Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Intrebari utilizatori
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 30.04.2012, 12:04:01
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Citat:
În prealabil postat de redandrei90 Vezi mesajul
Va salut. Nu am mai postat de mult pe forum. Eram curios in legatura cu penticostalii, cam ce au diferit fata de noi?
Domnul Dragomir v-a trasat niste linii generale, bine de stiut. Intr-adevar diferentele sunt foarte mari. N-am sa intru in proleme legate de dogmatica, astept ca cineva cu cunostinte temeinice sa le expuna, caci sunt destule, ci am sa ma opresc asupra celor doua spatii cultice, caci nu prea s-a vorbit pe forum despre ele.

Spatiul neoprotestant este desacralizat total si aici ma refer la incetarea raporturilor referentiale dintre acest tip de spatiu si traditia simbolica a arhitecturii sacre dintotdeauna. Faptul ca ei resping misterul Euharistiei, resping „Taina” din iconomia mantuirii, adica increderea ca Duhul dumnezeiesc poate lucra prin mijlocirea spiritului omenesc asupra materiei in general si asupra altor persoane, are drept consecinta evacuarea oricarui mister al spatiului interior si exterior, biserica (lacasul) penticostala neavand dimensiune spirituala si simbolica, nu este un spatiu sacru in sine, ci se vrea un spatiu sacralizat prin forta spirituala a comunitatii. Accentul e pus exclusiv pe adunare in spatiul interior, ceea ce confera spatiului un caracter public, ce respecta in general regulile auditorium-ului de mari dimensiuni, deci biserica e privita ca un loc al consumarii emotiilor reprimate.

Spatiul cultic ortodox este o realitate vie divino-umana, un mediu de sacralizare si transfigurare treptata a intregii lumi. Simbolismul cosmic al templului iudaic se regaseste potentat in lacasul bisericii, in care intreg spatiul devine sacru pe masura indumnezeirii omului, o mare „catedrala” in care este prezent Dumnezeu, un trup cosmic al lui Hristos indumnezeit prin participare. Accentul este pus pe traire, spatiul fiind astfel compus incat sa-ti deschida ochii, insa nu ochii trupesti, ci ochii spirituali, prin contemplarea lucrurilor sensibile si lucrarea simturilor. Scriptura ne spune: “acum vedem ca prin oglinda, in ghicitură, atunci vom vedea față către față” (I Corinteni 13, 12), deci acum cunoasterea este mediata de lucruri create, insa in Eschaton nu va mai fi mediata de nimic creat. In Ortodoxie, Dumnezeu este venit printre oameni, aici si acum. Crestinul conlucreaza cu Dumnezeu spre indumnezeire, impartasindu-se in orice moment din El, dar mai ales prin insusi ­trupul si sangele Sau prin care anticipeaza finalitatea, iesirea din “aici” si “acum”, din spatiu si timp in eshaton, in transcendent. Simbolismul bisericii te ajuta sa intelegi caracterul ei profetic si dimensiunea sa atemporala.

Acest topos simbolic lipseste din lacasul de cult penticostal, care nu e conceput ca un spatiu al anticiparii eshatologice,ci e un spatiu asemeni unei sali de teatru, in care credinciosul e relativ static, ascultand ceea ce se spune dinspre podium. In spatiul ortodox spatiul e liber, credinciosul poate interactiona cu „sacrul”, cu corpul vizibil al Cuvantului divin (fresce, icoane) are libertatea de miscare si parcurgere, biserica fiind spatiu public dar si cel mai privat loc cu putinta, al rugaciunii in fata icoanei, locul intimitatii cu Dumnezeu. Limbajul artei bizantine (limajul experientei bisericesti) functioneaza cu valoare apofatica , constitue o cautare metafizica a credinciosului, este prelucrarea revelatorie, alegorica, ce trimite la sensul existentului, aducator de bucurie. El nu are rol reprezentativ, nu urmareste impresionarea omului prin valoarea estetica, nu-s imagini menite sa te desfete, ci sa te elibereze de eu, deci limbajul slujeste comuniunea persoanelor.

