Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 25.06.2012, 16:07:57
MihaiG MihaiG is offline
Banned
 
Data înregistrării: 24.04.2012
Locație: Timișoara
Religia: Catolic
Mesaje: 1.242
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Dupa mine ce spun ei in formularea Crezului nu e bine (Fiul nu mai e Fiu ci Tata, avem doua surse ale dumnezeirii) ce inteleg ei, numai ei stiu :)[/font]
Ce înțeleg "ei" este foarte simplu de aflat. Iată:

"(Substanța) nu genereaza, nu este generata, nu purcede, ci Tatal este cel care genereaza / naste, Fiul este cel generat / nascut, Spiritul Sfant purcede: in acest fel distinctiile sunt atribuite persoanelor iar unitatea este atribuita naturii. Deci, desi "altul (alius) este Tatal, altul este Fiul, altul este Spiritul Sfant, totusi ei nu sunt realitati diferite (aliud): ceea ce este Tatal este si Fiul si in acelasi fel este si Spiritul Sfant: astfel dupa credinta catolica noi credem ca ele [persoanele Sfintei Treimi] sunt consubstantiale [/deofiinta]. Tatal, de fapt, generand /nascand pe Fiul din vesnicie, i-a daruit substanta / natura sa (...).Este clar, deci, ca Fiul fiind nascut, a primit fara nici o micsorare substanta/ natura / ființa/ Tatalui, si deci Tatal si Fiul sunt de-o-ființa. Astfel Tatal si Fiul au aceeasi natura si tot astfel are / este si Spiritul Sfant care provine de la unul si de la celalalt"(1215,Conciliul IV Lateran).

"Spiritul Sfant provine / procede din vesnicie de la Tatal si de la Fiul nu ca din doua izvoare, ci ca dintr-unul singur (tamquam ex uno principio)"-1274, Conciliul din Lion
Reply With Quote
  #2  
Vechi 25.06.2012, 16:32:21
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Daca asa e formularea conciliului din Lyon, atunci mi se pare normal sa fie respins Filoque. Tatal si Fiul se confunda intr-un singur principiu de purcedere al Duhului, nu par doua Persoane distincte, iar fiinta divina pare echivalata mai intai cu cele doua Persoane (Tatal, Fiul) si apoi cu persoana Duhului Sfant.

Last edited by ioanna; 25.06.2012 at 16:42:27.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 25.06.2012, 16:53:13
MihaiG MihaiG is offline
Banned
 
Data înregistrării: 24.04.2012
Locație: Timișoara
Religia: Catolic
Mesaje: 1.242
Implicit

Deci nu e bine nici asa, nici asa.

Mai intai ati scris: "avem doua surse ale dumnezeirii", si nu v-a convenit formularea, ati considerat-o gresita.

Acum scrieti: "Tatal si Fiul se confunda intr-un singur principiu de purcedere al Duhului" si nici aceasta varianta nu va convine.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 25.06.2012, 17:06:34
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Da, asa cred eu, ca persoana Tatalui si Fiului se confunda intr-o unitate indistincta, nu mai exista ca doua Persoane distincte in actul purcederii Duhului. Din moment ce Filoque este respins de Biserica Ortodoxa, inseamna ca mai sunt si altii care considera ca formularea este ambigua si lasa loc interpretarilor, nu e doar opinia mea.

