![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
PENTRU IUBIREA DE VRĂJMAȘI
Precum fiecare concepție raționalistă a lumii își are propria desfășurare logică, propria dialectică, tot astfel și lumea duhovnicească își are - exprimându-mă, firește, convențional - propria structură, propria dialectică. însă dialectica experienței duhovnicești este cât se poate de originală și nu coincide cu demersul obișnuit al gândirii. Astfel, raționaliștilor li s-ar putea părea straniu criteriul adevăratei credințe, adevăratei părtașii cu Dumnezeu, însemnul adevăratei lucrări a harului, pe care îl învață Fericitul Stareț -anume, iubirea de vrăjmași. Aci, cu toată dorința mea de a vorbi cât mai pe scurt și de a ocoli tot ce este de prisos, socotesc de trebuință a spune câteva cuvinte de lămurire. Omului îi este dată nădejdea că în veacul ce vine va primi darul marii asemănări cu Dumnezeu și deplinătatea fericirii, dar aci el nu cunoaște decât «arvuna» stării ce va să fie. în hotarele experienței pământești, omului îmbrăcat în trup îi este dat în vremea rugăciunii să împreune petrecerea în Dumnezeu cu pomenirea lumii; dar când petrecerea în Dumnezeu își atinge o mai mare deplinătate, atunci «lumea este uitată», la fel cum cel ce este deplin «lipit de pământ» uită de Dumnezeu. Dar dacă în starea mai deplină a petrecerii în Dumnezeu lumea «este uitată», este oare cu putință a vorbi despre iubirea de vrăjmași ca fiind criteriul adevăratei părtașii cu Dumnezeu? Căci desigur, uitând lumea, omul nu se mai gândește nici la prieteni, nici la vrăjmași. Dumnezeu, Care în esența Sa este mai presus de lume, dincolo de hotarele lumii (transcendent), prin lucrarea Sa petrece în lume (este imanent lumii). Deplinătatea și desăvârșirea stării mai-presus-de-lume a lui Dumnezeu nu se încalcă nicidecum prin neîncetata Sa lucrare în lume. însă omul pe pământ, îmbrăcat în trup, nu are o astfel de desăvârșire; și deci, atunci când este deplin afundat în Dumnezeu, adică din toate puterile minții și inimii sale, nu mai are în conștiința sa nimic din lume. Totuși de aci nu trebuie înțeles că deplina petrecere în Dumnezeu nu are legătură cu iubirea de vrăjmași. Starețul, dimpotrivă, afirma cea mai strânsă legătură a uneia cu cealaltă. Prin faptul că Domnul i S-a arătat i se dăduse acea stare a cunoașterii ce nu mai lasă loc îndoielii sau clătinării. întărea categoric că cel ce iubește pe Dumnezeu în Duhul Sfânt, iubește neapărat și întreaga facere a lui Dumnezeu, și mai întâi de toate omul. Această dragoste el o știa ca darul Duhului Sfânt; o înțelegea ca lucrarea lui Dumnezeu ce se pogoară de sus. Și dimpotrivă, el cerca deplina adâncire în Dumnezeu ca venind în vârtutea iubirii de aproapele după har. Vorbind de vrăjmași, Starețul folosea limbajul mediului său, unde mult se vorbea și scria despre vrăjmașii credinței. El însuși nu despărțea omenirea în vrăjmași și prieteni, ci în cei ce cunosc pe Dumnezeu și cei ce nu-L cunosc. Dacă împrejurările istorice ar fi fost altele, presupun că și Starețul s-ar fi exprimat altfel, ceea ce se și întâmpla adesea când vorbea despre dragostea pentru om în general, adică pentru toți oamenii, și cei ce fac bine, și cei ce fac rău. în aceasta vedea el asemănarea cu Hris-tos, Care «mâinile pre cruce Și-a întins» pentru a aduna pe toți. în ce constă puterea poruncii lui Hristos, «Iubiți pre vrăjmașii voștri»? De ce spunea Domnul că cei ce vor păzi porunca Sa vor cunoaște de unde vine această învățătură (vezi Io. 7: 17)? Cum o înțelegea Starețul? Dumnezeu este dragoste, dragoste absolută ce îmbrățișează cu prisosință întreaga facere. Dumnezeu, ca dragoste, și în iad este de față. Duhul Sfânt, dând omului cu adevărat a cunoaște această dragoste în măsura putinței sale de a o purta, îi și deschide calea către deplinătatea ființării. Acolo unde există «vrăjmaș», există și respingere. Respingând, omul numaidecât cade din deplinătatea Dumnezeiască și nu se mai află în Dumnezeu. Cei ce au dobândit împărăția Cerului și petrec în Dumnezeu, văd în Duhul Sfânt toate străfundurile iadului, pentru că nu este în toată ființarea tărâm unde Dumnezeu să nu fie de față. «Tot cerul Sfinților viază în Duhul Sfânt, iar Duhului Sfânt nimic în întreaga lume îi este ascuns»... «Dumnezeu este dragoste; și în Sfinți, Duhul Sfânt este dragoste» (cap. XII, «Pentru Sfinți»). Petrecând în cer, Sfinții văd iadul, și îl îmbrățișează și pe acela în dragostea lor. Cei ce urăsc și leapădă pe fratele sânt ciuntiți în ființarea lor și pe adevăratul Dumnezeu, Care este dragoste atotcuprinzătoare, nu L-au cunoscut, și calea către El nu au aflat. Faptul că omul nicidecum nu poate deplin a petrece în același timp și în Dumnezeu și în lume face ca întrebarea: Oare va fi fost adevărată contemplarea sa, sau, dimpotrivă, o visătorie? - să fie cu putință de-abia «după întoarcerea» la pomenirea și simțământul lumii. Starețul spunea că dacă după o stare duhovnicească, luată drept contemplare a lui Dumnezeu și părtășie cu Dumnezeu, nu se trăia iubirea față de vrăjmași și, prin urmare, și față de întreaga facere, aceasta era un semn sigur că vedenia nu fusese adevărată, adică nu în Dumnezeul adevărat. «Răpirea» în vedenie poate veni omului mai nainte ca el sași dea seama. în însăși starea răpirii, chiar când ea nu este de la Dumnezeu, omul poate să nu înțeleagă ce s-a petrecut cu dânsul. Iar dacă rodul vedeniei «după întoarcere» s-a arătat a fi mândria și nepăsarea față de soarta lumii și a omului, atunci neapărat ea fusese mincinoasă. Astfel, adevărul sau minciuna contemplării se cunoaște după rodurile sale. Amândouă poruncile lui Hristos, adică cea pentru iubirea lui Dumnezeu și iubirea aproapelui, alcătuiesc o viață-una. Așadar, cel ce socotește că trăiește în Dumnezeu și îl iubește, iar pe fratele urăște, acela petrece în înșelare. Astfel, a doua poruncă ne dă putința de a cerca în ce măsură trăim cu adevărat în Dumnezeul cel adevărat. Va urma cu DEOSEBIREA BINELUI ȘI A RĂULUI
