sunt mixte. Nici chiar organizațiile elevilor, de exemplu Scout ("cercetașii munților") nu sunt mixte, ci există patrule (cuiburi) de cercetași-băieți și altele de cercetași-fete. E normal, jocurile pe care le joacă băieții sunt altele decât ale fetelor, pregătirea care se cere într-un caz e alta decât în celălalt, modul de a-L sluji pe Domnul e diferit. Acesta e un motiv. Al doilea este acela pe care îl rostim la fiecare Act de Pocăință: promisiunea că vom fugi de ispită. Îmi amintesc limpede, când eram elev (adică în vremuri imemoriale...) cum sărăfănuțele tot mai scurte ale colegelor îmi generau gânduri impure și eram orientat spre lucruri premature pentru acea vârstă: eram preocupat de rotunjimile pieptului elevelor bune ("bune" însemnând acelea cu care vroiam toți să ne culcăm), mai mult decât de aplicațiile Legii lui Ohm.
Tot posibilul sa fi fost asa si la ortodocsi. Aici de ex., sunt scoli catolice-dar finantate de stat- mixte. Si scoli catolice private, care sunt de fete, respectiv baieti.
E interesanta ideea asta cu scoala ptr fete si scoala ptr. baieti. Clasele primare se pot face si la scoli mixte, e bine sa interactioneze baietii cu fetele cat de cat. Insa la liceu poate o fi mai bine sa se opteze ptr. scoli separate.
Legat de ispite. Apoi, daca scoala are o uniforma decenta, se poate si la scoli mixte. La mine era cam asa uniforma: fusta gri/pantaloni stofa gri, sacou, camasa alba/albastra. Lungimea fustei se poate impune prin regulament. Oricum, liceele care se respecta au uniforme.

Per asamblu, ideea de scoli generale si licee ortodoxe este bine veninta.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 05.08.2012, 14:18:55
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Laura19 Vezi mesajul
Lungimea fustei se poate impune prin regulament.
Regulamente au fost mereu. Îmi păreau făcute spre a fi încălcate. La vârsta aceea a spiritului de frondă și teribilismului juvenil, însăși ideea de regulament mi se părea jalnică. Ceva ce directorul și ceilalți dinozauri bătrâni și solzoși care îi țineau țucalul foloseau ca să ne taie nouă aripile libertății.
Pe dv nu v-au învățat colegele mai mari cum se intră în școală, dimineața, regulamentar, iar apoi fusta se ridică 20 de centimetri când intrați în clasă ? Offff, nu ați fost la școala vieții !

Citat:
Per asamblu, ideea de scoli generale si licee ortodoxe este bine veninta.
Subscriu. De fapt, învățământul mixt a apărut în țara noastră, sub influență sovietică, în anii 50. Se numeau "școli mixte experimentale". Apoi, nu știu cine a stabilit că experimentul a reușit. Când eram eu copil mic, adică în anii 70, se numeau deja "școli mixte" și atât. Când eram copil mare, în anii 80, însăși denumirea de "mixt" dispăruse, iar oamenii ajunseseră deja să creadă că școlile din Ro au fost dintotdeauna mixte și nu se poate altfel, tot așa cum acum cred că România a fost mereu republică și altminteri nu se poate.

Pe de altă parte, trebuie avut în vedere că un liceu confesional presupune cheltuieli mai mari decât o școală confesională. Altă dotare, altă normă didactică, adică mai mulți profi, cu salarii mai mari. Pe urmă, segregarea presupune cel puțin două licee în loc de unul. Nu poți să faci liceu ortodox de fete și să nu faci liceu ortodox de băieți. Pe de altă parte, a avea două licee ortodoxe, cel puțin în București, nu mi se pare imposibil financiar. Poate că PF Daniel, un administrator evident mai bun decât predecesorul său, le va face până la urmă. Dar, un orizont de așteptare trebuie să vină din partea congregației sale. Păstorul bun aude plângerile oițelor sale....
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #4  
Vechi 05.08.2012, 18:08:52
Laura19
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Regulamente au fost mereu. Îmi păreau făcute spre a fi încălcate. La vârsta aceea a spiritului de frondă și teribilismului juvenil, însăși ideea de regulament mi se părea jalnică. Ceva ce directorul și ceilalți dinozauri bătrâni și solzoși care îi țineau țucalul foloseau ca să ne taie nouă aripile libertății.
Pe dv nu v-au învățat colegele mai mari cum se intră în școală, dimineața, regulamentar, iar apoi fusta se ridică 20 de centimetri când intrați în clasă ? Offff, nu ați fost la școala vieții !
Nu, nu m-a invatat nimeni sa fac asa. Uniforma si regulamentul intern din generala si liceul unde am fost erau respectate de elevi. C.N."Dr.Ioan Mesota",Brasov. Poate stiti de el. Daca nu se respecta uniforma erai trimis acasa cu absente nemotivabile. Si elevii respectau asta ptr. ca profesorii nu acceptau si ptr. ca liceul in sine, fiind unul din cele mai bun in Brasov(celalat fiind C.N. Andrei Saguna), impune respect. Oricum, majoritatea fetelor purtau pantaloni de stofa. Dirigintele meu, profesor de matematica, unul f. bun, a inceput sa se aproprie de ortodoxie si la dirigentie ne punea sa ascultam inregistrari audio cu duhovnici. Apoi, profesoara noastra de religie a fost superba. Iar la fiecare inceput de an, la deschidere, un preot (bunicul unui coleg) tinea predica si bincuvanta. Cum am zis, un liceu care se respecta, impune regulamentul si au unifrma decenta. Unde am invatat eu nu le era frica sa exmatriculeze. Unde am fost eu era decenta, spre deosebire de alte licee.


