Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 11.06.2011, 14:18:51
Adriana3 Adriana3 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 12.01.2010
Locație: Turma Bunului Pastor
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.776
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Cuvinte fara sens, eu am dat ce spune Sf. Ioan Gura de Aur despre alti Apostoli, ca raspuns la ce spune Sf. Ioan Gura de Aur despre Sf. Petru, care spuneai tu ca ar fi argumentul ultim ca primatul exista, care te-a convins. Din celelalte mesaje am inteles ca te-au convins si anglicanii, penticostalii, probabil si altii. In afara de ortodoxie.
Mai citeste o data ceea ce ai scris aici si vezi daca are sens, pentru ca tu afirmi ca sfantul Ioan Gura de Aur a spus despre alti apostoli ca raspuns la propriile sale cuvinte despre Sfantul Petru. Adica el a vorbit despre Sfantul Petru dupa care a facut o noua cuvantare despre ceilalti apostoli comentand propriile cuvinte din discursul precedent vorbind despre sine insusi la persoana a treia singular pentru a combate ideea primatului Papal (care de altfel nici macar nu se punea pe vremea Sfantului). Interesanta viziune ai despre Sfant.
  #2  
Vechi 11.06.2011, 14:41:45
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Fraților, văd că discuțiile despre primatul papal sunt interminabile și nu au cum să fie altfel, pentru că problema durează de vreo mie de ani și de atunci ne-am împărțit în tabere, iar fiecare tabără a adunat sumedenie de argumente care îi sprijină opiniile. Dacă ne apucăm acum să vărsăm aici toate argumentele, vom ajunge probabil nu la 1000 de mesaje ci poate la 100 000. Și tot nu vom ajunge la un punct de vedere comun.
Eu aș recurge la ceva mai simplu, și anume la bunul simț. Iată, mâine este Pogorârea Duhului Sfânt, când s-a întemeiat Biserica. Știm cu toții că peste toți apostolii s-au pogorât Duhul Sfânt sub forma unor limbi ca de foc. Erau cu toții adunați și peste toți deopotrivă s-a pogorât. Zice, oare, că era mai mare focul pogorât peste Sf. Petru? Nu arată chiar pogorârea aceasta tocmai sobornicitatea Bisericii?
Apoi, dacă Petru a fost vicarul lui Hristos de la început, ar fi îndrăznit oare Pavel să-l certe și să-l corecteze? Sau a făcut-o frățește, așa cum un frate își permite să îl îndrepte pe alt frate? Oare papa poate fi certat și îndreptat de vreun episcop oarecare?
Apoi, după formarea primelor comunități creștine, oare primul episcop a fost Petru, sau Iacob cel Bătrân? Nu era firesc să fie Petru dacă el ar fi fost mai mare peste ceilalți?
Este evident că Biserica primelor veacuri nu și-a pus problema primatului și, cu atât mai mult, a vicariatului lui Hristos (care mi se pare o nepermisă îndrăzneală).
Dar pentru a înțelege adevărul trebuie să-l iubim, fără a-l idolatriza; să fim întotdeauna cu inimile deschise la ceea ce ne spune, nu să credem că îl deținem deja, pentru că asta înseamnă să-l omorâm, și să ne luptăm între noi lovindu-ne cu adevăruri moarte.

