Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Cultura, Arta, Stiinta > Arta bisericeasca in general
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 31.01.2012, 22:12:56
Yasmina's Avatar
Yasmina Yasmina is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 18.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.076
Implicit

Vai ce frumos,nu stiam ca exista un Sfant ocrotitor al plantelor!!!
Multumesc pt postari.

ps-icoanele sunt superbe.
__________________
Cuvine-se cu adevarat sa te fericim pe tine, Nascatoare de Dumnezeu, cea pururea fericita si prea nevinovata si Maica Dumnezeului nostru. Ceea ce esti mai cinstita decat Heruvimii si mai slavita fara de asemanare decat Serafimii, care fara stricaciune pe Dumnezeu-Cuvantul ai nascut, pe tine, cea cu adevarat Nascatoare de Dumnezeu, te marim.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 01.02.2012, 15:02:54
costel's Avatar
costel costel is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 22.09.2006
Mesaje: 4.824
Implicit

In ziua praznuirii Sfantului Trifon, in Oltenia se practica Arezeanul, un ritual de pregatire a viei pentru noul sezon. Cu aceasta ocazie au fost savarsite slujbe de binecuvantare a vitei de vie. (Arezean vine de la bulgari – la ei sarbatoarea inchinata Sfantului Trifon este cunoscuta sub de numirea de Zarezan).
Reply With Quote
  #3  
Vechi 03.02.2012, 06:56:31
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

În zugrăvirea chipului dogmatic al unui sfânt (aici folosesc cuvântului dogmă în sensul de mărturie eclezială inspirată de Duhul Sfânt, și nu definiție metafizică imuabilă dictată de instanțe supranaturale - cum eronat este înțeleasă de către multă lume), iconografia nu întruchipează nimic ce nu-și găsește corespondentul în memoria Bisericii, fie ea liturgică sau hagiografică, ambele fiind surse deschise, întrucât sfântul intervine permanent în istorie și relaționează tainic cu oamenii. Privite în acestă optică dinamică, viața sfântului se primenește continuu cu fapte minunate, reflectate în experiența împărtășită a credincioșilor sub formă narativă sau imnografică, uneori și vizuală dar cu multe semne de întrebare asupra valorii iconice a unor astfel de reprezentări.

Deocamdată lipsește din patrimoniul Bisericii o te(leo)logie bine articulată a rostului firii animale și vegetale în ansamblul cosmosului creat, dar avem suficiente indicii să decriptăm parțial ipostazele iconografice ale sfântului Trifon prin înțelegerea vocației predilecte a acestuia, aceea de mijlocitor al împăcării regnurilor sub semnul armoniei cosmice restaurate de Hristos prin Cruce și Înviere.

Datorită unei erori importante în traducerea moliftelor care-i sunt atribuite în Tradiție, eroare transmisă inexplicabil în cărțile de cult până astăzi, , sfântul Trifon s-a impus de-a lungul timpului în conștiința credincioșilor cu imaginea falsă de substituent magic al insecticidelor și pesticidelor, un fel de exterminator supranatural al dăunătorilor de toate soiurile. Diferența dintre ”a certa” și ”a blestema” este considerabilă și schimbă cu totul perspectiva etică în relația omului cu restul biosferei, mai ales cu acele făpturi care intră în coliziune cu interesele economice umane.
Sfântul Trifon ceartă, mustră, dojenește nu proferează blesteme, că nu-i propriu sfințeniei a face uz de instrumente vrăjitorești inventate de diavoli și utilizate iresponsabil de acoliții lor din neamul omenesc. Ar mai trebui spus aici că sfântul Trifon intervine și în favoarea necuvântătoarelor atunci când acțiunile antropice distructive amenință echilibrul Creației, el fiind un iconom nepărtinitor al păcii ecosistemelor, utilizând mijloacele primite în dar de Adam înainte de cădere și reactivate după agonisirea noii Creații de către Hristos Domnul.

