Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 10.11.2011, 16:25:17
lore86's Avatar
lore86 lore86 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.05.2009
Locație: timisoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.201
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Despre identificarea corecta a sensurilor

Isus nu a sfatuit, nu a indrumat, ci a poruncit si strigat cu durerea si disperarea unei mame care-si vede copiii intr-un mare pericol: “Iesiti din lume!”.


In budism se numeste “renuntare”, iar aceasta virtute speciala are multe nivele de realizare, functie de puterea de patrundere a naturii adevarate a “lumii”.
In ortodoxie numim acest lucru lupta cu tine insuti, lupta cea mai grea pe care o are omul de dus, lupta cu patimile si neputintele lui.
Avantajele castigarii acestei lupte sunt mari mari decat a castigarii lumii intregi.

Imi aducaminte o istorioara referitoare la acesta aspect: moartea fata de lume
"La un călugăr bătrân și înduhovnicit, s-au adunat mai mulți creștini pentru cuvânt de folos. Un om care-și dorea mântuirea zise pustnicului:
-Preacuvioase părinte, spune-mi te rog cum să înțeleg îndemnul Sfântului Apostol Pavel care spune: ,,Iar mie să nu-mi fie a mă lăuda fără numai in Crucea Domnului Iisus Hristos prin care lumea s-a răstignit față de mine și eu față de lume”(Galateni 6, 14). Zis-a lui pustnicul: mergi frate creștine la cimitirul din vale și ocărăște morții de acolo cum vei știi tu mai bine și apoi să te întorci la mine. Făcând ascultare creștinul merse la cimitir și începu a ocărâ mormintele bătându-le cu pietre strigând: ,,ocară vouă putreziților, morților putreziți, mișeilor și păcătoșilor, roșilor de viermi, nenorociților….” și așa mai departe. Și așa făcu creștinul o zi întreagă și apoi se întoarse la bătrânul călugăr. Acesta vâzându-l l-a întrebat:

-Ce ți-au răspuns morții când îi ocărai? S-au supărat pe tine? Te-au ocărât și ei? Te-au blestemat?

-Nimic n-au spus, nu m-au ocărât, nu m-au blestemat, nu s-au supărat! răspunse creștinul.

Zis-a lui pustnicul:

-Du-te fratele meu din nou la cimitir și îi slăvește pe morții de acolo, laudă-i, și-i fericește-i cum vei ști tu mai bine și mai frumos!

Se duse din nou creștinul la cimitir și făcu precum îi porunci bătrânul, zicând: ,,laudă vouă morților, slavă și cinste drepților și credincioșilor, sfinților și virtuoșilor!”

Săvârșind porunca după o zi întreagă de laudă se întoarse la bătrânul pustnic.

Zis-a lui pustnicul:

-Ce ți-au grăit morții când îi slăveai, lăudai și cinsteai?

-Nimic! răspunse creștinul

-Acum dragul meu ai înțeles cuvintele Apostolului Pavel, gândind la morții care au tăcut și când îi lingușeai și când îi ocărai. Dacă voiești să te mântuiești fă și tu asemenea lor!

Aceasta este însemnătatea cuvântului ,,prin care lumea s-a răstignit față de mine și eu față de lume”.

Adevăratul creștin în felul acesta trebuie să fie ,,mort față de lume,” față de ispitele ei, față de amăgirile ei, prigoanele ei."

Ideile tale sunt departe de a fi crestine, in ele citindu-se o ura fata de lume:lumea e o incolaceala de serpi, o adunatura de lame taioase etc.
Hristos insusi ne-a invatat sa iubim pacatosul, dar sa uram pacatul.Dar tu se pare ca le urasti pe amandoua.
__________________
Cred, Doamne, ajuta necredintei mele!
Reply With Quote
  #2  
Vechi 10.11.2011, 18:20:15
Patrie si Credinta's Avatar
Patrie si Credinta Patrie si Credinta is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.05.2011
Locație: Ploiesti
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.536
Send a message via Skype™ to Patrie si Credinta
Implicit

Citat:
În prealabil postat de lore86 Vezi mesajul
In ortodoxie numim acest lucru lupta cu tine insuti, lupta cea mai grea pe care o are omul de dus, lupta cu patimile si neputintele lui.
Avantajele castigarii acestei lupte sunt mari mari decat a castigarii lumii intregi.