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. Last edited by ALEXANDRU ANASTASIU; 07.11.2011 at 04:22:51. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
DEOSEBIREA BINELUI ȘI A RĂULUI
Starețul socotea că așa cum pentru a cerceta adevărul căii noastre către Dumnezeu principiul călăuzitor de încredere este a doua poruncă, cea pentru iubirea aproapelui, tot astfel criteriul sigur spre a deosebi binele de rău este nu atât scopul în sine, oricât de sfântă și înaltă ar fi expresia sa exterioară, cât mijloacele alese pentru atingere acelui scop. Singur Dumnezeu este absolut. Răul, neființând prin sine însuși, ci fiind doar împotrivirea făpturii slobode față de Ființa cea dintru început, față de Dumnezeu, nu poate fi absolut, drept care răul în stare pură nu există și nu poate exista. Tot răul săvârșit de către făpturile slobode trăiește neapărat ca parazit pe trupul binelui; el neapărat trebuie să-și afle o îndreptățire, să se înfățișeze învestmântat în haina binelui, și nu arareori în cea a binelui celui mai înalt. Răul întotdeauna și neapărat se va împleti într-o oarecare măsură cu o căutare aparent pozitivă, și aceasta este latura sa care «ademenește» omul. El încearcă să înfățișeze aspectul său pozitiv omului ca pe o valoare atât de însemnată încât, pentru a fi atinsă, toate mijloacele sânt îngăduite. în viața empirică a omului nu este cu putință a ajunge la binele absolut; în toată facerea omului este prezentă o oarecare nedesăvârșire. Prezența nedesăvârșirii în binele omenesc pe de-o parte și, pe de altă parte, neapărata prezență a aparentului bine pe care și-1 atribuie răul, face ca deosebirea binelui de rău să fie cât se poate de anevoioasă. Starețul socotea că răul întotdeauna lucrează ca «înșelare», ascunzându-se sub chipul binelui; pe când binele, spre a se înfăptui, nu are nevoie de împreună-lucrarea răului. Drept aceea, acolo unde se ivesc mijloace nu bune (viclenie, minciună, silnicie, și altele asemenea), începe un tărâm străin duhului lui Hristos. Binele nu se atinge prin mijloace rele, iar scopul nu îndreptățește mijloacele. «Binele dobândit nu prin mijloace bune nu este un bine» - iată legământul lăsat nouă de către Apostoli și Sfinții Părinți. Dacă binele nu arareori biruiește, și prin prezența sa îndreptează ceea ce fusese rău, ar fi nedrept a gândi că răul ar fi adus binele, că binele ar fi rezultatul răului. Aceasta este cu neputință. însă puterea lui Dumnezeu face ca acolo unde ea se ivește totul să se tămăduiască fără urmă căci Dumnezeu este plinătatea vieții și făurește viața dintru nimic. CALEA BISERICII «Bisericii noastre îi este dat în Duhul Sfânt a înțelege tainele lui Dumnezeu, și puternică este Ea prin gândul Său cel sfânt și răbdarea Sa»... (p. 301) Taina lui Dumnezeu, pe care Biserica o înțelege în Duhul Sfânt, este dragostea lui Hristos. Sfânta gândire a Bisericii este ca «toți să se mântuiască». Iar calea pe care merge Biserica spre acest sfânt tel este răbdarea adică jertfa. Propovăduind în lume dragostea lui Hristos, Biserica cheamă pe toți la plinătatea vieții dumnezeiești, dar oamenii nu înțeleg chemarea și o leapădă. Chemând pe toți spre a păzi porunca lui Hristos: «Iubiți pe vrăjmașii voștri», Biserica se așază între toate puterile ce vrăjmășuiesc între ele, iar mânia de care sânt pîine acele puteri, întâlnind Biserica în calea sa, năvălește asupra Ei. Biserica însă, înfăptuind lucrul lui Hristos pe pământ adică mântuirea întregii lumi, conștient ia asupră-și povara obșteștii mânii, precum și Hristos a luat asupra Sa păcatele lumii. Și dacă Hristos, în această lume a păcatului, a fost prigonit și nevoit să sufere, atunci și adevărata Biserică a lui Hristos va fi prigonită și va suferi. Este legea duhovnicească a vieții în Hristos, despre care a vorbit însuși Hristos și Apostolii; iar dumnezeiescul Pavel a exprimat-o hotărât în astfel de cuvinte: «Toți carii voiesc cu bunăcinstire a viețui întru Hristos Iisus pngom-se-vor» (2 Tim. 3: 12). Iar aceasta totdeauna și pretutindenea, în lumea întreagă oriunde se află păcatul. «Fericiți de-pace-făcătorii, că aceia fii lui Dumnezeu se vor chema». Domnul spune aci că aceia care propovăduiesc pacea lui Dumnezeu se aseamănă Lui, Celui Unul-Născut Fiul lui Dumnezeu; și se aseamănă întru toate, adică nu numai întru slava și învierea Sa, ci și în defăimare și moarte. Despre aceasta mult se vorbește în Scripturi, și de aceea cei ce propovăduiesc într-adevăr pacea lui Hristos să nu uite niciodată de Golgotha. Și toate acestea numai pentru cuvântul: Iubiți-vă vrăjmașii. «Voi căutați să Mă omorâți, căci cuvântul Meu nu încape întru voi», grăiește Hristos iudeilor (Io. 8: 37). Nici propovăduirea Bisericii, care este același cuvânt: «Iubiți-vă vrăjmașii», nu încape în lume, și de aceea lumea în toate veacurile a prigonit și va prigoni adevărata Biserică, a ucis și va ucide pe slujitorii Ei. în toate convorbirile cu Fericitul Siluan niciodată nu am avut vreo umbră de îndoială că graiurile sale sânt «graiuri ale vieții vecinice» pe care le auzise de sus, și că nu prin «basme meșteșugite» învățase acel adevăr căruia îi purta mărturie întreaga sa viață. Foarte mulți grăiesc cu ușurătate despre dragostea lui Hristos, dar faptele lor sânt sminteală lumii, drept care și cuvintele lor sânt lipsite de putere de-viață-făcătoare. Viața Starețului, pe care am văzut-o atât de îndeaproape de-a lungul mai multor ani, și pe care acum, în nechibzuința mea, încerc să o înfățișez, era o uriașă nevoință, și atât de minunată, încât nu sânt în putere a afla cuvinte omenești