![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Duhul Sfant....a fost dorinta Duhului Sfant sa apara in lume Inchizitia, si culmea se mai numea si Sfanta? A fost dorinta Duhului Sfant aparitia "sfintelor" cruciade? Toate acestea au avut loc cu binecuvantarea papei, sub "indrumarea" Sfantului Duh
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Citat:
Pariu că vom vorbi despre "căsătoria preoților" chiar pe topicul acesta ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Păi spuneți: ce vreți să știți?
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
Nu știu dacă a fost Voia Duhului pentru a avea o inchiziție. Sau a fost așa ceva în aceeași măsură în care a fost Voia Lui ca Sf. Chiril al Alexandriei, de pildă, să se alieze cu călugării "nitrieni" care au sfârșit prin a face o grămadă de blestemății, printre care, se pare, și cel puțin instigarea la asasinarea filosoafei Hypatia, din Alexandria. Sau a fost Voia Lui în aceeași măsură în care a fost Voia Lui ca creștinii să-i persecute în Imperiul Bizantin sau în Rusia țaristă pe evrei prin pogromuri. Sau în măsura în care ordonau unii împărați bizantini convertirea și botezul forțate ale necreștinilor (Sf. Maxim Mărturisitorul își mărturisea cutremurul într-un text la auzul veștii că unii îi convertesc pe păgâni la creștinism cu sabia în nordul Africii). Sau în măsura în care Masacrul Latinilor din Constantinopol, din 1182, a fost tot Voia Lui (masacru cu privire la care latinii aveau să-și ia revanșa în 1204, atunci când au jefuit Constantinopolul în timpul celei de a 4-a Cruciade). Ș.a.m.d. Și mai trebuie spus că inchiziția își avea originea în dreptul laic, mai exact, în rădăcinile romane antice ale acestui drept. Deci inchiziția nu este o instituție care să țină eminamente de Biserica Romano-Catolică, de specificul ei, căci era o procedură penală comună în perioada secolului XII, când a apărut. Last edited by HoratiuM; 03.05.2012 at 20:38:13. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Citat:
|
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Nici în Evul Mediu occidental Inchiziția nu pedepsea ea însăși, căci hotărârile tribunalelor inchizitoriale erau puse în aplicare de laici, adică de puterea seculară. Asta e o chestiune bine stabilită printre istorici. Apoi, Inchiziția nu face parte din doctrina catolică sau, cel puțin, nu mai mult decât face parte sancționarea neortodocșilor de către Biserica Ortodoxă. De asemenea, nici un Papă nu s-a pronunțat vreodată asupra Inchiziției uzând de formulele infailibilității. De fapt, infailibilitatea papală a fost invocată, după cum se știe, doar o singură dată, în 1950, când Papa Pius al XII-lea a proclamat dogma urcării la cer a Fecioarei Maria (după consultarea prealabilă a tuturor episcopilor catolici). Or, cum infailibilitatea papală e, de fapt, concentrarea infailibilității Bisericii în conducătorul ei instituțional, și cum Biserica Ortodoxă este și ea infailibilă, după raționamentul tău — care asumă un efect bizar și necanonic al binecuvântării — ar urma că și Biserica Ortodoxă ar fi inclus în doctrina ei absolutismul monarhic, de pildă, atunci când i-a binecuvântat pe împărați, regi, țari și domni. Sau că ar fi devenit o instituție cu o ideologie totalitară când a colaborat cu regimurile comuniste și a acceptat ca acestea să-și plaseze ofițeri de securitate în rândurile ei. Fără să mai pomenim că ar fi devenit comunismul însuși parte a doctrinei ortodoxe atunci când Biserica îi binecuvânta pe dictatorii staliniști conducători ai statelor în care ele funcționau. Tot acest raționament seamănă cu povestea celui care, după ce n-a reușit să-nțeleagă de ce nu se ouă elicopterele, s-a hotărât, în cele din urmă, să meargă în pădure ca să le caute cuibul… A propos, semnul că Inchiziția nu face parte din doctrina catolică și că infailibilitatea nu se aplică la orice, deci că Papii mai și greșesc, a fost arătat atunci când Papa a cerut scuze în numele Bisericii Catolice pentru ceea ce a făcut Inchiziția. Eu aștept aceeași atitudine și din partea Bisericii mele și a ierarhilor ei — recte, o declarație publică prin care Biserica Ortodoxă să-și ceară scuze și să facă toate clarificările ce se impun în atitudinea istorică și doctrinară pe care a avut-o față de Împărații bizantini, față de regimurile totalitare, dar nu în ultimul rând, și acceptarea deschiderii dosarelor întocmite de serviciile secrete cu privire la cler. În sfârșit, aș vrea să văd cinstea, corectitudinea și onoarea BO în retrocedarea proprietăților față de greco- și romano-catolici. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Buna tuturor celor ce au scris pe acest topic.