Cât despre reprezentările sfântului Trifon cu șoimul pe braț, ea pare mai degrabă un semn al deprecierii iconice a picturii bisericești în mediul rusesc, proces influențat masiv de adoptarea pietistă a impresionismului în textura compoziției. Reprezentările zoomorfe sunt aspru restricționate tematic în iconografia autentică, nu însă și botanicile, ultimele considerate mai puțin ambigue simbolic, prin urmare pretabile vizualului pronunțat eshatologic din icoane.
Așa că Windorin a intuit corect ipostaza iconografică bisericească sfântului Trifon, iar Mirela ne-a arătat cu entuziasm un tablou religios care nu va găzdui veci pururi prezența sfântului, oricât de convingătoare ar părea, la o privire superficială, impresia artistică.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 03.02.2012 at 07:13:40.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 03.02.2012, 08:12:39
tabitha's Avatar
tabitha tabitha is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.04.2011
Locație: usa
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.956
Implicit

Foarte interesant expozeu, Mihai. Si chiar am impresia ca am inteles totul (fara sa apelez la dictionar, vb lui Lore :))

Adica aproape totul, ca stateam si ma gandeam, ce-ai zice tu sa fac eu cu 'tabloul religios' care nu e tocmai okay dpdv al iconografiei tematice. Vezi ce sfat imi dai totusi, ca taaaare s-a lipit de inima mea.

PS: Mi-am adus aminte ca pe cand era in toi discutia despre Mos Craciun, brad etc. ne-ai spus ca o sa deschizi un topic despre simbolistica in icoane. Asta inteleg ca e introducerea, nu?

Last edited by mirela.t; 03.02.2012 at 08:27:02.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 03.02.2012, 08:41:41
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de mirela.t Vezi mesajul
Foarte interesant expozeu, Mihai. Si chiar am impresia ca am inteles totul (fara sa apelez la dictionar, vb lui Lore :))

Adica aproape totul, ca stateam si ma gandeam, ce-ai zice tu sa fac eu cu 'tabloul religios' care nu e tocmai okay dpdv al iconografiei tematice. Vezi ce sfat imi dai totusi, ca taaaare s-a lipit de inima mea.

PS: apropo, mi-am adus aminte ca pe cand era in toi discutia despre Mos Craciun, brad etc. ne-ai spus ca o sa deschizi un topic despre simbolistica in icoane... sper ca n-ai uitat. :)
Sper că nu te-ai supărat pentru remarca mea, te asigur de toată buna intenție (adică ingredientul principal al asfaltului autostrăzilor spre infern, alea cu un singur sens de mers ).
Tabloul religios poți să-l păstrezi, dar nu între icoane, ci ca un obiect decorativ ca oricare altul, pe același palier cu un peisaj, de exemplu. Critica iconologică nu aduce în discuție valoarea estetică, ci relevanța teologică, nu zice nimeni să punem pe foc tablourile cu tematică religiosă, ci doar să nu ne mai închinăm în preajma lor sau să le amestecăm cu icoanele. Lumea nu conștientizează faptul că închinarea la un sfânt pictat în manieră artistică este pasibilă de idolatrie și că în asemenea cazuri nu funcționează principiul ignoranței inocente.

Cât despre topicul dedicat tratării unor aspecte iconologice, cred că o să mă limitez la intervenții punctuale atunci când apar propuneri asemănătoare topicului de față. Desigur, atâta cât știu și mă pot asigura că nu bat câmpii.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #6  
Vechi 03.02.2012, 08:58:27
tabitha's Avatar
tabitha tabitha is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.04.2011
Locație: usa
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.956
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Sper că nu te-ai supărat pentru remarca mea,
Nuu, deloc. si-mi place ca ai simtul umorului, dozajul corect!

Ce bine ca pot sa-l pastrez pe Sf. Trifon! Ca tocmai a facut o minune cu mine..
Reply With Quote
  #7  
Vechi 03.02.2012, 09:03:23
tabitha's Avatar
tabitha tabitha is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.04.2011
Locație: usa
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.956
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Lumea nu conștientizează faptul că închinarea la un sfânt pictat în manieră artistică este pasibilă de idolatrie și că în asemenea cazuri nu funcționează principiul ignoranței inocente.

Cât despre topicul dedicat tratării unor aspecte iconologice, cred că o să mă limitez la intervenții punctuale atunci când apar propuneri asemănătoare topicului de față. Desigur, atâta cât știu și mă pot asigura că nu bat câmpii.
Si totusi, prima fraza m-a cam pus pe ganduri. Eu zic sa nu renunti la ideea acelui topic, cred ca ar fi de folos multora.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 05.02.2012, 14:37:20
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de mirela.t Vezi mesajul
Si totusi, prima fraza m-a cam pus pe ganduri. Eu zic sa nu renunti la ideea acelui topic, cred ca ar fi de folos multora.
Am lăsat să treacă două zile ca să te convingi și tu că n-are niciun sens să încerc. Nicio reacție, întrebare, obiecție, observație. Pustiu de la un capăt la altul.