ca să-mi exprim minunarea; și, în același timp, era atât de simplă, atât de firească și cu adevărat smerită, că tot cuvântul fălos și oricât de puțin afectat nu va face decât să introducă un element străin, și de aceea îmi este atât de greu să scriu despre ea. Există oameni ce nu sânt în stare a vedea îndărătul unui cuvânt simplu adevăratul său cuprins, dar sânt și unii al căror auz se scârbește de nefirescul cuvintelor pretențioase. Sfântul și curatul cuvânt al Starețului fiind, din păcate, de neînțeles multora, în vârtutea simplității lui, am hotărât să-I însoțesc până la un punct cu cuvântul meu sec și urât, presupunând - poate greșit - că astfel voi putea să-i ajut să-I înțeleagă pe cei obișnuiți cu un alt chip al viețuirii și cu un alt grai. Să luăm drept pildă scurta învățătură a Starețului: «Ce trebuie să faci spre a avea pace în suflet și în trup? Pentru aceasta trebuie pe toți să iubești ca însuți pe tine și în fiecare ceas să fii gata de moarte». De obicei, la gândul apropiatei morți sufletul oamenilor se turbură de frică, și adesea și de deznădejde, până la a se îmbolnăvi și trupește din suferința sufletească. Și atunci cum de zice Starețul că a fi neîncetat gata de moarte și a iubi pe toți umple de pace nu numai sufletul, ci și trupul? Străină și neînțeleasă învățătură! Vorbind aci de pace în suflet și în trup Starețul are în vedere o asemenea stare când nu numai sufletului, ci și trupului, în chip simțit i se împărtășește lucrarea harului. Cu toate acestea, în cazul de față el vorbește de o măsură mai mică decât cea pe care o cercase în vremea arătării Domnului. Atunci harul, și în suflet, și în trup, prinsese atâta putere, încât și trupul își simțea sfințirea, iar dulceața Duhului Sfânt insufla o atât de puternică dragoste de Hristos, încât însuși trupul dorea să sufere pentru Domnul. Va urma cu PENTRU DEOSEBIREA DINTRE IUBIREA CREȘTINĂ ȘI DREPTATEA OMENEASCĂ
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
PENTRU DEOSEBIREA DINTRE IUBIREA CREȘTINĂ ȘI DREPTATEA OMENEASCĂ
Oamenii au cel mai adesea o înțelegere juridică asupra dreptății. A împovăra pe cineva cu răspunderea pentru vina altcuiva ei o resping ca pe o nedreptate. Aceasta nu își are locul în conștiința lor juridică. Dar alta grăiește duhul iubirii lui Hristos. In duhul acestei iubiri, a împărtăși răspunderea pentru vina celui iubit, ba chiar deplin a o purta, nu numai că nu este străin, ci întru totul firesc. Mai mult, prin faptul de a purta vina străină se vădește adevărul iubirii și se ajunge la conștientizarea ei. Dacă este a ne folosi numai de latura îndulcirii iubirii, atunci unde mai este latura noimei sale? Dar când se adaugă libera luare asupră-și a vinei și a suferințelor celui iubit, atunci dragostea își atinge desăvârșirea atotcuprinzătoare. Mulți nu pot sau nu voiesc să ia asupra lor și să poarte de bună voie urmările păcatului strămoșului Adam. Ei spun: «Adam și Eva au mâncat din rodul oprit, dar ce mă privește pe mine? Sânt gata să răspund pentru păcatele mele, dar numai pentru ale mele personale, și nicicum pentru cele străine». Și nu înțelege omul că printr-o astfel de mișcare a inimii repetă în sine păcatul Strămoșului, care devine propriul său păcat și propria cădere. Adam s-a lepădat de răspundere punând vina asupra Evei și a lui Dumnezeu Care îi dăduse acea femeie, rupând astfel unimea Omului și unirea sa cu Dumnezeu. Astfel, de fiecare dată când ne împotrivim a purta vina pentru răul obștesc, pentru faptele celor apropiați, noi repetăm același păcat și rupem la rândul nostru unimea Omului. Domnul a întrebat pe Adam mai nainte de Eva. Și trebuie înțeles că dacă el nu s-ar fi îndreptățit, ci ar fi luat asupră-și răspunderea pentru păcatul lor obștesc, alta ar fi fost soarta lumii, tot așa cum ea se schimbă atunci când luăm asupră-ne povara vinei celor apropiați. Fiecare om poate spune multe spre propria-i îndreptățire în orice faptă, dar de va cerceta cu luare aminte în inima sa va vedea că, îndreptățindu-se, nu scapă de viclenie. Se îndreptățește omul mai întâi fiindcă nu voiește să se recunoască fie și în parte vinovat pentru răul din lume; se îndreptățește fiindcă nu înțelege că este înzestrat cu o libertate asemănătoare cu cea a lui Dumnezeu, ci se vede doar ca un fenomen, ca un lucru al acestei lumi, și deci ca atârnând de ea. într-o astfel de conștiință iese la iveală mult din conștiința robului: drept aceea îndreptățirea este proprie robului, iar nu fiilor lui Dumnezeu. La fericitul Stareț nu am văzut înclinarea de a se îndreptăți. I )ar în chip ciudat tocmai acest fel de a face, adică a lua asupră-și vina și a cere iertare, li se pare multora a fi o atitudine de rob. lată cât de deosebită este înțelegerea fiilor Duhului lui Hristos și a celor neduhovnicești. Celui neduhovnicesc îi pare de necrezut că întreagă lumea oamenilor poate fi resimțită ca un tot ce este cuprins în ființa proprie a fiecărui om, fără a exclude celelalte persoane. întregul ființei atot-omului, după înțelesul celei de-a doua porunci: «Să iubești pe aproapele ca însuți pre tine», trebuie și se poate cuprinde în propria-i ființă. Atunci tot răul ce se petrece în lume va să se înțeleagă nu ca fiind ceva străin, ca al său propriu. Dacă fiecare persoană-ipostas omenesc, zidit după chipul Ipostaselor absolute dumnezeiești, este în stare a cuprinde în sine plinătatea ființei atot-omului, așa cum și fiecare Ipostas Dumnezeiesc este purtător a toată plinătatea Ființei Dumnezeiești - acesta fiind înțelesul adânc al celei de-a doua porunci -atunci și lupta cu răul, cu răul cosmic, fiecare o va face începând cu sine însuși. Starețul însuși vorbea totdeauna numai despre dragostea lui Dumnezeu, și niciodată despre dreptate, dar eu înadins l-am provocat la o convorbire