Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 30.09.2011, 14:10:33
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.931
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Este Duhul Sfânt irezistibil ? Sau "se lasă respins", după cum trebuie doi ca să vorbim de un tango ? Sau uneori e așa, iar în alte situații altfel ?
Dumnezeu lucreaza in oameni si pentru oameni prin Duhul Sfant. Insa oamenii au libertatea de alegere. Citatul lui adam000 din engleza explica exact aceasta libertate si de ce Dumnezeu ne-a dat-o. Asa este, din iubire desavarsita ne-a dat si libertatea.
Duhul Sfant este simtit doar daca oamenii isi doresc asta si fac pentru asta totul. Daca omul este intors cu spatele la Dumnezeu , El ii lasa libertatea de alegere. Nu va veni niciodata sa forteze omul sa il intoarca cu fata spre El. Il lasa in pace si asteapta rabdator sa isi doreasca sa se intoarca la Dumnezeu.
In clipa in care omul isi doreste asta, Dumnezeu il ajuta sa se intoarca spre El pentru ca vede dorinta omului, ii vede nevointa , ii vede efortul de cautare a lui Dumnezeu. Apoi Duhul Sfant incepe sa fie simtit. In clipa in care omul a simtit Duhul Sfant , omul se topeste. inima lui se topeste de dor si de iubire de Hristos.

Dumnezeu exista. Si se face si simtit prin Duhul Sfant. Scopul omului pe acest pamant asta este, dobandirea Duhului Sfant si atunci omul va trai in comuniune cu Dumnezeu.
Duhul Sfant se retrage daca vede doar si o urma de tradare a iubirii pentru El.
Sfantul Teofan Zavoratul spunea in acest sens ca Dumnezeu isi doreste ca toata iubirea ta sa fie daruita Lui si atunci El iti va da suficienta iubire pentru toti oamenii. Atat vrea, iubirea si dragostea deplina a unui om si El da inzecit omului sa poata da la toti oamenii.

Daca iubesti cu adevarat ceva atunci si vorbesti despre acel ceva spune Sf. Siluan Atonitul. Cand iubirea ta pentru Domnul este mare atunci Domnul iti umple gandurile si viata. Dar iubirea trebuie sa fie simtita, sa plece din inima nu de pe buze.
Omul trebuie sa darame bariera gandirii abstracte, a unei idei doar, si sa participe cu toate simturile sale, cu toata inima sa. Atunci va avea puterea curatirii pregatind inima pentru Hristos.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #2  
Vechi 30.09.2011, 16:55:09
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de dobrin7m Vezi mesajul
Duhul Sfant este simtit doar daca oamenii isi doresc asta si fac pentru asta totul. Daca omul este intors cu spatele la Dumnezeu , El ii lasa libertatea de alegere. Nu va veni niciodata sa forteze omul sa il intoarca cu fata spre El. Il lasa in pace si asteapta rabdator sa isi doreasca sa se intoarca la Dumnezeu.
In clipa in care omul isi doreste asta, Dumnezeu il ajuta sa se intoarca spre El pentru ca vede dorinta omului, ii vede nevointa , ii vede efortul de cautare a lui Dumnezeu. Apoi Duhul Sfant incepe sa fie simtit. In clipa in care omul a simtit Duhul Sfant , omul se topeste. inima lui se topeste de dor si de iubire de Hristos.
În linii mari, aceasta este și părerea mea. Duhul Sfânt nu este irezistibil fiindcă, deși poate fi irezistibil (El poate orice), alege să nu fie irezistibil. Cel puțin în covârșitoarea majoritate a cazurilor.
Pe de altă parte, "dorința omului" de a se întoarce spre Dumnezeu îmi pare ea însăși lucrare a Duhului Sfânt. Eu mă rog mult timp ca să cred și iată că, la un moment dat, Dumnezeu îmi zâmbește și mă cheamă, născând în mine credința, umplându-mi inima de pornirea de a mă lăsa purtat de brațul Lui, aprinzându-mi sufletul de sete de El. Dar însăși dorința mea de a crede, însăși imboldul de a mă ruga ca să cred, însăși tăria de a face rugăciune stăruitoare, ce altceva decât tot o lucrare a Duhului Sfânt este, deja premergătoare lucrării mele ? "El dă și dorința, și putința" spuneu vechii părinți. Prin urmare, lucrarea Duhului Sfânt premerge lucrării omului.

