Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 29.06.2012, 21:33:02
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de costel Vezi mesajul
Ce parere aveti despre cele scrise?
Eliade a avut ce s-ar chema azi idei new-age, adica toate religiile sunt bune. Evident, o completa ratacire, cu mult mai mult decat conceptiile ecumeniste (care in sensul cel mai extrem spune ca doar cultele crestine sunt la fel).
Nici nu trebuie sa cautam prea mult, cand s-a dus in Asia s-a apucat de yoga si chiar el a spus ca putin a lipsit sa se converteasca la hinduism. In tinerete a fost ortodox, scriind chiar articole pur ortodoxe.
Din punct de vedere cultural e probabil o mare valoare, din punct de vedere ortodox (sau chiar crestin) e cineva care a luat-o complet pe aratura. Exista si un dar, nu stiu daca la sfarsitul vietii nu s-a pocait si intors la credinta.
Mai grav este ca probabil multi oameni au fost influentati de scrierile lui. In speecial au fost atrasi astfel spre practici orientale, spuneau niste parinti disperati ca fiica lor cazuse in mrejele sectei MISA ca ei au indemnat-o spre yoga, pentru ca stiau de la Eliade ca e ceva bun.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 29.06.2012, 22:00:25
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Exista si un dar, nu stiu daca la sfarsitul vietii nu s-a pocait si intors la credinta.



Cu tot respectul pentru eruditul si omul de cultura care a fost, nu stim ce a fost in sufletul lui pe patul mortii. Dumnezeu sfantul sa il ierte si pe el, asa cum i-a iertat si pe multi altii.

Dar, exista si un dar, din ce au observat si relatat altii:

„Se poate spune orice despre ultimele zile ale lui Mircea Eliade, numai că a murit ca un om religios (și cu atît mai puțin ca un creștin ortodox) – nu!

După ce s-a ocupat o viață întreagă cu religiile, după ce a teoretizat cu toate prilejurile valoarea transfiguratoare a morții (corolar mistic al oricărei existențe, salt și salvare în eternitate), s-a trezit în fața ei neliniștit și neajutorat, agățîndu-se cu disperare nu de vreuna dintre propriile sale teorii, nici de vreo “carte sfîntă”, ci de opul cvasi-pozitivist Life after life (Raymond Moody), coborînd dintr-o dată la nivelul cel mai vulgar al confruntării cu moartea.

El caută să se convingă, în clipele de pe urmă, cu angoasa tipică a oricărui necredincios (sau a oricărui credincios inautentic), că moartea este “un semn de lumină”, că ea nu înseamnă pur și simplu dispariție în neant. E o prăpastie între seninătatea morții “mioritice”, cu care s-au învrednicit să moară “oamenii arhaici”, analfabeții aceia cu adevărat religioși (pe care el însuși i-a exaltat adesea în scrierile sale, mai ales în anii tinereții) și această moarte chinuită de savant americanizat.

Iată relatarea nefericitului său discipol, Ioan Petru Culianu: “M. E. citește foarte mult despre Life after life – Viața după viață – și e convins că moartea e un semn de lumină.
Repetă asta de mai multe ori. Chr. [soția sa, Christinel – n. n.] și S. L. [fiziciana Sanda Logan – n. n.] numesc autorii a două cărți care au adunat mărturiile unor oameni scăpați ca prin minune de la moarte…”.

Și, mai departe, I. P. Culianu se întreabă și-și răspunde: “Oare pe cine încearcă să convingă de cele de mai sus, pe noi ori pe sine însuși? Pe amîndoi [sic!], cred” (a se vedea M. Eliade, Memorii, vol. II, Ed. Humanitas, Buc., 1991, p. 202).

Te întrebi ce rost mai poate avea o “religiozitate” care nu-ți dă sentimentul proiecției reale în veșnicie, certitudinea senină și nediscursivă a propriei nemuriri?!
Religia autentică, plenar întruchipată în creștinism, depășește dihotomia tragică viață-moarte, rezolvînd-o în taina învierii.

De altfel, religia înțeleasă ca simplu “exercițiu” sau “joc” spiritual înlăuntrul istoriei nu este decît o seducție absurdă și vană.

Iar pentru ca ea să nu rămînă numai atît, e nevoie ca omul să trăiască nu doar cu conștiința vagă a unei divinități cvasi-abstracte, ci într-o relație vie și personală cu Dumnezeul unic și real.