Last edited by N.Priceputu; 11.06.2011 at 14:59:44.
  #3  
Vechi 11.06.2011, 15:03:01
Adriana3 Adriana3 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 12.01.2010
Locație: Turma Bunului Pastor
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.776
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Fraților, văd că discuțiile despre primatul papal sunt interminabile și nu au cum să fie altfel, pentru că problema durează de vreo mie de ani și de atunci ne-am împărțit în tabere, iar fiecare tabără a adunat sumedenie de argumente care îi sprijină opiniile. Dacă ne apucăm acum să vărsăm aici toate argumentele, vom ajunge probabil nu la 1000 de mesaje ci poate la 100 000. Și tot nu vom ajunge la un punct de vedere comun.
Eu aș recurge la ceva mai simplu, și anume la bunul simț. Iată, mâine este Pogorârea Duhului Sfânt, când s-a întemeiat Biserica. Știm cu toții că peste toți apostolii s-au pogorât Duhul Sfânt sub forma unor limbi ca de foc. Erau cu toții adunați și peste toți deopotrivă s-a pogorât. Zice, oare, că era mai mare focul pogorât peste Sf. Petru? Nu arată chiar pogorârea aceasta tocmai sobornicitatea Bisericii?
Apoi, dacă Petru a fost vicarul lui Hristos de la început, ar fi îndrăznit oare Pavel să-l certe și să-l corecteze? Sau a făcut-o frățește, așa cum un frate își permite să îl îndrepte pe alt frate? Oare papa poate fi certat și îndreptat de vreun episcop oarecare?
Apoi, după formarea primelor comunități creștine, oare primul episcop a fost Petru, sau Iacob
cel Bătrân? Nu era firesc să fie Petru dacă el ar fi fost mai mare peste ceilalți?
Este evident că Biserica primelor veacuri nu și-a pus problema primatului și, cu atât mai
mult, a vicariatului lui Hristos (care mi se pare o nepermisă îndrăzneală).
Dar pentru a înțelege adevărul trebuie să ne detașăm de... ceea ce ne-am atașat, și anume
de opiniile noastre sau ale Bisericii din care facem parte. Ceea ce e foarte greu, iar pentru
mulți, imposibil.
Bine-nteles ca episcopii pot sa-l corecteze pe Papa daca greseste. Ap. Pavel l-a corectat pe Petru insa nu a i-a negat autoritatea dimpotriva, dintre toti apostolii pe Petru s-a dus sa il vada, desi el personal primise Evanghelia direct de la Domnul si nu de la Apostoli. Dar nu a facut pentru asta front separat ci a dorit unitatea.
Biserica primilor crestini nu avea nici Papa, nici Patriarhi, nici Mitropoliti. Iar preoti erau considerati toti crestinii si dintre ei au fost alesi cei mai intelepti pentru a-i conduce pe ceilalti. Aveau dreptul acestia mici sa ii corecteze pe apostoli sau pe batrani? Era chiar asa de fratesc totul? Era oricum mai mult ca acum insa din pacate evolutia Bisericii nu a fost spre fratie ci spre Ierarhie bazata pe alte criterii decat iubirea. Daca existenta Papei nu isi are justificare, pai nici cea a Patriarhilor si Mitropolitilor nu isi are. Ca sa nu mai zic de apelativul Sfintii "parinti" (adica tati, fathers, pères, padri ecc) care incalca flagrant principiul fratiei si mai ales incalca cuvintele Domnului care ne-a cerut sa numim pe nimeni tata decat pe cel ceresc. Stia ca asa se va intampla cu Biserica Sa si uite ca nu a fost ascultat. Evreii nu au obicei sa se numeasca "parinti" deci e clar ca mesajul era pentru noi. Este un abuz ierarhia creata in forma de azi, insa ortodocsii nu prea sunt cei indreptatiti sa o critice la altii atata timp cat exista si in curtea proprie.
  #4  
Vechi 11.06.2011, 15:11:58
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