Da, dar atunci apare întrebarea: dacă e așa, de ce totuși unii oameni simt acest imbold spre zâmbetul lui Dumnezeu, pe când alții nu îl simt în inima lor ? Am putea crede că Duhul Sfânt îi mângâie și întărește numai pe unii, pe când asupra altora nu vrea să facă primul pas ? Nu pot crede asta, fiindcă dacă Duhul Sfânt nu mă animă să fac primul pas, eu nu-l voi face, deoarece am stabilit în paragraful trecut că orice pas "al meu" spre El este, în realitate, insuflat de El, ca prim autor: El mă ia pe mine de mânuță și nu eu pe El. Și atunci, cum se face că unii oameni (trist de mulți, cel puțin în zilele noastre) sunt "cu spatele la El" așa cum spuneți, nici prin cap netrecându-le să știe de El ?

Așa cum văd eu lucrurile, explicația este că, inițial, Duhul Sfânt dă tuturor la fel, așa cum ploaia cade și peste unii, și peste alții. Ceea ce dă inițial, de regulă nu este foarte mult, ci atâta cât e strict necesar că să începem noi să urcăm spre El. Pe urmă, ne dă mai mult, ca să urcăm mai departe. Și tot așa. Cât trăim, urcușul ăsta e reversibil, adică putem să mergem și înapoi: prin păcate mici, sau poate și prin cooperare materială la păcate mari. Putem să și cădem și să ajungem de unde am plecat, ba chiar mai jos de atât: se poate face asta foarte ușor, printr-un singur păcat mare.

Modelul acesta are, însă, un cusur: nu este chiar universal valabil. Rețeta asta a mea nu e a tuturor. Nu toți oamenii urcă prin pași mărunți. Unora le suflă Duhul Sfânt așa de tare cu trâmbița la urechi, încât oricât ar fi de împietriți și tot urcă îndată cât urc eu în zece ani. Cam cât de împietrit să fii, ca să reziști Duhului Sfânt atunci când El adoptă un mod de manifestare ca asupra lui Pavel în deșertul Damascului ? Pavel, doar era stâlp al fariseilor și cărturarilor, om chitit să facă praf cât mai mulți creștini (se pare că asta și căuta la Damasc). De ce, atunci, Duhul Sfânt acționează așa de discret în cazul meu, și atât de irezistibil în cazul lui Pavel ? De ce a avut el (și alți câțiva) asemenea șansă excepțională, de a fi plesniți de Duhul Sfânt peste ochi, ca să Îl vadă mai bine ? De ce rabinul-șef Israel Zolli al Romei L-a văzut pe Cristos aievea, I-a vorbit și L-a auzit vorbinu-i, pe când atâția alți rabini nu au asemenea șansă ? Cred și eu că s-a convertit instant și s-a botezat, dar unde este meritul lui și unde vina celorlalți ?

Prin urmare, eu înclin să cred că, de regulă, Duhul Sfânt preferă să nu acționeze irezistibil, ci în consonanță cu noi, dar că există situații excepționale, pesemne în cadrul unor planuri excepționale, când El zgâlțâie conșiințele care devin incapabile de a I se opune.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 30.09.2011 at 17:00:00.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 30.09.2011, 21:00:01
fallen fallen is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 21.03.2011
Locație: bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.250
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru fallen
Implicit