La aceasta se referă și Apostolul cînd zice: “Căci precum în Adam toți mor, așa și în Hristos toți vor învia! (I Corinteni 15, 22), însă “dacă nădăjduim în Hristos numai în viața aceasta, sîntem mai de plîns decît toți oamenii” (I Cor. 15, 19).

Dar Mircea Eliade n-a sfîrșit prin a medita la Cuvîntul lui Dumnezeu, ci a înțepenit într-un fotoliu citindu-l pe Cioran (Exercices d’admiration).

Dacă în tot ce ni se întîmplă sînt “semne” (una dintre obsesiile autorului Nopții de Sînziene), atunci nu poți să nu te întrebi dacă nu-i cumva și acesta un “semn”: să închei conturile existenței citind elucubrațiile “subțiri” ale unui ateu păgînizant!

Tot ceea ce a urmat a fost spectacolul jalnic al unei teribile confuzii spirituale, pe care Mircea Eliade însuși a favorizat-o în sufletele celor apropiați: pe de o parte confuzia între religie și cultură, pe de altă parte aceea între spiritul ecumenic tradițional și “ghiveciul” pseudo-religios al lumii moderne.

La căpătîiul muribundului se citește și se povestește: nu din Evanghelie sau din vreo carte de rugăciuni, ci din proza sofisticată a lui Lampedusa (nuvela Ligheia)! De această speță a fost “Marea Veghe” de care pomenea I. P. Culianu. Vorba aceea, “moartea e pe noi”, iar noi ne îmbătăm cu Fabula acestei lumi…

Și astfel românul botezat ortodox Mircea Eliade, omul cel mai norocos al unei generații martirizate sub semnul crucii lui Hristos, marele istoric și teoretician al religiilor, idolul atîtor muritori ce s-au amăgit a fi descoperit prin el “sensurile originare” ale lumii și ale vieții, s-a stins, la 22 aprilie 1986, într-o atmosferă de coloratură sectaristă și – cu sintagma generației lui – „iudeo-masonică”, primind „extrema uncțiune” de la un pastor negru anglican, așa cum el însuși lăsase dispoziție, “ca semn de înfrățire între rase și religii” (?!).

În ziua de 23 aprilie 1986 a fost ars într-un crematoriu din Chicago (“cremat”, zice I. P. Culianu).
Serviciul memorial a avut loc în Capela Rockfeller. Atît la incinerare, cît și la ceremonia ulteriară, s-au citit pagini din opera sa (filosoful David Tracy a înțeles să plaseze un pasaj din Mitul eternei reîntoarceri între două texte biblice: Înțelepciunea lui Isus Sirah și Apocalipsa Sfîntului Ioan Teologul). Elogiul cel mai substanțial i l-a făcut evreul Saul Bellow.

Slavă Domnului că, fără nici o dispoziție din partea răposatului, bisericile noastre ortodoxe din America l-au prohodit de la distanță în legea strămoșească, rugîndu-se cu smerită cuviință pentru odihna sufletului său!

Un an mai tîrziu, la parastasul ținut în țară, la Biserica “Sf. Silvestru” din București, mi-a fost dat să aud cu nedumerire pomenindu-se nu de “robul lui Dumnezeu Mircea”, ci de “robul lui Dumnezeu Mircea Eliade”… Poate că Dumnezeu (iertată să-mi fie vorba proastă!) a înțeles astfel mai bine despre cine se făcea pomenire și, impresionat de atîta prestigiu științific, îi va trece cu vederea pînă și păcatul împotriva Duhului Sfînt… ” (sursa: Razvan Codrescu).
Reply With Quote
  #3  
Vechi 29.06.2012, 22:39:09
antiecumenism antiecumenism is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.08.2006
Locație: ROMANIA,jud. Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.218
Implicit

se pare ca in tinerete a scris si articole ortodoxe:

Mircea Eliade – Despre Ortodoxie

http://mihailmaster.wordpress.com/20...pre-ortodoxie/

"E nevoie de o serie intreaga de experiente sufletesti pentru a capata acea stare de spirit care e ortodoxia. Constiinta, functionand pe toate planurile si cu toate ramificatiile, isi gaseste firesc echilibrul in ortodoxie."

"Ortodoxia e, pentru noi, Crestinismul autentic, care trebuie actualizat in proaspete si calde fapte sufletesti."

