Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Morala Crestina
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 22.10.2011, 03:26:21
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de laurastifter Vezi mesajul
Doamne ajută!
Așa cum știm, au existat în istorie numeroase persoane care, aflate în situații critice, și-au jertfit cariera, întreaga avere sau chiar viața din dragoste pentru Dumnezeu și pentru semeni, devenind astfel martiri/mucenici (cei care s-au sacrificat pentru mărturisirea lui Dumnezeu) sau eroi (aceia care și-au jertfit viețile pentru alte cauze nobile). Toți acești fericiți fii și robi credincioși ai lui Dumnezeu au dobândit viața eternă în comuniune cu Tatăl nostru Cel din Ceruri. Referindu-se la aceștia, Apostolul ne îndeamnă, inspirat fiind de Duhul Sfânt: "Aduceți-vă aminte de mai-marii voștri, care v-au grăit vouă cuvântul lui Dumnezeu; priviți cu luare-aminte cum și-au încheiat viața și urmați-le credința" (Evrei13, 7).
În afară de aceste cazuri impresionante și dătătoare de nădejde, există și o altă realitate mult mai complicată, pe care vă propun să încercăm a o analiza, din perspectiva moralei creștine, în acest topic: situația celor care, cu sinceritate și convingere, se sacrifică pentru idei incorecte, neimportante sau chiar dăunătoare societății. Desigur, nouă, celor ce suntem "muști de-o zi pe-o lume mică de se măsură cu cotul" (Mihai Eminescu), oameni supuși greșelilor, tainele lui Dumnezeu ne sunt necunoscute, potrivit cuvintelor Sfântului Apostol Pavel: "Acum cunosc în parte. Atunci însă deplin voi cunoaște, așa cum și eu deplin sunt cunoscut". Nu este al nostru a ști modul în care aceste persoane vor fi judecate de către Domnul nostru Iisus Hristos. Totuși, cred că nu vom păcătui împotriva credinței noastre, dacă vom încerca să medităm puțin și să ne exprimăm opinia în privința acestei situații dramatice a celor care, mânați de neștiință, de fanatism sau de o educație defectuoasă, jertfesc totul (chiar și propria viață) pentru cauze inutile sau chiar negative, contrare voii divine.
Îi am în vedere, în acest sens, pe cei care, în diverse împrejurări critice, au ales să se lase torturați și/sau uciși, doar pentru a nu-și renega vreo convingere politică nesemnificativă sau chiar incompatibilă cu învățătura creștină. De asemenea, în această categorie i-aș încadra pe membrii anumitor secte (de exemplu, martorii lui Iehova) care, convinși fiind că anumite tratamente medicale ar fi potrivnice poruncilor dumnezeiești, preferă să moară, decât să apeleze la acele practici științifice. Ce credeți despre acest tip de atitudine? Dar despre cei care, mai grav, își riscă viața pentru a-și putea ucide adversarii?

Să luăm un caz ipotetic: în anumite state islamice, există o lege, potrivit căreia toți cetățenii, care îndrăznesc să rostească "blasfemii" împotriva lui Allah și a lui Muhammad, sunt condamnați la pedeapsa capitală. Să presupunem că un ateu convins, cetățean al uneia dintre acele țări, ar începe să nege în public existența lui Allah, dar nu din dragoste pentru Hristos (nici prin gând nu i-ar trece așa ceva), ci pentru că, din punctul său de vedere, toate religiile ar fi doar forme de manipulare a celor naivi și needucați, iar intelectualii ar avea misiunea de a-i lumina pe acești nefericiți ținuți în neștiință. Astfel, personajul nostru fictiv ar fi ucis pentru o idee în mod evident falsă (inexistența oricărei divinități), dar socotită de către el drept corectă, conformă adevărului. În acest caz, cel ucis este o victimă, o persoană periculoasă pedepsită cu dreptate, sau un erou care a murit cu demnitate și vitejie pentru convingerile sale?

