![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
ARHIMANDRITUL SOFRONIE
CUVIOSUL SILUAN ATHONITUL Traducere din limba rusă de Ierom. Rafail (Noica) Tipărită cu binecuvântarea înalt Preasfințitului ANDREI Arhiepiscopul Alba-Iuliei Mănăstirea Sfântul Panteleimon este una dintre cele mai mari și mai bine chivernisite din Sfântul Munte. Are o minunată bibliotecă, ce numără până la douăzeci de mii de volume, prinŹtre care nu puține manuscrise vechi, grecești și slavone, multe cărți vechi foarte valoroase, adevărate rarități bibliografice, boŹgate secțiuni theologicc, istorice și altele. în odăile mari și bine amenajate ale arhondaricului Mănăstirii sânt primiți adeseori oaspeți, cu precădere străini. Părintele V., om cu formare theo-logică, care știa multe limbi străine, era rânduit să vorbească cu ei. în 1932 venise la Mănăstire un doctor în theologie, catolic, Păr. Ch. B. Acesta a vorbit mult cu Părintele V. despre diferite probleme legate de viața Sfântului Munte și, între altele, a înŹtrebat: - Ce cărți citesc monahii voștri? - Ioan Scărarul, Avva Dorothei, Thcodor Studitul, Ioan Cassian Romanul, Efrem Sirul, Varsanufie și Ioan, Macarie cel Mare, Isaac Sirul, Simeon Noul Theolog, Nichita Stithatul, Gri- gorie Sinaitul, Grigorie Palama, Maxim Mărturisitorul, Isihie,Diadoh, Nil și alți Părinți cuprinși în Filocalie - a răspuns Părintele V. - Monahii voștri citesc astfel de cărti!... La noi numai profesorii le citesc, a spus doctorul, neascunzându-și mirarea. - La noi ele sânt cărțile de căpătâi ale fiecărui monah, a răspuns Părintele V. Citesc și alte scrieri ale Sfinților Părinți ai Bisericii, și cele ale scriitorilor asceți mai târzii, ca de pildă Episcopul Ignatie Briancianinov, Episcopul Theofan Zăvorâtul, Cuviosul Nil Sorski, Paisie Velicikovski, Ioan din Kronstadt și alții. Părintele V. a povestit despre această convorbire Starețului Siluan, pe care adânc îl cinstea. Starețul a răspuns: - Ai fi putut spune doctorului aceluia că monahii noștri nu numai că citesc aceste cărți, dar ei înșiși ar putea scrie altele la fel... Monahii nu scriu fiindcă de-acum sânt multe cărți minunate, iar ei se mulțumesc cu ele; dar de ar fi ca ele să se piardă, atunci monahii ar scrie altele noi. în răstimpul îndelungii sale vieți la Athos Starețul s'a întâlnit cu mulți mari nevoitori; unii dintre ei cunoșteau din cercare stările despre care scriu marii nevoitori precum lsaac Sirul, Macarie cel Mare și alții; deci cuvântul Starețului mi s'a părut cât se poate de firesc. SFÂNTA PREDANIE ȘI SCRIPTURA Felul Starețului de a vedea ascultarea ca fiind de neapărată trebuință spre a învăța viața duhovnicească era strâns legat de felul cum privea Sfânta Predanie și Cuvântul lui Dumnezeu. Viața Bisericii o înțelegea ca viața în Duhul Sfânt, iar Sfânta Predanie ca neîntrerupta lucrare a Duhului Sfânt în Biserică. Predania, ca vecinică și neschimbată petrecere a Duhului Sfânt în Biserică, este cel mai adânc temei al ființării Ei, drept pentru care Predania cuprinde în sine întreagă viața Bisericii, până într' acolo încât și însăși Sfânta Scriptură nu este decât unul din chipurile ei. De aci urmează că: Dacă Biserica s'ar lipsi de Predania Ei, ar înceta a fi ceea ce este, căci slujirea Noului Legământ este slujirea Duhului, «scriŹsă nu cu cerneală, ci cu Duhul lui Dumnezeu celui viu, nu întru lespezi de piatră, ci întru lespezile cele de carne ale inimii» (2 Cor. 3: 3-6). Așadar, de ar fi ca Biserica să se lipsească de toate cărțile ei pentru vreo oarecare pricină, adică de Vechiul și Noul LegăŹmânt, de scrierile Sfinților Părinți și de cărțile de slujbe biseriŹcești, atunci Predania ar realcătui Scriptura, fie și nu cuvânt cu cuvânt, fie și în altă limbă, dar în esența sa, și această nouă Scriptură ar fi înfățișarea aceleiași «credințe carea o dată s'a Predanisit sfinților» (Iuda 1: 3), arătarea aceluiași Duh Unul Care neschimbat lucrează în Biserică, arătându-se a fi temeiul Ei, esența Ei. Sfânta Scriptură nu este mai adâncă și nu este mai însemnată decât Sfânta Predanie ci, precum s'a spus mai sus, unul din chiŹpurile ei. Acest chip este cât se poate de prețios, și prin ușurința lui de a se păstra, și prin ușurința de a se folosi; scoasă însă din șuvoiul sfintei Predanii, Scriptura nu poate fi înțeleasă precum se cuvine de nici un fel de cercetare științifică. Dacă Apostolul Pavel avea «mintea lui Hristos», atunci cu atât mai mult Sfânta Biserică, ce-I cuprinde și pe Pavel, are mintea lui Hristos. Iar dacă scrierile lui Pavel și ale celorlalți apostoli se numesc Sfânta Scriptură, atunci și noua Scriptură a Bisericii, adică cea de după pierderea cărților vechi, ar fi tot atât de sfântă, căci, după făgăduința Domnului, Dumnezeu - Sfânta Treime - neschimbat petrece în Biserică. Greșit socotesc cei care, despărțindu-se de Predania BiseŹricii, merg, precum cred, la izvoarele ei, adică la Sfânta ScripŹtură. Nu Sfânta Scriptură este izvorul Bisericii, ci Sfânta PreŹdanie. De-a lungul celor dintâi zeci de ani ai istoriei sale BiseŹrica nu avea Scripturile Noului Legământ și trăia numai după Predanie, pe care Apostolul Pavel în Epistolele sale îi îndemna pe credincioși să o păzească (2 Thes. 2: 15). Este îndeobște cunoscut că toți ereziarhii s'au întemeiat pe Sfânta Scriptură, cu singura deosebire că ei «o înțelegeau după sine». Despre o astfel de stâlcire a înțelesului Sfintei Scripturi prin răstălmăcirea ei după propria lor înțelegere vorbea deja Apostolul Petru (2 Pt. 3: 16). Osebitele mădulare ale Bisericii, fără a-i exclude nici pe cei mai buni fii și învățători ai Ei, nu ajung a cuprinde în sine toată plinătatea darurilor Sfântului Duh, drept pentru care în învățătuŹrile și scrierile lor se găsesc unele nedesăvârșiri și uneori chiar greșeli; însă în întregul ei învățătura Bisericii, care cuprinde pliŹnătatea darurilor și a cunoașterii, rămâne în veci adevărată. Neclătita credință în adevărul învățăturii Soborniceștii BiŹserici în întregul Ei și adânca încredere în tot ce Ea a primit și a întărit în experiența Sa se află la temeiul vieții monahului athoŹnit, scutindu-1 de orice amatorism netradițional și de căutări orbecăinde. O astfel de intrare prin credință în viața Bisericii îl face pe monah un împreună-deținător al nemărginitelor Ei boŹgății, împărtășind de îndată experienței sale personale o hotărâtă trăsătură de temeinicie. învățându-se din Sfintele Scripturi, din scrierile Sfinților PăŹrinți și din cărțile liturgice, nedeșertate comori de cuprins dogŹmatic și de rugăciune, monahul se întâlnește cu o bogăție neŹgrăit de măreață; drept aceea, nu găsește în sine înclinarea de a scrie și el despre acestea, neputând adăuga ceva esențial nou. Dar când în viața Bisericii se ivește o