"Hristos a coborat asupra omenirii mantuirea. Aparitia Lui inseamna pentru noi axa centrala, nucleul de viata, de elan, de dragoste, de creatie."

"Cel care cunoaste (iubeste) pe Hristos – e un om cu maduva spinala intreaga."

.........
12 noiembrie 1927
“Profetism Romanesc” Mircea Eliade.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 29.06.2012, 23:21:40
antiecumenism antiecumenism is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.08.2006
Locație: ROMANIA,jud. Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.218
Implicit

este un articol interesant al Parintelui Gheorghe Calciu despre MIrcea Eliade:

http://www.rostonline.org/rost/iul2003/eliadears.shtml


"...La un moment dat, cand atmosfera devenise foarte destinsa si chiar amicala, l-am intrebat pe Mircea Eliade daca intelectualismul lui in problemele religiei sau cunoasterea adanca a religiilor orientale i-au afectat in vreun fel ortodoxia, marturisindu-i ca aceasta era intrebarea care ne chinuia pe noi, noua generatie care traiam in duhul ortodox, fie ca eram preoti, monahi sau laici. Eliade m-a asigurat cu tarie ca nimic nu s-a miscat in sufletul sau din credinta lui, ca el si-a construit o credinta simpla, cat mai simpla, ca a unui taran roman si ca aceasta temelie a ramas nezdruncinata in el.
A spus lucrul acesta cu simplitate si foarte convingator. L-am crezut fara nici o urma de indoiala. "

"Eu cred ca Eliade a fost ars fara consimtamantul lui, dintr-un exces de dragoste rau inteleasa a unora din discipolii sai, in care s-a lasat atrasa si doamna Eliade. In consecinta, ma rog pentru el ca pentru un om cu moarte si inmormantare normala si il pomenesc la un loc cu toti cei care au crezut si au contribuit la cunoastere si s-au constituit in lumini ale neamului nostru."
Pr. Gheorghe Calciu
Reply With Quote
  #5  
Vechi 30.06.2012, 02:29:55
ioan cezar
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

De mult vroiam s-o spun: eu cred ca Mircea Eliade a fost un imbecil .... de geniu!
In orice caz, o minte mai confuza ca a lui a fost, din cate cunosc, poate doar a prietenului sau Carl Gustav Jung.
Pacat ca mi-am ars tineretile cu amandoi imbecilii acestia.

Cititi, pur si simplu, cititi cu trezvie! Si judecati cu propria minte, cu inima de crestin!
Cititi Istoria lui (in subtirele, dispretuitor de subtirele capitol dedicat crestinismului, comparativ de pilda cu misterele orfice etc.).
Dumnezeu sa il ierte pe nefericit pentru multa lui hulire!

Last edited by ioan cezar; 30.06.2012 at 02:47:53.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 30.06.2012, 08:22:29
antiecumenism antiecumenism is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.08.2006
Locație: ROMANIA,jud. Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.218
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan cezar Vezi mesajul
De mult vroiam s-o spun: eu cred ca Mircea Eliade a fost un imbecil .... de geniu!
In orice caz, o minte mai confuza ca a lui a fost, din cate cunosc, poate doar a prietenului sau Carl Gustav Jung.
Pacat ca mi-am ars tineretile cu amandoi imbecilii acestia.

Cititi, pur si simplu, cititi cu trezvie! Si judecati cu propria minte, cu inima de crestin!
Cititi Istoria lui (in subtirele, dispretuitor de subtirele capitol dedicat crestinismului, comparativ de pilda cu misterele orfice etc.).
Dumnezeu sa il ierte pe nefericit pentru multa lui hulire!
-cred ca exagerezi in sensul in care imbecil inseamna: "(Persoană) cu capacități mintale foarte reduse; neghiob, tâmpit." ceea ce nu e cazul lui Eliade,care stia cateva limbi straini,a terminat doctoratul,a citit mii de carti etc;
-eu cred ca in general oamenii intelectuali ,eruditii etc daca nu se roaga,daca nu practica crestinismul,daca nu cred cu adevarat in Sfanta Treime ortodoxa pot cadea in ratacire,inselare cum a cazut si Eliade,el a fost atras de religiile pagane,yoga,tantra etc
-
Reply With Quote
  #7  
Vechi 30.06.2012, 13:05:59
ioan cezar
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Ei ... si tu acuma... Evident ca omul a fost exceptional dotat intelectual. Parca asta pune cineva la indoiala?
Ma refeream insa la incapacitatea de a se sustrage rapacitatii lui intelectuale si obsesiei puterii, la slava desarta de care nu s-a mai saturat, la neputinta de a intelege cata irosire a practicat in aventurile lui intelectuale.
Romania avea nevoie si atunci, ca si acum, de intelectuali ortodocsi. Biserica, in buna traditie romaneasca, a avut mereu parte de intelectuali de prima clasa (imi vine in minte acum Sfantul Grigorie Dascalu, mitropolit si domn al Tarii Romanesti). Si sunt voci care sustin ca vocatia intelectualului roman este isihasta, la modul cel mai propriu. Ca insasi cultura noastra este de sorginte isihasta. S-a scris despre asta, s-a demonstrat deja in buna parte.

