![]() |
![]() |
|
#191
|
|||
|
|||
![]()
Amusement for whom or for what? For the suicidal and vile laugh of Nietzsche's „last man”? For that laugh that presides over its own termination? — The termination of the subject?
If that's the case — and it might very well be, as it is uttered through your apparent position — then your amusement is pitiful and contemptable; and given the distance between I and your laugh's lousiness, its disdain towards me is immediately transformed into a compliment. |
#192
|
|||
|
|||
![]()
Deci, la tine q și non-q au aceeași valoare de adevăr... Asta arată inutilitatea discuțiilor pe teme teologice cu oameni incapabili să-și sesizeze propria inepție. Cum să facă cineva cu voi logică speculativă, când dați cu capu-n zid deja când e vorba de logica formală?
|
#193
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Raportul fiecăruia cu celălalt revelează inconștientul din el — adică ceea ce îi lipsește. Dacă tu alegi să mă insulți la acest nivel, atunci nu-mi rămâne decât să constat că acesta e tipul de raport pe care tu știi sau poți să-l angajezi: cel de inumanizare a aproapelui, după ce nici măcar nu ești capabil să intri într-un dialog, dacă nu relaxat, măcar de o polemică firească și lipsită de inepție sau autism. Niciodată realul nu se va reduce la schemele empirice pentru care voi îi cereți să se reducă. Și cu cât veți forcluza mai mult ceea ce nu sunteți dispuși să-i recunoașteți acestui real, cu atât propria voastră forcluziune vă va sminti mai tare. Și cu atât mai solipsiști și mai inapți pentru dialog veți fi. Nu știu cum se vede lumea din categoria sau subcategoria ta de ființare, dar ai pierdut partida de mult. Last edited by HoratiuM; 15.06.2011 at 20:51:23. |
#194
|
|||
|
|||
![]()
Da, pentru cei care nu cunosc teologie creștină, Sofia ține de gnosticism. Dar dacă ai fi studiat afirmațiile lui Serghei Bulgakov, știai că ele au fost declarate eretice datorită tendinței de a șterge diferența dintre necreat și creat, în privința ei. Or, în textul meu ea apare în mod clar în calitate de creatură.
|
#195
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Și, dacă tot veni vorba de gnosticisme, cred că ți-am arătat o dată, pe alt thread, care sunt consecințele (eretice) ale „interpretării” după care „doar ortodocșii se vor mântui”. Asta, făcând economia „aventurii” tale pe domeniul „interpretării” conceptului de har unde ai frizat iarăși erezia. Ai mai făcut, de atunci încoace, o serie întreagă de tumbe noetice în răspăr nu doar cu teologia, dar și cu logica în condițiile în care continui să pozezi, cu o emfază declaratorie plusată fără tresăriri, în „campionul” apărării credinței creștine „corecte”; aceasta, în același timp în care literalismul biblic, reproducerea mecanică și paratactică a catehismului de pe internet, frauda paralogismului de autoritate și narcisismul corectitudinii ce-și maschează incoerențele îndreptând acuza asupra celorlalți au devenit definitorii pentru stilul tău „polemic”. Te sfătuiesc să lași pe alții, mai vrednici, să se ocupe de interpretări teologice și ale catehismului pentru că discursul tău te poartă la limita ereziei. Theos și Logos sunt instanțe care nu se pretează unui acces simplist și marcat de jaloanele gândirii umane, așa cum este „accesul” tău. Ele se află dincolo de rațiunea umană formală care mai operează necritic cu principiile formale ale gândirii. Iar tu o faci copios, distorsionând adevărul teologic și reducându-l la o sumă de tranzitivisme, adică de banalități și platitudini autoedificatoare. M-ai „acuzat” de câteva ori cum că aș avea „propria mea filosofie”. Asta, în condițiile în care ai demonstrat o foarte precară cunoaștere a logicii, a filosofiei și a teologiei, deopotrivă. Ca să-ți dau un exemplu în 3 puncte: 1. Tu crezi că accesul la adevărul ortodoxiei se poate face direct, fără nici o mijlocire hermeneutică. Mai mult, ai impresia că acest „acces” e singurul legitim, restul tentativelor de a ne raporta la creștinism, prin concepte, prin interpretare și chiar prin concepte filosofice fiind doar o transformare a doctrinei creștine în „filosofia proprie” a unui particular. Deci, ar urma că orice interpretare este de un subiectivism ilegitim și trădător. 