adevărată nevoie, atunci se scriu noi cărți. Fiecare nouă carte ce pretinde a se alătura învățăturii BiŹsericii sau a o înfățișa, se supune judecății Bisericii care, fie și încet, cearcă și ispitește toate laturile, și mai cu seamă înrâurirea învățăturii ei asupra vieții. Acest criteriu al înrâuririi învățăturii asupra vieții are o deosebită însemnătate, în vârtutea strânsei legături între conștiința dogmatică și viață; și Biserica respinge tot ce se dovedește a fi potrivnic sau necorespunzător duhului iubirii lui Hristos prin care Ea trăiește. Fiecare fiu și mădular al Bisericii, călătorind către această iubire, se poticnește, cade, săvârșește nelegiuiri; Biserica însă, în adâncul său, cunoaște în Duhul Sfânt adevărul dragostei lui Hristos, iar când se ivește fie și cuvântul iubire, dar cu alt cuŹprins, Biserica nu se lasă ademenită de nici o filosofie, de nici o altă strălucită învățătură. Biserica nu se înșală. Socotesc că Fericitul Siluan, credincios fiu al Bisericii, în scrierile sale îndrumă către cel de pe urmă și mai temeinic criŹteriu al adevărului în Biserică. Criteriul acesta este dragostea lui Hristos pentru vrăjmași și smerenia lui Hristos. Starețul scria: «Nimenea poate cunoaște de la sine ce este dragostea lui Dumnezeu, dacă nu-1 va învăța Duhul Sfânt; dar în Biserica noastră dragostea lui Dumnezeu este cunoscută în Duhul Sfânt, și de aceea vorbim despre ea». «Domnul este bun și milostiv, dară noi a grăi despre iubirea Sa nimic am putea în afara Scripturii, de nu ne-ar fi învățat Duhul Sfânt». «Noi nu putem judeca decât în măsura în care am cunoscut harul Sfântului Duh...» «Sfinții grăiesc despre ceea ce cu adevărat au văzut și cuŹnosc. Ei nu vorbesc despre ceea ce nu au văzut...» (vezi Col. 2: 18). «Sfinții nimic nu grăiesc din mintea lor». Și să nu dați plicticoasa replică: dacă arătăm adevărul nu iubim pe vrăjmași. Tocmai dacă îl arătăm, chiar dacă îi doare, le dăm o șansă de mântuire. Le iubim nu confortul lingușitor al confirmării că ei se mântuiesc, ca să nu-i supărăm, că asta durează doar clipa vieții de aici ci le dorim din toată inima neliniștea cea bună să caute adevărul, să se mântuiască, să se odihnească nu aici ci în veșnicie, chiar dacă pe noi ne consideră fanatici și neciopliți. Noi ne ferim de a da replici de la noi căci noi nu dorim să ne lăudăm cu noi sau cu felul de a replica inteligent ci cu Dumnezeu care este minunat întru sfinți și mai ales pentru că dorim cu ardoare să se laude ADEVĂRUL...
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Despre falsa sfințenie de vest
Un cuvânt al Sfântului Ignatie Briancianinov DESPRE ÎNȘELARE Editată de Schitul romanesc Lacu, Sf. Munte Athos, 1999 Preacuviosul Dorotei, recunoscut ca sfant de catre Biserica soborniceasca, unul din cei mai alesi scriitori ascetici, a vietuit in chinovie, printre frati, iar dupa sfarsitul sfintilor povatuitori si-a intemeiat propria sa manastire si a fost intai-statator al ei. Sfantul Ioan Scararul atentioneaza ca cei inclinati spre cugetare semeata si alte patimi sufletesti nu trebuie nicicum sa-si aleaga viata in pustnicie, ci sa petreaca in mijlocul obstii si sa se mantuiasca prin lucrarea poruncilor (Cuvantul 8, cap. 10, 18, 21, 25 - Cuvantul 27, cap. 13, 36): caci orice fel de vietuire, fie in pustie, fie in chinovie, atunci cand este potrivit, atunci cand este potrivit cu voia lui Dumnezeu, si are ca tel a placea lui Dumnezeu, este preafericit (88 de capete ale Preacuviosului Simeon Noul Teolog). Din zavorarea de mai inainte de vreme odrasleste inselarea draceasca, nu numai cea care bate la ochi, ci si cea care este nevazuta la aratare: a cugetului, a sufletului, fara de asemanare mai primejdioasa decat cea dintai, ca una care se tamaduieste foarte anevoie, iar adesea nici nu cunoaste tarriaduire. Acest rod al inselarii, care se intemeiaza pe cugetarea semeata, este numit de catre Sfintii Parinti "parere" (Ale Sfantului Grigorie Sinaitul, capetele 128,131,132), atunci cand nevoitorul primeste pareri mincinoase despre lucrurile duhovnicesti si despre sine, socotindu-le adevarate. Parerilor si vedeniilor mincinoase le urmeaza intotdeauna, potrivit legaturii firesti de simtire si de lucrare dintre minte si inima, simtiri amagitoare, desfatatoare ale inimii: ele nu sunt altceva decat lucrarea unei patimi subtiri a dulcetii si slavei desarte. Cei molipsiti de catre aceasta inselare se fac propavaduitori ai unei invataturi ascetice mincinoase, cateodata si ereziarhi, spre vesnica pieire a lor si a celor apropiati lor. Sfantul Isaac Sirul pomeneste, in cel deal 55-lea Cuvant, ca un oarecare Malpas a dus in pustnicie o viata foarte aspra de nevoitor, cu telul de a atinge o inalta stare duhovniceasca, si a cazut in trufie si inselare demonica vadita, facandu-se intemeietor si capetenie a sectei evhaitilor. Ca pilda de carte ascetica scrisa in acea stare de inselare numita "parere" putem da lucrarea lui Toma de Kempis, numita "Urmarea lui Hristos". Ea rasufla o patima subtire a dulcetii si o cugetare semeata, care naste in oamenii orbiti si plini pe deasupra peste masura de patimi, o desfatare pe care ei o socot gustare a harului Dumnezeiesc. Nefericitii si intunecatii ! Ei nu pricep, ca adulmecand damful subtire al patimilor care traiesc in ei, se indulcesc de el, socotindu-1 in orbirea lor, mireasma a harului ! Ei nu inteleg ca de desfatarea duhovniceasca sunt in stare doar sfintii, ca inaintea desfatarii duhovnicesti trebuie sa mearga pocainta si curatirea de patimi, ca desfatarea duhovniceasca nu sta in puterea pacatosului, ca el trebuie sa se cunoasca pe sine ca fiind nevrednic de desfatare, sa o alunge, daca aceasta va incepe sa-i dea tarcoale, sa o alunge ca pe un lucru nepotrivit cu el, ca pe o vadita si pierzatoare amagire de sine, ca pe o miscare subtire a slavei desarte, a cugetarii semete si a patimii dulcetii. IIn pustnicie, au ajuns, asemenea lui Malpas, la cea mai vartoasa inselare demonica Francisc de Assisi, Ignatiu de Loyola si alii nevoitori ai latinilor (Dupa caderea Bisericii de Apus de la cea din Rasarit), recunoscuti de ei ca sfinti. "Atunci cand Francisc a fost rapit la cer" spune scriitorul Vietii acestuia, "Dumnezeu Tatal, vazandu-l, S-a intrebat, fiind pentru o clipa in nedumerire: cui sa dea intaietate, Fiului Sau Celui dupa fire, sau fiului dupa har - Francisc". Ce poate fi mai cumplit, mai had decat aceasta hula, ce poate fi mai intristator decat aceasta amagire ! In vremea de astazi, in patria noastra, putem spune cu hotarare ca viata anahoretica intr-o pustie nelocuita este cu neputinta, iar zavorarea - foarte anevoioasa, fiind mai primejdioasa si mai nepotrivita ca oricand. In acest fapt trebuie sa vedem voia lui Dumnezeu