Imi aducaminte o istorioara referitoare la acesta aspect: moartea fata de lume
"La un călugăr bătrân și înduhovnicit, s-au adunat mai mulți creștini pentru cuvânt de folos. Un om care-și dorea mântuirea zise pustnicului:
-Preacuvioase părinte, spune-mi te rog cum să înțeleg îndemnul Sfântului Apostol Pavel care spune: ,,Iar mie să nu-mi fie a mă lăuda fără numai in Crucea Domnului Iisus Hristos prin care lumea s-a răstignit față de mine și eu față de lume”(Galateni 6, 14). Zis-a lui pustnicul: mergi frate creștine la cimitirul din vale și ocărăște morții de acolo cum vei știi tu mai bine și apoi să te întorci la mine. Făcând ascultare creștinul merse la cimitir și începu a ocărâ mormintele bătându-le cu pietre strigând: ,,ocară vouă putreziților, morților putreziți, mișeilor și păcătoșilor, roșilor de viermi, nenorociților….” și așa mai departe. Și așa făcu creștinul o zi întreagă și apoi se întoarse la bătrânul călugăr. Acesta vâzându-l l-a întrebat:

-Ce ți-au răspuns morții când îi ocărai? S-au supărat pe tine? Te-au ocărât și ei? Te-au blestemat?

-Nimic n-au spus, nu m-au ocărât, nu m-au blestemat, nu s-au supărat! răspunse creștinul.

Zis-a lui pustnicul:

-Du-te fratele meu din nou la cimitir și îi slăvește pe morții de acolo, laudă-i, și-i fericește-i cum vei ști tu mai bine și mai frumos!

Se duse din nou creștinul la cimitir și făcu precum îi porunci bătrânul, zicând: ,,laudă vouă morților, slavă și cinste drepților și credincioșilor, sfinților și virtuoșilor!”

Săvârșind porunca după o zi întreagă de laudă se întoarse la bătrânul pustnic.

Zis-a lui pustnicul:

-Ce ți-au grăit morții când îi slăveai, lăudai și cinsteai?

-Nimic! răspunse creștinul

-Acum dragul meu ai înțeles cuvintele Apostolului Pavel, gândind la morții care au tăcut și când îi lingușeai și când îi ocărai. Dacă voiești să te mântuiești fă și tu asemenea lor!

Aceasta este însemnătatea cuvântului ,,prin care lumea s-a răstignit față de mine și eu față de lume”.

Adevăratul creștin în felul acesta trebuie să fie ,,mort față de lume,” față de ispitele ei, față de amăgirile ei, prigoanele ei."

Ideile tale sunt departe de a fi crestine, in ele citindu-se o ura fata de lume:lumea e o incolaceala de serpi, o adunatura de lame taioase etc.
Hristos insusi ne-a invatat sa iubim pacatosul, dar sa uram pacatul.Dar tu se pare ca le urasti pe amandoua.
imi aduc aminte acum de o mica rima a parintelui Argatu.ceva de genul:Nu asculta ocarile ca vine mania,nu asculta laudele,ca vine mandria(nu era asa,suna mai bine,dar asa imi aduc eu aminte acum)
__________________
Every point of view is useful, even those that are wrong - if we can judge why a wrong view was accepted.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 10.11.2011, 20:30:44
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Lepădarea de lume înseamnă lepădarea de patimile lumii, nu de lume care e creația lui Dumnezeu.

