Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Viata monahala > Preotul
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 03.08.2012, 02:01:19
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de fallen Vezi mesajul
1. Daca preotul duhovnic te iarta (dezleaga) de un pacat sau de toate, eventual pe patul de moarte, automat esti iertat si de Dumnezeu?
Da. Fiindcă cel care iartă este chiar Dumnezeu. Preotul este delegat al Său.

Citat:
2. Daca preotul iti iarta un pacat prea usor, sau daca nu meritai iertarea din varii motive (nu te caiai indeajuns, nu aveai de gand sa parasesti pacatul daca nu te imbolnaveai sau mureai), sau daca ti-ai "cumparat" dezlegarea cu bani sau alte mijloace, iti iei si tu osanda si isi ia si el?
Sunt situații deosebite. Astfel: dacă preotul îți iartă un păcat prea ușor, osânda și-o ia numai el, în vreme ce penitentul este iertat. Acest lucru este din cauză că preotul nu a făcut ceea ce trebuia să facă (spre îndreptare), pe când penitentul a făcut ceea ce trebuia să facă.
Dacă, însă, penitentul nu s-a căit în inima sa, căință care cuprinde în ea hotărârea de a nu mai păcătui (cel puțin privind specia sau speciile de păcate confesate), atunci iertarea obținută este nulă, adică nu este iertat. În general, pentru ca un Sacrament să funcționeze, sunt necesare pe lângă condițiile din partea celui care îl administrează (materia prescrisă, formula prescrisă, intenția sacramentală și capabilitatea de administrator) și condițiile de dispoziție necesară a sufletului din partea primitorului. Pentru Sacramentul Penitenței, spunem că sufletul se află în dispoziție necesară atunci când există căință sinceră și cel puțin în formă imperfectă (adică din frică de pedeapsă și nu din dorința de a nu-L supăra pe Dumnezeu). Așadar, dacă spovada a fost validă, dar sufletul nu a fost în dispoziție necesară, ea nu funcționează, tot așa cum o împărtășire nu funcționează asupra unui suflet căzut. Fiindcă în ceea ce privește Sacramentul Comuniunii (Împărtășania sau Cuminecarea) condiția de dispoziție necesară a sufletului este să nu existe păcate grave care să îl țină legat.

Citat:
3. Daca un preot iti da un canon (te opreste de la Sfanta Impartasanie) pe o anumita perioada, si pana la sfarsitul acestei perioade moare fara sa iti dea dezlegare, e adevarat ca nici alt preot nu te mai poate dezlega? Ce poti face in atare situatie?
Nu, nu este adevărat. Fiincă canonul și dezlegarea nu sunt pendinte de persoana preotului, ci de oficiul său de preot. Toți preoții valid hirotoniți și care au primit de la capul Bisericii locale hirotesirea de a spovedi au aceeași capabilitate de a ierta păcatele. Chiar și în cazul în care cel care a dat canonul este episcop, adică se află pe treapta deplinei preoții, în condiții normale numai succesorul său poate dezlega. Dar, in articulo mortis, oricare preot o poate face.

Citat:
4. E adevarat ca pe patul de moarte poate primi oricine dezlegare de pacate si Sfanta Impartasanie? Chiar si condamnatii la moarte,cum am vazut in filmele de epoca?
Da. Penitentul pe patul de moarte (dar încă viu) poate primi dezlegare chiar dacă nu mai are puterea de a se spovedi, o asemenea dezlegare fiind deplin validă.
Condamnații la moarte (din societățile creștine) au suficient timp la dispoziție pentru examenul de conștiință și pentru spovadă, iar statele creștine au obligația morală să permită accesul unui preot. Dacă pot vorbi și sunt în toate mințile, ei trebuie să se spovedească ca să primească dezlegarea.

