Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 15.06.2011, 22:49:31
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
Și, dacă tot veni vorba de gnosticisme, cred că ți-am arătat o dată, pe alt thread, care sunt consecințele (eretice) ale „interpretării” după care „doar ortodocșii se vor mântui”. Asta, făcând economia „aventurii” tale pe domeniul „interpretării” conceptului de har unde ai frizat iarăși erezia.
HoratiuM, de obicei nu acord prea mare importanta mesajelor tale, mi se pare ca au mai mult legatura cu filozofia si prea putin cu crestinismul. In plus, de multe ori am impresia ca de fapt nu spui nimic in foarte multe fraze si cuvinte pretentioase (si filozofia se mai foloseste de asa ceva).
E adevarat ca unii sfinti aveau si cunostinte de filozofie, dar nu dadeau citate din Aristotel cand era vorba de teologie, adica nu le amestecau.
Eu nu am scris doar acel mesaj, nu cred ca ai avut timp sa citesti, am raspun de fapt in alt mesaj la ceea ce ai scris: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...2&postcount=50
Conceptia despre religie a lui Kant sau Hegel nu are nicio relevanta din punct de vedere teologic. In schimb parerea si talcuirea sfintilor are importanta din acest punct de vedere. Unii filozofi cautau adevarul si nu l-au gasit, sfintii crestini l-au gasit, ei nu filozofeaza intrebandu-se care ar fi adevarul.
In rest vad ca o buna parte a mesajului ai incercat o caracterizare a mea, nu ma intereseaza daca nu e si obiectiva.
Asadar, legat de acest subiect avem parerea Bisericii si talcuirea sfintilor, ce spun unii si altii are o mai mica importanta (chiar daca se numesc Kant si Hegel).
  #2  
Vechi 16.06.2011, 00:26:10
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit De ce pescuiesc unii în apele tulburi ale cugetului lor?

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
HoratiuM, de obicei nu acord prea mare importanta mesajelor tale, mi se pare ca au mai mult legatura cu filozofia si prea putin cu crestinismul.
Deci presupui, așa cum ți-am atras atenția mai sus, că tu deții criteriul deosebirii dintre creștinism și filosofie. Mai presupui că tu cunoști filosofia și doctrina creștină. Amândouă, presupuneri hazardate.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
In plus, de multe ori am impresia ca de fapt nu spui nimic in foarte multe fraze si cuvinte pretentioase (si filozofia se mai foloseste de asa ceva).
Limbajul există pentru că înlocuiește Realul. Cu cât raportarea la Real e mai adâncă, limbajul devine și el mai nuanțat și mai bogat, tocmai pentru a oglindi adâncimea. Atunci, consecința frazei tale de mai sus nu e foarte măgulitoare pentru tine. Ce mai urmează să spui? Să desființăm școlile, universitățile și academiile și să devenim „naturali”? Avem spectacolul „naturaleții” umane fără complicații și înconjururi pe OTV. Nu aș îndrăzni să presupun că îți este pe plac. Iar dacă tu confunzi conceptele cu „limba de lemn”, atunci revine considerația privitoare la „cunoștințele” tale filosofice. Și, evident, o chestiune de onestitate: cum îți poți permite să disprețuiești și să judeci ce nu înțelegi?

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
E adevarat ca unii sfinti aveau si cunostinte de filozofie, dar nu dadeau citate din Aristotel cand era vorba de teologie, adica nu le amestecau.
Firește, nu dădeau citate. „Doar” luau de la Aristotel concepte precum cel de homousia , concept care definește însăși relația intratrinitară și fără de care nu s-ar fi putut face deosebirea dintre ortodoxie și erezia ariană... Un nou indiciu privitor la cunoștințele tale filosofice și teologice și a relației dintre cele două domenii.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Eu nu am scris doar acel mesaj, nu cred ca ai avut timp sa citesti, am raspun de fapt in alt mesaj la ceea ce ai scris:
http://www.crestinortodox.ro/forum/s...2&postcount=50
Postarea citată se bazează pe o confuzie: pe confuzia alternanței exclusive dintre interpretarea alegorică și cea... literală (în măsura în care o citire literală poate fi numită „interpretare”...). Asta, pentru că există o a treia poziție: cea a realismului simbolic al semnificanților transcendentali. O să zici că iarăși folosesc „cuvinte pretențioase”. De fapt e aceeași situație ca și la cuvântul „homoousios”: e un termen tehnic și complicat, dar fără el cazi în erezie.
Să încerc o explicație.