Pentru aceasta ne-am născut în lumea aceasta „ca să învățăm a ne desprinde de ea”.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 10.11.2011, 22:17:26
Scotland The Brave
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Am observat ,din studiul celor afirmate si traite de mai multi oameni ai lui Dumnezeu,faptul ca o viata de credinta traita intr-o disciplina a credintei limiteaza drastic posibilitatile,bineinteles ca nu imediat ci gradual,in concordanta cu urcusul duhovnicesc al fiecaruia,de a-ti imprastia gandurile si a te lega de acele fapte care nu iti aduc nimic bun ci dimpotriva.Categoric se cere perseverenta,cu ajutorul lui Dumnezeu.Rugaciuni facute la anumite ore si in anumite momente,timp destinat lecturilor duhovnicesti si Scripturii si mai ales intelegerea si aplicarea celor citite,fara de care ramin simple notiuni frumoase intelectual dar moarte practic,o infranare a poftelor,nu mai continui,banuiesc ca nu spun nimanui lucruri noi.La teorie stam bine,practica ne ucide.Cred ca daca fiecare ar cauta cu seriozitate,fie si doar in invataturile propriei confesiuni,sfaturi care sa-l indrume in acest sens,nu mai zic de Scriptura,ar gasi din belsug,din ce am verificat, deci teoretic nu ar duce lipsa de o buna temelie a inceputului.Partea grea de aici incepe.

Personal pot spune ca in momentele cand am incercat si reusit,fie si pentru foarte putin timp din vina proprie,sa aplic acele sfaturi,viata mea spirituala era cu mult diferita,ca sa nu zic imbunatatita.La fiecare renuntare si intoarcere la vechile placeri,caderea parca era si mai rea.Am evitat pe cat posibil sa ma avant in demersuri care clar erau mai mult decat ceea ce puteam si am incercat sa dau macar un caracter regulat acestor indeletniciri spirituale.Pot spune fara nici o teama ca vechile reguli functioneaza si cu toate ca drumul devine din ce in ce mai greu pe masura ce urci,aici deja vorbesc cam din presupuneri,nu lasa Cel de Sus isipita fara sa dea si calea de a o invinge.Da sa miste putin si pacatosu' :)

In cazul meu,de exemplu,si cu asta inchei in speranta ca fiecare va cauta acele sfaturi care sa ii foloseasca(in ortodoxism nu se poate nimeni plange ca ar duce lipsa de asa ceva,de sfaturi si mijloace duhovnicesti),de mare ajutor imi sunt devotionalele de seara si dimineata de la noi.Cate doua pe zi pentru fiecare zi a anului.Adica o idee biblica,sustinuta de un text tot biblic in sustinere,pe care o citesti dupa rugaciunea individuala(teoretic obligatorie) si colectiva cu familia(teoretic obligatorie) de dimineta,si la care trebuie sa te gandesti in timpul zilei,sa o intelegi dar mai ales sa intelegi ce efect are in viata ta si cum o poti aplica.Exista doua asemenea pe zi,eu prefer doar una pt ca sunt mai lent in intelegere si aplicare :) Sau ratez complet de regula.Devotionalele pot fi insotite si de texte explicative,un fel de mici predici,exista si acest gen,fiecare de la noi isi alege in functie de ce simte ca-l ajuta mai mult.Se doreste ca pe timpul zilei,in loc sa-ti zburde mintea dupa mancare,decolteuri,masini si bani,ii dai timp Domnului si Cuvantului Sau.La faza asta aghiuta se va opinti cat va putea ca sa te lase cu ochii in soare.Sa dau un exemplu de text.As dori sa precizez ca aceste sfaturi aplicate nu exclud nicidecum prezenta in cadrul Bisericii ci mai mult,presupun participarea efectiva,regulata,in comuniune a credinciosilor,ca fiind baza.Deci nu sunt o alternativa ci o metoda in sustinere,ca nu cumva sa inteleaga cineva gresit.

Devotional de dimineata.

