![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Unei femei tinere care-l ispitea cu privrea pe parintele Irineu Curtescu, parintele i-a spus: ,,Nu te mai uita la mine, uita-te la tine!'' Sarea duhovniceasca are rolul ei. Sau parintele Arsenie Papacioc: ,,Tipic, tipic si la inima nimic!'' Interpetate cum trebuie, astfel de citate extrase din predici pot da valoare lucrarii. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
Nu e de râs; e de meditat. Citat:
Poate ar fi bine să faci o diferențiere între aceste două aspecte ale temei lucrării tale ca să nu rezulte confuzii și discuții neprincipiale. P.S. Între subiecte fără nicio relație, umorul face legături surprinzătoare care stârnesc râsul. Last edited by Demetrius; 26.06.2012 at 00:29:54. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Sunt lucrari despre umorul in discursul teologic (Ex. Umorul la Sfintii Parinti). Umorul nu inseamna ras. Rasul este rezultat al unui umor apreciat, dar umorul fin nu starneste rasul. Din punct de vedere stilistic, acea intelepciune poate fi foarte bine ascociata cu o forma a umorului (teoria umorului este foarte vasta si nu se reduce la o definitie seaca despre gluma). Cat despre ceea ce se spune in Filocalie, am citit, stiam. Nu-mi permite timpul sa fac trimiteri la alte texte in care se vorbeste despre cumpatarea rasului, dar nu excluderea acestuia. Am citit ca spunea un Sfant parinte, imi scapa numele acum, ca veselia inseamna impacarea cu Dumnezeu si expresia unui cuget curat. Repet, a se intelege notiunea de umor!
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
Citat:
Demetrius, observatia ta este binevenita. Un semnal de alarma - o reflectie atenta la ceea ce este de fapt "rasul" - fie ca este fin, fie ca este manifestat in hohote. Rasul deriva dintr-o forma de bucurie generata in suflet atunci cand mintea sesizeaza o decadere sau o colapsare a calitatilor unui anumit aspect. Rasul corupe pentru ca mintea gaseste o anumita forma de placere in identificarea unei anumite ipostaze a derizoriului (o lipsa a valorii). Putem spune ca este o bucurie activata pe o coordonata axiologica negativa. Aceasta forma de indulcire neutralizeaza - scoate din suflet - bucuria care valideaza valoarea (sens pozitiv axiologic). De aceea, este o cadere in pacat care antreneaza o raceala specifica, facand loc caderilor mai mari. Mintea curata se bucura exclusiv in identificarea valorilor. Last edited by florin.oltean75; 26.06.2012 at 01:29:09. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Ma nedumireste refuzul de a intelege ca subiectul a fost tratat de preoti, de literatura de specialitate si pot fi identificate elemente de umor la multi parinti. Demersul meu este fundamentat din toate punctele de vedere si este departe de mine gandul de a comite vreo blasfemie. Ma refer la o jovialitate si un spirit ludic pe care il gasim si la Parintele Cleopa sau la Parintele Porfirie. Le multumesc celor care au venit cu sugestii, participarea mea la discutie se incheie aici. Uneori, sa-mi fie cu iertare, dorim sa fim mai catolici decat Papa, daca-mi este permis. Si a rade, a zambi, nu e nici pe departe lucru diavolesc. Poti sa razi si din moive naturale, sa zicem. Ortodoxia nu presupune extremism!
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
M-ai indemnat la reflectie. Eu sunt unul din cei ce rad cu gura pana la urechi - de mai multe ori pe zi. Insa este necesar sa identificam corect ce este de fapt rasul. Incearca sa dai un exemplu de ras virtuos - din viata de zi cu zi - si sa incercam impreuna sa-l analizam. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Orfelina, mult succes in demersul tau!
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
Mărire Ție, Doamne, mărire Ție! |
|
#9
|
|||
|
|||
|
În sprijinul ideii că umorul este bun și în demersul religios, va aduc în atenție o scurtă povestioară pe care sunt sigură că mulți o cunoașteți:
Sf. Antonie cel Mare glumea cu ucenicii săi când un om văzându-i relaxându-se astfel, s-a scandalizat. Atunci Sf. Antonie i-a spus: „Pune o săgeată în arc și întinde-i coarda”. Sf. Antonie repetă porunca. Omul îi spune: „Dacă întind coarda prea mult, mi se rupe arcul”. Atunci Sfântul îi spune: „Așa și la lucrul Domnului, dacă peste măsură vom întinde coarda cu frații, degrabă se vor frânge". |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
Un frate a mers la un bătrân și l-a întrebat, zicând: părinte, ce voi face, că mă supără mândria și înălțarea? Răspuns-a lui bătrânul: bine faci, fiule, că doar tu ai făcut cerul și pământul. Aceasta auzind fratele, s-a umilit cu inima și făcând metanie până la pământ bătrânul a zis: iartă-mă, părinte, că nici una din acestea n-am făcut. Zis-a lui bătrânul: dacă cel ce a făcut cerul și pământul S-a smerit pentru noi, noi care suntem tină și țărână, pentru ce să ne înălțăm? Și așa s-a smerit fratele de cuvintele acelui bătrân, și cu mult folos a mers la chilia sa, smerindu-se și umilindu-se în inima lui. Sau: Pe când avva Macarie trăia în singurătate într-o colibă de la marginea unui oraș, a fost acuzat de părinții unei tinere că abuzase de ea. Aceștia l-au legat cu o funie de gât și l-au târât așa prin tot orașul, strigând: "Iată un așa-zis "pustnic" care ne-a violat fata!". Drept care i-au cerut satisfacție și plata unei pensii alimentare pentru copilul ce avea să vie pe lume. Sfântul nicidecum n-a căutat să se dezvinovățească. A primit necinstirea din partea lor și s-a întors în colibă. A început să lucreze de două ori mai mult ca până atunci, împletind rogojini și coșuri, zicându-și: "Macarie, acum ai nevastă. Trebuie să muncești mai mult, ca s-o întreții.". În fiecare zi se prezenta acasă la tânăra fată, aducând toți banii câștigați astfel. În schimbul lor, primea înjurături și lovituri. Situația a ținut până în ziua când, muncită de durerile facerii, fata a mărturisit nevinovăția călugărului, și cine-i adevăratul tată. Dar atunci Macarie a fugit în pustiu ca să nu fie cinstit ca un sfânt.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 26.06.2012 at 19:58:40. |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| mincions religios | gloupgloup | Generalitati | 46 | 04.02.2011 21:50:03 |
| experiment "religios" | oni91 | Teologie si Stiinta | 10 | 22.01.2008 22:26:01 |
| Radio religios | Firuflorin82 | Biserica Ortodoxa si Massmedia | 30 | 01.01.2008 21:32:20 |
| divortul "religios" | Corina_Mihaela | Nunta | 1 | 05.09.2007 11:28:13 |
| extremismul religios | niceboyrom | Generalitati | 1 | 17.12.2006 14:20:57 |
|
|