Daca ar fi sa adopt "materialismul vulgar" as zice ca pe vremea lui Pavel, Duhul sfant se gasea in "concentratie" mai mare pe Pamant. In traducere, avea de savarsit o lucrare foarte imortanta, la vremea aceea. Sf. Pavel, ca si altii asemeni lui, a fost un fel de profet, care a avut de indeplinit o misiune cruciala, pe plan spiritual. Au fost si alti oameni 'vestiti" in alte domenii, (oameni de stiinta, artisti), care au facut lucruri marete, tot prin intermediul Duhului Sfant, pana la urma. Poate ca pe noi nu ne "paleste in moalele capului" Duhul Sfant pentru ca noi nu suntem meniti sa fim nici prooroci, nici alt fel de oamnei luminati, ci simpli muritori, dar care facem lucrarea Duhului Sfant, pana la urma, chiar involuntar de cele mai multe ori.

Daca "Nea Caisa" se trezeste intr-o dimineata, ce zice el : "trebuie sa merg la munca, dar n-am nici un chef, mai degraba m-as duce la carciuma... dar totusi, trebuie sa merg la munca sa aduc paine la copii". Si de cele mai multe ori se duce, indiferent ca o face din dragoste, din obligatie sau de frica. In prima situatie, e mai usor, in celelalte, e mult mai tentant sa te mai abati si pe la carciuma.

Unul care nu are nici o obligatie, se duce la carciuma de cate ori are chef, dar la un moment dat realizeaza ca ceva lipseste din viata lui. Si atunci se adanceste si mai mult in pacat sau, involuntar, "striga" catre Dumnezeu si acesta ii da darul Sau, descoperindu-i ceva care sa-l motiveze : o "misiune", o indeletnicire sau, pur si simplu, iubirea unei alte persoane. Si s-ar putea in aceasta categorie sa se fi aflat si Sf. Pavel.

Poate ca noi avem toate aceste elemente care sa ne motiveze ( o misiune, o familie, etc), dar simtim ca ne lipseste ceva, situatie in care acel "ceva" este credinta in iubirea lui Dumnezeu pentru noi si totodata lipsa iubirii noastre pentru el. Dar se pare ca in acest caz noi suntem cei care trebuie sa facem primul pas.

Spuneti ca nu simtiti "chemarea" Duhului Sfant la o intensitate satisfacatoare; stati linistit, nici noi, ceilalti (sau cel putin eu). Poate ca asta este tot ce putem face si El nu ne cere mai mult; poate cand o sa ne-o ceara, o sa o simtim. Sau poate deja o face, dar nu intelegem noi exact ce vrea de la noi. Poate nu vrea El nimic, ci vrea doar sa ne satisfacem propriile noastre idealuri si sa fim fericiti („Și cel ce se luptă, se luptă numai pentru sine. Dumnezeu e prea avut, ca să aibă nevoie de lume.” - spune o alta carte sfanta; poate au si ei dreptate). Sau poate e dracul ce care ne "pune pe jar". Poate ar trebui, cand nu stim ce e de facut, sa luam o pauza si sa ne rugam si sa-L lasam pe el sa-si faca treaba, fara sa-L incurcam, si noi sa ne vedem de treaba noastra. Atunci cand nu stim care din gandurile noastre sunt cele bune si care sunt cele rele, mai bine sa ne lasam 'bunul simt" sa actioneze, si cu siguranta Duhul Sfant va fi cel care-si va face lucrarea.

Last edited by fallen; 30.09.2011 at 21:28:24.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Sfant, Sfant, Sfant ESTE Domnul Savaot Eugen7 Dogmatica 4 16.01.2013 01:00:33
Rugaciunea catre Duhul Sfant Profetul de carton Dogmatica 16 11.06.2012 15:02:47
Te incalzeste Duhul Sfant? mihaiB Generalitati 1 20.02.2012 08:03:29
Lumina necreată: Duhul Sfânt și eternitatea Traditie1 Pocainta 1 04.03.2011 23:13:44
Botezul cu Duhul Sfant !!! petrut-angel Secte si culte 33 25.10.2010 20:02:33