si sa ne supunem ei. Daca vrei sa fii un isihast placut lui Dumnezeu, iubeste tacerea si deprinde-te cu ea cu toata osardia care-ti sta in putinta. Nu-ti ingadui sa vorbesti in desert nici in biserica nici la trapeza, nici la chilie; nu-ti ingadui sa iesi din manastire decat la mare nevoie si pentru cat mai putina vreme; nu-ti ingadui a lega cunostinte, mai cu seama apropiate,nici in afara, nici inlauntrul manastirii; nu-ti ingadui o purtare sloboda si destinderi vatamatoare; poarta-te ca un strain si calator, atat in manastire cat si in viata pamanteasca indeobste - si te vei face isihast, pustnic, anahoret, prin dumnezeiasca dragoste. Iar daca Dumnezeu te va vedea inzestrat pentru pustie sau pentru zavorare, atunci El Insusi, cu negraitele Sale judecati, iti va orandui viata de pustnicie si linistire, precum i-a oranduit-o Fericitului Serafim de Sarov, sau iti va orandui zavorare, .precum a oranduit-o Fericitului Gheorghe, zavoratul din manastirea Zadonsk*. pag. 22 Staretul arhimandrit Paisie Velicikovski s-a stramutat in Muntele Athos, din Moldova, in anul 1747. In scurta vreme, a cercetat toate manastirile si schiturile, a stat de vorba cu numerosi batrani pe care parerea obsteasca a Sfantului Munte ii tinea de monahi foarte incercati si sfinti. Atunci, insa, cand a inceput sa-i intrebe pe acesti monahi despre cartile Sfintilor Parinti care au scris despre rugaciunea mintii, s-a aratat nu doar ca nu aveau habar ca vor fi fost pe lume asemenea carti, ci si ca nu stiau nici macar numele sfintilor Scriitori; Filocalia nu fusese, inca, tiparita in greceste (Din scrisoarea staretului Paisie catre staretul Teodosie. Scrierile lui Paisie, ed. Pustiei Optina). Rugaciunea cu luare-aminte cere lepadare de sine, si putini se hotarasc sa se lepede de sine. Cel inchis in sine prin luarea-aminte, care se afla in stare de uimire din pricina vederii pacatoseniei sale nu este in stare de vorbire multa si, indeobste, de scene de efect si actorie - unul ca acesta apare inaintea celor ce nu cunosc nevointa lui tainica oarecum ciudat, curios, "neispravit" in~ toate privintele. Usor este, oare, sa te deosebesti de parerea lumii ? Iar lumea, cum sa-1 cunoasca pe nevoitorul adevaratei rugaciuni, cand nevointa aceasta este ea insasi cu totul necunoscuta lumii ? Altfel stau lucrurile cu cel aflat in amagire de sine ! Nu mananca, nu bea, nu doarme, iarna umbla doar in rasa, poarta lanturi, vede vedenii, pe toti ii invata si ii mustra cu o nerusinare plina de indrazneala, fara nici o dreptate, fara rost, cu infierbantare a sangelui, infierbantare trupeasca, patimasa, si indemnat de aceasta infierbantrare nenorocita si pierzatoare. Sfant si gata ! De multa vreme s-au facut bagate de seama gustul si inclinarea pe care le are societatea omeŹneasca spre asemenea lucruri: "rabdati", scrie Apostolul Pavel catre Corinteni, "de va robeste cineva, de va mananca cineva, de va ia ce e al vostru, de va priveste cineva cu mandrie, de va loveste cineva peste obraz" (2 Cor. 11, 20). In continuare, Sfantul Apostol spune ca el, fiind in Corint, nu a putut sa se poarte cu indrazneala si obraznicie: purtarea lui a purtat pecetea smereniei, a "blandetii si ingaduintei lui Hristos" (2 Cor. 10,1). O mare parte dintre nevoitorii Bisericii Apusene, socotiti in sanul acesteia ca foarte mari sfinti - aceasta dupa caderea ei de la Biserica Rasariteana si indepartarea Sfantului Duh de la ea - s-au rugat si au ajuns la vedenii, bineinteles mincinoase, prin metoda pe care am amintit-o. Acesti paruti sfinti se aflau in cea mai cumplita inselare draceasca. Inselarea isi ridica, deja, in chip firesc capul pe temeiul hulirii impotriva lui Dumnezeu prin care este schimonosita la eretici credinta dogmatica. Purtarea nevoitorilor latinilor, cuprinsi fiind de inselare, a fost intotdeauna "extatica" din pricina neobisnuitei lor infierbantari trupesti si patimase. Intr-o asemenea stare se afla(Ignatiu de Loyola, intemeietorul Ordinului iezuitilor. Inchipuirea lui era atat de aprinsa si de atatata, incat, precum el insusi spunea, avea nevoie doar sa o voiasca si sa intrebuinteze oarecare sfortare ca sa-i apara inainte, dupa bunul sau plac, iadul sau raiul. Aparitia raiului si iadului se savarsea nu doar prin lucrarea inchipuirii omenesti; lucrarea inchipuirii omenesti, de una singura, este neindestulatoare pentru aceasta: faptul se savarsea prin lucrarea demonilor, care isi uneau prisositoarea lor lucrare cu lucrarea neindestulatoare omeneasca, adaugand lucrare la lucrare, plinind o lucrare prin cealalta, pe temelia liberei vointe a omului care si-a ales si si-a insusit o indreptare mincinoasa. Se stie ca adevaratilor sfinti ai lui Dumnezeu vedeniile li se daruiesc numai si numai prin bunavointa si lucrarea lui Dumnezeu, iar nu dupa voia omului si nu prin propriile lui sfortari - se daruiesc pe neasteptate, foarte arareori, cand este neaparata nevoie, potrivit minunatei iconomii a lui Dumnezeu, iar nu la intamplare (Sfantul Isaac Sirul, Cuvantul al 36-lea). Nevointa aspra a celor aflati in inselare se insoteste, de obicei, de o adanca stricaciune sufleteasca. Dupa aceasta se poate masura vapaia care ii mistuie pe cei inselati. In sprijinul celor spuse stau povestirile din istorie si marturia Parintilor. "Cel ce vede duhul amagirii - in vedeniile care-i sunt infatisate", a spus Preacuviosul Maxim Capsocalivitul, "foarte adesea este supus iutimii si maniei; buna-mireasma a smereniei ori rugaciunii, ori lacrimii adevarate nu incape intr-ansul. Dimpotriva, unul ca acesta se lauda mereu cu virtutile sale, este plin de slava desarta si se deda intruna, fara frica, patimilor viclene (Convorbirea Preacuviosului Maxim Capsocalivitul cu Preacuviosul Grigore Sinaitul, Filoc. rom., vol. 7). pag. 29 Despre papism, deocamdată, atât. Cu durere și dragoste, Alexandru
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
15.11.2011, 06