despre aceasta. El a spus, mai mult sau mai puțin, următoarele: «Despre Dumnezeu nu se poate spune că este nedrept, sau că în El se află nedreptate, dar nici nu se poate spune că este drept, așa cum înțelegem noi dreptatea. Sfântul Isaac Sirul zice: „Nu îndrăzni a numi pe Dumnezeu drept. Căci unde este acea dreptate: noi am greșit, iar El Și-a dat pe Fiul cel Unul-Născut crucii?" Iar la cele spuse de Cuviosul Isaac se poate adăuga: Noi am greșit, iar Dumnezeu pe Sfinții îngeri i-a pus în slujba mântuirii noastre. Dar și îngerii, plini fiind de dragoste, ei înșiși au dorința de a ne sluji, și în această slujire primesc asupră-și durerile. Dar iată că și vietățile necuvântătoare, și tot restul făpturii au fost date de către Domnul legii stricăciunii, căci nu li se cuvenea a rămâne slobode de acea lege, atunci când omul, pentru care ea fusese făcută, prin păcatul lui ajunsese rob stricăciunii. Astfel că unii de bunăvoie, iar alții nu de bunăvoie, însă „toată zidirea împreună-suspină și împreună-chinuiește până acum" (Rom. 8: 20-22), împreună-pătimind cu omul. Iar aceasta nu este legea dreptății, ci legea iubirii». Dragostea lui Hristos, ca Dumnezeiască putere, ca dar al Duhului Sfânt Care singur lucrează în toți, adună ființial totul întru una; iubirea își însușește viața celui iubit. Cel ce iubește pe Dumnezeu este cuprins în viața Dumnezeirii; cel ce iubește pe aproapele cuprinde în ființa sa ipostatică viața fratelui; cel ce iubește întreaga lume, în duh îmbrățișează întreaga lume. Acea mare rugăciune pentru lume cu care se ruga Fericitul, marele Stareț Siluan, duce tocmai la o astfel de înțelegere sau, mai bine zis, simțire a părtășiei ființiale a propriei ființe personale cu ființa atot-omenirii. Dacă se poate spune, cum fac mulți filosofi contemporani, că perceperea prin simțirile noastre a oricărui obiect nu este doar un act psihic subiectiv, străin de ființarea obiectivă a însuși obiectului, ci este însuși obiectul care prin lucrarea sa reală pătrunde în conștiința noastră, înfiripându-se astfel o părtășie în ființă, atunci cu atât mai mult trebuie să vorbim despre părtășie în ființă acolo unde lucrează unul harul dumnezeiesc a-toate-pătrunzător al Sfântului Duh - Atotțiitorul.
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
PENTRU LINIȘTIREA MINȚII ȘI RUGĂCIUNEA CURATA
Toată viața Fericitului Stareț Siluan era rugăciune. Se ruga neîncetat, schimbând de-a lungul zilei chipul rugăciunii după împrejurările vieții zilnice. Avea și darul înaltei rugăciuni a minții, căreia îi închina cu precădere vremea nopții, când putea avea deplina liniște și întunerecul prielnice unei astfel de rugăciuni. Feluritele forme sau chipuri ale rugăciunii sânt îndeobște unul din punctele cele mai însemnate ale nevointei; la fel era și pentru Stareț, drept care îmi îngădui să mă aplec asupra lor. PENTRU CELE TREI CHIPURI ALE RUGĂCIUNII Rugăciunea este făurire, cea mai înaltă făurire, făurirea cu precădere, și în vârtutea acestui lucru este nesfârșit de felurită; și totuși este cu putință o împărțire a ei în diferite chipuri, în legătură cu așezarea sau îndreptarea puterilor duhovnicești mai de seamă ale omului, ceea ce fac și Părinții Bisericii. în această privință rugăciunea coincide cu treptele firești ale dezvoltării duhului omenesc. Prima mișcare a minții este o mișcare în afară; a doua - întoarcerea asupră-și; iar a treia -mișcarea către Dumnezeu prin omul lăuntric. Potrivit acestei rânduieli Sfinții Părinți au deosebit trei chipuri ale rugăciunii: primul, în vârtutea neputinței minții de a se înălța nemijlocit către curata gândire la Dumnezeu, poartă trăsătura închipuirii; al doilea - a cugetării; iar al treilea - a afundării în contemplare. Cu adevărat drept, cuvenit și roditor, Părinții îl socotesc numai pe cel de-al treilea; dar având în vedere neputința omului la începutul căii sale către Dumnezeu, le socotesc firești și pe celelalte două chipuri ale rugăciunii și, la vremea lor, folositoare. Cu toate acestea ei arată că dacă omul se mulțumește cu primul chip al rugăciunii și îl cultivă în viața sa duhovnicească, pe lângă nerodire, sânt cu putință și adânci tulburări duhovnicești. în ce privește al doilea chip, deși depășește cu mult pe primul prin vrednicia sa, totuși rămâne de asemenea puțin roditor, și nu scoate pe om din neîncetata luptă cu gândurile, și nu îi dă să atingă nici slobozirea de patimi, și cu atât mai puțin curata contemplare. Al treilea și cel mai desăvârșit chip al rugăciunii este acea stare a minții în inimă, când cel ce se roagă din adâncul ființei sale stă slobod de chipuri, cu mintea curată înaintea lui Dumnezeu. întâiul chip al rugăciunii ține pe om într-o necontenită rătăcire, într-o lume închipuită, în lumea visătoriei și, dacă vreți, a înfăptuirii poetice; cele dumnezeiești și, îndeobște, tot ce este duhovnicesc este înfățișat în felurite chipuri de-ale fanteziei, iar apoi chiar și viața reală a omului se pătrunde treptat de elemente din sfera fanteziei. Cu al doilea chip al rugăciunii intrările lăuntrice ale inimii și ale minții rămân larg deschise spre a fi pătrunse de tot ce este străin, ceea ce face ca omul să trăiască neîncetat suspus celor mai felurite înrâuriri din afară; astfel, neînțelegând ce se petrece în realitate cu dânsul în chip obiectiv, adică în ce fel răsar în el toate aceste gânduri și lupte, se dovedește neputincios a se împotrivi navalei patimilor așa cum se cuvine. Cu o astfel de rugăciune omul primește uneori har și dobândește o stare sufletească bună, dar starea sa lăuntrică, nefiind cea dreaptă, nu poate rămâne în ea. Ajungând la o oarecare înclinare spre cunoașterea religioasă și o relativă bună-cuviință în purtarea sa, și mul-țumindu-se cu această stare, treptat el se lasă atras