Idee de baza: Dat-am ajutor celui puternic, inaltat-am pe cel ales din poporul Meu.(Psalmul 89:19)

Textul: Eu, Eu sunt Domnul si nu este izbavitor afara de Mine!Caci unul este Dumnezeu, unul este si Mijlocitorul intre Dumnezeu si oameni: omul Hristos Iisus.Si intru nimeni altul nu este mantuirea, caci nu este sub cer nici un alt nume, dat intre oameni, in care trebuie sa ne mantuim noi.Prunc s-a nascut noua, un Fiu s-a dat noua, a Carui stapanire e pe umarul Lui si se cheama numele Lui: Dumnezeu tare.S'a desbracat pe sine insus si a luat un chip de rob, facindu-Se asemenea oamenilor.La infatisare a fost gasit ca un om, S'a smerit si S'a facut ascultator pina la moarte, si inca moarte de cruce.De aceea si Dumnezeu L-a inaltat nespus de mult, si I-a dat Numele, care este mai pe sus de orice nume.Cel micsorat cu putin fata de ingeri, pe Iisus, Il vedem incununat cu slava si cu cinste, din pricina mortii pe care a suferit-o,astfel ca, prin harul lui Dumnezeu, El a gustat moartea pentru fiecare om.Deci, de vreme ce pruncii s-au facut partasi sangelui si trupului, in acelasi fel si El S-a impartasit de acestea, ca sa surpe prin moartea Sa pe cel ce are stapanirea mortii, adica pe diavolul.

Texte biblice in sustinere: Isaia 43:11,I Timotei 2:5,FA 4:12,Isaia 9:6,Filipeni 2:7-9,Evrei 2:9,2:14.

Va doresc tuturor,Tears imi pare bine sa te revad,sa aplicati acele metode,mijloace,pe care le considerati necesare,bune,numai sa ajungeti in fata Domnului cu bucurie si nu sa fim dati rusinii.Dumnezeu sa ne ajute.

Last edited by Scotland The Brave; 10.11.2011 at 22:24:55.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 10.11.2011, 23:42:41
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de lore86 Vezi mesajul
Ideile tale sunt departe de a fi crestine, in ele citindu-se o ura fata de lume:lumea e o incolaceala de serpi, o adunatura de lame taioase etc.
Hristos insusi ne-a invatat sa iubim pacatosul, dar sa uram pacatul. Dar tu se pare ca le urasti pe amandoua.
Definitia "lumii" din perspectiva Lui Isus este multimea nevirtutilor sub toate aspectele lor, care impanzesc inimile muritorilor.

"Lumea" nu se refera la totalitatea persoanelor asa cum s-ar deduce din cele scrise de tine.

Isus nu a spus "Iubiti lumea", iar eu nu am afirmat si nu am sugerat sub nicio forma sa uram pacatosii, adica sa uram toti oamenii. Este o acuzatie nefondata.

Am folosit metafore violente care sa suscite ura fata de pacat, precautia si alergarea catre Isus.

Aceasta viziune ne pazeste de multe amagiri si ne face sa fim cu bagare de seama in toate intentiile noastre. Unii cred ca vor trai vesnic pe pamant si se lasa prinsi in afaceri si griji, devenind cu totul lumesti, departe de Hristos.


Pe de alta parte avem nevoie sa cultivam si o viziune pura a lumii (de data aceasta intelegand realitatea inconjuratoare inclusiv fiintele), pe care sa o cerem in rugaciunile noastre sa devina realitate.

Fara maturarea acestei polaritati nu stim nici sa ne ferim de duhurile lumii si nici sa cerem, pentru ca nu avem in adancul inimii perceptia clara a unei lumi pure. (nu avem nici cea mai mica idee despre ce este o placere pura sau cum este o fiinta pura pe dinlauntru)
__________________


Last edited by florin.oltean75; 11.11.2011 at 00:02:05.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 14.11.2011, 02:03:09
ioan cezar
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Definitia "lumii" din perspectiva Lui Isus este multimea nevirtutilor sub toate aspectele lor, care impanzesc inimile muritorilor.