Erethorn Senior Member Data înregistrării: 28.12.2009 Locație: Timisoara Religia: Catolic Mesaje: 1.750 Domnule doctor, dumneavoastra aveti ca semnatura un citat foarte frumos, cu care sunt intru totul de acord: SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Haideti sa aplicam acest criteriu al Sf. Marcu Ascetul la discursul dumneavoastra, si deci sa analizam cam cat adevar se poate afla in urmatoarea expresie smerita, blanda si iubitoare care va apartine: La urmă arătăm cum din minciună provine sadismul demonic al papalității. Expresia smerită, blândă si iubitoare… în adevăr are aceeași rădăcină ca și expresiile următoare din Sfânta Scriptură: Apoc.2:2. Știu faptele tale și osteneala ta și răbdarea ta și cum că nu poți suferi pe cei răi și ai cercat pe cei ce se zic pe sine apostoli și nu sunt și i-ai aflat mincinoși; Apoc.2:9. Știu necazul tău și sărăcia ta, dar ești bogat, și hula din partea celor ce zic despre ei înșiși că sunt iudei și nu sunt, ci sinagogă a satanei. II.Ioan 1:6. Și aceasta este iubirea, ca să umblăm după poruncile Lui; aceasta este porunca, precum ați auzit dintru început, ca să umblați întru iubire. II.Ioan 1:7. Pentru că mulți amăgitori au ieșit în lume, care nu mărturisesc că Iisus Hristos a venit în trup; acesta este amăgitorul și antihristul. II.Ioan 1:8. Păziți-vă pe voi înșivă, ca să nu pierdeți ceea ce ați lucrat, ci să primiți plată deplină. II.Ioan 1:9. Oricine se abate și nu rămâne în învățătura lui Hristos nu are pe Dumnezeu; cel ce rămâne în învățătura Lui, acela are și pe Tatăl și pe Fiul. II.Ioan 1:10. Dacă cineva vine la voi și nu aduce învățătura aceasta, să nu-l primiți în casă și să nu-i ziceți: Bun venit! II.Ioan 1:11. Căci cel ce-i zice: Bun venit! se face părtaș la faptele lui cele rele. Iuda 3 Iubiților, punând toată râvna să vă scriu despre mântuirea cea de obște, simțit-am nevoie să vă scriu și să vă îndemn ca să luptați pentru credința dată sfinților, odată pentru totdeauna. Iuda 4 Căci s-au strecurat printre voi unii oameni nelegiuiți, care de mai înainte au fost rânduiți spre această osândă, schimbând ei harul Dumnezeului nostru în desfrânare, și care tăgăduiesc pe singurul nostru Stăpân și Domn, pe Iisus Hristos. Iuda 8 Asemenea deci și aceștia, visând, pângăresc trupul, leapădă stăpânirea și hulesc măririle (cerești). Iuda 10 Aceștia însă defaimă cele ce nu cunosc, iar cele ce, - ca dobitoacele necuvântătoare, - știu din fire, într-acestea își găsesc pieirea. Iuda 11 Vai lor! Că au umblat în calea lui Cain și, pentru plată, s-au dat cu totul în rătăcirea lui Balaam și au pierit ca în răzvrătirea lui Core. Iuda 12 Aceștia sunt ca niște pete de necurăție la mesele voastre obștești, ospătând fără sfială împreună cu voi, îmbuibându-se pe ei înșiși, nori fără apă, purtați de vânturi, pomi tomnatici fără roade, de două ori uscați și dezrădăcinați, Iuda 13 Valuri sălbatice ale mării, care își spumegă rușinea lor, stele rătăcitoare, cărora întunericul întunericului li se păstrează în veșnicie.Iuda 16 Aceștia sunt cârtitori, nemulțumiți cu starea lor, umblând după poftele lor și gura lor grăiește lucruri trufașe, deși, pentru folos, dau unor fețe mare cinste. Iuda 17 Voi, însă, iubiților, aduceți-vă aminte de cuvintele zise mai dinainte de către apostolii Domnului nostru Iisus Hristos, Iuda 18 Că ei vă spuneau: În vremea de pe urmă vor fi batjocoritori, umblând potrivit cu poftele lor nelegiuite. Iuda 19 Aceștia sunt cei ce fac dezbinări, (oameni) firești, care nu au Duhul. Și multe altele… Expresia mea este o palidă contrapondere la mândria, furia și urâtoarea dâră murdară a papalității în istorie. Vedeți… noi facem apologie, nu asasinate în masă. Cu durere și dragoste, chiar și pentru papa, ca să revină în sfârșit la Sfânta Biserică, să se poată mântui, Alexandru
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Din cartea GEORGES BLOND
FURIOȘII DOMNULUI Catolici și protestanți : patru veacuri de fanatism paginile 148-158 Dictatura lui Calvin — în sfîrșit, copiii noștri vor putea învăța să citească Ouar și eu vreau sa învăț să scriu și să socotesc mai bine: Mulți oameni sînt foarte mulțumiți că s-a deschis școala asta, știu cîteva familii care se duc ia scoală în fiecare zi copii și părinți. Cum, încă nu știți unde se găsește'? Sala „Boytet" la Crucea de Aur. Mai era și cea ele la Versonnex, in cartier, dar era situată departe pentru copii și dealtfel școala aceea nu era de ajuns. Firește, aceste cuvinte de mai sus, schimbate între gene-vezi în toamna anului 1532, n-au fost înregistrate la mag¬netofon, dar substanța lor e istorică. Nouă, cărora instruc¬țiunea ne esie împărțită cu tot atîta dărnicie ca și apa de băut. ne este greu să ne închipuim foamea și setea de cunoștințe a populației de la orașe m secolul al XVI-lea. Pe măsură ce se dezvoltau industria și comerțul, analfabeții sufereau în viata profesională de pe urma ignoranței lor. înființarea la Geneva a școlii de la Crucea de Aur a stîrnit entuziasm. Inițiativa se datora lui Antoine Froment, cleric reformat, venit din Neufchâtel. Copiii, ca și adulții, pri-meau acolo o instrucțiune elementară: învățau să scrie, să citească și să socotească. Se înghesuiau care mai de care și nu vedeau nici un rău ca învățământul să fie com¬pletat cu comentarii pe marginea Noului testament. Iniția¬tiva lui Froment nu era numai „socială", ci și dibace, ea râspîndea ideea că între Reformă și instrucțiune se poate pune semnul egalității. Reforma sosită din Germania a invadat Geneva, ca o armată puternică ce întîmpină puțină rezistență. Au fost și unele tulburări, cîțiva morți, o intervenție a trupelor ducelui de Savoia pe sub zidurile orașului, episcopul a trebuit să fugă, mai curînd intimidat decît alungat de o răzmeriță populară. Dar orașul a fost cucerit cu foarte mică vărsare de sînge și fără nici un martir. în cele din urmă, consiliul general adoptă o hotărîre potrivit căreia populația Genevei „va trăi în conformitate cu cuvîntul Domnului". Majoritatea catolicilor care nu se converteau plecau din oraș. Cu tot acest succes relativ lesnicios, numele Genevei rămîne asociat în istoria antagonismului dintre catolici și protestanți cu o idee de violență, de asprime necruțătoare. Și în acest oraș s-au auzit țipetele schingiuiților, a fost văzut înălțîndu-se fumul rugurilor. Putem să ne dăm seama destul de ușor de ce. s-au petrecut acele lucruri și cum. în a doua jumătate a lunii iulie 1.536, un călător de vreo treizeci și cinci de ani, slab, cu fața gălbejită și străvezie, cu o barbă lungă, subțire și foarte ascuțită, se opri la un han de lîngă poarta Cornavin, spunînd că ar dori să înnopteze acolo. Povesti că venea de la Ferrara și se ducea la Basel și își arătă pașaportul. Se numea Jean Calvin. Calvin nu avea treizeci și cinci de ani cînd sosi la hanul de la poarta Cornavin, ci douăzeci și șapte. Părea mai bătrîn, deoarece organismul său șubred și bolnăvicios era deja uzat de muncă, de interminabilele călătorii pe drumurile Europei occidentale și de asemenea, fâră-ndo-îală, de un foc lăuntric intens și stâpînit, foc și gheață totodată, care avea să facă din el exact contrarul unui om deschis. De-abîa se instalase la han ca să îmbuce ceva de regim, cînd îi văzu intrînd în sală ca o furtună pe călugărul re¬format Jean Farel. Am mai întîinit acest personaj la Meaux ; părăsind cenaclul, s-a dus să întemeieze la Paris prima biserică luterană clandestină. Nimic nu-i inspira mai multă silă lui Calvin decît efu¬ziunile, tărăboiul, indiscreția. Și iată-i îmbrățișat, scuturat, asurzit