Nu mai interesează pe nimeni esența spiritualității creștine autentice, elementele clare și distincte, care fac diferența între ortho- și hetero- - doxie. Dominantă este concepția eronată că dreapta credință constă într-o poveste despre adevăr corectă, în comparație cu altele la fel de plauzibile, dar apriori false .
Peste 85% dintre convertiții la ortodoxie care și-au povestit experiența, au ajuns în Biserică prin icoană. Nu prin discursuri, persuasiune logică, psihologică sau teologică. Asta fiindcă icoana e un dar al lui Dumnezeu pentru oameni, arvuna Împărăției pe care trebuie să o căutăm cu prioritate având nădejdea nestrămutată că restul vor veni de la sine. Icoana este cea mai puternică modalitate de a începe să pricepem cum va fi dincolo, ce înseamnă o realitate percepută evenimențial, adică simultan vizual, catehetic, teologic, liturgic, doxologic și multe alte realități pe care ”ochiul nu le-a văzut, urechea nu le-a auzit și la inima omului nu s-au suit”.

În schimb interesează masiv ce fac dușmanii reali sau închipuiți ai Bisericii, cu accent pe o tot mai radicală ghetoizare a ortodoxiei, prin cultivarea atitudinii dușmănos-arogante față de alteritatea de orice tip. Pravoslavnicii de astăzi sunt obsedați de strategii sofisticate de îngropare a talantului cât mai adânc în țărână, de spaima ca nu cumva să-l piardă încercând să-l înmulțească, uitând că Stăpânul ”seceră de unde n-a semănat și adună de unde n-a împrăștiat”.
Dar acești servitori vicleni și leneși, vajnici cărăuși inconștienți și paznici ai unor realități de care habar n-au, continuă să se roage nestingheriți în biserici zugrăvite idolatru și săvârșesc jertfa cea fără de sânge într-un haos iconic covârșitor. Hipnotizați de angoase apocaliptice și confundând trăirea credinței cu adeziunea formală la formularea ei corectă, aceștia își pun nădejdea în tot felul de gnosticisme dubioase cultivate de unele medii monahale. Falsifică cinstirea sfinților printr-o practică fanatică asemănătoare cu cultul criptopăgăn al unor semizei, în căutarea unor izbăviri meschine și mundane.
Într-un asemenea climat, cui să vorbești despre icoană?
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 05.02.2012 at 18:26:57.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 02.02.2013, 01:51:37
adam000 adam000 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.09.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 719
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Reprezentările zoomorfe sunt aspru restricționate tematic în iconografia autentică, nu însă și botanicile, ultimele considerate mai puțin ambigue simbolic, prin urmare pretabile vizualului pronunțat eshatologic din icoane.
Poti te rog sa precizezi, sursa exacta dpdv dogmatic (canoane, etc) care restrictioneaza reprezentarile zoomorfe si de asemenea sa precizezi exact despre ce reprezentari zoomorfe este vorba (pt ca se pot referi la reprezentari diferite, unele fiind intradevar in mod expres restrictionate, insa altele?... )?
CINE anume restrictioneaza reprezentarile zoomorfe (cu referire la fiecare reprezentare in parte)? Ce canoane?

Intreb in dorinta de a intelege de ce a disparut din iconografie (daca este vorba de vreun canon care limiteaza dpdv dogmatic, sau daca este vorba doar de vreun curent/tendinta a practicii fara vreo motivatie canonica) de exemplu simbolul pasarii Phoenix, legat de o discutie de pe un alt topic
__________________
Ca sub stapanirea Ta totdeauna fiind paziti, Tie slava sa inaltam, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor
Amin.

Last edited by adam000; 02.02.2013 at 02:02:47.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 03.02.2013, 00:25:20
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de adam000 Vezi mesajul
Poti te rog sa precizezi, sursa exacta dpdv dogmatic (canoane, etc) care restrictioneaza reprezentarile zoomorfe si de asemenea sa precizezi exact despre ce reprezentari zoomorfe este vorba (pt ca se pot referi la reprezentari diferite, unele fiind intradevar in mod expres restrictionate, insa altele?... )?
CINE anume restrictioneaza reprezentarile zoomorfe (cu referire la fiecare reprezentare in parte)? Ce canoane?

