![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
Dealtfel, mulți predicatori ar avea ceva de învățat de la Vladimir Puștan. Eu l-am ascultat în câteva rânduri cu mult folos. Am ascultat înregistrări pe net, îmi dau seama ce efect pot avea cuvintele lui față către față. Omul stăpânește o admirabilă oratorie omiletică, așa cum era o dată, îm vremurile vechi. Începe de obicei normal, domol, apoi se aprinde pe măsură ce vorbește. Predica lui este un crescendo. Apoi, mici perioade de seninătate când vorbește despre Domnul, apoi din nou pathos când vorbește despre păcat. Și vorbește despre păcat, nu se joacă ! Câtă diferență față de majoritatea preoților de azi, din predica iubiristă a cărora înțelegi că Pantocratorul este un emoțional, care se înduioșează de fondul tău bun, că e suficient să duci niște ciorăpei de Crăciun lui "Cristos din copiii sărmani" și gata, te mântuiești. Nimic despre omorârea omului vechi din tine, nimic despre urgia lui Dumnezeu, nimic despre puterile diabolice, nimic despre iad. Și, cu toate astea, Marele Preot Cristos mai mult despre iad a vorbit, decât despre rai. "Foc". "Scrâșnirea dinților". "Întunericul Gheenei". Cam câți dintre preoții noștri de azi mai folosesc un limbaj, așa cum a folosit Isus ? Același cu cel al vărului Său Ioan al deșertului, al cărui mesaj tunător era simplu: pocăiți-vă, că nu mai e timp. Același cu al lui Pavel din Epistolele sale, același cu al atâtor mari preoți predicatori pe care creștinătatea i-a avut veac după veac. Ați sesizat cum Iadul a ajuns, din "foc care arde, dar nu consumă", o "stare a sufletului îndepărtat de Dumnezeu" ? Cum postul și obligația duminicală au ajuns din "porunci ale Bisericii" simple "recomandări" ? Că doar nu o să pierdem raiul fiindcă nu am mers duminică la biserică ! Cum moștenim nu chiar păcatul ancestral, ci doar unele consecințe ale lui ? Cum Domnul nostru S-a întrupat nu ca să răscumpere, ci ca să ne dea un exemplu ? "S-a coborât din Ceruri pentru noi și pentru a noastră mântuire": text din Crez pe care puțini îl mai cred. "Un botez spre remisiunea păcatelor": alt text din Crez, doar n-o fi chiar așa. Ați observat cum însăși Sfânta Euharistie a ajuns, din jertfă reală, "prefigurare a ospățului divin" ? Nu ! Eu înțeleg din predicile de acum că nu ar fi rău să mai trecem pe la biserică, să mai aprindem o lumânare. Să avem un cuvânt bun pentru aproapele și cam atât. O fi suficient ? Atât să însemne transformarea în Cristos ? Treziți-vă, iubiților ! Nu există un "drept la mântuire" și foarte puțini se vor mântui. Flăcările infernale timp de o eternitate, aceasta este destinația by default a tuturor oamenilor încă de la zămislire și foarte puțini, chiar de pe acest forum, vor scăpa de ele. Jertfa lui Cristos ne oferă o șansă dacă și numai dacă ne luăm crucea și Îl urmăm în jertfa Sa. Dacă și numai dacă cealaltă parte a vieții noastre Lui i-o vom da. Răsplata va fi enormă, mai mare decât putem gândi, dar puțini se vor bucura de ea. Dacă noi credem că îl vom păcăli pe Cristos mai dând câte un ciorăpel săracilor și mai ascultând pe unde ne convine, dar nici chiar "toate ale popii", păcăliții vom fi noi și nu El.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 02.01.2012 at 22:09:48. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Citat:
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Citat:
Deosebirea dintre penticostalism și ortodoxie e chestie de finețe. De matematică superioară. Problema este că avem mulți credincioși care nu știu tabla înmulțirii. În principiu, orele de matematică trebuie ținute de profesori de matematică și sunt departe de a contesta acest principiu. Dar, dacă la clasă la mine predau eu și ceea ce văd este lipsă de progres, atunci ce-ar fi să invit un pedagog vestit și cu rezultate evidente, care să se limiteze la tabla înmulțirii și nu la matematici superioare, să le învețe pe loaze ? Ziceți că ar fi un rău lucru, având în vedere că acela nu face parte din corpul profesorilor de matematică având avizul la zi ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Citat:
Citat:
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
E pacatos si preotul. In primul rand ar trebui carerisiti cei cu astfel de abateri. Dar cu toate pacatele lor, pana la caterisire, au harul primit la hirotonie. Deci pot invata in virtutea harului atat timp cat nu sutin invataturi gresite. Cand vorbeam despre orbul care conduce un alt orb ma refeream la invatatura. Ortodoxul, desi pacatos, macar are invatatura corecta. De aceea Hristos spune sa faca ceea ce invata fariseii si nu ceea ce fac ei.