Am o nedumerire legata de critica adusa faptului ca Biserica Ortodoxa i-a binecuvantat pe conducatorii mai putin ortodocsi ai tarii. Conform invataturii Domnului trebuie sa ii binecuvantam pe toti oamenii, inclusiv pe dusmani. De ce binecuvantarea bisericii ar fi fost gresita? Scuze ca este o intrebare off-topic. Si legat acum de trimitere si purcedere, cum se explica faptul ca Domnul Iisus si-a inceput viata misionara la cererea mamei sale, la nunta de la Caana Galileei, desi timpul Sau inca nu venise? Daca Dumnezeu alesese un alt timp asa cum reiese din raspunsul Domnului, cum de vointa Sfintei Fecioare a schimbat planul lui Dumnezeu trimitandu-l pe Domnul in misiune inainte de a-I fi venit timpul? Intrebarea mi-a venit in minte datorita unuia dintre contra-argumentele ortodoxe la Filioque: faptul ca Domnul Iisus a fost trimis in misiune de catre Duhul Sfant si deci Duhul Sfant nu putea purcede de la Fiul. In mod analog, cum atunci Fiul care este mai mare decat mama Sa, a fost trimis de aceasta in misiune inainte de a-i fi venit timpul stabilit de Dumnezeu Tatal? Multumesc de lamuriri. Last edited by Adrianna; 23.06.2012 at 23:18:08. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Acel moment, al nunții de la Caana, arată cât de mult înseamnă rugăciunea, îndeosebi a Maicii Domnului, pentru care Dumnezeu însuși Își schimbă voia, planul. De altfel, cred că planul lui Dumnezeu nu este prestabilit întrutotul, rămânând deschis conlucrării cu omul, dacă acesta își manifestă dorința.
|
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
Dacă postarea Dvs. referitoare la "criticile" aduse BO pentru binecuvântarea liderilor "mai puțin ortodocși ai țării" vizează comentariile mele de mai devreme, vă rog să recitiți cu mai multă atenție ce am scris pentru că ați înțeles greșit scopul și sensul mesajului meu. În ce privește partea a doua a mesajului Dvs., așa cum a spus mai devreme și N.Priceputu, omul are o conlucrare cu Dumnezeu, astfel că Îl poate îndupleca "să Se răzgândească" - expresie ce trebuie luată cum grano salis. Cât despre Purcederea Duhului, ea nu are loc și de la Fiul, după cum nu are loc numai de la Tatăl. Ci este de la Tatăl prin Fiul, iar acest "prin" nu trebuie înțeles la nivelul mișcării și distribuirii Duhului în istorie, ci chiar în sensul iconomiei intratrinitare. De vreme ce Duhul este Cel în Care Se odihnește iconomia divină al cărei sens este cel de afirmare a unității identității ontologice cu diferența ontologică fundamentală a Principiului cu Sine, este clar că nu putem concepe afirmarea Acestui al Treilea "Moment" fără Cel de al Doilea Care este condiția de ființialitate a Diferenței în Sine. Dacă nu se ține cont de Fiul, se cade în aseitatea pură a unui Tată care nu ar avea nevoie de realitatea diferenței, a alterității. Adică, am cădea în sabelianism sau, în alte forme, în arianism. Se agreează formula "prin" față de "și de la" întrucât Fiul are ca origine pe Tatăl și "contribuția" Sa la Cel de al Treilea "Moment" e diferită de a Tatălui Care este fără de origine. Astfel se prezervă "monarhia" Tatălui și, totodată, nu are cum să se cadă în erezii de tipul "Duhul ar fi o creatură" sau ceva subordonat Fiului și Tatălui. Această din urmă neînțelegere a fost oarecum comună într-o vreme când textele circulau mai prost între Orient și Occident, astfel că unele traduceri nefericite la care s-au adăugat incidente istorice cu prea puțină legitimitate sau legătură față de chestiune, au creat certuri de cuvinte și dispute inutile și false care au mers până acolo încât chiar unii sfinți teologi de calibrul unui G. Palamas, fiind induși fără voia lor în eroare, au avut o înțelegere inadecvată a poziției catolice și au luat atitudine în consecință, respingând-o. Toate astea pentru că, până la modernitate, nu s-a purtat un dialog real între părți în care să se ia în considerare cu adevărat ce spune partea adversă de către fiecare parte. |
|
|