Există cam trei tipuri de texte sacre și lecturi ale lor: mitologice, alegorice și realist simbolice.

În cele mitologice, realul suprasensibil e reprezentat prin scene de un realism naiv, în care suprasensibilul este nemijlocit identificat cu materialitatea astfel încât asupra primului se suprapun determinații ale celei din urmă. Adică, de pildă, antropomorfizarea zeilor, contaminarea anumitor instanțe cosmice suprasensibile cu trăsăturile comune ale obiectelor din lumea noastră etc.. Pe scurt, avem a face cu imaginarul idolatru în care determinația lumii se extinde ilegitim asupra Nedeterminatului, în care orice idee se convertește într-o imagine empirică, materială.

În cele alegorice, suprasensibilul devine serafic, de o abstracție eminentă în care orice imagine este convertită într-o idee, într-un concept, într-un înțeles căruia i se retrage orice referențialitate concretă, un înțeles care, la limită, ajunge să nu mai trimită la nimic decât la sine. Pe scurt, avem nașterea alexandrinismului ca instabilitate perpetuă și circularitate paradoxal relativă a semnificațiilor. E o perspectivă spectrală în care orice devine echivalent cu orice prin presupunerea reciprocă a semnificanților și prin surparea oricărei tranșări de semnificații. Asta vine din dezincarnarea radicală, din angelismul fals asumat de spiritul exclusiv alegoric, reprezentat, poate, cel mai bine de un Filon din Alexandria și de tradiția kabbaliștilor.

În sfârșit, avem perspectiva iudeo-creștină, a realismului simbolic, în care nu există subîntinderea materialității în suprasensibil; și nici dezincarnarea alegorică. Aici sensul este concret, dar fără a face referire la lumea materială. Aceasta pentru că există o lume suprasensibilă foarte concretă, dar nicidecum limitată de privațiile celei materiale. Deci se trimite la ceva existent cu adevărat — nu avem alegorie —, dar cele existente nu sunt finite, lumești, nu sunt atinse de privație, ci sunt în stare eminentă — deci nu avem nici mitologie. Sunt infinite, dar concrete (sau, dacă vrem, sunt concrete tocmai pentru că sunt infinite). Sau, cum se exprimă filosofia, sunt un infinit în act. Eu nu am întâlnit realismul simbolic decât în VT și NT. În alte texte sacre avem fie mitologie, fie alegorie, fie pendulare între cele două.

Mai trebuie să subliniez că înțelegerea acestor situații sau a conceptului de infinit în act este inaccesibilă fără instrucție filosofică temeinică?

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Conceptia despre religie a lui Kant sau Hegel nu are nicio relevanta din punct de vedere teologic.
Serios?! I-ai citit?! Ar trebui să roșești făcând afirmații atât de iresponsabile și ignare. Relevanța lui Kant e atât de mare, încât fără el devine perfect explicabil cum mai sunt posibili „creștini” ca tine — ceea ce pune afirmația ta în petitio principii. Cât despre Hegel... Daaa, toată filosofia hegeliană pornește de la ideea Infinitului și de la cea a Spiritului. Prin urmare, ce relevanță teologică pot avea Infinitul și Spiritul pentru catalin2?! Păi, având în vedere „marea” sa penetranță și cunoaștere teologică, evident că nici una. — Toată filosofia hegeliană e un comentariu strivitor la NT.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Unii filozofi cautau adevarul si nu l-au gasit, sfintii crestini l-au gasit, ei nu filozofeaza intrebandu-se care ar fi adevarul.
Deci, dacă unii filosofi căutau adevărul și nu l-au găsit, urmează că alții care-l căutau se poate foarte bine să-l fi găsit. Și așa și e. Cât despre „sfinții creștini nu filosofează” — de aici urmează două consecințe: 1. habar n-ai cu ce se ocupă sfinții; adică știi care e ocupația lor exterioară, dar nu ai nici măcar bănuiala experiențelor lor, chiar dacă o pretinzi; 2. ignori din nou filosofia ca discernământ în cunoașterea Principiului. Căci cuvintele „creștin” și „filosof” sunt, în esența lor veritabilă, sinonime. Deci, când avem un „creștin” nefilosof, ne putem aștepta să nu fie cu adevărat creștin; și când avem un „filosof” care este incompatibil cu creștinismul, ne putem aștepta să fie un simplu filfizon, secretar de idei sau filosof de cabinet.
Bașca zvâcnirea „logică” prin care ne asiguri că există oameni care găsesc adevărul... fără să-l caute și... fără să se întrebe nimic cu privire la el (!) — afirmație contrazisă de câteva simple lecturi ale Vieților Sfinților.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
In rest vad ca o buna parte a mesajului ai incercat o caracterizare a mea, nu ma intereseaza daca nu e si obiectiva.
Chiar propria ta obiectivitate am încercat să ți-o pun în discuție. Nu neapărat caracterizarea ta. A fost un fel de mic eseu despre „ce este adevărul pentru catalin2”. Sper că nu te-am ofensat.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Asadar, legat de acest subiect avem parerea Bisericii si talcuirea sfintilor, ce spun unii si altii are o mai mica importanta (chiar daca se numesc Kant si Hegel).
Prin implicație, atunci și ce spun unii care se numesc catalin2 are mai mică importanță.
  #3  
Vechi 16.06.2011, 01:20:35
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