"Lumea" nu se refera la totalitatea persoanelor ...
Aceasta viziune ne pazeste de multe amagiri si ne face sa fim cu bagare de seama in toate intentiile noastre. Unii cred ca vor trai vesnic pe pamant si se lasa prinsi in afaceri si griji, devenind cu totul lumesti, departe de Hristos.
Sustin si eu o parte din acest mod de a vedea lumea si ma gandesc, totodata, ca nevirtutile, pacatele etc. nu exista atat in sine, rupte de persoane, cat mai degraba fac parte din viata unor oameni vii, in carne si oase.
Tocmai de aceea, la Judecata nu sunt judecate pacatele sau nevirtutile pacatosului ci viata pacatosului, persoana lui, asa cum a trait el in carne si oase.
Ce rost are sa abstragem, ce sens si impact asupra vietii, nevirtutile si pacatele, lasind de-o parte persoana care le traieste?...
Asadar lumea e si ansamblu de persoane care traiesc, isi intretes vietile, comunica etc.
Tocmai de aceea, isihia are drept componenta cheie insasi retragerea, fizica, din campul grupurilor si relatiilor umane concrete. Iar monahii scad la maximum ponderea interactiunilor interumane pe care noi le dezvoltam cu atat de multa risipa, usuratate.
In fine, comunitatea crestina care participa la Sfanta Liturghie e formata din oameni, care au lasat afara, in spatiul si timpul profan, toate grijile, ambitiile desarte, mania, razbunarea etc.
A fi din lume inseamna pentru mine a nu face parte din Biserica, a trai in afara unei legaturi personale, concrete si statornice cu Hristos si Biserica Lui. Fiul risipitor se intoarce acasa din lume. Pocainta este retragerea, fie si pentru o perioada prea scurta, a mersului personal din cai largi si laturalnice.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 14.11.2011, 20:09:36
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan cezar Vezi mesajul
Sustin si eu o parte din acest mod de a vedea lumea si ma gandesc, totodata, ca nevirtutile, pacatele etc. nu exista atat in sine, rupte de persoane, cat mai degraba fac parte din viata unor oameni vii, in carne si oase.
Tocmai de aceea, la Judecata nu sunt judecate pacatele sau nevirtutile pacatosului ci viata pacatosului, persoana lui, asa cum a trait el in carne si oase.
Ce rost are sa abstragem, ce sens si impact asupra vietii, nevirtutile si pacatele, lasind de-o parte persoana care le traieste?...
Asadar lumea e si ansamblu de persoane care traiesc, isi intretes vietile, comunica etc.
Tocmai de aceea, isihia are drept componenta cheie insasi retragerea, fizica, din campul grupurilor si relatiilor umane concrete. Iar monahii scad la maximum ponderea interactiunilor interumane pe care noi le dezvoltam cu atat de multa risipa, usuratate.
In fine, comunitatea crestina care participa la Sfanta Liturghie e formata din oameni, care au lasat afara, in spatiul si timpul profan, toate grijile, ambitiile desarte, mania, razbunarea etc.
A fi din lume inseamna pentru mine a nu face parte din Biserica, a trai in afara unei legaturi personale, concrete si statornice cu Hristos si Biserica Lui. Fiul risipitor se intoarce acasa din lume. Pocainta este retragerea, fie si pentru o perioada prea scurta, a mersului personal din cai largi si laturalnice.
Pacatele nu exista in sine, asa cum nici persoanele nu exista in sine.

Trebuie facuta o distinctie clara intre persoana si pacatele ei.
Numai asa putem intoarce si celalalt obraz cand suntem loviti.
Daca percepem persoana unita cu pacatul atunci o uram instantaneu.

Acest discernamant nu poate veni decat prin Duhul Lui Dumnezeu, prin rugaciuni staruitoare si cugetari iscusite facute timp indelungat.
__________________

Reply With Quote
  #8  
Vechi 15.11.2011, 01:55:43
ioan cezar
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Pacatele nu exista in sine, asa cum nici persoanele nu exista in sine.
Daca persoanele nu exista in sine... .................................................. .......

omule al lui Dumnezeu.................

pai.... atunci... asadar...

cum alegi tu sa continuam?........................................ ......................................