Last edited by ioanna; 30.04.2012 at 12:19:48.
  #2  
Vechi 30.04.2012, 12:45:32
JoyDivision JoyDivision is offline
Banned
 
Data înregistrării: 10.04.2012
Locație: Chicago, IL
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 434
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
biserica (lacasul) penticostala neavand dimensiune spirituala si simbolica, nu este un spatiu sacru in sine, ci se vrea un spatiu sacralizat prin forta spirituala a comunitatii.

pai haideti sa vedem ce inteles are termenul de "biserica" in Noul testament, nu este greu sa intelegem ca biserica se refera la comunitatea de crestini si niciodata la vreo cladire sau spatiu locativ (putem citi Filimon cap. 1 vers. 2)
  #3  
Vechi 30.04.2012, 12:55:50
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Citat:
În prealabil postat de JoyDivision Vezi mesajul
pai haideti sa vedem ce inteles are termenul de "biserica" in Noul testament, nu este greu sa intelegem ca biserica se refera la comunitatea de crestini si niciodata la vreo cladire sau spatiu locativ (putem citi Filimon cap. 1 vers. 2)
D-soara JoyDivision, acesta nu e un topic de polemica, asa ca am sa ma abtin sa va raspund. Daca aveti ceva de spus in legatura cu diferentele dintre cultul penticostal si cel ortodox, asa cum le intelegeti d-voastra, initiatorul topicului va va multumi, insa va rog nu transformati si acest topic intr-o "balacareala" si infierare a Ortodoxiei, de genul "noi suntem mai biblici decat voi". Pentru asa ceva, aveti topicul http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=14902 Cunosc foarte bine ce semnificatie are "biserica" in NT si templul in VT, nu trebuie sa-mi aratati nimic, mai bine v-ati opri asupra particularitatilor existente in cadrul cultului d-voastra si pe care initiatorul topicului doreste sa le cunoasca.

Eu m-am oprit asupra spatiilor cultice, asa cum ele exista si sunt concepute. Tipul Bisericii crestine (traditionale) se regaseste in Templul iudaic, este desavarsirea Templului de aceea exista multe elemente comune intre cele doua spatii cultice in ceea ce priveste simbolismul si arhitectura, ce au la baza relatie tip-antitip, in timp tipul bisericilor crestine netraditionale (neoprotestante) se regaseste in sinagoga, care e un loc de intrunire, de rugaciune, de studiu, de socializare, dar nu este in sine un spatiu sacru ci sacralizat prin prezenta comunitatii. Templul si sinagoga sunt spatii cu caracter diferit, de aceea si spatiul ortodox ce e antitipul templului e diferit de spatiul penticostal.

Last edited by ioanna; 30.04.2012 at 13:18:49.
  #4  
Vechi 30.04.2012, 14:07:50
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de JoyDivision Vezi mesajul
pai haideti sa vedem ce inteles are termenul de "biserica" in Noul testament, nu este greu sa intelegem ca biserica se refera la comunitatea de crestini si niciodata la vreo cladire sau spatiu locativ (putem citi Filimon cap. 1 vers. 2)
Are mai multe sensuri, inclusiv cel dat de tine. E comunitatea de crestini (ortodocsi), biserica adica lacasul sfant si sfintit, si Biserica lui Hristos, adica Biserica Ortodoxa.
  #5  
Vechi 30.04.2012, 14:21:20
JoyDivision JoyDivision is offline
Banned
 
Data înregistrării: 10.04.2012
Locație: Chicago, IL
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 434
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Are mai multe sensuri, inclusiv cel dat de tine.
dar nu ti se pare interesant ca apostolii impreuna cu primii crestini numeau "templu" locatia unde se adunau pentru rugaciune?

Faptele apostolilor 3:1 Petru și Ioan se suiau împreună la Templu, la ceasul rugăciunii: era ceasul al nouălea.
sau:
Faptele apostolilor 2:46 Toți împreună erau nelipsiți de la Templu în fiecare zi, frângeau pâinea acasă și luau hrana cu bucurie și curăție de inimă.

ramane deci ca termenul de "biserica" sa aiba sensul specificat de mine.
  #6  
Vechi 30.04.2012, 14:57:23
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de JoyDivision Vezi mesajul
dar nu ti se pare interesant ca apostolii impreuna cu primii crestini numeau "templu" locatia unde se adunau pentru rugaciune?