către theolo-ghisirea intelectuală. Pe măsura sporirii acesteia, lupta lăuntrică cu patimile subțiri - slava deșartă și mândria - devine tot mai întortocheată și sporește măsura pierderii harului. în desfășurarea sa, acest chip al rugăciunii, a cărei principală trăsătură este concentrarea atenției în minte, îndreaptă pe om spre contemplarea raționalist-filosofică, ducându-1, la fel ca și cel dintâi chip al rugăciunii, într-o lume închipuită, abstractă. Desigur, acest fel de închipuire abstractă a minții este mai puțin naiv, mai puțin grosolan și mai puțin depărtat de adevăr decât cel dintâi. Al treilea chip al rugăciunii - împreunarea minții cu inima - este pe deplin starea duhovnicească firească a duhului omenesc, dorită, căutată, dăruită de sus. împreunarea minții cu inima o cunoaște tot credinciosul, atunci când se roagă cu luare-aminte, «din inimă»; într-o mai mare măsură o cunoaște când îi vine umilința și dulcele simțământ al iubirii de Dumnezeu. Plânsul umilinței în rugăciune este semnul credincios că mintea s-a unit cu inima și că rugăciunea și-a aflat locul cel dintâi, cea dintâi treaptă a înălțării către Dumnezeu; iată de ce el este atât de prețuit de către toți nevoitorii. Dar în cazul de față, vorbind despre cel de-al treilea chip al rugăciunii, am în vedere un alt lucru încă și mai mare: mintea ce stă cu rugăciune și luare-aminte în inimă. Urmarea caracteristică, proprie acestei mișcări și a sălășluirii minții înlăuntru este curmarea lucrării închipuirii și slobozirea minții de tot chipul ce ar pătrunde-o. Astfel mintea devine întreagă auz și vedere, și vede și aude fiece gând ce se apropie din afară, înainte ca acesta să pătrundă în inimă. Săvârșind rugăciunea într-o astfel de stare, mintea nu numai că nu îngăduie gândurilor a pătrunde în inimă, dar le și respinge, păzin-du-se astfel a se amesteca cu ele, lucru prin care se ajunge la tăierea a toată lucrarea patimii încă din cel dintâi al ei stadiu, din însăși zămislirea ei. Problema este cât se poate de adâncă și complexă, și nu putem aci decât să o pomenim în treacăt. PENTRU DESFĂȘURAREA GÂNDULUI Păcatul se înfăptuiește trecând prin anume trepte ale înfiripării sale lăuntrice. Cea dintâi treaptă este apropierea din afară a unei oarecari înrâuriri duhovnicești, care la început poate să nu fie deloc limpede și închegată. Prima treaptă a închegării - ivirea vreunui chip în câmpul vederii lăuntrice a omului - neatârnând de voia lui, nici nu i se socotește păcat. In unele cazuri chipurile acestea poartă un caracter cu precădere văzut, în altele, cu precădere gândit, dar cel mai adesea al amândurora. Dar fiindcă și cele văzute atrag după sine un anume tip de gând, nevoitorii numesc toate chipurile «gânduri». La omul nepătimaș mintea «stăpânitoare», fiind puterea cunoscătoare a ființei, poate să se plece asupra gândului ce vine, rămânând totuși slobodă de stăpânirea lui. Dacă însă în om se află «loc», teren potrivit, cum ar fi o înclinare către duhul ce se cuprinde în gând, atunci energia lui încearcă să pună stăpânire pe lumea sufletească, adică pe inima omului; aceasta o dobândește trezind în sufletul mai nainte înclinat către patimă un oarecare simțământ de desfătare propriu unei anume patimi. Tocmai în această desfătare constă «ispita». însă nici clipita desfătării, deși vădește mărturia nedesăvârșirii omului, nu i se socotește încă drept păcat: este doar «îmbierea» păcatului. Mai departe, desfășurarea gândului păcătos se poate înfățișa în linii generale precum urmează: desfătarea la care îmbie patima atrage către sine atenția minții, clipită de o deosebită însemnătate și plină de răspundere, căci împreunarea minții cu gândul alcătuiește o condiție prielnică dezvoltării lui, dacă mintea nu se rupe de la îmbiere printr-un act de voire lăuntrică, ci petrece mai departe cu atenția în ea; atunci începe înclinarea către dânsa, un dialog plăcut cu ea, apoi «legătura», care poate trece la un deplin «consimțământ» activ. Mai departe, tot crescând desfătarea pătimașă, ea poate stăpâni mintea și voința omului, ceea ce se numește «robie». După aceasta toate puterile celui robit de patimă se vor îndrepta către o mai mult sau mai puțin hotărâtă înfăptuire a păcatului, de nu vor fi piedici din afară în calea înfăptuirii lui. O asemenea robie poate rămâne singura, fără a se mai reînnoi vreodată, dacă ea nu a fost decât urmarea lipsei de experiență a omului ce petrece în nevoință și în luptă. Dar dacă robirea se tot repetă, ea poate deveni «deprindere» a patimii și atunci toate puterile firești ale omului încep a-i sluji. De la cea mai timpurie ivire a lucrării îndulcitoare a patimii, numită mai sus «îmbiere», trebuie să înceapă lupta care se poate prelungi pe toate treptele desfășurării gândului păcătos; și la fiecare treaptă gândul poate fi biruit, și astfel a nu se săvârși în faptă; dar totuși, încă din clipa clătinării voii este de față un element al păcatului, și va fi nevoie de pocăință spre a nu pierde harul. Omul necercat duhovnicește, de obicei întâmpină gândul păcătos de-abia după ce el a trecut neobservat de primele trepte ale desfășurării sale, adică atunci când a căpătat de acum o oarecare putere, sau chiar mai mult: când se apropie de primejdia de a săvârși faptic păcatul. Pentru a nu ajunge aci, neapărat trebuie ca mintea să se așeze cu rugăciune în inimă. Aceasta este o nevoie esențială pentru fiece nevoitor ce dorește, printr-o pocăință adevărată, a se întări în viața duhovnicească, deoarece, precum am spus mai sus, într-o astfel de stare păcatul se taie din însăși zămislirea sa. Aci s-ar cuveni a pomeni cuvântul Prorocului: «Fiica Vavilonului ticăloasă ... fericit carele va cuprinde și va repezi pruncii tăi de piatra» numelui Iisus Hristos (vezi Ps. 136: 8-9).