de piticul roșcovan, care îi povestea despre admi¬rabila instaurare a protestantismului la Geneva, care-i spunea în ce măsură a contribuit el, Farel, la această chestiune și care conchidea — în acea clipă Calvin se trase înapoi, gest care rămase vestit — că cucerirea nu era asi-gurată și că era nevoie ca el, Calvin, să rămînă la Geneva pentru a evangheliza orașul pînă în adîncurile lui, pînă la rădăcină. — Dar, spuse Calvin, eu mă duc la Basel, mă duc să studiez. Trebuie să mă păstrez disponibil pentru aceste studii. Farel scoase un răget cînd auzi un cleric spunînd că vrea să se păstreze disponibil. — Am să-I rog pe Dumnezeu, sfîrși el prin a striga, să blesteme studiile tale dacă refuzi să muncești aici pentru cauza lui Dumnezeu ! Calvin se uita la el oarecum îngrozit. în cele din urmă declară că va rămîne. Prima sa perioadă de ședere ia Geneva a durat ceva mai puțin de doi ani și s-a încheiat cu un eșec. însărcinat de consiliu să-i determine pe genevezi ca în cel mai scurt termen „să trăiască în conformitate cu cuvîntul Domnului", Calvin redacta pe dată lucrarea Articole despre disciplina ecleziastică. Primul obiectiv : să măture orice urmă a cultului catolic. Era ușor. Echipe de oameni plini de rîvnă despuiau bisericile, devenite temple, de statui și de toate imaginile. Obiectele nu se apără. Catolicii rămași în oraș nu îndrăzneau să crîcneaseă. Dar Calvin întîlni opozițio-niști în rîndurile reformaților. Articolele stipulau că toți locuitorii vor face în public o confesiune de credință, că copiii vor urma lecții de cate¬hism, că împărtășania cu ambele cuminecături va fi prac¬ticată o dată pe lună, dar că cetățenii nevrednici vor fi excluși de la această ceremonie. Excomunicați, spunea textul. — Și cine vor fi cei nevrednici ? ■— Oamenii cu purtări necuviincioase. :— Și cine îi va desemna ? — Preoții. Genevezilor li s-a părut prea de tot ca preoții să instituie o cenzură morală. în ziua de paști a anului 1538, Calvin, predicînd la catedrala Sfîntul Petru, a proclamat că refuză să acorde împărtășania cu ambele cuminecături unei asistențe în care se aflau, desigur, oameni adulteri sau care blestemă. A doua zi, adunarea generală 1-a sur¬ghiunit din oraș. Opera scrisă a lui Calvin cuprinde cincizeci și nouă de volume in-octavo, aproape patruzeci de mii de pagini. Totuși, Karl Barth, unul dintre cei mai mari teologi ai Reformei, s-a ridicat împotriva folosirii termenilor de calvinism și luteranism, care ar putea lăsa impresia, după părerea lui, că există două doctrine fundamental deose¬bite. Nu vom încerca aici nici măcar să definim calvinis-mul, așa cum îl consideră cei care acceptă să-I numească astfel. Vom aminti numai ceea ce este îndeobște admis, și anume că concepția lui Calvin despre „mîntuirea prin credință și nu prin fapte bune" era încă și mai riguroasă decît a lui Luther. „Servul arbitru" al primului reformator este la Calvin împins la extrem în ideea sa centrală a pre¬destinării. „Noi numim predestinare sfatul etern al lui Dumnezeu prin care el a determinat ceea ce trebuie să facă dintr-un om oarecare. Căci nu-i creează pe toți deopotrivă, ci pe unii îi sortește vieții veșnice, iar pe alții damnării pe vecie". în concepția lui Calvin, această doc¬trină, recunoscută chiar de el ca fiind cumplită, nu trebuia să ducă la un fatalism care să îngăduie toate ticăloșiile („Orice aș face, sînt ales sau osîndit dinainte"), ci, dimpo¬trivă, postula o rigoare morală intransigentă. Nu a izbutit să-i convingă pe genevezi să îmbrățișeze părerile sale. Se gîndea că nu se va mai întoarce niciodată la Geneva. Plecase la Strasbourg, unde amplifica și traducea din la¬tină in franceză lucrarea sa Instituția creștină, carte de teologie dogmatică atît de bine scrisă, încît avea să-i asigure reputația unui „foarte mare scriitor, sub raport cronologic primul dintre maeștrii limbii franceze moderne". Muncea din zori și pînă în noapte, distrugîndu-și sănătatea de pe atunci șubredă. Emfizematos, hepatic, ar fi diagnosticat un medic din zilele noastre. Discipolii săi îi conjurau să se menajeze și de asemenea îi spuneau : — De ce nu te căsătorești ? O soție bună ar avea grijă de dumneata. Dealtfel, din moment ce ești împotriva celibatului preoților, ar trebui să dai exemplu. Calvin nu avea temperamentul lui Luther. Nu avea temperament deloc din cîte ne putem da seama, dar argu¬mentul doctrinal îi convinse și declară : „Bine, însura-ți-mă !". I se găsi o soție, Idelette de Bure, elegantă, fină, drăguță ; era aproape păcat să fie căsătorită cu un om care repeta întruna că pentru el singura frumusețe a femeii era „castitatea, pudoarea, modestia și grija pentru soț". O cunoscu totuși, înlrucît îi născu un fiu, care n-a trăit. Ea muri cu mult înainte de soțul ei. în octombrie 1540, doi soli de ia Geneva îl vestiră pe Calvin că cele trei consilii votaseră în unanimitate reche¬marea sa. I se cerea, era rugat să se întoarcă. Cronicarii nu vorbesc prea mult despre evenimentele care determinaseră această hotărîre. Avuseseră loc „mari tulburări, lupte civile și sfîșieri, omoruri și ruine" cîtă vreme Reforma se instaurase fără mari complicații. Pla¬ciditatea elvețiană fusese tulburată abia într-un tîrziu de marea schimbare religioasă, iar burghezia geneveză mun-citoare și econoamă, doritoare în primul rînd de ordine, nu avusese răbdare să aștepte ca apele să se liniștească. La. patruzeci de luni după surghiunire, surghiunitul a fost primit cu mari onoruri. Toți magistrații orașului veniseră în întîmpinarea sa, precedați de un crainic. Calvin pusese condiții. Ele se rezumau la două cu¬vinte : autoritate absolută. La 20 noiembrie 1541 populația geneveză adunată în piața Molard vota prin aclamații instaurarea unui „guvern în conformitate cu evanghelia Domnului nostru Iisus Hrîstos". Hristos devenea re¬gele cetății, iar Calvin reprezentantul lui. Ne aducem aminte cum s-a încheiat pentru Savonarola, la Florența, această strînsă îmbinare a elementului religios cu cei politic. Cum s-a terminat Ia Munster. Faptul că la Ge¬neva nu am asistat la o prăbușire răsunătoare a profe¬tului dictator rămîne istoricește de mirare.
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Calvin începuse prin a ridica la rangul de principiu separarea puterilor : cea politică, cea religioasă. De fapt, situația stătea astfel : magistrații (civili) aveau reprezen¬tanți în consistoriu (religioși), însărcinați să vegheze Ia păstrarea bunelor moravuri ..publice și private". Spre a supune orașul autorității cuvîntului Domnului, consiliul general începu prin a promulga ordonanțe care con¬damnau hulirea și bețivăneala, urmate de altele care interziceau balurile, banchetele, luxul și numeroase pri¬lejuri de petrecere.