Faptele apostolilor 3:1 Petru și Ioan se suiau împreună la Templu, la ceasul rugăciunii: era ceasul al nouălea.
sau:
Faptele apostolilor 2:46 Toți împreună erau nelipsiți de la Templu în fiecare zi, frângeau pâinea acasă și luau hrana cu bucurie și curăție de inimă.

ramane deci ca termenul de "biserica" sa aiba sensul specificat de mine.
Trebuie sa studiezi mai atent Sfanta Scriptura, era vorba de templul iudeu. Nu aveau biserica, ca nu aveau un locas de inchinare propriu, pentru ca nu aveau nici timp (era la putin timp de la jertfa Mantuitorului) si nici nu erau lasati de iudei (ba chiar erau prigoniti). Apoi spune ca se intalneau in case si acolo frangeau si painea. Dupa aceea au stat in catacombe, unde isi amenajasera si biserici. Si cand s-a terminat prigoana au putut sa-si construiasca biserici.
  #7  
Vechi 11.06.2012, 23:43:27
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul

Spatiul neoprotestant este desacralizat total si aici ma refer la incetarea raporturilor referentiale dintre acest tip de spatiu si traditia simbolica a arhitecturii sacre dintotdeauna. Faptul ca ei resping misterul Euharistiei, resping „Taina” din iconomia mantuirii, adica increderea ca Duhul dumnezeiesc poate lucra prin mijlocirea spiritului omenesc asupra materiei in general si asupra altor persoane, are drept consecinta evacuarea oricarui mister al spatiului interior si exterior, biserica (lacasul) penticostala neavand dimensiune spirituala si simbolica, nu este un spatiu sacru in sine, ci se vrea un spatiu sacralizat prin forta spirituala a comunitatii. Accentul e pus exclusiv pe adunare in spatiul interior, ceea ce confera spatiului un caracter public, ce respecta in general regulile auditorium-ului de mari dimensiuni, deci biserica e privita ca un loc al consumarii emotiilor reprimate.

Spatiul cultic ortodox este o realitate vie divino-umana, un mediu de sacralizare si transfigurare treptata a intregii lumi. Simbolismul cosmic al templului iudaic se regaseste potentat in lacasul bisericii, in care intreg spatiul devine sacru pe masura indumnezeirii omului, o mare „catedrala” in care este prezent Dumnezeu, un trup cosmic al lui Hristos indumnezeit prin participare. Accentul este pus pe traire, spatiul fiind astfel compus incat sa-ti deschida ochii, insa nu ochii trupesti, ci ochii spirituali, prin contemplarea lucrurilor sensibile si lucrarea simturilor. Scriptura ne spune: “acum vedem ca prin oglinda, in ghicitură, atunci vom vedea față către față” (I Corinteni 13, 12), deci acum cunoasterea este mediata de lucruri create, insa in Eschaton nu va mai fi mediata de nimic creat. In Ortodoxie, Dumnezeu este venit printre oameni, aici si acum. Crestinul conlucreaza cu Dumnezeu spre indumnezeire, impartasindu-se in orice moment din El, dar mai ales prin insusi *trupul si sangele Sau prin care anticipeaza finalitatea, iesirea din “aici” si “acum”, din spatiu si timp in eshaton, in transcendent. Simbolismul bisericii te ajuta sa intelegi caracterul ei profetic si dimensiunea sa atemporala.

Acest topos simbolic lipseste din lacasul de cult penticostal, care nu e conceput ca un spatiu al anticiparii eshatologice,ci e un spatiu asemeni unei sali de teatru, in care credinciosul e relativ static, ascultand ceea ce se spune dinspre podium. In spatiul ortodox spatiul e liber, credinciosul poate interactiona cu „sacrul”, cu corpul vizibil al Cuvantului divin (fresce, icoane) are libertatea de miscare si parcurgere, biserica fiind spatiu public dar si cel mai privat loc cu putinta, al rugaciunii in fata icoanei, locul intimitatii cu Dumnezeu. Limbajul artei bizantine (limbajul experientei bisericesti) functioneaza cu valoare apofatica , constitue o cautare metafizica a credinciosului, este prelucrarea revelatorie, alegorica, ce trimite la sensul existentului, aducator de bucurie. El nu are rol reprezentativ, nu urmareste impresionarea omului prin valoarea estetica, nu-s imagini menite sa te desfete, ci sa te elibereze de eu, deci limbajul slujeste comuniunea persoanelor.
Bun raspuns.
Subiect închis



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
penticostalii sunt sectari? ingerul_pazitor Generalitati 51 16.05.2018 18:43:56
Penticostalii si botezul Templier Knight Secte si culte 363 24.07.2013 18:36:08
Cum sa vorbim cu penticostalii ? IonutS Secte si culte 282 28.03.2012 21:48:00