![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Bun argument! L-am folosit si eu mai demult intr-o discutie cu unii neoprotestanti care nu-si boteaza copiii pe motiv ca inca n-au credinta. Nu stiu inca ce efect a avut, daca or fi tinand cont de el, cert e ca la momentul respectiv, nu erau deloc convinsi (deh! indoctrinarea sectara anti-pedobaptism e greu de invins). Le-am spus ca, in ciuda faptului ca bebelusii nu-si pot exprima constient dorinta de a fi ai lui Hristos, sufletele lor au deschidere spre primirea harului si nu-L resping pe Hristos, de aceea, cand un bebelus e afundat in apa Botezului impregnata de Duhul Sfant, duhul lui se intalneste tainic cu Duhul lui Hristos, si e astfel invaluit intr-un vesmant de har. De aceea se si canta la Botez imnul baptismal „Cati in Hristos v-ati botezat, in Hristos v-ati si imbracat”. Le ziceam acelor np ca e de datoria parintilor sa le „aranjeze” ei copiilor lor aceasta intalnire la nivel inalt, intre duhul copilului si Duhul lui Hristos, pt. ca ei singuri nu pot, iar de acolo incolo, stie Dumnezeu cum lucreaza. Asa cum si embrionul Ioan Botezatorul L-a recunoscut pe Duhul Sfant la intalnirea cu embrionul Hristos, atunci cand mamele lor s-au intalnit in cetatea lui Iuda, tot asa si duhul bebelusului Il va recunoaste pe Duhul Sfant la Botez. Daca un om si in faza embrionara Il poate simti in duhul lui pe Dumnezeu si se bucura fara sa si poata exprima constient asta, atunci de ce parintii np isi lipsesc propriii copii de o asemenea imensa binefacere? N-o sa pricep niciodata. Bineinteles ca respectivii o tineau pe a lor una si buna, ca e nevoie ca mai intai sa creasca, sa auda Cuvantul, sa inteleaga si apoi sa creada etc, etc, repetand somnambulic aceleasi idei folosite la brainwashing in secta lor. Nu stiu daca ii boteaza sau nu pe adultii oligofreni sau autisti sau cu vreun oarecare handicap psihic care nu vor intelege niciodata rational continutul religiei. scuze de offtopic. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Pe de altă parte, tendința de a o tot lălăi cu botezul este, acum, prezentă și la catolici, ca și la ortodocși. Ar fi total neobișnuit să botezi copilul la 8 zile în vremea de acum. Trebuie ca mama să primească nu-ș ce dezlegări de sfârșit de lăuzie, trebuie ca nașa să aibă rochie faină, trebuie cocarde, invitații și cârciumă de fițe. Răul este prezent peste tot, în lume, în Biserică, în noi înșine. Și lucrează. A susține că Răul nu va prevala în Biserică e una, iar a susține că este absent din Biserică e alta. E prezent bine mersi, ne șoptește tuturor în urechi și se adaptează personalității noastre, făcând exact acele sugestii diabolice la care suntem mai sensibili. Unui spirit rebel, îi sugerează aderența la o schismă care diminuează importanța Botezului și îl amână: este atacul de la stânga. Unei femei credincioase, îi șoptește că nu se poate Botez înainte de Moliftă: iată atacul de la dreapta. Rețetele lui sunt vechi de când e lumea: el este acela care pe unii i-a făcut saduchei, iar pe alții farisei, distrându-se diavolește pe seama înfruntării lor, când de fapt toți erau prinși în aceeași oală încinsă de el. Mutatis mutandis, cam același lucru poate fi observat și despre căsătorie. Dar, asta e deja subiect de alt topic.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 03.07.2012 at 00:21:34. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Consider ca trebuie subliniata diferenta intre botezul Sfantului Ioan Botezatorul si Botezul in numele Sfintei Treimi intemeiat de Hristos Iisus (care este nastere duhovniceasca intru Hristos Iisus, deci inceput al vietii duhovnicesti). Hristos Iisus insusi s-a botezat doar cu Botezul lui Ioan si El insusi a fost "taiat imprejur", prunc fiind. Consider ca "problema" cu teologia protestanta si neoprotestanta rezida in definirea si intelegerea credintei. Acestia tind sa confere credintei un scop in sine, cu valente juridice, lapidare (ca un certificat, document pe care fie il ai fie nu il ai, care poate fi pierdut, redobandit, negociat etc). Din punct de vedere al teologiei patristice, credinta nu are un scop in sine, ci este doar o actiune cu un scop precis: cunoasterea lui Dumnezeu. ("Noi am crezut si am cunoscut ca Tu esti Hristosul" - Ioan cap 6). Astfel, din punct de vedere ortodox credinta nu se poate masura cantitativ ci doar calitativ in functie de scopul credintei: cunoastrea lui Hristos. Astfel din faptele omului se vede nivelul cunosterii lui Dumnezeu prin conlucrarea cu harul Duhului Sfant. Sfintii spre exemplu cunosc pe Hristos si conlucreaza cu harul Dunului Sfant la cel mai inalt nivel. Din nefericire aceeasi conceptie eronata o gasim in teologia protestanta si neoprotestanta si in definirea mantuirii, care este privita tot sub aspect juridic, lapidar. Din punct de vedere teologic patristic, mantuirea este o actiune continua ("cu frica si cutremur lucrati mantuirea voastra" Filipeni 2), in mai multe etape cu un scop precis: indumnezeirea omului. In mare cele 3 etape descrise de spiritualitatea ortodoxa sunt: despatimirea, iluminarea (contemplatia) si desavarsirea (indumnezeirea). Last edited by Eugen7; 03.07.2012 at 13:01:29. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Mintea umana, in mod obisnuit (adica daca de bazeaza doar pe viata biologica si pe cognitia urmare a perceptiei sezoriale), nu poate "procesa" (in vederea cognitiei) decat obiecte ce au o existenta spatio-temporala.
Prin harul Duhului Sfant, mintea umana poate "procesa" (pentru a obtine o cognitie, cunoastere, "vedere") duhovniceste si obiecte care nu au o existenta spatio-temporala (precum cele "dinaintea" creari universului, spatiului, timpului, materiei; inclusiv cele legate de fiinta lui Dumnezeu, Personele Sfintei Treimi, energia Divina numita harul Duhului Sfant). Sfantul Grigorie Palama, Sfantu Simeon Noul Teolog, Sfantul Serafim de Sarov, Gheron Iosif si multi alti parinti filocalici descriu modul in care fiecare persoana umana poate ajunge la sfintenie, la "vedere duhovniceasca", la desavarsire, la indumnezeire. Sfantul Duh nu purcede si de la Fiul in sensul ca Fiul nu participa la cauzarea existentei Duhului Sfant. Fiul doar ne trimite Duhul Sfant (dar nu este cauza a existentei Sale). Parintii filocalici au vazut (si vad) pe Hristos Iisus cu harul Dunului Sfant. O explicatie puerila: Prin analogie cu un proiector de la teatru cand in lumina spotului luminos vedem actorul pe care trebuie sa ne fie centrata atentia, insa nu ne putem uita direct la proiector datorita luminii orbitoare; Duhul Sfant care purcede (izvoraste, este cauzat) exclusiv din Tatal, lumineaza pe Fiul pentru a fi vazut de noi prin harul Duhului Sfant. Daca Duhul Sfant ar purcede (ar izvora, ar fi cauzat) si din Fiul atunci noi nu am putea "vedea" duhovniceste pe Fiul din pricina luminii orbitoare. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
In ce fel Tatal si Duhul Sfant au contribuit la intruparea Fiului? Concret ma refer.