Florin: daca persoana nu exista, atunci nu exista nici Dumnezeu (care este Persoana).

Asadar te intreb foarte serios, cum nu se poate mai serios:
oare tu existi? eu exist?... Exista ceva, cumva, undeva?...............

De raspunsul TAU la aceasta intrebare atarna viata.
Iarta-ma ca imi iau avant si precizez: viata TA.



P.S. Ai afirmat recent ca te preocupa psihologia. Daca te preocupa cu adevarat, banuiesc ca stii care e PRIMA dilema in dezvoltarea ontologica a omului (a copilului in etapa sugarului: oare eu exist?...)

Hai, curaj... Haide, DA!
DA, existi cu adevarat!!!!!!!!!!!!+

Tu esti , eu sunt, noi suntem, ei sunt.... Suntem cu totii. Fiinta e in noi si noi suntem FIINTA!
AMIN+
Reply With Quote
  #9  
Vechi 15.11.2011, 11:33:47
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Florine,

Creația "după Chip" presupune că noi am fost făcuți după modelul Lui Dumnezeu, iar Părinții Bisericii tîlcuiesc ce presupune asta:

- în primul rînd, existăm. Sîntem, ființăm prin pronia divină care ne ține ca să nu dispărem în nimicul dinainte de a fi ceva. O dată ce anulezi această idee, teologia ortodoxă devine altceva, poate filosofie budistă plină de iluzii și fără Dumnezeu.
- apoi sîntem eterni. Nimic nu poate să ne curme exiistența, adică să ne facă să dispărem anihilați în neant. Nici îngerii cei răi nu pot să dispară, nici oamenii păcătoși nu vor fi exterminați după Judecată. Dumnezeu este bun, iar iubirea Sa face posibilă existența în libertate deplină, exact pe versiunea preferată de fiecare. Dacă nu credem în ideea de nemurire, alunecăm în greșeala adventistă (și poate că nu numai a lor), ei crezînd că cei răi vor fi distruși și numai cei buni vor rămîne în continuare.
- sîntem raționali, înzestrați cu posibilitatea de a gîndi. Altfel ne-am asemăna cu animalele.
- sîntem liberi. Dacă nu am avea liber arbitru, am fi roboței sau păpușele în mîna Lui Dumnezeu. Multe grupări creștine eterodoxe cred în predestinare, interpretînd greșit unele pasaje mai dificile din Scripturi.
- avem sentimente. Totul orbitează în jurul alegerii fiecăruia de a iubi mai mult sau mai puțin, acesta fiind criteriul principal al Judecății Universale care va urma. Toate acțiunile vieții noastre sau ale vieții îngerilor sînt funcții de iubire, mai simple sau mai complicate. Doar dragostea face trecerea de la chipul la asemănarea cu Creatorul nostru - dar asta numai noi o hotărîm.
- avem capacitatea de a crea. Prin participare, evident. Putem construi o casă sau chiar mai mult de atît, putem scrie cărți, putem aduce copii la existență, putem recupera suflete pierdute, putem avea fii duhovnicești șamd. Astfel ne asemănăm din ce în ce mai mult cu Hristos, înmulțindu-ne talanții.
- avem capacitatea de a ne jertfi. Puțini sînt în stare de jertfa supremă pentru aproapele, pentru o cauză nobilă sau pentru binele celorlalți. Dar putem să ne sacrificăm totuși zilnic orgoliul și mîndria, putem arăta dragoste față de semeni chiar dacă asta presupune puțină nevoință proprie, putem - dacă vrem.

Mai sînt probabil și alte caracteristici ale chipului divin după care sîntem gîndiți și clădiți, dar cele de mai sus sînt cele mai importante. Și prima este existența sau ESTE-le.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 16.11.2011, 22:52:58
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan cezar Vezi mesajul
Daca persoanele nu exista in sine... .................................................. .......

omule al lui Dumnezeu.................

pai.... atunci... asadar...

cum alegi tu sa continuam?........................................ ......................................