Nădăjduiesc că ideea acestui topic ne va fi de folos. :)

Doamne ajută!
Este vorba de situații diferite. În multe, însă, există ceva comun: păcătoși (răzbunătorii care își sacrifică viața pentru răzbunare) sau ignoranți (sectanți, atei, musulmani) care fac același lucru. În aceste cazuri, accentul nu trebuie pus pe "își sacrifică viața", ci pe faptul că sunt păcătoși sau ignoranți: osânda nu vine ca urmare a primejdiuirii vieților lor, ci ca urmare a faptului că au fost păcătoși sau ignoranți (presupunând că Judecătorul, Care cunoaște inimile, descoperă că este vorba de păcat formal și de ignoranță vinovată). Mai clar spus, iehovistul va fi judecat nu fiindcă a refuzat transfuzia la apendicita lui, ci fiindcă, auzind Evanghelia, a rămas iehovist.

Legat de Giordano Bruno, am observat de pe alt topic că sunteți victima propagandei împotriva Sfintei Inchiziții. Mă bucur că ați recunoscut că erați până acum convinsă că a fost condamnat "pentru idei științifice". Nu e niciodată târziu să ne schimbăm părerile, mai ales când sunt deformate nu de noi, ci de o mașină de deformare bine pusă la punct, căreia atât de mulți i-au căzut victime.

Există, deci, un singur fel de suferință și un singur fel de moarte care mântuiește: aceea pentru Mântuitorul și, prin extensie, asupra icoanelor Lui care sunt oamenii. În cazul celor care suferă și mor pentru altceva, cum ar fi Libertatea, Democrația, Patria, Cauza, Căpitanul, Allah, Buddha-Sakya-Muni, opera lor, etc, etc, suferințele nu sunt expiatorii și moartea nu e mântuitoare. Dar nici nu sunt spre damnare. Ei vor fi judecați, spre mântuire sau spre damnare, pe alte considerente.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #2  
Vechi 26.10.2011, 21:10:03
laurastifter laurastifter is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2008
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.357
Implicit De acord

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Este vorba de situații diferite. În multe, însă, există ceva comun: păcătoși (răzbunătorii care își sacrifică viața pentru răzbunare) sau ignoranți (sectanți, atei, musulmani) care fac același lucru. În aceste cazuri, accentul nu trebuie pus pe "își sacrifică viața", ci pe faptul că sunt păcătoși sau ignoranți: osânda nu vine ca urmare a primejdiuirii vieților lor, ci ca urmare a faptului că au fost păcătoși sau ignoranți (presupunând că Judecătorul, Care cunoaște inimile, descoperă că este vorba de păcat formal și de ignoranță vinovată). Mai clar spus, iehovistul va fi judecat nu fiindcă a refuzat transfuzia la apendicita lui, ci fiindcă, auzind Evanghelia, a rămas iehovist.

Legat de Giordano Bruno, am observat de pe alt topic că sunteți victima propagandei împotriva Sfintei Inchiziții. Mă bucur că ați recunoscut că erați până acum convinsă că a fost condamnat "pentru idei științifice". Nu e niciodată târziu să ne schimbăm părerile, mai ales când sunt deformate nu de noi, ci de o mașină de deformare bine pusă la punct, căreia atât de mulți i-au căzut victime.

Există, deci, un singur fel de suferință și un singur fel de moarte care mântuiește: aceea pentru Mântuitorul și, prin extensie, asupra icoanelor Lui care sunt oamenii. În cazul celor care suferă și mor pentru altceva, cum ar fi Libertatea, Democrația, Patria, Cauza, Căpitanul, Allah, Buddha-Sakya-Muni, opera lor, etc, etc, suferințele nu sunt expiatorii și moartea nu e mântuitoare. Dar nici nu sunt spre damnare. Ei vor fi judecați, spre mântuire sau spre damnare, pe alte considerente.
Doamne ajută!
Este foarte interesant punctul de vedere pe care l-ați exprimat!
Mi-a atras atenția în special acest pasaj din mesajul dumneavoastră: "Există, deci, un singur fel de suferință și un singur fel de moarte care mântuiește: aceea pentru Mântuitorul și, prin extensie, asupra icoanelor Lui care sunt oamenii. În cazul celor care suferă și mor pentru altceva, cum ar fi Libertatea, Democrația, Patria, Cauza, Căpitanul, Allah, Buddha-Sakya-Muni, opera lor, etc, etc, suferințele nu sunt expiatorii și moartea nu e mântuitoare. Dar nici nu sunt spre damnare".
Sunt întru totul de acord cu dvs.

