Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 27.05.2012, 17:06:48
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de tinutza Vezi mesajul

Anterior anului 30, timp de sute de ani=inteleg in perioada vechiului testament.
Mergeți prea mult înapoi în timp. Prin "sute de ani" am intenționat să spun "în epoca Noului Testament, până la perioada contemporană".

Citat:
De unde stiti ca intre anii 30 si 50 se prevedea un minim de 3 ore? Unde ati citit?
În canoane mai vechi, care acum sunt abrogate.

Citat:
La fel si ca dupa anii 50 s-a introdus canonul care sa prevada ca omul se poate impartasi si dupa o ora? Imi puteti cita din sursa, canoane?
Iată canonul în vigoare: este articolul 919 paragraful 1 din Codex Iuris Canonici, în engleză pe sit oficial aici: http://www.vatican.va/archive/ENG1104/__P39.HTM. Există și tradus în română pe net, dar trebuie să descărcați un fișier-document de aici.

Citat:

Deci, la greco-catolici se tine post si miercuri si vineri (miercurea introducandu-se de curand) in timp ce la romano-catolici se tine doar vineri (nu stiu daca asa au facut din 1054 de cand se spune ca s-a produs ruptura oficiala fata de Biserica Primara, sau daca la inceput s-au tinut ambele zile si apoi doar vinerea- poate stiti tot Dvs sa-mi spuneti).
Vinerea este zi de post în toate riturile catolice. În ceea ce privește miercurea, din câte știu a existat un timp în care era zi de post și în Biserica Romano-Catolică. Nu cunosc când a fost abrogată această regulă.

Citat:
La ce v-ati referit cand ati spus:"Sf Sinod al Bisericii Unite" ? E un mod de organizare in Biserica Catolica (Unite=se refera si la greco si la romano catolici)? Si a preafericitului Lucian? Exista exprimarea aceasta si in randul catolicilor, sau doar pt cei ortodocsi?
Sfântul Sinod, alcătuit din totalitatea episcopilor, este structura de conducere a Bisericii Greco-Catolice. Denumirea ei completă și oficială este: Biserica Română Unită (greco-catolică). Adresarea pentru arhiepiscopul major (în prezent Lucian, pensionabil) este "preafericit". Fiind (de foarte curând) și cardinal, i se poate spune și "eminență". Nu se supără nici dacă îi spunem "părinte", deși această formulă e mai puțin oficială, dar ar putea să-i fie cea mai dragă. Forumulele de adresare sunt de competența Sf Sinod, care, atunci când Biserica Română Unită a fost ridicată în rang de la mitropolie la arhiepiscopie majoră (sub actualul Suveran Pontif), a oscilat între "beatitudinea sa" (în uz în alte țări) și "preafericirea sa", preferând ultima variantă.

Citat:
In ce fel poate sinodul sa ia decizii din moment ce il de cap pe Papa? Adica daca Papa are puterea de a lua decizia, el avand majoritatea voturilor ca sa zic asa, Sf Sinod ar fi mai degraba un fel de consilieri ai Papei, nu?
În general, în Biserică funcționează principiul subsidiarității. Spus în puține cuvinte, aceasta înseamnă că, dacă o decizie poate fi luată de o instanță inferioară, în general ea trebuie luată de o instanță inferioară. Spre exemplu, dacă și Papa și preotul de la parohia de la colț au amândoi competență de a mă dezlega de post, trebuie să mă adresez preotului de la parohia de la colț.

Mai mult, în cazul particular al Bisericii Greco-Catolice, NUMAI Sf Sinod are competență în orice ține de liturgie și rit, neexistând o autoritate pământească superioară lui, potrivit unei înțelegeri care datează din jurul anului 1700, încheiate între Inocențiu Micu Klein și Suveranul Pontif de atunci. Aceasta înseamnă că Papa trebuie să se abțină de la orice are legătură cu ritul și singura sa prerogativă este să fie informat de ce hotărâri a luat Sf Sinod. Exact câtă competență are Mihnea Dragomir să modifice zilele de post din calendar, tot atâta are și Sanctitatea Sa Benedict. Roma a semnat o dată înțelegerea de unire cu ortodocșii ardeleni, iar ambele părți au înțeles să își respecte cuvântul dat și semnat, chiar și acum, după mai bine de trei secole. Se spune că timpul Bisericii este altul decât timpul oamenilor...
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 27.05.2012 at 17:27:39.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 27.05.2012, 23:06:39
tinutza tinutza is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 27.02.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 123
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Iată canonul în vigoare: este articolul 919 paragraful 1 din Codex Iuris Canonici, în engleză pe sit oficial aici: http://www.vatican.va/archive/ENG1104/__P39.HTM. Există și tradus în română pe net, dar trebuie să descărcați un fișier-document de aici.
Unde pot sa vad in ce an a fost adoptat pt prima oara acest canon ?

Tare as vrea sa vad si canoanele care s-au abrogat, cele dintre anii 30 - 50, in care omul nu ar fi avut voie sa manance in cele 3 ore inainte de impartasanie.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 27.05.2012, 23:11:59
MihaiG MihaiG is offline
Banned
 
Data înregistrării: 24.04.2012
Locație: Timișoara
Religia: Catolic
Mesaje: 1.242
Implicit

Aici puteti sa le cititi:

http://www.jgray.org/codes/

Can 858 §1. Qui a media nocte ieiunium naturale non servaverit, nequit ad sanctissimam Eucharistiam admitti, nisi mortis urgeat periculum, aut necessitas impediendi irreverentiam in sacramentum. (Codul canonic din 1917)

Last edited by MihaiG; 27.05.2012 at 23:30:58.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 28.05.2012, 01:06:44
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Codul vechi (din 1917) în franceză: http://www.clerus.org/clerus/dati/20...6/CIC17l3.html

și în engleză, diferite formate: http://www.ulrichrhode.de/kanon/cic17_e.html

Mergeți direct la canonul 858 para 1.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #5  
Vechi 28.05.2012, 12:40:08
tinutza tinutza is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 27.02.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 123
Implicit

Din ce am inteles eu de la 858 para 1, postul era regula generala, iar exceptia, in cazuri extreme: moarte, pericole, doar atunci se putea impartasi fara post. Nu spune insa nimic de post pt o ora sau 3 inainte de impartasanie.