Ce semnificatie are coborarea Duhului Sfant sub forma de porumbel in momentul botezului Domnului de catre Ioan? Cum intelegeti faptul ca Domnul a spus ca noi suntem una cu El asa cum si El este una cu Tatal? Cum poate exista o astfel de comparatie cand a fi una Fiul cu Tatal inseamna ceea ce ati explicat pana acum si care nu se poate aplica la uniunea om-Dumnezeu? Si totusi Domnul spune "asa cum"? Despre neoprotestanti: explica ei singuri: Domnul nu a dat botez copiilor ci doar binecuvantare chiar daca acei copii il recunosteau si mergeau la El. Doar adultii se botezau dupa ce se pocaiau de pacate si isi schimbau comportamentul. Nu judec aici daca e bine sau rau ceea ce fac ei ci spun doar ca este perfect biblic. Legat de cele scrise anterior: - ce se intelege prin: "nasterea in Sfantul Duh a Fiului de catre Tatal". ? Ma refer la acel "in Sfantul Duh" - legat de citatul dat din Catehism, cum adica Duhul Sfant ar fi proprietatea noastra daca ar fi vorba de persoana Duhului Sfant? Pai nu suntem Temple ale Duhului Sfant (a persoanei)? Iar mai departe scrie: "prin harul care vine in noi, toate cele trei persoane dumnezeiesti se salasluiesc" - de ce nu ar fi proprietatea noastra cele trei persoane dumnezeiesti in cazul acesta? Si cum adica se salasluiesc persoanele prin har, adica printr-o putere a lor? - Domnul Iisus are suflet asa cum spune aici: "În mormânt cu trupul, în iad cu sufletul, ca un Dumnezeu, în rai cu tâlharul și pe scaun împreună cu Tatăl și cu Duhul ai fost Hristoase, toate umplându-le Cel ce ești necuprins." ? Cum a putut Domnul sa fie in Rai cu talharul inainte de Inaltarea Lui la dreapta Tatalui? - In acest pasaj: "Iar daca una e iubirea Tatalui si a Fiului, iar cinstea si convergenta de la Amandoi Acestia este si a Duhului, atunci ea poarta in mijlocul sufletului ei intreaga Treime necreata, din Care pe Unul L-a zamislit fara samanta si, fiind fecioara, L-a nascut fara dureri." prin convergenta se intelege strict trimiterea sau si originea? Cum se explica faptul ca Dumnezeu Tatal si Fiul formeaza un binom cand vine vorba de trimiterea Duhului Sfant? Si in ce consta aceasta trimitere daca Duhul Sfant, fiind Dumnezeu, este prezent pretutindeni? Iar daca Dumnezeu este prezent pretutindeni, cum isi poate face salas doar la unii? Ce inseamna ca Dumnezeu Tatal si Fiul isi fac salas la om? Este exclus Duhul Sfant din acest salas? De ce nu este mentionat? Cum poate Sfanta Fecioara purta si cuprinde inauntru ceea ce de fapt se afla in tot universul? Nu exageram noi cu astfel de idei? Sau reies ele din Biblie? - despre pasajul cu Avram si cei trei ingeri, biserica sustine in continuare ca ingerii ar fi Sfanta Treime in ciuda faptului ca nimeni nu il poate vedea pe Dumnezeu si sa ramana viu? Nu se cheama acum "Ospitalitatea lui Avram" acea icoana care ii reprezenta pe ingeri si care purta numele de "Sfanta Treime"? - avand in vedere ca nimeni nu il poate vedea pe Dumnezeu si sa ramana in viata, ce anume vedeau oamenii cand il priveau pe Domnul? Multumesc de raspunsuri! Last edited by Adrianna; 05.07.2012 at 03:48:55. |
#6
|
||||||||||
|
||||||||||
![]() Citat:
Citat:
De ce tocmai porumbel ? Sfântul Spirit S-a manifestat în variate forme materiale: foc, vânt, mână, deget. Acum, El se manifestă ca porumbel. În baza principiului că înțelesul Noului Testament în cel Vechi se ascunde, ne-am putea gândi că există o legătură între porumbelul trimis de Noe, care îi vestește lui sfârșitul Diluviului și Acest Porumbel. Așa cum Botezul semnifică moartea omului vechi prin imersie în apă, așa anunță "pământ nou și Cer nou" prin porumbel. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Părerea mea personală este că Raiul a fost deschis de Înălțarea la Cer. Sufletele drepților lumii vechi au fost eliberate din "iad" (limbus patrum) prin coborârea în "iad" a Domnului dintre moartea și învierea Sa, dar nu au urcat la Cer până la Ascensiunea Domnului nostru din a 40-a zi, ci au rămas pe pământ în această perioadă, ca un cortegiu nevăzut al Său, ca un nor de martori. Și totuși, cum se împacă această părere cu lauda liturgică "în rai cu tâlharul ai fost, Cristoase" ? Variante: o simplă eroare (textul liturgic nu este infailibil); o excepție făcută numai cu tâlharul în baza promisiunii Sale "vei fi cu Mine în rai" (promisiune pe care se bazează textul liturgic însuși); o exprimare în sens figurat, adică "rai" înseamnând nu "Cer", ci "preajma lui Cristos". Citat:
Citat:
De fapt, situația e un pic mai complexă și impune folosirea conceptelor de "har sfințitor" și "har lucrător", dar, în mare, deși Duhul se află pretutindeni, nu toți se lasă animați de El. Citat:
Citat:
În realitate, citim în Biblie că oamenii L-au văzut pe Dumnezeu Tatăl de zeci de ori și au rămas în viață. Începând cu Adam și cu Eva. Dar exegeza iudaică merge până acolo încât consideră că ori de câte ori oamenii au avut impresia că vorbesc cu Dumnezeu, de fapt a fost vorba de un înger al Său. Unul de rang înalt, din cinul Domniilor sau chiar al Tronurilor. Tradiția evreiască medievală (hassidică) i-a găsit și un nume: Metatron. Pe cale de consecință, cei trei de la Stejarul din Mamvri au fost trei îngeri. Isac s-a luptat în ciudata bătălie nocturnă nu cu Dumnezeu, ci cu un înger, etc.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 05.07.2012 at 08:10:22. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In al doilea rand, tu de fapt faci o colectie de pareri, pentru ca fiecare iti va raspunde din ce stie sau ce a citit al cultul lui. Nu de la oameni afli raspunsurile, sau cel putin d ela oamnei care nu au o pregatire teologica. Fiecare iti va spune pararea lui, care nu e si cea cotecta intotdeauna. Un adventist iti va spuen ce stie el, un protestant la fel, un catolic ce a inteles din catolicism, etc. Chiar si ortodocsi sunt care nu spun intotdeauna ce invata Biserica, ci parerea lor. Asa o sa ai o colectie de pareri, nu stii care e cea buna, tot dupa judecata ta trebuie sa le selectezi. Mai intai trebuie citita invatatura si apoi daca mai sunt nelamuriri sa intrebi. Invatatura ortodoxa este in primul rand in catehism, apoi poti citi si alte scrieri ale sfintilor. Iti raspund doar la acest punct, pentru ca ai deja zeci de intrebari si ele se tot multiplica la infinit. Invatatura ortodoxa spune ca suntem fii ai lui Dumnezeu dar nu prin nastere, ci prin adoptia harului. Prin harul coborat la Cincizecime si dat in Sfintele Taine in Sfanta Biserica Ortodoxa devenim fii ai lui Dumnezeu prin har. De aceea se vorbeste de indumnezeire a omului. aceste concepte sunt doar in ortodoxie, in vest catolicii au harul creat, nu de origine divina, iar la protestanti harul e un fel de binecuvantare, deci nici macar ca la catolici. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Afirmatia aceasta este incorecta din punct de vedere teologic ortodox (academic, patristic).