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Până aici am arătat cu nu orice lucrare în duh este de la Duhul Sfânt. Nu orice rugăciune este rugăciune scăpată de înșelare. Și aceasta chiar dacă omul este bine ancorat în Ortodoxie. Vă dați seama dacă în Ortodoxie se poate greși așa dacă nu există atenție, smerenie, dragoste și foarte, foarte multă experiență darămite în medicina culeasă de aiurea cu cine știe ce idei păgâne cocoțate prin ea și fructificată demonic prin închipuire și cugetare nepăzite de dogmele Ortodoxe.
Sinistru și în teorie și mai ales după cum vom vedea și în practica ascuns vrăjitorească a "medicinei" alternative. Va urma cu GEORGES BLOND FURIOȘII DOMNULUI Catolici și protestanți : patru veacuri de fanatism Pentru a încheia cu ciclul înșelării în creștinism. Înainte de a purcede la concreta înșelare din medicină, și câte avem de spus aici! vom mai insista un pic și despre înșelarea care se strecoară în anumite practici ortodoxe datorită mândriei sau prostiei. Toate acestea numai și numai pentru a înțelege ce ne zicea Avva Pimen: Cine vrea să se mântuiască este suficient să dobândească trezvia!!!
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
SAU O MICĂ ÎNCHEIERE LA "PAPALITATE"
Dragii mei, cu bucurie vă anunț și mulțumesc domnului administrator că s-a închis, după atâtea sute de ani de rătăcire… Papalitatea. De dragul coforumiștilor noștri, combativi pe frontul de vest, le dorim să se închidă nu doar în lumea virtuală ci și în cea reală, prin revenirea la Sfânta Biserică din care au plecat de atâta amar de ani. Vor putea și ei, în sfârșit să se mântuiască. Dar, după cum spun proorociile Sfinților Părinți aceasta se va petrece de abia după Marele Prăpăd. Să sperăm că vor supraviețui. Atunci vor supraviețui doar cei ce caută cu sinceritate Adevărul, indiferent de ce confesiune vor fi pentru că doar ei vor putea primi Ortodoxia în dogmă și Sfinte Taine la Sinodul al VIII-lea ecumenic. Părerea de rău este că nu am putut termina, măcar pe scurt, arătarea adevărului, în această problemă. De aceea am și scris domnului administrator să dea dreptul la replică. Cum însă domnia sa se află între ciocan și nicovală nu a putut răspunde acestei cerințe și îl asigurăm de înțelegerea și dragostea noastră. Sunt convins că este foarte greu să administrezi un focar atât de mare de informații, cu impact maxim, tocmai în inima opiniei publice. Mulțumim și pentru atât cât este aici și îi dorim ca la Înfricoșata Judecată să aibă răspuns bun știind bine că: Iac.3:1. Nu vă faceți voi mulți învățători, frații mei, știind că (noi, învățătorii) mai mare osândă vom lua. Iac.3:2. Pentru că toți greșim în multe chipuri; dacă nu greșește cineva în cuvânt, acela este bărbat desăvârșit, în stare să înfrâneze și tot trupul. Cine dorește să afle adevărul îl poate citi, foarte bine documentat, în cărțile Papalitatea schismatică și Papalitatea eretică. http://www.sfantuldaniilsihastrul.ro...-ereticaq.html. Cum însă și în acest lung șir de postări este vorba de înșelare mă voi strădui să le îmbin răspunsurile pe scurt. Dacă Dumnezeu va vrea să le citească să le citească. Dacă însă Dumnezeu va vrea să se închidă și acest lung șir de postări numit bioterapia sau vom fi proscriși (=banned) vă invit la Traian Bădărău, pe blog, pentru continuare, dacă și duhovnicul meu va blagoslovi. Linkul se găsește pe semnătură. E adevărat că nu este traficul de aici dar în schimb vom avea avantajul liniștii dogmatice și vom putea posta cu adevărat doar pentru cei ce cu sinceritate (indiferent de ce confesiune ar fi, dar nu cu duh viclean ci cu sinceritate) caută Adevărul, adică Ortodoxia. Vom căuta duhul bucuriei comunicării în sinceritate iar nu duhul certurilor de cuvinte sau crizelor de personalitate. Dar poate că vom reuși să ducem aici, până la capăt, misiunea ce ne-a fost încredințată, ca să nu ne complicăm cu transhumanța.... Theodor_de_Mopsuestia Senior Member Data înregistrării: 24.04.2008 Religia: Catolic Mesaje: 509 Domnule doctor, am obosit parcurgand, fie si in diagonala, maldarul de citate luate aiurea dupa autori anticatolici, despre care, daca sunteti intr-adevar medic, ar fi trebuit sa va dati seama ca au grave probleme de perceptie a realitatii si relationare cu semenii de alte convingeri. Pana si eu, paralel cu medicina psihiatrica, mi-am dat seama. Ceva autentic puteti produce? altceva decat copy/paste din carti expirate si bolnave si/sau derivate ale predicilor ex-duhovnicului dvs.? Dumnezeu sa il odihneasca cu dreptii; ceva imi spune ca un duhovnic mare cu adevarat nu isi lasa ucenicii sa apuce pe calea fanatismului, fie el (fanatismul) si cerularian, adica parut ortodox. __________________ Dragul meu, îți mulțumesc că ai tras exact concluzia pe care o așteptam. Defectul tău este că citești pe diagonală și deci nu îți poți forma gândirea autentică în căutarea serioasă a adevărului. Dacă ai fi avut dorința nu de apărarea unor idei preconcepute de papă ai fi văzut că autorul acelor citate este un fost iezuit confirmat de un fost popă iezuit. Dacă nu este așa și este o minciună, iar citatele aparțin unor protestanți nu trebuie să te superi, ei sunt tot producția papalitații, ca o contrareacție la fanatismul ei, arătând același fanatism. Ca atare, duhul care nu-ți place ție nu-mi place nici mie, dar nu e Ortodox, e duhul fanatismului papal răsfrânt în contemporaneitate, azi transformat viclean prin agiornamento în rânjet politicos pentru a fi corect politic, dar am citat cartea pentru a arăta informații despre iezuiții (pe care îi ridicai mai demult în slăvi) folosind sursele voastre cele fanatice. Nu este greu să găsești astfel de informații pentru că ei au