dar nu e vorba de a critica ierarhia. Ci doar o pretinsă infailibilitate, pe care, totuși, ceilalți episcopi nu afirmă că o au.
  #5  
Vechi 11.06.2011, 15:29:01
Adriana3 Adriana3 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 12.01.2010
Locație: Turma Bunului Pastor
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.776
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
dar nu e vorba de a critica ierarhia. Ci doar o pretinsă infailibilitate, pe care, totuși, ceilalți episcopi nu afirmă că o au.
Deci sa inteleg ca daca merg la o catedrala episcopala ortodoxa pot sa ma indoiesc in mod legitim de ceea ce voi auzi acolo din gura episcopului deoarece el nu este infailibil si poate gresi? Interesant...
  #6  
Vechi 11.06.2011, 15:58:33
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Adriana3 Vezi mesajul
Deci sa inteleg ca daca merg la o catedrala episcopala ortodoxa pot sa ma indoiesc in mod legitim de ceea ce voi auzi acolo din gura episcopului deoarece el nu este infailibil si poate gresi? Interesant...
Ca să nu greșească, episcopul cunoaște foarte bine învățătura Bisericii și din acelea vorbește. Iar învățătura aceasta este stabilită de sinoadele episcopale, după modelul primului sinod, care a folosit formula: „Părutu-s-a Duhului Sfânt și nouă”. Căci Duhul Sfânt este același și în Petru, și în Ioan, și în Pavel ș.a.m.d., iar atunci când între ei sunt divergențe, ele sunt din pricini omenești. Pe acestea, cunoscându-le, trebuie să le depășească, și să ajungă cu toții la un singur adevăr.
Episcopul nu e un inspirat în mod obligatoriu, prin hirotonire. Inspirația e darul Duhului Sfânt și ea poate fi aflată la unii mai mult iar la alții mai puțin, după cum le dă lor Dumnezeu.
  #7  
Vechi 12.06.2011, 07:22:41
Adriana3 Adriana3 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 12.01.2010
Locație: Turma Bunului Pastor
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.776
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Ca să nu greșească, episcopul cunoaște foarte bine învățătura Bisericii și din acelea vorbește. Iar învățătura aceasta este stabilită de sinoadele episcopale, după modelul primului sinod, care a folosit formula: „Părutu-s-a Duhului Sfânt și nouă”. Căci Duhul Sfânt este același și în Petru, și în Ioan, și în Pavel ș.a.m.d., iar atunci când între ei sunt divergențe, ele sunt din pricini omenești. Pe acestea, cunoscându-le, trebuie să le depășească, și să ajungă cu toții la un singur adevăr.
Episcopul nu e un inspirat în mod obligatoriu, prin hirotonire. Inspirația e darul Duhului Sfânt și ea poate fi aflată la unii mai mult iar la alții mai puțin, după cum le dă lor Dumnezeu.
Si de ce crezi ca la catolici nu mai functioneaza "Părutu-s-a Duhului Sfânt și nouă”? Daca lor si Duhului Sfant li s-a parut ca este nevoie de un Papa, de ce n-ar fi asa?
In alta ordine de idei, stii ca Domnul Iisus s-a desemnat pe Sine insusi ca Pastor. Nu numai in parabola cu oita ratacita, dar si inainte de rastignire a zis ca era scris "bate-voi pastorul si se vor risipi oitele" (parafrazat din memorie). Si mai stii ca lui Petru i-a zis sa pasca oitele/mieluseii Sai, asa-i? Deci il lasa sau nu pe Petru in locul Sau pentru functia de pastor? Pentru ca inainte de rastignire cand zice ca pastorul va fi batut si ca atare oitele se vor risipi vorbeste clar despre apostoli. Iar inainte sa ii zica lui Petru sa pasca oitele lui, il intreaba nu daca il iubeste la fel ca si ceilalti (aproos de caderea lui) ci il intreaba daca il iubeste mai mult decat ceilalti la care Petru ii raspunde "da Doamne, tu stii ca te iubesc". Intrebarea mea ramane daca toti apostolii erau pastori. Si ramane si intrebarea cum poate un episcop sa cunoasca, fara ajutorul Duhului Sfant, atat de bine invatatura bisericii incat sa fie infailibil in Biserica si cum de sinoadele nu pot gresi daca niciun membru al lor nu este infailibil in credinta.
  #8  
Vechi 11.06.2011, 15:14:32
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul

Dar pentru a înțelege adevărul trebuie să ne detașăm de... ceea ce ne-am atașat, și anume de opiniile noastre sau ale Bisericii din care facem parte. Ceea ce e foarte greu, iar pentru mulți, imposibil.
Asta așa-i. Iar cea mai bună dovadă că este așa e chiar mesajul de mai sus.

Citat:
Eu aș recurge la ceva mai simplu, și anume la bunul simț.
Deci, numai cei în schismă au bun simț, pe când catolicii nu au așa ceva.