2. Dar, cu puțină atenție, oricine poate vedea că însăși opțiunea ta în favoarea unei atari atitudini în teologie este, și ea, tot o interpretare. Prin urmare, însăși poziția ta e marcată de același relativism subiectiv pe care-l acuzi la ceilalți (în speță, la mine). În alți termeni, tu te afli pe poziția celui care spune: „afirmația ta e doar o părere”, condiții în care și afirmația sa este tot „doar o părere” (deci și cea după care afirmația preopinentului e „doar o părere”). 3. Vei începe să spui, probabil, că tu ești scutit de o asemenea poziție parțială, subiectivă, pentru că tu „te raportezi la credința creștină așa cum este ea”. Dar vei omite că tu și credința creștină nu vă aflați pe poziție de identitate totală și, prin urmare, nu ai cum să știi cu adevărat ce este această credință în mod nemijlocit, prin simpla parcurgere a textelor ei. Căci textele ei manifestă sensuri, semnificanți, iar nu informații sau date cibernetice pe care să le asimilezi prin simpla parcurgere, așa cum face un calculator și care, tocmai de aceea, nici nu are acces la datele parcurse. Ci ai și tu nevoie, ca toată lumea, de acces înțelegător la aceste texte, adică acces conceptual. Or, orice concept uman este prin definiție o interpretare. Dacă ai fi disprețuit filosofia mai puțin, poate ai fi avut ocazia să cunoști un adevăr filosofic atât de banal. — Niciodată omul nu are acces la Real așa cum acesta este în sine. Altfel, ai fi una cu Dumnezeu, — iar nu prin participare, ci prin substanță. Deci, decât dacă nu cumva vrei să credem că ești Însuși Atotputernicul încât să ai justificarea infinită, fără rest a oricărei afirmații în chiar afirmația făcută, va trebui să te mulțumești și tu cu statutul de muritor failibil și care face interpretări ca toată lumea, deci care are și el un rest, ceva care îi scapă; adică un inconștient. Dacă, însă, vei nega faptul că ai o astfel de lipsă, atunci vei ajunge în postura forcluzatului traumatizat de propriul său refuz inconștient la adresa a ceea ce îl depășește, adică de propria sa forcluziune: adică nu te vei deosebi de un simplu necredincios. În sfârșit, între noi fie spus, obiectul filosofiei și teologiei e același — o știe oricine a studiat serios cele două domenii. Majoritatea Sfinților Părinți știau filosofie foarte bine și au fost eminenți filosofi și au făcut eminente interpretări la Scriptură, nu s-au mulțumit s-o repete prostește, tocmai pentru că și-au făcut propria reducție și și-au acceptat failibilitatea și lipsa. Tu înțelegi greșit smerenia: ai impresia că a fi smerit înseamnă un fel de fraudă pioasă prin care îți delegi mereu responsabilitatea înțelegerii către o instanță proiectată mereu în afara ta, unei Biserici care știe mai bine decât tine și care îți asigură căldiceala lipsei tale de curaj, asumând în locul tău povara propriilor tale decizii. Îți scapă că Biserica e formată tot din oameni, nu din extratereștri, că dacă tu nu înțelegi prin propriul tău intelect Scriptura nimeni nu o va face în locul tău, după cum nimeni nu va fi creștin în locul tău și că Duhul suflă numai asupra celor care Îi răspund. — Adică Duhul suflă numai asupra celor care au curajul de a fi responsabili și de a-și asuma înțelegerea, numai asupra celor care au curajul de a asuma că trebuie să fie creștini prin ei înșiși, iar nu prin delegație. Dumnezeu nu e interesat de cei lipsiți de curaj și responsabilitate, oameni care nu sunt capabili să trăiască decât prin delegație. Pentru că Dumnezeu ne-a creat după Chipul și asemănarea Sa, deci ca să îndrăznim să fim liberi și să avem curajul ființei noastre. Iar nu pentru a ne ascunde după fuste, fie ele și arhierești. Vei întreba, poate, care este, atunci, adevărul, dacă suntem cu toții marcați de relativismul subiectiv. Îți pot răspunde că, în momentul în care observi marcajul subiectiv asupra tuturor, tu deja ai ieșit din relativitate. Prin urmare, da, Adevărul este universal, nu particular și, la limită, absolut, nu relativ. Însă, dacă e absolut, atunci