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
Dar atâta timp cât ne referim strict la praxă și nu la aspecte care țin de harul primit la hirotonire (iertarea păcatelor, invocarea Spiritului Sfânt la Euharistie etc.), de ce ar fi greșit să facem ce zice "popa protestant", atâta timp cât nu zice rău, adică nu învață erezii ? Eu aș fi vrut să văd că pastorul Pustan a învătat erezii sau neadevaruri în biserică, nu doar că a vorbit acolo, dacă tot e să-l înjurăm pe preotul ortodox care l-a chemat. Cu alte cuvinte: E rău că a vorbit, sau e rău ce a vorbit ? |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Partea amuzantă a situației în care s-au pus Pomohaci și Pustan, e aceea că fiecare și-a ridicat în cap radicalii din propria tabară.
Pomohaci a provocat grețuri mentale și colici sufletești ortodocșilor ”înrăiți” cu coregrafia lui evlavioasă împrumutată de la neoprotestanți și transmisă soborului prezent la ”manifestare”, iar Puștan a scandalizat aripa dură a neoprotestanților făcându-și, stângaci, semnul crucii! Dacă pentru un ortodox e penibil să maimuțărească exaltările pietiste cu iz pseudocarismatic ale NP, pentru un strănepot de-a lui Luther sau Calvin semnul crucii n-are în niciun fel de-a face cu ”idolatria” decât pentru creierele spălate până la distrugerea ireversibilă a țesăturii neuronale ce face parte din procesul gândirii. În realitate, semnul Crucii este rugăciune prin gest, doxologia mică, adică ”Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh”.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
|
#9
|
|||
|
|||
|
[quote=Mihnea Dragomir;419602]Nu cred că greșeala ține de flexiunea gramaticală. Ce-ar fi să-i spunem "penticostal" și nu "sectar" și nici măcar "sectant", atâta vreme cât nu a făcut nimic rău ? Înțeleg că eroarea canonică este a ortodoxului care l-a invitat și nu a penticostalului care a răspuns invitației. Omul predică ceea ce știe el: chestii din religia lui, doar nu era de așteptat și nici nu a fost invitat ca să abjure și să devină ortodox.
Dealtfel, mulți predicatori ar avea ceva de învățat de la Vladimir Puștan. Eu l-am ascultat în câteva rânduri cu mult folos. Am ascultat înregistrări pe net, îmi dau seama ce efect pot avea cuvintele lui față către față. Omul stăpânește o admirabilă oratorie omiletică, așa cum era o dată, îm vremurile vechi. Începe de obicei normal, domol, apoi se aprinde pe măsură ce vorbește. Predica lui este un crescendo. Dar ce discutam noi aici? Oratoria e importanta sau Adevarul si credinta adevarata, dreapta? Ma scuzati, dar orator poate fi oricine asta inseamna sa il chemam sa predice in biserica chiar daca credinta sa este gresita? Si este sectant, oricat incercati sa il scuzati. Acest om este un fariseu care merge pe la diverse culte nu stiu ce interes are ,dar faptul ca isi face cruce in biserica ortodoxa desi nu crede in ea, il face automat un ipocrit. Din nou imi cer scuze dar eu nu vad absolut nici o diferenta intre acest pastor, desi penticostal si predicatorii mormoni, Martori ai lui Iehova sau chiar secta aceea a doamnei Desanca, nu stiu daca ati auzit de ea, toti sunt sectanti. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Dar vedeti vreo diferenta intre un episcop ortodox (unul care poate sa evalueze preotul si sa dea o eventuala avertizare) si o enoriasa care își inchipuie ca are mandat sa judece preoții?
|
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| biserica catolica versus biserica ortodoxa | sovidiu | Biserica Romano-Catolica | 36 | 09.06.2013 00:58:51 |
| Cand au plecat apostolii sa predice | calandrin | Din Noul Testament | 0 | 20.11.2009 10:16:57 |
| Vinul si Biserica ortodoxa | LapetiteMoc | Generalitati | 15 | 03.10.2009 00:26:05 |
| Biserica ortodoxa siriana | dmb | Despre Biserica Ortodoxa in general | 18 | 17.01.2009 23:58:33 |
|
|