În privința "propagandei împotriva Sfintei Inchiziții"... cred că este foarte posibil ca anumite persoane - incapabile de a urma principiul cercetării istorice "sine ira et studio" - să exagereze sau chiar să deformeze anumite realități din trecut (precum existența și activitatea Inchiziției). De exemplu, cred că unii atei sunt ispitiți să deformeze anumite adevăruri istorice legate de perioada Evului Mediu creștin, astfel încât să poată demonstra că practicarea religiei noastre ar avea efecte negative pentru progresul omenirii. Cunosc personal un ateu care, după ce a citit anumite cărți de istorie foarte dubioase, a ajuns la concluzia (evident falsă) că Biserica ar fi ucis o mulțime de adversari ai religiei și că, din acest motiv, promovarea ateismului ar rămâne cea mai indicată soluție pentru combaterea acestei "atitudini extremiste" a credincioșilor. Așa cum ați spus, mulți cad victime acestei mentalități... iar noi, credincioșii creștini (indiferent de confesiune), avem datoria de a rămâne vigilenți față de încercările de manipulare exercitate asupra noastră și de a le propune celorlalți să observe aspectele pozitive ale istoriei creștinismului, realizările spirituale incontestabile ale Bisericii, fără de care noi, cei de astăzi, am fi rămas, probabil, păgâni politeiști, stăpâni de sclavi și spectatori pasionați ai luptelor de gladiatori.
Îmi amintesc că, la topic-ul dedicat Inchiziției, discutasem despre păcatul de a ucide în numele religiei creștine. Știu că nu m-am exprimat împotriva Bisericii Catolice și nici chiar împotriva instituției Inchiziției în sine, ci am pus accentul pe ideea că faptul de a condamna și ucide oameni în numele credinței noastre creștine reprezintă o crimă. Astfel, sunt gata să-mi schimb fără probleme orice opinie neconformă adevărului istoric, având în vedere faptul că, așa cum am mai spus, ispita de a deforma realitatea în vederea susținerii propriilor ideologii sigur i-a urmărit pe mulți istorici. Dacă s-au realizat crime sub pretextul apărării credinței creștine, responsabilitatea le aparține în mod individual ucigașilor, iar nicidecum unei întregi instituții și cu atât mai puțin creștinilor autentici contemporani cu acele evenimente.
Mă bucur și vă mulțumesc pentru că mi-ați trezit în suflet dorința de a-mi îmbogăți mai mult cunoștințele despre istoria medievală a Bisericii - epocă istorică plină de evenimente interesante și controversate, vrednice de a fi cercetate în mod serios și aprofundat. Mă preocupă și mă interesează foarte mult istoria, încă de când eram în școala generală. :)

Dumnezeu să fie cu dumneavoastră!

Cu deosebit respect,
Laura Stifter

Hristos în mijlocul nostru!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17)
"Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul)
"Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!"
"Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis)
Câteva gânduri scrise de mine:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Idei gresite cu privire la Crestinism ioanna Religia Islamica 8 21.03.2015 20:58:48
Citatul din Biblie care v-a marcat viata florina_drossu Despre Sfanta Scriptura 51 24.04.2014 20:33:38
Cum aflu care este voia lui Dumnezeu in viata mea? Marcel_Ionut Generalitati 21 20.09.2012 01:23:18
Care este cel mai important lucru pe care doriti sa il faceti in viata? alexdu Generalitati 79 23.09.2011 16:55:07
Care este sfatul tau pentru mine,pentru ceilalti,pentru toti forumistii? tigerAvalo9 Generalitati 84 05.09.2011 08:32:49