Numai după cîteva luni de regim al lui Calvin, totul e reglementat : meniul de Ia ospețele de sărbătoare, orele ele deschidere ale tavernelor, jocurile de cărți, îmbrăcă¬mintea, pieptănătura. O tînără care în glumă s-a îmbrăcat în haine bărbătești la sărbătorirea unei nunți a fost dusă ia tribunal mânu militari. Femeile vinovate de a se fi arătat în public cu mîneci bufante erau supuse Ia o amendă. Era amendat și cel care a adormit la predică și cel care a cîntat un cîntec ce era socotit deșucheat. Iscodirea este corolarul obligatoriu al oricărei ordini morale. Corne e un burghez onorabil, pe deasupra și sin¬dic, cu alte cuvinte o autoritate. El și soția lui se vizi¬tează cu familia Perrin, a cărei pietate se află deasupra oricărei bănuieli. Prietenul Perrin a fost chiar un adept înflăcărat al lui Farel. Dar iată că, cu prilejul unei săr¬bători de familie, soții Corne și Perrin cad în mrejele ispitei și dansează. Denunțați, se trezesc in temniță. — Destul ! într-un oraș se găsesc întotdeauna adepți fanatici ai ordinii morale. Dar și mal .lesne se găsesc oameni care se opun acestei ordini, ce] puțin la început. Timp de mai mulți ani, Calvin a luptat împotriva acestei opoziții fă-șe sau subterane, trintind ani de pușcărie, amenzi și amenzi onorabile ( ' Pedeapsă infamantă care consta în mărturisirea publică a unei greșeli, a unei crime'). Persoane de seamă, care în urmă cu c săptămână erau titulare ale unei funcția municipale sau religioase, erau văzute deodată în stradă, cu capul desco¬perit și în cămașă, strigînd că făptuiseră o crimă și po-câindu-se. Mînia împotriva dictatorului începu să crească. Calvin fu insultat în stradă. Avem impresia că timp de doi sau trei ani a putut adesea să se întrebe dacă nu va fi nevoi; si renunțe sau chiar dacă nu va fi din nou alungat. Dar nu. Calvin nu-și punea niciodată o asemenea întrebare. Genevezii aveau să-și dea seama că el era hotărît să facă respectată prin orice mijloc domnia iui Iisus Hristos. La începutul anului 1547, un personaj numit Gruet. foarte probabil neguțător, fiu de notar, posedînd o instruc¬țiune solidă și vorbind limba latină, avînd un caracter jovial și neconformist, se făcuse remarcat după ce lan¬sase fără destulă discreție mai multe păreri ce făcuseră să-i meargă faima de sceptic, liber-cugetător și chiar răzvrătit. După cum gândea el. credința in nemurirea sufletului era o iluzie naivă, iar normele dictate de gu¬vernanți niște hotăriri întâmplătoare sau de circum¬stanță, fără cea mai mică valoare morală. In dimineața de 25 iunie, slujbașii de la biserica Sfîntul Petru au găsit lipit pe amvon un afiș scris in dia¬lect, care. tradus, ar fi sunat cam așa : ..Burtosule. tu și părtașii tăi ați face mai bine să vă țineți gura. Dacă rse scoateți din lițîni. nimeni nu ne va putea împiedica să vă dăm grămadă. Veți blestema ceasul cînd ați părăsit -ăăugăria voastră. Mai te: minați odată cu mustrările, preoți v x>roeiți ce sînteți. renegați care vreți să faceți să se ducă dracului totul. Luați aminte ! Cine îndură prea mult se răzbună. Băgați-vă în cap spusele mele". în ziua de 2!î iunie s-a vorbit despic acest afiș la șe¬dința micului consiliu. Invectiva ...burtosule" nu putea. evident, să-i fie adresată lui Calvin, dar putea să desemneze pe unul dintre predicatorii de la biserica Sfîntul Petru. Cineva a spus : — Autorul afișului trebuie să fie Gruet. Să-I luăm la întrebări. în timp ce-I interogau s-a făcut la el o percheziție. E greu de știut ce s-a găsit cu adevărat. Scrieri ale lui Calvin adnotate într-un fel injurios ? Nimic nu e sigur. Gruet recunoscu totuși că o frază citată dintr-o ciornă de scrisoare și în care se vorbea despre un om „ambițios, mîndru și trufaș" se referea la Calvin. Dar tăgăduia categoric că ar fi fost autorul afișului din biserica Sfîntul Petru. La 2 iulie, într-o scrisoare adresată lui Pierre Viret, Calvin (care se interesa pătimaș de această anchetă) re¬cunoscu că afișul într-adevăr nu era scris de mîna iui Gruet. Dar voia ca acest răzvrătit, deținut în închisoarea episcopiei, să fie în continuare interogat. Fiecare interogatoriu era însoțit de o ședință de estra-padă, supliciu deja descria. De îndată ce fu amenințat cu această caznă, Gruet, înnebunit, declară că va mărturisi orice, fiind constrîns, — Bine, au spus judecătorii, să începem. într-adevăr, la prima ședință Gruet a mărturisit tot ce au vrut anchetatorii. A doua zi a fost supus din nou (și de mai multe ori) la estrapadă pentru că i se cerea ..numele complicilor". Spuse niște nume la întâmplare. Magistrații mai voiau o ședință de supliciu, nimeni nu pricepea de ce. Gruet se aruncă în genunchi, îi imploră, în zadar. Torturat încă o dată, vorbi fără șir și ceru să fie omorît. La 25 iulie un tribunal îl condamnă la moarte. A fost decapitat, iar capul i-a fost țintuit la stîlpul infamiei. Gruet, după cum am mai spus, nu era un catolic, ci un liber-cugetător. Supliciul și moartea sa nu se înscriu exact pe linia de măceluri scandaloase dintre catolici și protestanți, dar au o valoare ele exemplu. Intoleranța religioasă își luase zborul ca o monstruoasă pasăre de pradă. Dovada că nu făcea nici o deosebire între o religie și alta, că ceva, un rău în sine avea să fie dată de procesul lui Michel Servet. E cu neputință să nu rostești cuvintele spirit distins cînd vorbești despre acest spaniol blond (născut în Navarra în 1508 sau 1511, cu studiile universitare făcute la Saragosa șl la Toulouse), teolog și totodată medic, astrolog și alchimist, care vorbea latina și citea greaca și ebraica. Dreptatea cere să i se atribuie măcar în parte descoperirea circulației sîngelui. datorită unor aluzii ce se găsesc pe această temă în prima sa lucrare publicată în 1531 : De trinitatis erroribus. Nu era vorba de medicină, ci de teologie. Servet nega dogma treimii, care nu se găsește în Biblie, după spusele lui. Descoperind această lucrare, doctorii reformați de la Geneva se dezlănțuiră în invective și-i făcură lui Servet o publicitate la care nu spera. Dinspre partea catolicilor s-a manifestat indiferență sau poate că lucrarea nu a stîrnit în Franța decît prea puțină vîlvă. Ulterior, Michel Servet a fost întîlnit în calitate de medic particular al arhiepiscopului din Vienne, regiunea Dauphine. Prelatul era binevoitor la adresa lui, dar în oraș se afla un inchizitor. în 1553 Servet tipări Cristianismi restitutio, în care dezvolta ideea că Reforma și reformatorii „falsificaseră" doctrina creștină primitivă. Lucrarea cuprindea, printre altele, douăsprezece scrisori deschise către Calvin, căruia Servei îi trimise un exemplar de autor. Urmarea comportă o latură polițistă destul de neplăcută.