Intreb in dorinta de a intelege de ce a disparut din iconografie (daca este vorba de vreun canon care limiteaza dpdv dogmatic, sau daca este vorba doar de vreun curent/tendinta a practicii fara vreo motivatie canonica) de exemplu simbolul pasarii Phoenix, legat de o discutie de pe un alt topic
Cred că înainte de a schița o explicație, trebuie să lămurim un pic ce înseamnă canon în general și canon iconografic în particular, întrucât poate că mulți își imaginează că Biserica a instituit un fel de inchiziție a artei prin născocirea de reguli scrise pe care iconarii trebuie obligatoriu să le respecte sub amenințarea anatemei. Dacă s-ar fi întâmplat așa, probabil că nu exista haosul iconografic din ziua de azi, dar nu l-am fi avut, cu siguranță, nici pe Rubliov.
Canonul a reprezentat întotdeauna în Biserică o regulă nescrisă, o rânduială mai bine zis, la care clerul și credincioșii consimțeau liber, în virtutea ascultării întru dragoste și a participării la comuniunea euharistică în sens lărgit. În primul mileniu viața liturgică era flexibilă, dinamică și respira un aer sănătos de libertate duhovnicească. Canonul era un fel de echivalent al bunului simț, era garantat de autoritatea harismatică a păstorilor și ținea cont de multiplele particularități ale comunităților ecleziale.
Dar încă de timpuriu au apărut în biserici tot felul de derive și abuzuri de libertate din ce în ce mai dificil de gestionat, care au obligat Biserica să codifice textual canonul, transformându-l în lege scrisă și referențială pentru toată lumea.
Iconarii au avut parte multă vreme de un climat de libertate în exercitarea vocației lor, dar pe măsură ce Biserica, presată de amenințarea ereziilor, își codifica credința într-un corpus dogmatic, icoana a devenit tot mai intensivă în dimensiunea ei doctrinară, punând mare accent pe precizie tematică și disciplină morfologică, păstrându-și în același timp libertatea în explorarea tezaurului inepuizabil al Tradiției. Când cultul icoanelor a atins un anumit prag critic, restricționarea unor simboluri împrumutate din arta păgână s-a impus de la sine. În felul acesta au dispărut din compozițiile iconice reprezentările zoomorfe ca simboluri, prin accentuarea caracteristicilor ipostatice, fiindcă credinciosul care se închină la o icoană trebuie ferit până și de aluzia la zoolatrie sau alte ambiguități vizuale idolatre.

Una din puținele referințe canonice cu valabilitate paneclezială destinată iconarilor a fost faimosul canon 82 al Sinodului Quinisext care a marcat abandonarea noțiunii de simbol în sens antic, precreștin, și trecerea definitivă în hipersimbolul creștin, adică în tipul care găzduiește energetic prototipul:

"Pe anumite picturi se află mielul pe care Înaintemergătorul îl arată cu degetul; acest miel a fost pus acolo ca model al harului, prefigurând - prin mijlocirea Legii - adevăratul Miel, Hristos Dumnezeu. Desigur că onorăm figurile și umbrele ca pe niște simboluri și închipuiri ale Bisericii, dar preferăm harul și adevărul, primind acest adevăr ca plinire a Legii. Hotărâm deci ca de acum înainte plinirea aceasta să fie tuturor vădită prin picturi, astfel încât în locul mielului din vechime să fie reprezentat - după firea Sa omenească - Cel ce a ridicat păcatele lumii, Hristos Dumnezeul nostru. Așa înțelegem mărirea smereniei lui Dumnezeu-Cuvântul și ajungem sa-I pomenim locuirea în trup, patima, moartea Lui mântuitoare și, de aici, izbăvirea pe care a dăruit-o lumii"

Influența acestui canon a fost uriașă în iconografie, ca un fel de katarsis necesar care a schimbat la față toată tradiția de după el.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 03.02.2013 at 03:37:19.
Reply With Quote
Răspunde

Tags
sfantul trifon



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Blestem in molitfele Sfantului Trifon costel Generalitati 14 31.01.2013 16:34:04
Apostolul Luca a pictat icoane spre_rasarit Generalitati 17 09.08.2011 16:49:36
Sfantul Mucenic Trifon costel Diverse Sarbatori 3 02.02.2009 03:48:07
parintele Trifon cristina83 Generalitati 5 27.09.2007 19:20:36