![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Laura,o intrebare (retorica): Tu nu il consideri sfant pe Stefan cel Mare??
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Citat:
Din punctul meu de vedere, argumentul nu are consistență. Mai întâi, ideea că cineva seamănă moartea în dușmani, după care aleargă la Daniil Sihastru să ceară iertare lui Dumnezeu, dacă ar fi adevărată, ar fi ceva foarte departe de sfințenie. A păcătui cu gândul că vei fi iertat la spovadă este păcat în contra Spiritului Sfânt. Pe urmă, nu avem nicio dovadă că a fost așa. Apologetica iubiristă se străduiește să găsească susținere biblică a ecuației creștinism = stupiditate, cu alte cuvinte că ar trebui să nu ripostăm când dușmanul ne calcă ținutul, casa, ne pune foc, ne ia robi pe cei din familia noastră și pe noi înșine. Citatele lor favorite sunt câteva, mai ales acela în care Isus întoarce și celălalt obraz. Sunt ușor demontabile. Dar ideea de război drept are susținere biblică ? Are. Să recitim, ca să discutăm pe bază de text: Luca 22:36, Matei 8:5-13, Proverbe 20:18, Eccles 3:3, Romani 13:4, Evrei 11:32. Asta, ca să nu mai vorbim de Pentateuh, de Psalmi sau de Cărțile Istorice, care o susțin din plin. Dar Sfinții Părinți, ce spun ? Aici vedem un lucru interesant. Pare a fi o deosebire de vederi de-a lungul timpului, o "evoluție" ca să zic așa, între părinții timpurii ai Bisericii, aceia din vremea celor zece persecuții, precum Tertulian, care susținea categoric că este interzis serviciul militar creștinilor și părinții de mai târziu, de după Edictul de la Milan, care, precum Sf Ambrozie sau Sf Augustin, susțin războiul drept. Avem și noi ceva de învățat din această aparentă contradicție: când statul este păgân, atunci probabilitatea angajării lui într-un război nedrept este atât de mare, încât a face carieră militară înseamnă a-ți risca periculos de mult sufletul. Dar, când statul este creștin, nu se poate spune același lucru. Oare statele de azi, oare chiar statul nostru este mai mult păgân sau mai mult creștin ? Vedem, deci, cât este de important ca legile Cetății să fie legile lui Dumnezeu, iar oamenii care conduc cetatea să fie oamenii lui Dumnezeu. E esențial ca, tânăr fiind și făcând pasul înainte spre a mi se da să încing spada, să mă întreb: ce intenționează comandanții mei să fac cu această spadă ? Să o folosesc în slujba lui Dumnezeu, ca să îmi apăr țara, orașul, familia și pe mine însumi, sau să o folosesc în slujba Mamonei, ca să aibă ei mai mult petrol, mai mulți dolari, mai mulți sclavi ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#3
|
|||
|
|||
|
1. In general un om si mai ales un crestin nu are ce cauta in razboi.
Exista o porunca sfanta: sa nu ucizi Fara amendamente, fara "dar" si etc. Si aceasta porunca vine de la Dumnezeu insusi. Nu stiu ce spune biserica. Iisus a fost pasnic, nu a luptat decat cu vorba si duhul, nu cu arma in mana. E drept ca au existat de-a lungul istoriei si mai exista, razboaie de aparare impotriva unor invadatori, de regula necrestini, sau de alta religie fata de bastinasi. In acele cazuri oamenii au trebuit sa lupte sa-si apere credinta si neamul. Nu sunt considerati pacatosi, ci dimpotriva. Totusi au incalcat porunca sfanta. Aici nu stiu cum devine situatia. Nu sunt lamurita asupra sfintilor militari, sau care sunt pusi in icoana cu arma in mana. Sufletul meu nu accepta arma in credinta, pe o icoana. De ce exista totusi (?), probabil asa cum exista si femei sfinte si in icoane, desi...sunt femei. 