Citat:
5. Daca ai un canon de la duhovnicul tau, si in ceasul mortii esti la mare departare, iti poate da dezlegarea si ultima imparatasanie orice alt preot? Chiar si un preot de alta confesiune (dar tot crestin, evident)?
Da, după cum am spus orice preot, chiar redus la starea laicală (caterisit, răspopit) poate da dezlegare. În fața unei situații de urgență, el are nu numai capabilitatea, ci și datoria de a face acest lucru, tot așa cum un medic căruia Colegiul Medicilor i-a retras dreptul de practică și de a se numi "medic" are datoria de a îngriji un bolnav, dacă nici un alt medic nu este în apropiere. Potrivit canoanelor catolice, chiar dacă este de altă confesiune, cu condiția ca preoția lui să fie autentică (altfel spus, dacă este ortodox, stilist, non-calcedonian, anglican din High Church, vechi catolic etc, dar nu dacă este protestant ori de altă confesiune la care preoție sacramentală nu există).

Citat:
Care este diferenta intre iertare si dezlegare ? Adica, daca te spovedesti si nu primesti dezlegare la Sfanta Impartasanie pentru un anumit pacat savarsit, sau pentru mai multe, inseamna ca acele pacate iti sunt totusi iertate sau nu ?
Aici, este o deosebire între practica ortodoxă și cea catolică. Din câte înțeleg, în practica ortodoxă se poate să fii amânat de la Împărtășanie până la îndeplinirea canonului. La noi, "iertare" și "dezlegare" sunt cuvinte diferite pentru același lucru: te poți împărtăși imediat după ce te spovedești și auzi formula de dezlegare ("Eu te dezleg...."), rămânând obligația îndeplinirii ulterioare a canonului. Cel care a primit dezlegare, eventual s-a și împărtășit, dar nu și-a făcut canonul se află în stare de grație, dar este urmărit de debitele sale. Dacă nu le va plăti în timpul vieții, le va plăti în decursul stagiilor purgatoriale, ori va plăti un suflet caritabil pentru el. Nimeni nu intră în rai cu datorii. Noi am vrea să intrăm direct în rai, iar nu în purgatoriu, de aceea trebuie să ne luăm canoanele în serios. Cu alte cuvinte, rezultatul spovezii este: fie penitentul primește dezlegarea, ceea ce înseamnă că se poate împărtăși, fie penitentul nu o primește, fiindcă preotul constată că nu o poate da, de exemplu când constată că există motive temeinice de îndoială asupra căinței, sau asupra calității examenului de conștiință sau constată că e în fața unui excomunicat pentru care nu are capabilitate de dezlegare.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 03.08.2012 at 02:17:13.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 03.08.2012, 02:09:32
fallen fallen is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 21.03.2011
Locație: bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.250
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru fallen
Implicit

Multumesc.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 16.08.2012, 16:58:36
fallen fallen is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 21.03.2011
Locație: bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.250
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru fallen
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul

Aici, este o deosebire între practica ortodoxă și cea catolică. Din câte înțeleg, în practica ortodoxă se poate să fii amânat de la Împărtășanie până la îndeplinirea canonului. La noi, "iertare" și "dezlegare" sunt cuvinte diferite pentru același lucru: te poți împărtăși imediat după ce te spovedești și auzi formula de dezlegare ("Eu te dezleg...."), rămânând obligația îndeplinirii ulterioare a canonului. Cel care a primit dezlegare, eventual s-a și împărtășit, dar nu și-a făcut canonul se află în stare de grație, dar este urmărit de debitele sale. Dacă nu le va plăti în timpul vieții, le va plăti în decursul stagiilor purgatoriale, ori va plăti un suflet caritabil pentru el. Nimeni nu intră în rai cu datorii. Noi am vrea să intrăm direct în rai, iar nu în purgatoriu, de aceea trebuie să ne luăm canoanele în serios. Cu alte cuvinte, rezultatul spovezii este: fie penitentul primește dezlegarea, ceea ce înseamnă că se poate împărtăși, fie penitentul nu o primește, fiindcă preotul constată că nu o poate da, de exemplu când constată că există motive temeinice de îndoială asupra căinței, sau asupra calității examenului de conștiință sau constată că e în fața unui excomunicat pentru care nu are capabilitate de dezlegare.
Sa inteleg ca si daca marturisesti un pacat mare, grav (avort, desfranare, sodomie, furt, omor, etc) poti sa te imparatsesti imediat si sa faci canonul ulterior, sau in astfel de situatii nu mai poti sa te impartasesti de loc, niciodata? In practica ortodoxa stiu ca ti se da un numar de ani (= canon) in care nu ai voie sa te impartasesti daca ai savarsit astfel de fapte, si doar daca in acesti ani te tii de canon (postesti, iti faci rugaciunile care ti se dau, si mai ales nu mai repeti pacatul respectiv) la sfarsitul perioadei poti primi sfanta impartasanie. Iar pe parcursul acestei perioade, daca dai dovada de ascultare si ravna, aceasta se poate scurta (la fel ca si in cazul pedepsei penale, cu inchisoarea). Daca insa repeti pacatul, sau faci altul la fel de mare, risti sa ti se dea "pedeapsa maxima" pentru amandoua. N-am auzit la noi in biserica de "excomunicare", am auzit doar in scrieri mai vechi termenul de "anatema' sau "afurisire", dar care se aplica mai mult in cazul prelatilor, clericilor care pacatuiau si mai ales recidivau in pacat. Ceva de genul prima data era iertat, dar daca recidiva se caterisea si se si afurisea. N-am auzit insa ca vreun mirean sa se afuriseasca pentru vreo anume pricina, dar probabil ca exista si astfel de posibilitati.
Presupun ca si preotul pus in fata unei astfel de decizii are de facut o alegere grea: dezleaga un pacatos si il trimite in rai fara sa merite, sau trimite in iad un om nevinovat. La fel ca si un judecator, doar ca sentinta acestuia nu e atat de definitiva. Oare nu e prea mult pentru un om sa ia o astfel de decizie ? Sau sentinta definitiva o da abia Dumnezeu la Judecata de Apoi? Daca un om moare si preotul nu ajunge la timp, sau dintr-un motiv sau altul nu ii da dezlegare si nu-l impartaseste, nu mai exista totusi speranta de mantuire, de iertare din partea lui Dumnezeu pentru omul acela, mai ales daca rudele se roaga pentru el si ii fac pomeni?
Reply With Quote
  #4  
Vechi 16.08.2012, 17:09:05
fallen fallen is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 21.03.2011
Locație: bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.250
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru fallen
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul


Da, după cum am spus orice preot, chiar redus la starea laicală (caterisit, răspopit) poate da dezlegare. În fața unei situații de urgență, el are nu numai capabilitatea, ci și datoria de a face acest lucru, tot așa cum un medic căruia Colegiul Medicilor i-a retras dreptul de practică și de a se numi "medic" are datoria de a îngriji un bolnav, dacă nici un alt medic nu este în apropiere. Potrivit canoanelor catolice, chiar dacă este de altă confesiune, cu condiția ca preoția lui să fie autentică (altfel spus, dacă este ortodox, stilist, non-calcedonian, anglican din High Church, vechi catolic etc, dar nu dacă este protestant ori de altă confesiune la care preoție sacramentală nu există).


Este valabila si situatia inversa, adica daca muribundul nu mai poate comunica din motive fiziologice, si nu se poate sti carei confesiuni ii apartine? Am auzit ca in razboi, pe placutele de identificare ale soldatilor, pe langa nume scria si religia careia ii apartine, dar totusi nu cred ca aveau cu ei pe front cate un preot din fiecare religie a statului respectiv (mai ales americanii, care au atat de multe) si presupun ca in aceasta situatie orice preot ("adevarat", cum ati precizat, nu pastor) putea dezlega si imparatsi orice credincios (sau presupus credincios). Sau daca muribundul nu mai poate comunica in nici un fel, nici nu mai poate fi dezlegat? ( ca de impartasit e evident ca nu poate, daca e inconstient sau in coma, din motive fizice).
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Preotul afacerist mau77mau Preotul 221 20.05.2016 13:02:55
Preotul de mir idealist Preotul 9 23.07.2010 00:44:41
preotul madalinutza Preotul 5 06.05.2009 18:33:05
Preotul prezice? n06d Preotul 18 27.02.2009 13:38:35
preotul verona Din Noul Testament 4 10.09.2008 23:30:58