HoratiuM, atat timp cat vorbim despre teologia din punctul de vedere al sfintilor sau al invataturii Bisericii avem aceleasi conceptii, cand vorbim despre ce a spus cineva despre crestinism sau religie vorbim despre lucruri diferite. Nu are importanta cine a spus, important e sa fie si adevarat.
Uite, despre Hegel si vesticii spun: "Although Hegel began his philosophizing with commentary on the Christian religion and often expresses the view that he is a Christian, his ideas of God are not at home among some Christians, although he has had a major influence on 19th- and 20th-century theology. At the same time, an atheistic version of his thought was adopted instead by some Marxists, who, stripping away the concepts of divinity, styled what was left dialectical materialism, which some saw as originating in Heraclitus."

Daca aceste interpretari personael sunt eronate si vin in contradictie cu invataturile crestine ortodoxe atunci nu are rost sa discutam prea mult despre ele. Si nu putem spune ca acelea sunt crestine sau ortodoxe. Sfintii interpretau in spirit crestin, nu in spiritul unui filozof.
Eu mai foloseam cuvinte mai pompoase cand voiam impresionez, dar imi dau seama ca o fac mai mult din mandrie si caut sa nu le folosesc. De aceea spuneam de cuvinte deosebite.
  #4  
Vechi 16.06.2011, 01:38:03
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Discernământul se formează prin diferență

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
HoratiuM, atat timp cat vorbim despre teologia din punctul de vedere al sfintilor sau al invataturii Bisericii avem aceleasi conceptii, cand vorbim despre ce a spus cineva despre crestinism sau religie vorbim despre lucruri diferite. Nu are importanta cine a spus, important e sa fie si adevarat.
Uite, despre Hegel si vesticii spun: "Although Hegel began his philosophizing with commentary on the Christian religion and often expresses the view that he is a Christian, his ideas of God are not at home among some Christians, although he has had a major influence on 19th- and 20th-century theology. At the same time, an atheistic version of his thought was adopted instead by some Marxists, who, stripping away the concepts of divinity, styled what was left dialectical materialism, which some saw as originating in Heraclitus."

Daca aceste interpretari personael sunt eronate si vin in contradictie cu invataturile crestine ortodoxe atunci nu are rost sa discutam prea mult despre ele. Si nu putem spune ca acelea sunt crestine sau ortodoxe. Sfintii interpretau in spirit crestin, nu in spiritul unui filozof.
Eu mai foloseam cuvinte mai pompoase cand voiam impresionez, dar imi dau seama ca o fac mai mult din mandrie si caut sa nu le folosesc. De aceea spuneam de cuvinte deosebite.
Citatul de unde l-ai dat? Vezi că sunt o grămadă de exegeți la Hegel (de ordinul sutelor). Unii îl reduc la Marx, alții fac din el un conservator, alții îl fac nebun și alții, mai onești, arată teologia din spatele Fenomenologiei Spiritului și al Științei Logicii. De altfel, bine spune citatul că Marx a luat din Hegel ce a avut el chef. Ca să-ți fac o comparație: Ce a înțeles Marx din Hegel e analog ca stil (nu sub raportul conținutului) cu ce au înțeles Martorii lui Iehova din Creștinism...