Citat:
Iată, mâine este Pogorârea Duhului Sfânt, când s-a întemeiat Biserica. Știm cu toții că peste toți apostolii s-au pogorât Duhul Sfânt sub forma unor limbi ca de foc. Erau cu toții adunați și peste toți deopotrivă s-a pogorât. Zice, oare, că era mai mare focul pogorât peste Sf. Petru? Nu arată chiar pogorârea aceasta tocmai sobornicitatea Bisericii?
În primul rând, nu a susținut nimeni că, din moment ce Biserica are un cap văzut lăsat de Cristos, a încetat a mai fi sobornicească. Dovadă stau cele 21 de Sinoade Ecumenice (dintre care ortodocșii au rămas la primele 7, non-calcedonienii la primele 3).

În al doilea rând, toți episcopii beneficiază și azi, ca și ieri, de Duhul Sfânt, chiar dacă nu sub forma vizibilă a unor limbi de foc. Nu am auzit pe niciun catolic spunând că numai Papa are Duh Sfânt deplin, cardinalii au mai puțin, mitropoliții și mai puțin, iar episcopii de loc. În treapta deplinei preoții care este treapta arhierească, toți sunt egali în capabilitățile lor conferite de Duhul Sfânt. Toți pot hirotoni noi apostoli, toți pot confirma noi creștini. Dar, în slujirile lor în cadrul Bisericii, nu sunt toți egali, ci au slujiri diferite.

În sfârșit, dacă citiți cu atenție episodul petrecut la Cincizecime, veți observa care dintre cei 12 apostoli are rolul de prim-plan. Ca să fii catolic, nu trebuie să ai cine știe ce revelații personale, ci este suficient să citești Biblia. Cu bună credință.

Citat:
Apoi, dacă Petru a fost vicarul lui Hristos de la început, ar fi îndrăznit oare Pavel să-l certe și să-l corecteze? Sau a făcut-o frățește, așa cum un frate își permite să îl îndrepte pe alt frate? Oare papa poate fi certat și îndreptat de vreun episcop oarecare?
Da. Papa poate fi "certat și îndreptat" (terminologia pe care o folosesc catolicii este "dojană frățească"). Unul din numeroasele astfel de exemple din istoria Bisericii este atunci când Papa Ioan al XXII-lea a susținut că fericirea drepților între judecata particulară și judecata universală este nedeplină, deoarece nu au trupuri și regretă acest lucru. Această teorie a fost combătută de frați ai săi întru episcopat. Ca să clarifice lucrurile, Papa a convocat un sinod, apărându-și poziția. Dar, după dezbateri, sinodul a respins punctul de vedere papal, calificând teoria ca heterodoxă. Papa a abjurat și a murit în bună conștiință.

Citat:
Apoi, după formarea primelor comunități creștine, oare primul episcop a fost Petru, sau Iacob cel Bătrân? Nu era firesc să fie Petru dacă el ar fi fost mai mare peste ceilalți?
Iarăși: întorceți-vă la textul biblic și analizați Sinodul de la Ierusalim, la care faceți referire. Veți observa că Sinodul urma să dezbată chestiunea iudeo-creștină. Petru și câțiva aliați (care erau în minoritate) susțineau că pentru a fi creștin trebuie mai întâi să fii evreu. Ceilalți (care formau majoritatea) susțineau că Legea Nouă înlocuiește Legea Veche. Pe cale supranaturală, lui Petru i s-a relevat adevărul. Drept urmare, Petru retractând eroarea teologică, Sinodul nici nu a mai dezbătut problema pentru care se întrunise, ci au vorbit de altele, că tot erau împreună: dacă să mănânce mâncare de porc etc. Observați deci că: 1) Petru este personajul pivotal în toată chestiunea și că 2) Duhul Sfânt este cel Care îl îndreaptă pe primul Papă. Tot așa este și astăzi, cu al 266 urmaș al Sf Petru.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
  #9  
Vechi 11.06.2011, 15:51:47
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Deci, numai cei în schismă au bun simț, pe când catolicii nu au așa ceva.
Acesta e un sofism. Nu este bunul simț un atribut al „schismaticilor” (începem din nou să ne aruncăm anateme?). De multe ori și noi facem raționamente care uită de bunul-simț. Iar idolatrizarea convingerilor se întâlnește și la noi, din belșug.