Citat:
Subscriu. De fapt, învățământul mixt a apărut în țara noastră, sub influență sovietică, în anii 50. Se numeau "școli mixte experimentale". Apoi, nu știu cine a stabilit că experimentul a reușit. Când eram eu copil mic, adică în anii 70, se numeau deja "școli mixte" și atât. Când eram copil mare, în anii 80, însăși denumirea de "mixt" dispăruse, iar oamenii ajunseseră deja să creadă că școlile din Ro au fost dintotdeauna mixte și nu se poate altfel, tot așa cum acum cred că România a fost mereu republică și altminteri nu se poate.

Pe de altă parte, trebuie avut în vedere că un liceu confesional presupune cheltuieli mai mari decât o școală confesională. Altă dotare, altă normă didactică, adică mai mulți profi, cu salarii mai mari. Pe urmă, segregarea presupune cel puțin două licee în loc de unul. Nu poți să faci liceu ortodox de fete și să nu faci liceu ortodox de băieți. Pe de altă parte, a avea două licee ortodoxe, cel puțin în București, nu mi se pare imposibil financiar. Poate că PF Daniel, un administrator evident mai bun decât predecesorul său, le va face până la urmă. Dar, un orizont de așteptare trebuie să vină din partea congregației sale. Păstorul bun aude plângerile oițelor sale....
Liceul. Pai se poate face cum sunt au unele Licee, cum e Dr.Ioan Mesota care are clase si de gimnaziu, si majoritatea materiilor sunt predate de profesori de liceu, cu mici exceptii. Oricum, nr. de elevi in cazul unui liceu+gimnaziu ortodox ar fi mai mic decat cel din liceele de stat. Daca se vrea se poate. Si sunt convinsa ca s-ar gasi si voluntari sa predea pe gratis part-time sau asa.
***
@Otilia12 Ai dreptate in ceea ce zici. Stii, tocmai ptr ca este o tara ortodoxa de 2000 de ani ar trebui ca liceele de stat sa fie ortodoxe, nu ar trebui ca noi sa ne facem scoli ptr. ca guvernul e vandut. Dar, cum ai zis, in 23 de ani se puteau face multe. Ce sa zic, bine ca au inceput si acum, vorba aia, mai bine mai tarziu decat niciodata. Multumesc ptr. siteuri. Interesanta treaba in Rusia. Pacat ca nu suntem ca ei in aceasta privinta.

@Dumitru. Oamenii au nevoie si de Biserici, nu doar de scoli-btw multe scoli in Ro au fost infiitate de preoti,mitropoliti,calugari. Nu fura preotii mai mult decat fura statul. Ministerul Educatiei abia misca un deget ptr. a imbunatatii sistemul educational si ptr. a finanta scolile sarace. Pana la un punct as putea fi de acord cu tine. O Biserica mica/medie nu costa asa mult. Insa mai sunt si unele proiecte pe care nu am sa le inteleg niciodata, cum ar fi Catedrala Mantuirii Neamului, care se putea face mult mai mica, nu trebuia neapart in intreaca turnul Eiffel si pe care se cheltuiesc milioane de euro, ptr. ce nu stiu.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Scoli ortodoxe iana Despre Biserica Ortodoxa in general 5 27.10.2013 23:04:36
Poezii Ortodoxe pentru Android Carmen FUNIERU Resurse ortodoxe on-line 9 01.06.2012 11:52:30
-3 scoli | + 1 biserica suntneutru Generalitati 57 21.01.2010 16:35:43
concur clasele I-IV adichi79 Stiri, actualitati, anunturi 0 18.02.2007 14:36:35