făcut o carieră în sadism și este presărată istoria cu bălțile de sânge lăsate de ei. Ei au ars pe rug, din ordinul papei, și oameni care sunt azi considerați sfinți de către voi. Pentru că într-adevăr numai numele de iezuit provoacă groază și scârbă, având duhul pe care tu tocmai l-ai criticat, o să dau niște texte de la Sfinții Părinți despre acest subiect, pe scurt, deoarece aici nu dorim a dezvălui Papalitatea (bine că am scăpat de Ea, măcar virtual, măcar pe forumul nostru) ci înșelarea în general pentru a vedea că dacă în domeniul religios este atâta înșelare cu atât mai mult în medicină. Prin parcurgerea studiului mecanismelor înșelării vom putea discerne pe adevărații medici, ce practică adevărata medicină, față de multitudinea de înșelați și înșelători. În ceea ce privește pe fratele Traian nu el și nici eu n-am scris cartea de mai sus ci oamenii voștri. Noi însă nu putem să nu sesizăm că singura Biserică nepătată de sânge este Biserica Ortodoxă. Aici nu este vorba de fanatism ci de o constatare istorică, necesară atunci când se face propaganda fide pe la noi, pentru mașinăriile de fanatism religios papal și protestant care au tocat mii de oameni, din care și foarte mulți mucenici ortodocși. Dar este o tehnică a celor de pe frontul de vest ca atunci când nu au argumente să atace persoane… Pentru citatele dese folosite am să-ți dau tot un citat de la Sfântul Siluan care, dacă de sigur nu-l vei citi chinezește, adică cu ochii oblici, te va lămuri îndeajuns… dacă vrei. Cu durere și dragoste… dar întru adevăr, Alexandru
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. Last edited by ALEXANDRU ANASTASIU; 01.12.2011 at 01:58:02. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
ARHIMANDRITUL SOFRONIE
CUVIOSUL SILUAN ATHONITUL Traducere din limba rusă de Ierom. Rafail (Noica) Tipărită cu binecuvântarea înalt Preasfințitului ANDREI Arhiepiscopul Alba-Iuliei Mănăstirea Sfântul Panteleimon este una dintre cele mai mari și mai bine chivernisite din Sfântul Munte. Are o minunată bibliotecă, ce numără până la douăzeci de mii de volume, prinŹtre care nu puține manuscrise vechi, grecești și slavone, multe cărți vechi foarte valoroase, adevărate rarități bibliografice, boŹgate secțiuni theologicc, istorice și altele. în odăile mari și bine amenajate ale arhondaricului Mănăstirii sânt primiți adeseori oaspeți, cu precădere străini. Părintele V., om cu formare theo-logică, care știa multe limbi străine, era rânduit să vorbească cu ei. în 1932 venise la Mănăstire un doctor în theologie, catolic, Păr. Ch. B. Acesta a vorbit mult cu Părintele V. despre diferite probleme legate de viața Sfântului Munte și, între altele, a înŹtrebat: - Ce cărți citesc monahii voștri? - Ioan Scărarul, Avva Dorothei, Thcodor Studitul, Ioan Cassian Romanul, Efrem Sirul, Varsanufie și Ioan, Macarie cel Mare, Isaac Sirul, Simeon Noul Theolog, Nichita Stithatul, Gri- gorie Sinaitul, Grigorie Palama, Maxim Mărturisitorul, Isihie,Diadoh, Nil și alți Părinți cuprinși în Filocalie - a răspuns Părintele V. - Monahii voștri citesc astfel de cărti!... La noi numai profesorii le citesc, a spus doctorul, neascunzându-și mirarea. - La noi ele sânt cărțile de căpătâi ale fiecărui monah, a răspuns Părintele V. Citesc și alte scrieri ale Sfinților Părinți ai Bisericii, și cele ale scriitorilor asceți mai târzii, ca de pildă Episcopul Ignatie Briancianinov, Episcopul Theofan Zăvorâtul, Cuviosul Nil Sorski, Paisie Velicikovski, Ioan din Kronstadt și alții. Părintele V. a povestit despre această convorbire Starețului Siluan, pe care adânc îl cinstea. Starețul a răspuns: - Ai fi putut spune doctorului aceluia că monahii noștri nu numai că citesc aceste cărți, dar ei înșiși ar putea scrie altele la fel... Monahii nu scriu fiindcă de-acum sânt multe cărți minunate, iar ei se mulțumesc cu ele; dar de ar fi ca ele să se piardă, atunci monahii ar scrie altele noi. în răstimpul îndelungii sale vieți la Athos Starețul s'a întâlnit cu mulți mari nevoitori; unii dintre ei cunoșteau din cercare stările despre care scriu marii nevoitori precum lsaac Sirul, Macarie cel Mare și alții; deci cuvântul Starețului mi s'a părut cât se poate de firesc. SFÂNTA PREDANIE ȘI SCRIPTURA Felul Starețului de a vedea ascultarea ca fiind de neapărată trebuință spre a învăța viața duhovnicească era strâns legat de felul cum privea Sfânta Predanie și Cuvântul lui Dumnezeu. Viața Bisericii o înțelegea ca viața în Duhul Sfânt, iar Sfânta Predanie ca neîntrerupta lucrare a Duhului Sfânt în Biserică. Predania, ca vecinică și neschimbată petrecere a Duhului Sfânt în Biserică, este cel mai adânc temei al ființării Ei, drept pentru care Predania cuprinde în sine întreagă viața Bisericii, până într' acolo încât și însăși Sfânta Scriptură nu este decât unul din chipurile ei. De aci urmează că: Dacă Biserica s'ar lipsi de Predania Ei, ar înceta a fi ceea ce este, căci slujirea Noului Legământ este slujirea Duhului, «scriŹsă nu cu cerneală, ci cu Duhul lui Dumnezeu celui viu, nu întru lespezi de piatră, ci întru lespezile cele de carne ale inimii» (2 Cor. 3: 3-6). Așadar, de ar fi ca Biserica să se lipsească de toate cărțile ei pentru vreo oarecare pricină, adică de Vechiul și Noul LegăŹmânt, de scrierile Sfinților Părinți și de cărțile de slujbe biseriŹcești, atunci Predania ar realcătui Scriptura, fie și nu cuvânt cu cuvânt, fie și în altă limbă, dar în esența sa, și această nouă Scriptură ar fi înfățișarea aceleiași «credințe carea o dată s'a Predanisit sfinților» (Iuda 1: 3), arătarea aceluiași Duh Unul Care neschimbat lucrează în Biserică, arătându-se a fi temeiul Ei, esența Ei. Sfânta Scriptură nu este mai adâncă și nu este mai