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
La 5 aprilie 1553 (anul publicării cărții Cristianismi restitutio), inchizitorul din Vienne, Mathieu Ory, cere audiență cardinalului de Tournon :
— Iată două scrisori primite de curînd de un anume Claude Arneys din Lyon. Ele îi sînt adresate de un alt iionez, Guillaume de Trie, care e actualmente la Geneva secretarul lui Jean Calvin. Iată conținutul frazelor care îl interesează pe inchiziŹtor : „E revoltător să mi se reproșeze că m-am convertit la religia reformată atîta timp cît se îngăduie prezența la Vienne, pe lîngă arhiepiscop, a unui eretic de calibrul lui Michel Șervet". — Ah, exclamă rîzînd cardinalul, poftim, un eretic care îl denunță pe altul ! Mecanismul polițienesc se pune totuși în mișcare și Șervet e arestat. Apărarea pe care o adoptă e de a nega eă este autorul lucrării Cristianismi restitutio. — Lucrarea e semnată Villanueva. Nu e numele meu. I se răscolesc hârtiile, se compară diverse scrieri. Nu se găsește nimic doveditor. — Să scrie Claude Arneys rudei sale de la Geneva, hotărăște inchizitorul. Să-I întrebe clacă nu are cumva in sprijinul acuzațiilor sale niște probe. Guillaume de Trie răspunde, trimițînd mai multe scrisori avînd un conținut și un ton foarte eretic, adresate anterior de Șervet lui Calvin. Calvin, pare-se, le-a înŹcredințat secretarului său „numai cu mari șovăieli". In tot acest timp, Șervet e ținut în continuare închis, beneficiind de un tratament bun ; i s-a lăsat slujitorul, poate să primească prieteni. Intr-o noapte fuge. Ancheta va da de înțeles că autoritățile din Vienne au lăsat ele însele cheia în ușă. Nu țineau să-I ardă pe medicul arhiepiscopului lor, lucru la care ar fi fost constrînși după citirea scrisorilor lui Șervet adresate lui Calvin. Pentru a da totuși o satisfacție morală inchizitorului, se arde efigia lui Șervet, împreună cu cinci baloturi mari de cărți ale sale. Nimeni n-a putut pricepe de ce, după ce a stat ascuns patru luni și s-a hotărît să plece la Neapoie, Michel Șervet s-a oprit la Geneva. E într-adevăr posibil să fi coborît la Hanul Trandafirului, să fi semnat în registru „Michel Villanova, medic spaniol" ? Avea oare un pașaport pe acest nume ? Singurul fapt cert este că a fost arestat în camera sa la cîteva ore după sosire. Michel Șervet a stat în închisoare la Geneva la secret, lipsit de avocat, de la 13 august la 27 octombrie 1553, în timp ce membrii micului consiliu instruiau procesul său. Mucegăia în sensul propriu al cuvântului : „Păduchii mă mănîncă de viu, mi s-au rupt pantalonii, n-am cu ce să-mi schimb nici vesta, nici cămașa. Frigul mă chinuie cumplit din pricina colicii mele, care generează și alte mizerii de care mi-e rușine să vă scriu". în acest timp, judecătorii au scris la tribunalul ecleŹziastic catolic din Vienne pentru a li se comunica dosarul adunat de inchizitor împotriva lui Șervet. Nu mai încăpea îndoială că va fi condamnat la moarte ; sentința a fost pronunțată la 27 octombrie, Șervet fiind declarat „eretic, schismatic și hulitor al Sfintei Treimi". La 20 august Calvin îi scrisese lui Farel : „Nădăjduiesc că Șervet va fi osîndit la moarte, dar aș dori să fie cruțat de grozăvia pedepsei". Odată sentința pronunțată, nu mai interveni. Moartea lui Șervet a fost cumplită. I se agățaseră cărti de-ale sale în jurul gîtului. Pe cap i se pusese o coroană de pucioasă. Călăul aprinse rugul și deodată răsună un țipăt înfiorător : pucioasa se aprinsese și flăcările mușcau din carnea obrazului. Numărul condamnărilor la moarte și al decretelor de surghiunire in timpul cît a dăinuit autoritatea lui Calvin la Geneva variază oarecum în funcție de autori. Să spunem vreo șaizeci de execuții prin ardere, prin sfîșiere în patru sau prin spînzurare și ceva mai mulți surghiuniți. Am văzut și, din păcate, vom vedea încă și mai mult în alte locuri, ceea ce dealtfel e evident, că bilanțul domniei celui ce a scris Instituția creștină nu poate fi evaluat numai în torturi, execuții și alungări. După ce rugul lui Servet s-a stins, teroarea a mai scăzut la Geneva. Dar nu și ordinea morală. Genevezii acceptau toate constrângerile, pentru că ele le ofereau lucrul la care incontestabil țineau cel mai mult, și anume ordinea în cetate. Geneva era preŹtutindeni vestită pentru puritatea moravurilor sale. Calvin și consiliul întemeiază universitatea, care avea să devină celebră sub conducerea rectorului Theodore de Beze. Studenții din Franța, Flandra, Scoția, Anglia, Germania, Ungaria, Polonia, Italia, Spania și, bineînțeles, Elveția dădeau năvală. Sculați din zori. munceau pînă noaptea tîrziu. Unui tată care se interesa de progresele fiului său, Theodore de Beze i-a răspuns că tînărui nu era prea înzestrat pentru stadiu : după numai paisprezece ore de lucru în fiecare zi =c declara istovit. Drept care, Geneva a devenit „Roma protestantismului", de unde misionarii noii religii porneau spre toate țările Europei. Iată ce a înțeles Jean Calvin din Biblia lui: ESTRAPÁDĂ s. f. 1. formă de tortură constând în a ridica pe condamnat la o oarecare înălțime cu o frânghie și apoi a-l lăsa să cadă cu brutalitate, de mai multe ori, până aproape de pământ. (< fr. estrapade) http://dexonline.ro/definitie/estrapad%C4%83/paradigma http://ro.wikipedia.org/wiki/Inchizi%C8%9Bie Va urma? Vă doresc Sărbători Fericite și MÂNTUIRE, cu durere și dragoste, Alexandru
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. Last edited by ALEXANDRU ANASTASIU; 01.12.2011 at 02:28:22. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Vom arăta acum modul de abordare al unui Preot ortodox care, aplicând legea cea duhovnicească a dragostei spusă de Fericitul Augustin: "să urâm păcatul iar nu pe păcătos" arată multă înțelegere și compătimire lui Calvin ca om, încercând să-l disculpe. Cine însă este cu luare aminte va vedea că gravitatea faptelor lui este cu mult mai mare decât dacă el ar fi făcut cu mâna și dorința lucrurile cele spuse mai sus. El a pus la punct teologia fanatismului protestant care a dezlegat, prin idei demonice, crima sub masca iubirii lui Hristos. Din această cauză el este vinovat de toate crimele celor care, convinși de argumentele lui sau doar avându-le ca pretext pentru patimile lor nestăpânite, au prigonit, asuprit, torturat, ucis în numele lui Hristos. Unul din motivele pentru care va avea loc Judecata de Apoi la Sfârșitul Lumii este pentru a vedea consecințele totale ale faptelor și învățăturilor noastre care s-au perpetuat în cei ce le-au preluat.