Florin: daca persoana nu exista, atunci nu exista nici Dumnezeu (care este Persoana).

Asadar te intreb foarte serios, cum nu se poate mai serios:
oare tu existi? eu exist?... Exista ceva, cumva, undeva?...............

De raspunsul TAU la aceasta intrebare atarna viata.
Iarta-ma ca imi iau avant si precizez: viata TA.



P.S. Ai afirmat recent ca te preocupa psihologia. Daca te preocupa cu adevarat, banuiesc ca stii care e PRIMA dilema in dezvoltarea ontologica a omului (a copilului in etapa sugarului: oare eu exist?...)

Hai, curaj... Haide, DA!
DA, existi cu adevarat!!!!!!!!!!!!+

Tu esti , eu sunt, noi suntem, ei sunt.... Suntem cu totii. Fiinta e in noi si noi suntem FIINTA!
AMIN+
Buna Cezar,

Nu am afirmat ca nu existam,
ci ca nu existam intr-un mod inerent sau ca nu existam in sine.

Citeste cu atentie inca o data.

Perceptia faptului ca existam prin noi insine, ca fiecare obiect al realitatii exista prin el insusi, este cauza tuturor pacatelor.

Definitia persoanei in crestinism...nu avem asa ceva. Crestinismul nu poate defini persoana (pentru ca nu are termeni filosofici ) dar iti indica cum poti sa o intelegi pe dinlauntru.

Se spune ca Dumnezeu este Persoana dar nu se spune ce este Persoana...asa ca se pleaca de la o intelegere ordinara a termenului.

Nu avem o explicatie, in scrierile exegetilor crestini, ci ramanem la o perceptie dogmatica, axiomatica -pe care o are si o persoana nereligioasa sau fara Dumnezeu. Orice om iti spune ce este o persoana si o poate indica cu degetul, oricine iti spune ca existam - dar nu oricine stie ce este cu adevarat persoana sau fiintarea.

Definitia budista:
"Persoana" reprezinta constientizarea unui "eu intrinsec" (gandit ca existand in sine sau prin sine) imputat in continuumul experientei mentale, intr-un mod fluctuant, pe cele 5 agregate generice tranzitorii (trup, simtire, discriminare mentala, reactivitate mentala, constientizari). Eul poate fi imputat pe un trup de copil sau pe un trup de batran, pe o idee (ideea mea), diferite forme de amintiri...toate fiind in fapt tranzitorii, adica inconsistente. Insa perceptia ordinara le vede clipa de clipa ca fiind permanente - fiintand in sine.

Noi existam, insa nu in sensul ordinar al termenului.

Matematic, doar Dumnezeu exista in Sine, in vastitatea Sa necuprinsa fara nicio obstructie.

Asa zice Sfantul Maxim Marturisitorul: daca vrei sa-L cunosti pe Dumnezeu, trebuie sa renunti la tot, sa-ti golesti mintea si inima, sa vezi in fata ta abisul divinitatii si sa te arunci in el .

Este o forma crestina de instruire pentru intelegerea miezului fiintarii - miezului persoanei.


P.S.

In budism, intelegerea ordinara a fiintarii (prin sine si nu prin Dumnezeu) se numeste "extrema existentiala" sau "extrema reificarii".
Sustinerea ideii ca nimic nu exista se numeste "extrema nihilista".

Amandoua sunt la fel de periculoase si evitate prin educarea mintii in Viziunea de Mijloc sau Calea de Mijloc - Madhyamaka.
__________________


Last edited by florin.oltean75; 16.11.2011 at 22:56:23.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
de ce va e teama in lume ? Mirela0110 Generalitati 31 27.02.2014 01:06:32
De la lume adunate, si-napoi la lume date... ucenic Generalitati 27 28.06.2012 23:50:26
Dar cind suntem iesiti din Biserica andreicozia Despre Biserica Ortodoxa in general 16 24.10.2010 22:04:13
Despre lume si lepadarea de lume buiacu gabriel Intrebari utilizatori 12 10.08.2010 12:27:11