Recomand studiul "Cursurile de mistica ale lui Nichifor Crainic - Editura Deisis" si "Ascetica si Mistica - Pr. Prof. Dumintru Staniloae - Editura IBMBOR". Teologia romano-catolica afirma ca harul divin care indumnezeieste pe om este creat intrucat conceptul de TIMP din teologia romano-catolica este privit prin ratiunea filozofica aristotelica. (Teologia apofatica romano-catolica se bazeaza in principal pe negarea rationala si nu exista concepte apofatice de grade diferite in functie de nivelul "vederii duhovnicesti" precum cele din teologia ortodoxa a Pr.Prof Dumitru Staniloae spre exemplu, sau teologia ortodoxa filocalica) Teologia ortodoxa patristica (si filocalica) afirma inechivoca bazandu-se pe experienta vederii Duhonvincesti ca harul (lucrarea, energia) lui Dumnezeu este necreat in sensul ca nu poate fi caracterizat din punct de vedere spatial si temporal. Conform teologiei ortodoxe: A fi creat inseamna a avea un inceput al existentei in TIMP. De aceea nu spunem ca Fiul este creat ci nascut, caci Fiul are un inceput al existentei insa doar cauzal nu si temporal. De asemnea nu spunem ca Duhul Sfant este creat ci purcede din Tatal, caci Duhul Sfant are un inceput al existentei doar cauzal si nu temporal. Dumnezeu fiind caracterizat de aseitate si energia Sa (lucrarea, harul) este caracterizata tot prin aseitate caci nu putem spune ca a fost "candva", "undeva" cand Dumnezeu (Sfanta Treime) exista fara harul (lucrarea, energia) Sa si mai apoi EL si-a creat harul (lucrarea, energia). Harul (energia, lucrarea) dumnezeiasca, are drept cauza a existentei natura fiintei lui Dumnezeu. Teologia ortodoxa cu privire la har (lucrare, energie) poate fi rezumata la afirmatia Sfantului Ioan Damaschin din Dogmatica: "Dumnezeu poate (face, lucra) toate cate vrea, dar nu vrea tote cate poate, caci poate distruge pamantul intr-o clipa dar nu vrea". Pentru mai multe detalii recomandstudiul teologiei Sfantului Grigorie Palama: "Viata si invatatura Sfantului Grigoria Palama - Pr. Prof Dumitru Staniloae - Ed IBMBOR" http://www.librariasophia.ro/carti-v....-so-1376.html Last edited by Eugen7; 05.07.2012 at 13:26:19. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Nu prea inteleg la ce va referiti, chiar citatele date afirma ce am spus si eu. Stiu ce spune catolicismul si ortodoxia in aceasta privinta, e controversa din timpul sf. Palama. Facand o paralela fortata e ca distinctia din timpul lui Arie, e spunea ca Hristos e Fiul lui Dumnezeu, dar creat, iar ortodocsii ca e Nascut, nu creat. De eemplu noi oamneii suntem creati. Harul este o energie ce izvoraste din Dumnezeu, e de origine divina, nu e creat. De aceea noi ne indumnezeim prin har.
|
#10
|
|||||||
|
|||||||
![]() Citat:
Tatal este cauza Fiului prin nastere si tot Tatal este cauza Sfatnului Dug prin purcedere, si a binevoit ca Fiul sa se intrupeze in om. Astfel Fiul Tatalui s-a intrupat in om "DE LA Duhul Sfant" (si nu DIN persoana Duhului Sfant) si DIN persoana umana: Maica Domnului (si nu DE LA Maica Domnului). Astfel Maica Domnului este nascatoare de Dumnezeu, ca nu a nascut un simplu om si a nascut pe Fiul lui Dumnezeu (una din ipostasurile Sfintei Treimi, intrupate in om). Citat:
"Toate cate face Tatal asemnea face si Fiul intocmai" (Ioan cap 5). Afirmatiile pot fi privite prin analogie cu urmatoarele: precum spunem ca focul lumineaza, sau ca lumina focului lumineaza, sau ca focul lumineaza prin lumina care iese din el... sau flacara focului lumineaza prin lumina sa... focul = Sfanta Treime lumina = Fiul flacara = Tatal Citat:
"Sfantul Maxim Marturisitorul - Ambigua" Este vorba de o unire in iubire. Oamenii sunt chemati sa vietuiasca duhovniceste in comuniuea iubirii reciproce si cu Dumnezeu prin harul Duhului Sfant. Citat:
Botezul este nastere intru Hristos Iisus si inceput al vietii Duhovnicesti si nu este doar "spalarea pacatelor" precum era botezul Sfantului Ioan Botezatorul. Toti cei botezati cu botezul Sfantului Ioan Botezatorul trebuiau sa fie botezati si cu botezul in numele Sfintei Treimi caci doar acest botez asigura inceputul vietuirii intru Hristos Iisus. Cei botezati in numele Sfintei Treimi nu mai aveau nevoie de botezul Sfantului Ioan Botezatorul (caci implicit nastera intru Hristos asigura si "spalarea pacatelor" ca efect secundar al inceputului vietii duhovnicesti intru Hristos Iisus care are ca scop indumnezeirea persoanei umane botezate). Această (primă) înviere este, deci, Taina Sfântului Botez pentru că însuși Hristos Domnul Dumnezeul nostru spune: „De nu se va naște cineva din apă și din Duh, nu va putea să intre în împărăția lui Dumnezeu”(Ioan 3,5), deoarece „celor câți L-au primit, care cred în numele Lui, le-a dat putere ca să se facă fii ai lui Dumnezeu, care nu din sânge, nici din poftă trupească, nici din poftă bărbătească, ci de la Dumnezeu s-au născut”(Ioan 1,12-13). Astfel, “îngropați fiind împreună cu El prin botez, cu El ați și înviat”(Coloseni 2,12), “deci ne-am îngropat cu El, în moarte, prin botez, pentru ca, precum Hristos a înviat din morți, prin slava Tatălui, așa să umblăm și noi întru înnoirea vieții; […] vii pentru Dumnezeu, în Hristos Iisus, Domnul nostru. […] înfățișați-vă pe voi lui Dumnezeu, ca vii, sculați din morți”(Romani 6,4-13). Sfântul Apostol Petru mărturisește: “Binecuvântat fie Dumnezeu și Tatăl Domnului nostru Iisus Hristos, Care, după mare mila Sa, prin învierea lui Iisus Hristos din morți, ne-a născut din nou, spre nădejde vie”(I Petru 1,3) prin “botezul, care vă mântuiește astăzi și pe voi, nu ca ștergere a necurăției trupului, ci ca deschidere a cugetului bun către Dumnezeu, prin învierea lui Iisus Hristos.”(I Petru 3,21) Citat:
Teologia ortodoxa afirma: Tatal naste pe Fiul si Tatal purcede pe Fiul. Doar Tatal este cauza existentei Fiului prin nastere si a Duhului Sfant prin purcedere. Citat:
"Viata si invatatura Sfantului Grigoria Palama - Pr. Prof Dumitru Staniloae - Ed IBMBOR" http://www.librariasophia.ro/carti-v....-so-1376.html Omul conlucraza cu harul Duhului Sfant in viata Duhovniceasca. Fiinta divina este inaccesibila omului din punct de vedere ontologic. Omul traieste ca persoana si fiinteaza prin viata duhovniceasca in Dumnezeu (Sfanta Treime) prin harul Duhului Sfant, insa omul nu se dilueaza nu se amesteca nu se compune cu fiinta lui Dumnezeu sau cu persoanele Sfintei Treimi. In Sfanta Impartasanie persoanele umane se impartasesc cu trupsul si sangele Domnului Iisus Hristos in care "locuieste trupeste toate deplinatatea dumnezeirii"(Coloseni 2,9) omul "fiind partasi dumnezeiestii firi"(I Petru) in sensul conlucrarii cu harul Duhului Sfant. Harul Duhului sfant face cunoscut omului persoanele Sfintei Treimi (in vederea duhovniceasca). Cu toata siceritatea si onestitatea va recomand sa "mancati hrana aceasta foarte tare duhovniceasca" ajutata de parintii specializati in astfel de hrana duhovniceasca, precum Sfantul Maxim Marutisitorul, Sfantul Simeno Noul Teolog, Sfantul Ioan Damaschin, Sfantul Serafim de Sarov, Pr. Prof. Dumitru Staniloae... Altfel riscam sa ne rupem "dintii" mintii noastre si abia sa ne mai putem hrani cu laptele destinat hranei duhovnicesti a pruncilor. Citat:
Nu trebuie sa gandim spatio-temporal nici fiinta nici persoanele Sfintei Treimi. Hristos Iisus a murit ca om (nu ca Dumnezeu) adica Sfantul sau suflet uman s-a despartit de Sfantul sau trup uman, insa ipostasa Hristos Iisus nu s-a destramat (distrus) ci persoana Fiului lui Dumnezeu a ramas in toata deplinatatea ei atat cu sufletul uman care s-a pogorat la iad cat si cu trupul uman ramas pe curce cu talharul. In acelasi "timp" Fiul lui Dumnezeu este omniprezent in Creatie. |
|