Nu doresc sa polemizez cu d-voastra sau cu Mihnea Dragomir.
O dupa-amiaza placuta!
Reply With Quote
  #5  
Vechi 25.06.2012, 20:05:19
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Da, asa cred eu, ca persoana Tatalui si Fiului se confunda intr-o unitate indistincta, nu mai exista ca doua Persoane distincte in actul purcederii Duhului. Din moment ce Filoque este respins de Biserica Ortodoxa, inseamna ca mai sunt si altii care considera ca formularea este ambigua si lasa loc interpretarilor, nu e doar opinia mea.
Nu este doar o formulare ambigua la catolici, este formulata foarte clar in catehismul catolic si condamnata ca erezie de BO. Ortodocsii nu au catalogat ca erezie doar forumulari ambigui.
Iata ce spune catehismul catolic: http://www.profamilia.ro/catehism.asp?cbc=on&sel=9
Duhul Sfânt își trage esența și ființa subzistentă deopotrivă de la Tatăl și de la Fiul și El purcede din veșnicie atât de la unul, cât și de la celălalt ca de la un singur Principiu și printr-o singură spirație..
Confuzia dogmei catolice poreste chiar de la sabelianism, nefacand o difenrentiere intre Persnele Sfintei Treimi. De fapt si explicatia este ca Tatal si Fiul au aceeasi natura, adica Fiinta.
Iata si unul din punctele sf. Fotie cel Mare in legatura cu acest lucru:
7. Dacă Fiul are în comun cu Tatăl, purcederea Duhului Sfânt, atunci Duhul Sfânt participă El Însuși la această purcedere. Într-adevăr, tot ceea ce Tatăl are în comun cu Fiul, are în comun și cu Duhul Sfânt. La fel, Duhul va fi în același timp și Cauză și Cauzat, ceea ce este mai monstruos decât toată mitologia păgână.
Una din scrisorile Sf. Fotie cel Mare referitoare la Filioque: http://proortodoxia.wikiforum.ro/t48...espre-filioque
Reply With Quote
  #6  
Vechi 25.06.2012, 20:58:40
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Nu este doar o formulare ambigua la catolici, este formulata foarte clar in catehismul catolic si condamnata ca erezie de BO. Ortodocsii nu au catalogat ca erezie doar forumulari ambigui.
Iata ce spune catehismul catolic: http://www.profamilia.ro/catehism.asp?cbc=on&sel=9
Duhul Sfânt își trage esența și ființa subzistentă deopotrivă de la Tatăl și de la Fiul și El purcede din veșnicie atât de la unul, cât și de la celălalt ca de la un singur Principiu și printr-o singură spirație..
Am avut bunavointa sa inteleg Filoque, dar ce spun in catehismul lor e straniu, nu asa inteleg eu Sfanta Treime. Pentru mine existenta se identifica cu autodeterminarea ipostatica a Tatalui, Fiul fiind un raspuns ipostatic, un subiect al gandirii Tatalui, iar Duhul de asemenea o alteritate ipostatica a acestuia. Nu poate fiinta si Tatal si Fiul , caci atunci ar fi doua surse ale dumnezeirii, iar Duhul persoana duala a acestora si nici cele doua Persoane nu se pot "scufunda" in Duhul, oarecum nirvanic, caci atunci Duhul ar fi al doilea, nu al treilea ipostas al fiintei divine, echivalata prima data cu persoana Tatalui+Fiului, iar Duhul subordonat. Sunt in asentimentul tau, al Adrianei si a lui HoratiuM, care au punctat asa cum inteleg si eu. Sfanta Treime ramane o taina, insa cert e ca mie formularea ortodoxa nu-mi creeaza atatea confuzii ca cea catolica.

Last edited by ioanna; 25.06.2012 at 21:03:01.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 26.06.2012, 18:48:59
Demetrius Demetrius is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2012
Mesaje: 3.110
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
... Nu poate fiinta si Tatal si Fiul , caci atunci ar fi doua surse ale dumnezeirii, iar Duhul persoana duala a acestora si nici cele doua Persoane nu se pot "scufunda" in Duhul, oarecum nirvanic, caci atunci Duhul ar fi al doilea, nu al treilea ipostas al fiintei divine, echivalata prima data cu persoana Tatalui+Fiului, iar Duhul subordonat.
Când începi să numeri Treimea, părăsești adevărul.
(Fericitul Augustin)
Reply With Quote
  #8  
Vechi 25.06.2012, 21:02:23
MihaiG MihaiG is offline
Banned
 
Data înregistrării: 24.04.2012
Locație: Timișoara
Religia: Catolic
Mesaje: 1.242
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Nu este doar o formulare ambigua la catolici, este formulata foarte clar in catehismul catolic si condamnata ca erezie de BO. Ortodocsii nu au catalogat ca erezie doar forumulari ambigui.
Hai serios ? Unde și când ?!!!
Reply With Quote
  #9  
Vechi 26.06.2012, 12:36:48
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de MihaiG Vezi mesajul
Hai serios ? Unde și când ?!!!
Desi credeam ca am vazut tot ce se putea la dvs. cu asta ati atins un fel de culme, o trec pe primul loc in top. Dvs. credeati pana acum ca Filioque este o dogma acceptata de BO? Pe langa faptul ca ati uitat tot ce ati discutat cu vechiul nick, ca un fel de amnezie, mai pigmentati mesajul si cu expresii de ironie superioara "hai serios".
Subliniati aici faptul ca dvs. nu puteti purta o discutie normala, cine discuta cu dvs. doar isi pierde timpul. Ati uitat ca ati fost singurul care a comentat la topicul despre sinoadele ortodoxe de dupa Schisma? http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=12777
Sau nu am scris eu de multe ori ca la sinodul din 879 a fost analizata si condamnata si erezia Filioque?
Am dat chiar si de pe site-ul Patriarhiei faptul ca este scris erezia Filioque. Urmatorul pas probabil era sa ne bateti la cap ca nu suntem ortodocsi pentru ca nu acceptam Filioque, asa cum crede BO in imaginatia dvs. Nu am pretentia sa scrieti mesaje bazate pe informatii corecte, dar v-am rugat de atatea ori macar sa nu folositi de fiecare data un ton agresiv si ironic.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 25.06.2012, 21:31:26
Demetrius Demetrius is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2012
Mesaje: 3.110
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Daca asa e formularea conciliului din Lyon, atunci mi se pare normal sa fie respins Filoque. Tatal si Fiul se confunda intr-un singur principiu de purcedere al Duhului, nu par doua Persoane distincte, iar fiinta divina pare echivalata mai intai cu cele doua Persoane (Tatal, Fiul) si apoi cu persoana Duhului Sfant.
Nu vi se pare că este imposibilă echivalarea divinității cu Tatăl și Fiul separat de Duhul Sfânt?
Reply With Quote
Răspunde