2. Ca sa raspund la o intrebare pusa aici: Stefan cel Mare si altii ca el. In acceptiunea religioasa, ei nu pot fi sfinti. Dar nu are legatura cu mersul in razboi, ci cu alte cerinte. Numai Dumnezeu stie cine si pentru ce merita sa fie numit "sfant". Numai pentru ca a luptat sa-si apere credinta si neamul nu devine automat sfant. Mai concura si alte lucruri: cum a fost ca om, cum a trait, ce relatie intima a avut cu Dumnezeu si credinta lui. 3. Lui Mihnea (o observatie) Mai in alta parte vorbeai de liberul arbitru dat de credinta. Ei uite exact aici este locul lui potrivit. Tu spui ca faci ce-ti spune tie unul sau altul din biserica, nota bene: dintre oameni, care nu este totusi Dumnezeu. Omul este supus greselii si pacatului, chiar in biserica de pe pamant si ierarhia ei. Te rog sa faci o diferenta. Daca Dumnezeu iti cere si stii asta sigur, din Scripturi, atunci fa un lucru, sau refuza sa-l faci, dupa situatie. Dumnezeu nu-ti cere sa faci ceva rau si iti explica si ce si cum sa faci. Daca un om, indiferent ca este laic, episcop, sau preot iti cere sa faci ceva, tu ai atunci datoria liberului arbitru sa judeci: "Ce spune Dumnezeu in situatia asta, ce inseamna ceea ce mi se cere sa fac? E bine sau rau?" Pentru ca repet, sunt situatii cand orice om poate gresi, sau poate fi impins de pasiuni, sau ganduri de la...ispititor. Un exemplu: daca sa spunem la alta religie. Nici un zeu, sau profet, sfant si etc. indiferent din ce tara si cum il cheama nu invata la razboi, si nici o credinta. Eu asa stiu. Poate gresesc. Dar exista unii care ajung pe cai gresite, dupa convingeri gresite si ei duc milioane de oameni la nebunie, razboi si crime/sinucideri in numele unei credinte. Daca fiecare din acele milioane de oameni ar sta o clipa si ar gandi si cauta in scripturile sale ce scrie cu adevarat, nu ar mai exista razboi de nici un fel pe pamant. Asa ca sa avem grija la liberul arbitru, acolo unde este nevoie si se poate si sa avem grija dupa cine ne luam. Parca se spune: Singurul Adevar este Dumnezeu (pentru oricare credinta si oricum s-ar chema). (Adica fiecare in credinta sa gandeste si crede asa, este definitia oricarei religii). Si Mihnea - tot respectul pentru preoti si episcopi si alti ierarhi. Nu spun ca sunt rai in sine, ci doar ca sunt supusi ca oameni greselii si pacatului.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape Last edited by sophia; 31.12.2011 at 12:44:03. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Citat:
Sa lupte in razboiul pentru apararea patriei este o obligatie ptr orice crestin apt.
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Crestinul trebuie sa-L propovaduiasca pe Cristos si sa-si iubeasca vrajmasul, rugandu-se pentru el Romani 12:19. Asta exclude orice fel de participare la razboi.
|
|
#6
|
|||
|
|||
|
„- Cum trebuie să considerăm uciderea în vreme de război?
- Există felurite tipuri de războaie. În Vechiul Testament se vorbește adesea despre 'războiul lui Dumnezeu'. Prin acesta se înțelege războiul dus pentru dreptate împotriva grozăviei nedreptății. Într-un astfel de război uciderea este îndreptățită și este considerat un câștig să pieri (v. Exodul 14, 13-14; 31, 6-8; II Cronici 20, 15) ”. (Sf. Nicolae Velimirovici - Credința Sfinților) Sunt de acord cu Sfântul aci :). Și Ilie i-a ucis pe preoții lui Baal, și Nestor l-a ucis pe Lie și au fost fapte bineplăcute lui Dumnezeu. Consider că a ucide nu poate fi un rău absolut deoarece răul absolut nu există. Absolut este numai binele, adică Hristos, iar răul este absența lui Hristos. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Va rog lasati Vechiul testament. Acolo era alta lege si razboaiele alea au fost dictate de Dumnezeu. Acum suntem sub Cristos si sub legea iubirii.