Revista Teologică http://www.revistateologica.ro/artic...3559#_ftnref37 REVISTA TEOLOGICĂ 4 / 2008 Cum citam: Pr. Dr. Adrian Carebia, "Conflictul dintre Jean Calvin și Michael Servetus", Revista Teologica, nr.4/2008, p.177-194 Rezumat >> Articol intreg >> PDF >> Despre autor Navigheaza la sfarsit Conflictul dintre Jean Calvin și Michael Servetus Pr. Dr. Adrian CAREBIA Jean Calvin a făcut parte din a doua generație de reformatori, fiind considerat cel mai important reformator din afara Germaniei, una din figurile dominante din cadrul Bisericii. A fost numit teologul teologilor care a completat și îmbunătățit învățătura despre Sfânta Treime. Cu privire la teologia sa, majoritatea teologilor spun că în centru ei ar sta predestinația. Alții spun că accentul ar cădea pe iertarea păcatelor. Unii critici afirmă chiar că teologia sa nu ar avea nici o profunzime. Cu toate acestea urmărind șirul activității sale predicatoriale ne dăm seama că accentul pus de el în cea mai mare parte a vieții a fost acela de reformare a comunității din Geneva. În cea de-a doua perioadă petrecută aici (1541-1564), el va fi implicat însă și într-o serie de controverse teologice la care a reacționat prompt, scriind un număr de tratate polemice care i-au permis să precizeze și să definitiveze sensul învățăturii protestante contestate atât de romano catolici, cât și de protestanți, precum și de umaniști. Prezentăm în continuare cel mai celebru conflict avut aici, cu umanistul antitrinitar Michael Servetus (1511–1553), care l-a marcat profund până la sfârșitul vieții. Acest conflict, încheiat cu arderea pe rug a lui Servetus a contribuit enorm la discreditarea lui Calvin în epoca modernă ca un adept al persecuției și intoleranței. Calvin a fost stigmatizat ca un „inchizitor” protestant și ca un „papă” genevez, adversar al libertății de conștiință și al intoleranței medievale[1]. Geniul lui Michael Servetus a fost probabil cel mai bine descris de către teologul german Adolf von Harnack care referindu-se la personalitatea sa remarca faptul că: ,,reprezentantul celei mai remarcabile uniuni a celor două tendințe –misticismul speculativ și raționalismul rece – a fost Michael Servetus, gânditorul spaniol care se evidențiază și prin pietatea sa profundă. El a descoperit fuziunea a ceea ce era mai bun în dezvoltarea secolului al XVI-lea pe lângă reforma evanghelică. Servetus s-a distins în mod egal și prin faptul că era un erudit căruia îi plăcea să experimenteze dar și un ganditor crtitic sau un filosof speculativ fiind totuși și un reformator creștin în cel mai bun sens al cuvantului”[2]. Miguel Serveto, latinizat Michael Servetus se născuse în Spania, mai exact în Villanueva din Aragon (de aici și supranumele său Villanovanus), în 1511 fiind așadar cu doi ani mai tânăr decât Calvin, marele său adversar. A studiat în Spania la universitatea din Saragosa după care a fost trimis de tatăl său la Touluse, unde a studiat pentru doi sau trei ani dreptul. Aici a luat cunoștință cu ideile luterane, iar Scriptura a devenit de acum înainte călăuza sa fundamentală[3]. După terminarea studiilor, dovedind o remarcabil precocitate intelectuală, Servetus a intrat în serviciul franciscanului Juan Quintana, duhovnicul împăratului Carol Quintul, împreună cu care a asistat se pare la încoronarea acestuia de către papa Clement al VII lea la Bologna în 1529 și apoi la faimoasa dietă de Augsburg din 1530. În toamna lui 1530 a fost însă eliberat de către Quintana din acest serviciu, probabil pentru suspiciuni de erezie. Servetus n a fost niciodată protestant, fie luteran, fie calvin, ci un spirit independent și anarhic în conflict cu orice fel de „ortodoxie”[4]. Formal el a rămas în Biserica Romano Catolică, conformându-se în exterior fără nici un scrupul riturilor ei. Dar și a descoperit vocația independentă de „reformator al reformei” încă de pe când avea doar 20 de ani. Din Germania, Servetus a plecat în Elveția rămânând o vreme la Basel, unde și a exprimat deja opiniile sale heterodoxe despre Treime și despre divinitatea lui Hristos. L a bombardat cu scrisori și întrevederi pe Oecolampadius sperând să l convertească. Acesta a povestit îngrozit prietenilor săi Bucer, Zwingli și Bullinger, aflați la Basel în octombrie 1530 despre „tânărul spaniol arian” certăreț și orgolios care nega Trinitatea divină și divinitatea eternă a lui Iisus Hristos[5]. Zwingli l a sfătuit să l convertească sau, dacă nu, să facă tot ce i stă în putință să împiedice răspândirea unor blasfemii atât de cumplite. Zwingli însă avea să moară peste un an fără să vadă cartea în care Servetus își exprima cu temeritate opiniile sale heterodoxe. Spaniolul a crezut că îl va putea liniști pe Oecolampadius printr o mărturisire de credință generală, dar acesta l a somat să L mărturisească pe Fiul lui Dumnezeu coegal și coetern cu Tatăl, altfel nu l va recunoaște drept creștin[6]. În loc să retracteze tânărul spaniol a aranjat cu un editor publicarea manifestului său teologic. Acesta a apărut la Hagenau în Alsacia în iulie 1531, sub numele autorului său, cu titlul „Despre erorile Treimii în șapte cărți”[7]. Cartea era un remarcabil manifest — dată fiind vârsta tânără a autorului ei (care avea doar 20 de ani) — care contesta deschis dogmele tradiționale ale trinității și întrupării. În prima carte el pleca de la Iisus din Nazaret ca personaj istoric și încerca să dovedească mai întâi că acest om e Iisus Hristos, apoi că e Fiul lui Dumnezeu și apoi că Acesta este Dumnezeu. Servetus pleca de la umanitate și nu de la Logosul divin, anticipând hristologiile umaniste unitariene și liberale moderne, dar nu într un sens raționalist, întrucât afirma o locuire specială a lui Dumnezeu în Hristos și o divinizare a lui Hristos după înălțarea Sa la cer. Respingea însă identitatea Logosului divin cu Fiul lui Dumnezeu și teoria comunicării însușirilor. În cartea a doua trata despre Logosul divin, despre Hristos și Duhul lui Dumnezeu, explicând în principal prologul Evangheliei a patra. Pentru Servetus, Logosul nu este o entitate metafizică, ci un oracol, e glasul lui Dumnezeu și lumina lumii; e o dispoziție sau modalitate a lui Dumnezeu. Înainte de Întrupare, Logosul era Dumnezeu Însuși în actul vorbirii sau revelației Sale, iar după Întrupare Logosul e Iisus Hristos Care ni l face cunoscut pe Dumnezeu. Tot ceea ce Dumnezeu a făcut mai înainte prin Logosul Său, Hristos face în trup, fiindcă Lui i a dat Dumnezeu împărăția și puterea de a mântui și recapitula în El toate[8]. Cartea a treia expune relația dintre Hristos și Logosul divin, iar cartea a patra discută dispozițiile sau manifestările divine în care Dumnezeu apare ca Fiu și ca Duh. Tatăl e prezentat când drept însăși Divinitatea, când ca o simplă dispoziției sau modalitate a acesteia. Hristologia ortodoxă a două naturi unite într-o singură persoană e respinsă explicit, întrucât Dumnezeu n are o natură, iar o persoană nu este o realitate compusă, ci o unitate. Cartea a cincea e o speculație despre numele ebraice ale lui Dumnezeu. Cartea a șasea arată că Hristos e singurul izvor al adevăratei cunoașteri a lui Dumnezeu. Incomprehensibil în El Însuși, Dumnezeu se descoperă pe Sine în Fiul Său, iar cine-L vede pe Fiul vede pe Tatăl Său. Cartea a șaptea răspunde obiecțiilor posibile și atacă din nou dogma Trinității pe care o respinge ca introdusă în Biserică odată cu stăpânirea papei (aluzie probabil la faimoasa „Donație a lui Constantin”). Servetus a trimis câte un exemplar lui Erasmus și episcopului de Saragosa. Dar cartea sa a apărut atât catolicilor, cât și protestanților drept o blasfemie intolerabilă, reușind să atragă atenția inchiziției. Într-adevăr, limbajul folosit de Servetus era provocator, el numindu i pe trinitarieni „triteiști”, „amăgiți de diavol”, care se închină unui „monstru tricefal”. Zwingli și Oecolampadius muriseră la câteva luni după publicarea cărții, dar cunoscând conținutul ei o condamnaseră dinainte. În dieta de la Regensburg din 1532, teologul catolic Cochlaeus a atras atenția lui Quintana asupra cărții lui Servetus, iar împăratul a interzis o și a ordonat distrugerea ei. Servetus însă a recidivat publicând tot sub numele său un an mai târziu, în 1532, tot la Hagenau două cărți de dialoguri despre Treime cu un apendice euharistic despre „dreptatea Împărăției lui Hristos”[9]. Servetus și a conceput scrierea ca un fel de retractare a concepțiilor radicale din prima sa carte. Hristos e acum Fiu al lui Dumnezeu nu numai prin har, ci și prin natură întrucât slava Tatălui îi aparține în mod natural; El este totodată identificat acum cu Logosul divin cu precizarea însă că Acesta a fost făcut cunoscut abia de Hristos. Cartea se încheia cu o invocare adresată lui Dumnezeu ca să „piardă pe toți tiranii Bisericii”.
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
![]() |
| Tags |
| bioterapie, înșelare demonică |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Despre nașterea din nou, din Duhul Sfânt și despre Botez | Savonarola | Sfinti Parinti (Patrologie) | 15 | 20.07.2013 14:28:48 |
| Petre Tutea despre Dumnezeu si despre atei | tigerAvalo9 | Generalitati | 34 | 02.12.2010 16:37:16 |
| Despre pacate si despre Canoanele duhovnicilor | gheorghecoser23 | Preotul | 5 | 25.06.2008 18:01:23 |
|
|