Citat:
În sfârșit, dacă citiți cu atenție episodul petrecut la Cincizecime, veți observa care dintre cei 12 apostoli are rolul de prim-plan.
Nu contest faptul că Sf. Petru a fost în prim-plan. Era cel mai respectat dintre apostoli, fiind și cel mai în vârstă.

Citat:
Da. Papa poate fi "certat și îndreptat" (terminologia pe care o folosesc catolicii este "dojană frățească"). Unul din numeroasele astfel de exemple din istoria Bisericii este atunci când Papa Ioan al XXII-lea a susținut că fericirea drepților între judecata particulară și judecata universală este nedeplină, deoarece nu au trupuri și regretă acest lucru. Această teorie a fost combătută de frați ai săi întru episcopat. Ca să clarifice lucrurile, Papa a convocat un sinod, apărându-și poziția. Dar, după dezbateri, sinodul a respins punctul de vedere papal, calificând teoria ca heterodoxă. Papa a abjurat și a murit în bună conștiință.
În cazul ăsta, în ce constă infailibilitatea papală?

Citat:
Pe cale supranaturală, lui Petru i s-a relevat adevărul. Drept urmare, Petru retractând eroarea teologică
Dar din asta nu decurge faptul că de fiecare dată, unui anumit episcop hirotonit pe scaunul lui Petru, i se va revela, pe cale supranaturală, adevărul. Revelații supranaturale a avut și Pavel, a avut și Ioan Evanghelistul, și mulți alții. Acea revelație a avut rolul doar de a-l împăca cu frații și de a-i rezolva dilema lăuntrică.

Citat:
Observați deci că: 1) Petru este personajul pivotal în toată chestiunea și că 2) Duhul Sfânt este cel Care îl îndreaptă pe primul Papă. Tot așa este și astăzi, cu al 266 urmaș al Sf Petru.
Din aceste două elemente nu rezultă faptul că Petru ar fi devenit vicar al lui Hristos. Și din cele citite în Faptele Apostolilor și restul Noului Testament, am mari îndoieli că Petru însuși a crezut asta despre sine.
  #10  
Vechi 11.06.2011, 17:51:44
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Era cel mai respectat dintre apostoli, fiind și cel mai în vârstă.
Că Petru era cel mai respectat dintre apostoli, vedem bine din întreg Noul Testament. Dar, când spuneți că era cel mai în vârstă, pe ce vă bazați exact ?



Citat:
În cazul ăsta, în ce constă infailibilitatea papală?
Infailibilitatea papală e atunci când Papa, ca urmaș al lui Petru, declară în scris un adevăr de credință sau morală care îi este divin revelat.

Și în cazul lui Petru în chestiunea iudeo-creștină, și în cazul lui Ioan al XXII-lea în chestiunea fericirii depline sau nu a drepților după moarte, este vorba de păreri, recunoscute ca atare de autorii lor, cărora nu li s-a revelat nimic în această privință.



Citat:
Dar din asta nu decurge faptul că de fiecare dată, unui anumit episcop hirotonit pe scaunul lui Petru, i se va revela, pe cale supranaturală, adevărul. Revelații supranaturale a avut și Pavel, a avut și Ioan Evanghelistul, și mulți alții. Acea revelație a avut rolul doar de a-l împăca cu frații și de a-i rezolva dilema lăuntrică.
Dv confundați disputa teologică cu cearta. Apostolii nu s-au certat, ci au avut o deosebire de vederi teologice. La fel au fost multe, după aceea. Tot așa a fost și "disputa universaliilor", și "chestiunea irestibilității Duhului Sfânt" și multe altele.


Citat:
Din aceste două elemente nu rezultă faptul că Petru ar fi devenit vicar al lui Hristos. Și din cele citite în Faptele Apostolilor și restul Noului Testament, am mari îndoieli că Petru însuși a crezut asta despre sine.
Dar că Isus S-a rugat în grădina Ghetsimani atât pentru toți frații, ca să fie uniți, cât și numai pentru Petru, ca răspunzător de această unitate, asta credeți ?

Dumnezeu i-a legat pe apostoli de Petru, dv de ce îi vreți altfel ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Subiect închis

Tags
primatul papal, roma, vatican