însemnată decât Sfânta Predanie ci, precum s'a spus mai sus, unul din chiŹpurile ei. Acest chip este cât se poate de prețios, și prin ușurința lui de a se păstra, și prin ușurința de a se folosi; scoasă însă din șuvoiul sfintei Predanii, Scriptura nu poate fi înțeleasă precum se cuvine de nici un fel de cercetare științifică. Dacă Apostolul Pavel avea «mintea lui Hristos», atunci cu atât mai mult Sfânta Biserică, ce-I cuprinde și pe Pavel, are mintea lui Hristos. Iar dacă scrierile lui Pavel și ale celorlalți apostoli se numesc Sfânta Scriptură, atunci și noua Scriptură a Bisericii, adică cea de după pierderea cărților vechi, ar fi tot atât de sfântă, căci, după făgăduința Domnului, Dumnezeu - Sfânta Treime - neschimbat petrece în Biserică. Greșit socotesc cei care, despărțindu-se de Predania BiseŹricii, merg, precum cred, la izvoarele ei, adică la Sfânta ScripŹtură. Nu Sfânta Scriptură este izvorul Bisericii, ci Sfânta PreŹdanie. De-a lungul celor dintâi zeci de ani ai istoriei sale BiseŹrica nu avea Scripturile Noului Legământ și trăia numai după Predanie, pe care Apostolul Pavel în Epistolele sale îi îndemna pe credincioși să o păzească (2 Thes. 2: 15). Este îndeobște cunoscut că toți ereziarhii s'au întemeiat pe Sfânta Scriptură, cu singura deosebire că ei «o înțelegeau după sine». Despre o astfel de stâlcire a înțelesului Sfintei Scripturi prin răstălmăcirea ei după propria lor înțelegere vorbea deja Apostolul Petru (2 Pt. 3: 16). Osebitele mădulare ale Bisericii, fără a-i exclude nici pe cei mai buni fii și învățători ai Ei, nu ajung a cuprinde în sine toată plinătatea darurilor Sfântului Duh, drept pentru care în învățătuŹrile și scrierile lor se găsesc unele nedesăvârșiri și uneori chiar greșeli; însă în întregul ei învățătura Bisericii, care cuprinde pliŹnătatea darurilor și a cunoașterii, rămâne în veci adevărată. Neclătita credință în adevărul învățăturii Soborniceștii BiŹserici în întregul Ei și adânca încredere în tot ce Ea a primit și a întărit în experiența Sa se află la temeiul vieții monahului athoŹnit, scutindu-1 de orice amatorism netradițional și de căutări orbecăinde. O astfel de intrare prin credință în viața Bisericii îl face pe monah un împreună-deținător al nemărginitelor Ei boŹgății, împărtășind de îndată experienței sale personale o hotărâtă trăsătură de temeinicie. învățându-se din Sfintele Scripturi, din scrierile Sfinților PăŹrinți și din cărțile liturgice, nedeșertate comori de cuprins dogŹmatic și de rugăciune, monahul se întâlnește cu o bogăție neŹgrăit de măreață; drept aceea, nu găsește în sine înclinarea de a scrie și el despre acestea, neputând adăuga ceva esențial nou. Dar când în viața Bisericii se ivește o adevărată nevoie, atunci se scriu noi cărți. Fiecare nouă carte ce pretinde a se alătura învățăturii BiŹsericii sau a o înfățișa, se supune judecății Bisericii care, fie și încet, cearcă și ispitește toate laturile, și mai cu seamă înrâurirea învățăturii ei asupra vieții. Acest criteriu al înrâuririi învățăturii asupra vieții are o deosebită însemnătate, în vârtutea strânsei legături între conștiința dogmatică și viață; și Biserica respinge tot ce se dovedește a fi potrivnic sau necorespunzător duhului iubirii lui Hristos prin care Ea trăiește. Fiecare fiu și mădular al Bisericii, călătorind către această iubire, se poticnește, cade, săvârșește nelegiuiri; Biserica însă, în adâncul său, cunoaște în Duhul Sfânt adevărul dragostei lui Hristos, iar când se ivește fie și cuvântul iubire, dar cu alt cuŹprins, Biserica nu se lasă ademenită de nici o filosofie, de nici o altă strălucită învățătură. Biserica nu se înșală. Socotesc că Fericitul Siluan, credincios fiu al Bisericii, în scrierile sale îndrumă către cel de pe urmă și mai temeinic criŹteriu al adevărului în Biserică. Criteriul acesta este dragostea lui Hristos pentru vrăjmași și smerenia lui Hristos. Starețul scria: «Nimenea poate cunoaște de la sine ce este dragostea lui Dumnezeu, dacă nu-1 va învăța Duhul Sfânt; dar în Biserica noastră dragostea lui Dumnezeu este cunoscută în Duhul Sfânt, și de aceea vorbim despre ea». «Domnul este bun și milostiv, dară noi a grăi despre iubirea Sa nimic am putea în afara Scripturii, de nu ne-ar fi învățat Duhul Sfânt». «Noi nu putem judeca decât în măsura în care am cunoscut harul Sfântului Duh...» «Sfinții grăiesc despre ceea ce cu adevărat au văzut și cuŹnosc. Ei nu vorbesc despre ceea ce nu au văzut...» (vezi Col. 2: 18). «Sfinții nimic nu grăiesc din mintea lor». Și să nu dați plicticoasa replică: dacă arătăm adevărul nu iubim pe vrăjmași. Tocmai dacă îl arătăm, chiar dacă îi doare, le dăm o șansă de mântuire. Le iubim nu confortul lingușitor al confirmării că ei se mântuiesc, ca să nu-i supărăm, că asta durează doar clipa vieții de aici ci le dorim din toată inima neliniștea cea bună să caute adevărul, să se mântuiască, să se odihnească nu aici ci în veșnicie, chiar dacă pe noi ne consideră fanatici și neciopliți. Noi ne ferim de a da replici de la noi căci noi nu dorim să ne lăudăm cu noi sau cu felul de a replica inteligent ci cu Dumnezeu care este minunat întru sfinți și mai ales pentru că dorim cu ardoare să se laude ADEVĂRUL...
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
![]() |
| Tags |
| bioterapie, înșelare demonică |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Despre nașterea din nou, din Duhul Sfânt și despre Botez | Savonarola | Sfinti Parinti (Patrologie) | 15 | 20.07.2013 14:28:48 |
| Petre Tutea despre Dumnezeu si despre atei | tigerAvalo9 | Generalitati | 34 | 02.12.2010 16:37:16 |
| Despre pacate si despre Canoanele duhovnicilor | gheorghecoser23 | Preotul | 5 | 25.06.2008 18:01:23 |
|
|