![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
E adevarat ca unii sfinti aveau si cunostinte de filozofie, dar nu dadeau citate din Aristotel cand era vorba de teologie, adica nu le amestecau. Eu nu am scris doar acel mesaj, nu cred ca ai avut timp sa citesti, am raspun de fapt in alt mesaj la ceea ce ai scris: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...2&postcount=50 Conceptia despre religie a lui Kant sau Hegel nu are nicio relevanta din punct de vedere teologic. In schimb parerea si talcuirea sfintilor are importanta din acest punct de vedere. Unii filozofi cautau adevarul si nu l-au gasit, sfintii crestini l-au gasit, ei nu filozofeaza intrebandu-se care ar fi adevarul. In rest vad ca o buna parte a mesajului ai incercat o caracterizare a mea, nu ma intereseaza daca nu e si obiectiva. Asadar, legat de acest subiect avem parerea Bisericii si talcuirea sfintilor, ce spun unii si altii are o mai mica importanta (chiar daca se numesc Kant si Hegel). |
#2
|
|||||||
|
|||||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Să încerc o explicație. Există cam trei tipuri de texte sacre și lecturi ale lor: mitologice, alegorice și realist simbolice. În cele mitologice, realul suprasensibil e reprezentat prin scene de un realism naiv, în care suprasensibilul este nemijlocit identificat cu materialitatea astfel încât asupra primului se suprapun determinații ale celei din urmă. Adică, de pildă, antropomorfizarea zeilor, contaminarea anumitor instanțe cosmice suprasensibile cu trăsăturile comune ale obiectelor din lumea noastră etc.. Pe scurt, avem a face cu imaginarul idolatru în care determinația lumii se extinde ilegitim asupra Nedeterminatului, în care orice idee se convertește într-o imagine empirică, materială. În cele alegorice, suprasensibilul devine serafic, de o abstracție eminentă în care orice imagine este convertită într-o idee, într-un concept, într-un înțeles căruia i se retrage orice referențialitate concretă, un înțeles care, la limită, ajunge să nu mai trimită la nimic decât la sine. Pe scurt, avem nașterea alexandrinismului ca instabilitate perpetuă și circularitate paradoxal relativă a semnificațiilor. E o perspectivă spectrală în care orice devine echivalent cu orice prin presupunerea reciprocă a semnificanților și prin surparea oricărei tranșări de semnificații. Asta vine din dezincarnarea radicală, din angelismul fals asumat de spiritul exclusiv alegoric, reprezentat, poate, cel mai bine de un Filon din Alexandria și de tradiția kabbaliștilor. În sfârșit, avem perspectiva iudeo-creștină, a realismului simbolic, în care nu există subîntinderea materialității în suprasensibil; și nici dezincarnarea alegorică. Aici sensul este concret, dar fără a face referire la lumea materială. Aceasta pentru că există o lume suprasensibilă foarte concretă, dar nicidecum limitată de privațiile celei materiale. Deci se trimite la ceva existent cu adevărat — nu avem alegorie —, dar cele existente nu sunt finite, lumești, nu sunt atinse de privație, ci sunt în stare eminentă — deci nu avem nici mitologie. Sunt infinite, dar concrete (sau, dacă vrem, sunt concrete tocmai pentru că sunt infinite). Sau, cum se exprimă filosofia, sunt un infinit în act. Eu nu am întâlnit realismul simbolic decât în VT și NT. În alte texte sacre avem fie mitologie, fie alegorie, fie pendulare între cele două. Mai trebuie să subliniez că înțelegerea acestor situații sau a conceptului de infinit în act este inaccesibilă fără instrucție filosofică temeinică? Citat:
Citat:
Bașca zvâcnirea „logică” prin care ne asiguri că există oameni care găsesc adevărul... fără să-l caute și... fără să se întrebe nimic cu privire la el (!) — afirmație contrazisă de câteva simple lecturi ale Vieților Sfinților. Citat:
Prin implicație, atunci și ce spun unii care se numesc catalin2 are mai mică importanță. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
HoratiuM, atat timp cat vorbim despre teologia din punctul de vedere al sfintilor sau al invataturii Bisericii avem aceleasi conceptii, cand vorbim despre ce a spus cineva despre crestinism sau religie vorbim despre lucruri diferite. Nu are importanta cine a spus, important e sa fie si adevarat.
Uite, despre Hegel si vesticii spun: "Although Hegel began his philosophizing with commentary on the Christian religion and often expresses the view that he is a Christian, his ideas of God are not at home among some Christians, although he has had a major influence on 19th- and 20th-century theology. At the same time, an atheistic version of his thought was adopted instead by some Marxists, who, stripping away the concepts of divinity, styled what was left dialectical materialism, which some saw as originating in Heraclitus." Daca aceste interpretari personael sunt eronate si vin in contradictie cu invataturile crestine ortodoxe atunci nu are rost sa discutam prea mult despre ele. Si nu putem spune ca acelea sunt crestine sau ortodoxe. Sfintii interpretau in spirit crestin, nu in spiritul unui filozof. Eu mai foloseam cuvinte mai pompoase cand voiam impresionez, dar imi dau seama ca o fac mai mult din mandrie si caut sa nu le folosesc. De aceea spuneam de cuvinte deosebite. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Acum, în ce-i privește pe creștinii înșiși, vezi și tu: unii sunt liberali, alții conservatori, alții catolici, alții ortodocși etc.. Hegel poate să nu fie pe placul unuia sau altuia în funcție de o grămadă de variabile: cât de bine l-au citit și studiat; ce înclinații filosofice sau politice au; în ce mediu cultural s-au format etc.. De pildă, Hegel este puțin cunoscut de către majoritatea protestanților americani. Și dacă ajung să-l cunoscă, protestanții americani, marcați de spiritul empirist, scientist, capitalist și materialist al culturii lor, îl vor găsi cu totul indigest. Ba chiar contrar ideii prin care își apropriază ei Creștinismul. Vezi dară... Îți recomand, dacă vrei, pentru început, exegeți precum: Emilio Brito, Bernard Bourgeois, Jean-Louis Vieillard Baron, Jean Francois Marquet, Bernard Mabille, Gwendoline Jarczyk, Philippe Soual sau Christophe Bouton. Și dacă vrei și o introducere frumoasă și inteligibilă în Hegel în românește, ia Povestiri despre Om a lui C-tin Noica. Last edited by HoratiuM; 16.06.2011 at 01:41:31. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cand eram ateu sau agnostic ma interesa foarte mult filozofia, acum nu mai are ce sa ma intereseze, mai ales ce scriu despre teologie, oricum nu se pot ridica la nivelul unei teolog sau sfant ortodox. Daca e nevoie citesc teologi catolici sau protestanti, care macar au idei apropiate despre crestinism. |
![]() |
Tags |
creatie, geneza, universul |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Noua teorie despre univers ! | iuliu46 | Stiri, actualitati, anunturi | 2 | 19.06.2012 15:58:20 |
Cum a aparut diavolul in Univers? | mariamargareta | Secte si culte | 100 | 19.01.2011 18:46:15 |
Univers ORTODOX | cristiboss56 | Resurse ortodoxe on-line | 0 | 21.01.2010 20:17:46 |
Cum putem integra raul in univers, si care este rolul acestuia | magnusfelyx | Generalitati | 6 | 30.12.2008 19:14:48 |
|