Eliade a fost, dupa mine, un gnostic dintre cei mai inversunati. Opera lui este dovada scrisa si incontestabila.

Cum ar fi fost, oare, tabloul epocii cu Eliade la liniste, nu in ashramul indian ci intr-una din minunatele noastre manastiri... Oare nu ar fi avut de lucru, ca tot ii placeau limbile vechi si mai noi, cu manuscrisele pentru care inca si azi Teologia acorda premiul "Dumitru Fecioru", de pilda?
Dar lui i s-a parut prea putin. Nae Ionescu si altii de prin cartile in care a crezut idolatrizind, l-au convins ca el, marele Eliade, e nascut pentru calatorii mult mai inalte, pentru roade mult mai alese in cultura.
Credea ca Biserica e un spatiu prea putin incapator pentru geniul lui. Prea modeste, pentru el, versetele biblice. Le incadrase deja, cu mintea lui in care incapuse totul, in care il cuprinsese, vai, si pe Dumnezeu.

Era confuz, de-o prolificitate nesanatoasa si de-o ambitie nebuneasca. A scris extraordinar de mult, a batut tot felul de recorduri. Pentru ce atatea recorduri?

In final, cred ca s-a tradat pe sine, si-a tradat vocatia si neamul.
A fost un tradator pe toate fronturile.
S-ar fi cuvenit sa lupte cu putina modestie. Nu a facut-o.
A ramas un seducator, precum mentorul sau, dealtfel.
Un chinuit ca Papini, care, printre altele huleste zdravan de tot dumnezeirea lui Hristos in cartile sale.

Eliade preocupat de evolutia spiritului, de ideile religioase dar nu de Teologie. A respins-o constant. A ales mereu cultura, ca sa aiba loc de intors la nesfarsit.
A cazut prada talentului sau precoce si gigantic.
A jertfit mult, dar nu duhovniceste ci pe altarul idolilor mintii.

Nu pot uita, cu amaraciunea celui care l-a iubit in adolescenta pe Mircea Eliade, cum il descrie Eugen Ionesco in cateva cuvinte: "Eliade? Un caz grav de confuzie cerebrala." Si nu glumea, Ionesco, se vede acolo unde a scris, din context.

Impreuna cu Jung, la Eranos, au pus la punct, cu multa simpatie reciproca, un sistem telectual de proportii in care cuaternitatea jungiana avea sa Il puna pe Hristos in pozitii nemaintalnite in istoria hulirii dumnezeirii.

Oamenii acestia au defaimat si scuipat in fata crestinismul. Cititi opera lor cu atentie. O sa va ia, desigur, cativa ani buni. Dar, daca scapam nevatamati din excursul acesta, cred ca mult mai greu vom mai fi inselati de alti detractori. Ne vom fi vaccinat pe veci impotriva aberatiilor care inabusa credinta si invatatura crestina. (Exceptind, desigur, demonii nostri interiori impotriva carora avem de dus o altfel de lupta, mereu.)
Reply With Quote
Răspunde

Tags
mircea eliade



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
O lume fara Dumnezeu si fara suflet alicette Intrebari utilizatori 1 01.04.2011 23:38:40
Dumnezeu raspunde omului credincios crissta Intrebari utilizatori 4 02.12.2010 19:04:42
Mircea Cartarescu sovidiu Generalitati 27 28.11.2010 19:05:10
fara Dumnezeu bubulyna Generalitati 229 30.04.2010 17:35:36
nimic fara dumnezeu iulia_amy2003 Generalitati 1 01.09.2008 22:04:17