fă bine și acordă-I acest statut și acceptă paradoxul infinității fațetelor Sale în același timp cu unicitatea Lui. Și acceptă că Adevărul nu este ceea ce ești tu dispus să-I recunoști că ar fi să fie. Iar asupra dialecticii speculative privitoare la problema Adevărului absolut, ai fi putut să ocolești o bună parte din propriile tale rătăciri dacă n-ai fi disprețuit atât filosofia, care, înainte de toate, te învață să gândești lucrurile pe care nu le poți atinge cu mâna. (Opțiunea ta antifilosofică te poartă, fără să știi, către un materialism inconștient, alt simptom al idiosincraziilor anti-hermeneutice pe care le ai.) Paradoxul este că tocmai cei care cred că sunt creștini „corecți”, deci că ei urmează la literă (litera ucide!) „adevărul” creștinismului, vor deveni cei mai arbitrari și mai subiectivi „gardiani” ai unei pseudo-discipline ai cărei actori și sufleuri vor fi mereu ei înșiși. Cu cât mai stăpân pe „litera” creștinismului te vei crede, cu atât mai tare litera te va trăda și vei transforma creștinismul în apanajul unor „adevăruri” de talie personală... Dacă ăsta e țelul tău și te mulțumește, dă-i înainte. Dar te rog să-mi lași postările în pace pe viitor. Altfel riscăm să intrăm în discursuri paralele: adică schimburi la fel de seci și lipsite de miză pe cât sunt cele cu ateii de pe forum sau de aiurea. Last edited by HoratiuM; 15.06.2011 at 22:06:53. |
#196
|
|||
|
|||
![]() Citat:
E adevarat ca unii sfinti aveau si cunostinte de filozofie, dar nu dadeau citate din Aristotel cand era vorba de teologie, adica nu le amestecau. Eu nu am scris doar acel mesaj, nu cred ca ai avut timp sa citesti, am raspun de fapt in alt mesaj la ceea ce ai scris: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...2&postcount=50 Conceptia despre religie a lui Kant sau Hegel nu are nicio relevanta din punct de vedere teologic. In schimb parerea si talcuirea sfintilor are importanta din acest punct de vedere. Unii filozofi cautau adevarul si nu l-au gasit, sfintii crestini l-au gasit, ei nu filozofeaza intrebandu-se care ar fi adevarul. In rest vad ca o buna parte a mesajului ai incercat o caracterizare a mea, nu ma intereseaza daca nu e si obiectiva. Asadar, legat de acest subiect avem parerea Bisericii si talcuirea sfintilor, ce spun unii si altii are o mai mica importanta (chiar daca se numesc Kant si Hegel). |
#197
|
|||||||
|
|||||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Să încerc o explicație. Există cam trei tipuri de texte sacre și lecturi ale lor: mitologice, alegorice și realist simbolice. În cele mitologice, realul suprasensibil e reprezentat prin scene de un realism naiv, în care suprasensibilul este nemijlocit identificat cu materialitatea astfel încât asupra primului se suprapun determinații ale celei din urmă. Adică, de pildă, antropomorfizarea zeilor, contaminarea anumitor instanțe cosmice suprasensibile cu trăsăturile comune ale obiectelor din lumea noastră etc.. Pe scurt, avem a face cu imaginarul idolatru în care determinația lumii se extinde ilegitim asupra Nedeterminatului, în care orice idee se convertește într-o imagine empirică, materială. În cele alegorice, suprasensibilul devine serafic, de o abstracție eminentă în care orice imagine este convertită într-o idee, într-un concept, într-un înțeles căruia i se retrage orice referențialitate concretă, un înțeles care, la limită, ajunge să nu mai trimită la nimic decât la sine. Pe scurt, avem nașterea alexandrinismului ca instabilitate perpetuă și circularitate paradoxal relativă a semnificațiilor. E o perspectivă spectrală în care orice devine echivalent cu orice prin presupunerea reciprocă a semnificanților și prin surparea oricărei tranșări de semnificații. Asta vine din dezincarnarea radicală, din angelismul fals asumat de spiritul exclusiv alegoric, reprezentat, poate, cel mai bine de un Filon din Alexandria și de tradiția kabbaliștilor. În sfârșit, avem perspectiva iudeo-creștină, a realismului simbolic, în care nu există subîntinderea materialității în suprasensibil; și nici dezincarnarea alegorică. Aici sensul este concret, dar fără a