Iar codul vechi din 1917, e relativ recent, in comparatie cu primele veacuri, sau primii ani (30-50).

Am gasit urmatorul link, poate va uitati peste el mai ales unde gasiti ani. Eu am observat ca in anii 300 era obligatoriu postul, atat pt cel ce facea liturghia cat si pt cei ce urmau sa se impartaseasca (iar Preotul care incalca regula postului in savarsirea liturghiei si in impartasire era scos din functia de Preot). Iar in intr-un loc spunea ca e bine ca postul sa se faca dinainte de miezul noptii. http://www.ewtn.com/library/papaldoc/p12chdom.htm

Imi vine greu sa cred ca intre anii 30-50 ar fi fost atat de permisive canoanele, incat sa se dea voie la impartasanie la numai o ora sau 3 dupa ce omul a mancat.
Intre anii 30-50 si dupa, pana pe la anii 1000, biserica era Una, era biserica primara. Daca ar fi fost atunci canoane permisive in ceea ce priveste impartasania, ar fi ramas asa pana in zilele noastre. Dar cum la ortodocsi, si chiar in linkul de mai sus arata ca se cerea post, de preferat dinainte de miezul noptii, nu prea mai incape in discutie cele 3 ore de post. De asta am intrebat care sunt canoanele dintre anii 30-50 sau cele de dupa (intelegand un an apropiat de anul 50), caci nu prea cred sa se fi dat unele atat de permisive.

Pace si ajutor de la Domnul!
Reply With Quote
  #6  
Vechi 28.05.2012, 13:21:24
MihaiG MihaiG is offline
Banned
 
Data înregistrării: 24.04.2012
Locație: Timișoara
Religia: Catolic
Mesaje: 1.242
Implicit

Doamnă, cred că s-a produs o mare confuzie - domnul Dragomir vorbea despre anii 30, respectiv 50 ai secolului trecut, nu ai primului secol.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 28.05.2012, 16:24:26
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Deci, să conchidem: Potrivit unei venerabile tradiții, catolicii se împărtășeau ajunând, adică nemâncând nimic în ziua respectivă, înainte a primirea Sfintelor. Această regulă este menținută în Codul Canonic din anul 1917. În perioada 1951-1960 (nu îmi amintesc exact anul) s-a dat un canon care reducea ajunarea la o oră înainte de primirea Sfintelor, canon inclus în Codul în vigoare din 1984 încoace.
A mai existat o reglementare trazitorie (între cele două) care prevedea ajunare de 3 ore.

Acuma, întrebarea care ne vine imediat în minte este: de ce Biserica, ce are fără îndoială autoritate în a legifera în materie de disciplină a Sacramentelor, a adoptat totuși asemenea modificări ? Ce au avut în vedere cei care au autoritate, mai în amănunt decât binele general al credincioșilor ? Probabil (și aici înaintez în domeniul ipotezelor) că a avut în vedere faptul că ora obișnuită la care se săvârșește Sf Liturghie s-a mutat, de unde se făcea dimineața foarte devreme, către ora 10. Mai mult, Biserica a permis și recomandat săvârșirea Sf Liturghii și după amiaza, pentru credincioși care nu ar putea fi prezenți la cea parohială, de dimineață. Astfel, regula ajunării ar fi devenit prea anevoie de respectat, și este de presupus că lumea s-ar fi ferit de Sf Sacrament ca să nu ajuneze. Dacă ajungi la biserică la Liturghia de Duminică de la ora 18.30, cam greu să nu mănânci nimic de sâmbătă de la 12 noaptea și să faci chestia asta săptămânal, fiindcă majoritatea catolicilor doresc să primească Sfintele săptămânal.
Bine, bine, dar de ce o oră ? Fiindcă de când pleci spre biserică, până când are loc Liturghia Cuvântului și predica (inclusă la Liturghia cuvântului la catolici), până se face consacrarea Darurilor și se distribuie ele credincioșilor, trece de obicei o oră.

Să mai reținem că ceea ce este prevăzut în asemenea canoane sunt reguli minimale, obligatorii pentru toți credincioșii care vor să se mântuiască. Dacă, printre ei, există persoane sănătoase care vor să ajuneze de la ora zero a zilei de Duminică, desigur că nu sunt opriți și Dumnezeu credem că apreciază asemenea nevoințe supraminimale. După cum, dacă protocolul îmi cere să mă adresez cuiva cel puțin cu "dumneata", înțelegem că nu interzice să mă adresez cu "dumneavoastră" și interlocutorul meu, departe de a se supăra, este de presupus că se va bucura să fiu încă mai politicos decât cere norma.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 28.05.2012 at 16:32:51.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
De ce se scrie iisus cu 2 i si nu cu un i annajanette Generalitati 234 12.08.2017 17:49:47
scrie undeva in biblie de reincarnare? annajanette Generalitati 144 27.12.2013 21:00:51
PR. IUSTIN PARVU SCRIE PATRIARHULUI SI SF. SINOD!! orthodoxis Stiri, actualitati, anunturi 13 05.06.2008 00:55:17