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
Biserica si statul au fost, in acest punct, in acord total de-a lungul istoriei Romaniei crestine. Mai stim ca noi nu am purtat razboaie de cucerire. Nu pentru ca am fi fost o tara mica si ca ne temeam de altii, nu neaparat, ci pentru ca Biserica nu ar fi dat binecuvantare oamenilor pentru lacomie si sange. Si stim ca in razboaiele noastre preotii erau printre luptatori. Mai stim ca toti inaintasii nostri spuneau "Tatal nostru" impreuna, plutoane sau divizii intregi, pe campul de lupta. Rugaciune cutremuratoare care spargea intunericul noptii si lovea in dusmani mai tare decat tunurile...Spun batranii, dintre care am auzit cativa povestind, ca au mai uitat cum era in razboi, dar cum spuneau ei "Tatal nostru", impreuna, parca aud si acum... In istoria romanilor preotii si calugarii au luat parte la razboi. In felul lor, facindu-si datoria ca ostasi ai lui Hristos, luptind cu sabia Duhului, sprijinind pe cei care luptau cu sabia si cu arma de foc. Parintele Profesor Coman de la Facultatea de Teologie din Bucuresti evoca cu multa emotie o scena al carei erou principal a fost duhovnicul de la Manastirea Antim, iubitul Sofian Boghiu. La Revolutie, cand oamenii imergeau spre centru, prin 22, numerosi preoti si credinciosi se stransesera la Antim si asteptau cuvantul marelui duhovnic. Cand a aparut, s-au repezit cu totii, infrigurati, sa ceara sfat si mangaiere, fiecare sperind ceva in felul sau. Dar parintele i-a intrebat in felul lui, cu voce soptita, blanda, indurerat: ce sunteti voi, purtatori a ce fel de sabie?... Si toti au tacut... fara "dar, parinte...", fara "pai, sa vedeti ca ..."... Mergeti atunci si luptati, fiecare la locul lui, cu sabia pe care v-a dat-o Dumnezeu! Iar noi, astia de aici (referindu-se la cativa preoti si calugari), sa nu mai pierdem vremea: sa ne grabim la rugaciune! dar stim ca multi nu l-au ascultat... dupa cum nu au ascultat nici de altii ci doar de constiinta lor libera, de liberul arbitru lasat de capul lui... Chiar asa de liber trebuie sa il concepem pe liberul arbitru?... Chiar asa de liber, de rebel?... Si cine are liberul arbitru atat de infailibil incat sa se sustraga oricarei ascultari? Poate, daca ne legam liberul arbitru in ascultarea de Hristos si de mai marii nostri pamanteni, preotii si conducatorii imbunatatiti dintre laici, inteleptii nostri din batrani, poate nu am mai fi ucis de Caciun... poate eram liberi de sange mai mult sau mai putin vinovat... |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Citat:
Cât de greșelnic era Sf. Petru ! El singur spune despre el: "sunt om păcătos". Dar Sf. Paul, coautor la masacrul primilor creștini ! Și totuși, noi credem și mărturisim că, atunci când apostolii se adresează bisericilor din Filipi, din Galata, etc prin scrisorile lor, ei sunt negreșelnici în materie de credință și morală. Ce anume vă face să credeți că acest mare dar al Spiritului Sfânt asupra Bisericii, care i-a luminat pe apostoli, care i-a luminat pe sfinții părinți sinodali secol după secol, și-a încetat exercițiul exact în epoca noastră ? Citat:
Slujirea de a învăța în Biserică o au preoții. În mod deplin, numai Papa și episcopii Colegiului Apostolic. Ei sunt magiștri, adică învățători. Presbiterii și chiar diaconii participă și ei la slujirea aceasta, ca delegați ai celor de mai sus. Hai să ne mai vedem și lungul nasului ! Citat:
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 31.12.2011 at 21:55:29. |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Doamne miluieste!
__________________
Cred, Doamne, ajuta necredintei mele! |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| O chemare la razboi | Sara I | Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni | 12 | 15.09.2011 00:36:11 |
| este Romania in razboi? | iulyaan | Generalitati | 27 | 01.03.2011 12:39:09 |
| Participarea la slujbele Bisericii | costel | Sfanta Liturghie | 9 | 13.12.2010 12:39:17 |
| Participarea la Sfanta Liturghie | caminaris | Resurse ortodoxe on-line | 3 | 25.08.2009 20:41:18 |
| Razboi in Georgia | Gabri | Generalitati | 25 | 18.08.2008 16:50:34 |
|
|