Acum, în ce-i privește pe creștinii înșiși, vezi și tu: unii sunt liberali, alții conservatori, alții catolici, alții ortodocși etc.. Hegel poate să nu fie pe placul unuia sau altuia în funcție de o grămadă de variabile: cât de bine l-au citit și studiat; ce înclinații filosofice sau politice au; în ce mediu cultural s-au format etc.. De pildă, Hegel este puțin cunoscut de către majoritatea protestanților americani. Și dacă ajung să-l cunoscă, protestanții americani, marcați de spiritul empirist, scientist, capitalist și materialist al culturii lor, îl vor găsi cu totul indigest. Ba chiar contrar ideii prin care își apropriază ei Creștinismul. Vezi dară...

Îți recomand, dacă vrei, pentru început, exegeți precum: Emilio Brito, Bernard Bourgeois, Jean-Louis Vieillard Baron, Jean Francois Marquet, Bernard Mabille, Gwendoline Jarczyk, Philippe Soual sau Christophe Bouton. Și dacă vrei și o introducere frumoasă și inteligibilă în Hegel în românește, ia Povestiri despre Om a lui C-tin Noica.

Last edited by HoratiuM; 16.06.2011 at 01:41:31.
  #5  
Vechi 16.06.2011, 08:37:15
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Citatul de unde l-ai dat? Vezi că sunt o grămadă de exegeți la Hegel (de ordinul sutelor). Unii îl reduc la Marx, alții fac din el un conservator, alții îl fac nebun și alții, mai onești, arată teologia din spatele Fenomenologiei Spiritului și al Științei Logicii. De altfel, bine spune citatul că Marx a luat din Hegel ce a avut el chef. Ca să-ți fac o comparație: Ce a înțeles Marx din Hegel e analog ca stil (nu sub raportul conținutului) cu ce au înțeles Martorii lui Iehova din Creștinism...

Acum, în ce-i privește pe creștinii înșiși, vezi și tu: unii sunt liberali, alții conservatori, alții catolici, alții ortodocși etc.. Hegel poate să nu fie pe placul unuia sau altuia în funcție de o grămadă de variabile: cât de bine l-au citit și studiat; ce înclinații filosofice sau politice au; în ce mediu cultural s-au format etc.. De pildă, Hegel este puțin cunoscut de către majoritatea protestanților americani. Și dacă ajung să-l cunoscă, protestanții americani, marcați de spiritul empirist, scientist, capitalist și materialist al culturii lor, îl vor găsi cu totul indigest. Ba chiar contrar ideii prin care își apropriază ei Creștinismul. Vezi dară...

Îți recomand, dacă vrei, pentru început, exegeți precum: Emilio Brito, Bernard Bourgeois, Jean-Louis Vieillard Baron, Jean Francois Marquet, Bernard Mabille, Gwendoline Jarczyk, Philippe Soual sau Christophe Bouton. Și dacă vrei și o introducere frumoasă și inteligibilă în Hegel în românește, ia Povestiri despre Om a lui C-tin Noica.
Citatul l-am luat de pe wikipedia in engleza http://en.wikipedia.org/wiki/Georg_W...riedrich_Hegel
Cand eram ateu sau agnostic ma interesa foarte mult filozofia, acum nu mai are ce sa ma intereseze, mai ales ce scriu despre teologie, oricum nu se pot ridica la nivelul unei teolog sau sfant ortodox. Daca e nevoie citesc teologi catolici sau protestanti, care macar au idei apropiate despre crestinism.
Subiect închis

Tags
creatie, geneza, universul



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Noua teorie despre univers ! iuliu46 Stiri, actualitati, anunturi 2 19.06.2012 15:58:20
Cum a aparut diavolul in Univers? mariamargareta Secte si culte 100 19.01.2011 18:46:15
Univers ORTODOX cristiboss56 Resurse ortodoxe on-line 0 21.01.2010 20:17:46
Cum putem integra raul in univers, si care este rolul acestuia magnusfelyx Generalitati 6 30.12.2008 19:14:48