face referire la lumea materială. Aceasta pentru că există o lume suprasensibilă foarte concretă, dar nicidecum limitată de privațiile celei materiale. Deci se trimite la ceva existent cu adevărat — nu avem alegorie —, dar cele existente nu sunt finite, lumești, nu sunt atinse de privație, ci sunt în stare eminentă — deci nu avem nici mitologie. Sunt infinite, dar concrete (sau, dacă vrem, sunt concrete tocmai pentru că sunt infinite). Sau, cum se exprimă filosofia, sunt un infinit în act. Eu nu am întâlnit realismul simbolic decât în VT și NT. În alte texte sacre avem fie mitologie, fie alegorie, fie pendulare între cele două. Mai trebuie să subliniez că înțelegerea acestor situații sau a conceptului de infinit în act este inaccesibilă fără instrucție filosofică temeinică? Citat:
Citat:
Bașca zvâcnirea „logică” prin care ne asiguri că există oameni care găsesc adevărul... fără să-l caute și... fără să se întrebe nimic cu privire la el (!) — afirmație contrazisă de câteva simple lecturi ale Vieților Sfinților. Citat:
Prin implicație, atunci și ce spun unii care se numesc catalin2 are mai mică importanță. |
#198
|
|||
|
|||
![]()
HoratiuM, atat timp cat vorbim despre teologia din punctul de vedere al sfintilor sau al invataturii Bisericii avem aceleasi conceptii, cand vorbim despre ce a spus cineva despre crestinism sau religie vorbim despre lucruri diferite. Nu are importanta cine a spus, important e sa fie si adevarat.
Uite, despre Hegel si vesticii spun: "Although Hegel began his philosophizing with commentary on the Christian religion and often expresses the view that he is a Christian, his ideas of God are not at home among some Christians, although he has had a major influence on 19th- and 20th-century theology. At the same time, an atheistic version of his thought was adopted instead by some Marxists, who, stripping away the concepts of divinity, styled what was left dialectical materialism, which some saw as originating in Heraclitus." Daca aceste interpretari personael sunt eronate si vin in contradictie cu invataturile crestine ortodoxe atunci nu are rost sa discutam prea mult despre ele. Si nu putem spune ca acelea sunt crestine sau ortodoxe. Sfintii interpretau in spirit crestin, nu in spiritul unui filozof. Eu mai foloseam cuvinte mai pompoase cand voiam impresionez, dar imi dau seama ca o fac mai mult din mandrie si caut sa nu le folosesc. De aceea spuneam de cuvinte deosebite. |
#199
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Acum, în ce-i privește pe creștinii înșiși, vezi și tu: unii sunt liberali, alții conservatori, alții catolici, alții ortodocși etc.. Hegel poate să nu fie pe placul unuia sau altuia în funcție de o grămadă de variabile: cât de bine l-au citit și studiat; ce înclinații filosofice sau politice au; în ce mediu cultural s-au format etc.. De pildă, Hegel este puțin cunoscut de către majoritatea protestanților americani. Și dacă ajung să-l cunoscă, protestanții americani, marcați de spiritul empirist, scientist, capitalist și materialist al culturii lor, îl vor găsi cu totul indigest. Ba chiar contrar ideii prin care își apropriază ei Creștinismul. Vezi dară... Îți recomand, dacă vrei, pentru început, exegeți precum: Emilio Brito, Bernard Bourgeois, Jean-Louis Vieillard Baron, Jean Francois Marquet, Bernard Mabille, Gwendoline Jarczyk, Philippe Soual sau Christophe Bouton. Și dacă vrei și o introducere frumoasă și inteligibilă în Hegel în românește, ia Povestiri despre Om a lui C-tin Noica. Last edited by HoratiuM; 16.06.2011 at 01:41:31. |
#200
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
![]() |
Tags |
creatie, geneza, universul |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Noua teorie despre univers ! | iuliu46 | Stiri, actualitati, anunturi | 2 | 19.06.2012 15:58:20 |
Cum a aparut diavolul in Univers? | mariamargareta | Secte si culte | 100 | 19.01.2011 18:46:15 |
Univers ORTODOX | cristiboss56 | Resurse ortodoxe on-line | 0 | 21.01.2010 20:17:46 |
Cum putem integra raul in univers, si care este rolul acestuia | magnusfelyx | Generalitati | 6 | 30.12.2008 19:14:48 |
|